Jump to content
IGNORED

Kolumny podłogowe: Bas reflex vs. membrana bierna, 3 drożne vs. 2,5 drożne? Co jeszcze?


Ziarutek

Recommended Posts

Witam,

Szukam podłogówek i biorąc pod uwagę sugestie forumowe idzie mi to jak krew z nosa.

Można jeździć i słuchać ale ileż można komuś zawracać głowę zabierać czas i na koniec nic nie kupić? , można wypożyczać ale już mnie kręgosłup boli od taskania tych paczek po schodach, zwłaszcza że mieszkam na zad!piu.

Przyszedł mi do głowy inny sposób dobierania kolumn do odsłuchu a mianowicie najpierw chciałbym określić jaką budowę powinny mieć kolumny żeby spełnić zadane wymogi?

Chciałbym rozpocząć dyskusję na temat budowy kolumn podłogowych biorąc pod uwagę tylko 2 rzeczy: 2,5 lub 3 drożność kolumn oraz bass reflex lub membranę bierną.

Pomijam inne kwestie: akustyka, elektronika itp (ze względu na wyeliminowanie kłótni jaki wzmacniacz jaki transport)

Czy biorąc pod uwagę tylko 2 składowe (drożność i typ obudowy) można określić jak WSTĘPNIE zagra dana kolumna?

Ustaliłem (dotyczy to oczywiście tylko moich preferencji i pomieszczenia), że nie sprawdzają się u mnie kolumny 2,5 drożne z BR – brakuje sceny a przy większych klockach bas rozłazi się i nie da się go kontrolować.

Posiadam obecnie kolumny 3 drożne z BR i ogólnie jestem zadowolony ale chciałbym czegoś więcej, ... więcej oddechu?

Wspomniane wcześniej 2,5 drożne spakowałem po 3h słuchania pomimo że ich cena katalogowa była 2 razy większa niż obecnych które zostawiłem. Bardzo fajnie sprawdziły się w rocku, pop-ie, spotify ale sceny brak i „mięsa” brak a inne gatunki muzyczne straciły swoje walory.

Specjalnie nie chcę podawać producentów oraz budżetu aby skupić się na konstrukcji a nie walce o markę.

A więc czy uda nam się drodzy forumowicze określić kilka czynników które mogą określić jak zagra dana kolumna nie biorąc pod uwagę rodzaju użytych przetworników? Czy można powiedzieć , że 2,5 drożna kolumna z BR nie sprawdzi się na przykład w muzyce elektronicznej? Może trzeba dodać jeszcze minimum 2 składowe? A może NIE DA SIĘ tego określić?

Zaznaczam że jest to tylko wstępna selekcja,

Nie miałem okazji posłuchać jeszcze opcji 3-way z membraną bierną. (Posiadam również małe monitory z MB i myślę, że może to być najlepsza opcja)

Jeżeli ta propozycja jest zdecydowanie niewystarczająca to może określmy dodatkowe wymogi ?

Np. membrana papierowa OK ale do ….

Metalowy tweeter OK ale nie nadaje się do… (jasnych wzmacniaczy), bo… sybilanty etc.

Nie wiem, może ten sposób poszukiwań też nie ma większego sensu?

Link to comment
Share on other sites

Witam

Również zauważyłem że kolumny 2.5 drożne z basreflex mają rozjechaną scenę. Doszedłem dlaczego? Krótki pomiar każdego głośnika po kolei i w moim przypadku okazało się że dwa głośniki w każdej kolumnie przetwarzają identycznie. Co powoduje nie zgranie fazowe i same komplikacje. Producent podał fałszywe dane co do ilości podziałów w zwrotnicy :) Jeżeli Kolega szuka dobrego jakościowo basu proponuję posłuchać odgród i linii transmisyjnej :)

Link to comment
Share on other sites

O wspomnianym na początku oddechu decyduje jakość tweetera i jego aplikacja, czyli

punkt podziału zwrotnicy,

okablowanie kolumny

jakość kondensatora szeregowego

i jeszcze to, czy pracuje sam, czy też jest bocznikowany różnymi wynalazkami, typu:

kompensacja rezystancji piku, linearyzacja impedancji i rezystory L - pada.

Czasem przez prostą wymianę kondensatora i okablowania można ten "oddech" łatwo uzyskać.

 

Uważam też, że nie powinno się z góry przekreślać jakiegoś modelu konstrukcji;

bywają dobre BR i kiepskie kolumny zamknięte, tak, jak i zupełnie nieudane TL - ki.

... i zamiast IV RP jest PRL II

Link to comment
Share on other sites

Witaj,

 

Dokładnie jak napisał kolega wyżej. Nie wiem czy powinieneś się sugerować budową głośnika. Gdyż każdy ma swoje wady i zalety a chodzi o to w jaki sposób producent zniwelował wady danej technologi a wykorzystał zalety.

