Skocz do zawartości
IGNORED

Klub kolumn Akustyka.


nautilus81
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Ja już do opinii z forum podchodzę z dystansem. Najczęściej spotykam na forach opinie ludzi, którzy piszą że głośnik A jest lepszy od B a nigdy ich nie mieli w ręce. Bo to parametry jeden ma lepsze itd. Jest tyle konfiguracji, tyle zmiennych, że na forach naprawdę ciężko znaleźć wartościowe wskazówki.

 

 

 

Żeby potwierdzić mój post wyżej:) napiszę od siebie, że czytałem od bardzo zaufanej osoby że XT25TG w danej konstrukcji zagrał lepiej od metalowego Seasa. A od siebie mogę dodać że HDS180 w moich 2 drożnych gra bardzo przyjemnie z Usherem 9950.

 

jamess8

jeszcze raz dzięki

Andrzej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Andrzej, ale nie miałem też na myśli przekonanie Cię do XT25TG, bo nie jest to łatwy głośnik w aplikacji i nie każdemu też przypadnie do gustu. Np. Usher 9950 będzie pewniejszym wyborem, ale jest droższy. Słyszałem tez popularnego metalowego Seasa (chyba 27tbfc/g) w jednej konstrukcji z Vifą XT18 na zwrotnicy Yoshiego i grało to super.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Andrzej, ale nie miałem też na myśli przekonanie Cię do XT25TG, bo nie jest to łatwy głośnik w aplikacji i nie każdemu też przypadnie do gustu. Np. Usher 9950 będzie pewniejszym wyborem, ale jest droższy. Słyszałem tez popularnego metalowego Seasa (chyba 27tbfc/g) w jednej konstrukcji z Vifą XT18 na zwrotnicy Yoshiego i grało to super.

 

ok rozumiem,

mi XT nie podszedł obecnie mam DX na górze i nadal nie to...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 2 tygodnie później...
  • 3 tygodnie później...

Jest to projekt Akustyka. Powstał niestety tylko w jednym egzemplarzu, zapewne ze względu na wysoką cenę i problemy z dostępnością przetworników ATC (z tego samego powodu nie można już kupić nowych AR3).

 

ar3 aktualnie można jak nowe z ogłoszenia chyba za przyzwoitą cenę kupic

Edytowane przez krzysiekol
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hi Emilio,

 

My name is Stuart and live in South Afrrica, do you know anything about the crossover for the speaker. I have the same drive units and would like to build a cmplete speaker with them. I have used GOOGLE Translate for this entire thread and I love your review of this speaker. I hope you can help me out with the design :-)

 

 

Best regards,

 

 

Stuart

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 2 tygodnie później...

Ja już do opinii z forum podchodzę z dystansem. Najczęściej spotykam na forach opinie ludzi, którzy piszą że głośnik A jest lepszy od B a nigdy ich nie mieli w ręce.

Żeby potwierdzić mój post wyżej:) napiszę od siebie, że czytałem od bardzo zaufanej osoby że XT25TG w danej konstrukcji zagrał lepiej od metalowego Seasa. A od siebie mogę dodać że HDS180 w moich 2 drożnych gra bardzo przyjemnie z Usherem 9950.

 

Oczywiście że podchodzę z dystansem. Do opinii pana Kisiela :-). Ponieważ tak się składa że głośnik który mi polecił jest rzeczywiście znakomity, ale jest bardzo drogi i on go sprzedaje - zatem taka wymiana jest w jego interesie :) Miałem ten głośnik w poprzednich kolumnach (RD1), chciałem spróbować czego innego i zrobiłem po swojemu i wstawiłem inny (sb-acoustics, jako równorzędny dla tego scana, oba są lepsze od Vify i to znacznie), ze świetnym - moim zdaniem - rezultatem.

Do opinii z forów podchodzę nie tyle z dystansem, co po prostu jak do czyjejś opinii i tyle. Tyle warta, ile poparta dowodami a nie inwektywami czy voodoochciałbym i bojasłyszęiguzikmnieobchodząfakty.

 

A co do głośników wysokotonowych. Był taki wątek o topowych głośnikach wysokotonowych, oczywiście tych powszechnie dostępnych na rynku.

