Skocz do zawartości
Imacman

Amatorskie zestawy pomiarowe wykorzystywane w adaptacjach akustycznych.

Rekomendowane odpowiedzi

W poniższym wątku, postaram się przybliżyć koncepcje 2 amatorskich zestawów pomiarowych wykorzystywanych w adaptacjach akustycznych pomieszczeń odsłuchowych.

 

Zaprezentuję zestawy oparte o najbardziej popularne komponenty oraz darmowy program Room EQ Wizard, w którym to możemy między innymi wykonać pomiar CSD z wodospadowym obrazowaniem charakterystyki danego pomieszczenia.

 

Z faktu wsparcia programowego w Room EQ Wizard w postaci plików kalibracyjnych zdecydowałem się na dwa poniższe mikrofony pomiarowe:

 

1. RadioShack Sound Level Meter

 

2. Behringer ECM8000

 

ZESTAW NR 1

Zestaw składa się z:

 

1. Mikrofon pomiarowy - RadioShack Sound Level Meter - Digital - 33-2055

 

2. Zewnętrzna karta muzyczna po USB - Behringer UCA202 (zbędna w przypadku komputerów stacjonarnych posiadających specjalistyczne karty muzyczne z liniowym wej/wyj).

 

3. Przewody łączące:

 

- mikrofon pomiarowy z interfejsem muzycznym (karta po USB)

- kartę muzyczną ze wzmacniaczem mocy – oba zakończone wtykami RCA (cinch).

 

4. Statyw do zamontowania mikrofonu pomiarowego – może być stawy fotograficzny o średnicy mocowania 1/4".

 

5. Program Room EQ Wizard:

 

http://chomikuj.pl/i...5,459495536.exe

 

6. Plik kalibrujący dla mikrofonu Radio Shack

 

http://chomikuj.pl/i...S,458924511.cal

 

W następnym wpisie zaprezentuje drugi zestaw.

post-11945-0-81609000-1331032658_thumb.jpg

post-11945-0-25842200-1331032667_thumb.jpg

post-11945-0-33037700-1331032682_thumb.jpg

post-11945-0-05419900-1331032695_thumb.jpg

post-11945-0-48651100-1331032705_thumb.jpg

post-11945-0-87729000-1331032726_thumb.jpg

Edytowane przez Imacman
  • Lubię to 13

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Widzę że dział Akustyki się rozwija /rozwijasz/. No i szacun że w taki sposób dzielisz się wiedzą. Często jest tak, że jak potrzebuje się konkretnej pomocy to temat się urywa a co najwyżej przychodzi propozycja ... wydania najczęściej nieuzasadnionej kasy. A tu proszę.

Mam nadzieję że pociągniesz wątek i nie skończy się na opisie zestawów , ale pójdzie dalej w pomiary , interpretacje, itp.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

pójdzie dalej w pomiary , interpretacje, itp

 

Właśnie taki mam zamiar. :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ZESTAW NR 2

Zestaw składa się z:

 

1. Mikrofon pomiarowy - Behringer ECM8000

 

2. ART DUAL PRE USB – preamp mikrofonowy z zasilaniem +48V phantom z łączem USB umożliwiającym podłączenie do komputera.

 

3. Przewody łączące:

 

- mikrofon pomiarowy - XLR męski > żeński z preampem.

- Preamp - 6,3 Jack mono > RCA ze wzmacniaczem mocy.

 

4. Przewód kalibracyjnyXLR męski > 6,3 Jack mono.

 

5. Statyw mikrofonowy

 

6. Program Room EQ Wizard

 

7. Plik kalibracyjny dla mikrofonu Behringer ECM8000

 

http://chomikuj.pl/i...S,458924398.cal

 

W następnym wpisie postaram się pokazać wyniki (wykresy pomiarowe) pracy na obu zestawach.

post-11945-0-02239400-1331130092_thumb.jpg

post-11945-0-36874100-1331130100_thumb.jpg

post-11945-0-77735900-1331130112_thumb.jpg

post-11945-0-16946200-1331130122_thumb.jpg

post-11945-0-38148100-1331130133_thumb.jpg

post-11945-0-39239500-1331130154_thumb.jpg

post-11945-0-88761800-1331130227_thumb.jpg

Edytowane przez Imacman
  • Lubię to 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ZESTAW NR 2

A co z ustawieniem SPL w drugim zestawie? W pierwszym nie ma problemu, bo RadioShack oprócz mikrofonu jest też miernikiem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A co z ustawieniem SPL

 

W Room EQ Wizard jest programowy SPL Meter.

post-11945-0-42574600-1331159697_thumb.jpg

  • Lubię to 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W Room EQ Wizard jest programowy SPL Meter

A jak on działa? Nie bardzo to umiem sobie wyobrazić. Trzeba by znać czułość mikrofonu i współczynnik wzmocnienia interfejsu. Inaczej skąd EQ Wizard miałby obliczyć SPL?

