Skocz do zawartości
IGNORED

Dyfuzory Schroedera, Rezonatory Helmholtz'a


Imacman
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Jest dokładnie tak jak napisałeś.Co do odsłuchów to jestem od początku tego ustawienia obsłuchany ,także to przyzwyczajenie które może być negatywne tylko ja już tego nie zauważam,za długo słucham z tego miejsca bo ,innego nie mam,także myślę żeby coś zmienić ,jak się da i może przyniesie to pozytywne zmiany .Ide spać bo oczy mi się zamykają .Odezwę się jutro.Może przyjdze Ci coś do głowe w tej kwesti.

Pozdrawiam Mariusz.

Szanowni Forumowicze

Wielu z Was robi pomiary w celu określenia warunków wyjściowych do adaptacji akustycznej. Każdy zdaje sobie sprawę, że pomiary obarczone są błędami. Większość wini za to aparaturę pomiarową i w skrytości ducha marzy o posiadaniu aparatury „z górnej półki”, wierząc, że dobrej klasy aparatura pomiarowa umożliwi otrzymanie wiarygodnych wyników. Otóż nie jest do końca prawda. Błąd aparatury jest jednym z czynników błędu całkowitego w czasie pomiarów. Poprawnie dobrana metoda pomiarowa pozwala na uniknięcie innych błędów, a przynajmniej na świadomość o ich występowaniu. Jak wiadomo na wynik pomiaru wpływa wiele czynników np. czas pomiarów, wybór miejsca, czynniki zewnętrzne, kalibracja toru, sama aparatura (jej wskazania). Pomiar jest więc funkcją wielu zmiennych – a każda z tych zmiennych obarczona jest błędem. „Niepewność pomiarowa” jest sumą wszystkich błędów, a właściwie pierwiastkiem z sumy ich kwadratów. Do niedawna nie było wymogu obliczania i podawania przy pomiarach komercyjnych niepewności pomiarowej. Od paru lat podawanie niepewności jest obowiązkowe. Jeszcze dwa lata temu nie było norm na obliczanie niepewności pomiarowej. Należało samemu obliczać poszczególne człony i obliczać niepewność pomiarową. Obecnie obowiązuje Norma ISO, która definiuje metodę obliczania Niepewności Pomiarowej.

Jeżeli istnieje zainteresowanie tą tematyką gotów jestem przedstawić metodę otrzymania niepewności pomiarowej.

ps Poprzednio było łatwo - było tylko jedno forum akustyka, obecnie tyle się tego namnożyło, że nie wiem do którego dokleić moją wypowiedź.

r47

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli istnieje zainteresowanie tą tematyką gotów jestem przedstawić metodę otrzymania niepewności pomiarowej.

ps Poprzednio było łatwo - było tylko jedno forum akustyka, obecnie tyle się tego namnożyło, że nie wiem do którego dokleić moją wypowiedź.

 

Witaj, chętnie zapoznałbym się z taką metodą, choć zdaję sobie sprawę, że nie będzie łatwo :).

 

Możesz zamieścić w tym wątku, w którym piszesz - jesteś tu zawsze mile widziany.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj, chętnie zapoznałbym się z taką metodą, choć zdaję sobie sprawę, że nie będzie łatwo :).

 

Możesz zamieścić w tym wątku, w którym piszesz - jesteś tu zawsze mile widziany.

Zanim przystąpię do wyjaśnienia metody obliczania Niepewności Pomiarowej, spróbuję usystematyzować pojęcia ciśnienie akustyczne – poziom ciśnienia akustycznego, natężenie dźwięku – poziom natężenia dźwięku. Zauważyłem bowiem w niektórych wypowiedziach pewne niezrozumienie. Pojęcia te potrzebne są do określania niepewności.