 

Wysiliłem się i przeanalizowałem wyniki pomiarów z zaph, a wynik analizy wrzuciłem do arkusza i zamieściłem tutaj :

 

https://docs.google.com/file/d/0B5tJBE_LGdNXT2lFZVNkWS1zN3c/edit?usp=sharing

 

W ocenie końcowej największą wagę mają zniekształcenia F2+F3, niższą F4 i F5 oraz odpowiedź częstotliwościowa. Co chyba nie wymaga komentarza - kto choć trochę rozumie jak głośnik działa i na co konstruktor kolumny ma wpływ a na co w ogóle nie ma, sądzę że się zgodzi.

Ogólnie Vifa XT25 nie jest złym głośnikiem, ba, jest bardzo dobrym głośnikiem. Ale są o wiele lepsze i tyle.

 

Dane źródłowe do analizy pochodzą stąd :

http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/

A dokładniej z

http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/compare.html

 

jancio

 

 

Zapomniałem dodać, a engine forum nie pozwala mi przeedytować poprzedniego posta :

Tak oglądany arkusz może być nieczytelny. Aby pobrać PDF-a ---> ctrl+s albo menu PLIK->Pobierz

 

Jancio

Of course, equalizers are an absolute heresy - so go ahead and burn me at the stake(Thorsten Loesch).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście że podchodzę z dystansem. Do opinii pana Kisiela :-). Ponieważ tak się składa że głośnik który mi polecił jest rzeczywiście znakomity, ale jest bardzo drogi i on go sprzedaje - zatem taka wymiana jest w jego interesie :) Miałem ten głośnik w poprzednich kolumnach (RD1), chciałem spróbować czego innego i zrobiłem po swojemu i wstawiłem inny (sb-acoustics, jako równorzędny dla tego scana, oba są lepsze od Vify i to znacznie), ze świetnym - moim zdaniem - rezultatem.

Do opinii z forów podchodzę nie tyle z dystansem, co po prostu jak do czyjejś opinii i tyle. Tyle warta, ile poparta dowodami a nie inwektywami czy voodoochciałbym i bojasłyszęiguzikmnieobchodząfakty.

 

A co do głośników wysokotonowych. Był taki wątek o topowych głośnikach wysokotonowych, oczywiście tych powszechnie dostępnych na rynku.

 

Wysiliłem się i przeanalizowałem wyniki pomiarów z zaph, a wynik analizy wrzuciłem do arkusza i zamieściłem tutaj :

 

https://docs.google.com/file/d/0B5tJBE_LGdNXT2lFZVNkWS1zN3c/edit?usp=sharing

 

W ocenie końcowej największą wagę mają zniekształcenia F2+F3, niższą F4 i F5 oraz odpowiedź częstotliwościowa. Co chyba nie wymaga komentarza - kto choć trochę rozumie jak głośnik działa i na co konstruktor kolumny ma wpływ a na co w ogóle nie ma, sądzę że się zgodzi.

Ogólnie Vifa XT25 nie jest złym głośnikiem, ba, jest bardzo dobrym głośnikiem. Ale są o wiele lepsze i tyle.

 

Dane źródłowe do analizy pochodzą stąd :

http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/

A dokładniej z

http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/compare.html

 

jancio

 

 

 

Zapomniałem dodać, a engine forum nie pozwala mi przeedytować poprzedniego posta :

Tak oglądany arkusz może być nieczytelny. Aby pobrać PDF-a ---> ctrl+s albo menu PLIK->Pobierz

 

Jancio

 

 

Dzięki Jancio,

zachęciłeś mnie do eksperymentu i raczej spróbuję wstawić Seasa do moich kolumienek,

nie wiem tylko "co na to zwrotnica"?

Poczekamy zobaczymy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Jancio,

zachęciłeś mnie do eksperymentu i raczej spróbuję wstawić Seasa do moich kolumienek,

nie wiem tylko "co na to zwrotnica"?

Poczekamy zobaczymy

 

Żeby wiedzieć co robić, musisz rozpatrzeć głośniki pod kątem Twojej konkretnie kolumny. A nie "obiektywnie lepszego"

Ja miałem vifę xt25, odciętą na 2600Hz, i nie chciałem kombinować ze stolarką(przede wszystkim chciałem zachować możliwość powrotu do tego co było, w razie porażki), zatem szukałem głośnika o tym samym rozmiarze montażowym, użytecznego od 2KHz w górę(zniekształcenia) i o podobnej skuteczności.

