Skocz do zawartości
IGNORED

Woofer o małej i dużej średnicy– różnice


Grzegorz7

Rekomendowane odpowiedzi

Większy wpływ niż wymiana monobloków z R_out 0,1 na 0,045 (zakładając takie same inne parametry) miałoby skrócenie kabli głośnikowych z 2,5 do np, 0,5 m (zwłaszcza jeśli to jakieś cienkie kable).

R_out zaczyna mieć znaczenie przy wzmacniaczach lampowych, gdzie lubi przekroczyć 1 ohma.

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

Liczy się całkowita rezystancja obwodu - a w niej dominuje Re głośnka. R_out wzmacniacza jest rzędy wielkości mniejsze.

Zaraz zaraz ... to głośnik o mniejszej impedancji = większa kontrola ? Np. basowiec 4 Ohm da większą kontrolę niż głośnik w wersji 8 Ohm? (niektóre firmy mają ten sam głośnik w wersji 4 i 8 Ohm)

Zaraz zaraz ... to głośnik o mniejszej impedancji = większa kontrola ?

Raczej na odwrót. Im mniejszy opór głośnika, tym bardziej porównywalny z R out wzmacniacza. Misiomor się chyba nieco zagalopował.

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

Zaraz zaraz ... to głośnik o mniejszej impedancji = większa kontrola ? Np. basowiec 4 Ohm da większą kontrolę niż głośnik w wersji 8 Ohm? (niektóre firmy mają ten sam głośnik w wersji 4 i 8 Ohm)

Nie - bo mniejsze Re to zwykle mniejsze BL - skoro zwoje są grubsze to musi być ich mniej. Tym niemniej gdyby ktoś wynalazł czarodziejski metal o rezystancji właściwej 2 razy mniejszej niż miedź czy aluminium i takiej samej gęstości, nawinięcie cewki głośnika 8ohm takim metalem dałoby głośnik 4ohm o ok. 2 razy niższym Qts a więc lepszej "kontroli". Dodanie zewnętrznego rezystora 4ohm spowodowałoby powrót wszystkich parametrów do początkowego głośnika 8ohm.

Może to nie ma znaczenia, ale zaobserwałem ze kolumny 4 ohm graja lepiej na mniejszych poziomach głośności niż te same w wersji z głośnikami 8 ohm. Jakoś lepiej słychać.

Może to nie ma znaczenia, ale zaobserwałem ze kolumny 4 ohm graja lepiej na mniejszych poziomach głośności niż te same w wersji z głośnikami 8 ohm. Jakoś lepiej słychać.

Przy tym samym odkręceniu volume zagrają "lepiej" bo 3dB głośniej. Głośność jest rzeczą trudną do precyzyjnej kontroli w warunkach domowych - trzeba mieć mikrofon albo przynajmniej woltomierz AC i płytę testową 50Hz.

Przy tym samym odkręceniu volume zagrają "lepiej" bo 3dB głośniej. Głośność jest rzeczą trudną do precyzyjnej kontroli w warunkach domowych - trzeba mieć mikrofon albo przynajmniej woltomierz AC i płytę testową 50Hz.

 

Ja nie o tym. Nie o głośności.

Na niskich poziomach głośności da się normalnie słuchać, nie trzeba kręcić gałką wzmacnaczia żeby wszystko dobrze słyszeć.

  • Moderatorzy

a ja uważam, że 4 omówki grają głośniej i tyle, a cicho lepiej(nie głośniej) zagrają 8 om bo zmuszają wzmak do większej pracy i wejścia na wyższe pułapy wydajności, oczywiście aby mieć tę samą głośność musimy odkręcić ciut bardziej

p.s. sam mam 4 om

" Mądry głupiemu ustępuje więc głupota triumfuje"

jest już wspominany wcześniej test Xindaków z 12" wooferem

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Czechy24.com.pl - Czechy na okrągło

a ja uważam, że 4 omówki grają głośniej i tyle, a cicho lepiej(nie głośniej) zagrają 8 om bo zmuszają wzmak do większej pracy i wejścia na wyższe pułapy wydajności, oczywiście aby mieć tę samą głośność musimy odkręcić ciut bardziej

p.s. sam mam 4 om

Przy okazji ze wzrostem napięcia wyjściowego rosną znieksztalcenia wzmacniacza.

