Jump to content
Illinois78

Projekt kina domowego w pomieszczeniu 48m

Recommended Posts

Witam,

Tak jak zaznaczylem w tytule, mam do zagospodarowania pomieszczenie prostokatne 6mx8mx290cm, w niewykonczonej piwnicy. W zwiazku z tym, ze wlasciwie zrobic trzeba wszystko od podstaw, to chcialbym miec pewnosc, ze zadbam o wszystkie szczegoly. Glownie interesuje mnie czesc video tego projektu, gdyz obecnie uzywam jedynie telewizora z 7.2 audio w salonie 40m kw. Chce jednak dedykowane pomieszczenie, wiec projektor/ekran jest koniecznoscia w takiej przestrzeni. Musze miec 4K i maksymalnie duzy 21:9 ekran. Co uzywacie do odtwarzania filmow w 4K z rownoczesnie jak najlepsza jakoscia audio? Na co powinienem zwrocic uwage przy takim projekcie? 

Za wskazowki z gory dziekuje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chcąc zrobić coś od podstaw i z klasą powinieneś zacząć od akustyki i wykończenia ścian,  podłogi,  sufitu tym czym trzeba . Potem róż rozmieścić kolumny i sub(y) we właściwych miejscach tak samo jak ekran.  No i żeby to wszystko zagrało musisz to skalibrować plus dokonać pomiarów i wykonać ewentualne korekty w akustyce jak i w ewentualnym ustawieniu sprzętu itp ....do czego zmierzam? A no do tego że jeżeli chcesz to zrobić raz a dobrze i nie pruć ścian bo jaki S pajac ci podpowie tak a innym inaczej to musisz to zlecić komuś kto się na tym zna . Wykonanie projektu jak i późniejsze zgranie wszystkiego . Nie ma na forum w tym momencie która udzieli Ci prawidłowych odpowiedzi co i jak zrobić i podpisze się pod tym gwarantując zadowolenie . Pomieszczenie dedykowane to gruba sprawa i wielkie zadowolenie jak wszystko będzie ok albo wieczne pretensje i niezadowolenie jak się posłuchać tutejszych szarnatanow amatorów.  Możesz ewentualnie zadawać tu pytania co do zestawu głośników czy jaki ampli itp ale reszta = profesjonalna firma i nic więcej ani mniej . Popytać ktoś może poleci kogoś albo poczytaj forum i jakieś projekty wykonane od podstaw ( z uwzględnieniem zasad np dolby surround czy atmos ) bo to że ktoś coś zrobi od postaw sam i narobił się przy tym i palca sobie nawet przyciśnął w trakcie to nie znaczy że zrobił wszystko jak należy.  Zaraz ktoś zacznie pewnie pisać coś w stylu " co to za problem " itp ale forum to zbiór amatorów i wymieniają się oni raczej własnymi doświadczeniami ale nie wiedzą prawdziwą i naukową.  Druciarnia inaczej mówiąc.  No chyba że masz kasy sporo i możesz sobie pozwolić na eksperymenty to bite szyn...jak kto woli i kto bogatemu zabroni .

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian

Problemem jest to, ze mieszkam w USA, a dom stoi w Polsce. Probuje skompletowac sprzet i niekoniecznie wiem, czego w Polsce uzywacie. Co lepiej kupic tam, a co moglbym kupic tu, jeszcze przed wyjazdem. Audio zbieram od kilku lat i mam juz wiekszosc rzeczy potrzebnych do tego projektu. Natomiast czesc video do tej pory pomijalem. Akustyke i wykonanie na pewno oddam dzwiekowcom i architektom/dekoratorom. Projekt dopiero na nastepny rok, choc mozliwym byloby, abym zlecil komus rozpoczecie pracy jeszcze przed moim przyjazdem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na początku musisz określić budżet bo ani rusz. O ile masz możliwości to np sprawdź modele projektorów w USA czy nie wychodzi lepiej bo kolumny to dużo miejsca a ceny podobne , tak mi się wydaje . Reszta jest dostępna w pl bo to nie 80' że się wzdychało za Coca colą itp aby kasa była. Cały projekt lepiej zacząć będąc na miejscu i mieć pełną kontrolę nad tym co i kiedy się robi i wybór danych komponentów osobiście. Coś testować itp lepiej jest przed zakupem jeżeli chodzi o audio , ampli , kolumny itp.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minut temu, Xpedite999 napisał:

Cały projekt lepiej zacząć będąc na miejscu i mieć pełną kontrolę nad tym co i kiedy się robi i wybór danych komponentów osobiście.

