Skocz do zawartości
IGNORED

Audio mity


biniek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

11 minut temu, slawek.xm napisał:

dla siebie też ostrozność jest wskazana szczególnie gdy za same tweetery dajesz 5 tysi

Trzeba mieć trochę fantazji. Można też szybko sprawdzić czym różnią się te tweetery za 5 tyś od takich za 200 zł. Próba może być bardzo ciekawa pod względem edukacyjnym. Dowiesz się czy z tweetera za 5 tyś może wylecieć ten przysłowiowy "wróbelek" i czy warto za takie głośniki dać tyle kasy. 

11 minut temu, slawek.xm napisał:

stosujesz zasadę zostawię w domu otwarty ogień .... na pewno sie  nic nie zapali

Nie, jestem bardzo ostrożny, poza tym otwarty ogień w głośniku wysokim o ile nawet wystąpi to będzie bardzo krótki i nic się nie zapali zwłaszcza że dookoła tylko jest sam metal ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, Lech36 napisał:

Trzeba mieć trochę fantazji. Można też szybko sprawdzić czym różnią się te tweetery za 5 tyś od takich za 200 zł. Próba może być bardzo ciekawa pod względem edukacyjnym. Dowiesz się czy z tweetera za 5 tyś może wylecieć ten przysłowiowy "wróbelek" i czy warto za takie głośniki dać tyle kasy. 

sprawdzałem nie raz

spalilem tweeter nie raz

i w moim przypadku te 5 tysi na tweetery to była najlepsza inwestycja w wysokotonówki w zyciu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, slawek.xm napisał:

sprawdzałem nie raz

spalilem tweeter nie raz

Mnie się jeszcze nie "udało" to nigdy, pomimo że tweetery podłączone są do końcówek o mocy 200W/4, ale może to wynika z mojej ostrożności. I to pomimo tego że lubię sobie czasem posłuchać koncertu z BD z głośnością koncertową.

4 minuty temu, slawek.xm napisał:

i w moim przypadku te 5 tysi na tweetery to była najlepsza inwestycja w wysokotonówki w zyciu

Możliwe, nie neguję tego. Tak może być. Można wiedzieć jaki to głośniki?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

akurat moc wzmacniacza ma trzeciorzędne znaczenie ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój "gospodarski" problem z dodatkową końcówką dla tweetera jest taki, że typowe sygnały idące na tweeter (nieważne czy zza filtru pasywnego czy z końcówki filtrowanej aktywnie) mają dużą różnicę między max. mocą chwilową (na transjentach) a mocą średnią. Więc jeżeli przykładowo mam średniaka o efektywności 89dB a tweeter ma 92dB, to i tak właściwie muszę tweeterowi fasować końcówkę o mocy co najwyżej 2x mniejszej niż dla średniaka. Jedyny sensowny sposób zrobienia tego, to dać średniakowi jakieś zasilanie, a tweeterowi stabilizować liniowo z niego, skoro końcówki mocy mają PSRR raczej malejący z częstotliwością (a tweeter skuteczniej przeniesie ew. śmieci). Tylko że w sumie ten pomysł działa już dla zasilania końcówki średniaka z napięć zasilających dla napędu basu.

Z kolei gdyby chcieć pędzić średnie i wysokie klasą A, to wtedy rozdzielanie końcówek nie ma już w ogóle żadnego sensu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, slawek.xm napisał:

akurat moc wzmacniacza ma trzeciorzędne znaczenie ?

Dlatego stosuję zasadę wszystkie takie same pod względem mocy od dołu do góry.  

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Lech36 napisał:

Przecież w układach DSP masz dostęp nie tylko do typowych filtrów zwrotnic, ale też do equalizacji zarówno stałej jak i parametrycznej o bardzo precyzyjnym działaniu, dużo precyzyjniejszym niż np. tolerancje elementów w zwrotnicy pasywnej.

Na etapie pojedynczych przetworników czy charakterystyki wypadkowej? W tym drugim już nie odzyskam ew. strat na zgraniu fazowym. Poza tym "odgięcie" zbocza nie jest takie łatwe equalizerem, który umie robić tylko dołki, górki i schodki.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, misiomor napisał:

Z kolei gdyby chcieć pędzić średnie i wysokie klasą A, to wtedy rozdzielanie końcówek nie ma już w ogóle żadnego sensu.

