Skocz do zawartości
IGNORED

Klub kolumn Akustyka.


Rekomendowane odpowiedzi

Ja już do opinii z forum podchodzę z dystansem. Najczęściej spotykam na forach opinie ludzi, którzy piszą że głośnik A jest lepszy od B a nigdy ich nie mieli w ręce. Bo to parametry jeden ma lepsze itd. Jest tyle konfiguracji, tyle zmiennych, że na forach naprawdę ciężko znaleźć wartościowe wskazówki.

 

 

 

Żeby potwierdzić mój post wyżej:) napiszę od siebie, że czytałem od bardzo zaufanej osoby że XT25TG w danej konstrukcji zagrał lepiej od metalowego Seasa. A od siebie mogę dodać że HDS180 w moich 2 drożnych gra bardzo przyjemnie z Usherem 9950.

 

jamess8

jeszcze raz dzięki

Andrzej

Andrzej, ale nie miałem też na myśli przekonanie Cię do XT25TG, bo nie jest to łatwy głośnik w aplikacji i nie każdemu też przypadnie do gustu. Np. Usher 9950 będzie pewniejszym wyborem, ale jest droższy. Słyszałem tez popularnego metalowego Seasa (chyba 27tbfc/g) w jednej konstrukcji z Vifą XT18 na zwrotnicy Yoshiego i grało to super.

Andrzej, ale nie miałem też na myśli przekonanie Cię do XT25TG, bo nie jest to łatwy głośnik w aplikacji i nie każdemu też przypadnie do gustu. Np. Usher 9950 będzie pewniejszym wyborem, ale jest droższy. Słyszałem tez popularnego metalowego Seasa (chyba 27tbfc/g) w jednej konstrukcji z Vifą XT18 na zwrotnicy Yoshiego i grało to super.

 

ok rozumiem,

mi XT nie podszedł obecnie mam DX na górze i nadal nie to...

  • 2 tygodnie później...
  • 3 tygodnie później...

Jest to projekt Akustyka. Powstał niestety tylko w jednym egzemplarzu, zapewne ze względu na wysoką cenę i problemy z dostępnością przetworników ATC (z tego samego powodu nie można już kupić nowych AR3).

Edytowane przez pawell1977

Jest to projekt Akustyka. Powstał niestety tylko w jednym egzemplarzu, zapewne ze względu na wysoką cenę i problemy z dostępnością przetworników ATC (z tego samego powodu nie można już kupić nowych AR3).

 

ar3 aktualnie można jak nowe z ogłoszenia chyba za przyzwoitą cenę kupic

Edytowane przez krzysiekol

Jeśli kogoś nie zadowala projekt AR3, proponuję coś takiego.

 

Ładnie wykonane kolumny, obudowy dużo bardziej dopieszczone niż w oryginalnych AR3. Świetny fornir i lakierowanie.

Hi Emilio,

 

My name is Stuart and live in South Afrrica, do you know anything about the crossover for the speaker. I have the same drive units and would like to build a cmplete speaker with them. I have used GOOGLE Translate for this entire thread and I love your review of this speaker. I hope you can help me out with the design :-)

 

 

Best regards,

 

 

Stuart

  • 2 tygodnie później...

Ja już do opinii z forum podchodzę z dystansem. Najczęściej spotykam na forach opinie ludzi, którzy piszą że głośnik A jest lepszy od B a nigdy ich nie mieli w ręce.

Żeby potwierdzić mój post wyżej:) napiszę od siebie, że czytałem od bardzo zaufanej osoby że XT25TG w danej konstrukcji zagrał lepiej od metalowego Seasa. A od siebie mogę dodać że HDS180 w moich 2 drożnych gra bardzo przyjemnie z Usherem 9950.

 

Oczywiście że podchodzę z dystansem. Do opinii pana Kisiela :-). Ponieważ tak się składa że głośnik który mi polecił jest rzeczywiście znakomity, ale jest bardzo drogi i on go sprzedaje - zatem taka wymiana jest w jego interesie :) Miałem ten głośnik w poprzednich kolumnach (RD1), chciałem spróbować czego innego i zrobiłem po swojemu i wstawiłem inny (sb-acoustics, jako równorzędny dla tego scana, oba są lepsze od Vify i to znacznie), ze świetnym - moim zdaniem - rezultatem.

Do opinii z forów podchodzę nie tyle z dystansem, co po prostu jak do czyjejś opinii i tyle. Tyle warta, ile poparta dowodami a nie inwektywami czy voodoochciałbym i bojasłyszęiguzikmnieobchodząfakty.

