Skocz do zawartości
IGNORED

neutralność wyznacznikiem high-endu, czy aby na pewno?


Meloman
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi



Nie widzę przekonującej logiki w tym, że jeśli jakieś ułomne narzędzie było wykorzystywane w jakimś akurat miejscu to stanowi jakiś wzorzec neutralności.

To nie o to chodzi lepsze czy gorsze narzędzie, chociaż mam na ten temat odwrotne zdanie.

Wyobraźmy sobie produkcję filmu, jakiejś sceny w plenerze. Nakręcono kilka ujęć, potem je zmontowano oraz poddano edycji. Realizator z reżyserem stwierdzili, że trzeba nasycić zieleń oraz nieco obniżyć ostrość w pewnym obszarze. Taki był zamysł twórców. A potem po dostosowaniu rozdzielczości nagrano na blu-ray i taki film kupuję.

Kiedy go oglądam na telewizorze, jakoś tam podobnym w odzwierciedlaniu obrazu do tego, na którym go oglądali realizator z reżyserem, to widzę mniej więcej to, co oni, ich zamysł. Nie znam oczywiście ustawień które mi ten sam obraz zapewnią, ale intencjonalnie nie oglądam go w krzywym zwierciadle (zniekształcenia) albo z filtrem jakiejś barwy (korekta widma).

Podobnie w audio, chciałbym usłyszeć zamysł twórców, muzyków i realizatorów, a do tego zbliżę się słuchając na sprzęcie podobnym do ich sprzętu. I to jest moja neutralność.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie to jest clue, gdzie myślałem że może jest ktoś z branży realizatorskiej na forum i powie swoje zdanie z praktyki. Z moich informacji z drugiej ręki i przemyśleń wynika, że takie celowe działania są. ale rzadkie i ograniczone raczej do specyficznych segmentów i raczej to jest kierunek loudness wars niż celowe "doprawienie" barwowe w jakimś kierunku, bo nie wiem co, tak się realzatorowi podoba ? Taki ma akurat nastrój/kaprys ?
Wg mnie to są profesjonaliści, b. dobrze słyszący, którzy mają w głowie wzorzec naturalnego, zrównoważonego dźwięku, który są w stanie mniej więcej wysłyszeć *pomimo* ułomności narzędzi odsłuchowych.
Nie mówiąc już o tym, że jak dla mnie praktycznie *każda* ingerencja DSP w oryginalne indywidualne scieżki z mikrofonu w studiu spowoduje degradację jakości, co ci profesjonaliśc na pewno słyszą i mieli by z tym problem, powiedzmy etyki zawodu i swoich zasad czy poczucia bezsensu własnej pracy

Oczywiście im "lepszych" narzędzi używają w studiu tym bilżej będą tego wzorca w głowie.
Podobnie zresztą jest wg mnie z osłuchanymi audiofilami - częsty kontakt z muzyką live, akustyczną, ale też nie-stadionową elektryczną, tuninguje automatycznie nasz wewnętrzny kompas. Podobnie zresztą kontakt na codzień z bardzo dobrym , wiernym sprzętem (jeżeli taekie są, czyli to nieco bardziej ryzykowna ścieżka :)

 

  

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez PawelP
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale też częsciowo zgadzam się z głosami, w tym przedmówcy Chicago że w audio to często jest trochę rzecz "gustu".
Tylko jak dla mnie z 2 powodw. 1) Bo wierne kolumny jest bardzo trudno zrobić (no i startując jeszcze trzeba wiedzieć jak 😄)
2) większość kolumn jest robiona wg mnie nie z celem wierności tylko faktycznie pewnego efektu czy firmowej szkoły brzmienia. Jak dla mnie jeżeli słyszę że coś jest dalekie od wierności/naturalności to przestaję wartościować, trudno mi powiedzieć, czy coś jest lepsze czy gorsze, raczej czy mniej czy bardziej drażni na dłuższą metę... 
Dlatego jak dla mnie kolumny podstawkowe to generalnie nie jest kategoria, w której można mówić o hi-fi i wierności. Startują w innej lidze. Dużo łatwiej jest też jak dla mnie zrobić dość nawet efektowny dźwięk z monitorów, tylko to zawsze jest jakieś "oszustwo" i na wejściu ułomność/niepełnowartościowość ze względu na po prostu niepełnopasmowy charakter przetwarzania

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez PawelP
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach



