Skocz do zawartości
Kowalski E.

Podfrez-dyfrakcja "twórcy mitów"

Rekomendowane odpowiedzi

Teraz, slawek.xm napisał:

Co to jest faza sumaryczna?

Elektryczna + akustyczna.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, Lech36 napisał:

Kierunek mikrofonu tworzy różnicę

ja to wiem:)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Teraz, slawek.xm napisał:

ja to wiem:)

Wiem że wiesz, ale pochwaliłem się że ja też wiem ;-).

  • Lubię to 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, Lech36 napisał:

Elektryczna + akustyczna.

Nie da się zsumować elektronów z cząsteczkami powietrza... 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, Lech36 napisał:

Elektryczna + akustyczna.

mikrofon odbiera fale akustyczne

głosniki powinny grac w fazie akustycznej

z elektryczną bywa różnie czasem w fazie czasem w przeciwfazie :)

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
7 minut temu, slawek.xm napisał:

z elektryczną bywa różnie czasem w fazie czasem w przeciwfazie

Lubię używać takich co grają elektrycznie też w zgodnej fazie bo to zapewnia możliwość uzyskania zgodności fazy absolutnej. 

 

11 minut temu, przemak napisał:

omni-ew-1024x937.jpg

To charakterystyki mikrofonu? Jakie położenie osi względem poziomu?

Edytowane przez Lech36

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Teraz, Lech36 napisał:

Lubię używać takich co grają elektrycznie w zgodnej fazie bo to zapewnia możliwość uzyskania zgodności fazy absolutnej. 

 

na uzyskanie fazy absolutnej ma wpływ podłaczenie kabla do gniazda ściennego :)

Jednak słyszysz wpływ odwrotnego podłaczenia wtyczki skoro uzyskałes "fazę absolutną"

czego to sie człowiek może dowiedzieć ...po latach:):)

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
8 minut temu, slawek.xm napisał:

na uzyskanie fazy absolutnej ma wpływ podłaczenie kabla do gniazda ściennego

W jaki sposób?
Pisałem o fazie absolutnej elektrycznego sygnału toru akustycznego. Był wątek na ten temat na forum, 'przemak' przedstawił bardzo fajne eksperymenty w tamtym wątku.

Edytowane przez Lech36

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, Lech36 napisał:

Lubię używać takich co grają elektrycznie też w zgodnej fazie bo to zapewnia możliwość uzyskania zgodności fazy absolutnej. 

 

Nie wiem o co do końca Ci chodzi z tą fazą absolutną. Mogę się tylko domyślać....

Dla głośników umieszczonych w kolumnie powinny sumować się wyłącznie fazy akustyczne, i to w jak najszerszym zakresie, a jak to jest z fazą elektryczną, to już inna bajka. 

Np. przy zastosowaniu filtracji akustycznej LR4 (Linkwitz-Lirey 4 rzędu) głośniki podłącza się zawsze w w fazie elektrycznej zgodniej, a dla filtracji  LR2 w elektrycznej przeciwnej.

Widocznie jesteś fanem filtrów LR4 ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, pawel_luk1 napisał:

Nie wiem o co do końca Ci chodzi z tą fazą absolutną. Mogę się tylko domyślać....

Nie musisz się domyślać wystarczy zajrzeć do odpowiedniego wątku na forum.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

zgodna faza elektrycznego podłaczenia głosników kolumny to nie jest faza absolutna

musisz mieć odpowiednio podłączone zasilanie do wzmacniaczy i wiedzieć w jakiej fazie elektrycznej otrzymujesz wyjście sygnału

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chodzi Ci o to, żeby np. kierunek ruchu membrany głośnika był identyczny jak kierunek ruchu membrany bębna podczas nagrania?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, pawel_luk1 napisał:

Widocznie jesteś fanem filtrów LR4

Trafiłeś, lubię LR4 a nawet LR8 choć aż takiego nie używam, ale sprawdzałem. Firma Accuphase nawet lubi LR16 bo mają takie w swoich zwrotnicach DSP.

Teraz, pawel_luk1 napisał:

Chodzi Ci o to, żeby np. kierunek ruchu membrany głośnika był identyczny jak kierunek ruchu membrany bębna podczas nagrania?

