Jump to content
front247

Kolumny DIY ..90dB..BG20+W200S

Recommended Posts

wydaje mi się ,że pozostałe elementy to jest pułapka na pik impedancji,ale mogę się mylić ,dawno temu je montowałem,są teraz w pudełku z czarnego szkła lacobel i nie mam jak zajrzeć

tylko takie zdjęcie znalazłem ,za wiele nie widać....

petit orgue zwr.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 godzin temu, szpotek73 napisał:

bas jest połączeniem czystości odgrody z mięchem basrefleksu,ale bez jakichkolwiek artefaktów typu buczenie ,opóżnienie itp,największą wadą ripola jest jego mała efektywność,natomiast nadaje się do trudnych pomieszczeń ,bo bas rozchodzi się kardioidalnie ,a nie sferycznie ,zejście basu jest niesamowite w tak tanich głośnikach,mam teraz kolumny z satori wo24p na basie i można powiedzieć,że bas z ripola na pewno nie jest gorszy.Zachęcony firmową konstrukcją Visatona ,zrobiłem obudowy tego typu pod większy 12calowy głośnik i wypróbowałem kilka różnych wooferów z wysokim qts- tylko peerless sls 12 zagrał dobrze ,w polskich głośnikach brzęczał napęd strasznie,w visatonach też problem nie występuje,można grać głośno.Pomysł z wykorzystaniem lepszej szerokopasmówki jest jak najbardziej słuszny,sl713 jest bardzo kierunkowy i ma wąski sweetspot,co czyni te kolumny wyjątkowo audiofilskimi -dla jednego słuchacza😐.Miałe jeszcze taki pomysł ,żeby zrobić wysokoskuteczne kolumny na basie w ripolu,dać powiedzmy 8 modułów niskotonowych ,dałoby to przynajmniej 86db i dopasować do tego jakiegoś topowego fullrange ,może kiedyś zrobię.....aha ten ripol corrective network to zwykły drugi rząd ,kondensator foliowy 220uF i cewka chyba 10mH....

właściciela wątku przepraszam za offtop

Pisz śmiało...twój post jak najbardziej adekwatny do tematu w dodatku bardzo ciekawy 😉  

7 godzin temu, jurek napisał:

Mam nadzieję, że autor nie ma nic przeciwko.

Jesteś pewien, że zwrotnica do basowca to tylko 2-gi rząd? Próbowałem rozszyfrować połączenia, wydaje mi się, że może to być 3-ci rząd.

petitorgue1_03.jpg

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) petitorgueripol_w_0.gif

Oczywiście że nie...piszcie sobie Panowie śmiało..jesli jest o kolumnach w dodatku visatona to jak najbardziej pisac 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciąg dalszy zmagań...2 dni temu przyszły cewki ..i zmontowałem nowe zwrotnice 3WAY  tym razem,zmieniona topologia ...no i bingo 🙂 

Całkowicie wrócił bas ..puls i motoryka bajeczna...jednak nastąpiła modyfikacja całego brzmienia także na górze pasma ,efekt jest taki że kolumny teraz grają homogenicznie..fazowo słychac od razu spójność w pasmie...ale...poprzez wyrównenie pasma trochę utraciłęm te bajeczną otwartość dzwięku na średnicy i na górze..:) tzn. jest bardzo dobrze selektywnosć super jednak TW70 nie zmienił swojego charakteru przetwarzania. Najwieksza zmiana jest na dynamice i motoryce basu...tego już nie zmieniam bo to jest w 100% dobre granie. Natomias jeszcze będe kombinował z górą pasma..żeby odzyskać troche tej otwartosci 🙂 choć chyba trzeba bedzie pójsc na kompromis ..albo wyrownane pasmo i spójne brzmeinie w całym paśmie albo ekspozycja góry i środka 😉