Nie mówiąc już o tym, że jak dla mnie praktycznie *każda* ingerencja DSP w oryginalne indywidualne scieżki z mikrofonu w studiu spowoduje degradację jakości

Może się profesjonaliści odezwą. Obawiam się, że taka "surowizna" mogłaby nas zaskoczyć i wcale nie zachwycić. Wokalista do tego mikrofonu może posykiwać, śpiewać nierówno i nie trafiać w nutki. Bez ingerencji, czy to w analogu, czy już w cyfrze, mogłoby nie być fajnie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mówiąc już o tym, że jak dla mnie praktycznie *każda* ingerencja DSP w oryginalne indywidualne scieżki z mikrofonu w studiu spowoduje degradację jakości,…

Co za bzdura.

Kazde z tych pkretelek ingeruje w sciezke mikrofonu i degraduje jakosc

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

IMG_8157.thumb.jpg.ea4623c65f3e45fd15ebf82b5d542238.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdą skończoną realizację nagrania należy traktować jako odrębne dzieło artystyczne.  

Wyobraźmy sobie sytuacją następującą:

Dwóch różnych artystów, mających do dyspozycji takie same zestawy farb, pędzli i płócien malują np. tę samą panią w tym samym czasie. Wyniki ich prac mogą być i są zupełnie różne, na tyle, że jeden można uznać za dzieło artystyczne a drugi za bohomaz.  Nie ma w tym procesie nic neutralnego ani naturalnego.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, PawelP napisał:


Dlatego jak dla mnie kolumny podstawkowe to generalnie nie jest kategoria, w której można mówić o hi-fi i wierności. Startują w innej lidze. Dużo łatwiej jest też jak dla mnie zrobić dość nawet efektowny dźwięk z monitorów, tylko to zawsze jest jakieś "oszustwo" i na wejściu ułomność/niepełnowartościowość ze względu na po prostu niepełnopasmowy charakter przetwarzania

Czy  monitor „dwie stopy szescienne” czyli ok. 60x30x30 to wg. Twojej definicji tez jest kolumna podstawkową? Pytam bo … u mnie stoją na „podstawce”. OZ. 10” papier na basie, 5” papier na srednicy, 1” twarda kopulka tekstylna. Pasmo 45-20.000. Realne, nie na papierze bo na papierze maja wiecej.

To jak jest?

 

 

14 godzin temu, msankowski napisał:



Wyobraźmy sobie produkcję filmu, jakiejś sceny w plenerze. Nakręcono kilka ujęć, potem je zmontowano oraz poddano edycji. Realizator z reżyserem stwierdzili, że trzeba nasycić zieleń oraz nieco obniżyć ostrość w pewnym obszarze. Taki był zamysł twórców. A potem po dostosowaniu rozdzielczości nagrano na blu-ray i taki film kupuję.

Kiedy go oglądam na telewizorze, jakoś tam podobnym w odzwierciedlaniu obrazu do tego, na którym go oglądali realizator z reżyserem, to widzę mniej więcej to, co oni, ich zamysł. Nie znam oczywiście ustawień które mi ten sam obraz zapewnią, ale intencjonalnie nie oglądam go w krzywym zwierciadle (zniekształcenia) albo z filtrem jakiejś barwy (korekta widma).
 

Mozesz poznac. Wystarczy skalibrowac telewizor. Wtedy bedzie tak jak chcial rezyser i tak samo na kazdym skalibrowanym telewizorze. Tam wszystko jest mierzone, a nie „slyszane” jak w audio 😉 .

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, PawelP napisał:

może jest ktoś z branży realizatorskiej na forum i powie swoje zdanie z praktyki

Prawda i fakty praktycznie nikogo tu na forum nie interesują, wręcz przeciwnie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, przemak napisał:

Prawda i fakty praktycznie nikogo tu na forum nie interesują, wręcz przeciwnie.