I raptem okazało się że mam do wyboru trzy : ScanSpeak_6600(polecany przez Akustyka), SB Acoustics 29RDC i Peerless 810921. Koniec końców wypróbowałem SB i jestem zadowolony. Głośnik jest skuteczniejszy niż xt25, o ~1.5dB w pasmie użytecznym - i o tyle trzeba było go stłumić, bo było zbyt jasno przy głośniejszym słuchaniu.

Ja jestem zadowolony i to bardzo, ale wszelkie przeróbki każdy robi na własną odpowiedzialność :)

Of course, equalizers are an absolute heresy - so go ahead and burn me at the stake(Thorsten Loesch).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 4 tygodnie później...

Również kiedyś szukałem - nawet miałem okazje je odsłuchiwać :)

Kolumny: Monitor Audio PL500II oraz Franco Serblin Accordo Essence ::: Wzmacniacz: VTL MB 185 Series 2 Monoblock ::: PRE: Lamm LL2.1 :: DAC: DIY by Pan Waldemar + Audiobyte Black Dragon ::: IC: Audioquest SKY DBS 72V, Van Den Hul The D-102 III XLR Głośnikowe: Transparent Audio Reference 2x4m, Coaxial: Apogee Wyde Eye + WBT Nextgen 0110Cu::: Zasilające: Shunyata Sidewinder + 4x Wireworld Aurora 7.2, Ekran: Adeo Velvet 135" Projektor:JVC X7900/RS540 4K::: Amplituner:Onkyo TX-RZ50 + NAD M25 + NAD C352 Kolumny Dolby Atmos 7.4.2: Monitor Audio PL500II (front) ,Franco Serblin Accordo Essence (boki) Focal Chorus 806(tył, sufit), Monitor Audio PLC3500II (centralny), 4x SW800V (Subwoofer)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 4 tygodnie później...

Witam

Wpisuję się do klubu.

Dzisiaj po ponad pół roku dłubania odpaliłem ILR12.

I przyznam się szczerze że lekko się zawiodłem, chyba miałem zbyt wygórowane wyobrażenie co do dźwięku.

Stoją one obok starych kolumn z MM za 200,- za kpl. i nie słyszę specjalnej różnicy jakości. Dźwięk jest przytłumiony soprany jakieś niewyraźne a o scenie nie wspomnę

- nie ma. Zastanawiam się co może być tego przyczyną; zwarcie na przewodach, złej jakości luty, coś przegrzałem lutując, może gdzieś plusa nie zgrzałem z plusem lub muzyka z flesha mp3 320kb/s. ILR12 napędza Rotel RA-12, a pare z MM Kenwood KR-A4050. Czy ktoś może wie w czym może być problem problem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może to przez niewygrzane przetworniki? Niech pograją z 50h to może być za dużo góry. Po kolejnych 50h zaczną się układać, a po kolejnych 100h grania powinny grać na 80-90% swoich możliwości.

www.AcousticLab.pl  Kompleksowe adaptacje akustyczne.
Projektowanie, pomiary, realizacja, doradztwo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość masza1968

(Konto usunięte)

To jest iluminator. On zagra po trzech!!! miesiącach pracy. Dźwięk się zmieni wtedy diametralnie.

Sam nie mogłem w to uwierzyć jak mi mówili ale było mi dane przekonać się o tym na własnej skórze.

Także, cierpliwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Wpisuję się do klubu.

Dzisiaj po ponad pół roku dłubania odpaliłem ILR12.

I przyznam się szczerze że lekko się zawiodłem, chyba miałem zbyt wygórowane wyobrażenie co do dźwięku.

[...]Dźwięk jest przytłumiony soprany jakieś niewyraźne a o scenie nie wspomnę - nie ma. Zastanawiam się co może być tego przyczyną[...]

 

Po pierwsze, ILx12 występują w dwóch wersjach : R i D, różniących się gwizdkiem przy tak samo wystrojonej zwrotnicy. Ty masz głośnik "R".

Rzut oka na charakterystykę przetwarzania - porównanie 1:1 obu głośników

http://www.akustyk.com.pl/scanspeak/pdf/d3004-662000.pdf

http://www.akustyk.com.pl/scanspeak/pdf/r3004-662000.pdf

 

I to co widać od razu. - R jest mniej skuteczny(czyli cichszy) o średnio 1dB od głośnika "D" , a do tego w pasmie 3-8KHz ma lekki dołek. Co przy odcięciu na 3300Hz, bo tak jest w ILR12, daje w przedziale 3-8KHz wyciszenie w stosunku do głośnika D o 1-2dB.