Dzięki! Bardzo przywiązany jestem do mojego amplitunera SABA 9240 Electronic. Przyjemnie gra i ładnie wygląda. Z tubowymi Xindakami naprawdę nieźle zagrał.

Stereo i Kolorowo - Underground

Mój blog i recenzje różnych urządzeń audio-stereo: stereoikolorowo.blogspot.com

Zaraz się któryś znajdzie i napisze, że to nie może zagrać, bo choć duże, monitory Xindaka mają jak byk, na papierze, pasmo przenoszenia zaledwie 42Hz-18kHz

Czechy24.com.pl - Czechy na okrągło

O właśnie, producent/dystrybutor nie podał spadku, więc teraz to już na pewno nie zagrają, a Violet tak naprawdę nie słyszy tego co słyszy ;)

Przepraszam, ale nie mogłem się powstrzymać :)

 

Tak swoją drogą i już serio, to przy takiej średnicy oczekiwałem "papierowych" deklaracji producenta o subsonicznej potędze produktu, a tu proszę.

 

I jeszcze pytanko do Violet'a, dotyczace stricte wątku: jak z głębokością zejścia basu, jego rysunkiem, szybkością? Czy jest jakaś ogólna "maniera" głośnika, czy to jednak wzmacniacz nadaje najniższemu pasmu swój rys?

Czechy24.com.pl - Czechy na okrągło

No właśnie zastanawiałem się, czy do pokoju ok. 16m2 można taki głośnik 30cm wstawić. Czy faktycznie wielkość pomieszczenia ma tu takie znaczenie? Dodam, że mówimy o pomieszczeniu zaadaptowanym akustycznie (bo przy zainteresowaniu takimi basowcami jest to raczej konieczne i można przypuszczać, że taki audiofil, który sie nimi intersuje w zakresie akustyki już coś wie).

Generalnie to wielkich przeciwwskazań nie ma, kolumna z szeroką ścianką będzie nawet nieco mniej wchodzić w interakcje z pomieszczeniem, skoro baffle step ma nisko a więc wcześniej (niżej) zaczyna skupiać swoje promieniowanie na osi.

 

To jest przy założeniu że konstruktor panował nad materią a nie ona nad nim, jeżeli kolumna ma podbicie jakiejś częstotliwości (częstsze w kolumnach 3-drożnych niż w monitorkach) i jeszcze nałoży sie ono na mod pomieszczenia - jest totalna klęska. Dlatego wielu uważa małe 2-way za bezpieczniejsze. Plus jeszcze (zwykle) niższe zejście dużej kolumny może dawać dominację basu w małym pomieszczeniu, tym niemniej podane w tym wątku przykłady dużych estradowych wooferów o wcale nie bardzo niskim Fs/Qts pokazuje że duże głośniki wcale nie muszą sięgać pełną efektywnością 30Hz... Dlatego trudno o jakieś daleko idące generalizacje w omawianej kwestii.

Generalnie to wielkich przeciwwskazań nie ma, kolumna z szeroką ścianką będzie nawet nieco mniej wchodzić w interakcje z pomieszczeniem, skoro baffle step ma nisko a więc wcześniej (niżej) zaczyna skupiać swoje promieniowanie na osi.

 

To jest przy założeniu że konstruktor panował nad materią a nie ona nad nim, jeżeli kolumna ma podbicie jakiejś częstotliwości (częstsze w kolumnach 3-drożnych niż w monitorkach) i jeszcze nałoży sie ono na mod pomieszczenia - jest totalna klęska. Dlatego wielu uważa małe 2-way za bezpieczniejsze. Plus jeszcze (zwykle) niższe zejście dużej kolumny może dawać dominację basu w małym pomieszczeniu, tym niemniej podane w tym wątku przykłady dużych estradowych wooferów o wcale nie bardzo niskim Fs/Qts pokazuje że duże głośniki wcale nie muszą sięgać pełną efektywnością 30Hz... Dlatego trudno o jakieś daleko idące generalizacje w omawianej kwestii.