Dodam że w tym momencie pojemnosci obudów pozostały takie same tylko dla BG20 wytłumiłem dosyć mocno...natomiast w200S w 31 litrach gra świetnie...nie lubie zbyt rozlazłego basu jestem przyzwyczajony do rotelowskiego basu wiec mi taki typ reprodukcji odpowiada;)

Aktualna zwrotnica :

 

pasmo 3WAY.jpg

zwrotnica.jpg

Edited by front247

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian
16 minut temu, front247 napisał:

Ciąg dalszy zmagań...2 dni temu przyszły cewki ..i zmontowałem nowe zwrotnice 3WAY  tym razem,zmieniona topologia ...no i bingo 🙂 

Całkowicie wrócił bas ..puls i motoryka bajeczna...jednak nastąpiła modyfikacja całego brzmienia także na górze pasma ,efekt jest taki że kolumny teraz grają homogenicznie..fazowo słychac od razu spójność w pasmie...ale...poprzez wyrównenie pasma trochę utraciłęm te bajeczną otwartość dzwięku na średnicy i na górze..:) tzn. jest bardzo dobrze selektywnosć super jednak TW70 nie zmienił swojego charakteru przetwarzania. Najwieksza zmiana jest na dynamice i motoryce basu...tego już nie zmieniam bo to jest w 100% dobre granie. Natomias jeszcze będe kombinował z górą pasma..żeby odzyskać troche tej otwartosci 🙂 ...natmiast BG 20 odciażony od basu zagrał jeszcze lepiej..tzn. śednica jest bardzo selektywna..słychać to w gitarach..kazde uderzenie w struny ..wszystko słychac...dzwiek narasta szybko i gasnie momentalnie wiec ..albo wyrownane pasmo i spójne brzmeinie w całym paśmie albo ekspozycja góry i środka..która w niektórych nagraniach tworzy klimat dzwięku który wychodzi dosłownie na twarz coś jak live. Teraz wokale od razu cofneły się przed linie kolumn 😉

Dodam że w tym momencie pojemnosci obudów pozostały takie same tylko dla BG20 wytłumiłem dosyć mocno...natomiast w200S w 31 litrach gra świetnie...nie lubie zbyt rozlazłego basu jestem przyzwyczajony do rotelowskiego basu wiec mi taki typ reprodukcji odpowiada;)

Aktualna zwrotnica :

 

pasmo 3WAY.jpg

zwrotnica.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

U mnie dużo zmieniła rezygnacja z III rzędu na II. Wydaje się, że aż takiej różnicy nie powinno być,

ale może wystarczy 3,3 uF i 0,58 mH; reszta bez zmian; tj pułapka na 15 kHz i tłumik.

A pułapkę zawsze możesz wywalić, jakby co 😉 

  • Like 1

... i zamiast IV RP jest PRL II

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pisałem już dużo wcześniej, że ten Visaton z pułapką gra bez tego fajnego drive
Ja wolałem go bardziej z tą górka niż wygładzonego.

Kombinujesz Panie niepotrzebnie

  • Like 1

Daphile  |  iFi iDSD Nano LE  |  Takstar TS-671

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 godzin temu, Ape napisał:

Pisałem już dużo wcześniej, że ten Visaton z pułapką gra bez tego fajnego drive
Ja wolałem go bardziej z tą górka niż wygładzonego.

Kombinujesz Panie niepotrzebnie

Masz racje też to zauważyłem...teraz mam w jednej kolumnie pułapke a w drugiej bez...;)  No i bez pułapki jest ten..blask..;) Ta czestotliwość jest już praktycznie przed granicą słyszalnosci...i rzeczywiscie ten mikrorezonans nie zakłóca całości brzmienia...skłaniam sie coraz bardziej by go całkiem wywalić i już do tej koncepcji nie wracać..ale jeszcze posłucham 😉

Miał mi przyjsc mikrofon pomiarowy ale..cos tam jest nie halo z wysyłką takze na pomiary poczekam jeszce chwile 😉