 

W sumie można by chyba SPL ustawić względem chałasu (poziomu ciszy) w pokoju, tylko to trochę ryzykowne, bo jak się ustawi zbyt głośno i zrobi pomiar w całym zakresie, to można spalić tweeter.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A jak on działa?

 

Nie wiem, nie korzystałem z programowego SPL'a.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem, nie korzystałem z programowego SPL'a.

Moim zdaniem działa dopiero po skalibrowaniu, a do kalibracji potrzebny jest miernik.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem działa dopiero po skalibrowaniu, a do kalibracji potrzebny jest miernik.

 

Zestaw nr 2 "doszedł" do mnie dopiero dzisiaj, więc jak go "oswoję", to spróbuję zrobić takową kalibrację i napiszę co jest grane.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Cadam

Gdzie można kupić mikrofon pomiarowy z zestawu nr1?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gdzie można kupić mikrofon pomiarowy z zestawu nr1?

 

Wersję RadioShack Sound Level Meter - Digital - 33-2055 można było jeszcze niedawno zakupić na eBayu. Zapowiadana jest nowsza wersja i trzeba odwiedzać aukcje. Koszt ok 40 GBF plus przesyłka.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem działa dopiero po skalibrowaniu, a do kalibracji potrzebny jest miernik.

 

Dokładnie. Nawet w instrukcji REW jest napisane że potrzebny jest osobny miernik SPL do ustawienia odpowiedniego poziomu w REW.

Edytowane przez L3VY

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wykonałem jeden pomiar kontrolny oboma zestawami w tych samych warunkach akustycznych. Niestety nie udało mi się dostosować równych poziomów wysterowania. Różnica wyniosła ok 10dB. Generalnie oba zestawy "pomierzyły" pomieszczenie w bardzo podobny sposób. W miarę czasu postaram się wyłowić ewentualne różnice w funkcjonowaniu i wygodzie użytkowania. Na załączonych zdjęciach przedstawiam wynik pomiaru - opisy przedstawiają [mikrofon & interfejs muzyczny]

post-11945-0-58782400-1331210817_thumb.jpg

post-11945-0-21686000-1331210843_thumb.jpg

post-11945-0-12736400-1331210859_thumb.jpg

post-11945-0-48886300-1331210871_thumb.jpg

post-11945-0-27509500-1331210884_thumb.jpg

post-11945-0-70814100-1331210893_thumb.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie. Nawet w instrukcji REW jest napisane że potrzebny jest osobny miernik SPL do ustawienia odpowiedniego poziomu w REW.

Warto dodać, że kalibracja SPL nie jest niezbędna na potrzeby pomiarów akustyki pomieszczenia. Jeśli spełnimy warunek, że rejestrowany przez REW maksymalny poziom jest wysterowany na +60db w stosunku do poziomu tła, to pomiar będzie jak najbardziej miarodajny. Interesują nas wartości względne zmian SPL w funkcji czasu i częstotliwości. Pomyłka (przesunięcie na skali) o kilka db wartości bezwzględnych SPL nie ma znaczenia.

Dokładna kalibracja SPL ma natomiast oczywiście znaczenie w innych zastosowania typu pomiar poziomu hałasu itp.

 

Generalnie oba zestawy "pomierzyły" pomieszczenie w bardzo podobny sposób.

Tak, robiłem analogiczne porównania (RadioShack vs Panasonic WM-61A, czyli ta sama wkładka co w ECM8000) i również otrzymałem bardzo zbliżone pomiary

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czerwony wykres to Behringer?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czerwony wykres to Behringer?

 

Przepraszam nie zamieściłem tej informacji. Na wspólnym wykresie.

 

Czerwony to RadioShack & Behringer UCA202

 

Lila różowy to Behringer ECM8000 & ART DUAL PRE USB

post-11945-0-18106700-1331213738_thumb.jpg

Edytowane przez Imacman

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli robiłeś pomiar z dwoma mikrofonami umieszczonymi blisko siebie jak na zdjęciu "Pomiar wspólny.jpg" to podejrzewam, że ten duży dołek przy 167Hz w pomiarze z Behringera 8000 wynika z zakłóceń spowodowanych bliskością RadioShacka.

 

Uwaga dla nie uważnych: Na drugim wykresie przebiegów obu pomiarów zamieszczonym przez Imacmana kolory są zmienione względem poprzedniego wykresu.

Edytowane przez L3VY

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli robiłeś pomiar z dwoma mikrofonami umieszczonymi blisko siebie jak na zdjęciu "Pomiar wspólny.jpg" to podejrzewam, że ten duży dołek przy 167Hz w pomiarze z Behringera 8000 wynika z zakłóceń spowodowanych bliskością RadioShacka.

 

Całkiem możliwe - następnym razem zrobię wspólny pomiar ustawiając urządzenia jedno po drugim.