Zawsze ma sens, już to kiedyś wyjaśniałem, ale efekt końcowy może nie być tak znaczący jak w przypadku niskich i bardzo niskich podziałów. Nawet podawałem artykuły w prasie które tą lepszość prezentowały lepiej niż ja.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
20 minut temu, Lech36 napisał:

Można wiedzieć jaki to głośniki?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, Lech36 napisał:

Dlatego stosuję zasadę wszystkie takie same pod względem mocy od dołu do góry.  

I pozbawiasz się w ten sposób głównej zalety układów aktywnych "wół roboczy na dół, koń wyścigowy na górę".

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, misiomor napisał:

Poza tym "odgięcie" zbocza nie jest takie łatwe equalizerem, który umie robić tylko dołki, górki i schodki.

Parametrycznym jest możliwe. Warto jeszcze poznać na ile te odchylenia są słyszalne dla konstruktora i kolegów bo to też ciekawe zagadnienie. Poznać wpływ tych odchyleń jest najłatwiej w czasie rzeczywistym a nie jak upłynie czas na zmianę jakiegoś elementu pobudzając wyobraźnię konstruktora.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakim parametrycznym? Equalizer zwykle działa na zasadzie iluś układów RLC równolegle do siebie, z tak dobranymi częstotliwościami rezonansowymi oraz dobrociami, żeby w położeniu środkowym wszystkich suwaków mieć płaską impedancję (zero korekcji). Zwiekszając bądź zmniejszając któryś rezystor dostajemy górkę albo dołek w impedancji, co przekłada się na charakterystykę (np. we współpracy z szeregowym tłumikiem - dołek na impedancji daje dołek w charakterystyce). Czymś takim nie idzie dostać porządnego "odgięcia" zbocza, bo musiałoby to oznaczać zbocze korekcyjne rosnące do nieskończoności. Albo trzeba by kombinować nad składaniem docelowej charakterystyki filtru z niższego rzędu połączonego ze "schodkiem" co jest już bardziej praktyczne, ale strasznie niewygodne w liczeniu.

Odgięcie najlepiej robi się przez dorzucenie rezystora szeregowego do elementu "równoległego" filtru ew. rezystora równoległego do elementu "szeregowego", oczywiście w klasycznym układzie filtru z elementami L i C oraz obciążeniem R. Ja jeszcze nie widziałem softu do zwrotnic DSP pozwalającego wrzucić ekwiwalentny schemat filtru pasywnego. No ale może coś takiego istnieje, tylko ja o tym nie wiem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez misiomor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
58 minut temu, misiomor napisał:

I pozbawiasz się w ten sposób głównej zalety układów aktywnych "wół roboczy na dół, koń wyścigowy na górę".

U mnie same "konie wyścigowe" jak trzeba mogą też robić za "woły robocze" ?. Żadnych zalet się nie pozbywam.

50 minut temu, misiomor napisał:

Zwiekszając bądź zmniejszając któryś rezystor dostajemy górkę albo dołek w impedancji, co przekłada się na charakterystykę (np. we współpracy z szeregowym tłumikiem - dołek na impedancji daje dołek w charakterystyce).

A słyszałeś o takich filtrach bez dołków i górek pomiędzy parą regulatorów equalizera ustawionych np. w maksymalnej pozycji? W układach DSP to jest możliwe. 

53 minuty temu, misiomor napisał:

Ja jeszcze nie widziałem softu do zwrotnic DSP pozwalającego wrzucić ekwiwalentny schemat filtru pasywnego

Możliwe, ale to nie znaczy że jak czegoś nie widziałeś to tego nie ma. Filtracja DSP jest o rząd i to może niejeden dokładniejsza od pasywnej. 

57 minut temu, misiomor napisał:

Jakim parametrycznym?

Takim w którym płynnie regulujesz dobroć i częstotliwość środkową.