 

Misimor dzięki za odpowiedź. Jak wiesz (rozmawialiśmy kiedyś o tym w jakimś wątku czy na priv) kombinuję od jakiegoś czasu, na razie tylko koncepcyjnie budowę pasywnego suba z aktywną zwrotnicą (może aktywnego) na jakimś konkretnym basowcu (np. ów Dayton). Czytam, że z jednej strony suby 8" do pomieszczenia 16m2 byłyby wystarczające, jednak jak potiwerdza powyższa dyskusja nie ma zastępnika dla po prostu dużej powierzchni membrany.

Wiedza, że nie da się generalnych wskazówek dać też jest jakąś wiedzą (mianowicie tą o przewadze eksperymentów nad teoretyzowanie ;) ).

Powrót po dłuższej przerwie...

Wielkie Tannoye Arden na 15 calowym DC znikają ładnie w 16m2 stojąc przy 3m ścianie.

Yamaha NS1000 Monitor | Krell KSA-80 | Krell KRC-3mk2 | SBT + Tomanek ULPS | Metrum Octave DAC (14VA PSU) |

Siltech SQ38-G3 | Nordost Flatline | Tara Labs RSC Air 75 coax | Ecosse Nu Diva

  • Moderatorzy

Przy okazji ze wzrostem napięcia wyjściowego rosną znieksztalcenia wzmacniacza.

tak rosną, ale jeśli zamias tsłuchać na 7.30 wskoczymy na 8.30 to wzmak raczej nie zacznie rzęzić, zaryzykuję, że jeśli będzie poprawnie skonstruowany to i na 11 dźwięk będzie ok

" Mądry głupiemu ustępuje więc głupota triumfuje"

Do tego 4ohm ściąga ze wzmacniacza więcej prądu - zwykle przy danej mocy (poniżej clippingu) zniekształcenia dla 4ohm są wyższe.

Do tego 4ohm ściąga ze wzmacniacza więcej prądu - zwykle przy danej mocy (poniżej clippingu) zniekształcenia dla 4ohm są wyższe.

Faktycznie tak jest (pomiary z magazynu AUDIO ) :

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

(kliknąć na trzeci wykres)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Co do tych 18" Eminenców. One mają charakterystykę typowo estradową i często podbijają pasma odpowiadające za słyszalność instrumentów na żywo. Muzyka z CD czy winyla jest po obróbce w studio i ma nieco inną charakterystykę oraz często nałożoną kompresję. Również moce, do jakich sa one przystosowane nie przystają do odsłuchu w domu. Taki głośnik trzeba rozbujać i poniżej pewnej głośności "nie gra". Wiem co mówię, bo jestem basistą i mam z takimi do czynienia.

 

Co do szybkości i czytelności w zależności od wielości membrany. Wszystko zależy od konstrukcji samego głośnika, dostrojenia obudowy oraz zaawansowania zwrotnicy. Moim zdaniem nie ma reguły.

 

Subiektywnie dla mnie niskie pasmo lepiej brzmi z jednego dużego przetwornika niż kilku małych. Każdy głośnik ma jakąś swoją charakterystykę i tylko od konstruktora zalezy czy umie wykorzystać zalety zastosowanego przetwornika.

 

W muzyce na żywo (w większości przypadków, choć to nie reguła) bas/kontrabas brzmi najcieplej i dynamicznie z kolumną 15" (lub 18") wspomaganą 2x10" (lub 4x10" zalezy jeszcze od skuteczności). Jedynie konstrukcje 6 lub 8 x10" potrafią zbliżyć się ciepłem i barwą do dobrej 15".

