Skocz do zawartości
IGNORED

Audio mity


Rekomendowane odpowiedzi

Godzinę temu, rafa napisał:

Mnie tez to ryba kto jakie ma ze sluchem (lub umyslem) problemy. Ale jeszcze zaden miernikofil nie pokazal jak sie mierzy szerokosc sceny odtwarzanej przez system (konkretne pomiary). Albo jak sie mierzy separacje zrodel pozornych albo wiernosc oddania barw...

Takich zjawisk, związanych z subiektywnymi odczuciami się nie mierzy miernikami, tylko przeprowadza się badania statystyczne. Ale rozumiem, że ktoś może o tym nie wiedzieć.

Godzinę temu, rafa napisał:

To wy sie ciagle petacie po watkach o kablach i macie potrzebe udowodnienia ze ci co tam pisza nic nie slysza...

Nigdy nie pętam się w wąkach o kablach, bo nie ma po co. A raczej zgadzam się z xajasem, że jest mi zupełnie obojętne czy ktoś słyszy kable i czy je kupuje. To jest natomiast wątek o audio mitach, czyli jak najbardziej właściwy. Nawet jest tutaj kilka moich opinii na temat kabli, zanim się z tego wyleczyłem.

Edytowane przez barmanekm

System gra dobrze, albo nie....

14 minut temu, Ajothe napisał:

Psychoakustyka to potęga. Kiedyś też słyszałem różne kabelki, nawet z entuzjazmem o tym pisałem. Do czasu aż wziąłem focusrite Scarlett i mikrofon senheisera i nagrałem porównania. Potem wrzuciłem w DAW słuchawki na uszy i zdębiałem, poczułem się jak idiota. Zero różnic, nada, null.

To nie idiotyzm tylko cecha ludzka. Tak już jest, że zmysły to ułomne instrumenty porównawcze, a w pewnych kwestiach są po prostu do niczego. Sztuką jest właśnie zdawać sobie z tego sprawę i używać odpowiednich narzędzi, żeby się nie dać nabrać.

5 minut temu, barmanekm napisał:
Godzinę temu, rafa napisał:

Mnie tez to ryba kto jakie ma ze sluchem (lub umyslem) problemy. Ale jeszcze zaden miernikofil nie pokazal jak sie mierzy szerokosc sceny odtwarzanej przez system (konkretne pomiary). Albo jak sie mierzy separacje zrodel pozornych albo wiernosc oddania barw...

Takich zjawisk, związanych z subiektywnymi odczuciami się nie mierzy miernikami, tylko przeprowadza się badania statystyczne. Ale rozumiem, że ktoś może o tym nie wiedzieć.

Ależ mierzy się kolego, tylko że obraz wyświetlanego pomiaru jest do doopy

Urządzenie nazywa się goniometr

Ale rozumiem że nie masz pojęcia o tym co piszesz

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

3 minuty temu, ASURA napisał:

Urządzenie nazywa się goniometr

 

Mam nawet goniometr, ale jak tym zmierzyć źródła pozorne, to nie mam pojęcia. 

Oczywiście chętnie o tym poczytam, więc się nie krępuj. Bo dużo piszesz, ale zawsze bez konkretów.

System gra dobrze, albo nie....

27 minut temu, rafa napisał:

Czyli dzwiek stereo nagrales mono i porownywales ponownie na sluchawkach?

Na bardzo dobrych słuchawkach i głośnikach z dobrą elektroniką idealnie sparowanych kanałach takie nagranie jest wręcz irytujące!!!

Dźwięk jest dokładnie w jednym punkcie i co chwila robi się duży a za chwilę mały. Orkiestra nagle wybucha po to żeby zaraz potem w punkcie w nicości zniknąć...

2 minuty temu, barmanekm napisał:

Mam nawet goniometr, ale jak tym zmierzyć źródła pozorne, to nie mam pojęcia. 

Oczywiście chętnie o tym poczytam, więc się nie krępuj. Bo dużo piszesz, ale zawsze bez konkretów.

Ja mam pliszki na trawniku, po prostu podobnie jak ich wyglądem cieszę się muzyką a nie mierzę jaką mają długość i szerokość. Istotne jest że poza ładnym wyglądem zjadają szkodliwe robale

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Muzyka przedewszystkim.

