Jump to content
Meloman

cechy dobrego sprzętu audio

Recommended Posts

Jak wielokrotnie pisałem sama preferencja brzmienia to sprawa indywidualna, subiektywna.

Można jednak spróbować sparametryzować dobry sprzęt audio.

Ja widziałbym to tak w kolejności malejącej:

1. cecha obiektywna - energetyka przekazu czyli materializowanie się dźwięku. To zasadniczo cecha już sprzętu high-end. To nie ma nic wspólnego z dynamiką czy głośnością.

2. cecha subiektywna - neutralność brzmienia (co jak pisałem dla każdego może oznaczać coś innego). Neutralność to w jakiś sposób równowaga tonalna.

3. cecha obiektywna - przestrzeń, wielkość sceny.

4. cecha obiektywna - makro i mikrodynamika.

Jeżeli nasz sprzęt spełnia powyższe kryteria, jest dobrze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moim zdaniem najważniejsze jest pomieszczenie i jego przyjazna akustyka oraz ustawienie aby doznać tych wyżej wymienionych. Bez tego cechy dobrego sprzętu są w mniejszym lub większym stopniu ograniczone.

  • Like 3

♪ ♪ ♫  ♪  Najważniejsza jest muzyka i przyjemność jej słuchania  ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zanim zauważono i spieniężono tematykę akustyki, HiFi rozwijało się już jakieś 40 lat i ludzie byli zadowoleni z tego co maja.

To tak samo ważny temat jak kable, terminale zasilające czy podkładki pod kolce.

Akustyka to tylko jeden z wielu elementów wpływających na system audio, a zatem nie stawiałbym go na piedestale.


Flat Earth Audio

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minut temu, rochu napisał:

To tak samo ważny temat jak kable, terminale zasilające czy podkładki pod kolce.

Nie zgodzę się z tym. Przy akustyce pomieszczenia, wymienione elementy to margines marginesu.

  • Like 9

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lepszy sprzęt w pokoju z kiepską akustyką zawsze zagra lepiej niż kiepski sprzęt w zaadaptowanym pokoju. Oczywiście mówię o odsłuchu normalnym / cichym a nie z poziomami 120 db lub z wykręconym wzmakiem na maxa 

  • Like 3

(CD ) Cec tl 5100 z , primare i21 ( pre) , Pioneer m90a, monitor audio gx 50

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minut temu, Bartosz_70659 napisał:

Lepszy sprzęt w pokoju z kiepską akustyką zawsze zagra lepiej niż kiepski sprzęt w zaadaptowanym pokoju.

Raczej.. trzymając się tematu.. dobry sprzęt zawsze zagra gorzej w kiepskiej akustyce niż w zaadaptowanym pokoju.. 🙂 

 

..

  • Like 4

Życie to ciągła walka.. nawet ze sprzętem audio..;) ..i pamiętajcie.. gra całe pomieszczenie.. a nie tylko klocki.!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prosze pisac na temat .Akustyka to nie sprzet czy to jest jasne ....?????

Nie zdziwilbym sie ba .....czemu jeszcze w audio nikt nie zajmuje sie jakoscia powietrza w pokojach :)))))

Ale do rzeczy...

>>>>

1. scena dźwiękowa – odtwarzanie prawdziwej sceny dźwiękowej, powinna mieć szerokość, głębokość i wysokość. Czy głośniki znikają i instrumenty wybrzmiewają oddzielnie? Czy istnieje poczucie, że głos lub instrument jest w określonym miejscu w pokoju?

2. rozdzielczość, przejrzystość, równowaga tonalna – czy wszystko jest łatwe do usłyszenia w muzyce, szczegółowe i widoczne? Czy brzmienie nie jest za ciemne, zbyt ciężkie lub za jasne? Czy słychać subtelne zmiany w jednym instrumencie, kiedy inne instrumenty bardzo głośno grają? Czy to jest robione bez brzmienia zbyt jasnego, agresywnego, męczącego zbyt analitycznego? Czy słychać mniej lub więcej informacji dostępnych z każdego instrumentu i poszczególnych nut ?