 

Co do muzyki metlaowej i podwójnej stopy. W tym gatunku zazwyczaj centrale stroi się wyżej, bas często gra mocno górnym środkiem, a gitary łoją dołem. W celu uzyskania większej szybkości stopy, naciągi tłumi się żeby grały krótko i nie robiła się papka.

W blusie czy innym gatunku o rzadszej strukturze można dać większe gary, brzmiące pełniej i dłużej wybrzmiewające.

 

Oczywiście ekspertem nie jestem, jeśli się mylę to mnie poprawcie.

Estradowe głośniki rządzą się swoimi prawami - mają one za zadanie wytworzyć ogromne poziomy SPL, czasem powyżej progu bólu i to w dużej hali, do tego dobrze jakby dało się ich dużo ustawić na małej przestrzeni i łatwiej przewieźć. Stąd bardzo wyżyłowane optymalizacje - np. pod konkretne pasmo i ani Hz niżej - skoro zejście, efektywność i mała buda są sobie przeciwstawne na mocy wzoru na efektywność mocową głośnika.

 

Bębny - nawet te największe jednak mają jednak dolny kraniec pasma znacznie wyżej niż np. gitara basowa. No chyba że ktoś przywiózłby ogromny sygnałowy tam-tam z Afryki.

 

Tym niemniej skoro w hi-fi można odpuścić z ekstremalnego SPL, dlaczego nie zainwestować oszczędności na tym aspekcie w możliwość słuchania egzotycznych albo nawet niezupełnie egzotycznych instrumentów - fortepian (27Hz), organy (16Hz). Na pewno zwłaszcza w drugim przypadku bez 15 - 18" przetworników się nie obejdzie.

Czy zastosowanie tak dużych (15-18'') głośników - biorąc pod uwagę ograniczoną kierunkowość dźwięku w tym zakresie - wymaga montaż ich na wprost, czy wystarczy montaż na bocznej ściance kolumny - coś a'la Audio Physic?

A może - przepraszam za naiwne pytanie - dobry sub załatwi sprawę?

Fala 80Hz ma 4.3m długości, jakieś 10 razy więcej niż średnica głośnika 18". Będzie on tam mniej więcej tak kierunkowy jak tweeter 25mm przy 1.2kHz, i to jeszcze taki z gatunku top-mount.

 

Dobry sub - jeżeli zostanie prawidłowo zgrany z głośnikami, co jest trudne a nawet niewykonalne przy typowym set-up'ie ze wzmakiem zintegrowanym, czemu nie.

 

PS. Montaż na bocznej ściance jest bez sensu jeżeli chcemy sięgnąć C0, skoro wymaga to sporych objętości typu 150dm3 dla jednego głośnika 15".

akceptacja żony, kude kto wymyślił to ustrojstwo dla audiofila, ja mam niskotonowy 32cm ATC i bas nareszcie jest taki jaki być powinien, oddałem poprzednie kolumny znajomemu, niskotonowy 26cm, żona zapytała po co takie stodoły w mieszkaniu, :) kto nie słyszał niskotonowego >30cm to niech nie pyta dlaczego taki i nie chodzi tu o zejście w do piekieł niskich tonów tylko zobaczy SPL Everestów JBL

O właśnie, producent/dystrybutor nie podał spadku, więc teraz to już na pewno nie zagrają, a Violet tak naprawdę nie słyszy tego co słyszy ;)

Przepraszam, ale nie mogłem się powstrzymać :)

 

Tak swoją drogą i już serio, to przy takiej średnicy oczekiwałem "papierowych" deklaracji producenta o subsonicznej potędze produktu, a tu proszę.

 

I jeszcze pytanko do Violet'a, dotyczace stricte wątku: jak z głębokością zejścia basu, jego rysunkiem, szybkością? Czy jest jakaś ogólna "maniera" głośnika, czy to jednak wzmacniacz nadaje najniższemu pasmu swój rys?