6 minut temu, ASURA napisał:

cieszę się muzyką a nie mierzę jaką mają długość i szerokość.

 

System gra dobrze, albo nie....

16 minut temu, ASURA napisał:

Na bardzo dobrych słuchawkach i głośnikach z dobrą elektroniką idealnie sparowanych kanałach takie nagranie jest wręcz irytujące!!!

Dźwięk jest dokładnie w jednym punkcie i co chwila robi się duży a za chwilę mały. Orkiestra nagle wybucha po to żeby zaraz potem w punkcie w nicości zniknąć...

Nagranie było zrobione jedynie w celach porównawczych, a nie żeby się delektować jakością....

@rafa czyli wg Ciebie jakbym nagrał w stereo to usłyszałbym tą magie kabli? 

Da się zrobić, mogę też puścić nagranie mono 🤣

Ale @kangie ma rację, że hajenda nie mam...

 

I widzicie jak to jest, co się okazało?  - nie mierzy się miernikami tylko statystykami.

Scenę chcieliście mierzyć miernikami, badania statystyczne trzeba robić, a stąd już blisko do procedur odsłuchowych i trafiania 9/10 pod nadzorem odpowiednich osób z właściwym nastawieniem.

Edytowane przez J.Jerry
6 minut temu, Ajothe napisał:

Nagranie było zrobione jedynie w celach porównawczych, a nie żeby się delektować jakością....

Co to za porównanie jak g. jakość testu?

7 minut temu, Ajothe napisał:

Ale @kangie ma rację, że hajenda nie mam...

Ty za pewne masz rację że piszesz o hajendzie ale jako micie dla ciebie

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Porównawcze, jakość niezła, ale to nieważne, sobie sam na własne potrzeby to zrobiłem. Teraz wiem co to znaczy psychoakustyka, bo mogłem siać audiofilskimi opisami zachwytu, jakie to różnice usłyszałem. Po ochłonięciu już takich wspaniałych roznic nie usłyszałem. 

Robiłem też tak dla porównania wifi vs LAN, i miałem ten sam epizod. 

Każdy wie swoje w tym temacie. 

 

Nagranie mikrofonem przez interfejs audio wcale nie jest gównianą jakością.....

Niektórzy tu robią nagrania komórka, albo komórka robią foty telewizorów i porównują jakość obrazu 🤣

Edytowane przez Ajothe
Gość

(Konto usunięte)
Godzinę temu, J.Jerry napisał:

To niekoniecznie musi być prawda. Ostatnio miałem okazje sprawdzić jak malejące zniekształcenia wpływają na brzmienie, barwę i jest związek, chociaż zniekształcenia mogą występować razem z innymi zniekształceniami, jeśli ich nie ma, to nie ma też THD. W ten sposób dwa różne wzmacniacze grają prawie tak samo, ale jakimś cudem budują inaczej scenę - to oznacza, że trzeba mierzyć coś innego, trzeba wymyślić metodę jaki podać sygnał, jak go porównać. Na pewno konstruktorzy wzmacniaczy mają swoje metody jak sobie z tym poradzić, a niekoniecznie chcą się tym dzielić podobnie jak forumowicze nie dzielę się wszystkim co wymyślą.

obraz.thumb.png.5d9abff95c5fdd96508d734b309a8a6c.png

w tym przedwzmacniaczu P3 regulujesz stosunek drugiej harmonicznej do trzeciej aż do zaniku drugiej

brzmienie zmienia się diametralnie od ciepłego o dużych obrazach pozornych do krystalicznie klinicznego o bardzo ostrej scenie

jest na yt filmik z teh regulacji ale nie mogę teraz znaleźć

jeszcze dużą rolę pełni niedopasowanie Q3do Q4 oraz offset wyjściowy ktory też ma wplyw na brzmienie dlatego można go ustawić w granicach zera lub z przesunięciem i po to jest dodany C3... który tez jak w układach lampowych ma wplyw na całokształt

jak widzisz można się dzielić wiedzą  tak jak Nelson Pass i nie zostawiać dla siebie 

10 minut temu, slawek.xm napisał:

brzmienie zmienia się diametralnie od ciepłego o dużych obrazach pozornych do krystalicznie klinicznego o bardzo ostrej scenie

U mnie zamiast potencjometru był przełącznik, którym był załączany w obwód kondensator redukujący 2H względem 3H...wnioski 2H nie przykrywa 3H, nie minimalizuje jej wpływu. Drugim sposobem redukcji zniekształceń jest bias, trzecim NFB.