Edited by front247

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostateczny szlif takich "blasków" da jeszcze wywalenie R2 i cienki kabel solid na górze pasma,

ale na zmiany parametrów w pomiarach mikrofonem za bardzo bym nie liczył 😉 

  • Like 1

... i zamiast IV RP jest PRL II

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, audioburak napisał:

 

ale na zmiany parametrów w pomiarach mikrofonem za bardzo bym nie liczył 😉 

Boxim to jeden z najlepszych symulatorów ,ale zaraz będą skrzypieć forumowi masterzy że bez pomiarów mikrofonem to lipa i w ogóle wszystko do dupy..;) także jak już prezentuje jakis projekt DIY na forum to zrobie na koniec także pomiary żeby nie było że w symulacji jest okej..w dzwieku jest okej...ale nie ma pomiarów wiec na pewno zle gra i sobie ubzdurałem..😁

Share this post


Link to post
Share on other sites

Troels Gravesen tak pisze o pomiarach (tłumaczenie google):

Kilka komentarzy na temat POMIARÓW, zanim zaczniesz interpretować poniższe odczyty.
Po pierwsze, jeśli uważamy, że pomiary pokażą nam, jak brzmi głośnik, jesteśmy w błędzie. Postrzeganie dźwięku jest zbyt subiektywne, aby mogło zostać odzwierciedlone w jakichkolwiek pomiarach, które możemy wykonać. System głośników ma na celu dać nam satysfakcjonujący pomysł na wydarzenie akustyczne, a dla niektórych osób wystarczy para wtyczek 5 USD, inni wydają 200 kUSD na naprawdę pełnozakresową parę głośników - a ta druga może nie być szczęśliwszy od poprzedniego.
Pomiary mogą dać nam wyobrażenie o balansie tonalnym systemu, tj. Za dużo lub za mało energii w niektórych obszarach, chociaż cechy dyspersji odgrywają tutaj istotną rolę. Dwukierunkowe 7 + 1 i trójdrożne 7 + 4 + 1 mogą wykazywać podobną poziomą dyspersję, ale brzmieć zupełnie inaczej. Pomiary mogą nam powiedzieć o wydłużeniu basu, jeśli pomiary dalekiego pola zostaną połączone z pomiarami bliskiego pola. Ponadto porty mogą przyczyniać się do wydłużania basów. Większość majsterkowiczów nie ma dostępu do bezechowego pomieszczenia do pomiarów w pełnym zakresie od 20-20000 Hz.  
Nie można zobaczyć, jaki rodzaj basu osiągamy w danym pomieszczeniu. Wydajność basów jest wysoce zależna od umieszczenia głośnika w pokoju, a ten sam głośnik może być huczący w jednym miejscu, a chudy w innym. Rzeczywisty poziom SPL w odległości 1 metra i na wejściu 2,8 V jest przydatny do oszacowania czułości systemu i w połączeniu z profilem impedancji może dać wyobrażenie o tym, jak mocny jest wzmacniacz, aby doprowadzić głośnik do odpowiednich poziomów.
Pomiary nie mówią jednak o samym dźwięku głośnika, chyba że wykazuje poważne zniekształcenie liniowe. Poziom przezroczystości, zdolność rozpoznawania mikro-szczegółów, „prędkość” basu itp. Nie mogą być wyprowadzone z tych danych. Pomiary zniekształceń rzadko mówią wiele, chyba że są bardzo złe, a większość nowoczesnych sterowników wykazuje niskie zniekształcenia w określonym zakresie działania. 
Wiele osób wkłada zbyt wiele w te wykresy, a moje komentarze mają na celu jedynie ostrzeżenie przed nadmierną interpretacją. Dobry dźwięk to coś więcej niż tylko kilka wykresów. Każdy wykres wymaga interpretacji pod względem tego, co oznacza dźwiękowo i jak wpływa na nasz wybór współpracujących sterowników, obudów i konstrukcji crossovera.
To, czego pomiary z pewnością nie mówią, to sygnatura dźwiękowa głośnika, ponieważ stożki głośnikowe wykonane z polipropylenu, aluminium, kevlaru, papieru, włókna szklanego, włókna węglowego, magnezu, ceramiki, a nawet diamentów, mają swój sposób dodawania przypraw do gulaszu. Pomiary również nie mówią, jaki wpływ na jakość dźwięku mają komponenty zwrotnicy, od najnowocześniejszych komponentów po najtańsze cewki i nasadki, wszystkie mierzą to samo, jeśli wartości są prawidłowe, ale brzmią zupełnie inaczej.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, Rick napisał:

