Skocz do zawartości
IGNORED

Audio mity


Rekomendowane odpowiedzi

Godzinę temu, xetras napisał:

generalnie to sam sygnał cyfrowy nie ma fazy.

Tyle, że EQ-alizujesz (obojetmie analogowo, czycyfrowo) nie sygnał cyfrowy, tylko już analogowy (za DAC).

Jakim cudem można EQ-alizować sygnał jeszcze w postaci cyfrowej? ...no chyba tylko tak, jak robią to hajend drutki przesyłające sygnał do DAC 🤣

5 minut temu, iro III napisał:

Jakim cudem można EQ-alizować sygnał jeszcze w postaci cyfrowej? .

Może odpowiednio zmieniając zera i jedynki w procesorze DSP 😉.  

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

26 minut temu, iro III napisał:

Tyle, że EQ-alizujesz (obojetmie analogowo, czycyfrowo) nie sygnał cyfrowy, tylko już analogowy (za DAC).

Jakim cudem można EQ-alizować sygnał jeszcze w postaci cyfrowej? ...no chyba tylko tak, jak robią to hajend drutki przesyłające sygnał do DAC 🤣

Można to zrobić przed wysłaniem do DAC ...

Fanless PC + Roon ROCK -> WiFi -> Arcam SA30 (Gigawatt LC-2 mk2) DIRAC! -> QED Silver Anniversary XT -> Fyne Audio F500SP

20 minut temu, Lech36 napisał:

Może odpowiednio zmieniając zera i jedynki w procesorze DSP 😉.  

 

16 minut temu, Piopio napisał:

Można to zrobić przed wysłaniem do DAC ...

Na tym właśnie polega korekta cyfrowa... 👍

I ta korekta cyfrowa może wpłynąć właśnie na przesunięcia fazowe... 

Pomoc dla Alana 1%KRS 0000037904(32459 MAŁECKI ALAN)

28 minut temu, marcinmarcin napisał:

I ta korekta cyfrowa może wpłynąć właśnie na przesunięcia fazowe... 

Nie może. 

Fanless PC + Roon ROCK -> WiFi -> Arcam SA30 (Gigawatt LC-2 mk2) DIRAC! -> QED Silver Anniversary XT -> Fyne Audio F500SP

51 minut temu, Lech36 napisał:

Może odpowiednio zmieniając zera i jedynki w procesorze DSP 😉.  

No dobra, to ja przepraszam i wracam do "kąta" (bynajmniej nie za karę), słuchać winyli. 🙂

Edytowane przez iro III
36 minut temu, marcinmarcin napisał:

Oczywiscie ze może i wpływa. 

Ok. Może. Ale są na to sposoby by jednak nie wpływała:

"Większość korektorów określana jest jako „minimalnofazowe”. Jeśli za pomocą korektora programowego bądź sprzętowego podbijesz lub stłumisz wybrane pasmo częstotliwości, to najprawdopodobniej korektor ów, wprowadzając przesunięcie fazowe, lekko je opóźni względem pozostałych częstotliwości. Powstałe przesunięcie fazowe może powodować rozmycie transjentów i zakolorowanie sygnału, co może, ale nie musi, być efektem, jakiego oczekujemy. Oczywiście specyficzna koloryzacja w wydaniu dobrej klasy korektorów jest zawsze mile widziana. Z kolei korektory z liniową fazą działają w ten sposób, że dokonują opóźnienia całego pasma o tę samą wartość, dzięki czemu zachowują zgodność fazową oraz absolutną transparentność brzmieniową."

Fanless PC + Roon ROCK -> WiFi -> Arcam SA30 (Gigawatt LC-2 mk2) DIRAC! -> QED Silver Anniversary XT -> Fyne Audio F500SP

10 minut temu, iro III napisał:

No dobra, to ja przepraszam i wracam do "kąta" (bynajmniej nie za karę), słuchać winyli. 🙂

Winyle teraz też są tłoczone z zer i jedynek, dodają tylko od siebie opisywane już dodatkowe artefakty. Zer i jedynek w dzisiejszych czasach nie unikniesz, trzeba się z nimi zaprzyjaźnić bo z nich wynika dużo dobrego dla dźwięku 😉.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

2 hours ago, xetras said:

Szymon, ale generalnie to sam sygnał cyfrowy nie ma fazy.