 Nie mam nic do dodania oprócz tego, że za rok będą nowe projektory, nowe ekrany, kable i być może nowe standardy ( mam nadzieję, że DTS przełamie dominację Dolby ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zawsze będzie coś lepszego za jakiś czas tzn nawet wychodząc ze sklepu z nowym smartfonem masz świadomość że nawet 6 miesięcy nie będzie " nowy"  ale obraz może się podobać np taki Sony hw55,65 do dziś ładnie się prezentują tzn ich obraz.  Audio w kinie też ma swoje mody i standardy których mnożenie ma przyciągnąć nowych klientów ale zwykłe dolby też może się podobać.  Ideał jak dla mnie to 7.2.4 i na tym można poprzestać bo 11 czy 13 to już spory pokój plus dwa trzy rzędy siedzeń i wtedy 6 atmosów itp . Jak normalna rodzina tzn 2+1 , 2+2 to spokojnie 5.2.4 ,.7.2, 7.2.4 wystarczy aż nad to.  Jak dla mnie atmos to min 4 a suby min 2 jeżeli już.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, Illinois78 napisał:

. Natomiast czesc video do tej pory pomijalem. Akustyke i wykonanie na pewno oddam dzwiekowcom i architektom/dekoratorom.

I tak zrób 👍 Pomieszczenie o tych parametrach ma duży potencjał. A czas w Stanach wykorzystaj na zapoznanie się z realizacjami, bo to rynek z bardzo dużym potencjałem i doświadczeniem. Poszukaj w miejscu gdzie mieszkasz w US, firmy która realizuje zaawansowane projekty sal kinowych i skonsultuj swoje plany odnośnie pomieszczenia - pozyskasz wiedzę i będzie łatwiej Ci ogarnąć temat i zrealizować pro jeżeli do tego zmierzasz.  
Ja osobiście, nie wchodziłbym w żadne „składanie” klocków tylko realizacje projektu. 

Edited by will66

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bez przesady , po co mu projektować przez jankesów jak w Polsce zrobi to za grosze i przez osoby zapoznane z rynkiem i dostępnością towarów do tego przeznaczonych . Cena też dużo niższa niż tam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niby masz rację, ale skoro masz prawidłowo umieszczone 4 głośniki sufitowe to nic nie stoi na przeszkodzie aby dołożyć 2 nad głową. Jeżeli fronty nie są przytulone do bocznych ścian można rozszerzyć scenę o głośniki  Front Wide. Czy dodatkowe głośniki górne mają sens nie wiem. Nie mam jeszcze możliwości tego sprawdzić ale bocznych frontów mi brakuje bo w DPL używałem i sobie chwaliłem. Przypomnij sobie jakie oburzenie na forum wywołało pojawienie się Atmosa. Gdy znawcy tematu z pełnym przekonaniem twierdzili, że to zbędny wodotrysk, spisek producentów audio i nie ma to jak 5.1.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niech czyta i na odsłuch się przejdzie .

Wiedzy nigdy nie za wiele a propozycje podałem tak od siebie bo jasne jest że jeżeli to komuś zleci i kasa będzie to może i 13.6.8 zrobić 😂😂

Bez atmosa bym nie robił a min 4 bym dał,  na dole absolutne min to 7 no i dwa suby . Takie minimalne zadowolenie .

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minut temu, Xpedite999 napisał:

Bez przesady , po co mu projektować przez jankesów jak w Polsce zrobi to za grosze i przez osoby zapoznane z rynkiem i dostępnością towarów do tego przeznaczonych . Cena też dużo niższa niż tam.