Troels Gravesen tak pisze o pomiarach (tłumaczenie google):

Kilka komentarzy na temat POMIARÓW, zanim zaczniesz interpretować poniższe odczyty.
Po pierwsze, jeśli uważamy, że pomiary pokażą nam, jak brzmi głośnik, jesteśmy w błędzie. Postrzeganie dźwięku jest zbyt subiektywne, aby mogło zostać odzwierciedlone w jakichkolwiek pomiarach, które możemy wykonać. System głośników ma na celu dać nam satysfakcjonujący pomysł na wydarzenie akustyczne, a dla niektórych osób wystarczy para wtyczek 5 USD, inni wydają 200 kUSD na naprawdę pełnozakresową parę głośników - a ta druga może nie być szczęśliwszy od poprzedniego.
Pomiary mogą dać nam wyobrażenie o balansie tonalnym systemu, tj. Za dużo lub za mało energii w niektórych obszarach, chociaż cechy dyspersji odgrywają tutaj istotną rolę. Dwukierunkowe 7 + 1 i trójdrożne 7 + 4 + 1 mogą wykazywać podobną poziomą dyspersję, ale brzmieć zupełnie inaczej. Pomiary mogą nam powiedzieć o wydłużeniu basu, jeśli pomiary dalekiego pola zostaną połączone z pomiarami bliskiego pola. Ponadto porty mogą przyczyniać się do wydłużania basów. Większość majsterkowiczów nie ma dostępu do bezechowego pomieszczenia do pomiarów w pełnym zakresie od 20-20000 Hz.  
Nie można zobaczyć, jaki rodzaj basu osiągamy w danym pomieszczeniu. Wydajność basów jest wysoce zależna od umieszczenia głośnika w pokoju, a ten sam głośnik może być huczący w jednym miejscu, a chudy w innym. Rzeczywisty poziom SPL w odległości 1 metra i na wejściu 2,8 V jest przydatny do oszacowania czułości systemu i w połączeniu z profilem impedancji może dać wyobrażenie o tym, jak mocny jest wzmacniacz, aby doprowadzić głośnik do odpowiednich poziomów.
Pomiary nie mówią jednak o samym dźwięku głośnika, chyba że wykazuje poważne zniekształcenie liniowe. Poziom przezroczystości, zdolność rozpoznawania mikro-szczegółów, „prędkość” basu itp. Nie mogą być wyprowadzone z tych danych. Pomiary zniekształceń rzadko mówią wiele, chyba że są bardzo złe, a większość nowoczesnych sterowników wykazuje niskie zniekształcenia w określonym zakresie działania. 
Wiele osób wkłada zbyt wiele w te wykresy, a moje komentarze mają na celu jedynie ostrzeżenie przed nadmierną interpretacją. Dobry dźwięk to coś więcej niż tylko kilka wykresów. Każdy wykres wymaga interpretacji pod względem tego, co oznacza dźwiękowo i jak wpływa na nasz wybór współpracujących sterowników, obudów i konstrukcji crossovera.
To, czego pomiary z pewnością nie mówią, to sygnatura dźwiękowa głośnika, ponieważ stożki głośnikowe wykonane z polipropylenu, aluminium, kevlaru, papieru, włókna szklanego, włókna węglowego, magnezu, ceramiki, a nawet diamentów, mają swój sposób dodawania przypraw do gulaszu. Pomiary również nie mówią, jaki wpływ na jakość dźwięku mają komponenty zwrotnicy, od najnowocześniejszych komponentów po najtańsze cewki i nasadki, wszystkie mierzą to samo, jeśli wartości są prawidłowe, ale brzmią zupełnie inaczej.