Myślę że tu znajdziesz cześć swoich odpowiedzi:

 

Tyle że faktycznie dochodzi jeszcze linia transmisyjna, głośnik współosiowy i wiele innych. Wiec raczej bez noszenia :) lub jeżdżenia nie obejdzie się do póki nie odnajdziesz swojego systemu.

 

Do jakiej kwoty szukasz kolumn?

| INSTALACJE | ODSŁUCHY | WYPOŻYCZENIA | PORADY | - Jeśli potrzebujesz pomocy skontaktuj się z nami.

www.S4Home.pl | tel: 514-500-824 | Specjalne oferty dla forumowiczów.

Link to comment
Share on other sites

Tak, bo ogromną ilość konstrukcji budowali głusi w garażach, Panowie nie tędy droga. Konstrukcje dobieramy do własnych pomieszczeń z ich akustyką , z zastosowaniem elektroniki x. Synergia i nasze subiektywne odczucia do główne elementy mądrego dobierania zestawów, nie poprawiajmy dobrego , a śmieci eliminujmy. Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Nieco mniejsza ilosc basu niz w przypadku tl/br ale za to jakosc tego basu jest bez porownania

 

No i tu się do końca nie zgodzę - dopóki nie usłyszałem basu z linii transmisyjnej, myślałem że ten z obudowy zamkniętej jest najlepszy.

 

Bass refleks - tu niskie tony przeważnie są wydłużone i buczące (w porównaniu do pozostałych obudów) - osoby nie zaznajomione z tematem (zaczynające przygodę z audio) powiedzą, że ten bas najbardziej im się podoba, bo jest go dużo.

 

Linia transmisyjna - tu mamy wrażenie (w konstrukcjach z którymi miałem do czynienia), że niskie tony są słyszalne od praktycznie najniższych rejestrów - bez zgadywania, że coś powinno być słyszalne, ale głośnik tego nie pokazał bo jest an to za słaby etc.

 

Obudowa zamknięta - wszystko zależy od wielkości głośnika, ale od 25cm wzwyż, bas jest już naprawdę dobry. Nie ma go tyle ile w bass refleksie czy linii transmisyjnej, ale jest najdokładniejszy. Minusem jest to, że najniższe rejestry są słabo słyszalne.

Link to comment
Share on other sites

Żeby ocenić TL - kę trzeba posłuchać np. Scotta LaFaro, Marcusa Millera czy Stanleya Clarka,

a nie reggae nagrywane w garażu, albo jakąś łupankę umca, umca.

Może nie miałem szczęścia, ale TL bez zastrzeżeń nie spotkałem;

zasięg basu w dole to dopiero ćwierć sukcesu, choć bas organowy to zaleta tego rozwiązania.

Szybkości i melodii w basie TL JA nie mogłem się doszukać.

Dobry BR - czyli dobrze zestrojony ma i szybkość i masę i melodię,

ale to moje zdanie; tu każdy może mieć swoje preferencje dźwiękowe.

... i zamiast IV RP jest PRL II

Link to comment
Share on other sites

Czy biorąc pod uwagę tylko 2 składowe (drożność i typ obudowy) można określić jak WSTĘPNIE zagra dana kolumna?

Jeśli o mnie chodzi to czy kolumna jest 2,5, czy 3 drożna( mam na myśli zwrotnicę) nie ma jednoznacznego znaczenia na końcowy charakter brzmienia. Chociaż czasami przy 2,5 drożnej pojawia się lekkie podbicie wyższego basu/niższej średnicy, ale nie zawsze. Są udane kolumny obu rodzajów i nieudane, zależy czego się tez oczekuje.

To że wolę gdy kolumna jest 3 drożna i średnie tony i tylko te odtwarza dedykowany głośnik średnio tonowy, nie znaczy że 2,5 drożne są złe, lub czy że ( dwu drożne ) monitory są złe, bo są świetne .

Co do typu obudowy : zamknięta, otwarta sprawa jest już bardziej jednoznaczna.

 

Uważam też, że nie powinno się z góry przekreślać jakiegoś modelu konstrukcji;

bywają dobre BR i kiepskie kolumny zamknięte, tak, jak i zupełnie nieudane TL - ki.

Dokładnie tak, kwestia dobrania do wzmacniacza i reszty.

 

Temat ciekawy, jednak to jak szukanie wyższości jednych świąt nad drugimi.

Link to comment
Share on other sites

Minusem jest to, że najniższe rejestry są słabo słyszalne.

