Skocz do zawartości
IGNORED

Wzmacniacz 'Ugoda'


Rekomendowane odpowiedzi

16 minut temu, 1Ender napisał:

Kondensator lekko zgnieciony. Na 2 zdjęciu zaznaczyłem zwarte ścieżki. 

Z kondensatorem chyba trzeba założyć, że nic mu nie jest. ?

To raczej nie są zwarte ścieżki, bo te pady są i tak ze sobą połączone. Ewentualnie trzeba to zweryfikować z rysunkiem pcb w dokumentacji.

 

27 minut temu, 1Ender napisał:

Pod dużymi tranami jest coś ala folia. 

Podkładki mam silikonowe i plastikowe, nie wiem czy się nie stopią. Potrzebne jakieś specjalne? Mam też zwykłe metalowe. 

Podkładki chyba można zostawić. Może są z miki. 

W każdym razie nie wolno żadnych metalowych, bo będzie zwarcie na tranzystorach mocy. 

Jako, że masz rozmontowane, możesz poprawić lutowanie kondensatora C28, tak, by nie wisiał na długich nóżkach. Powinien być przy samej pcb.

Proponowałbym wylutowanie z pcb elementów R67 i C23 oraz R68 i C19. Nie są potrzebne i według mnie bez nich jest lepiej. 

I jeszcze, jeśli w konstrukcji nie będzie połączenia elektrycznego pomiędzy radiatorami ( montujesz na drewnie), to zamiast oporników R75 można dać zwory. Oporniki są po to, by uchronić się od pętli masy w przypadku, gdy robisz oba kanały a jednej, metalowej obudowie. 

36 minut temu, jar1 napisał:

?

Podkładki chyba można zostawić. Może są z miki. 

W każdym razie nie wolno żadnych metalowych, bo będzie zwarcie na tranzystorach mocy. 

Jako, że masz rozmontowane, możesz poprawić lutowanie kondensatora C28, tak, by nie wisiał na długich nóżkach. Powinien być przy samej pcb.

Podkładki mam kupione nie zamontowane. Podkładek na tranach nie było. Więc co dać pod blachowkręty? 

20 minut temu, jar1 napisał:

Proponowałbym wylutowanie z pcb elementów R67 i C23 oraz R68 i C19. Nie są potrzebne i według mnie bez nich jest lepiej. 

I jeszcze, jeśli w konstrukcji nie będzie połączenia elektrycznego pomiędzy radiatorami ( montujesz na drewnie), to zamiast oporników R75 można dać zwory. Oporniki są po to, by uchronić się od pętli masy w przypadku, gdy robisz oba kanały a jednej, metalowej obudowie. 

R75 bym zostawił, bo może kiedyś będzie obudowa metalowa. 

R67, C23, R68, C19 to może być problem z wylutowaniem. Moja stacja lutownicza za bardzo się do tego nie nadaje. O ile mogę polutować jakieś elementy, to w drugą stronę ciężko. Stacja nie trzyma temperatury, tylko nagrzewa się i wyłącza. A lutownicą kolbową, mogę coś przypalić przez śrubkę mocującą grot i ogólnie jest mało poręczna. 

Te bipolary lutowałem specjalnie wysoko, by później łatwiej było wylutować. Nie mogą tak zostać? W czym to przeszkadza? 

5 minut temu, 1Ender napisał:

Moja stacja lutownicza za bardzo się do tego nie nadaje. O ile mogę polutować jakieś elementy, to w drugą stronę ciężko.

Zainwestuj około 100zł na chińską 937d+. Dla amatora nic lepszego nie potrzeba. Zrobisz nią tutaj wszystko bez bólu d...

A te kondy wgniecione. Hmm, mam nadzieje, ze ten co Ci sprzedawał dał zniżkę. Co on z tym robił? Ugoda mu nie grała i przyp... o ściane?

11 minut temu, 1Ender napisał:

Te bipolary lutowałem specjalnie wysoko, by później łatwiej było wylutować. Nie mogą tak zostać? W czym to przeszkadza? 

Ogólnie sposób montażu Ugody polega na tym, że płytki bez tranów i trany z odpowiednio podgiętymi nogami umieszcza się na radiatorze. Wszystko skręca na gotowo, a na końcu lutuje trany do płytki. Jest gwarancja, ze napręzenia i wysokości są własciwie dopasowane

18 minut temu, Krzych 2 napisał:

Zainwestuj około 100zł na chińską 937d+. Dla amatora nic lepszego nie potrzeba. Zrobisz nią tutaj wszystko bez bólu d...