Godzinę temu, slawek.xm napisał:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ciekawa forma, co to za model?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Lech36 napisał:

I to pomimo tego że lubię sobie czasem posłuchać koncertu z BD z głośnością koncertową.

Naprawdę? A skąd wiesz jaka jest koncertowa głośność? Nie wyobrażam sobie słuchania rockowych czy też fusionowych rzeczy w mieszkaniu z głośnością koncertową...??? Po dwóch spektaklach trwałe uszkodzenie słuchu. Ale temat jaki poruszacie z misiomorem świetny - fajnie się Was czyta. Thanks.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Parker's Mood

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, Chicago napisał:

A skąd wiesz jaka jest koncertowa głośność?

Zmierzyłem na koncercie R. Watersa w Trójmieście aplikacją na telefon z miejsca odsłuchu, jednego z lepszych na tej sali. W domu do koncertu rockowego ustawiam podobną głośność w najgłośniejszych jego momentach. Aplikacja na telefon bardzo wiarygodna choć oczywiście jej dokładności nie sprawdzałem.

4 minuty temu, Chicago napisał:

Nie wyobrażam sobie słuchania rockowych czy też fusionowych rzeczy w mieszkaniu z głośnością koncertową...??? Po dwóch spektaklach trwałe uszkodzenie słuchu.

Nie robię tego często, zazwyczaj słucham ciszej, ale czasem poniesie mnie fantazja i chęć sprawdzenia czy sprzęt jeszcze dobrze działa z uszami włącznie ?.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
9 minut temu, Lech36 napisał:

U mnie same "konie wyścigowe" jak trzeba mogą też robić za "woły robocze" ?. Żadnych zalet się nie pozbywam.

To już jest popisywanie się ignorancją i "moje musi być na wierzchu".

Były kiedyś (a może jeszcze są) takie kultowe układy hybrydowe (składane z większej ilości struktur krzemowych żeby mieć zarówno PNP jak i NPN) jak Apex Microtechnology PA13 i PA16. Ciekawe po co robili oba - PA13 z jego napięciem zasilania sięgającym 90V (+-45V) i prądem 15A max, a obok w podobnej obudowie jest PA16, ograniczony do 38V (+-19V) zasilania i 5A max prądu wyjściowego, ale za to 5x lepszym Slew Rate i pasmem mocy do 350kHz. Pewnie się nie znali.

Konstruktorzy wzmacniaczy niestety wiedzą ile kosztuje zwiększanie prądu wyjściowego i mocy końcówek. Więcej elementów końcowych, większe prądy sterujące, konieczność rozbudowywania stopni sterujących a za tym i wejściowych, dodawania kolejnych stopni itd. I bardziej "rozwlekła" PCB. Wszystko to razem daje problemy ze stabilnością w sprzężeniu zwrotnym i konieczność agresywniejszego przycinania pasma w otwartej pętli biegunem dominującym. To dlatego nie jest łatwo zrobić hi-endową końcówkę o wysokiej mocy a jednocześnie odpowiednio szybką.

W układzie aktywnym aż prosi się, żeby bas napędzać czyms wolnym ale stabilnym i wydajnym prądowo, natomiast na środku i górze efektywność jest łatwiejsza do osiągnięcia, za to cewki napędowe są lekkie i niezdolne do przyjęcia większej mocy. Więc szybka końcówka o mniejszej mocy pasuje tu lepiej.

Można uznawać że jakieś końcówki 200W są wystarczające zarówno mocowo na basie jak i jakościowo na środku i górze, ale bynajmniej nie jest to recepta na najlepszy system jaki da się zrobić.

32 minuty temu, Lech36 napisał:

A słyszałeś o takich filtrach bez dołków i górek pomiędzy parą regulatorów equalizera ustawionych np. w maksymalnej pozycji? W układach DSP to jest możliwe. 

Nadal nie daje się tu zrobić zbocza w nieskończoność.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, misiomor napisał:

To już jest popisywanie się ignorancją i "moje musi być na wierzchu".