 

Nieprawda, widocznie nie słuchałeś odpowiednio dobrze zbudowanej obudowy zamkniętej.

 

Dobry BR - czyli dobrze zestrojony ma i szybkość i masę i melodię,

 

Może i tak, ale ma też co jeszcze, ja to określam jako "wspólny mianownik" wszystkich lub prawie wszystkich konstrukcji BR czyli pewien charakterystyczny nalot, pogrubienie, zmatowienie i spowolnienie słyszane w dolnej średnicy i w basie.

 

Temat ciekawy, jednak to jak szukanie wyższości jednych świąt nad drugimi.

 

Coś w tym jest :)

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

Link to comment
Share on other sites

@lucin713 jak sam napisales, kazda kolumna ma jakies plusy i minusy

 

TL ma podobne zejscie co BR i podobny kick co OZ, ale to jeszcze do konca nie jest to.

 

Wiec wszystko zalezy od tego na czym autorowi zalezy najbardziej, podalem wytyczne co do kolumn zamknietych tak aby nie brakowalo energii i zejscia w najnizszych rejestrach.

Link to comment
Share on other sites

Bass refleks - tu niskie tony przeważnie są wydłużone i buczące (w porównaniu do pozostałych obudów) - osoby nie zaznajomione z tematem (zaczynające przygodę z audio) powiedzą, że ten bas najbardziej im się podoba, bo jest go dużo.

Niskie tony są buczące, jak są np. wąskopasmowo, mocno podbite - to nie wina bassreflexu, że jest często źle przez konstruktora używany. Co do "ilości" basu - tak jak wcześniej - też złe zestrojenie, pod postacią szerokopasmowego podbicia na basie. Co do charakterystyk impulsowych, to tutaj również wiele zależy od zestrojenia (obok samych właściwości głośnika). Ludzie (nie wszyscy, ale wielu konstruktorów) przy BR po prostu wyciskają bas za wszelką cenę i takie są później efekty, że basu dużo, który jest do d...y.

 

Linia transmisyjna - tu mamy wrażenie (w konstrukcjach z którymi miałem do czynienia), że niskie tony są słyszalne od praktycznie najniższych rejestrów - bez zgadywania, że coś powinno być słyszalne, ale głośnik tego nie pokazał bo jest an to za słaby etc.

Przy linii transmisyjnej to widać paskudny grzebień w pomiarach i inne cuda. Jak ktoś lubi subiektywnie - jego sprawa. Moim zdaniem nie jest to wcale dobry typ budy pod wzgl. prawdziwości/neutralności.

 

Obudowa zamknięta - wszystko zależy od wielkości głośnika, ale od 25cm wzwyż, bas jest już naprawdę dobry. Nie ma go tyle ile w bass refleksie czy linii transmisyjnej, ale jest najdokładniejszy. Minusem jest to, że najniższe rejestry są słabo słyszalne.

To też do końca nie jest tak, że "najniższe rejestry są słabo słyszalne". Można z zamkniętej konstrukcji osiągnąć całkiem sporo (korekcja przez DSP). Problemem są po prostu ograniczenia mechaniczne (i przez to największy wzrost zniekształceń harmonicznych), bo przy budzie zamkniętej nie ma odciążenia na dolnym krańcu jak przy BassReflex. Także chętnie posłuchałbym rasowego 3-droznego monitorka bliskiego pola w zamkniętej budzie, z basem ~9" i koncentrycznym 5" z gwizdkiem 0,75-1" od KEF lub TANNOY.

ps. duży woofer przy zamkniętej jest szczególnie wskazany, bo przy tym typie obudowy obciążenie głośnika jest największe (z BR można przy tych samych THD osiągnąć takie samo zejście przy mniejszym głośniku tej samej klasy).

 

 

Jeszcze nie wspomniałeś nic o obudowie z membraną bierną - z tego co widzę, to daje ten typ najbardziej rozwlekły bas.

 

Dobry BR - czyli dobrze zestrojony ma i szybkość i masę i melodię,

ale to moje zdanie; tu każdy może mieć swoje preferencje dźwiękowe.

Też tak sądzę. Bas nie na siłę rozciągany, nie podbijany, z dobrym doborem głośnika (niski Qts) i będzie dobrze.

 

Tak, bo ogromną ilość konstrukcji budowali głusi w garażach, Panowie nie tędy droga. Konstrukcje dobieramy do własnych pomieszczeń z ich akustyką , z zastosowaniem elektroniki x. Synergia i nasze subiektywne odczucia do główne elementy mądrego dobierania zestawów, nie poprawiajmy dobrego , a śmieci eliminujmy. Pozdrawiam

Moim zdaniem głośnik to jedno, a akustyka powinna być taka, by tego nie sp...rzyć.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.