Konsultacja a nie realizacja - różnica. Tam to chleb powszedni dla firm; u nas - u nas z reguły wydarzenie...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy to w Polsce czy w stanach i czy to chleb powszedni i czy wydarzenia to nigdy konsultacje nie są darmowe . Po co mu tam wydawać kasę jak nie wie jeszcze jakiego sprzętu będzie używał , mebli , wykładziny itp itd. Przyjedzie pomyśli i komuś to zleci wiedząc co ma w sklepach i co mu się podoba . Na logikę przecież nie wie czy będzie to np klipsch i bipole na bokach czy zestaw z 7 jednakowych podstawkowych itp ampli też trzeba posłuchać. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 godzin temu, Illinois78 napisał:

 Akustyke i wykonanie na pewno oddam dzwiekowcom i architektom/dekoratorom. 

Architekci i budowlańcy mają zazwyczaj nikłe pojęcie o akustyce, a ci którzy to ogarniają nie bawią się w drobnice jakim jest piwnica. Mówię to jako inzynier budownictwa, który swoje zainteresowanie akustyka w kontekscie pomieszczen odsluchowych i salek kinowych musi rozwijac na wlasna reke. 

Tutaj tak na prawde tylko dobrzy akustycy pomogą. Przeliczenie na konkretne pomieszczenie wszystkiego, a nie robota na zasadzie "15 lat temu u henia tak robilem i bylo dobrze". 

Trzymam kciuki za udany projekt. Sam nad czyms takim wlasnie mysle, ale bardziej pod audio, gdzie kino jest dodatkiem a nie głównym punktem.  I jako "budynek" wolnostojący, a nie część domu. Ale jeszcze do tego długa droga, a na razie po wakacjach zapowiada się na wybudowanie konstrukcji 😉

Trzymam kciuki i chetnie uslysze wiecej - opis przebiegu realizacji wraz z efektem koncowym jako konkretny artykuł/wpis - byłoby świetnie! 🙂

 

EDIT: Oczywiście skup się na PROJEKCIE. Realizacja to będzie banał (pod względem trudności wykonania).

Edited by aliengbl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stereo jest tez dla mnie bardzo wazne i nie wiem, czy jest to wykonalne w tym samym pomieszczeniu. Mam obecnie prawie cala kolekcje B&W sprzed lat serii D. 801 802 803 htm1. Wiec dolozenie kolejnych wolnostojacych dwoch kolumn stereo mogloby byc problemem estetyczno praktycznym. 
Czy atmos sufitowe musza byc jakos bardzo starannie dobierane pod pozostale glosniki? Jako, ze to co mam, to juz stara technologia to obawiam sie, zeby nie zrobic chaosu dokladajac na sufit cos, co brzmi diametralnie inaczej.

Wymiana kabli glosnikowych i wlasnie glosniki sufitowe sa tym, czego mi jeszcze brakuje jesli chodzi o audio. Prawdopodobnie wymiana procesora. Dolozenie dwoch subwoofers, choc tez rozwazam wymiane tych co mam na lepsze (bardziej uniwersalne)

Natomiast w czesci video nie mam wlasciwie niczego w tej chwili.

Co do pomocy badz ewentualnych projektow, to nikt nie bedzie tego robil dopoki nie zobaczy pieniedzy na stole. Tak to dziala tutaj, tak samo w Polsce. I dobrze. 
 