Podstawowymi parametrami określającymi falę akustyczną są ciśnienie akustyczne – jest to dodatkowe ciśnienie dodatnie lub ujemne dodające się do ciśnienia atmosferycznego wywołane np. membraną głośnika oraz prędkość akustyczna – te dodatkowe zmiany ciśnienia przekazywane są dalej z prędkością, która nazywamy prędkość akustyczna. Nie wchodząc w szczegóły energia fali jest proporcjonalna do iloczynu prędkości i ciśnienia. Z uwagi na proporcjonalność ciśnienia do prędkości – energia fali akustycznej jest proporcjonalna do kwadraty ciśnienia. Energia jest promieniowana przez źródło w całą przestrzeń – nas interesuje wartość w punkcie. Wprowadza się pojęcie natężenia dźwięku (fali) – gęstości energii jako stosunek energii do całkowitej powierzchni np. powierzchni kuli.

Jeżeli został chociaż jeden z czytających dalej będzie prosto.

Gdybyśmy pozostali przy w/w parametrach sytuacja byłaby komfortowa. Z równań opisujących pole akustyczne uzyskuje się – o ile ich rozwiązanie jest możliwe ciśnienie i prędkość akustyczną. Energia wypadkowa (natężenie) w punkcie, do którego dochodzi wiele fal jest sumą poszczególnych energii (nie wchodząc z zjawiska fazowe, tzn dla sumy fal o przypadkowych fazach np. szum, muzyka itp. ; dla fal o stałych fazach powstają fale stojące – rezonanse).

Z uwagi na aparat słyszenia sytuacja nieco się komplikuje. Jak wiadomo wrażenie słuchowe jest proporcjonalne do logarytmu podniety (uprzedzając ewentualne pytania jak to jest w przypadku seksu – nie wiem, nawet jeżeli kiedyś wiedziałem to z uwagi na wiek zapomniałem).

Z uwagi na w/w fakt wprowadzono pojęcia poziomu natężenia dźwięku jako 10 razy logarytm z natężenia – takie wartości mierzą przyrządy do pomiaru. Nie wiem jak jest obecnie z regulacją głośności, ale kiedyś gdy regulacja była za pomocą tzw. potencjometrów konstruowano je tak by ich charakterystyka była wykładnicza, co w parze z logarytmiczną charakterystyką słyszenia dawało charakterystykę liniową – ten sam przyrost kąta potencjometru powodował dla różnych położeń taki sam przyrost głośności słyszenia.

Myślę, że jak na początek wystarczy. Oczekuję na ewentualne uwagi i sugestie czy „nawijać dalej czy dać sobie spokój”.

r47

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że jak na początek wystarczy. Oczekuję na ewentualne uwagi i sugestie czy „nawijać dalej czy dać sobie spokój”.

 

Jest całkiem fajnie i zrozumiale. Mam małą sugestię aby kluczowe słowa pogrubiać/wytłuszczać. Będą lepiej widoczne.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

r47. Bardzo przystępnie napisane, rzekłbym powiedzieć "edukacyjnie".

W ogóle świetna opcją było utworzenie serii krótkich artykułów traktujących o podstawach akustyki, przystępnie omówiona terminologia. Co i rusz wchodzi ktoś nowy, zagubiony w trawie po uszy. Takim osobom przydałyby się pewne wyjaśnienia, aby potraktowały swoje hobby poważniej i nie zadawały po stokroć tych samych pytań. A powiedzmy sobie szczerze, jest o czym pisać.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lumperator

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

r47. Bardzo przystępnie napisane, rzekłbym powiedzieć "edukacyjnie".

W ogóle świetna opcją było utworzenie serii krótkich artykułów traktujących o podstawach akustyki, przystępnie omówiona terminologia. Co i rusz wchodzi ktoś nowy, zagubiony w trawie po uszy. Takim osobom przydałyby się pewne wyjaśnienia, aby potraktowały swoje hobby poważniej i nie zadawały po stokroć tych samych pytań. A powiedzmy sobie szczerze, jest o czym pisać.

Po miłych zachętach kontynuuję

Załóżmy, że mamy 2 kolumny głośnikowe. Uruchamiamy pojedynczo doprowadzając do nich sygnał nieskorelowany (tzn o przypadkowych fazach). Mierzymy poziom ciśnienia akustycznego w jednym wybranym punkcie – pochodzący od pojedynczego głośnika. Uzyskujemy w ten sposób 4 poziomy L1 od głośnika pierwszego, L2 od drugiego itp. Pytanie, jaki będzie poziom przy włączonych czterech źródłach.