Masz 100 % racji i w pełni się z tym zgadzam...tak robie kolumny od 20 lat i choc projektowanie moze zajmuje troche wiecej czasu to na koncu efekty przychodzą. Ale że ten behringer kosztuje marne 150 złociszy..to zaspokoje te dusze które uwazają że kolumny niezmierzone to ...😉

17 minut temu, audioburak napisał:

A już myślałem, że to wykresy z pomiarów 😉 

Nie no spokojnie ..nie mam komory bezechowej o boku 15m...😁

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 21.03.2020 o 18:57, front247 napisał:

Ale że ten behringer kosztuje marne 150 złociszy..to zaspokoje te dusze które uwazają że kolumny niezmierzone to

Jak kopiłeś ecm8000 bez indywidualnej kalibracji, to go odeślij. To się nie nadaje do pomiarów głośników pod zwrotnice głośnikowe. Bardziej jako mikrofon do pomiaru akustyki i pasma w dolnym zakresie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, meloV8 napisał:

Jak kopiłeś ecm8000 bez indywidualnej kalibracji, to go odeślij. To się nie nadaje do pomiarów głośników pod zwrotnice głośnikowe. Bardziej jako mikrofon do pomiaru akustyki i pasma w dolnym zakresie.

Kupiłęm bez kalibracji..jeszcze mi nie przysłali...A czemu sie nie nadaje..? wszędzie pisza że się nadaje. Masz jakieś inne propozycje? Napisałem mail żeby sie wstrzymali z wysyłką.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te mikrofony maja duży rozrzut i bez kalibracji  nie uzyskasz wiarygodnego pasma częstotliwości. Najtańszy mikrofon xlr z kalibracja to Sonarworks XREF20 i tego mogę polecić. Kolejny będzie Dayton Audio EMM-6 ale jaka stówkę droższy, a technicznie to raczej to samo co Xref20.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minut temu, meloV8 napisał:

Te mikrofony maja duży rozrzut i bez kalibracji  nie uzyskasz wiarygodnego pasma częstotliwości. Najtańszy mikrofon xlr z kalibracja to Sonarworks XREF20 i tego mogę polecić. Kolejny będzie Dayton Audio EMM-6 ale jaka stówkę droższy, a technicznie to raczej to samo co Xref20.

O dziękuje ci....2 x droższy ale przynajmniej bedzie bardziej wiarygodnie 😉

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiesz, każdy mikrofon można skalibrować, ale ile to będzie kosztowało i gdzie to wysłać, to może być problem. Dlatego lepiej trochę dołożyć na wstępnie i mieć już z kalibracja. Przeszukaj siec, za około 250 zł powinieneś kupić XREF20.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

nie przesadzajmy, do zwykłych amatorskich pomiarów wystarczy zwykła wkładka WM61A w rurce. To że się parametry lekko rozjeżdzaja w domowych warunkach jest pomijalne, tym bardziej że w 99% przypadków charakterystyka przetwarzania w pasmie do ok 8 kHz jest równa, dopiero później zaczynają się częstotliwości rozjeżdżać.

