Skocz do zawartości
IGNORED

Lampizator big 7


Lukasz Stawowy

Rekomendowane odpowiedzi

Miałem oba. Big 7 dużo lepszy. Przynajmniej w tej wersji której słucham (DSD only, PCM upsamplowany do DSD w kompie).

 

Ale tak lepszy-lepszy po całości?W tzw rozwalcowanie coś mi się nie chce wierzyć...coś musiało być lepsze, coś gorsze?

--

Jeśli chcesz poznać cywilizację...posłuchaj jej muzyki - Konfucjusz

Wyglada ze kupno Aplifona GM70 czy monoblokow+Lampizatora Big7+ kolumn polskich, no wlasnie brak takiej oferty to cena-jakosc to najlepsze sprzety na swiecie?czy to mozliwe ze polskie te tu produkty wyprzedzily reszte swiata?szkoda ze jeszcze brak do tego zestawu wspanialych kolumn polskiego producenta,tor bylby tor odsluchowy na medal.

Musi z powietrza... górskiego.

 

Ten Total DAc to wyjątkowa brzydota.

 

Widzę, że kolega tak wpada, rzuci coś półsłówkiem i wypada. To może lepiej nie wpadać?

TotalDAC jeśli chodzi o staranność i schludność budowy, to przepaść na + w stosunku do Lampiego. Co do samego designu skrzynki...cóż jeden woli bunkrowate szkatułki, a inny złoty przepych Jadisa.

--

Jeśli chcesz poznać cywilizację...posłuchaj jej muzyki - Konfucjusz

Użytkownik sly30 dnia 17.03.2015 - 20:45 napisał

Potwierdza to mój znajomy akustyk, który mierzył parametry wielu tubowych kolumn i wszystkie były rozjechane fazowo i bez spójności.

Ciekawe że Kisiel który do spójności fazowej przykłada duże znaczenie zachwycił się Avangardami i chyba je nabył.

Ciekawe że Kisiel który do spójności fazowej przykłada duże znaczenie zachwycił się Avangardami i chyba je nabył.

I to ma świadczyć o ich spójności? Co ma Kisiel do wiatraka? Przecież podlega takim samym naciskom i prawom rynku co inni testujący. Kolega Żelisław sugeruje, że tubki grają spójnie. Niezły ubaw hahahaha

Ciekawe że Kisiel który do spójności fazowej przykłada duże znaczenie zachwycił się Avangardami i chyba je nabył.

 

To dobrze że kupił,teraz się trochę pomęczy albo szybciej Avangardy zmęczą Kisiela.

No to takie granie JBL`a tylko x1000... - mocna rzecz :) Zaczątki średnicy tam słychać, czy raczej sama góra daje po usznych sensorach? :)

TA-E80ES | TA-N55ES MKIII | SS-G3 | CDP-X77ES | TC-K730ES | TC-K990ES | TC-765 | DTC-60ES | PCM-501ES | ST-S770ES | DENON DP-47F + AT AT33EV MC | JVC BR-7000ERA | PIONEER CT-9R

A te klatki na lampy są u ciebie potrzebne ? Łukasz tez mi je dał, ale z nimi czy bez - żadnej różnicy nie było. Więc zdjąłem.

No ale wróćmy do Lampiego :)

 

Jak to lubi podkreślać pewien handlowy parametr kolega Elberoth;

 

Jaka będzie odsprzedawalność tych egzemparzy?

 

Jaka strata?

 

Czy tylko ma być to urządzenie do końca życia właściciela nawet jak się przy zakupie pomyli?

 

Jak to będzie pogwarancyjnie serwisowane w obcych punktach naprawy bez serwisówki?

