Skocz do zawartości
IGNORED

Audio mity


Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 8.01.2023 o 10:39, Yankes napisał:

Taki odtwarzacz MBL za gruby szmal, a w środku poczciwy Marantz  6000 OSE za ułamek ceny MBLa.

Z odtwarzaczem Goldmunda też była jakaś drama.

@Ajothe

Børresen? Fajnie, ale czy materiały, które używają do budowy kolumn - Unobtainium - są tego warte? Są wyraźnie lepsze od ziemskich? Wątpię.

100 tysięcy Euro za małe, dwudrożne pasywne podstawki? Nieźle im odwaliło.

1 minutę temu, Adi777 napisał:

Z odtwarzaczem Goldmunda też była jakaś drama.

@Ajothe

Børresen? Fajnie, ale czy materiały, które używają do budowy kolumn - Unobtainium - są tego warte? Są wyraźnie lepsze od ziemskich? Wątpię.

100 tysięcy Euro za małe, dwudrożne pasywne podstawki? Nieźle im odwaliło.

Kiedyś czytałem o telefonach komórkowych za 100tyś.  Normalna NOKIA, tylko w złotej obudowie wysadzanej drogocennymi kamieniami. Przecież obrzydliwie bogaty człek nie może mieć takiej samej wartości telefonu jak przeciętny pan Smith 😉 . 

7 minutes ago, MariuszZ. said:

Większość użytkowników próbuje na siłę szukać problemów zakłócania sygnału cyfrowego ale nie widzi drugiej strony medalu. Może się zdarzyć, że masa sygnału cyfrowego i analogowego sygnału audio jest w zestawie wspólna? Masą przesyłane są zakłócenia z zasilania, dodatkowo sam sygnał cyfrowy, który jest napięciem o kształcie zmieniającego się prostokąta ma dość bogate widmo częstotliwościowe, którego harmoniczne ciągną się dość wysoko w częstotliwościach i mogą zakłócać sygnały analogowe audio.

Problematyczne może być spektrum "cyfrowe" dla sygnału analogowego jeżeli gdzieś na ścieżce te dwa sygnały poprzez pętle masy, sprzężenia elektromagnetyczne czy pojemności pasożytnicze będą na siebie oddziaływać. 

Na obrazku przykładowe widmo "cyfry".

Stąd pomysły na stosowanie w audio przewodów netowych bez ekranów i różnego rodzaje izolacje galwaniczne sieci (izolator DeLock) , które zapobiegają mieszaniu się sygnałów szczególnie gdy mamy pętle masowe. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

widmo cyfry2 (Medium).jpg

Od kiedy to przetwornik AC znajdujący się w warstwie fizycznej łącza danych modelu ISO/OSI interpretuje sygnał rozbijając go na częstotliwości zamiast reagując na wartość jego napięcia? Czy w twojej teorii wytworzenie idealnego prostokąta by tutaj pomogło? Czy wytworzenie takiego prostokąta jest w ogóle możliwe? Czy taki idealny prostokąt nie ma czasem więcej harmonicznych? (Nieskończenie dużo?). Dlaczego to ma wpływ na audio a nie ma wpływu na przesyłanie plików rzędu 10GB/s?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nic nie musi rozbijać. Prostokąt elektryczny ma takie widmo częstotliwościowe. Wygeneruj prostokąt elektryczny i obejrzyj widmo analizatorem częstotliwości. 

Można nawet policzyć ze wzorów jakie częstotliwości będą szły za jakim transferem. 

Na wyżej wklejonym obrazku jest przedstawione widmo sygnału cyfrowego. 

Idealny prostokąt miałby głównie nieparzyste harmoniczne ciągnące się w nieskończoność. 

Edytowane przez MariuszZ.
Dopis
14 minut temu, Adi777 napisał:

Z odtwarzaczem Goldmunda też była jakaś drama.

@Ajothe

Børresen? Fajnie, ale czy materiały, które używają do budowy kolumn - Unobtainium - są tego warte? Są wyraźnie lepsze od ziemskich? Wątpię.

100 tysięcy Euro za małe, dwudrożne pasywne podstawki? Nieźle im odwaliło.

Dziwne, ale masz rację. Jak rozmawiałem z gościem  a wystawie to za podłogówki które tam graly mówił 10 000€....

39 minut temu, szymon1977 napisał:

Ja tak, ale komentuję audiofilskie sposoby poprawy brzmienia innych userów.

Jaki Ty żałosny jesteś. Jakie to audiofilskie sposoby poprawy brzmienia? Wszystkie rodzaje połączeń, byle nie optyk, bo to nieaudiofilskie wg Ciebie. Każdy inny rodzaj połączenia wprowadza zakłócenia, ale robi tak wiele osób, bo to audiofilskie 🥵

6 minutes ago, MariuszZ. said:

Nic nie musi rozbijać. Prostokąt elektryczny ma takie widmo częstotliwościowe. Wygeneruj prostokąt elektryczny i obejrzyj widmo analizatorem częstotliwości. 