 

A co do głośników wysokotonowych. Był taki wątek o topowych głośnikach wysokotonowych, oczywiście tych powszechnie dostępnych na rynku.

 

Wysiliłem się i przeanalizowałem wyniki pomiarów z zaph, a wynik analizy wrzuciłem do arkusza i zamieściłem tutaj :

 

https://docs.google.com/file/d/0B5tJBE_LGdNXT2lFZVNkWS1zN3c/edit?usp=sharing

 

W ocenie końcowej największą wagę mają zniekształcenia F2+F3, niższą F4 i F5 oraz odpowiedź częstotliwościowa. Co chyba nie wymaga komentarza - kto choć trochę rozumie jak głośnik działa i na co konstruktor kolumny ma wpływ a na co w ogóle nie ma, sądzę że się zgodzi.

Ogólnie Vifa XT25 nie jest złym głośnikiem, ba, jest bardzo dobrym głośnikiem. Ale są o wiele lepsze i tyle.

 

Dane źródłowe do analizy pochodzą stąd :

http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/

A dokładniej z

http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/compare.html

 

jancio

 

 

Zapomniałem dodać, a engine forum nie pozwala mi przeedytować poprzedniego posta :

Tak oglądany arkusz może być nieczytelny. Aby pobrać PDF-a ---> ctrl+s albo menu PLIK->Pobierz

 

Jancio

Of course, equalizers are an absolute heresy - so go ahead and burn me at the stake(Thorsten Loesch).

Oczywiście że podchodzę z dystansem. Do opinii pana Kisiela :-). Ponieważ tak się składa że głośnik który mi polecił jest rzeczywiście znakomity, ale jest bardzo drogi i on go sprzedaje - zatem taka wymiana jest w jego interesie :) Miałem ten głośnik w poprzednich kolumnach (RD1), chciałem spróbować czego innego i zrobiłem po swojemu i wstawiłem inny (sb-acoustics, jako równorzędny dla tego scana, oba są lepsze od Vify i to znacznie), ze świetnym - moim zdaniem - rezultatem.

Do opinii z forów podchodzę nie tyle z dystansem, co po prostu jak do czyjejś opinii i tyle. Tyle warta, ile poparta dowodami a nie inwektywami czy voodoochciałbym i bojasłyszęiguzikmnieobchodząfakty.

 

A co do głośników wysokotonowych. Był taki wątek o topowych głośnikach wysokotonowych, oczywiście tych powszechnie dostępnych na rynku.

 

Wysiliłem się i przeanalizowałem wyniki pomiarów z zaph, a wynik analizy wrzuciłem do arkusza i zamieściłem tutaj :

 

https://docs.google.com/file/d/0B5tJBE_LGdNXT2lFZVNkWS1zN3c/edit?usp=sharing

 

W ocenie końcowej największą wagę mają zniekształcenia F2+F3, niższą F4 i F5 oraz odpowiedź częstotliwościowa. Co chyba nie wymaga komentarza - kto choć trochę rozumie jak głośnik działa i na co konstruktor kolumny ma wpływ a na co w ogóle nie ma, sądzę że się zgodzi.

Ogólnie Vifa XT25 nie jest złym głośnikiem, ba, jest bardzo dobrym głośnikiem. Ale są o wiele lepsze i tyle.

 

Dane źródłowe do analizy pochodzą stąd :

http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/

A dokładniej z

http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/compare.html

 

jancio

 

 

 

Zapomniałem dodać, a engine forum nie pozwala mi przeedytować poprzedniego posta :

Tak oglądany arkusz może być nieczytelny. Aby pobrać PDF-a ---> ctrl+s albo menu PLIK->Pobierz

 

Jancio

 

 

Dzięki Jancio,

zachęciłeś mnie do eksperymentu i raczej spróbuję wstawić Seasa do moich kolumienek,

nie wiem tylko "co na to zwrotnica"?

Poczekamy zobaczymy

Dzięki Jancio,

zachęciłeś mnie do eksperymentu i raczej spróbuję wstawić Seasa do moich kolumienek,

nie wiem tylko "co na to zwrotnica"?

Poczekamy zobaczymy

 

Żeby wiedzieć co robić, musisz rozpatrzeć głośniki pod kątem Twojej konkretnie kolumny. A nie "obiektywnie lepszego"

Ja miałem vifę xt25, odciętą na 2600Hz, i nie chciałem kombinować ze stolarką(przede wszystkim chciałem zachować możliwość powrotu do tego co było, w razie porażki), zatem szukałem głośnika o tym samym rozmiarze montażowym, użytecznego od 2KHz w górę(zniekształcenia) i o podobnej skuteczności.