Słuchawki znacznie lepiej nadają się do porównywania wzmacniaczy, na głośnikach wydawało się, że nawet fajnie grają parzyste. Sposób jest banalnie prosty - wystarczy porównać brzmienie z wyjścia daca z brzmieniem na wyjściu wzmacniacza z odpowiednim dzielnikiem, bezpośrednio bez sensu.

26 minut temu, J.Jerry napisał:

trafiania 9/10 pod nadzorem odpowiednich osób z właściwym nastawieniem.

No akurat procedura jest taka, żeby nastawienie osób nie miało żadnego znaczenia. Oczywiście można oszukiwać w jedną i w drugą stronę, tylko jaki sens wtedy miałoby to badanie.

System gra dobrze, albo nie....

17 minut temu, slawek.xm napisał:

jak widzisz można się dzielić wiedzą  tak jak Nelson Pass i nie zostawiać dla siebie

Dzięki że podzieliłeś się konstrukcją Passa.

Gość

(Konto usunięte)
1 minutę temu, J.Jerry napisał:

U mnie zamiast potencjometru był przełącznik, którym był załączany w obwód kondensator redukujący 2H względem 3H...wnioski 2H nie przykrywa 3H, nie minimalizuje jej wpływu. Drugim sposobem redukcji zniekształceń jest bias, trzecim NFB.

to wszystko prawda

 

3 minuty temu, barmanekm napisał:

No akurat procedura jest taka, żeby nastawienie osób nie miało żadnego znaczenia. Oczywiście można oszukiwać w jedną i w drugą stronę, tylko jaki sens wtedy miałoby to badanie.

To znaczy w takich ankietowych statystycznych, zawsze jest ryzyko, że udziela się odpowiedzi takich jak chcielibyśmy aby były, a niekoniecznie zgodne z rzeczywistością. Szczególnie gdy pytania dotyczą nas samych.

Dlatego test ABX jest lepszy. Ale jeszcze raz podkreślę. Nie neguję co kto słyszy, tylko uważam taki test za jedyny miarodajny w przypadku gdy zawodzą metody pomiarowe.

System gra dobrze, albo nie....

43 minuty temu, Ajothe napisał:

czyli wg Ciebie jakbym nagrał w stereo to usłyszałbym tą magie kabli? 

Byc moze tak, byc moze nie. Ale obnizanie jakosci nagrania niewatpliwie zmniejsza te szanse.

Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 
2 godziny temu, rafa napisał:

Odwracanie kota ogonem. A jest dokladnie odwrotnie. To wy sie ciagle petacie po watkach o kablach i macie potrzebe udowodnienia ze ci co tam pisza nic nie slysza...

Manipulant...

O to istnieje na Forum zakaz udzielania rzeczowej odpowiedzi na temat? 

Godzinę temu, barmanekm napisał:

Mam nawet goniometr, ale jak tym zmierzyć źródła pozorne, to nie mam pojęcia. 

A jak chcesz zmierzyć coś, czego nie wytwarza hifi tylko ludzki mózg?

20 minut temu, barmanekm napisał:

...gdy zawodzą metody pomiarowe.

Jeśli chcesz zmierzyć coś, czego nie ma, to zawodzi mierniczy a nie metody pomiarowe.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

15 minut temu, szymon1977 napisał:

to zawodzi mierniczy a nie metody pomiarowe

Mierniczy odpowiada za dobor metod pomiarowych.

15 minut temu, szymon1977 napisał:

czego nie wytwarza hifi tylko ludzki mózg?

