Skocz do zawartości
IGNORED

Audio mity


Rekomendowane odpowiedzi

19 minut temu, audiofon napisał:

On nie zna takiej kapeli.

Takom kapele znom

bkdepcnwecf31.jpg?auto=webp&s=0fa1755c53

Edytowane przez szymon1977

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

21 minut temu, kangie napisał:

Kiedyś też ją znałem, dopóki nie poczytałem o wybuchach bomb atomowych.

Co do metalu. Siostrzenica mnie zaskoczyła ostatnio. Jeszcze nie tak dawno temu katowała u mnie pingpongi Enrique Iglesias’a. Teraz mówi, włącz mi Ghost 🤓

 

9 hours ago, slawek.xm said:

poza tym po opisie można poznać który wzmak ma wystarczającą wydajność prądową dla trudnych impedancji kolumn

taki który może oddać podwójną moc wraz z podwójnym spadkiem impedancji aż do jednego oma

 

Jest to niezwykła rzadkość.
I nie można tego poznać po opisie. Producenci nagminnie naciagaja fakty w specyfikacji.
Np, wzmacniacz oddaje 180-250-350W na 8-4-2 Omach, ale w specyfikacji piszą 100-200-350, zeby dla potencjalnego klienta wyglądało na "podwajanie" mocy.
Robił tak choćby uwielbiany Accuphase. Skad wiadomo? Z niezależnych pomiarów.

Po co te niepotrzebne komplikacje?

W pierwszej kolejności należy zapatrzeć się w kolumny 8 Om, a wiele problemów stanie się mniejszych.

Co do podwajanie mocy max to nie jest to możliwe bez zasilania stabilizowanego, a poniżej to zależy od DF.

7 godzin temu, Lech36 napisał:

@sławek.xm
Niżej masz porównanie klasy A i klasy AB. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

No dobrze, ale po co w takim razie Marantz pracuje w klasie A? Recenzje na pewno coś wspominają o not same performance.

Temperatura tranzystorów ma wpływ na różne ich charakterystyki - to są fakty.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Moim zdaniem to onanizowanie sie tym podwajaniem mocy jest troche bez sensu.

Wyobraz sobie, ze masz mikrusa, ktory co prawda przy pokojowych poziomach glosnosci przy 8-4-2 omach podwoi moc 5-10-20 watt, ale jak dasz troche wiecej gazu, to sie wylozy. No to co? Czy on jest wydajny pradowo? Zgodnie z Slawkowymi „definicjami“ i oczekiwaniami jest.
Ja dziekuje za taka „wydajnosc“, wole taki „niewydajny“, ktory nie podwaja mocy 180-250-350 watt

54 minuty temu, maxijazz napisał:

Skad wiadomo? Z niezależnych pomiarów.

Oni tego nie kryli bo ta wiedza cały czas była dostępna w datasheet 😄 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 
Godzinę temu, maxijazz napisał:

Robił tak choćby uwielbiany Accuphase. Skad wiadomo? Z niezależnych pomiarów.

Niekoniecznie niezależnych, Accuphase też podaje takie pomiary, dla tych co są zainteresowani.

24 minuty temu, rafa napisał:

Oni tego nie kryli bo ta wiedza cały czas była dostępna w datasheet 😄 

Tak, ale znamionowo podają 30-60 itd. I robią to wyłącznie z powodów marketingowych. Tutaj jeszcze chodzi, o waty w A-klasie, bo pewnie zaraz ktoś, kto nie ma wiedzy technicznej, by zarzucił, że to nie jest czysta klasa A, że nie podwaja mocy itd. I musieli by domorosłym inżynierom wszystko tłumaczyć. 

System gra dobrze, albo nie....

7 minut temu, barmanekm napisał:

ale znamionowo podają 30-60 itd. I robią to wyłącznie z powodów marketingowych.

Jasne że z powodów marketingowych. Nazywają to moca "gwarantowaną" 😉

Ale z drugiej strony w tych zakresach "gwarantowanych" THD jest wyraźnie niższe niż przy maksymalnych. I pod tym względem to ma sens.

Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 
6 godzin temu, Lech36 napisał:

Nie wiem czy taka zasada działa w każdym wypadku, klasa A powinna mieć odpowiednio dobrane napięcie zasilania, które z reguły jest niższe niż to w klasie AB. 

Można tak dobrać, żeby prze ster pojawiał się zaraz po wyjściu z A klasy, ale jest to niepraktyczne, zwykle jest kilka lub kilkadziesiąt W zapasu. A napięcie oczywiście jest niższe, chociażby ze względu na wydajność radiatorów i straty. Trzeba by dać więcej tranzystorów, większe radiatory itd.