Można nawet policzyć ze wzorów jakie częstotliwości będą szły za jakim transferem. 

Czytanie ze zrozumieniem u mnie kuleje. Teraz zrozumiałem. Czyli nie chodzi o samo zakłócenia sygnału tylko to, że ten sygnał jakoś przedostaje się do sygnału audio i go zakłóca. Zdajesz sobie sprawę, że podstawowe sieciówki Gigabit ethernet pracują z częstotliwościami rzędu setek MHz. Ty to słyszysz?

1 godzinę temu, Lukas752 napisał:

- zasilający- 2 metry przewodu audiofilskiego daje wielkie zmiany w brzmieniu. Nie przeszkadza temu kolejne 10 metrów zwykłego YDY druta (5 zł za 1m) które idzie do licznika?

Nie przeszkadza. Czasami pomoże. Zależy gdzie zaczyna się i kończy pętla masy. To było już mnóstwo razy omawiane. W skrócie. Czasami przwód PEN zasilającego przewodu jest połączony w pętli masy z masą interkonektów. Jeżeli interkonekt będzie miał rezystancje masy sporo większą od rezystancji PEN to napięcia jakie się odłożą z prądów różnicowych od zakłóceń w przewodzie masy niejako dodadzą się do przemiennego sygnału audio. 

Stąd troska o jak najmniejszą rezystancję przewodu masy interkonektów. Ostatecznie można iść w drugą stronę i zwiększać rezystancję PEN co nie jest wskazane ale da podobny efekt. Niektórzy otrzaskani w temacie np. na forum ASR zalecają w przypadku pętli dołożenie 10m przewodu zasilającego 😉 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dość częstą praktyką jest przepinanie wzmacniacza ze wspólnej listwy do ściany co rzekomo poprawia brzmienie. Ciekawe dlaczego? No właśnie w ten prosty sposób wydłuża się ścieżkę masy pętli (PEN w ścianie) co słyszalnie poprawia brzmienie. Warunkiem jest istnienie pętli masy. 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

4 minuty temu, Lukas752 napisał:

Ty to słyszysz?

Tak. Nie bezpośrednio ale pośrednio. Każde zakłócenie to potencjalnie wyższy poziom szumu, mniejsza dynamika itd. 

Zachęcam do cyklu pogadanek z Konradem (MuzgAudio) na

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  W tym filmiku od 23 min. Może nie tłumaczy wprost podając niepodważalne przykłady i dowody ale całkiem przystępnie omawia problemy zakłóceń. Ponieważ masz wykształcenie techniczne to dopowiesz sobie resztę 😉 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
38 minut temu, Ajothe napisał:

Dziwne, ale masz rację. Jak rozmawiałem z gościem  a wystawie to za podłogówki które tam graly mówił 10 000€....

Firma jest powiązana z marką Ansuz. Już wiadomo, dlaczego te maluchy kosztują 100 000 Euro 😄 90% ceny kolumn poszła na okablowanie wewnętrzne 😄

3 minutes ago, MariuszZ. said:

Nie przeszkadza. Czasami pomoże. Zależy gdzie zaczyna się i kończy pętla masy. To było już mnóstwo razy omawiane. W skrócie. Czasami przwód PEN zasilającego przewodu jest połączony w pętli masy z masą interkonektów. Jeżeli interkonekt będzie miał rezystancje masy sporo większą od rezystancji PEN to napięcia jakie się odłożą z prądów różnicowych od zakłóceń w przewodzie masy niejako dodadzą się do przemiennego sygnału audio. 

Stąd troska o jak najmniejszą rezystancję przewodu masy interkonektów. Ostatecznie można iść w drugą stronę i zwiększać rezystancję PEN co nie jest wskazane ale da podobny efekt. Niektórzy otrzaskani w temacie np. na forum ASR zalecają w przypadku pętli dołożenie 10m przewodu zasilającego 😉 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dość częstą praktyką jest przepinanie wzmacniacza ze wspólnej listwy do ściany co rzekomo poprawia brzmienie. Ciekawe dlaczego? No właśnie w ten prosty sposób wydłuża się ścieżkę masy pętli (PEN w ścianie) co słyszalnie poprawia brzmienie. Warunkiem jest istnienie pętli masy. 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pojęcie pętli masy jest mi znane. Też miałem kiedyś z nią problem i rozwiązałem to właśnie poprzez podpięcie się bezpośrednio do gniazdka. Tego tematu nie śmiałbym zanegować, to nawet nie jest temat stricte dźwiękowy a techniczny. Oczywiście w mojej wypowiedzi chodziło o specjalne poprawiające brzmienie przewody zasilające.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
14 minut temu, Adi777 napisał:

Firma jest powiązana z marką Ansuz. Już wiadomo, dlaczego te maluchy kosztują 100 000 Euro 😄 90% ceny kolumn poszła na okablowanie wewnętrzne 😄

No tak, ale tak czy inaczej ich pokój zwrócił moją uwagę na AVS 😋

Bardzo przyjemne przestrzenne granie. 