Mozg nie wytwarza tylko interpretuje na podstawie sygnalow docierajacych z kolumn. Mierz te sygnaly, nie mozg 🙄

Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 
46 minut temu, Ajothe napisał:

Porównawcze, jakość niezła, ale to nieważne, sobie sam na własne potrzeby to zrobiłem. Teraz wiem co to znaczy psychoakustyka, bo mogłem siać audiofilskimi opisami zachwytu, jakie to różnice usłyszałem. Po ochłonięciu już takich wspaniałych roznic nie usłyszałem. 

Robiłem też tak dla porównania wifi vs LAN, i miałem ten sam epizod. 

Każdy wie swoje w tym temacie. 

Przed chwilę zrobiłem szybkie wpięcie WiFi które ma zasilanie liniowe full wypas a które jest jednocześnie jest ruterem z którego pobieram sygnał LAN

Sam ruter i WiFi w jednym to typowy dawany z umową Huawei który jest wpięty na moich kablach do listwy Isoteca

Wypiąłem kabel Lan i..zdechło, Melody Gardot zgasła instrumenty jak i scena  zrobiły się szare

No nie wiem może Ty masz jakiś audiofilski co do WiFi ruter a ja mam padakę (komp u mnie jest jakieś 1,2metra od siebie)

Zdradź nam jaki to ruter masz że jest tak super w obu standardach przekazywania sygnału cyfrowego

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

48 minut temu, barmanekm napisał:

To znaczy w takich ankietowych statystycznych, zawsze jest ryzyko, że udziela się odpowiedzi takich jak chcielibyśmy aby były, a niekoniecznie zgodne z rzeczywistością. Szczególnie gdy pytania dotyczą nas samych.

Dlatego test ABX jest lepszy. Ale jeszcze raz podkreślę. Nie neguję co kto słyszy, tylko uważam taki test za jedyny miarodajny w przypadku gdy zawodzą metody pomiarowe.

No tak, ale jak to się ma do pomiarów sceny jaką wytwarza wzmacniacz A i B. Na słuch niby jest to jasne będzie, ale słuchania nie uznajesz, więc masz metodę statystyczną i metodę ABX do pomiarów sceny, czy jednak jakoś to się mierzy inaczej?

55 minut temu, slawek.xm napisał:

to wszystko prawda

 

I wszędzie się tego dowiesz? Gdybym sam tego nie sprawdził nie miałbym tej wiedzy. Na wszelki wypadek dopowiem, że chodzi o kondensator między bazami w stopniu mocy pomiędzy CE tranzystora od biasu. Występuje na wielu schematach w różnych pojemnościach, a na niektórych go nie ma, czyli jego obecność jest normalna, a jak sobie wspominam wątki DIY to nie mogę sobie przypomnieć dyskusji do czego służy i jaki jest ważny.

Gość

(Konto usunięte)
13 minut temu, J.Jerry napisał:

I wszędzie się tego dowiesz?

jednemu jak pokazałem , jak ze wzrostem biasu zmieniają się zniekształcenia to nie opierniczał , że nie wiem co to są zniekształcenia 🙂

jeszcze innym sposobem redukcji znieksztalceń jest tworzenie układów symetrycznych

Godzinę temu, slawek.xm napisał:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

w tym przedwzmacniaczu P3 regulujesz stosunek drugiej harmonicznej do trzeciej aż do zaniku drugiej

brzmienie zmienia się diametralnie od ciepłego o dużych obrazach pozornych do krystalicznie klinicznego o bardzo ostrej scenie

jest na yt filmik z teh regulacji ale nie mogę teraz znaleźć

jeszcze dużą rolę pełni niedopasowanie Q3do Q4 oraz offset wyjściowy ktory też ma wplyw na brzmienie dlatego można go ustawić w granicach zera lub z przesunięciem i po to jest dodany C3... który tez jak w układach lampowych ma wplyw na całokształt

jak widzisz można się dzielić wiedzą  tak jak Nelson Pass i nie zostawiać dla siebie 

Do zabawy jeszcze lepsze bo łatwiejsze jest to:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mało to stabilne, ale wrażenie daje.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

14 minut temu, slawek.xm napisał:

jednemu jak pokazałem , jak ze wzrostem biasu zmieniają się zniekształcenia to nie opierniczał , że nie wiem co to są zniekształcenia 🙂

Jeśli chodzi o mnie, to nie uważam się za konstruktora wzmacniaczy, a mimo to szybko znalazłem parę zależności, które na pewno nawet przeciętny konstruktor musi mieć w małym palcu, ale nie musi tego przecież pisać na forum. Z tego powodu nie sądzę, że ktoś pomoże w sprawie sceny muzycznej, jak mierzyć, jak konstruować wzmacniacz żeby była lub nie było sceny.