Np. L1=67 dB ; L2=61 dB ; L3 = 69 dB ; L4 = 71 dB.

Jak pisałem poprzednio przy sygnałach nieskorelowanych dodaje się energia, a więc kwadraty ciśnienia akustycznego.

Teraz niestety wzory

L = 10 * log(Pkw)

L - poziom mierzony przez miernik ; Pkw – kwadrat ciśnienia akustycznego

Mając poziomy należy znaleźć Pkw

Pkw = 10 do potęgi (L/10)

Np. dla L=50 dB ; Pkw = 10 do potęgi (50/10) = 10 do potęgi (5) = 100000

Obliczamy w ten sposób

P1kw = 5011872

P2kw = 1258925

P3kw = 7943282

P4kw = 12589254

Sumę energii – PkwSum = 26803331

a następnie poziom całkowity

Lcal = 10 *log (26803331) = 10 * 7.428 = 74.28 dB

Generalnie, jeżeli mamy N źródeł i każde z nich daje w punkcie obserwacji poziom L łatwo można obliczyć posługując się szkolnymi rachunkami, że poziom całkowity pochodzący od sumy źródeł

LSum = L + 10log(N)

Np. dodanie 2 źródeł zwiększa poziom o 3dB, 3 o 4.8 dB, 4 o 6 dB itd.

Za wyniki nie ręczę – korzystałem z kartki i kalkulatora w komputerze ; mógł mi się palec omsknąć.

Teraz przejdę do pojedynczego źródła w funkcji odległości.

Z uwagi na opis matematyczny rozróżniamy źródła punktowe, cylindryczne i fali płaskiej. Myślę, że jest to intuicyjnie zrozumiałe. Punktowe nie wymaga chyba komentarzy, liniowe – np. ciąg małych głośników położonych na linii, fali płaskiej ściana z głośników.

W warunkach rzeczywistych nie jest to żadne z nich. Można oczywiście traktować dużą kolumnę głośnik ową jako zespól źródeł punktowych. Można matematycznie dowieźć, że prawie każde źródło w dużej odległości można przybliżyć źródłem punktowym. Nie będę się na ten temat rozwodzić – co to znaczy duża odległość, pole bliskie i dalekie – chyba, że będzie takie życzenie.

Dla źródła punktowego ciśnienie akustyczne

P = (W * Z)/ r

W jest to moc źródła ; Z – rezystancja ośrodka w którym porusza się fala akustyczna (powietrza) ; r – odległość od źródła do punktu obserwacji.

W * Z jest czynnikiem stałym, zmienia się r

Poziom jak podałem powyżej

L = 10 * log (pkw)

Ze szkoły wiadomo, albo i nie, że log (A/B) = log (A) - log (B)

log (A*A) = log (Akw) = 2 *log (A)

trochę się męczę – nie wiem czy można użyć edytora wzorów ; stosuję więc opis „słowno-muzyczny”

L =10 *2* log [(W*Z)/r ] = 20 * log [(W*Z)/r ] = 20 * log [(W*Z) ] - 20 * log [r ]

Pierwszy czynnik jest stały – zmiana poziomu zależy tylko od drugiego czynnika.

Łatwo można obliczyć jak będzie spadał poziom w miarę oddalanie się od źródła.

Jak już kiedyś pisałem w „akustyce z uwagi na aparat słyszenia bez logarytmów klapa”.

Myślę, że na dzisiaj starczy (żona odgania mnie od komputera z uwagi na wzrok).

Ulubiony c.d.n. – jak pisał Marcin Wolski nastąpi

Pozdrowienia r47

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kawał dobrej roboty - dziękujemy. Jak dostaniesz "zielone światło" od żony, to prosimy o kontynuację.

