Skocz do zawartości
IGNORED

cechy dobrego sprzętu audio


Meloman
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

38 minut temu, J.Jerry napisał:

Jak to? Przecież 44/16 zawiera całą informacje w pasmie akustycznym. Jak podbijam, to mam ciągle to samo.

Skoro masz ciągle to samo co po co podbijasz?

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, J.Jerry napisał:

Przecież 44/16 zawiera całą informacje w pasmie akustycznym.

Tak

Godzinę temu, J.Jerry napisał:

Jak podbijam, to mam ciągle to samo.

Tak

Godzinę temu, J.Jerry napisał:

odwrotnie jak zrobię sobie w ADC 44 MHz/128bit próbkę i skonwertuje do 44/16 to będę miał to samo

Nie. 

Godzinę temu, J.Jerry napisał:

Wiem, że to pokrętne, ale taka musi być prawda.

Musi tak... ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
38 minut temu, Grzegorz7 napisał:

@J.Jerry 

Co innego UpSampling a co innego OverSampling.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
17 godzin temu, przemak napisał:

To jest jak pisałem początek brzmienia trójkąta w fs=44,1.

A nie można tego zarejestrować w co najmniej 96 kHz?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W 44kHz nie wiadomo co jest pomiędzy próbkami w odstępie 25 mikro sekund. Ja mówię, że nic nie ma, czego by nie było w formacie 96kHz albo 192. Nie dajmy się złapać w pułapkę próbkowania, bo cyfra pójdzie do kosza i będzie powrót do analogu. W 96kHz będzie odstęp ok. 2x mniejszy, a pomiędzy dalej nie wiadomo co jest itd.

13 godzin temu, Grzegorz7 napisał:

Skoro masz ciągle to samo co po co podbijasz?

Przecież chce zobaczyć co jest pomiędzy 25 mikroS. Konwertuje i uzyskuje coraz więcej informacji o sygnale...konwerter odkrywa nowe próbki.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
20 minut temu, J.Jerry napisał:

W 44kHz nie wiadomo co jest pomiędzy próbkami w odstępie 25 mikro sekund.

Wiadomo co jest. To legendy że nie wiadomo.

20 minut temu, J.Jerry napisał:

Nie dajmy się złapać w pułapkę próbkowania, bo cyfra pójdzie do kosza

W TV też? Nie kracz ?. Nie chcę żeby cyfra w TV poszła do "kosza".

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, Lech36 napisał:

A nie można tego zarejestrować w co najmniej 96 kHz?

Można, tylko trzeba mieć trójkąt ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, J.Jerry napisał:

W 44kHz nie wiadomo co jest pomiędzy próbkami w odstępie 25 mikro sekund. Ja mówię, że nic nie ma, czego by nie było w formacie 96kHz albo 192.

Wiadomo, co jest, a czego nie ma pomiędzy próbkami. Generalnie piszesz bzdury, ja wiem, że chcesz dołączyć, ale nagrałem klucze w 192 i jednak jest inaczej niż w 44,1.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, przemak napisał:

Można, tylko trzeba mieć trójkąt ?

Ale z talerzami masz czasem styczność w czasie rejestracji ??

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, Lech36 napisał:

Ale z talerzami masz czasem styczność w czasie rejestracji ??

Ale blachy to jednak nie trójkąt ? Nagram w poniedziałek. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, przemak napisał:

Ale blachy to jednak nie trójkąt ? Nagram w poniedziałek. 

Fakt, ale zawsze dużo harmonicznych. Trójkąt też może być. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 8.05.2020 o 14:35, Lech36 napisał:

...w celu potwierdzenia lub zaprzeczenia że to co powyżej 20 kHz ma znaczenie na brzmienie jak twierdzi część hobbystów audio.

Proponuję takiemu hobbyście-kozakowi, w ramach testu oczywiście, w połowie odsłuchu ulubionego kawałka, zjechać na korektorze na maksa w dół wszystkimi suwakami powyżej 18kHz, i obserwować czy się zorientuje... ja się nie zorientuję. No ale ja nie zgrywam kozaka. Jakie to szczęście mieć świadomość, że więcej niż 44/16 jest zbędne.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez szymon1977

"Głowa jest dla mnie najważniejsza, bo nią jem."

Muzyki słucham na kinie domowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, przemak napisał:

Generalnie piszesz bzdury, ja wiem, że chcesz dołączyć, ale nagrałem klucze w 192 i jednak jest inaczej niż w 44,1.

Mam pogląd, że format cd jest wystarczający, a nawet przekracza możliwości słuchu, więc nie widzę sensu dopatrywania się jakichś informacji powyżej 44k próbkowania. Teoria i praktyka chyba są zgodne, że 2 próbki są wystarczające do zapisania sinusa, więc jaki jest sens patrzeć między próbki i szukać. Jak na tego sinusa zużyje milion próbek to i tak wygląd mu się nie zmieni.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jerry.

Nie o to chodzi. Być może CD jest wystarczający.

Chodzi o to, że w czasie 25 us czyli interwałach zbierania próbek przez system, 44.1 kHz (CD) jak widać z przebiegu trójkąta zmienia się amplituda przebiegi o 100%.