To pojęcie dziwnie by brzmiało.

Może jestem naiwny, ale wydaje mi się jasne, że chodzi o fazę sygnału reprezentowanego przez dane cyfrowe, a nie o fazę danych cyfrowych.

Chyba nie powiesz, że te dwa sygnały nie mają fazy bo są cyfrowe:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
2 minuty temu, Piopio napisał:

Oczywiście specyficzna koloryzacja w wydaniu dobrej klasy korektorów jest zawsze mile widziana.

Już sam efekt końcowy takiego działania nawet w domenie analogowej można nazwać koloryzacją. 

P.S> Oczywiście koloryzacją kontrolowaną 😉.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Łomatko! Co ja pacze 😉

Piszac o zniekształceniach rozumiem, że chodzi o zniekształcenia liniowe, czyli pasmo i fazę. W odróżnieniu od zniekształceń nieliniowych te zniekształcenia są teoretycznie w pełni odwracalne. Filtr (dowolny) opisywany jest transmitancją, czyli równaniem pokazującym stosunek sygnału wyjściowego do wejściowego. To jest funkcja zespolona, więc opisuje amplitudę i fazę. Każdy filtr może zmieniać pasmo i fazę, tylko pasmo albo tylko fazę. Są też oczywoscie korektory przesuwające tylko fazę, bez zmiany pasma. W technice analogowej można teoretycznie uzyskać liniową fazę (czyli stałe przesunięcie czasowe) kombinując że zwykłymi filtrami i odpowiednio manipulując fazą, ale w praktyce to działa na konkretnych przykładach i generalnie jest niezbyt realizowalne. Stąd wszystkie istniejące korektory analogowe z zasady przesuwają fazę i my jako słuchacze nauczyliśmy się z tym żyć. Trzeba pamiętać, że filtracja która dokonuje się "w naturze" też przesuwa fazę, np w obudowach bass reflex.

W technice cyfrowej ograniczeń nie ma i można tworzyć filtry które zmieniają tylko pasmo albo tylko fazę albo oba te parametry. Ponieważ filtracja ogólnie przesuwa fazę, do jej linearyzacji trzeba niektóre części pasma opóźnić. Stąd filtry z liniową fazą niby fajne i w ogóle wcale takie fajne nie są, bo sygnał na wyjściu pojawia się wcześniej niż na wejściu (po kompensacji) czyli generalnie "rozmywają transjenty". Akurat u nas kończona jest praca magisterska z zakresu rozróżnialności filtrów FIR i IIR i okazuje się, że tego zasadniczo na pojedynczych sygnałach nie słychać (oczywiście przy sumowaniu pojawiają się problemy). 

Czyli filtry analogowe i cyfrowe mogą przesuwać fazę albo nie, zależy od projektu. 

nagrywamy.com

59 minut temu, Lech36 napisał:

Winyle teraz też są tłoczone z zer i jedynek, dodają tylko od siebie opisywane już dodatkowe artefakty. Zer i jedynek w dzisiejszych czasach nie unikniesz, trzeba się z nimi zaprzyjaźnić bo z nich wynika dużo dobrego dla dźwięku 😉.

Niekoniecznie, bo mało  intreresuje mnie nowa, współczesna (cyfrowa) muzyka w wydaniu winylowym.

Jeśli jednak stara muzyka jest potraktowana cyfrowo przez takiego magika jak np. S. Wilson, nie mam nic przeciwko.

Godzinę temu, Lech36 napisał:

dodają tylko od siebie opisywane już dodatkowe artefakty.

Nie wiem o czym mówisz, w przypadku nowych, dopiero co rozfoliowanych, takie coś jest mi obce.

Edytowane przez iro III
2 minuty temu, iro III napisał:

Jeśli jednak stara muzyka jest potraktowana cyfrowo przez takiego magika jak np. S. Wilson, nie mam nic przeciwko.

Czyli można w cyfrze robić dobrze 😉.

P.S. Tylko po co później przenosić to na nośnik analogowy? Żeby wszystko zepsuć?

