Skocz do zawartości
IGNORED

Dlaczego vinyl brzmi lepiej/inaczej niz CD?


Rekomendowane odpowiedzi

 

 

Bo jest modne i dodaje dwa punkty do lansu?

 

Może,ale nie W każdym przypadku ,ja mam pięćdziesątkę na karku i lansu nie potrzebuję.

A vinyli jak najbardziej ,i owszem i jak najwięcej.

Może,ale nie W każdym przypadku ,ja mam pięćdziesątkę na karku i lansu nie potrzebuję.

 

A to co innego. Z racji wieku siada słuch, szczególnie odbiór wysokich tonów. Specyficzny mastering materiału do winylu spłaszcza zakres dynamiki dźwięku powodując, że cichsze fragmenty dźwięku są podbijane i ich poziom jest zrównywany z głośnymi, co daje lepszą ich słyszalność.

W dobie loudness war przeważająca praktyka jest odwrotna

 

Gdzie? W winylu? Nie można dawać dużego zakresu dynamiki na winylu, bo igła wyskoczyłaby z rowka. Fizyki nie przeskoczysz - mastering pod winyl musi mieć spłaszczoną dynamikę.

 

 

Gdzie? W winylu? Nie można dawać dużego zakresu dynamiki na winylu, bo igła wyskoczyłaby z rowka. Fizyki nie przeskoczysz - mastering pod winyl musi mieć spłaszczoną dynamikę.

 

Czyli starość ,głuchota , tak więc pozostanę przy vinylu.

I tak już nic więcej nie usłyszę ,po za spłaszczonym formatem vinylowo-analogwym.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Less

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

  • 4 miesiące później...
Gość

(Konto usunięte)

Polecam tę audycję nie tylko miłośnikom płyty winylowej.

Można dowiedzieć się z niej wielu ciekawych rzeczy na temat m.in. tłoczeń, reedycji, a i obalono parę mitów, które krążą również na AudioStereo ;)

 

Do posłuchania:

http://www.polskieradio.pl/9/322/Artykul/1755934,Potrojne-pasmo-przenoszenia-23-kwietnia-godz-0005

Do posłuchania:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Dla wielu zafascynowanych ślepo analogiem , bardzo pouczająca audycja.Wojcek dobrze mówi , to jeden z nielicznych gości w tym kraju, który o analogu ma naprawdę potężną wiedzę, popartą praktyką i doświadczeniem .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez pelot

Audycja rewelacja. Dużo się dowiedziałem. Szczególnie dlaczego płyta analogowa ze swoich złotych czasów zagra lepiej niż nowa obecna po remasteringu. Teraz wiem jakich płyt szukać. Zawsze przypadkiem trafiałem na PPP i zawsze mówiłem sobie, że warto zapamiętać kiedy jest nadawana bo bardzo często prezentowane tam utwory brzmią jak z innej lepszej planety. Teraz już wiem. Sobota tuż po północy.

Dzięki pelot.

Audycja rewelacja. Dużo się dowiedziałem. Szczególnie dlaczego płyta analogowa ze swoich złotych czasów zagra lepiej niż nowa obecna po remasteringu. Teraz wiem jakich płyt szukać. Zawsze przypadkiem trafiałem na PPP i zawsze mówiłem sobie, że warto zapamiętać kiedy jest nadawana bo bardzo często prezentowane tam utwory brzmią jak z innej lepszej planety. Teraz już wiem. Sobota tuż po północy.

Dzięki pelot.

Nie ma sprawy z tym że główne podziękowania należą się eMeReKo to on pierwszy ,,wyczaił" i zamieścił odnośnik do audycji. Ja ze swojej strony tylko to potwierdziłem

Kwestię znam od dawna bo z Wojckiem przegadaliśmy mnustwo czasu na ten temat. Potwierdzeniem tych tez jes odsłuch głównie z taśm matek . To nie są puste słowa lecz kilkudziesięcio letnie doświadczenie faceta który na tym,, zjadł zęby''. Posiadał-posiada najwybitbniejsze studyjne magnetofony szpulowe jakie wymyślił człowiek do rejestracji analogowej. Jednym słowem człowiek legenda w pewnych kręgach.