A te kondy wgniecione. Hmm, mam nadzieje, ze ten co Ci sprzedawał dał zniżkę. Co on z tym robił? Ugoda mu nie grała i przyp... o ściane?

Ogólnie sposób montażu Ugody polega na tym, że płytki bez tranów i trany z odpowiednio podgiętymi nogami umieszcza się na radiatorze. Wszystko skręca na gotowo, a na końcu lutuje trany do płytki. Jest gwarancja, ze napręzenia i wysokości są własciwie dopasowane

Mam taką. Termostat odcina grzałkę. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kondy, to ja nabroiłem. W trakcie przewożenia na warsztat. 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez 1Ender
37 minut temu, 1Ender napisał:

Podkładki mam kupione nie zamontowane.

Przecież widać na zdjęciach, że są. ? Pewno mikowe albo silikonowe, jakby co mogą zostać.  

38 minut temu, 1Ender napisał:

Więc co dać pod blachowkręty? 

Zwykłe metalowe mogą być. Tranzystor z góry jest plastikowy. Im większej średnicy tym lepiej.

40 minut temu, 1Ender napisał:

R67, C23, R68, C19 to może być problem z wylutowaniem. Moja stacja lutownicza za bardzo się do tego nie nadaje.

Można powycinać.

 

41 minut temu, 1Ender napisał:

Stacja nie trzyma temperatury, tylko nagrzewa się i wyłącza

Na ile ją nastawiasz, może trzeba na wyższą temperaturę? 

Przydałyby się inne groty, tym cienkim szpikulcem zawsze będzie problem z lutowaniem THC.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Taki, np. T-240 jest znacznie efektywniejszy.

46 minut temu, 1Ender napisał:

Te bipolary lutowałem specjalnie wysoko, by później łatwiej było wylutować. Nie mogą tak zostać? W czym to przeszkadza? 

Im krócej tym lepiej. Drut wprowadza dodatkową impedancje (indukcyjność) i pogarsza właściwości kondensatora filtrującego. W najgorzszym przypadku można doprowdzić do wzbudzenia wzmacniacza.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

@jar1

Mam zestaw grotów. Temperatura na 480 °C. TEN co piszesz też mam. Ale takim grubasem źle się lutuje. Próbowałem różnych grotów. Tymi większymi też ciężko rozgrzać przy rozlutowywaniu, a bardzo łatwo przegrzać płytkę. 

Edytowane przez 1Ender
10 minut temu, 1Ender napisał:

Temperatura na 480 °C

?? cały czas na maxa? Dlaczego tyle? Moze wtedy nie działa stabilizacja.

340 dla lutowania cyną ołowiową wystarcza.

Edytowane przez jar1
3 minuty temu, jar1 napisał:

?? cały czas na maxa? Dlaczego tyle? Moze wtedy nie działa stabilizacja.

340 dla lutowania cyną ołowiową wystarcza.

Ile ustawić na rozlutowanie? 

Jedna rzecz to temperatura a inna pojemność cieplna samego grota. Cienkim grotem nie da rady, mimo większej ustawionej temperatury. 

To wszystko trzeba sobie spokojnie wytrenować. 

 

@jar1

R67, C23, R68, C19 dlaczego wylutować ? Do czego są? Ktoś je wlutował, tylko po co skoro bez jest lepiej? 

Edytowane przez 1Ender
24 minuty temu, 1Ender napisał:

@jar1

R67, C23, R68, C19 dlaczego wylutować ? Do czego są? Ktoś je wlutował, tylko po co skoro bez jest lepiej? 

To układ opcjonalny RC na mostku diodowym..

Służy  do tłumienia ewentualnych drgań spowodowanych przez indukcyjność uzwojenia transformatora z pojemnościami diód prostujących, które mogą powstawać w momencie przełączania diód. 

W przypadku diód soft recovery ( a takimi są MUR680)  jest w zasadzie zbędny. Może się przydać w przypadku stosowania zwykłych diód wolnych). Choć wtedy powinno sią dobrać odpowiednie wartości elementów RC tłumika, indywidualnie dla każdego układu.  Bez pomiarów i oscyloskopu się nie obejdzie, żeby to zrobić dobrze. 