Tak, choć ja osobiście nie przywiązuje do tego wagi, ale w tym wątku o fazie absolutnej eksperymenty 'przemak'-a mogły dać trochę do myślenia audiofilom ekstremalnym ;-).

5 minut temu, slawek.xm napisał:

zgodna faza elektrycznego podłaczenia głosników kolumny to nie jest faza absolutna

Wszystko jedno, zwrotnica np. LR2 nie zapewni fazy absolutnej w paśmie akustycznym bo dwa sąsiednie głośniki muszą być włączone w przeciwnej fazie. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
11 minut temu, Lech36 napisał:

Wszystko jedno, zwrotnica np. LR2 nie zapewni fazy absolutnej w paśmie akustycznym bo dwa sąsiednie głośniki muszą być włączone w przeciwnej fazie. 

Nie zgadzam się w całej rozciągłości, wysoki sądzie :)

Faza elektryczna nie ma tu żadnego znaczenia.

  • Lubię to 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Teraz, pawel_luk1 napisał:

Faza elektryczna nie ma tu żadnego znaczenia.

W rejonie podziału pewnie nie ma albo ma niewielki, ale poza nim na pewno ma.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A Wy Tu dalej debatujecie nad najlepszym, jedynie właściwym podejściu do projektowania kolumn? :]

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, meloV8 napisał:

A Wy Tu dalej debatujecie nad najlepszym, jedynie właściwym podejściu do projektowania kolumn? :]

 

Z nudów trzeba coś dłubać ;-).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A bo co?
Nie mamy co robić w piątkowy wieczór. 

I se właśnie słucham kolumn zrobionych, całe szczęście, na filtrach LR4 i mam wszystko w fazie absolutnej. :D

Chociaż.... mam 2,5 drogi a dolny woofer ma przecież filtr LR2, ale na szczęście jest wpięty w tej samej faze co górny.
Ot zagwostka...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Popularność filtrów LR4 wynika z ich oczywistych zalet i przede wszystkim łatwości projektowania filtrów.

 

  • Lubię to 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, slawek.xm napisał:

 

Sprawdzałeś róznice w pomiarach z mikrofonem skierowanym w stronę kolumny?

Oczywiscie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
9 godzin temu, Lech36 napisał:

To charakterystyki mikrofonu? Jakie położenie osi względem poziomu?

To jest charakterystyka jakiejś pomiarówki z netu. Mikrofon pomiarowy to małomembranowy mikrofon ciśnieniowy, dookólny, z zamkniętym dostępem do tylnej części membrany. Jak widać jego "dookólność" w paśmie do 1 kHz jest stuprocentowa, powyżej zaczyna się wpływ cienia akustycznego obudowy mikrofonu, ale i tak pomiar 10kHz w pomieszczeniu jest orientacyjny. Kierowanie mikrofonu pomiarowego na sufit albo na głośnik ma znaczenie wyłącznie psychologiczne. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 godzin temu, przemak napisał:

Kierowanie mikrofonu pomiarowego na sufit albo na głośnik ma znaczenie wyłącznie psychologiczne. 

Jednak ja zauważyłem wpływ położenia osi mikrofonu na wynik końcowy w zakresie wyższych częstotliwości. Była różnica pomiędzy wynikiem przy osi skierowanej w sufit a wynikiem z osią skierowaną w głośnik, ale może to zależy od wysokości położenia mikrofonu przy kierunku na sufit nie sprawdzałem tego. Będę musiał w wolnej chwili wrócić do tego tematu bo cały czas intryguje mnie dosyć częsty widok na filmach ustawienia mikrofonu z osią patrzącą w sufit.  

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
7 godzin temu, przemak napisał:

Kierowanie mikrofonu pomiarowego na sufit albo na głośnik ma znaczenie wyłącznie psychologiczne. 

Z tym bym sie nie zgadzal.

skierowanie mikrofonu na sufit zwieksza w pomierzonym sygnale udzial fal rozproszonych/odbitych, a skierowanie poziome/bezposrednie na glosniki, redukuje ich wplyw na pomiar (czyli dominujace sa fale bezposrednie, nie odbite)

Wazne jest, by w zaleznosci od ustawienia uzywac odpowiednie pliki kalibracyjne na 0Deg i 90Deg.