 

Koncowka Accuphase a70 a słucham na razie z. Pre w lampizatorze. Muszę przyznać , ze ciekawie wychodzi to połączenie. Co do okablowania to lubię acrolinki - używam w całym systemie 9500 (jeden 7300 został do wymiany jeszcze) łącznie z listwa robiona na bazie tych przewodów , reszta kabli tez wysokie acrolinkii za wyjątkiem głośnikowych tu mam audioquest Redwood. Bas Lampizator w takim zestawieniu lepiej kontroluje niż mój poprzedni dac chociaż mam go za dużo - czekam na dopieszczenie akustyki za 2 tygodnie ale i tak słychać dobra przestrzeń i dynamikę w połączeniu accuphase i Acrolinkami - mocna końcówka w klasie a plus dobre okablowanie z Big 7 to dla mnie jak do tej pory najlepsze połączenie jakie miałem u siebie.

 

A te klatki na lampy są u ciebie potrzebne ? Łukasz tez mi je dał, ale z nimi czy bez - żadnej różnicy nie było. Więc zdjąłem.

Klatki tez nie robią u mnie różnicy ale jak mam to założyłem pies mi lamp nie będzie lizał przynajmniej haha

 

No ale wróćmy do Lampiego :)

 

Jak to lubi podkreślać pewien handlowy parametr kolega Elberoth;

 

Jaka będzie odsprzedawalność tych egzemparzy?

 

Jaka strata?

 

Czy tylko ma być to urządzenie do końca życia właściciela nawet jak się przy zakupie pomyli?

 

Jak to będzie pogwarancyjnie serwisowane w obcych punktach naprawy bez serwisówki?

 

Dobry temat kolega poruszył

Co do sarwisu wydaje sie , za problemu nie ma żadnego , trochę mnie zastanawia jak pan Łukasz rozwiązał te sprawę za granica (chociażby w USA) gdzie sprzedaje chyba z 90 procent swoich urządzeń. Właśnie po zagranicznych forach i opisach widać popularność Lampizatora - u nas raczej mało i więcej psioczenia a tam wszyscy sie podniecają Big7 i Golden Gate.

Z odsprzedalnoscia u nas może byc problem , raczej ze spora strata to fakt ale jest tez zaleta (czytaj dla mnie bo dla innych to wada) możliwość rozbudowy. Jak to było w moim przypadku z doborem kondensatorów , czy tez zrobienie sobie wypełni zbilansowanego Golden Gatea. Z tego co wyniuchalem pan Fikus bierze w rozliczeniu niższe swoje modele ale to juz pytanie bezpośrednio do niego przed ewentualnym zakupem , ja osobiście będę chciał owego Golden Gatea posłuchać - jest to Big7 z maksymalnie wypasionymi flakami - może byc ciekawie. Serwis w kraju chyba tylko w Warszawie

Nie mam pojęcia jak z odsprzedażą jak na dziś raczej słabo w naszym kraju , ale wydaje sie , ze popularność rośnie a grono fanatyków rownież. Za niedługo pan Fikus planuje otwarcie z tego co wiem salonu w Warszawie i myśle , ze to będzie chwila prawdy. Może wreszcie marka Lampizator zacznie profesjonalnie funkcjonować w Polsce?

Ja swojego 3-miesięcznego Lampiego DSD sprzedałęm od ręki. Z tego co widzę na forach, to urzadzenia nie stoją zbyt długo w ogłoszeniach, a ceny wywoławcze wynoszą zazwyczaj 60-70% detalu - a więc znacznie powyżej średniej. Jeżeli ktoś jeszcze kupi z 20% rabatem w kraju, to może się okazać, że w razie czego sprzeda tylko z symboliczną stratą.

 

ZTCW, upgrade'ując można oddać wcześniejsze modele dopłacając tylko różnice w cenie - na takiej obsługi to już chyba nikt nie oferuje.

"Don't trust opinion on forums.... every time I bought something based on online opinion and without listening in advance, it ended up being a big disappointment."

Czyli jest juz niezłe jeżeli chodzi o rynek wtórny co mnie cieszy bardzo. Świadom jestem ze swojego poprzedniego Daca sprzedam max za 60 % ceny...Warto tez moim zdaniem w dobre lampy zainwestować te co mam Psvane 101d repliki robią kawał dobrej roboty to zupełnie inne brzmienie niż standardowo dołączane do Big7 - z tego co słyszałem to daje sie je juz w standardzie do Golden Gatea?