2 godziny temu, Kalasanty Ciaputko napisał:

Czyli masz konwerter USB- SPDIF z toslinkiem i to z niego podłączasz do wzmacniacza z wewnętrznym DACiem po optyku. 

Oczywiscie, że tak - prosto, tanio i skutecznie... choć można lepiej.

Godzinę temu, Yoyo napisał:

Jakie to audiofilskie sposoby poprawy brzmienia?

Już pisałem: wprowadzenie zakłóceń coaxialem zamiast optyka, by móc je usunąć izolatorem galwanicznym.

Edytowane przez szymon1977

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

2 godziny temu, Adi777 napisał:

100 tysięcy Euro za małe, dwudrożne pasywne podstawki? Nieźle im odwaliło.

Może mają platynowe lub złote obudowy? Były kiedyś takie ZG prezentowane w ciekawostkach, ale nie pamiętam w którym pisemku. To było wykonania ZG dla bogatych klientów. Tam wartość przedstawiał sam materiał, ZG były normalne, choć pewnie też bardzo starannie dopieszczone. Poza obudową nic nadzwyczajnego. Były trzy wersje o różnym standardzie wykończenia jeżeli chodzi o materiały użyte do wykonania obudowy.   

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA


Pokaz mi pomiar "Panoramy", "Lokalizacja źródeł pozornych", "Zakres odtwarzania dźwięków"

Jak ci je pokaze, to ich nie zrozumiesz

Co to jest „zakres odtwarzania dzwiekow‘? Czy to zakres czestoliwosci?
2 godziny temu, xajas napisał:


Jak ci je pokaze, to ich nie zrozumiesz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
 

To co tam masz jest nieważne, takich pomiarów nie ma w instrukcji, możesz przetestować parę różnych odtwarzaczy CD i każdy może pokazać scenę inaczej, "słuch" wyłapie i pomoże w wyborze.
W dodatku wątpię abyś posiadał zestaw pomiarowy dźwięku przestrzennego czy nawet materiał dźwiękowy do pomiarów źródeł, nie mylić z pomiarem bezpośrednim

 

2 godziny temu, xajas napisał:


Co to jest „zakres odtwarzania dzwiekow‘? Czy to zakres czestoliwosci?

Tak zakres częstotliwości, zmienisz jeden element w torze i brzmi innymi zakresami

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
12 godzin temu, .:Gerard:. napisał:

brzmi innymi zakresami

Nie brzmi. Zakres jest z grubsza zawsze ten sam czyli 20-20 kHz, zmienia się widmo czyli rozłożenie harmonicznych. 

12 godzin temu, .:Gerard:. napisał:

wątpię abyś posiadał zestaw pomiarowy dźwięku przestrzennego

W stereo dźwięk ma dwa główne źródła + odbicia, reszta jest iluzją. Jak chcesz mierzyć pozory? 

 

 

8 godzin temu, colcolcol napisał:

Nie brzmi. Zakres jest z grubsza zawsze ten sam czyli 20-20 kHz, zmienia się widmo czyli rozłożenie harmonicznych.

Charakterystyka jest zmienna

8 godzin temu, colcolcol napisał:

 

W stereo dźwięk ma dwa główne źródła + odbicia, reszta jest iluzją. Jak chcesz mierzyć pozory? 

 

 Dwa kanały, źródeł pozornych może być więcej, gdzieś pisałem ze chce je mierzyć ?
To nie ja sprowadzam wszystko do wykresow i tylko tego co da się mierzyć

1 godzinę temu, .:Gerard:. napisał:

Dwa kanały, źródeł pozornych może być więcej, gdzieś pisałem ze chce je mierzyć ?
To nie ja sprowadzam wszystko do wykresow i tylko tego co da się mierzyć.

Poniekąd słusznie, wszak scena jest wytworem mózgu a nie hi-fi. Najlepszy przykład, że był tu taki jeden, co po wymianie coaxial na optyk poprawiła mu się scena z nagrań monofonicznych.