Pamiętam Mirku jak Ty opisywałeś "walkę" z pomiarem w swoim pokoju, który był "zafałszowany" chyba oparciem od sofy, czy coś w tym stylu. Ja się mylę to proszę mnie popraw.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem pomiar ustawiając mikrofon na statywie dokładnie w miejscu gdzie jest głowa słuchacza, aby pokazać realny wynik adaptacji. Czyli to co słyszy słuchacz.

Potem dla porównania wykonałem pomiar bez kanapy pokazując, że nawet fotel/kanapa odsłuchowa wprowadza zniekształcenia. Jednak słuchanie siedząc na taborecie to raczej nie jest optymalna pozycja odsłuchowa.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dla mniej wtajemniczonych pokaże o co chodzi w adaptacji akustycznej pomieszczenia na podstawie wykresu wodospadowego. Oczywiście jest to uproszczenie. Robiąc adaptację ideałem byłoby, aby wykres był jak najmniej pofałdowany i nie wystawał np. poza pomarańczowe odznaczenie. Jeszcze raz powtarzam, że jest to uproszczenie i trudne do uzyskania.

 

Dla przykładu podam wykresy wodospadowe (pobrane z Internetu) wskazujące na problemy z akustyką pomieszczenia. Oczywiście wykresy są różnie skalowane i utworzone i trudno je bezpośrednio porównać, ale sama treść jest chyba czytelna.

post-11945-0-90708800-1331236062_thumb.jpg

post-11945-0-54930600-1331238964_thumb.jpg

post-11945-0-34665500-1331238975_thumb.jpg

post-11945-0-45314900-1331238985_thumb.jpg

post-11945-0-66590700-1331238998_thumb.jpg

  • Lubię to 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam. Moje pytanie jest następujące. Skąd takie ładne charakterystyki od 21Hz. Wszyscy dysponujecie kolumnami które odtwarzają pełne pasmo częstotliwości?

Pozdro

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wszyscy dysponujecie kolumnami które odtwarzają pełne pasmo częstotliwości?

 

Każda kolumna odtwarza np od 20 Hz :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam. Moje pytanie jest następujące. Skąd takie ładne charakterystyki od 21Hz. Wszyscy dysponujecie kolumnami które odtwarzają pełne pasmo częstotliwości?

 

Producent mojego wzmacniacza deklaruje dolny zakres już od 12Hz, a kolumny od 30Hz - tylko nie wiem o który wykres pytasz?

 

http://studio16hz.eu/produkty/minas-anor

Edytowane przez Imacman

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

"Producent mojego wzmacniacza deklaruje dolny zakres już od 12Hz"

 

Bardzo ciekawe. Te 12Hz to przy jakim poziomie i czy jest to podane na stronie?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

czy jest to podane na stronie

 

Brak strony - to manufaktura :) Oni tam robią wzmacniacze i olewają jakieś strony WWW.

 

Ale zawsze możesz podyskutować sobie z jego Twórcą:

 

http://www.audiostereo.pl/lampowy-fan-klub-amplifona_32072.html/page__view__findpost__p__2421241

 

W podanym wpisie jest mowa o tych 12Hz

Edytowane przez Imacman

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No jasne że każdy głośnik odtwarza 20Hz tylko z różnym spadkiem. Skoro zestaw pomiarowy kalibrujecie do około 0dB w paśmie użytecznym to powiedzmy 12dB spadek kolumny na niskich częstotliwościach (czyli po deklarowanym przez producenta paśmie przenoszenia w granicach +- 3dB) oznacza przekłamanie, a pewnie czasami nawet brak pierwszego modu rezonansowego pomieszczenia. Zresztą z tych pomiarów które pokazujecie otrzymujemy wypadkową wykresu częstotliwościowego kolumn i rezonansów pomieszczenia-tak czy nie?

Pozdrwaiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

L3VY dzięki. Wiedzałem że można liczyć na twoją opinię. Skoro wypadła odpowiedź na tak to moje następne pytanie jest następujące:

jeżeli znasz wykres częstotliwościowy kolumny do której wykonujesz pomiar i wiesz że ta kolumna ma powiedzmy -6dB spadek przy 3KHz-wykonujesz pomiar w danym pomieszczeniu i tego spadku nie widać, a może nawet wręcz przeciwnie jest górka-czy w odczytujemy to jako rezonans?

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rezonans przy 3kHz? Chodzi o rezonans kopułki?

Do pomiaru powinno używać się "kostki" z głośnikami szerokopasmowymi. Jeśli używamy monitorka dwudrożnego to najlepiej aby miał oba głośniki w tej samej fazie. Jest to nawet opisane w wymaganiach co do sprzętu pomiarowego w normach dotyczących pomiarów akustycznych.

 

Więcej jak wrócę, bo właśnie wychodzę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.