 

Dobrze się dzieje że ktoś w radio wpadł na pomysł aby zrobić w związku z tym audycję ( blok programowy) poświęconą vinylowi, i całej technologii analogowej , warto się nad tym pochlić , bo w końcu zabraknie nam ludzi którzy by mogli coś na ten temat powiedzieć i przekazać swoją wiedzę innym , a zarazem zarazić nowych adeptów tym kunsztem.

Szkoda tylko że o tak puźnej porze emitowana jest ta audycja .

Notabene , Potrójne pasmo przenoszenia, tak sobie kojarzę chyba kiedyś leciało w piątki po 15 .

Marwański jest mocno zajawiony na punkcie vinyli (sztuki analogowej) a zwłaszcza ich brzmienia , jak by nie pztrzeć ma gdzie tego posłuchać i odtworzyć w najdoskonalszej formie -radio.

Edytowane przez pelot
Gość

(Konto usunięte)

Notabene , Potrójne pasmo przenoszenia, tak sobie kojarzę chyba kiedyś leciało w piątki po 15 .

 

Była to audycja "W tonacji Trójki", którą prowadził Michał Margański w piątki.

Teraz, w ramach "dobrej zmiany" ;), zastąpił go Jacek Hawryluk i od 14:05 zapodaje piosenkę francuską.

Natomiast Potrójne Pasmo Przenoszenia zawsze było w nocy i to się nie zmieniło :)

Edytowane przez eMeReKo

Była to audycja "W tonacji Trójki", którą prowadził Michał Margański w piątki.

Teraz, w ramach "dobrej zmiany" ;), zastąpił go Jacek Hawryluk i od 14:05 zapodaje piosenkę francuską.

Natomiast Potrójne Pasmo Przenoszenia zawsze było w nocy i to się nie zmieniło :)

Ok. dzięki za sprostowanie, nie wiem dlaczego skojarzyłem tą audycję z PPP.

Przepraszam.

Gdzie? W winylu? Nie można dawać dużego zakresu dynamiki na winylu, bo igła wyskoczyłaby z rowka. Fizyki nie przeskoczysz - mastering pod winyl musi mieć spłaszczoną dynamikę.

Jednak to nieprawda bo istnieją płyty o wyjątkowej dynamice więc to dowód, że się da (albo, że kiedyś się dało). Pewnie dużo zależy od poziomu technicznego studia i wytwórni płyt. Poniżej uwagi na płycie wydanej w 1979 roku. Jest to Szeherezada Rimskiego-Korsakowa. Naprawdę dynamika tego nagrania jest obłędna a igła nie wyskakuje z rowka.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Żeby nie wyskoczyła wymyślono przecież RIAA, czyli bas - 20 dB, góra + 20 dB.

Tyle tylko, że realna dynamika odsłuchu sięga 30, no 40 dB a ta z nowych nagrań

realizowana obecnie ( remasterowana też ) ma w porywach pewnie 15 ....

Stąd tak pięknie brzmiące płyty, ale nagrywane tylko do ok 85' roku :-(((

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Jednak to nieprawda bo istnieją płyty o wyjątkowej dynamice więc to dowód, że się da (albo, że kiedyś się dało). Pewnie dużo zależy od poziomu technicznego studia i wytwórni płyt. Poniżej uwagi na płycie wydanej w 1979 roku. Jest to Szeherezada Rimskiego-Korsakowa. Naprawdę dynamika tego nagrania jest obłędna a igła nie wyskakuje z rowka.

Chętnie bym zapuścił taką płytę, Ciekawe jak moja stareńka Fonika by z nią zagrała :)

 

Jednak to nieprawda bo istnieją płyty o wyjątkowej dynamice więc to dowód, że się da (albo, że kiedyś się dało). Pewnie dużo zależy od poziomu technicznego studia i wytwórni płyt. Poniżej uwagi na płycie wydanej w 1979 roku. Jest to Szeherezada Rimskiego-Korsakowa. Naprawdę dynamika tego nagrania jest obłędna a igła nie wyskakuje z rowka.

Poziom sprzetu w studio,nie mam nic z tym wspolnego .

Naciecie mozna zrobic i z dynamika 60dB tylko jak to miał odtworzyc rynek na sprzecie np Bambino3 z UF50?