Oczywiście, to wszystko zależy od podejścia, czy robimy sobie jeden, dwa zestawy, i mikrofon służy nam do wstępnego pomiaru w celu zaprojektowania testowej zwotnicy (najczęściej i tak później trzeba lekko podstroić na słuch)

czy chcemy zając się tematem zawodowo, wtedy nie ma zmiłuj 

Edited by Ape

Daphile  |  iFi iDSD Nano LE  |  Takstar TS-671

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Ape napisał:

nie przesadzajmy, do zwykłych amatorskich pomiarów wystarczy zwykła wkładka WM61A w rurce. To że się parametry lekko rozjeżdzaja w domowych warunkach jest pomijalne, tym bardziej że w 99% przypadków charakterystyka przetwarzania w pasmie do ok 8 kHz jest równa, dopiero później zaczynają się częstotliwości rozjeżdżać.

Oczywiście, to wszystko zależy od podejścia, czy robimy sobie jeden, dwa zestawy, i mikrofon służy nam do wstępnego pomiaru w celu zaprojektowania testowej zwotnicy (najczęściej i tak później trzeba lekko podstroić na słuch)

czy chcemy zając się tematem zawodowo, wtedy nie ma zmiłuj 

ale kolega ma racje..jednak lepiej skalibrowany używać 😉

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Ape napisał:

nie przesadzajmy, do zwykłych amatorskich pomiarów wystarczy zwykła wkładka WM61A w rurce. To że się parametry lekko rozjeżdzaja w domowych warunkach jest pomijalne, tym bardziej że w 99% przypadków charakterystyka przetwarzania w pasmie do ok 8 kHz jest równa, dopiero później zaczynają się częstotliwości rozjeżdżać.

Oczywiście, to wszystko zależy od podejścia, czy robimy sobie jeden, dwa zestawy, i mikrofon służy nam do wstępnego pomiaru w celu zaprojektowania testowej zwotnicy (najczęściej i tak później trzeba lekko podstroić na słuch)

czy chcemy zając się tematem zawodowo, wtedy nie ma zmiłuj 

Większość zaczynała od wkładki panasonica, w tym i ja. Po pewnym czasie chciałem jednak wiedzieć dokładnie co właściwie mierze, wiec zainwestowałem w odpowiedni mikrofon, tym bardziej, ze nie są to wielkie pieniądze. Poza tym dzisiaj nie ma żadnej pewności jaka dostaniesz wkładkę i o jakich parametrach. Więcej kosztują elementy do przeciętnego projektu diy niż przyzwoity mikrofon, wiec ja bym nie demonizował takich zakupów, bo dają nam po prostu większą dokładność w tym co robimy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, meloV8 napisał:

Większość zaczynała od wkładki panasonica, w tym i ja. Po pewnym czasie chciałem jednak wiedzieć dokładnie co właściwie mierze, wiec zainwestowałem w odpowiedni mikrofon, tym bardziej, ze nie są to wielkie pieniądze. Poza tym dzisiaj nie ma żadnej pewności jaka dostaniesz wkładkę i o jakich parametrach. Więcej kosztują elementy do przeciętnego projektu diy niż przyzwoity mikrofon, wiec ja bym nie demonizował takich zakupów, bo dają nam po prostu większą dokładność w tym co robimy.

Ten co wymieniłes kosztuje 300-400 zł wiec tyle co wydałem na elementy do zwrotnicy w tym jednym projekcie...a ile wczesniej sie narobiłęm zwrotnic bez mika..;) także rzeczywiscie wydatek jednorazowy i stosunkowo neiwielki 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

No wlasnie. W thomannie sa od jakis 260zl ale wysylka spora. Musialbys popytac w kraju, bo niby sa za te 250-260zl ale pewnie musza sciagnac.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja mam behringera ecm 8000,kupiłem dawno temu i dało się go skalibrować,na stronie behringera wpisywało się kod znajdujący się na mikrofonie i przysyłali na e mail plik z kalibracją,nie wiem na ile był on poprawny,ale póżniej na tym samym preampie i karcie porównywałem pomiary podpinając dużo droższy mikrofon i niestety behringer nawet po kalibracji ma falę na średnicy ,można go używać do pomiarów ,ale trzeba brać poprawkę na to,co jest denerwujące,natomiast jest to bardzo dobry mikrofon do mierzenia basu w bliskim polu-porównywałem pomiary swoje z pomiarami w klang und ton i wychodziły identyczne.W stosunku jakości do ceny nie taki zły...wydaje mi się też ,że kiedyś był lepszy,zobaczcie czym mierzył Zaph:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minut temu, szpotek73 napisał:

ja mam behringera ecm 8000,kupiłem dawno temu i dało się go skalibrować,na stronie behringera wpisywało się kod znajdujący się na mikrofonie i przysyłali na e mail plik z kalibracją,nie wiem na ile był on poprawny,ale póżniej na tym samym preampie i karcie porównywałem pomiary podpinając dużo droższy mikrofon i niestety behringer nawet po kalibracji ma falę na średnicy ,można go używać do pomiarów ,ale trzeba brać poprawkę na to,co jest denerwujące,...

Pliki kalibracyjne mikrofonow to pliki textowe (ASCII).

Jesli masz mozliwosc porownania pomiarow twojego Behringera z duzo drozszym mikrofonem i widzisz pewne odchylki pomiedzy nimi, to mozesz te odchylki wyliczyc i wprowadzic do pliku kalibracyjnego Behringera.

Stososwalem ta metode zarowno do Behringera jak i wlasnych zmajstrowanych mikrofonow DIY.

Metoda funkcjonuje bezproblemowo (ale wymaga troche "pomyslunku") 

Kroki:

1. Pomiar White Noise Behringerem

2. Exportuj pomiar Behringera jako ASCII

3. Pomiar White Noise dobrym mikrofon

4. Exportuj pomiar dobrego mikrofonu jako ASCII

5. Zaladuj obydwa pomiary ASCII do Excela i wylicz roznice

6. Zaladuj plik kalibracyjny Behringera do Excela

7. Dodaj wyliczona roznice do pliku kalibracyjnego Behringera

8. Zapisz wynik jako nowy skorygowany plik kalibracyjny Behringera   

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 24.03.2020 o 08:36, xajas napisał:

Metoda funkcjonuje bezproblemowo (ale wymaga troche "pomyslunku") 

Wymaga przede wszystkim mikrofonu referencyjnego ;]

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolejny updejt:

Zbliżam się chyba powoli do końcowej topologii w zwrotnicy i poczyniłem pewne korekty.

Przede wszystkim wytłumiłem dodatkowo jeszcze 2 płaty wełny komore dla W200S i bas stał się jescze bardziej konturowy(wbrew pozorom) jest jeszcze wyrazniszy ,,punch,, i tu sprawa jest już własciwie zamknieta,tunel 63mm średnicy..rura skrócona jeszcze do 11 cm.Zresztą uważam że bas z tego głośnika nie jest ogolnie jakiś wybitny...te głośniki mają bardzo miękkie zawieszenie i stosunkowo ciężką nasączaną membrane...z w170S bas jest moim zdaniem dużo lepszy ;)..mimo że to mniejszy brat.

Dalej TW 70 ..przerobiłem już odsłuchowo temat i zaprzestałem kombinacji poprawiających faze 47uF i włączyłem standartowe 4,7uF ..zwrotnica 3 rząd...oraz co najwazneijsze wywaliłem pułapke które tak jak pisał Ape..wiecej robi zamieszania niż wnosi dobrego. Dodatkowo żeby filtr na TW 70 działał maksymalnie liniowo w kontekscie impedancji wywaliłęm rezystor na poczatku i dałem tłumik typowy na końcu 1,5 i 22 ohm. Głośnik wrócił do równowagi i tak jest chyba optymalnie...jest wyrażnie i czysto..i nie ma jazgotu.

Najgorszy temat to nadal połaczenie BG20 i TW70....przeniosłem sie z podziałem wyżej...a przy podziale z w200s ..troche niżej. I jest wszystko lepsze...mimo bardziej ,,zafalowanej charakterystyki,, oraz dosyć bliskiego podziału+(ale jest stromo) brzmienie jest w każdym aspekcie jeszcze lepsze lepiej zbalansowane i dociążone.