Poniewaz jako playera uzywam JRiver, ktory umozliwia szybkie przelanczanie miedzy roznymi DSP-Setupami, przy kazdej zmianie konfiguracji DSP generuje conajmniej 3 Setupy mierzone roznymi ustawieniami mikrofonu. Kazde brzmi inaczej, powtarzalem to juz (bez przesady!) setki razy i to roznymi mikrofonami (Beyerdynamics, Behringer i UMIK-1)

 

Ogolna zasada brzmi:

Pomiary pomieszczenia robi sie z mikrofonem skierowanym pionowo

Pomiary glosnikow robi sie z mikrofonem skierowanym poziomo/bezposrednio na glosniki

Edytowane przez xajas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
17 minut temu, xajas napisał:

Pomiary glosnikow robi sie z mikrofonem skierowanym poziomo/bezposrednio na glosniki

Problem zaczyna się w takim przypadku przy pomiarze wielodrożnych kolumn o znacznej wysokości.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jesli juz jestesmy przy pomiarach.

Samochodzie stosuje jeszcze inne metody

1. Dosc popularne jest pdtwarzanie sygnalu pink noise i powolne przesuwanie mikrofonu od lewego ucha, przed nosem, do prawego ucha.

2. stacjonarne umieszczenie mikrofonu pionowo

3. stacjonarne umieszczenie mikrofonu skosnie

4. stacjonarne umieszczenie w dwoch miejscach (kolo lewego i prawego ucha)

...

 

malo tego, zmajstrowalem sobie nawet mikrofony binauralne i mikrofon-array. Tak ze temat roznych setupow pomiaru mam przerobiony na wszelkie mozliwe sposoby (Setki pomiarow!!!)

 

 

 

3.

49A2AFA8-2D35-4A84-B2C2-4DD907D609CC.jpeg

91B9D6BB-0E5C-4D9B-BD5F-EDD53447FA28.jpeg

756CF681-84AD-4BB0-893F-13327991808D.jpeg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, xajas napisał:

Z tym bym sie nie zgadzal.

skierowanie mikrofonu na sufit zwieksza w pomierzonym sygnale udzial fal rozproszonych/odbitych, a skierowanie poziome/bezposrednie na glosniki, redukuje ich wplyw na pomiar (czyli dominujace sa fale bezposrednie, nie odbite)

Wazne jest, by w zaleznosci od ustawienia uzywac odpowiednie pliki kalibracyjne na 0Deg i 90Deg.

Poniewaz jako playera uzywam JRiver, ktory umozliwia szybkie przelanczanie miedzy roznymi DSP-Setupami, przy kazdej zmianie konfiguracji DSP generuje conajmniej 3 Setupy mierzone roznymi ustawieniami mikrofonu. Kazde brzmi inaczej, powtarzalem to juz (bez przesady!) setki razy i to roznymi mikrofonami (Beyerdynamics, Behringer i UMIK-1)

 

Ogolna zasada brzmi:

Pomiary pomieszczenia robi sie z mikrofonem skierowanym pionowo

Pomiary glosnikow robi sie z mikrofonem skierowanym poziomo/bezposrednio na glosniki

Czyli psychologia. Wierzysz producentowi mikrofonu w pliki kalibracyjne, ale nie wierzysz w charakterystyki kierunkowe. Tymczasem małe mikrofony pomiarowe są do kilku kHz praktycznie idealnie dookólne i pomijając problem z sygnałem idealnie z tyłu ustawienie pion/poziom nie ma znaczenia. To nie są mikrofony kierunkowe. Przy centymetrowych długościach fali znaczenie natomiast ma miejsce ustawienia. 

  • Lubię to 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Nie calkiem pojalem co masz na mysli piszac o wiarze,  ale..

“male“ mikrofony kosztuja kilkaset Euro

Moj stosunkowo maly Beyerdynamic kosztuje 150€

Wiekszy Behringer kosztuje 40€

tak ze teoria to jedno, a realia cenowe to inna sprawa :-)

jesli moge rozwiazac problem ceny dzieki odpowiedniej kalibracji i dopasowac poziom standardi/jakosci do potrzeb/rodzaju zastosowania, to nie widze sensu inwestowania majatku w mikrofon.