Oznacza to, iż źródło jakim jest CD może dostarczać przebiegi o szybkości narastania 2V / 25 us = 0,08 V/us !

Bida. 

Wzmacniacz mocy dający amplitudę 80V wystarczy, że ma czas narastania: 3,2 V/us. Tymczasem moje mają po 200 V/us. 

Niech nikogo nie zwiedzie, że między próbkami możemy mieć do czynienia ze skokami jednostkowymi. Nie wiemy tego. Poza tym po kości DAC jest układ całkujący o stałej czasowej zbliżonej do czasu próbkowania. Wszystkie przebiegi będą wygładzone.

Z tej dyskusji o SR (czasie narastania) wynika, że wcale cechą dobrego sprzętu audio (temat wątku) nie musi być jakaś zajebista szybkość...

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, Grzegorz7 napisał:

Chodzi o to, że w czasie 25 us czyli interwałach zbierania próbek przez system, 44.1 kHz (CD) jak widać z przebiegu trójkąta zmienia się amplituda przebiegi o 100%.

To tylko tak widać na próbkach, ponieważ do sinusa wymagane jest tylko 2 próbki, więc więcej zobaczyć się nie da. Po konwersji z 44 na 384 przecież widać, że narastanie jest łagodne.

15 minut temu, Grzegorz7 napisał:

Z tej dyskusji o SR (czasie narastania) wynika, że wcale cechą dobrego sprzętu audio (temat wątku) nie musi być jakaś zajebista szybkość...

A głośnik wysoko-tonowy jaki może mieć SR?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, J.Jerry napisał:

Po konwersji z 44 na 384

Dalej nie rozumiesz, że ta konwersja (UpSampling) niczego tu nie wnosi?

3 minuty temu, J.Jerry napisał:

ponieważ do sinusa wymagane jest tylko 2 próbki

Są dwa podejścia do sygnału: w domenie czasu i w domenie częstotliwości. 

Zrzuty wspominanego trójkąta top domena czasu. Tak to wybrzmiewa, tak to "widać". 

Domena częstotliwości to matematyka. 

Powiadasz, że wystarczą dwie próbki do odwzorowania sinusa... jakiego sinusa?

Pokaż tego sinusa na przebiegu trójkąta:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
43 minuty temu, Grzegorz7 napisał:

Powiadasz, że wystarczą dwie próbki do odwzorowania sinusa... jakiego sinusa?

Każdego - wynika to z 2-krotnej częstotliwości próbkowania.

47 minut temu, Grzegorz7 napisał:

Pokaż tego sinusa na przebiegu trójkąta:

Tam są tylko sinusy, mogę więc wskazać dowolne miejsce.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, J.Jerry napisał:

Mam pogląd, że format cd jest wystarczający, a nawet przekracza możliwości słuchu,

Mniej więcej tak.

Godzinę temu, J.Jerry napisał:

A głośnik wysoko-tonowy jaki może mieć SR?

Dobre pytanie. Oczywiście można to podać dla głośnika w V/us ? 

2 godziny temu, J.Jerry napisał:

nie widzę sensu dopatrywania się jakichś informacji powyżej 44k próbkowania

Czyli ultradźwięki nie istnieją? ?

Powyżej 20kHz są informacje i jeżeli zostaną ucięte, to znikają, ale jeżeli nie i przedostaną się w pliku hires do klienta, to zostaną odtworzone a wszystkie problemy z ch odtworzeniem będą zniekształceniami i o to jak rozumiem chodzi.

 

Godzinę temu, Grzegorz7 napisał:

Niech nikogo nie zwiedzie, że między próbkami możemy mieć do czynienia ze skokami jednostkowymi. Nie wiemy tego.

Wiemy. Między próbkami może być tylko jedna jedyna wartość sygnału, taka, jaka zostaje odtworzona w procesie up/oversamplingu (czemu to rozróżniacie w tym przypadku to nie wiem). Sygnał o którym mówimy, próbkowany z częstotliwością 44,1 nie może mieć żadnych składowych powyżej połowy fs i nie ma, w związku z tym wiadomo gdzie przypadną dodane próbki. Poniżej ten trójkąt na górze w 44,1 na dole upsamplowany do 192. Jak widać, dodawane są nie tylko próbki "pomiędzy" ale np. w miejscu kursora dodana jest próbka o wyższej wartości.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Są też edytory audio (teraz nie pamiętam, jeden na pewno) które wyświetlają te rysunki nie "kanciasto" ale z uwzględnieniem częstotliwości próbkowania. Taki upsampling pozwala na zorientowanie się, jak będzie wyglądał sygnał na  wyjściu przetwornika, np prostokąt - tak samo na górze 44, na dole upsamplowany do 192:

square.thumb.PNG.7c3b4181607f6b6573e598c91edbe3da.PNG

Pytanie @Grzegorz7 było jednak pytaniem o najszybsze zbocze a nie o widmo. Oczywistym jest, że widmo sygnałów szumowych (blachy) jest bardzo szerokie, ale ekstremalnych szybkości narastania raczej tam nie ma, bo jest mnóstwo sinusoidek ale malutkich ;). Natomiast ten triangiel ma szybkie zbocza, ponieważ jak widać ma silne prążki a nie szum i to aż do 20kHz (a w realu i wyżej). Jest pytanie, jak głośno taki triangiel jest w muzyce, bo obawiam się, że ta próbka puszczona full scale pełną mocą na głośniki wysokotonowe je szybko rozwali ? 