I raptem okazało się że mam do wyboru trzy : ScanSpeak_6600(polecany przez Akustyka), SB Acoustics 29RDC i Peerless 810921. Koniec końców wypróbowałem SB i jestem zadowolony. Głośnik jest skuteczniejszy niż xt25, o ~1.5dB w pasmie użytecznym - i o tyle trzeba było go stłumić, bo było zbyt jasno przy głośniejszym słuchaniu.

Ja jestem zadowolony i to bardzo, ale wszelkie przeróbki każdy robi na własną odpowiedzialność :)

Of course, equalizers are an absolute heresy - so go ahead and burn me at the stake(Thorsten Loesch).

  • 4 tygodnie później...

Również kiedyś szukałem - nawet miałem okazje je odsłuchiwać :)

Kolumny: Monitor Audio PL500II oraz Franco Serblin Accordo Essence ::: Wzmacniacz: VTL MB 185 Series 2 Monoblock ::: PRE: Lamm LL2.1 :: DAC: DIY by Pan Waldemar + Audiobyte Black Dragon ::: IC: Audioquest SKY DBS 72V, Van Den Hul The D-102 III XLR Głośnikowe: Transparent Audio Reference 2x4m, Coaxial: Apogee Wyde Eye + WBT Nextgen 0110Cu::: Zasilające: Shunyata Sidewinder + 4x Wireworld Aurora 7.2, Ekran: Adeo Velvet 135" Projektor:JVC X7900/RS540 4K::: Amplituner:Onkyo TX-RZ50 + NAD M25 + NAD C352 Kolumny Dolby Atmos 7.4.2: Monitor Audio PL500II (front) ,Franco Serblin Accordo Essence (boki) Focal Chorus 806(tył, sufit), Monitor Audio PLC3500II (centralny), 4x SW800V (Subwoofer)

  • 4 tygodnie później...

Witam

Wpisuję się do klubu.

Dzisiaj po ponad pół roku dłubania odpaliłem ILR12.

I przyznam się szczerze że lekko się zawiodłem, chyba miałem zbyt wygórowane wyobrażenie co do dźwięku.

Stoją one obok starych kolumn z MM za 200,- za kpl. i nie słyszę specjalnej różnicy jakości. Dźwięk jest przytłumiony soprany jakieś niewyraźne a o scenie nie wspomnę

- nie ma. Zastanawiam się co może być tego przyczyną; zwarcie na przewodach, złej jakości luty, coś przegrzałem lutując, może gdzieś plusa nie zgrzałem z plusem lub muzyka z flesha mp3 320kb/s. ILR12 napędza Rotel RA-12, a pare z MM Kenwood KR-A4050. Czy ktoś może wie w czym może być problem problem.

No to ewidentnie jest coś nie tak. Powodów może być wiele: kiepska elektronika, coś skopane w zwrotnicy, ale na pewno przyczyna leży po stronie słuchacza:)

Edytowane przez jamess8

A może to przez niewygrzane przetworniki? Niech pograją z 50h to może być za dużo góry. Po kolejnych 50h zaczną się układać, a po kolejnych 100h grania powinny grać na 80-90% swoich możliwości.

www.AcousticLab.pl  Kompleksowe adaptacje akustyczne.
Projektowanie, pomiary, realizacja, doradztwo.

ILR 12 jakoś nie ma specjalnie wyeksponowanych wysokich - to takie moje prywatne spostrzeżenie .

Aby budowały scenę potrzebują miejsca z tyłu zresztą to indywidualna i skomplikowana kwestia.

Mają świetny bas to takie moje uwagi.

Gość masza1968

(Konto usunięte)

To jest iluminator. On zagra po trzech!!! miesiącach pracy. Dźwięk się zmieni wtedy diametralnie.

Sam nie mogłem w to uwierzyć jak mi mówili ale było mi dane przekonać się o tym na własnej skórze.

Także, cierpliwości.

Witam

Wpisuję się do klubu.

Dzisiaj po ponad pół roku dłubania odpaliłem ILR12.

I przyznam się szczerze że lekko się zawiodłem, chyba miałem zbyt wygórowane wyobrażenie co do dźwięku.

[...]Dźwięk jest przytłumiony soprany jakieś niewyraźne a o scenie nie wspomnę - nie ma. Zastanawiam się co może być tego przyczyną[...]

 

Po pierwsze, ILx12 występują w dwóch wersjach : R i D, różniących się gwizdkiem przy tak samo wystrojonej zwrotnicy. Ty masz głośnik "R".