Nie udało mi się idealnie wlutować konda, jest około 1mm - 2 mm z jednej strony wyżej na płytce. Ale chyba może tak zostać? Czy nie? 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

na 2 zdjęciu widać lepiej 

346988399_kond2wlut.thumb.jpg.cafd3eb669950ba9c5917e5720f81b70.jpg

Może tak zostać? 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez 1Ender
6 minut temu, czekin1 napisał:

No nie wiem, jak przyjdą marsjanie to mogą się z tobą przywitać ( a jak witają to oglądnąć trzeba straszny film) ?.

No to mnie pocieszyłeś!! 

?????

Dobra i tak uważam, że jest piknie jak na amatora!!

Tak tylko pytałem. 

Dzięki! 

Edytowane przez 1Ender
5 godzin temu, 1Ender napisał:

Chciałem się upewnić, ponieważ odłączyłem.

Przewody transformatora oznaczone

Sec 1 biały/czarny 2x 25V - J3, J4

Sec2 niebieski 9V.  J5

 

mierz wszystko jak podłączasz

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

1. Czy przewód fazowy z softstartu podłączyć najpierw na bezpiecznik, wyłącznik i gniazdo zasilania, czy najpierw na wyłącznik, a później bezpiecznik i gniazdo zasilania? 

2. Czy dać dodatkowo ekran na przewody sygnałowe po uprzednim ich skręceniu? Sygnałowe z płytki skręcone i ekran przylutować z jednej strony do przewodu masowego potencjometru? A z potencjometru skręcone przewody, na to ekran i przylutować ekran razem z przewodem masowym do obudowy rca, też tylko z jednej strony? A może zostawić tylko skręcone przewody bez ekranu? 

 

Ad1. Bezpiecznik powinien być elektrycznie przed softstartem, przed wyłącznikiem itp. ma zabezpieczać kazdy element po prostu.

Ad2. Ekranowanie przy skręconych przewodach o ile nie przechodzą blisko "siejących" elementów nie jest konieczne. Ekran zabezpiecza przed wpływem pola elektrycznego, przed zakłuceniami magnetycznymi wcale, ale od trafa powinny przebiegać w miarę daleko to samo dotyczy przewodów wyjściowych.

@Krzych 2  płytki pcb i softstart mają bezpieczniki. Nie bardzo wiem jak teraz podłączyć.

Od softstartu nie widzę problemu. Przewód L daję na bezpiecznik... A jakby dać od traf na bezpiecznik to zrobię zwarcie.. 

Płytki pcb mają bezpieczniki po stronie zasilania już po mostkach czyli +- . Te są po stronie napięcia wyprostowanego. Ciebie interesuje, a przynajmniej tak to rozumiem zabezpieczenie po stronie 230V. Potrzebny jest jeden bezpiecznik i taki tam musi być przed wyłącznikiem przed soft startem. Jeśli soft start posiada już bezpiecznik to go zostaw, ostatecznie moze tak zostać. Tylko zobacz jakiej jest wartości i czy zabezpiecza odbiornik.

Przecież o tym bezpieczniku na wejściu już było pisane. Miał być 3A.

Bezpiecznik ten ma być przed wyłącznikiem, by separować w razie awarii całe urządzenie od zasilania z sieci. 

 

@jar1

Czyli z softstartu przewód L na bezpiecznik na środkowy pin, a z zewnętrznego pina bezpiecznika na wyłącznik. Z wyłącznika na gniazdo zasilania. Czy tak? 

@Krzych 2 softstart ma 4A bezpiecznik.

Jeszcze pytanie. Wyłącznik ma 3 piny. Przy załączeniu zwarty jest środkowy i zewnętrzny prawy. Tu daje dwa przewody fazowe jeden na wejście, drugi na wyjście? Tak? A co z zewnętrznym lewym? Ma zostać pusty? Bo przy wyłączeniu zwiera zewnętrzny lewy i środkowy pin.  Z tego co wiem wyłącznik  ma  "przerwać " przewód fazowy / [obwód na plusie]. 

@mone  nie mam jeszcze podłączonych przewodów, na razie pytania teoretycznie, by nie spalić czegoś. ?

Edytowane przez 1Ender

@pataus  softstart - 2  Mr elektronik

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

kolejność - bezpiecznik - wyłącznik - softstart- trafo

Jak nie masz bezpiecznika przed wyłącznikiem to dorób - kup gniazdo na tylną ścianę i zamontuj

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.