Dlatego firmy zachodnie mialy to wNosie " i nacinali z wieksza dynamika.Dlatego brzmiały lepiej i mniej szumiały"

Znam to z autopsji

Naciecie mozna zrobic i z dynamika 60dB tylko jak to miał odtworzyc rynek na sprzecie np Bambino3 z UF50?

Myślę, że nie tylko to było przyczyną produkcji płyt z tak niską jakością dynamiczno-muzyczną. Kultura audio w latach 50-60 niestety była niska. Wystarczyło, że coś tam leciało z kołchoźnika. Wśród decydentów, którzy mieli wpływ zarówno na repertuar jak i poziom techniczny nagrań płytowych mało było jednak melomanów. A na końcu operator rylca, który też nawet jak przychodził do tej pracy z zamiłowania a nie z obowiązku to ustawiał na niezbędne minimum amplitudę w ekstremalnych miejscach nagrania, bo po co ryzykować utratę premii jak okaże się później, że matryca jest do d...

Dopiero w latach gierkowskich poziom wiedzy i świadomości audio wzrósł sporo.

  • 2 miesiące później...

Jako ciekawostka ,

w soboty o 21.00 jest na RMF Classic audycja W.Padjasa - "Muza z pod igły" . Jest emitowana z zapisanego żródła Vinylowego . Klasyka , a niektóre pozycje ciekawe .

Myślę, że nie tylko to było przyczyną produkcji płyt z tak niską jakością dynamiczno-muzyczną. Kultura audio w latach 50-60 niestety była niska. Wystarczyło, że coś tam leciało z kołchoźnika. Wśród decydentów, którzy mieli wpływ zarówno na repertuar jak i poziom techniczny nagrań płytowych mało było jednak melomanów. A na końcu operator rylca, który też nawet jak przychodził do tej pracy z zamiłowania a nie z obowiązku to ustawiał na niezbędne minimum amplitudę w ekstremalnych miejscach nagrania, bo po co ryzykować utratę premii jak okaże się później, że matryca jest do d...

Dopiero w latach gierkowskich poziom wiedzy i świadomości audio wzrósł sporo.

Tak to prawda ,tak bylo z pierwszy wydaniem albumu ABBA (licencja nabyta za całe 50$!!!!,gdzie po pierwszym tloczeniu byly duże zwroty z sklepow w Wa-wie.( na Nowym Swiecie - cala dostawa,ech)

Ciekawe - były widocznie wtedy lepsze względem realizacji innych produktów przemysłu muzycznego. Jakościowo.

Ale obecnie to nie zachodzi.

Z miksu pod fony i reklamy niezależnie od nośnika nic się nie wyciśnie. Tak już od 20 lat się robi kolejną ścianę dźwięku. Taka moda.

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Czy ci znawcy dźwięk z najlepszych płyt winylowych „z epoki” skopiowanych na CDR- audio, będą potrafili z zamkniętymi oczami odróżnić od dźwięku tych płyt odtwarzanych z gramofonu?

Czy ci znawcy dźwięk z najlepszych płyt winylowych „z epoki” skopiowanych na CDR- audio, będą potrafili z zamkniętymi oczami odróżnić od dźwięku tych płyt odtwarzanych z gramofonu?

Jeżeli nie zachowasz pewnych zasad przy kopiowaniu to najprawdopodobniej będą mogli odróżnić. Kopiowanie musi się odbywać z głośnością na głośnikach taką jak będzie się odbywał później odsłuch porównawczy. Wynika to ze zjawiska mikrofonowania, które występuje w każdym gramofonie. To zjawisko zależy od natężenia dźwięku w pomieszczeniu odsłuchowym. Musi się zarejestrować przy kopiowaniu.

Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Jeżeli nie zachowasz pewnych zasad przy kopiowaniu to najprawdopodobniej będą mogli odróżnić. Kopiowanie musi się odbywać z głośnością na głośnikach taką jak będzie się odbywał później odsłuch porównawczy. Wynika to ze zjawiska mikrofonowania, które występuje w każdym gramofonie. To zjawisko zależy od natężenia dźwięku w pomieszczeniu odsłuchowym. Musi się zarejestrować przy kopiowaniu.

 

Aby pominąć to zjawisko, kopiowanie i odsłuch przebiegać będzie z użyciem słuchawek, ale zaryzykowałbym stwierdzenie, że nawet przy zastosowaniu głośników będą mieli baaardzo duży problem z odróżnieniem.