I jestem uparty i dalej twoerdze, ze ustawienie odgrywa role. Roznice w pasmie od kilku kiloherzow sa znaczace. 

Edytowane przez xajas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
6 godzin temu, xajas napisał:

Nie calkiem pojalem co masz na mysli piszac o wiarze,  ale..

“male“ mikrofony kosztuja kilkaset Euro

Moj stosunkowo maly Beyerdynamic kosztuje 150€

Wiekszy Behringer kosztuje 40€

tak ze teoria to jedno, a realia cenowe to inna sprawa :-)

jesli moge rozwiazac problem ceny dzieki odpowiedniej kalibracji i dopasowac poziom standardi/jakosci do potrzeb/rodzaju zastosowania, to nie widze sensu inwestowania majatku w mikrofon.

I jestem uparty i dalej twoerdze, ze ustawienie odgrywa role. Roznice w pasmie od kilku kiloherzow sa znaczace. 

Strasznie jesteś drażliwy ;) Pisałem małe, nie "małe", nie miałem na myśli ich ceny tylko prosty fakt, że pomiarówki są w odróżnieniu od innych mikrofonów małe właśnie dlatego, żeby dobrze sobie radzić z wszechkierunkowością w jak najszerszym paśmie. I sobie radzą, podany przeze mnie przykład pokazuje, że mikrofon do 10kHz jest identyczny w osi i w 90 stopniach. Identyczny. To są naprawdę mikrofony dookólne i w zakresie fal dłuższych od fizycznych rozmiarów mikrofonu są po prostu dookólne. W związku z tym ustawiony tak samo w pionie i w poziomie da do tych 10kHz identyczne wyniki pomiarów. Jeżeli wyniki pomiarów są inne, to nie wynika to z różnic kierunkowości, tylko z innych przyczyn. Ty w to nie wierzysz i uważasz, że mikrofon skierowany na sufit lepiej zbiera dźwięki z góry, chociaż producent pokazuje, że nie, ale w pliki kalibracyjne tegoż producenta wierzysz ;) Drugą sprawą jest sens i wiarygodność jakichkolwiek pomiarów w pomieszczeniach w zakresie kiloherców i wyżej - mówimy o falach o długości centymetrów, przesunięcie mikrofonu o centymetr da większe różnice, niż obrócenie go o 90 stopni.

Edytowane przez przemak
  • Lubię to 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Twórco Mitów - clou tego tematu jest to, że postraszony zakładem za 3 tysiaczki zwątpiłeś w swoje herezje. Teraz już nie piszesz, że podrezy są słyszalne i mają sens, przytoczone dziesiątki przykładów światowych znakomitości w kwesti projektowania zestawów głośnikowych pokazują, że podfrez jest tylko na papierze i wielcy konstruktorzy tworząc swoje dzieła olewają często temat podfrezów ( o geszefciarzach garażowych wypowiadał się nie będę, to tak wzamian)  teraz już piszesz, że podfrezy to tylko  kwestia estetyki czyli gustu a o tytm każdy "niecham i nieprostak" wie, że o niej się nie dyskutuje.  Teraz sie na przyszłość zastanów po co tworzysz mity?  Dostałeś bardzo dużo przykładów i do żadnego nie odniosłeś się merytorycznie. Jak wspomniałem, jeżeli masz swoich jeleni to im sprzedawaj kit ale nie musisz tym raczyć innych. 

Zupełnie przy okazji pokazałeś swoje kolumny kilka postów wcześniej, muszę przyznać że jak dla mnie to totalny bubel,  tak tylko skomentowałem twój podrób, żebyś nie czuł się samotnie  w tej dziedzinie równie tępego oceniania.

 

Innymi słowy ten temat dotyczył zjawiska fizycznego jakim jest dyfrakcja akustyczna. Koniczę dyskusję. Twórca Mitów przyznał, że wspomniane zjawisko jest nieistotne z punktu widzenia/słyszenia słuchacza i o to mi chodziło. Kwestie gustu jak wspomniałem wyżej są po za zakresem tego tematu.

Dowidzenia.

 

 

 

Edytowane przez cir
  • Haha 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.