Rzut oka na charakterystykę przetwarzania - porównanie 1:1 obu głośników

http://www.akustyk.com.pl/scanspeak/pdf/d3004-662000.pdf

http://www.akustyk.com.pl/scanspeak/pdf/r3004-662000.pdf

 

I to co widać od razu. - R jest mniej skuteczny(czyli cichszy) o średnio 1dB od głośnika "D" , a do tego w pasmie 3-8KHz ma lekki dołek. Co przy odcięciu na 3300Hz, bo tak jest w ILR12, daje w przedziale 3-8KHz wyciszenie w stosunku do głośnika D o 1-2dB.

Przy tak wyrównanych kolumnach, jest to oczywiście słyszalne i to bardzo, a efekt akustyczny to wrażenie wycofania i zmatowienia dźwięku(w porównaniu z ILD12).

Niestety, wygląda na to, że cały przedział "presence", cykacze i plumkania - masz lekko wycofany, co nie przeszkadzałoby przy byle jakich przetwornikach, ale przy iluminatorach to hmm...no dobra, nie komentuję, widać że Kisiel przygotował wersję "normal" - czyli D i z lekko wycofaną górką - czyli R. Brak sceny wynika wprost z wycofania tego zakresu, kto ma i potrafi korzystać z korektora graficznego - ten może sobie sam przećwiczyć wpływ pasma "presence" na scenę. Powiedziałbym że jest fundamentalne :)

Rozwiązaniem moim zdaniem jest telefon do pana Kisiela, i wybór jednego z dwu rozwiązań - albo wymiana głośników na jednak R, albo lekka korekta zwrotnicy, raczej gwizdek jest stłumiony i pewnie wystarczy zmiejszyć/zlikwidować tłumienie.

 

Ja stałem przed podobnym dylematem nie tak dawno, ale zamiast http://www.akustyk.com.pl/scanspeak/pdf/d3004-662000.pdf wstawiłem kupione na własną rekę to : http://www.sbacoustics.com/index.php/products/tweeters/sb29rdc-c000-4

Niemniej - poradź się Kisiela, IMO najlepsze źródło - z korektą na to że on jednak zarabia na sprzedaży SS więc tańszego a tak samo dobrego SB Ci nie poleci :)

 

I jeszcze takie dwie małe a kąśliwe uwagi pod kątem fantazji wypisywanych tu przez niektórych.

Litości z tym wygrzewaniem, jakie 3 miesiące, jakie 50+50+100h...o rany :)

Ja kiedyś naiwnie sądziłem że Akustyki kupują ludzie kierujący się faktami i wiedzą, a audiovoodoo fantaści zajmują się a bardziej hi-end i kablami. Jak widać, gruba pomyłka.

 

Ale do rzeczy. Słynne "wygrzewanie" głośników - dotyczy bardziej basów i mid-basów niż gwizdków, nazwa jest myląca bo nic się nie wygrzewa, chodzi o fizyczne "rozruszanie" zawieszenia głośników. W basach skutkiem jest zejście o kilka Hz z częstotliwością rezonansową, w gwizdkach ustabilizowanie rezonansów. Nie zmieni się ani skuteczność ani parametry elektryczne.

Dowód tutaj: http://www.akustyk.com.pl/wavecor/pdf/WF182BD03-04.pdf ;wavecor podaje w specyfikacjach głośników "before burn-in/after burn-in" przy czym realiści i konstruktorzy mówią o 10-20h wygrzewania. To są urojenia i arogancja, moim zdaniem - twierdzić że się pamięta jak było 100-200h wcześniej.

proponuję złapać kontakt z rzeczywistością, i jednak pogodzić się z faktami a mniej fantazjować i mylić własne "po 100h przyzwyczaiłem się do brzmienia SS i teraz mi się podoba" z "po 100h SS zaczynają grać".

Podobnie wypisywanie czegoś o mezaliansie...mezaliansem jest łączenie nowoczesnych scanspeaków, w których płacimy krocie za niskie zniekształcenia, z lampowcem, który tych zniekształceń dowali cąłą masę, choćby i przyjemnych dla ucha, ale zniekształeceń jednak. A nie - poprawny tranzystor którego jedyną "wadą" jest to że nie był wyceniony przez producenta z 2500% marżą, jak wzmacniaczyki z manufaktur "hiend".

 

Zresztą po co doszukiwać się przyczyn na zasadzie "a może siedzą w studni, a może poszli do lasu" jak widać z samych użytych głośników, że ILR12 mają mniej góry niż ILD12? Po co?

 

Jancio

Edytowane przez Jancio

Of course, equalizers are an absolute heresy - so go ahead and burn me at the stake(Thorsten Loesch).

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.