Czyli jest juz niezłe jeżeli chodzi o rynek wtórny co mnie cieszy bardzo. Świadom jestem ze swojego poprzedniego Daca sprzedam max za 60 % ceny...Warto tez moim zdaniem w dobre lampy zainwestować te co mam Psvane 101d repliki robią kawał dobrej roboty to zupełnie inne brzmienie niż standardowo dołączane do Big7 - z tego co słyszałem to daje sie je juz w standardzie do Golden Gatea?

Patrzcie, patrzcie a ja swojego kilkunastoletniego amplifona sprzedałem sporo drożej niż kupiłem... I bądź tu człowieku mądry :)

 

Ja swojego 3-miesięcznego Lampiego DSD sprzedałęm od ręki. Z tego co widzę na forach, to urzadzenia nie stoją zbyt długo w ogłoszeniach, a ceny wywoławcze wynoszą zazwyczaj 60-70% detalu - a więc znacznie powyżej średniej. Jeżeli ktoś jeszcze kupi z 20% rabatem w kraju, to może się okazać, że w razie czego sprzeda tylko z symboliczną stratą.

 

ZTCW, upgrade'ując można oddać wcześniejsze modele dopłacając tylko różnice w cenie - na takiej obsługi to już chyba nikt nie oferuje.

Adaś przecież Ty kupisz za 20% wartości to jeszcze nieźle przytniesz...

Kogo Ty chcesz oszukać? :)))

 

Lepiej pocieszcie tych co sprzedają starsze levele za 10-20% wartości. Utrata 40% wartości po 3 miesiącach to jest mało. Bardzo ciekawe stwierdzenie.

Gość cybant

(Konto usunięte)

Z tą niespójnością fazową tub to jest trochę bzdura...

Przecież każdy wielogłośnikowiec może być niefazowy ...np. szerokopasmówki z whizzerem , także i Szymkowe i Magnepany fazę też mają różną ...;) (inaczej promieniuje folia na środku a inaczej przy brzegach).

Zresztą lekka niefazowość jest często cechą pożądaną przez audiofili...

 

A brak zszycia poszczególnych zakresów wynika też z innych problemów ( np. inna waga membramy , podatność zawieszenia , sposób filtowania itp)

Gość Firewall 1

(Konto usunięte)

Z góry zaznaczam że tego urządzenia nie słyszałem.

 

Ale gdy plotki zaczynają się od tego typu skojarzeń :

 

"...Kathryn Roberts ‘The White Hind’ conveys a breathtaking vocal which has its own three dimensional space in the centre of the soundstage, with hauntingly realistic height and an overall tonal balance which breathes with an organic and natural completeness that only vinyl enthusiasts with rigs of the highest quality would dream of. Sean Lakeman’s accompanying vocal similarly embodies its own presence and parameters of positioning totally different in character and expressively as convincing.

‘Hey Laura’ – Gregory Porter conveys a piano harmonic to the listener which is both totally accurate and harmonically proficient. The acoustic of the listening space is so developed, allowing for notes to appear to reflect off the rear wall of this intimate performance that it gave me the perception that my own listening room was a direct comparison in size of that of the recordings..."

 

http://hifipig.com/lampizator-level-7-dac/

 

Zaczyna to zwracać to moją uwagę jako konesera naturalnych wokali.

 

Przeważnie gdy jest żle lub gdy nie ma o czym pisać to się ten aspekt pomija aby recenzja był dla obu stron w miarę bezpieczna.

Coś jest na rzeczy i wydaje mi się że może mi się to "coś" podobać.

Wiem za pomocą znajomych że fani totalnej rozbiórki i rozseparowania dżwięku przeważnie nie lubią bo im przesłania dalsze plany lub nie zwracają uwagi na to czy wokal jest organiczny, trójwymiarowy,dokładny odcień barwy,obecny,naturalny - prawdziwy.

Jak będzie okazja koniecznie posłucham aby sprawdzić progres i analogię w dziedzinie wokalnej no i to 32/384...jak dla mnie też ma znaczenie.

 

Wszystko to IMHO.

Z tą niespójnością fazową tub to jest trochę bzdura...