Edited by Illinois78

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Moja propozycja na projektor to Sony VPL-VW5000ES lub zdecydowanie taniej JVC DLA-Z1. Ekran pewnie Stewart. Procesor Trinnov Altitude 16 albo 32. Pełny wypas tak po amerykańsku. Sufitowymi się nie martw, procesor dopasuje charakterystykę do frontów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natomiast jesli chodzi o ilosc glosnikow to procesor ktory chce, moze pokierowac sprawnie jedynie 7.4.4 systemem, za to mozliwosci kalibracji sa w nim wlasciwie nieograniczone. Mysle o, datasat rs20i rozwiniety o atmos/dts, auro i 4k hdmi. Prawdopodobnie pojawia sie z czasem mozliwosci rozbudowania go o kolejne kanaly. Wezme go na test i bede porownywal do McIntosh mx160, ktory teraz uzywam. Lubie bardzo to, jak moj sprzet brzmi juz teraz, natomiast czytam, ze do poziomu trinnov, datasat, theta bardzo mi daleko. Mam mozliwosci wziecia do dome rs20i na test drive. Wiem, ze nie bede mogl skorektowac wszystkiego. Sprobuje auto kalibracji i moze to wystarczy, zeby oszacowac mozliwosci i porownac do tego co mam obecnie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Db25 konektor jest punktem, ktory moze okazac sie wielka slaboscia datasat. Nie wierze, ze moze to zagrac lepiej niz mx160 spiety bezposrednio z wzmacniaczem dobrymi interkonekt. Nie wierzylem w kable przez wiele lat. Jesli natomiast sie myle i bedzie to brzmialo lepiej niz obecnie, to bede zapewne w audiofilskim niebie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Illinois78 napisał:

Nie wierzylem w kable przez wiele lat.

im lepszy sprzęt tym większe wymagania względem kabli a lecisz na bogato.

Edited by fetek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak masz wątpliwości co do kabli to rób ślepe testy , sam zobaczysz czy słyszysz różnicę czy wręcz przeciwnie w przeciwnym wypadku placebo zawsze zrobi swoje . 

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minut temu, Xpedite999 napisał:

Jak masz wątpliwości co do kabli to rób ślepe testy , sam zobaczysz czy słyszysz różnicę czy wręcz przeciwnie w przeciwnym wypadku placebo zawsze zrobi swoje . 

czasem różnice są tak duże że ślepe testy nie mają sensu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Różnicę są tak duże że nie ma sensu testować....twoja logika powala .  Izolacja i skład to jest to co się liczy w kablach,  reszta to audio voodo i marketing $$$$

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minut temu, Xpedite999 napisał:

Izolacja i skład to jest to co się liczy w kablach,  reszta to audio voodo i marketing $$$$

dokładność połączania, rodzaj łączenia,  geometria kabla i wiele innych pierdoł. Ale z Ciekawości, to który materiał jest najlepszy ?

BTW: są IC bez izolacji.

23 minuty temu, Xpedite999 napisał:

Różnicę są tak duże że nie ma sensu testować....twoja logika powala .

oczywiście że tak, zmień tylko miedź na srebro i już będzie inaczej (nie koniecznie lepiej).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oczywiscie, ze kable sa kluczowym elementem zestawu. Niestety. Dlatego wlasnie powatpiewam w db25 polaczenie. Podlacze, uslysze. Swoje glosniki mam juz wiele lat i myslalem do niedawna, ze je znam. Zmienilem dwa interkonekty, od tego samego producenta jedynie kilka poziomow wyzszych i dzwiek ktory teraz slysze nie ma wiele wspolnego z tym co bylo. Problemem jednak z kablami w USA, jest przerazajaca ilosc podrobek. W europie jest jeszcze gorzej, a w srodkowo wschodniej i na wschodzie znalezc oryginal z drugiej reki jest cudem. Nie dziwi mnie, ze wielu w nie, po prostu nie wierzy. Czesto mysla, ze mieli wpiete znakomite marki i modele i uwazaja, ze tak mialo byc jak slyszeli. O ile prawie wszystko co mam, kupilem uzywane, to kabli uzywanych nie dotykam. Wyjatkiem jest autoryzowany dealer i kiedy widze uzywanki lezace na tej samej polce z nowymi to moge je kupic.