Przy tak wyrównanych kolumnach, jest to oczywiście słyszalne i to bardzo, a efekt akustyczny to wrażenie wycofania i zmatowienia dźwięku(w porównaniu z ILD12).

Niestety, wygląda na to, że cały przedział "presence", cykacze i plumkania - masz lekko wycofany, co nie przeszkadzałoby przy byle jakich przetwornikach, ale przy iluminatorach to hmm...no dobra, nie komentuję, widać że Kisiel przygotował wersję "normal" - czyli D i z lekko wycofaną górką - czyli R. Brak sceny wynika wprost z wycofania tego zakresu, kto ma i potrafi korzystać z korektora graficznego - ten może sobie sam przećwiczyć wpływ pasma "presence" na scenę. Powiedziałbym że jest fundamentalne :)

Rozwiązaniem moim zdaniem jest telefon do pana Kisiela, i wybór jednego z dwu rozwiązań - albo wymiana głośników na jednak R, albo lekka korekta zwrotnicy, raczej gwizdek jest stłumiony i pewnie wystarczy zmiejszyć/zlikwidować tłumienie.

 

Ja stałem przed podobnym dylematem nie tak dawno, ale zamiast http://www.akustyk.com.pl/scanspeak/pdf/d3004-662000.pdf wstawiłem kupione na własną rekę to : http://www.sbacoustics.com/index.php/products/tweeters/sb29rdc-c000-4

Niemniej - poradź się Kisiela, IMO najlepsze źródło - z korektą na to że on jednak zarabia na sprzedaży SS więc tańszego a tak samo dobrego SB Ci nie poleci :)

 

I jeszcze takie dwie małe a kąśliwe uwagi pod kątem fantazji wypisywanych tu przez niektórych.

Litości z tym wygrzewaniem, jakie 3 miesiące, jakie 50+50+100h...o rany :)

Ja kiedyś naiwnie sądziłem że Akustyki kupują ludzie kierujący się faktami i wiedzą, a audiovoodoo fantaści zajmują się a bardziej hi-end i kablami. Jak widać, gruba pomyłka.

 

Ale do rzeczy. Słynne "wygrzewanie" głośników - dotyczy bardziej basów i mid-basów niż gwizdków, nazwa jest myląca bo nic się nie wygrzewa, chodzi o fizyczne "rozruszanie" zawieszenia głośników. W basach skutkiem jest zejście o kilka Hz z częstotliwością rezonansową, w gwizdkach ustabilizowanie rezonansów. Nie zmieni się ani skuteczność ani parametry elektryczne.

Dowód tutaj: http://www.akustyk.com.pl/wavecor/pdf/WF182BD03-04.pdf ;wavecor podaje w specyfikacjach głośników "before burn-in/after burn-in" przy czym realiści i konstruktorzy mówią o 10-20h wygrzewania. To są urojenia i arogancja, moim zdaniem - twierdzić że się pamięta jak było 100-200h wcześniej.

proponuję złapać kontakt z rzeczywistością, i jednak pogodzić się z faktami a mniej fantazjować i mylić własne "po 100h przyzwyczaiłem się do brzmienia SS i teraz mi się podoba" z "po 100h SS zaczynają grać".

Podobnie wypisywanie czegoś o mezaliansie...mezaliansem jest łączenie nowoczesnych scanspeaków, w których płacimy krocie za niskie zniekształcenia, z lampowcem, który tych zniekształceń dowali cąłą masę, choćby i przyjemnych dla ucha, ale zniekształeceń jednak. A nie - poprawny tranzystor którego jedyną "wadą" jest to że nie był wyceniony przez producenta z 2500% marżą, jak wzmacniaczyki z manufaktur "hiend".

 

Zresztą po co doszukiwać się przyczyn na zasadzie "a może siedzą w studni, a może poszli do lasu" jak widać z samych użytych głośników, że ILR12 mają mniej góry niż ILD12? Po co?

 

Jancio

Edytowane przez Jancio

Of course, equalizers are an absolute heresy - so go ahead and burn me at the stake(Thorsten Loesch).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.