Nie odpisałeś, wnioskuję z tego że w takij klatce jak mój pokój już nic nie da się zrobić(myślę że zdjęcia tej klatki dotarły).

Pozdrawiam Mariusz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...And Justice For All . Pozdrawiam .  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

r47 świetny wpis. Prosiłby może jednak jeśli można o opis pola bliskiego, dalekiego i dużej odległości. Być może to wytłumaczy wielu kolegom specyfikę monitorów bliskiego pola i zwykłych kolumn.

Imacman mam pytanie jakie przyjąć wartości częstotliwości do policzenia rozpraszacza 1D. CZy wiąże się to z częstotliwościami rezonansowymi pomieszczenia?

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie odpisałeś, wnioskuję z tego że w takij klatce jak mój pokój już nic nie da się zrobić(myślę że zdjęcia tej klatki dotarły).

Pozdrawiam Mariusz.

 

Przepraszam, przypomnij mi lub podeślij jeszcze raz. Niestety jestem zabiegany.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To moja nora.

 

Ciąg dalszt.Imacman-tylko się nie załam, że w takich warunkach można słuchać muzyki.

Pozdrawiam.

Masz też wiadomości na PW.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez kiza

...And Justice For All . Pozdrawiam .  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To moja nora.

 

Jakie wymiary pokoju (podaj trzy wymiary) - na zdjęciu widać duże kolumny i mały pokój. Gdzie masz miejsce odsłuchu? Prawa kolumna jest częściowo przysłonięta meblem tapicerowanym - niezbyt korzystnie.

 

Masz też wiadomości na PW.

 

OK, czekam na wiadomość

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie wymiary pokoju (podaj trzy wymiary) - na zdjęciu widać duże kolumny i mały pokój. Gdzie masz miejsce odsłuchu? Prawa kolumna jest częściowo przysłonięta meblem tapicerowanym - niezbyt korzystnie.

 

 

 

OK, czekam na wiadomość

Wymiary pokoju 3.17x4.13.Wysokość 2.5m.Kolumny stoją na krutszej ścianie,naprzeciwko miejsce dosłuchania(zdjęcie z fotelem).

Pzemeblowanie nie wchodzi w grę.Za kolumnami będą jeszcze panele z PT-80 jak je skończę.

Pozdrawiam,tylko muszę powiedzieć że to pokuj głównie do mieszkania-muza drógi plan, nic nie poradzę rodzina,musimy się gdzieś pomieścić.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...And Justice For All . Pozdrawiam .  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem szczerze, że Twoje obecne kolumny są troszkę za duże jak na taki mały (13m2) pokój. Dodatkowo stoją trochę za blisko tylnej ściany. Z jednej strony pola odsłuchowego stoi segment, a z drugiej strony mebel tapicerowany - jak już wyżej pisałem jest to niezbyt dobre rozwiązanie. To tak jakbyś miał z jednej strony dyfuzor, a z drugiej absorber.

 

Ja na Twoim miejscu "przesiadłbym" się na monitory i słuchał w bliskim polu, ewentualnie jakiś dobrany zestaw słuchawkowy. Chyba, że pasuje Ci taki dźwięk. Zaadoptuj akustycznie pomieszczenie domowymi sposobami - dużo bibelotów, poduszek, książek, zasłonek, kwiatków itp. Ewentualne panele z wełną mineralną zastosuj za kolumnami i może jeden za miejscem słuchania, ale zrób parę prób ustawienia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.Dzięki za informacje.Mieszkanie takie mam na jakie mnie było stać-takie czasy. kolumny miałem w poprzednim mieszkaniu w 27m2,chętnie bym je spredał, ale braak zainteresowania.zagrają już w 20m2.Także muszę kombinować z tym co mam i gdzi mam-nie stety gdzieś trzeba mieszkać,a hobby to tylko hobby.Dzięki za informacje.

Pozdrawiam Mariusz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...And Justice For All . Pozdrawiam .  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mieszkanie takie mam na jakie mnie było stać-takie czasy.