Edytowane przez szymon1977

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

Wszystko możliwe jak optyk wyeliminował mu zakłócenia 😁

Ja również ostatnio gram po optyku, choć mam możliwość po usb i coax, ale narazie to mi najbardziej się podoba 😀

2 godziny temu, .:Gerard:. napisał:

nie ja sprowadzam wszystko do wykresow i tylko tego co da się mierzyć

Masz rację, jest co najmniej dziwny wybór sprzętu na podstawie wykresów i uzasadnianie tym przyjemności.

Nie uważasz jednak, że dziwniejsze jest opieranie swoich wyborów w oparciu o testy dźwięków nie istniejących, pozornych? 😉

5 minut temu, colcolcol napisał:

...jest co najmniej dziwny wybór sprzętu na podstawie wykresów i uzasadnianie tym przyjemności.

Czy ja wiem... a jeśli ktoś wie jak jego kaprys przekłada się na parametry to czemu nie? Nikt nie każe kupować np kolumn o najbardziej płaskiej charakterystyce - można kupić o takiej, która w nowych podkreśli to, czego w starych nam brakuje. Ja np bez odsłuchu a na podstawie porównania wykresów zamieniłem Tannoy Revolution R3 na B&W 606, minęły dwa lata i nadal jestem zadowolony. Może już nie oczarowany, ale niczego mi nie brakuje. 

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

W nagraniu istniej i mogą być mniej lub bardziej odtworzone, pomijając akustykę to urządzenia mogą różnie odtwarzać i wnosić różne efekty których nie można odczytać z danych technicznych, rozpoznajemy elekty, wiec istnieją, tylko dlatego ze nie ma ich w danych technicznych nie oznacza ze nie ma.
Ja doskonale wiem na jaki temat pisze i przeinaczania na inny kontekst nie będę komentował 

Teraz, .:Gerard:. napisał:

urządzenia mogą różnie odtwarzać i wnosić różne efekty których nie można odczytać z danych technicznych

Może się tak zdarzyć, że za aspekt brzmienia opisywany jednym słowem, odpowiada wypadkowa wielu parametrów i dlatego z danych technicznych tego nie odczytamy. Z drugiej strony możemy mieć pewność, że skoro jakiś parametr nie wywołuje żadnej zmiany w teście różnicowym, to żaden opisowy aspekt brzmienia też się nie zmienił.

5 minut temu, .:Gerard:. napisał:

...rozpoznajemy efekty, wiec istnieją...

A psychoakustyka? Bez analizy 50/50 czy efekt leży w sferze psychicznej czy akustycznej, po analizie w wielu przypadkach na 99,9% w sferze psychicznej (w zasadzie 100% ale żebyś nie marudził pozostawię 0,1% na sferę akustyczną).

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

19 minut temu, szymon1977 napisał:

Może się tak zdarzyć, że za aspekt brzmienia opisywany jednym słowem, odpowiada wypadkowa wielu parametrów i dlatego z danych technicznych tego nie odczytamy. Z drugiej strony możemy mieć pewność, że skoro jakiś parametr nie wywołuje żadnej zmiany w teście różnicowym, to żaden opisowy aspekt brzmienia też się nie zmienił.

A psychoakustyka? Bez analizy 50/50 czy efekt leży w sferze psychicznej czy akustycznej, po analizie w wielu przypadkach na 99,9% w sferze psychicznej (w zasadzie 100% ale żebyś nie marudził pozostawię 0,1% na sferę akustyczną).

Parametru przestrzenności czy odtwarzanie szczerości sceny jako panorama nie wyczytasz z danych technicznych

Psychoakustyka to nie urojenia, wiec odbierzemy coś inaczej niż w rzeczywistości ale przez pewne zjawiska ktore zaistniały

 

32 minuty temu, .:Gerard:. napisał:

Psychoakustyka to nie urojenia, wiec odbierzemy coś inaczej niż w rzeczywistości ale przez pewne zjawiska ktore zaistniały

Wprost przeciwnie - sam dźwięk jest urojeniem i poza mózgiem nie istnieje.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

3 minuty temu, szymon1977 napisał:

Wprost przeciwnie - sam dźwięk jest urojeniem i poza mózgiem nie istnieje.

Fala dźwiękowa też nie istnieje?

  • Redaktorzy
8 minut temu, szymon1977 napisał:

Wprost przeciwnie - sam dźwięk jest urojeniem i poza mózgiem nie istnieje.

Dźwięk istnieje, muzyka istnieje, ale tylko dla człowieka, ewentualnie niektórych zwierząt. Poza tym muzyka nie jest światu potrzebna.

Blogi --> Blog Kangiego. Zapraszam.

Gość

(Konto usunięte)
8 minut temu, szymon1977 napisał:

sam dźwięk jest urojeniem i poza mózgiem nie istnieje.

aha , a spadający tynk lub drżenie okien od natężenia dźwięku to tylko halucynacje

...wiedziałem 🙂

od 45 s

 

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.