6 minut temu, rafa napisał:

Ale z drugiej strony w tych zakresach "gwarantowanych" THD jest wyraźnie niższe niż przy maksymalnych. I pod tym względem to ma sens.

No na tym polega dobór danych znamionowych. Moc maksymalna to zwykle taka (bo też chyba nie ma formalnej definicji), jaka pojawia się zaraz przed przesterowaniem, gdy THD zaczyna szybować w górę, często przyjmuje się THD na poziomie 1% (ale to tak raczej umownie, bo np. jak przy 100 W będzie THD 1%, to przy 98 W już może być już 0.01% lub mniej, bardziej chodzi o jakieś "unormowane" wyznaczenie granicy przesteru).
A to, że przy prawie połowie tej mocy te THD są o wiele mniejsze, to oczywiste. 

Edytowane przez barmanekm

System gra dobrze, albo nie....

9 godzin temu, Lech36 napisał:

Niżej masz porównanie klasy A i klasy AB. 

Tutaj jest dla 5 W, a nie wiadomo przy ilu watach w trybie AB, wzmacniacz przechodzi w B klasę (możliwe, że w artykule jest napisane, ale nie mam czasu tego czytać). No i tutaj mamy częstotliwość 1 kHz, czyli sprzężenie jeszcze bardzo dobrze eliminuje wszelkie zniekształcenia. Dla 10 kHz już jest nieco gorzej, a dla 15 kHz już wyraźnie widać, że klasa A ma przewagę (przynajmniej pomiarową), dla 20 kHz byłyby to jeszcze większe różnice.
No i zniekształcenia związane z przełączaniem, i przejściem przez 0, mają dosyć skomplikowany charakter i szerokie spektrum harmonicznych, a nie np. tylko 2H lub 3H.

Godzinę temu, Adi777 napisał:

🤯 O k**wa.

 

Ale o co chodzi? Przecież jest napisane, że: It's a well-known fact ....

System gra dobrze, albo nie....

Wymaganie podwajania maksymalnej mocy przy dwukrotnej zmianie impedancji jest trochę histeryczne. Zdolność wzmacniacza do pracy z trudnym obciążeniem ważna jest, ale maksymalna moc rms ma z tym słaby związek. Normy chyba dopiero powstają, na razie mamy słynną 1/8 mocy wyjściowej i wszyscy się dziwią, jak wzmacniacz 2x50W pobiera przy maksymalnej mocy na sygnale muzycznym jakieś 50W z sieci, a przecież tak jest. Współczynnik kształtu sygnalu muzycznego jest daleki od sinusa i maksymalnie wysterowany do granicy przesterowania wzmacniacz 50W może dostarczyć do zestawu głośnikowego jakieś 5-10W. Nawet jeżeli na skutek spadku impedancji trzeba moc zwiększyć czterokrotnie, to nadal zasilacz nie jest obciążony tak jak dla pełnej mocy rms, więc prądu starcza spokojnie. Jak widać nie to jest odpowiedzialne za problemy, jeżeli one rzeczywiście istnieją. Może raczej w tym przypadku (i w przypadku włączania zabezpieczeń) wchodzi do gry słynny "cosinus fi" 😉

Edytowane przez przemak

nagrywamy.com

13 godzin temu, kangie napisał:

Kiedyś też ją znałem, dopóki nie poczytałem o wybuchach bomb atomowych.

Były dwie takie kapele. Little Boy i Fat Man ☠️

13 godzin temu, J.Jerry napisał:

No dobrze, ale po co w takim razie Marantz pracuje w klasie A?

Może ze względów marketingowych? Pod pewną grupę odbiorców uważających że nic poza klasą A nie gra 😉.

12 godzin temu, barmanekm napisał:

Można tak dobrać, żeby prze ster pojawiał się zaraz po wyjściu z A klasy, ale jest to niepraktyczne, zwykle jest kilka lub kilkadziesiąt W zapasu.

Przy wyższym napięciu zasilania potrzebnym do obsłużenia wyższego sygnału duży prąd który w dalszym ciągu będzie płynął ze względu na klasę A będzie powodował niepotrzebny wzrost temperatury. Moim zdaniem klasa A nie warta jest tych wszystkich problemów jakie się z nią wiążą. Jeden poważnie wykonany ślepy test by to potwierdził skoro nie działa to porównanie zrobione na ASR. Zresztą takie testy już się odbyły z wiadomym skutkiem, nawet w porównaniu do klasy D. Lepiej skupić się na zespołach głośnikowych w których są dla wielu hobbystów ukryte jeszcze spore rezerwy.  