Nie ma się co dziwić? Jesteś w hi-endzie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Parker's Mood

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, przemak napisał:

Prawda i fakty praktycznie nikogo tu na forum nie interesują, wręcz przeciwnie.

mnie interesują

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie wierzę w pesymizm. Jeżeli coś nie idzie po Twojej myśli, przebijaj się do przodu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, Pseudodrummer napisał:

mnie interesują

To wiem, ale Ty nie zadajesz pytań z tezą 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy  monitor „dwie stopy szescienne” czyli ok. 60x30x30 to wg. Twojej definicji tez jest kolumna podstawkową?
> Pytam bo … u mnie stoją na „podstawce”. OZ. 10” papier na basie, 5” papier na srednicy, 1” twarda kopulka
> tekstylna. 
Moim zdaniem jest pełnopasmowa z 10" w OZ :)
>Pasmo 45-20.000. Realne, nie na papierze bo na papierze maja wiecej.
A jak poznałeś to realne pasmo od 45Hz ? 😉
Możesz też podać skuteczność tych kolumn ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
18 minut temu, PawelP napisał:

> Czy  monitor „dwie stopy szescienne” czyli ok. 60x30x30 to wg. Twojej definicji tez jest kolumna podstawkową?
> Pytam bo … u mnie stoją na „podstawce”. OZ. 10” papier na basie, 5” papier na srednicy, 1” twarda kopulka
> tekstylna. 
Moim zdaniem jest pełnopasmowa z 10" w OZ 🙂
>Pasmo 45-20.000. Realne, nie na papierze bo na papierze maja wiecej.
A jak poznałeś to realne pasmo od 45Hz ? 😉
Możesz też podać skuteczność tych kolumn ?

A co ma podstawkowość do pełnopoasmowości? Chyba, że definiujesz kolumnę podstawkowa kao taką z wykastrowanym basem, gdzie ja z takim efektem osobiście się zgadzam, jednak producenci tych podstawkowców nie.

🙂 .

Wiesz, mozna sobie samemu w domu mikrofonem i softem charakterystyke zdjąć.

Producent podał więcej:

Frequency Range: 36-30,000 Hz
Power Rating: 50 watts
Impedance: 8 ohms 
Crossover: 500/4,000 Hz 
Dispersion: 170°
Dimensions: 24" x 13" x 12" deep
Balance Controls: Two, for mid and high frequencies 
Grill Cloth: Easily removable textured char-brown fabric
Connections: Push type binding posts 
Shipping Weight: 46 lbs.

Jak widac skuteczności nie podaje.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 4 tygodnie później...

Meloman natrzepał wątków a kiedy dyskusja pokazała niemal tęczową różnorodność - obraził się  😉 

Sam jestem zwolennikiem systemów próbujących oddawać klimat studia realizatorskiego z całym bagażem błędów, omyłek, przeoczeń czy poprostu natury źródła. Takie zafiksowanie. Ale słucham często muzyki na innym systemie ustawionym pod własne, bardzo indywidualne preferencje. Kolumny oddalone od siebie o 2.5 metra, fotel w odległości 1 metra od lini kolumn! Podbite skraje pasma, poziom dźwięku w okolicach 50db max a czasami ciszej. Właściciel systemu oczekuje niemal słuchawkowej sceny 3d i tak kreuje ustawieniami, aby to marzenie spełniać. System ten, jak dla mnie jest zbyt charakterny, jest niczym różowe okulary dla kinomana. Bywa fascynujący dla właściciela, który tzw neutralność ma w poważaniu 😀 

W swoim mniemaniu posiada hi-endowy dźwięk. Hmm jak z tym żyć, bo system za 3 tys  max?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, colcolcol napisał:

Meloman natrzepał wątków a kiedy dyskusja pokazała niemal tęczową różnorodność - obraził się  😉 

Sam jestem zwolennikiem systemów próbujących oddawać klimat studia realizatorskiego z całym bagażem błędów, omyłek, przeoczeń czy poprostu natury źródła. Takie zafiksowanie. Ale słucham często muzyki na innym systemie ustawionym pod własne, bardzo indywidualne preferencje. Kolumny oddalone od siebie o 2.5 metra, fotel w odległości 1 metra od lini kolumn! Podbite skraje pasma, poziom dźwięku w okolicach 50db max a czasami ciszej. Właściciel systemu oczekuje niemal słuchawkowej sceny 3d i tak kreuje ustawieniami, aby to marzenie spełniać. System ten, jak dla mnie jest zbyt charakterny, jest niczym różowe okulary dla kinomana. Bywa fascynujący dla właściciela, który tzw neutralność ma w poważaniu 😀 

W swoim mniemaniu posiada hi-endowy dźwięk. Hmm jak z tym żyć, bo system za 3 tys  max?

 

Rence mi opadli... 

Odpowiadając na zadane w temacie pytanie: Tak.

No więc ten tego, dla mnie temat zamknięty. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.