3. powietrzność, przestrzeń – poczucie przestrzeni i atmosfera, tzw powietrze wokół instrumentów. Czy odsłuch ujawnia subtelne informacje, które jest podstawą przestrzennego dźwięku? Czy instrumenty brzmią jak otoczone dużą przestrzenią i rozedrganym powietrzem? Czy pasmo przenoszenia jest szeroko rozciągnięte, ale bez nieprzyjemnych pików?

4. odpowiedź i waga basu – czy jest mocny, zwarty, konturowy i szybki Czy bas ma odpowiednią wagę i najniższe składowe / a może jest zbyt chudy i lekki lub dudniący, ciągnący się, bułowaty wełnisty, nieprzyjemnie podbity ?

5. atak, transjenty – krawędź postrzeganego dźwięku i jego szybkość narastania / natychmiastowość. Czy jest dobra reakcja na stan nieustalony, czy dźwięk narasta odpowiednio szybko i sprawia, że jako całość jest bardziej dynamiczny, żywy i realistyczny ?

6. słodki dźwięk – często używany przy odwoływaniu się do talerzy, instrumentów perkusyjnych, skrzypiec, czasem wokali. Brak kłujących wybrzmień i sybilantów, szczególnie w zakresie górnych zakresów wysokotonowych i górnego środka, brak pików w odpowiedzi akustycznej, a odpowiedzi bardziej płaskie z niskimi zniekształceniami, ale także obecne przyjemne w odbiorze parzyste harmoniczne mają znaczenie

7. emocje – ucho – umysł – ciało reakcje – jakie jest odczucie ogólnej prezentacji? Ciało staje się zrelaksowane czy napięte? Czy muzyka dostarcza pozytywnych reakcji np podrygiwanie nogą, jeżenie się włosów, gęsia skórka, emocje, zastanawiasz się jakie to piękne itp? Czy chcesz zwiększyć głośność w górę lub w dół, stale coś regulować? Czy chcesz słuchać dłużej i dłużej, bez zmian toru, regulacji próbując znaleźć satysfakcję?

8. czy dźwięk sprawia wrażenie analogowości, jest gładki i rafinowany, a nie chropowaty, czy też techniczny i tzw cyfrowy/tranzystorowy/komputerowy. Czy analogowość nie jest osiągana w sztuczny sposób poprzez przytępienie krawędzi i zaokrąglenia ?

9. „body” ciało, czy głosy ludzkie (wokale) ale także instrumenty posiadają ciało i są namacalne, obecne jak żywe<<<<<<<<<

Mysle ze ostatnie trzy punkty najwazniejsze .Podobnie uwaza autor tych wnioskow.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, Meloman napisał:

cecha obiektywna - energetyka przekazu czyli materializowanie się dźwięku

Skoro to cecha obiektywna to jaka jednostka miary ja opisuje?

4 godziny temu, Meloman napisał:

cecha obiektywna - makro i mikrodynamika.

Dynamika co to jest to wiem. Co to są te mikro i makro? Za pomocą jakich jednostek miary określana jest wielkość makro i mikrodynamiki?

  • Like 1

Pioneer CT777, Grado Black, Cyrus DAD1.5 -> Cyrus ONE HD -> Arcus TM65. Słuchawki: Korg DAC 100m, O2, K701, K272, SR225

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skrzypce, ani trąbka czy przesterowana gitara nie powinny być "analogowe" ...

podobnie gitara akustyczna czy głos. Musi być zachowana ich naturalna agresja.

Nawet chór bywa nagrywany "z drugiego" salonu, żeby było gładko ...

Podsumowując to, co zależy od gratów:

naturalna barwa, agresja i dynamika połączona z czytelnością basu.

Zjawiska przestrzenne itp koszałki mają się nijak do starych nagrań

jeszcze monofonicznych, które bardzo często przewyższają te późniejsze.

Konieczność obecności solisty tuż przy kiepskim wtedy i jedynym mikrofonie

powoduje, że są bliższe prawdy o instrumentach i głosach.

 

  • Like 1

... i zamiast IV RP jest PRL II

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cechą nadrzędną dobrego sprzętu audio jest..

..jak odtwarza muzykę.. to CIARY PO CIELE IDĄ 🙂   

 


Życie to ciągła walka.. nawet ze sprzętem audio..;) ..i pamiętajcie.. gra całe pomieszczenie.. a nie tylko klocki.!