Gdzie w zacytowanym wyżej przez Ciebie zdaniu widzisz ignorancję? Wiele firm nawet tych hi-endowych stosowało takie same wzmacniacze na wszystkich drogach. Co najwyżej wprowadzano ograniczenie dolnej częstotliwości granicznej końcówek mocy pracującej poza zakresem niskim choć w zakresie niskim też nie warto się pchać od dołu do bardzo niskich Hertzów.

8 minut temu, misiomor napisał:

Konstruktorzy wzmacniaczy niestety wiedzą ile kosztuje zwiększanie prądu wyjściowego i mocy końcówek. Więcej elementów końcowych, większe prądy sterujące, konieczność rozbudowywania stopni sterujących a za tym i wejściowych, dodawania kolejnych stopni itd. I bardziej "rozwlekła" PCB.

 W technice mosfet to można bardzo mocno uprościć przy zachowaniu znakomitych parametrów układu. Przykłady takich ekstremalnie prostych rozwiązań kiedyś podawałem, miały doskonałe parametry przy swojej ekstremalnej prostocie.

11 minut temu, misiomor napisał:

W układzie aktywnym aż prosi się, żeby bas napędzać czyms wolnym ale stabilnym i wydajnym prądowo, natomiast na środku i górze efektywność jest łatwiejsza do osiągnięcia, za to cewki napędowe są lekkie i niezdolne do przyjęcia większej mocy.

A czemu na basie musi być "wolne" zasilanie (wzmacniacz)? Szybki przecież nie będzie szkodził a zachowanie stabilności to podstawa zarówno dla skomplikowanych obciążeń jak i tych prostych. 
Cewka głośnika wysokiego wg. katalogu firmy Morel w impulsie 10 ms wytrzymuje nawet 1000 W. W innych firmach może być mniej, ale na pewno też sporo, choć chyba również Dynaudio też podawało podobne moce w krótkim impulsie dla swoich głośników wysokich.   

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
23 minuty temu, Lech36 napisał:

Zmierzyłem na koncercie R. Watersa w Trójmieście aplikacją na telefon z miejsca odsłuchu, jednego z lepszych na tej sali. W domu do koncertu rockowego ustawiam podobną głośność w najgłośniejszych jego momentach.

Bzdura, a nie aplikacja.

24 minuty temu, Lech36 napisał:

Aplikacja na telefon bardzo wiarygodna choć oczywiście jej dokładności nie sprawdzałem.

O to to.

Nie słyszałem i nie widziałem jeszcze, żeby rockowy, albo symfoniczny koncert można było przenieść do domu. To tak samo jakbyś zmierzył poziom hałasu startu odrzutowca albo młota pneumatycznego i chciał go odtworzyć w domu. Zastanów się proszę. Same wymiary Twojego pokoju nie pozwalają na taką realną i prawdziwą głośność. Nawet energii z koncertu jazzowego z mniejszego klubu nie przeniesiesz do domu jak nie daj boże głośno grają, a tu takie kwiatki...??? Owszem, aplikacja może przeliczyć ilość decybeli i przełożyć to na wymiary pokoju, w którym dokonujesz eksperymentu, ale to nie jest to samo. Poza tym tak jak powiedziałem, po kilku eksperymentach słuch jest do wymiany.

Wystarczy zrobić prosty eksperyment - wziąć gitarę elektryczną ze wzmacniaczem i przywalić w pokoju mieszkalnym z głośnością koncertową - świst w uszach i totalna głuchota przez kilka minut.

Coraz mniej rozumiem audiofeelski język, ale to może i lepiej...???

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Parker's Mood

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
28 minut temu, misiomor napisał:

Można uznawać że jakieś końcówki 200W są wystarczające zarówno mocowo na basie jak i jakościowo na środku i górze, ale bynajmniej nie jest to recepta na najlepszy system jaki da się zrobić.

W moim przypadku ograniczeniem wtedy była niechęć do mnożenia napięć zasilających co zawsze jest jakimś kłopotem od strony konstrukcyjnej. Nie budowałem wtedy najlepszego na świecie zestawu tylko taki jaki leżał w mich możliwościach technicznych. I tak wyszedł ponad czasowo bo działa do dzisiaj, oczywiście mowa o tym systemie ze zwrotnicą analogową. Pomysł z DSP to już po 2005 roku choć dotyczy zestawu który planowałem jako docelowy w wersji aktywnej a został pasywny bo nie chciało mi się robić modułów zasilających. Taka "prowizorka" trwała dobrych 10 lat i dopiero jakiś impuls ciekawości spowodował uaktywnienie w układzie z zewnętrznym zasilaniem i zewnętrzną zwrotnicą DSP  

5 minut temu, Chicago napisał:

Bzdura, a nie aplikacja.