 

Godzinę temu, Grzegorz7 napisał:

Oznacza to, iż źródło jakim jest CD może dostarczać przebiegi o szybkości narastania 2V / 25 us = 0,08 V/us !

Bida. 

Co robić ? Z tym, że na wyjściu CD jest zwykle jakieś 6,5Vpp, także ten... ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez przemak

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szybkość była rozważana tylko ze względu na ciekawość i ustalenie cechy dobrego sprzętu; Oto nawet słabe sprzęta mają wystarczające szybkości SR.

A jaka jest próbka pomiędzy to nie wiemy dopóki jej nie pobierzemy (ADC). Wszelkie UpSamplingowe konwersje to tylko matematyczne przewidywanie. Sygnał analogowy to już przeszłość. Aby zbadać wierność upsamplingu wystarczy sygnał analogowy przetworzyć 44.1 i jednocześnie np. 192. Potem przekonwertować 44,1/192. Porównać oba pliki 192 bezpośredni i po konwersji.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
12 minut temu, przemak napisał:

Czyli ultradźwięki nie istnieją? ?

Powyżej 20kHz są informacje i jeżeli zostaną ucięte, to znikają, ale jeżeli nie i przedostaną się w pliku hires do klienta, to zostaną odtworzone a wszystkie problemy z ch odtworzeniem będą zniekształceniami i o to jak rozumiem chodzi.

Ultradźwięki, to dźwięki niesłyszalne...w tym kontekście odtwarzanie co znaczy?

16 minut temu, przemak napisał:

Co robić ? Z tym, że na wyjściu CD jest zwykle jakieś 6,5Vpp, także ten...

Można łatwo poprawić SR CD wzmacniając te 6,5 z 1000x to i SR wzrośnie 1000x.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, J.Jerry napisał:

Odkształcony? Przez inne sinusy

?

Tak się przekomarzamy. Jest Sobota. Pofantazjujmy.

Takie zagadnienie: Skoro wszędzie są sinusy. Do ucha dochodzi fala akustyczna. Czy poprzez wygenerowanie w osobnych głośnikach tych sinusów otrzymamy poprzez zaburzenie fali akustycznej dźwięk wzmiankowanego trójkąta? 

I jak to jest, że człowiek słyszy harmoniczne?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
21 minut temu, przemak napisał:

Dobre pytanie. Oczywiście można to podać dla głośnika w V/us ?

Głośnik może nie mieć wystarczającej szybkości, ale można podawać mu coraz więcej mocy, więc z tego wynika, że najszybsze głośniki będą miały najwyższą sprawność.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
9 minut temu, J.Jerry napisał:

Ultradźwięki, to dźwięki niesłyszalne...

To po co gwizdki przenoszą do grubo ponad 30 kHz? I producenci chwalą się tym.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, Grzegorz7 napisał:

Czy poprzez wygenerowanie w osobnych głośnikach tych sinusów otrzymamy poprzez zaburzenie fali akustycznej dźwięk wzmiankowanego trójkąta? 

To zależy jak zdefiniujesz dźwięk trójkąta. Powiedzmy, że chodzi o rozpoznanie dźwięku trójkąta - jest to możliwe.

4 minuty temu, Grzegorz7 napisał:

I jak to jest, że człowiek słyszy harmoniczne?

albo że widzi kolory...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
11 minut temu, Grzegorz7 napisał:

Aby zbadać wierność upsamplingu wystarczy sygnał analogowy przetworzyć 44.1 i jednocześnie np. 192. Potem przekonwertować 44,1/192. Porównać oba pliki 192 bezpośredni i po konwersji.

Przecież to bzdura jest...

 

12 minut temu, Grzegorz7 napisał:

A jaka jest próbka pomiędzy to nie wiemy dopóki jej nie pobierzemy

Oczywiście, próbka staje się próbką w momencie jej pobrania a nie wcześniej ? 

10 minut temu, J.Jerry napisał:

Ultradźwięki, to dźwięki niesłyszalne...w tym kontekście odtwarzanie co znaczy?

To znaczy, że przez sprzęt grający są jakoś odtwarzane i wprawdzie ich nie słychać, to mogą wywoływać zniekształcenia mające wpływ na jakość dźwięków słyszalnych.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, Grzegorz7 napisał:

To po co gwizdki przenoszą do grubo ponad 30 kHz? I producenci chwalą się tym

W sumie to jest błędne koło. Były takie ultra(super)-tweetery do ultradźwięków, a te brały się z hi-resów, które to miały przewagę nad formatami do dźwięków taką, że zawierały dodatkowo dźwięki niesłyszalne.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.