Aby pominąć to zjawisko, kopiowanie i odsłuch przebiegać będzie z użyciem słuchawek, ale zaryzykowałbym stwierdzenie, że nawet przy zastosowaniu głośników będą mieli baaardzo duży problem z odróżnieniem.

Słuchawki oczywiście rozwiązują problem. Co do odróżnienie to dawałem już link do takiego testu. Sprawdzano w nim czy słuchacze są w stanie odróżnić dźwięk bezpośrednio z analogu od dźwięku w którym do tego samego toru włączono przetworniki A-D i D-A. Test był wykonany bardzo profesjonalnie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Słuchawki oczywiście rozwiązują problem. Co do odróżnienie to dawałem już link do takiego testu. Sprawdzano w nim czy słuchacze są w stanie odróżnić dźwięk bezpośrednio z analogu od dźwięku w którym do tego samego toru włączono przetworniki A-D i D-A. Test był wykonany bardzo profesjonalnie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Z tego testu i moich doświadczeń wynika, że teorie na temat poszatkowanego i wykastrowanego dźwięku z CD są dużą przesadą. To samo dotyczy płyt winylowych nagrywanych ze źródeł cyfrowych.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Z tego testu i moich doświadczeń wynika, że teorie na temat poszatkowanego i wykastrowanego dźwięku z CD są dużą przesadą. To samo dotyczy płyt winylowych nagrywanych ze źródeł cyfrowych.

Było już w którymś wątku na forum to omawiane. Ziarnistość winylu też nie pozwala na zapewnienie ciągłości dźwięku na nim zapisanego. Były nawet obliczenia tej nieciągłości wynikającej z rozmiaru najmniejszej cząsteczki tego materiału w porównaniu do próbkowania zapisu cyfrowego. Te analogowe nieciągłości były znacznie większe niż te cyfrowe. To było dosyć dawno i nie pamiętam w jakim to było wątku.

Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Było już w którymś wątku na forum to omawiane. Ziarnistość winylu też nie pozwala na zapewnienie ciągłości dźwięku na nim zapisanego. Były nawet obliczenia tej nieciągłości wynikającej z rozmiaru najmniejszej cząsteczki tego materiału w porównaniu do próbkowania zapisu cyfrowego. Te analogowe nieciągłości były znacznie większe niż te cyfrowe. To było dosyć dawno i nie pamiętam w jakim to było wątku.

:D:D:D:D rozmiar winylowego atomu zbyt duży :D:D:D koń by się uśmiał

:D:D:D:D rozmiar winylowego atomu zbyt duży :D:D:D koń by się uśmiał

Nie chodzi o atom. Na konsultację radzę udać się 'misiomora'. On wtedy robił to porównanie molekuły winylu z przerwą wynikającą z próbkowania. O "śmiechu konia" też szanowny Kolega może porozmawiać.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Te analogowe nieciągłości były znacznie większe niż te cyfrowe.

W obu przypadkach nie ma nieciągłości, jest szum. Dla CD na poziomie -93dB dla vinylu gdzieś -70dB.

Te schodkowane wykresy przebiegów w broszurkach marketingowych SACD czy hi-res to bzdura, tak samo jak bzdurna jest twierdzenie, że na CD nie można zapisać sygnałów o poziomie niższym niż -96dB. Można zapisać i będą słyszalne na tle szumu.

W obu przypadkach nie ma nieciągłości, jest szum. Dla CD na poziomie -93dB dla vinylu gdzieś -70dB.

Te schodkowane wykresy przebiegów w broszurkach marketingowych SACD czy hi-res to bzdura, tak samo jak bzdurna jest twierdzenie, że na CD nie można zapisać sygnałów o poziomie niższym niż -96dB. Można zapisać i będą słyszalne na tle szumu.

Wiem, ale wtedy 'misomor' określił to jako momenty w których nie ma sygnału. Podparte to było bardzo wiarygodnym rachunkiem. Oglądałem kiedyś na oscyloskopie analogowym sygnał sinus o częstotliwości 20 kHz nagrany z próbkowaniem 48 kHz na moim magnetofonie DAT. Żadnych schodków tam nie było. Zniekształcenia nieliniowe dla tej częstotliwości też były na trzecim miejscu po przecinku.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.