 

Wybacz jak Cie uraziłem, ale takie są realia - niestety dobry dźwięk wymaga odpowiedniego systemu i pomieszczenia. Musisz polubić to co masz. Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie. Imacman czy mógłbyś mi pomóc i rozwiać moje wątpliwości dotyczące rozpraszaczy 1D.

Pytałem czy powinno się taki dyfuzor liczyć pod częstotliwości rezonansowe pokoju, czy mogę sobie obrać inną taktykę walki z falami stojącymi?

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybacz jak Cie uraziłem, ale takie są realia - niestety dobry dźwięk wymaga odpowiedniego systemu i pomieszczenia. Musisz polubić to co masz. Pozdrawiam

Witam.Wcale mnie nie uraziłeś,spodziewałem się takiej odpowiedzi.po prostu musiałem się upewnić czy moje przewidywania nie będą takie czarne.

Jeszcze raz dzięki za potwierdzenie moich przewidywań.Pozdrawiam.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...And Justice For All . Pozdrawiam .  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zanim przejdę do meritum tzn. do niepewności pomiarowej chciałbym jeszcze poruszyć parę zagadnień.

Po pierwsze wspomniałem poprzednio o rezystancji ośrodka Z. Jak zauważyłem większości uczestników forum nie są obce zagadnienia z elektroniki. Nie muszę się za bardzo rozwodzić nad sprawą dopasowania. Wiadomo, że zarówno nadajnik jak odbiornik mają swoją rezystancje (za moich czasów mówiło się oporność). O tym, jaka część energii dopłynie z nadajnika do odbiornika decydują te rezystancje. W warunkach tzw. dopasowania tzn. rezystancja nadajnika równa jest rezystancji odbiornika do odbiornika dopływa maksymalna moc, która równa jest połowie mocy doprowadzonej. Podobnie jest w przypadku akustyki. Wielkość mocy przeniesionej ze źródła – jakim jest głośnik, do odbiornika – powietrza jest zależna od stosunku rezystancji głośnika i powietrza. Niestety z uwagi na znaczną różnicę impedancji źródło – głośnika i odbiornika – powietrza sprawność jest na poziomie 1 procenta. Nie mylić sprawności akustycznej ze sprawnością elektryczną tzn. energii elektrycznej dostarczanej do wzmacniacza. Istnieją oczywiście transformatory akustyczne – tuby, które dopasowują impedancje – niestety zawężają one pasmo przenoszenia. Stosowane są tylko przy „rozruchach ulicznych”.

Następna sprawa to współczynniki pochłaniania materiału. Jest z nimi wiele nieporozumień. Spróbuję trochę „ponawijać” na ten temat.

Na załaczonym rysunku "Rysunek1.jpg"

Ip – energia padająca

Io – energia odbita

Ir – energia pochłonięta

It – energia przeniesiona

 

Z zasady zachowania energii spełniony musi być warunek

 

Ip = Io + Ir + It

Jeżeli wprowadzimy współczynnik odbicia b, pochłaniania a oraz transmisji t to

Io = Ip * b

Ir = Ip * a

It = Ip * t

 

Co w efekcie da

Ip = Ip * b + Ip * a + Ip * t = Ip * (b + a + t) a więc

(b + a + t) = 1

Jak to w akustyce współczynniki pochłaniania i odbicia definiowane są energetycznie, natomiast transmisja logarytmicznie – jako izolacyjność :

IL = 10 * log (Ip/It) = 10 * log (t).

Wszystko byłoby „cacy”, gdyby producenci byli konsekwentni przy podawaniu parametrów. Częściowo wynika to z metodyki pomiarów współczynnika pochłaniania. Najczęściej mierzy się go metodą pogłosową. Polega ona na zmierzeniu czasu pogłosu, a właściwie jest on znany dla danej komory pogłosowej, następnie wstawieniu do niej materiału pochłaniającego, którego współczynnik chce się określić i zmierzeniu czasu pogłosu. Następnie ze wzoru Sabina oblicza się szukany współczynnik. Często we współczynniku tym tkwi izolacyjność. Z uwagi na to, że jest to współczynnik pogłosowy tzn. uśredniony po wszystkich kątach padania fali nie ma zależności od kąta padania – od którego jest zależny.