Przecież każdy wielogłośnikowiec może być niefazowy ...np. szerokopasmówki z whizzerem , także i Szymkowe i Magnepany fazę też mają różną ...;) (inaczej promieniuje folia na środku a inaczej przy brzegach).

Zresztą lekka niefazowość jest często cechą pożądaną przez audiofili...

 

A brak zszycia poszczególnych zakresów wynika też z innych problemów ( np. inna waga membramy , podatność zawieszenia , sposób filtowania itp)

Brak spójności w brzmieniu wynika z kilku przyczyn. Główna to oczywisty podział pasma na kilka podzakresów przetwarzanych przez różne przetworniki. Druga równie kluczowa to zupełnie odmienny charakter grania każdego z przetworników (każdy głośnik ze względu na materiał, z którego powstał ma własną sygnaturę brzmieniową). Ostatni klucz do spójności to masa membrany.

Sposób w jaki membrany promieniują nie ma tu żadnego znaczenia, istotne jest płynne przejście pomiędzy zakresami i identyczny charakter brzmienia dla możliwie szerokiego spektrum częstotliwości.

Chyba zdajesz sobie sprawę jakie konstrukcje mają najlżejszą membranę na świecie bez własnej, narzuconej sygnatury.

 

O dodatkowych wynalazkach typu oddzielne napędzanie sekcji niskotonowych z innych wzmaków nawet nie wspomnę bo to dalszy krok do niespójnego brzmienia nawet przy idealnym zszyciu podzakresów z pozostałymi przetwornikami i użyciu najwymyślniejszych zwrotnic cyfrowych (czego i tak żadna tradycyjna konstrukcja nie posiada). Każdy element nawet idealnie zestrojony ma własny typ brzmienia i powoduje to dalszą rozbieżność w harmonijnym odbiorze całości przekazu muzycznego. To tak jakbyś zmieszał ze sobą 3 szklany czystej wody lub 3 szklanki najwymyślniejszych win świata. Nawet najdroższe i najlepsze głośniki tradycyjne połączone razem nigdy nie będą w pełni transparentne i pozbawione sztucznych naleciałości.

Nie zrozumie tego nikt kto 1:1 nie porównał Swojej kolumny tradycyjnej z elektro lub magnetostatem.

Gość cybant

(Konto usunięte)

Ale ja nie krytykuję elektrostatów ...

Pisałeś o tym , że można żyć z brakiem basu ..można ..

Nie ma rozwiązań idealnych ...

To jest kwestia preferencji i słuchanej muzyki...

Piano dzisiaj zamieszcza swoją ulubioną muzykę ...ja przy takiej zasypiam na stojąco;))

 

Ale ja nie krytykuję elektrostatów ...

Pisałeś o tym , że można żyć z brakiem basu ..można ..

Nie ma rozwiązań idealnych ...

To jest kwestia preferencji i słuchanej muzyki...

Piano dzisiaj zamieszcza swoją ulubioną muzykę ...ja przy takiej zasypiam na stojąco;))

PS...

A wiesz , że nawet pojedynczy głośnik poszczególne pasma promieniuje niefazowo?

 

Ja ostatnio się dowiedziałem..

Głośniki projektuje się tak aby w fazie grały w miejcu połączenia...taka ciekawostka ;)

Ale ja nie krytykuję elektrostatów ...

Pisałeś o tym , że można żyć z brakiem basu ..można ..

Nie ma rozwiązań idealnych ...

To jest kwestia preferencji i słuchanej muzyki...

Piano dzisiaj zamieszcza swoją ulubioną muzykę ...ja przy takiej zasypiam na stojąco;))

PS...

A wiesz , że nawet pojedynczy głośnik poszczególne pasma promieniuje niefazowo?

Ja ostatnio się dowiedziałem..

Głośniki projektuje się tak aby w fazie grały w miejcu połączenia...taka ciekawostka ;)

Grzesiek pogadaj z Grześkiem, który u mnie słuchał to opowie Ci też coś ciekawego o braku basu :)

Ja już nie mam siły tłumaczyć rzeczy oczywistych.