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

10 minut temu, Lech36 napisał:

Czyli można w cyfrze robić dobrze 😉.

W sumie to nie wiem jak (czy cyfrowo, czy nie) on to robi, wiadomo, że ma dostęp do (analogowych) taśm matek.

Gdy nie ma, to na nowym wydaniu jego "new stereo mix" pojawia się takim w przypadku notka:

"except Trio and Mincer - original mix used because of missing master tape",

(płyta Starless and Bible Black, KC)

 

Edytowane przez iro III
14 minut temu, iro III napisał:

Nie wiem o czym mówisz, w przypadku nowych, dopiero co rozfoliowanych, takie coś jest mi obce.

Naprawdę ominąłeś dyskusje o wadach analogu i cyfry w kilku wątkach? 

5 minut temu, iro III napisał:

W sumie to nie wiem jak (czy cyfrowo, czy nie) on to robi, wiadomo, że ma dostęp do (analogowych) taśm matek.

Ale pewnie zgrywa je do plików i na takich zbiorach pracuje. To są działanie bezstratne, no prawie bezstratne. Działania w domenie analogowej bezstratne nie są.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Gość

(Konto usunięte)
2 minuty temu, Lech36 napisał:

Naprawdę ominąłeś dyskusje o wadach analogu i cyfry w kilku wątkach? 

każdy ma swoje upodobania , jeden lubi winyl drugi pliki

żyj i daj żyć innym

Teraz, slawek.xm napisał:

każdy ma swoje upodobania , jeden lubi winyl drugi pliki

żyj i daj żyć innym

Gdzie widzisz moje działania "nie dające żyć innym"? Takie działania można zgłaszać do moderacji żeby ktoś bezstronny je ocenił. Dyskusja techniczna chyba jeszcze w tym kraju jest dopuszczalną formą. Przecież zawsze podkreślałem mój sentyment do analogowych źródeł dźwięku.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Gość

(Konto usunięte)
9 minut temu, slawek.xm napisał:

każdy ma swoje upodobania , jeden lubi winyl drugi pliki

żyj i daj żyć innym

Jeden woli mięso inny buraczki . Winyl i cyfra to dwie różne technologie , każda gra inaczej , nie gorzej czy lepiej . To są instrumenty muzyczne dwóch rodzajów . Jedne akustyczne (winyle) , drugie elektryczne (pliki i dace) . Po co ta cała wojna ? Ja akceptuję jedno i drugie w formie uzupełnienia . Jakość to stoi już po stronie producentów .

Godzinę temu, przemak napisał:

Czyli filtry analogowe i cyfrowe mogą przesuwać fazę albo nie, zależy od projektu. 

Czyli zakładanie, że filtr analogowy przesunie fazę a cyfrowy nie jest błędem, bo zależnie od projektu może okazać się na odwrót.

-----

Dziękuję wszystkim za dyskusję i wyjaśnienie sprawy.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

18 minut temu, szymon1977 napisał:

Czyli zakładanie, że filtr analogowy przesunie fazę a cyfrowy nie jest błędem, bo zależnie od projektu może okazać się na odwrót.

Na odwrót nie może być. Filtr analogowy zawsze przesunie fazę. 

Fanless PC + Roon ROCK -> WiFi -> Arcam SA30 (Gigawatt LC-2 mk2) DIRAC! -> QED Silver Anniversary XT -> Fyne Audio F500SP

43 minuty temu, Piopio napisał:

Na odwrót nie może być. Filtr analogowy zawsze przesunie fazę. 

Zacytuję fragment wpisu, pod którym kliknąłeś lajka:

2 godziny temu, przemak napisał:

Czyli filtry analogowe i cyfrowe mogą przesuwać fazę albo nie, zależy od projektu. 

-----

2 godziny temu, danadam napisał:

Może jestem naiwny, ale wydaje mi się jasne, że chodzi o fazę sygnału reprezentowanego przez dane cyfrowe, a nie o fazę danych cyfrowych.

Oczywiście, wpis @xetras tak mnie zakręcił, że tego nie zauważyłem.