Może coś precyzyjniej, bo słowa bzdura to każdy potrafi użyć.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, Lech36 napisał:

Może coś precyzyjniej, bo słowa bzdura to każdy potrafi użyć.

Jak byłem małym chłopcem, hey - to miałem swoją pierwszą gitarę el. Samba i wzmacniacz Meloman - 20, albo 25 watowy - grałem, lub może udwałem że gram z maksymalną głośnością i było to nie do wytrzymania. Jak chcesz osiągnąć poziom koncertowy w 20 metrach kwadratowych, no jak?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Parker's Mood

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, Chicago napisał:

Nie słyszałem i nie widziałem jeszcze, żeby rockowy, albo symfoniczny koncert można było przenieść do domu.

Nic nie pisałem że przeniosłem, odtworzyłem koncert w domu z tym samym SPL wg tego samego instrumentu pomiarowego, nic poza tym. Tak samo nie było, było lepiej, oczywiście chodzi o koncert rockowy w zamkniętej hali. O jazzie już kiedyś pisałem, potrafi się technika na koncercie bardziej podobać, ale to musi być jakiś renomowany skład dbający o jakość nagłośnienia a nie tylko zaliczający koncert na sprzęcie będącym na wyposażeniu sali. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Teraz mam już inne gitary i inne wzmacniacze i mógłbym Ci szybko udowodnić, że się mylisz. Ale oczywiście nie przez internet, tylko w realnym życiu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Parker's Mood

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Lech36 napisał:

Ciekawa forma, co to za model?

i co Ci mam odpowiedzieć ? podać dokladny model i firmę?

interesujesz się głośnikami kolumnami filtrami powołujesz się na "gdzieś tam" podawane przez Ciebie rozwiązania, i probujesz doświadczonym wcisnac ideologię o wyższości Świąt Bozego Narodzenia nad Wielkanocą a naprawdę nie wiesz co to za tweetery?

wysil sie choć trochę i poszukaj ? jesli rzeczywiście nie orientujesz się, co dla mnie jest naprawdę delikatnie pisząc dziwne ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lecha nie przekonasz - on musi mieć rację. Dużo jest takich ludzi i Lech nie jest jakimś odosobnionym przypadkiem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Parker's Mood

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
39 minut temu, misiomor napisał:

W układzie aktywnym aż prosi się

Generalnie fabryczne zestawy aktywne mają inne końcówki na każde pasmo, choćby ze względów ekonomicznych, nie ma potrzeby ładowania takiej samej mocy w górę i w dół. Wyjątkiem są niektóre małe współczesne konstrukcje, korzystające z kości stereo z dsp, wtedy mają tyle samo.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Lech36 napisał:

częstotliwość środkową.

to też niezłe jest ?

jeśli nie masz nic przeciwko poproszę o wyjaśnienie tego pojęcia

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, Chicago napisał:

Jak chcesz osiągnąć poziom koncertowy w 20 metrach kwadratowych, no jak?

Nie w 20 a w ca.40 a jak? Robisz tak długo głośniej aż wskazówka pokaże np. 108 dB SPL, czyli ca. tyle co pokazała na tym koncercie w/w, konkretnie na tym koncercie doszła w porywach do 110 dB SPL na tym urządzeniu pomiarowym którym dysponowałem. Może kiedyś porównam to z pomiarem urządzeniem PRO, ale nie wiem czy jestem aż tak ciekawy dokładności pomiaru. Do porównania dokładność bezwzględna nie jest potrzebna. 

4 minuty temu, slawek.xm napisał:

podać dokladny model i firmę?