 

Wiem, że nie krytykujesz chciałem tylko opisać co rozumiem pod pojęciem spójności brzmienia oraz ukazać jak wiele brakuje konstrukcjom tradycyjnym a zwłaszcza tubowym z sztucznie doszytym subwooferem w tej dziedzinie w stosunku do pełnopasmowych dipoli. Dla mnie to podstawa prawidłowego i wiernego brzmienia systemu. Termin jak widać mocno niejednoznaczny i skomplikowany.

No tak ale nie ma elektrostatów z mocnym, nisko schodzącym basem. Czyli albo brak basu co jest dla mnie nie do przyjęcia albo brak spójności gdyby była oddzielna wieża basowa. Tak źle i tak niedobrze.

No tak ale nie ma elektrostatów z mocnym, nisko schodzącym basem. Czyli albo brak basu co jest dla mnie nie do przyjęcia albo brak spójności gdyby była oddzielna wieża basowa. Tak źle i tak niedobrze.

Tyle, że Tobie to połączenie na 50Hz może nie przeszkadzać bo słuchając na kolumnach wielodrożnych masz to samo u Siebie tylko w większym stopniu :)

Elektrostat to nie jest łatwy wybór, to jest cholernie trudna w aplikacji kolumna, którą nic nie skorygujesz. Jak źle dobierzesz resztę toru to będzie tragedia. O pomieszczeniu i właściwej im akustyce nawet nie wspomnę.

Mocny basior to dzisiaj żaden problem. Mojej opinii o zszyciu podzakresów nie bierz pod uwagę bo ja jestem przewrażliwiony na tym punkcie. Każda normalna osoba, która dołączy genialnie szybkie woofery w zakres do 50Hz spokojnie może z tym żyć. Trzeba tylko wiedzieć jakie przetworniki, w jakiej aplikacji i obudowie zastosować zeby najlepiej pasowały do reszty panelu. Ja już tą wiedzę tajemną posiadłem. Jak nie słucha się rocka lub metalu to można śmiało kupować. Najważniejsza jest natychmaistowa dematerializacja z pokoju i niesamowity relaks podczas odsłuchu. Jest wyraźnie, przestrzenne z olbrzymią ilością informacji i smaczków ale nigdy nie natarczywie! Tego nie da żadna kopułka tradycyjna.

 

Neolith ma basior jak chałupa ale o jakości nie wspominam. BR u Logana to kpina z klientów i pójście na łatwiznę. Zawsze w najlepszych konstrukcjach była obudowa zamknięta i świetne przetworniki VIfy. Najlepiej zrobić dedykowane suby do CLXów. Mam kontakt z wieloma właścicielami Loganów w USA i mają identyczne zdanie. Ten podział jest ekstremalnie nisko i jest najmniej słyszalny. Do tego CLXy są fabrycznie przygotowane do współpracy z dedykowanymi wooferami descent więc ich połączenie jest dosyć proste.

 

Jakby istniała kolumna idealna to wszyscy byśmy ją mieli :)

Gość cybant

(Konto usunięte)

Grzesiek pogadaj z Grześkiem, który u mnie słuchał to opowie Ci też coś ciekawego o braku basu :)

Ja już nie mam siły tłumaczyć rzeczy oczywistych.

 

Wiem, że nie krytykujesz chciałem tylko opisać co rozumiem pod pojęciem spójności brzmienia oraz ukazać jak wiele brakuje konstrukcjom tradycyjnym a zwłaszcza tubowym z sztucznie doszytym subwooferem w tej dziedzinie w stosunku do pełnopasmowych dipoli. Dla mnie to podstawa prawidłowego i wiernego brzmienia systemu. Termin jak widać mocno niejednoznaczny i skomplikowany.

Zgadzam się z Tobą ...

Ja często słucham z wyłączonym najniższym zakresem i basu nie brakuje;))

A wiem jak cieżko mieć zszyte pasma...

No bo , jak membrama 250 gram ma nadążyć za 1-2 gramami...;)

To jakby Twój samochód miał nadążyć za np. Lotusem ;)

Zgadzam się z Tobą ...

