Jump to content
IGNORED

Amatorskie zestawy pomiarowe wykorzystywane w adaptacjach akustycznych.


Recommended Posts

Widzę że dział Akustyki się rozwija /rozwijasz/. No i szacun że w taki sposób dzielisz się wiedzą. Często jest tak, że jak potrzebuje się konkretnej pomocy to temat się urywa a co najwyżej przychodzi propozycja ... wydania najczęściej nieuzasadnionej kasy. A tu proszę.

Mam nadzieję że pociągniesz wątek i nie skończy się na opisie zestawów , ale pójdzie dalej w pomiary , interpretacje, itp.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

ZESTAW NR 2

Zestaw składa się z:

 

1. Mikrofon pomiarowy - Behringer ECM8000

 

2. ART DUAL PRE USB – preamp mikrofonowy z zasilaniem +48V phantom z łączem USB umożliwiającym podłączenie do komputera.

 

3. Przewody łączące:

 

- mikrofon pomiarowy - XLR męski > żeński z preampem.

- Preamp - 6,3 Jack mono > RCA ze wzmacniaczem mocy.

 

4. Przewód kalibracyjnyXLR męski > 6,3 Jack mono.

 

5. Statyw mikrofonowy

 

6. Program Room EQ Wizard

 

7. Plik kalibracyjny dla mikrofonu Behringer ECM8000

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

W następnym wpisie postaram się pokazać wyniki (wykresy pomiarowe) pracy na obu zestawach.

post-11945-0-02239400-1331130092_thumb.jpg

post-11945-0-36874100-1331130100_thumb.jpg

post-11945-0-77735900-1331130112_thumb.jpg

post-11945-0-16946200-1331130122_thumb.jpg

post-11945-0-38148100-1331130133_thumb.jpg

post-11945-0-39239500-1331130154_thumb.jpg

post-11945-0-88761800-1331130227_thumb.jpg

Edited by Imacman
  • Like 2
Link to post
Share on other sites

W Room EQ Wizard jest programowy SPL Meter

A jak on działa? Nie bardzo to umiem sobie wyobrazić. Trzeba by znać czułość mikrofonu i współczynnik wzmocnienia interfejsu. Inaczej skąd EQ Wizard miałby obliczyć SPL?

 

W sumie można by chyba SPL ustawić względem chałasu (poziomu ciszy) w pokoju, tylko to trochę ryzykowne, bo jak się ustawi zbyt głośno i zrobi pomiar w całym zakresie, to można spalić tweeter.

To jest ostatnie wolne miejsce na forum na Twoją reklamę...

Link to post
Share on other sites

Gdzie można kupić mikrofon pomiarowy z zestawu nr1?

 

Wersję RadioShack Sound Level Meter - Digital - 33-2055 można było jeszcze niedawno zakupić na eBayu. Zapowiadana jest nowsza wersja i trzeba odwiedzać aukcje. Koszt ok 40 GBF plus przesyłka.

Link to post
Share on other sites

Moim zdaniem działa dopiero po skalibrowaniu, a do kalibracji potrzebny jest miernik.

 

Dokładnie. Nawet w instrukcji REW jest napisane że potrzebny jest osobny miernik SPL do ustawienia odpowiedniego poziomu w REW.

Edited by L3VY

Pozdrawiam Mirosław Andrejuk

Link to post
Share on other sites

Wykonałem jeden pomiar kontrolny oboma zestawami w tych samych warunkach akustycznych. Niestety nie udało mi się dostosować równych poziomów wysterowania. Różnica wyniosła ok 10dB. Generalnie oba zestawy "pomierzyły" pomieszczenie w bardzo podobny sposób. W miarę czasu postaram się wyłowić ewentualne różnice w funkcjonowaniu i wygodzie użytkowania. Na załączonych zdjęciach przedstawiam wynik pomiaru - opisy przedstawiają [mikrofon & interfejs muzyczny]

post-11945-0-58782400-1331210817_thumb.jpg

post-11945-0-21686000-1331210843_thumb.jpg

post-11945-0-12736400-1331210859_thumb.jpg

post-11945-0-48886300-1331210871_thumb.jpg

post-11945-0-27509500-1331210884_thumb.jpg

post-11945-0-70814100-1331210893_thumb.jpg

Link to post
Share on other sites

Dokładnie. Nawet w instrukcji REW jest napisane że potrzebny jest osobny miernik SPL do ustawienia odpowiedniego poziomu w REW.

Warto dodać, że kalibracja SPL nie jest niezbędna na potrzeby pomiarów akustyki pomieszczenia. Jeśli spełnimy warunek, że rejestrowany przez REW maksymalny poziom jest wysterowany na +60db w stosunku do poziomu tła, to pomiar będzie jak najbardziej miarodajny. Interesują nas wartości względne zmian SPL w funkcji czasu i częstotliwości. Pomyłka (przesunięcie na skali) o kilka db wartości bezwzględnych SPL nie ma znaczenia.

Dokładna kalibracja SPL ma natomiast oczywiście znaczenie w innych zastosowania typu pomiar poziomu hałasu itp.

 

Generalnie oba zestawy "pomierzyły" pomieszczenie w bardzo podobny sposób.

Tak, robiłem analogiczne porównania (RadioShack vs Panasonic WM-61A, czyli ta sama wkładka co w ECM8000) i również otrzymałem bardzo zbliżone pomiary

Link to post
Share on other sites

Jeśli robiłeś pomiar z dwoma mikrofonami umieszczonymi blisko siebie jak na zdjęciu "Pomiar wspólny.jpg" to podejrzewam, że ten duży dołek przy 167Hz w pomiarze z Behringera 8000 wynika z zakłóceń spowodowanych bliskością RadioShacka.