Jak chcesz to podaj, ale oczywiście nie musisz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, Lech36 napisał:

Jak chcesz to podaj, ale oczywiście nie musisz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
26 minut temu, Lech36 napisał:

Gdzie w zacytowanym wyżej przez Ciebie zdaniu widzisz ignorancję? Wiele firm nawet tych hi-endowych stosowało takie same wzmacniacze na wszystkich drogach. Co najwyżej wprowadzano ograniczenie dolnej częstotliwości granicznej końcówek mocy pracującej poza zakresem niskim choć w zakresie niskim też nie warto się pchać od dołu do bardzo niskich Hertzów.

 W technice mosfet to można bardzo mocno uprościć przy zachowaniu znakomitych parametrów układu. Przykłady takich ekstremalnie prostych rozwiązań kiedyś podawałem, miały doskonałe parametry przy swojej ekstremalnej prostocie.

A czemu na basie musi być "wolne" zasilanie (wzmacniacz)? Szybki przecież nie będzie szkodził a zachowanie stabilności to podstawa zarówno dla skomplikowanych obciążeń jak i tych prostych. 
Cewka głośnika wysokiego wg. katalogu firmy Morel w impulsie 10 ms wytrzymuje nawet 1000 W. W innych firmach może być mniej, ale na pewno też sporo, choć chyba również Dynaudio też podawało podobne moce w krótkim impulsie dla swoich głośników wysokich.   

Nie ma cudownych rozwiązań dających jednocześnie moc jak i stabilność przy dużym wzmocnieniu pętli, dającym redukcję zniekształceń.

Powiedzmy że chciałbym zrobić system bezkompromisowy, sięgający C sub kontra (16.3Hz). Biorę w tym celu głośnik Dayton UM18-22 w obudowie zamkniętej 150 litrów. Żeby osiągnął swoje Xmax (22mm one way) przy 16.3Hz, muszę wysterować go amplitudą 69V RMS (cewki szeregowo) a więc prawie 100V peak. Odpowiada to mocy ok. 1100W na Re głośnika. Nawet w mostku potrzebowałbym zasilań +-60V (albo i 70 zależenie od tętnień i strat na sterowanie), chyba żeby zrobić dwie końcówki i pędzić oddzielnie obie cewki układu DVC, wtedy potrzeba o połowę mniej napięcia. Musiałbym się też przygotować na 22A peak prądu wyjściowego (dla jednej końcówki przy połączeniu szeregowym cewek jak i dla każdej w przypadku oddzielnego napędzania tychże cewek).

Przy czym wartości Slew Rate będą śmiesznie niskie, skoro ten podsystem będzie ograniczony pasmowo do np. 200Hz filtrem 2nd. Mogę to przekompensować dla bezpieczeństwa, a i tak będę miał nadmiar sprzężenia zwrotnego w zakresie pracy.

Woofer ma tylko 0.25% efektywności referencyjnej, więc nawet dopuszczając wysterowanie 0dBfs -> 1100W powyżej 60Hz (pełna efektywność zakresu przepustowego) z niewielkim ryzykiem przesterów na samym dole (który wypadałoby podbić jakimś EQ), dotyczących wyłącznie końcówek woofera, dostaję 2.75W akustycznie. Sekcja średniotonowa będzie jednak musiała dostarczyć tylko ćwierć tego (0.7W) jako że w całości pracuje powyżej Baffle Step. Więc wystarcza mi skromny wzmacniaczyk 120W @ 8ohm dla głosnika w rodzaju 19cm Satori z jego efektywnością 0.6%. I nie muszę robić tej końcówki na 22A prądu, może ona być bardziej zwarta i szybsza.

Nie mówię że ograniczenie się do jednego typu końcówek musi być złe. Jeżeli końcówka jest na tyle dobra, żeby obsłużyć system pełnopasmowy, to poradzi sobie z każdym podzakresem w układzie aktywnym (chociaż prądu spoczynkowego łącznie będzie ilość dróg razy więcej). Jest to (zwrotnica DSP i standardowe końcówki) recepta na jakiś system bez konieczności głębszego wchodzenia w technikę wzmacniaczy itd. Jednak jest to bardzo daleko od wirtuozowskiego systemu wyciskającego max. z dostępnych rozwiązań.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.