Własciwie mogłoby tak zostać bo bardzo mi sie już podoba...ale jest jeden mały feler...wokale...one przy tej topologii straciły..i teraz nei wiem dlaczego. Nie są złe itd. ale są jakby lekko podbarwione niskimi tonami..minimalnie lecz to słychać;) 

chyba poczekam na mikrofon pomiarowy i juz z nim bede dalej badał temat bo tu w symulacji opcje sie raczej wyczerpały 😉

załączam terazniejszy schemat i on naprawde już własciwie moze zostać bo kolumny graja pełnym żywym dzwiekiem ze swietnym pulsującym basem . Nagrania akustyczne (których w sumei słucham mało ) ,wypadają obłędnie...słychac wszystko ...natomiast stety lub niestety obnażają jakość nagrań oraz jakość samego pliku czy innego nośnika...jak jest pieknie nagrane to dzwiek jest super jak słabiej szczególnie gdy w nagraniu jest balans tonalny słabszy to od razu słychac..cos za cos 

Te dodatkowe korektory impedancji w BG20 i W200S są opcjonalne..po ich zastosowaniu impedancja sie ładnie wyrównuje i kolumny sa łatwiejszym obciążeniem...np. dla wzmacniacza lampowego 😉

Fotki kolumn już wykończonych na podstawkach wrzucę na końcu jak podokańczam szczegóły 😉

 

zwrotnica.jpg

charakterystyka.jpg

I jeszcze wykres po włączeniu korektorów imp. :

 

charakt. z korekcja imp..jpg

Edited by front247
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
56 minut temu, front247 napisał:

Zresztą uważam że bas z tego głośnika nie jest ogolnie jakiś wybitny...te głośniki mają bardzo miękkie zawieszenie i stosunkowo ciężką nasączaną membrane...z w170S bas jest moim zdaniem dużo lepszy ;)..mimo że to mniejszy brat.

to bardzo podobne głośniki,większy brat nisko cięty i nisko strojony (u mnie w 48litrach) jest trochę lepszy moim zdaniem🙂

 

Godzinę temu, front247 napisał:

..natomiast stety lub niestety obnażają jakość nagrań oraz jakość samego pliku czy innego nośnika

to cecha dobrych kolumn....

 

Godzinę temu, front247 napisał:

Te dodatkowe korektory impedancji w BG20 i W200S są opcjonalne

ja bym zostawił,na pewno filtracja jest bardziej skuteczna,czasami bez korektora imp. to trzeba inne podziały i filtry robić,a czasami wcale się nie da,program ci pewnie uwzględnił je w symulacji zwrotnicy

pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 godzin temu, szpotek73 napisał:

to bardzo podobne głośniki,większy brat nisko cięty i nisko strojony (u mnie w 48litrach) jest trochę lepszy moim zdaniem🙂

 

to cecha dobrych kolumn....

 

ja bym zostawił,na pewno filtracja jest bardziej skuteczna,czasami bez korektora imp. to trzeba inne podziały i filtry robić,a czasami wcale się nie da,program ci pewnie uwzględnił je w symulacji zwrotnicy

pozdrawiam

Tak program je uwzglednia jeśli sa włączone..ale optymalizacji nie robiłem...korzystałem tylko z tego Boximowego kalkulatora w zakładce extras i troche poprawiałem pod mój gust. Nie wiem jak brzmi z tym i bez bo nei robiłem takich testów...jak na razie 😉

Ale moja kobieta słuchała tych kolumn i jej sie nie podobało...stwierdziła że przekaz jest zbyt bezpośredni ..za dużo słychać...za duża selektywnosć..i że instrumenty przeszywają mózg...także nie kazdemu sie podoba takei granie 😉 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.