Godzinę temu, szymon1977 napisał:

A jak chcesz zmierzyć coś, czego nie wytwarza hifi tylko ludzki mózg?

Żrodła pozorne wytwarza hifi.

Jeżeli słyszysz gitarę np. na "godz.11" to oznacza, że tą gitarę kanał lewy generuje nieco głosniej niż kanał prawy. Jadnak hifi wytworzyło dźwięk gitary w obydwu kanałach i głośniki to odtworzyły.

Twoj mózg wytwarza sobie w danym miejscu sceny stereo obraz samego gitarzysty w danym miejscu, bo "wie", że gitara sama z siebie nie zagra solówki.

Naprawdę myślisz, że stereo od mono różni tylko ilość głośników/kanałów, w których jest ta sama zawartość?

A "resztę" załatwia mózg?

Edytowane przez iro III
6 minut temu, iro III napisał:

tą gitarę kanał lewy generuje nieco głosniej niż kanał prawy

Albo głośniej albo szybciej albo i to i to i coś jeszcze...

nagrywamy.com

19 godzin temu, TUX napisał:

Tylko że te wnioski są NIC nie warte z mojego punktu widzenia

Twoje wnioski są jeszcze mniej warte bo brak im podparcia badawczego. Tam przynajmniej jest solidna podstawa badawcza, ale jak ktoś jej nie rozumie to już nie mój problem.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

2 godziny temu, J.Jerry napisał:

I widzicie jak to jest, co się okazało?  - nie mierzy się miernikami tylko statystykami.

Scenę chcieliście mierzyć miernikami, badania statystyczne trzeba robić, a stąd już blisko do procedur odsłuchowych i trafiania 9/10 pod nadzorem odpowiednich osób z właściwym nastawieniem.

Mozna mierzyc tez "miernikami". Tylko trzeba wiedziec jak i co mierzyc.

Tylko 99,99% forumowiczow tego nie wie. Stad te prowokacyjne, bezsensowne uwagi typu "Ale jeszcze zaden miernikofil nie pokazal jak sie mierzy szerokosc sceny odtwarzanej przez system (konkretne pomiary)"

To ze ktos takich metod pomiarow przestrzennosci nie zna, nie dowodzi ze takie metody nie istnieja. To raczej dowod na to, ze ten ktos nie ma o nich pojecia 😉

A aby zdobyc troche pojecia, proponuje zaczac od tematu IACC

Interaural cross correlation in a sound field represented by spherical harmonics

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

"...Spatial impression is an important acoustic quality of concert halls.

An accepted objective measure for spatial impression is the interaural cross-correlation (IACC) coefficient. Recently, spherical microphone arrays have been studied for room acoustics analysis and music recordings. This study presents a theoretical formulation for the computation of IACC using spherical-harmonics representations of the sound field, as measured by spherical microphone arrays, and spherical-harmonics representation of head-related transfer functions (HRTFs), taken from HRTF databases...."

A potem mozna sie jeszcze dalej zaglebic... i poczytac wiele wiele dostepnych prac naukowych na ten temat (np. dostepnych jako downloads na stronach AES),

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

albo

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mozna tez zapytac "miernikofilow" majacych o tym pojecie 🙂

Ale ostrzegam, to nie jest nic dla forumowych Januszy, zyjacych w swiecie bryl i barw 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
18 minut temu, xajas napisał:

Stad te prowokacyjne, bezsensowne uwagi

Gdzies masz konkretne przyklady pomiaru dwoch roznych systemow audio? Amir moze uzywa tych metod? A nie czekaj...

Znowu manipulujesz i cwaniakujesz...

Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   1 użytkownik

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.