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, GuruForA napisał:

Cechą nadrzędną dobrego sprzętu audio jest..

..jak odtwarza muzykę.. to CIARY PO CIELE IDĄ 🙂   

 

Przepraszam gdzie ty masz tutaj te przysłowiowe "ciary"?


Flat Earth Audio

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie da się scharakteryzować lub "sparametryzować" dobrego dźwięku audio. Nie ma definicji. Wszystko jest subiektywne w audio. Jedynie można ocenić całokształt jako np. super, dobrze, przeciętnie, kiepsko...

Bajki o powietrzu, przestrzeni, stereo, dociążeniu basu, ostrej górze są niemiarodajne. Każdy słyszy niuanse inaczej. 


w końcu kompletny system:)             Geodezja - Geologia - Górnictwo

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minut temu, rochu napisał:

Przepraszam gdzie ty masz tutaj te przysłowiowe "ciary"?

Zależy od nastroju.. i sprzętu.. 🙂 

 


Życie to ciągła walka.. nawet ze sprzętem audio..;) ..i pamiętajcie.. gra całe pomieszczenie.. a nie tylko klocki.!

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Meloman said:

 

Jeżeli nasz sprzęt spełnia powyższe kryteria, jest dobrze.

A co z bezawaryjnoscia, jakoscia wykonania, uzytymi podzespolami i materialami, serwisem gwarancyjnym i po gwaeancji i apdejtami?

 

4 hours ago, rochu said:

 

Akustyka to tylko jeden z wielu elementów wpływających na system audio, a zatem nie stawiałbym go na piedestale.

I to jest blad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W wielu określeniach powyżej brakuje mi wierności przekazu. Chodzi mi o autentycznośc dźwięku, jakby wokalista, czy instrument grał naprawdę w pokoju. Wiem, że dużo zależy od nagrań i mikrofonu i jego ustawienia. Co gorsza na to nie mamy wpływu.

Osobiście męczy mnie w audio w domu ten brak autentyczności przekazu. O ile jeszcze wokal czy fortepian możemy usłyszeć na żywo i porównać z tym co słyszymy w domu, to skąd wiadomo jaki dźwięk ma gitara basowa, albo syntezator?

Jak można opisać autentycznośc tego dźwięku w naszym audio? Możemy oczywiście porównywać sprzety i opisać, tu gitara mi grała lepiej niż tu, ale nigdy nie dowiemy się, czy muzyk, który to zagrał chciałby, aby taki dźwięk do nas dotarł.

W tym przypadku gęsia skórka na ramieniu, to tylko nasze subiektywne odebranie tego co leci do uszu. Nie wiemy, jak to słyszał w swojej głowie wykonawca. Może poza gęsią skórką doznawał orgazmu, co nas ominęło przez ułomne hifi...;)

Edited by virgo

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minutes ago, rochu said:

Przepraszam gdzie ty masz tutaj te przysłowiowe "ciary"?

Kup sobie dobry sprzet  a nie ogladaj jego zdjecia w kolorowych gazetkach to sie dowiesz.

  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, Uchatek napisał:

Kup sobie dobry sprzet  a nie ogladaj jego zdjecia w kolorowych gazetkach to sie dowiesz.

Dziękuję za radę.

Cóż za zaszczy mnie kopnął z usta tak wielkiego guru audio. że zwrócił uwagę na me skromne wpisy. ; )

 

A tak na poważnie to:

-Ma gavte la nata.


Flat Earth Audio

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, virgo said:

W wielu określeniach powyżej brakuje mi wierności przekazu. Chodzi mi o autentycznośc dźwięku, jakby wokalista, czy instrument grał naprawdę w pokoju. Wiem, że dużo zależy od nagrań i mikrofonu i jego ustawienia. Co gorsza na to nie mamy wpływu.

Osobiście męczy mnie w audio w domu ten brak autentyczności przekazu. O ile jeszcze wokal czy fortepian możemy usłyszeć na żywo i porównać z tym co słyszymy w domu, to skąd wiadomo jaki dźwięk ma gitara basowa, albo syntezator?