 

Uwaga dla nie uważnych: Na drugim wykresie przebiegów obu pomiarów zamieszczonym przez Imacmana kolory są zmienione względem poprzedniego wykresu.

Edited by L3VY

Pozdrawiam Mirosław Andrejuk

Link to post
Share on other sites

Jeśli robiłeś pomiar z dwoma mikrofonami umieszczonymi blisko siebie jak na zdjęciu "Pomiar wspólny.jpg" to podejrzewam, że ten duży dołek przy 167Hz w pomiarze z Behringera 8000 wynika z zakłóceń spowodowanych bliskością RadioShacka.

 

Całkiem możliwe - następnym razem zrobię wspólny pomiar ustawiając urządzenia jedno po drugim.

Pamiętam Mirku jak Ty opisywałeś "walkę" z pomiarem w swoim pokoju, który był "zafałszowany" chyba oparciem od sofy, czy coś w tym stylu. Ja się mylę to proszę mnie popraw.

Link to post
Share on other sites

Zrobiłem pomiar ustawiając mikrofon na statywie dokładnie w miejscu gdzie jest głowa słuchacza, aby pokazać realny wynik adaptacji. Czyli to co słyszy słuchacz.

Potem dla porównania wykonałem pomiar bez kanapy pokazując, że nawet fotel/kanapa odsłuchowa wprowadza zniekształcenia. Jednak słuchanie siedząc na taborecie to raczej nie jest optymalna pozycja odsłuchowa.

Pozdrawiam Mirosław Andrejuk

Link to post
Share on other sites

Dla mniej wtajemniczonych pokaże o co chodzi w adaptacji akustycznej pomieszczenia na podstawie wykresu wodospadowego. Oczywiście jest to uproszczenie. Robiąc adaptację ideałem byłoby, aby wykres był jak najmniej pofałdowany i nie wystawał np. poza pomarańczowe odznaczenie. Jeszcze raz powtarzam, że jest to uproszczenie i trudne do uzyskania.

 

Dla przykładu podam wykresy wodospadowe (pobrane z Internetu) wskazujące na problemy z akustyką pomieszczenia. Oczywiście wykresy są różnie skalowane i utworzone i trudno je bezpośrednio porównać, ale sama treść jest chyba czytelna.

post-11945-0-90708800-1331236062_thumb.jpg

post-11945-0-54930600-1331238964_thumb.jpg

post-11945-0-34665500-1331238975_thumb.jpg

post-11945-0-45314900-1331238985_thumb.jpg

post-11945-0-66590700-1331238998_thumb.jpg

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Witam. Moje pytanie jest następujące. Skąd takie ładne charakterystyki od 21Hz. Wszyscy dysponujecie kolumnami które odtwarzają pełne pasmo częstotliwości?

 

Producent mojego wzmacniacza deklaruje dolny zakres już od 12Hz, a kolumny od 30Hz - tylko nie wiem o który wykres pytasz?

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Edited by Imacman
Link to post
Share on other sites

czy jest to podane na stronie

 

Brak strony - to manufaktura :) Oni tam robią wzmacniacze i olewają jakieś strony WWW.

 

Ale zawsze możesz podyskutować sobie z jego Twórcą:

 

http://www.audiostereo.pl/lampowy-fan-klub-amplifona_32072.html/page__view__findpost__p__2421241

 

W podanym wpisie jest mowa o tych 12Hz

Edited by Imacman
Link to post
Share on other sites

No jasne że każdy głośnik odtwarza 20Hz tylko z różnym spadkiem. Skoro zestaw pomiarowy kalibrujecie do około 0dB w paśmie użytecznym to powiedzmy 12dB spadek kolumny na niskich częstotliwościach (czyli po deklarowanym przez producenta paśmie przenoszenia w granicach +- 3dB) oznacza przekłamanie, a pewnie czasami nawet brak pierwszego modu rezonansowego pomieszczenia. Zresztą z tych pomiarów które pokazujecie otrzymujemy wypadkową wykresu częstotliwościowego kolumn i rezonansów pomieszczenia-tak czy nie?

Pozdrwaiam

Link to post
Share on other sites

L3VY dzięki. Wiedzałem że można liczyć na twoją opinię. Skoro wypadła odpowiedź na tak to moje następne pytanie jest następujące:

jeżeli znasz wykres częstotliwościowy kolumny do której wykonujesz pomiar i wiesz że ta kolumna ma powiedzmy -6dB spadek przy 3KHz-wykonujesz pomiar w danym pomieszczeniu i tego spadku nie widać, a może nawet wręcz przeciwnie jest górka-czy w odczytujemy to jako rezonans?

Pozdrawiam

Link to post
Share on other sites

Rezonans przy 3kHz? Chodzi o rezonans kopułki?

Do pomiaru powinno używać się "kostki" z głośnikami szerokopasmowymi. Jeśli używamy monitorka dwudrożnego to najlepiej aby miał oba głośniki w tej samej fazie. Jest to nawet opisane w wymaganiach co do sprzętu pomiarowego w normach dotyczących pomiarów akustycznych.

 

Więcej jak wrócę, bo właśnie wychodzę.

Pozdrawiam Mirosław Andrejuk

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock podczas używania strony.

Zarejestrowani użytkownicy mogą wyłączyć ten komunikat.