11 godzin temu, barmanekm napisał:

Tutaj jest dla 5 W, a nie wiadomo przy ilu watach w trybie AB, wzmacniacz przechodzi w B klasę

To moc której najczęściej używa się w warunkach domowych.
Wzmacniacz klasy AB nie przechodzi nigdy do klasy B bo przełączanie odbywa się zawsze w klasie A, to po prostu jest klasa AB.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

  • Redaktorzy
12 minut temu, Lech36 napisał:

Może ze względów marketingowych? Pod pewną grupę odbiorców uważających że nic poza klasą A nie gra 😉.

Może też po to, aby serwis częściej kondensatory wymieniał, bo przecież wewnątrz istne piekło. 😉

Blogi --> Blog Kangiego. Zapraszam.

14 godzin temu, J.Jerry napisał:

Temperatura tranzystorów ma wpływ na różne ich charakterystyki - to są fakty.

A to porównanie zrobione przez ASR to nie jest fakt?

4 minuty temu, kangie napisał:

Może też po to, aby serwis częściej kondensatory wymieniał, bo przecież wewnątrz istne piekło. 😉

To dla hobbysty ekstremalnego nie ma znaczenia, zresztą są produkowane kondensatory "long life".

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

12 godzin temu, barmanekm napisał:

No i tutaj mamy częstotliwość 1 kHz, czyli sprzężenie jeszcze bardzo dobrze eliminuje wszelkie zniekształcenia.

To badanie ma za zadanie pokazać całościowo jak zachowuje się konstrukcja pod typowym w warunkach domowych obciążeniu, łącznie z zasilaniem. Pomiar zniekształceń jest dalej. 

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

12 godzin temu, przemak napisał:

Wymaganie podwajania maksymalnej mocy przy dwukrotnej zmianie impedancji jest trochę histeryczne. 

Nieladnie, jestes brutalny, burzysz ostoje audiofilskiego swiata i sprowadzasz go "na ziemie" 

4 godziny temu, Lech36 napisał:

Wzmacniacz klasy AB nie przechodzi nigdy do klasy B bo przełączanie odbywa się zawsze w klasie A, to po prostu jest klasa AB.

?

Klasa AB początkowe, pierwsze miliW, czy W pracuje w klasie A, następnie przechodzi w co jak nie w klasę B?

 

5 minut temu, iro III napisał:

Klasa AB początkowe, pierwsze miliW, czy W pracuje w klasie A, następnie przechodzi w co jak nie w klasę B?

Masz rację, trochę się zagalopowałem, tylko że ani to przejście ani późniejsza praca w tej części klasy B nie generuje niczego złego co mogłoby zakłócić spokój audiofila. Zło się czai tylko w punkcie przejścia sygnału przez zero i w bezpośredniej jego bliskości a tam z reguły wzmacniacze klasy AB pracują w klasie A.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

35 minut temu, Lech36 napisał:

zakłócić spokój audiofila. Zło się czai

Więc sporu brak. OK

Ale wątek z powyższego cytatu...

Audiofila spokój zakłócić może WSZYSTKO,

zły kierunek koszulki termokurcz, izolacja na sieciówce, 

...

ZŁO czai się wszędzie, już Agata Christie o tym pisała...🤣

2 minuty temu, iro III napisał:

ZŁO czai się wszędzie, już Agata Christie o tym pisała...

Ale nie pisała nic o tym związanym z przejściem sygnału przez zero 😉.

3 minuty temu, iro III napisał:

Więc sporu brak. OK

Zdecydowanie brak.

5 minut temu, iro III napisał:

Audiofila spokój zakłócić może WSZYSTKO,

Znam temat, nawet żarówka na klatce schodowej 😉.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Z tą klasą A to nie ma dramatu albo jest, zależnie od punktu widzenia 😉 Na chłopski rozum - mamy wzmacniacz tranzystorowym o mocy 50W/8R i chcemy, żeby pracował w klasie A. Zasilanie optymistycznie musi zapewnić 28Vp=20VRMS na wyjsciu czyli powiedzmy +/-30V. Prąd spoczynkowy musi być taki, żeby przy osiagniegiu maksymalnego napięcia wyjściowego wciąż przez stopień wyjściowy płynął prąd. Osiem omów podłączone do 30V to 4A i taki musi być prąd spoczynkowy, żeby stopień wyjściowy pozostał w klasie A. Czyli moc pobierana przez stopień wyjściowy to 4x60=240W. Sprawność niby 21%, nie ma problemu. Tylko jak sobie uświadomimy, że pracujemy na sygnale muzycznym, który z zasilania +/30 może dać moc na wyjściu góra 10W (a i to raczej na metalice) to sprawność leci w dół dość gwałtownie i mamy w pokoju grzejnik olejowy żeby sobie posłuchać muzyki tak niezbyt głośno 😉

nagrywamy.com

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   1 użytkownik

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.