 

Starałem się, jako tako, bas w Xindak MS-1201 opisać na audio-blogu, ale mogę dla Kolegi dodać, że niskie tony są w odbiorze dość prawdziwe, tzn. nie nachalne, aczkolwiek nadające nagraniom dużą podporę konstrukcyjną wyznaczającą ton i rytm. Oczywiście, Xindaki mają swoją specyficzną manierę - podają dźwięk bardzo blisko, można poczuć się jak w strumieniu dźwięków, choć nie jest to jakoś nieprzyjemne, a wręcz odwrotnie. Bas schodzi naprawdę nisko, nie dudni, nie dominuje - jest ciągle obecny, ale nie w nadmiarze. Czasami jednak przydało by się go więcej - szczególnie w odsłuchach z tranzystora. Tuby wysokotonowe bardzo rozpędzają wysokie tony, które tną przestrzeń niczym miecz, np. czynele są więcej niż namacalne. Ogólnie, mogę napisać, że to są ciekawe kolumny z bardzo przyjemną barwą dźwięku. Do lampy pasują jak ulał.

 

I jeszcze zdjęcie:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Stereo i Kolorowo - Underground

Mój blog i recenzje różnych urządzeń audio-stereo: stereoikolorowo.blogspot.com

akceptacja żony, kude kto wymyślił to ustrojstwo dla audiofila, ja mam niskotonowy 32cm ATC i bas nareszcie jest taki jaki być powinien, oddałem poprzednie kolumny znajomemu, niskotonowy 26cm, żona zapytała po co takie stodoły w mieszkaniu, :) kto nie słyszał niskotonowego >30cm to niech nie pyta dlaczego taki i nie chodzi tu o zejście w do piekieł niskich tonów tylko zobaczy SPL Everestów JBL

 

To nie takie oczywiste do końca. Miałem dwa 15" w identycznych skrzynkach tego samego producenta po zamianie miejscami okazało się że mody i technologie się zmieniają i starszy model miał zdecydowanie lepiej dostrojony tunel BR a nowszy lepszy przetwornik i faktycznie to lepiej schodzi niżej. Została stara obudowa nowszy głośnik.

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Starałem się, jako tako, bas w Xindak MS-1201

Ciekawe jak średnica. Niedawno na forum gearslutz konstruktor monitorów Barefoot, pisał że w dwudrożnych kolumnach niewskazane jest stosowanie wooferów od 8" w górę z powodów problemów z precyzją średnicy. W Xindak MS-1201 jest 12" , w Tannoy nawet do 15" ... i to wszystko dwudrożne.

Starałem się, jako tako, bas w Xindak MS-1201 opisać na audio-blogu, ale mogę dla Kolegi dodać, że niskie tony są w odbiorze dość prawdziwe, tzn. nie nachalne, aczkolwiek nadające nagraniom dużą podporę konstrukcyjną wyznaczającą ton i rytm. Oczywiście, Xindaki mają swoją specyficzną manierę - podają dźwięk bardzo blisko, można poczuć się jak w strumieniu dźwięków, choć nie jest to jakoś nieprzyjemne, a wręcz odwrotnie. Bas schodzi naprawdę nisko, nie dudni, nie dominuje - jest ciągle obecny, ale nie w nadmiarze. Czasami jednak przydało by się go więcej - szczególnie w odsłuchach z tranzystora. Tuby wysokotonowe bardzo rozpędzają wysokie tony, które tną przestrzeń niczym miecz, np. czynele są więcej niż namacalne. Ogólnie, mogę napisać, że to są ciekawe kolumny z bardzo przyjemną barwą dźwięku. Do lampy pasują jak ulał.

 

I jeszcze zdjęcie:

 

 

Jak można pisać, że bas schodzi naprawdę nisko, skoro sam producent podaje, że do 43Hz.

 

Najśmieszniejsza jest jednak nazwa - "Bookshelf Loudspeaker", czyli wolnym tłumaczeniu, kolumny na półkę, komodę.

 

Bas nisko schodzi np. w takich kolumnach "za grosze":

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Audiophools - goo.gl/NJkF8

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.