Ja często słucham z wyłączonym najniższym zakresem i basu nie brakuje;))

A wiem jak cieżko mieć zszyte pasma...

No bo , jak membrama 250 gram ma nadążyć za 1-2 gramami...;)

To jakby Twój samochód miał nadążyć za np. Lotusem ;)

Bingo mój przyjacielu!

Tyle, że Tobie to połączenie na 50Hz może nie przeszkadzać bo słuchając na kolumnach wielodrożnych masz to samo u Siebie tylko w większym stopniu :)

Elektrostat to nie jest łatwy wybór, to jest cholernie trudna w aplikacji kolumna, którą nic nie skorygujesz. Jak źle dobierzesz resztę toru to będzie tragedia. O pomieszczeniu i właściwej im akustyce nawet nie wspomnę.

Mocny basior to dzisiaj żaden problem. Mojej opinii o zszyciu podzakresów nie bierz pod uwagę bo ja jestem przewrażliwiony na tym punkcie. Każda normalna osoba, która dołączy genialnie szybkie woofery w zakres do 50Hz spokojnie może z tym żyć. Trzeba tylko wiedzieć jakie przetworniki, w jakiej aplikacji i obudowie zastosować zeby najlepiej pasowały do reszty panelu. Ja już tą wiedzę tajemną posiadłem. Jak nie słucha się rocka lub metalu to można śmiało kupować. Najważniejsza jest natychmaistowa dematerializacja z pokoju i niesamowity relaks podczas odsłuchu. Jest wyraźnie, przestrzenne z olbrzymią ilością informacji i smaczków ale nigdy nie natarczywie! Tego nie da żadna kopułka tradycyjna.

 

Neolith ma basior jak chałupa ale o jakości nie wspominam. BR u Logana to kpina z klientów i pójście na łatwiznę. Zawsze w najlepszych konstrukcjach była obudowa zamknięta i świetne przetworniki VIfy. Najlepiej zrobić dedykowane suby do CLXów. Mam kontakt z wieloma właścicielami Loganów w USA i mają identyczne zdanie. Ten podział jest ekstremalnie nisko i jest najmniej słyszalny. Do tego CLXy są fabrycznie przygotowane do współpracy z dedykowanymi wooferami descent więc ich połączenie jest dosyć proste.

 

Jakby istniała kolumna idealna to wszyscy byśmy ją mieli :)

 

I tak i nie.Gusta są różne. Miałem okazję słuchać w kontrolowanych warunkach Magnepany 1.7. To było ciekawe, pod pewnymi względami fajne ale ogólnie nie moja bajka. Dźwięk za bardzo rozmyty, za bardzo nieokreślony, dziwna perspektywa przestrzeni. Do tego brakowało energii i ekspresji i nie chodzi o bas bo tego nie było w ogóle. Chwilę później słuchałem 2 klasycznych kolumn i było znacznie lepiej, przynajmniej dla mnie.

Gość cybant

(Konto usunięte)

 

 

I tak i nie.Gusta są różne. Miałem okazję słuchać w kontrolowanych warunkach Magnepany 1.7. To było ciekawe, pod pewnymi względami fajne ale ogólnie nie moja bajka. Dźwięk za bardzo rozmyty, za bardzo nieokreślony, dziwna perspektywa przestrzeni. Do tego brakowało energii i ekspresji i nie chodzi o bas bo tego nie było w ogóle. Chwilę później słuchałem 2 klasycznych kolumn i było znacznie lepiej, przynajmniej dla mnie.

Faktycznie dipole oddają energię w zupełnie inny sposób, klasyczne głośniki " rasują " dynamikę ( kto chodzi na akustyczne koncerty , ten wie) szczególnie BS.

Dziwna perspektywa akurat dla mnie jest bardziej naturalna .... Twoje Utopie są duże, , ale jak słucham na zwykłych kolumnach Casandry Wilson o wzroście 120 cm...to nie jest fajnie...

Dokładna lokalizacja ...nie stwierdzam tego problemu...ale nie słucham klasyki ..;))

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.