Kończę „dzisiejszy odcinek serialu”.

Padło pytanie o pole bliskie i dalekie. Jutro postaram się napisać coś na ten temat.

Pozdrowienia r47

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie. Imacman czy mógłbyś mi pomóc i rozwiać moje wątpliwości dotyczące rozpraszaczy 1D.

Pytałem czy powinno się taki dyfuzor liczyć pod częstotliwości rezonansowe pokoju, czy mogę sobie obrać inną taktykę walki z falami stojącymi?

 

Podstawowy mod pomieszczenia i jego harmoniczne mają częstotliwości "zaczynające" się w niskim basie (od 20-200Hz) - tych częstotliwości nie rozproszysz dyfuzorami. W zależności od budowy i parametrów dyfuzory takie zaczynają "działać" dużo powyżej 200 Hz. Dyfuzory najlepiej stosować w miejscach pierwszych odbić.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok wszystko jasne. Z basem nie mam problemu ponieważ moje kolumny schodzą tylko do 50Hz a częstotliwość rezonansowa pokoju jest około 36hz. Myślałem tylko o rozproszeniu wyższych częstotliwości.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem tylko o rozproszeniu wyższych częstotliwości.

 

To przydałby Ci się jakiś fajny komplecik umieszczony w miejscach pierwszych odbić.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok pytanko mam do wszystkich którzy wybudowali panele D1. Czym sugerowaliście się licząc studnie do waszych dyfuzorów. Po prostu robiliście jak największą ilość studni różnych głębokości czy dobieraliście to pod jakieś inne kryteria np. mody pokoju. Wiem że większość was walczy z basem, ja ze średnicą. Byłbym wdzięczny za każdy wpis.

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgodnie z obietnicą spróbuję wyjaśnić zagadnienie pola bliskiego i dalekiego. Nie jest to wcale łatwe bez wzorów, ale podejmę próbę „słowno muzyczną”. Jak już wspomniałem rozróżniamy falę płaską, cylindryczną i kulistą.

Fala płaska jest wytwarzana przez płaszczyznę o nieskończonych wymiarach drgająca prostopadle do swoich wymiarów, fala cylindryczna przez walec o nieskończonej długości i promieniu bliskim zeru, drgającym wzdłuż swego promienie, gala kulista wytwarzana jest przez kulę o promieniu bliskim zeru drgającą wzdłuż swego promienia. Jeżeli każde z tych źródeł drgać będzie sinusoidalnie z jedną częstotliwością wytworzy falę sinusoidalną. Obserwujemy te fale w ośrodku bezstratnym wzdłuż odległości od źródła – dla fali płaskiej będzie to prosta prostopadła do płaszczyzny wytwarzającej falę; dla cylindrycznej prosta prostopadła do osi walca; dla kulistej prosta wychodząca ze środka kuli. Dla każdej z wymienionych rodzajów fal będzie to sinusoida rozłożona wzdłuż wymienionej prostej. Jeżeli stworzymy obwiednie tych sinusoid – linia łącząca kolejne maksima dodatnie i dryga łącząca kolejne maksima ujemne uzyskamy informację o zachowaniu się każdej z wymienionych w funkcji odległości od źródła.

Poniżej przedstawiono wzory na ciśnienie dla każdego z rodzajów fal (można nie czytać)

 

Płaska:

P = [(A)] * cos (w*t – k*r)

Cylindryczna

P = [A/pierwiastek®] * cos (w*t – k*r)

Kulista

P = [A/r] * cos(w*t-k*r)

w – tzw. Pulsacja

w = 2*Pi*f

t - czas

f – częstotliwość fali

k – liczba falowa

k=2*Pi/l

L – długość fali

r – odległośc od źródła (omówiona powyżej)

A – amplituda fali wynikająca z mocy źródła i warunków dopasowania źródła i ośrodka.

 

Wyrażenia w nawiasie kwadratowym przedstawia zachowanie się obwiedni dla w/w rodzajów fal.