Edytowane przez szymon1977

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

19 minut temu, szymon1977 napisał:

Zacytuję fragment wpisu, pod którym kliknąłeś lajka:

I co z tego, że kliknąłem lajka ? To coś znaczy ?

Fanless PC + Roon ROCK -> WiFi -> Arcam SA30 (Gigawatt LC-2 mk2) DIRAC! -> QED Silver Anniversary XT -> Fyne Audio F500SP

Godzinę temu, Lech36 napisał:

Naprawdę ominąłeś dyskusje o wadach analogu i cyfry w kilku wątkach? 

Ale nad czym tu dyskutować? Cyfra brzmi cyfrowo a analog analogowo i basta!

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

1 minutę temu, szymon1977 napisał:

Ale nad czym tu dyskutować? Cyfra brzmi cyfrowo a analog analogowo i basta!

Analog współcześnie ma brzmienie mieszane analogowo-cyfrowe, oczywiście współcześnie wytwarzane zapisy analogowe 😉.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

12 minut temu, Lech36 napisał:

Analog współcześnie ma brzmienie mieszane analogowo-cyfrowe, oczywiście współcześnie wytwarzane zapisy analogowe 😉.

Widzę tu pewien brak konsekwencji: jak trzeba wykazać granie kabla, to nie płynie nim cyfra tylko muzyka, a jak nie ma nic lepszego by skrytykować czyjś system, to już wzmacniacz brzmi cyfrowo.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

Gość

(Konto usunięte)
11 minut temu, szymon1977 napisał:

Widzę tu pewien brak konsekwencji:

Stany logiczne są niewygrzane i poziomy ich pływają z powodu niewygrzania . Dlatego gra cyfrowo .

image.png.5a03ca937e5502c3663c2c5d7c1977ef.png

Audiofilski wygrzewacz zer i jedynek. 

Po wygrzaniu grał będzie nie cyfrowo .

Edytowane przez Wojtek 1959
4 godziny temu, iro III napisał:

Tyle, że EQ-alizujesz (obojetmie analogowo, czycyfrowo) nie sygnał cyfrowy, tylko już analogowy (za DAC).

Jakim cudem można EQ-alizować sygnał jeszcze w postaci cyfrowej? ...no chyba tylko tak, jak robią to hajend drutki przesyłające sygnał do DAC 🤣

A podstawa czasowa przełączeń? (Chodzi o jej zwielokrotnianie).

Oversampling, upsampling, itd.

Te sztuczki skutkują, i też fazy nie ma, bo jest takt (asynchroniczny, taki jak w danym urządzeniu)

Zmiana częstotliwości próbkowania słowa?

(Starczy bo po prostu nie mam przyswojonej wiedzy odnośnie ingerencji w sygnał cyfrowy)

Nie chodzi o EQ a o to że w cyfrze nie ma problemu z fazą. Faktycznie, nie ma - bo i fazy nie ma. (Przełączanie, jego szybkość i stabilność tej szybkości - to ma znaczenie, a nie termin "faza"  rodem z elektrotechniki lub z akustyki)

Dygresja:

Długość kiedyś mierzono czasem dojścia ale to było analogowo w czasach przedfizycznych.

Podobnie jak można mierzyć odległość czasem, tak i można szukać fazy w cyfrze.

Tak czy siak, problemu nie ma (tego -"fazy").

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

14 minut temu, Wojtek 1959 napisał:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tylko gdzie go przyłożyć do zera czy do jedynki a może do obu, ale w jakich proporcjach 😉.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

3 godziny temu, danadam napisał:

wydaje mi się jasne, że chodzi o fazę sygnału reprezentowanego przez dane cyfrowe, a nie o fazę danych cyfrowych

Ktoś użył hasła że w cyfrze* nie ma problemu z fazą. Zdziwiło mnie to że byłyby. Bo niby skąd?

*(Chyba nie rozumiem słowa cyfra czyli zero po naszemu)

(Do jutra, spadam do roboty)

Jutro wpadnę.

Jeżeli"cyfra" oznacza dla jego autora sygnał reprezentowany przez dane cyfrowe to wtedy zgadzam się.

No i mógłby wskazać- co to by znaczyło, że urzadzenie cyfrowe ma fazę lub problemy z fazą.

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.