Wracajac do problemu kino/stereo w jednym pomieszczeniu to czy ustawienie kolumn w jednej trzeciej pokoju, a kanapy na dwoch trzecich nie byloby kompromisem?
Martwie sie jedynie o centralny wtedy. Fronty poganiam monoblokami McIntosh 600W (rozwazam ewentualny biamp bo mam tez podobnie brzmiacy, obecnie lezacy bezczynnie stereo McIntosh 2x600w). Natomiast central spina co prawda monoblok 500W, ale producent sugeruje max 250W.
Czy wysuniecie kolumn tak bardzo do przodu (okolo 270cm) nie stlumi centralnego schowanego za ekranem? 
Trzy metry glebiej i kilka razy slabszy glosnik. Podobnie mam teraz w salonie (central 1,5m glebiej) i dziala, ale to jednak pomieszczenie mniejsze i prowizorka tworzona potrzeba chwili. Czy fantom centralnego wspomagajacy prawdziwy centralny moglby rozwiazac ten problem, czy stworzy dodatkowy chaos? Czy moze juz zaczac szukac singla 801, zeby go postawic na srodek i nie marwic sie, ze 500W zrobi mu krzywde?
Czy glosniki podsufitowe na przedniej i tylnej scianie maja jakikolwiek sens w moim przypadku? Mozliwym jest, ze przy mocach pozostalych wzmacniaczy mialbym ten sam problem co z centralnym i musialbym szukac glosnikow, ktore nie istnieja. Ewentualnie procesor moglby mi wyciszyc wszystkie inne do stopnia, ze ucierpialaby dynamika. Dedukuje, ze lepiej chyba uzyc bardziej dostepnych sufitowych i zamontowac blisko nad glowa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takie właśnie zadania zostaw profesjonaliscie bo tu nasluchasz się teorii i każda będzie " prawdziwa " , nie gdybaj i poczekaj. 

Kable , głośniki czy nawet elektronike możesz sobie wybrać śmiało a reszty nie tykaj tzn rozmieszczenia,  kalibracji i ewentualne ustroje akustyczne też po pomiarach. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miało być o video a tu kable, McIntoshe i Datasat. Radzę w pierwszej kolejności ogarnąć się z pomieszczeniem i prawidłowym rozmieszczeniem głośników w Atmos. Wymiary pomieszczenia są  niemal idealne do referencyjnego ustawienia głośników w Atmosie. Jestem przekonany, że odechce ci się stereo.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Właśnie z uwagi na posiadany i planowany sprzęt nie pytaj na forum bo tu kolumny frontowe  grają za 5 .1 a Mcintosh byl widziany przez większość z tutejszych znawców tylko w czasopismach, tu serce systemu to procesor za 1tys €  . Pomagając tobie bajali by nad zestawem marzeń i po części je w ten sposób spełniali dobierając resztę toru itp . 

Edited by Xpedite999
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Xpedite co ty pleciesz tu co drugi miał McIntosha albo kolumny na Elewatorach. A jak nie to jego wujek albo kolega i obsłuchiwali. Tylko nikt tego nie trzyma bo za dużo prądu żere. Nie opłaca się.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chodzi mi bardziej o synchronizacje mocy wzmacniaczy do glosnikow. Nie chcialbym, zeby procesor musial dopasowywac (wyciszac) 10 glosnikow z powodu jednego slabego ogniwa. Wolalbym to wiedziec poki jestem tutaj, bo jednak rynek sprzetu staroci jest tu ogromny. 
Natomiast moje pytanie co do glosnikow podsufitowych, wiaze sie z tym, ze przegladam instrukcje obslugi datasat i nie widze, zadnej konfiguracji gdzie glosniki drugiej strefy sa sufitowe. Musze jutro do nich zadzwonic i sie upewnic. Jesli tak mialoby byc, to nawet nie chce tego na test.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, znalazlem dodatkowa instrukcje do atmos decoder card i tutaj juz sa sufitowe konfiguracje. Ale 9.4.4 wciaz nie jest opcja.

Amerykanie bardzo chwala 9 kanalow. Poswiecaja nawet dwa sufitowe dla front wides. 9 plus 4 sufitowe to byloby pewnie optimum w odpowiednio duzym pomieszczeniu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.