Ze wzorów widać, że obwiednia dla fali płaskiej nie zależy od odległości od źródła – jest stałą. Dla fali cylindrycznej maleje zgodnie z pierwiastkiem odległości od źródła, dla kulistej maleje zgodnie z odległością od źródła

Na załączonych rysunkach przedstawiono zachowanie się w/w rodzajów fal w funkcji odległości od źródła

Fala płaska ; Fala Cylindryczna ; Kulista

Sinusoida przedstawiona jest linią ciągłą ; obwiednia przerywaną

Rysunki są poglądowe. Widać zarówno z przedstawionych rysunków, jak też ze wzorów, że dla fali kulistej przy oddalaniu się od źródła można wyróżnić dwa obszary:

W pobliżu źródła bardzo silna zależność obwiedni od odległości r od źródła, następnie prawie zupełny brak tej zależności – falę kulistą można zastąpić falą płaską, co upraszcza analizę pola, jak też strukturę samego pola. Jest to oczywiście granica umowna. Zazwyczaj granicę tę definiuje się jako:

(L/(2*Pi) – L –długość fali.

Ta granica jest granicą pola bliskiego i dalekiego.

Pozdrawiam r47

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta granica jest granicą pola bliskiego i dalekiego.

 

Jak liczyć granicę dla zestawu kolumn głośnikowych, które są źródłem fali dźwiękowej? Przeważnie głośniki wysokotonowe są wycinkiem kuli (półsfera), a średnio i niskotonowe stożkami wklęsłymi.

 

Ok pytanko mam do wszystkich którzy wybudowali panele D1. Czym sugerowaliście się licząc studnie do waszych dyfuzorów. Po prostu robiliście jak największą ilość studni różnych głębokości czy dobieraliście to pod jakieś inne kryteria np. mody pokoju. Wiem że większość was walczy z basem, ja ze średnicą. Byłbym wdzięczny za każdy wpis.

 

Panele 1D w zależności od budowy działają od paruset Hz do paru tysięcy. Najpopularniejszym przykładem dyfuzora jest konstrukcja N7, którą powiela się, tworząc duże ustroje.

 

Dalsze przykłady

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-11945-0-97525300-1326976421_thumb.gif

post-11945-0-12650700-1326976459_thumb.jpg

post-11945-0-39196700-1326976630_thumb.jpg

post-11945-0-39774300-1326976643_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. Piszesz powiela się tą samą strukturę studni? Po prostu dopytuję ponieważ program który udostępniłeś pozwala na wpisywanie różnych wartości, a tym samym tworzenia własnych wariacji dobierania częstotliwości. Skoro jest taka możliwość to czym powinienem się kierować podczas wpisywania wartości do tego programu.

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. Piszesz powiela się tą samą strukturę studni? Po prostu dopytuję ponieważ program który udostępniłeś pozwala na wpisywanie różnych wartości, a tym samym tworzenia własnych wariacji dobierania częstotliwości. Skoro jest taka możliwość to czym powinienem się kierować podczas wpisywania wartości do tego programu.

 

Czasami trzeba sobie ułatwiać pracę. Można zastosować inne wymiary - dopasować do własnych potrzeb. Musisz wiedzieć w jakiej odległości będziesz siedzieć od danego dyfuzora oraz jakiej szerokości będą miejsca pierwszych odbić.

 

Pomoże w tym kalkulator:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o umowną granicę pola bliskiego i dalekiego – to jak pisałem poprzednio jest ona zależna od długości fali, a tym samym częstotliwości. Dla przykładu, jeżeli weźmiemy dwie skrajne częstotliwości słyszalne 20 Hz i 16kHz. Odpowiadające im długości fali to 17 m i 0.02 m, a więc granice 2.7 m i 3 mm. Z uwagi na wymiary przeciętnego pokoju, a tym samym odległości punktu obserwacji od źródła dla części pasma jesteśmy w polu bliskim dla części w dalekim.