Jak można opisać autentycznośc tego dźwięku w naszym audio? Możemy oczywiście porównywać sprzety i opisać, tu gitara mi grała lepiej niż tu, ale nigdy nie dowiemy się, czy muzyk, który to zagrał chciałby, aby taki dźwięk do nas dotarł.

W tym przypadku gęsia skórka na ramieniu, to tylko nasze subiektywne odebranie tego co leci do uszu. Nie wiemy, jak to słyszał w swojej głowie wykonawca. Może poza gęsią skórką doznawał orgazmu, co nas ominęło przez ułomne hifi...;)

Kazdy gitarzysta ustawia sobie piec tak jak lubi najbardziej i Ty powinienes uslyszec na slrzecie mniejwiecej to samo. Tak samo jak wokal czy fortepian. A jak to wyjdzie w nagraniu zalezy od mikrofonu, jego ustawienia i realizatora.

2 minutes ago, rochu said:

Dziękuję za radę.

Cóż za zaszczy mnie kopnął z usta tak wielkiego guru audio. że zwrócił uwagę na me skromne wpisy. ; )

 

A tak na poważnie to:

-Ma gavte la nata.

A tak dla craick'u postanowilem Ci udzielic porady jakie Ty udzielasz innym forumowiczom kiedy nie wiesz co napisac.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

....kiedyś to był dobry sprzęt ( a Technics czy walkman Sony cieszył jak wygrana w totka)  a teraz... ehhh 🙂 W sumie z muzyką jest tak samo*

* możliwe, że to przez kryzys 40- latka 🙂


Zabawki:CYRUS/PMC MUZYKA:MatthewHalsall Colour Yes

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuty temu, Uchatek napisał:

(...) kiedy nie wiesz co napisac.

Psycholog jakiś?


Flat Earth Audio

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziewczyny, dziewczyny nie kłóćcie się 🙂

Odpalcie albumik Simply Red - Picture Book i od razu zrobi się przyjemniej. Jak już mi się gęba zaczęła cieszyć to i Wy się pojednacie 😉


Zabawki:CYRUS/PMC MUZYKA:MatthewHalsall Colour Yes

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Adam 38 said:

....kiedyś to był dobry sprzęt ( a Technics czy walkman Sony cieszył jak wygrana w totka)  a teraz... ehhh 🙂 W sumie z muzyką jest tak samo*

🙂

I "ciary" byly... 🙂

1 hour ago, Adam 38 said:

 

* możliwe, że to przez kryzys 40- latka 🙂

To tak jak u mnie 😁

48 minutes ago, rochu said:

Psycholog jakiś?

Cieplo, cieplo...

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minut temu, Uchatek napisał:

Cieplo, cieplo...

No to musisz sobie zrobić superwizje z tym twoim uczuleniem na brytyjczyki ; )

  • Like 1

Flat Earth Audio

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

11 minutes ago, rochu said:

No to musisz sobie zrobić superwizje z tym twoim uczuleniem na brytyjczyki ; )

Mam brytyjskie kolumny i DAC'a wiec nie jest az tak zle 🙂

Odtwarzacz mam Sony, ale wersja UK 🙂

Edited by Uchatek

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Moontan

Ad.1÷Ad.6 w dużej mierze zależy też od realizacji nagrania, nie tylko od sprzętu, akustykę pomijam-wszak nie o tym jest temat.

😁

  • Like 1

Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, Huberto1984 said:

Dla kilku z punktow powyzej potrzeba tylko (albo az) odpowiednio duzo PRADU dla kolumn 🙂

A ile? Mozesz przyblizyc jaka wartosc jest potrzebna?

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Według moich kryteriów najważniejszą cechą, i naistotniejszą, jest solidność wykonania i niezawodność. Dodałbym myśl inżynieryjną, design, detal i jakość wykonania, zaplecze gwarancyjne, gwarancja, service...???


Parker's Mood

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, Moontan napisał:

Prosze pisac na temat .Akustyka to nie sprzet czy to jest jasne ....?????

Akustyka to nie sprzęt, ale wymieniasz później wiele cech dobrego sprzętu, których osiągnięcie uzależnione jest właśnie od dobrej akustyki, więc nie da się pisać o cechach dobrego sprzętu w oderwaniu od poprawnej akustyki.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.