Przejdę teraz do meritum tzn. niepewności pomiarowej. Długo zastanawiałem się jak przedstawić ten temat. Pojęciowo jest to dosyć prosta sprawa; obliczeniowo raczej skomplikowana. Przedstawię, więc jak najbardziej ogólnie ideę obliczania niepewności, a następnie dołączę arkusz z konkretną sytuacją rzeczywistą, dla której było to zrobione.

Wynik pomiaru jest zależny od wielu czynników, z których każdy wnosi pewien błąd. Należy obliczyć, jaki może być maksymalny błąd – co wpływa na nasze zaufanie do wyniku pomiaru. Od kilku lat firmy zajmujące się pomiarami obok wyniku i metodyki pomiaru muszą podawać również ten maksymalny błąd, który nazwano niepewnością pomiarową. Ponieważ wynik pomiaru jest zależny od wielu czynników w celu określenia wpływu błędu każdego z nich robimy:

Można nie czytać i przejść do konkretnego przypadku podanego niżej

Obliczamy różniczkę zupełną funkcji będącej wynikiem pomiaru w zależności od stwierdzonych przez nas czynników. Ta różniczka jest błędem całkowitym typu A – błąd metody. Ponadto mamy błąd typu B – błąd samego miernika (podany przez producenta). Następnie obliczamy błąd całkowity – niepewność pomiarową.

Wiem, że jest to przedstawione dosyć mgliście. Jeżeli będzie zainteresowanie mogę przedstawić to szczegółowo.

Jeszcze parę lat temu trzeba było wszystkie wyprowadzenia robić „na piechotę”. Obecnie metoda krok po kroku przedstawiona jest w normach ISO obowiązujących w Polsce.

Przejdę teraz do konkretnego przypadku.

Należy wykonać pomiar tzw. Poziomu ekwiwalentnego na stanowisku pracy.

Może najpierw wyjaśnię pojęcie poziomu ekwiwalentnego.

Załóżmy, że mamy do czynienia z obserwacją na stanowisku pracy. Pracownik przez czas t1 obsługuje maszynę nr.1, przez t2 maszynę nr.2, przez t3 nr.3. Poziomy ciśnienia akustycznego na stanowisku pracy, gdy pracuje pojedyncza maszyna przedstawiono przykładowo na załączonym rysunku. Na tym rysunku przedstawiono też kwadraty ciśnienia akustycznego obrazujące energię docierającą do obserwatora. Całkowita energia jest to powierzchnia pod krzywymi kwadraty ciśnienia. Ekwiwalentny kwadrat ciśnienia akustycznego jest to całkowita energia dzielona przez czas całkowity (suma czasów t1+t2+t3). Poziom ekwiwalentny jest to 10 *logarytm z Ekwiwalentnego kwadratu ciśnienia akustycznego.

Geometrycznie jest to wysokość prostokąta o powierzchni równej powierzchni pod krzywą.

Pomiar poziomu ekwiwalentnego wymaga, więc ciągłego pomiaru przez czas będący sumą t1+t2+t3, a więc 8 godzin.

W celu określenia poziomu ekwiwalentnego nie musimy prowadzić obserwacji przez cały okres 8 h. Wystarczy „próbkować” tzn. zrobić po kilka pomiarów krótkotrwałych dla każdej z sytuacji tzn. kilka dla maszyny nr.1,nr.2 i nr.3. Normy mówią, wykonujemy 3 pomiary dla jednej sytuacji i jeżeli rozstęp tzn. różnica między poziomem maksymalnym i minimalnym jest mniejszy niż 3 dB – w wystarczy, gdy jest większa robimy 3 dodatkowe pomiary,

 

W załączniku przedstawiono obliczenia niepewności pomiarowej dla konkretnej sytuacji

Jeżeli będzie zainteresowanie wyjaśnię metodykę krok po kroku

r47

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IMACMAN,

mam prosbe czy mógłbyś napisac jakiej średnicy i jak długą rure BR zastosowałeś w swoich RH i ile włożyłes wełny(jak wysoko).

Bede wdzięczy za odpowiedż.

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.