Skocz do zawartości
IGNORED

Dlaczego winyl NIE BRZMI lepiej od CD?


Accu
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

6 minut temu, ziko369 napisał:

Lechu, znasz sposoby na walkę z powyższym zjawiskiem?

Takie domowe, bez cudowania... ?

Nie znam. Może tylko utrzymywanie dokładnej pozycji głowy względem kolumn i pomieszczenia, czyli jak ktoś złośliwy kiedyś zaproponował - "głowa w imadło" ;-). Pamiętać tylko należy żeby w hobby nie przesadzać i nie tracić z oczu celu jakiemu ono służy ;-). Ten cel to słuchanie muzyki. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość

(Konto usunięte)
14 minut temu, Lech36 napisał:

Nie znam. Może tylko utrzymywanie dokładnej pozycji głowy względem kolumn i pomieszczenia, czyli jak ktoś złośliwy kiedyś zaproponował - "głowa w imadło" ;-). Pamiętać tylko należy żeby w hobby nie przesadzać i nie tracić z oczu celu jakiemu ono służy ;-). Ten cel to słuchanie muzyki. 

Tak właśnie Leszku robię... słucham non stop kolor ?

Aczkolwiek nie powiem, ostatnio brakuje sił...coś słuch mnie zawodzi ?... I notorycznie średnica mnie w...a ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Lech36 napisał:

technice wideo analog już całkowicie odszedł do historii i nikt nawet nie próbuje go wskrzeszać twierdząc że góruje nad techniką cyfrową bo by się ośmieszył.

to Twój podstawowy błąd, mylisz obraz z dźwiękiem, dźwięk jest falą mechaniczną i rządzi się innymi prawami, w obrazie nie ma transjentów

 

1 godzinę temu, Lech36 napisał:

filtracja grzebieniowa występuje również pomiędzy dwoma źródłami promieniowania

promieniowania statycznego a transjenty to impulsy, mylisz zagadnienia akustyczne z elektroakustycznymi

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez purple2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
13 minut temu, purple2 napisał:

promieniowania statycznego a transjenty to impulsy, mylisz zagadnienia akustyczne z elektroakustycznymi

Na tym filmie który już na pewno oglądałeś filtracja jest przedstawiona jako zjawisko elektroakustyczne, na transjenty też będzie to mieć wpływ:

P.S. Myślisz że za pomocą cyfry nie da się zarejestrować wiernie transjentów?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
23 minuty temu, Lech36 napisał:

na transjenty też będzie to mieć wpływ:

demagogia, odwracasz uwagę od sedna, Lechu Ty nie wiesz co to jest transjent, zanim przesuniesz głośnik transjentu już nie ma, to są mikrosekundy

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez purple2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
18 hours ago, purple2 said:

a jakie miały pasmo zapisu ?

Jak szerokie  pasmo jest wymagane, by zapisać poprawnie transjenty?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, purple2 napisał:

demagogia, odwracasz uwagę od sedna, Lechu Ty nie wiesz co to jest transjent, zanim przesuniesz głośnik transjentu już nie ma, to są mikrosekundy

A ja myślałem że to jest jasne, zawiodłem się :-). O.K. trudno, musi tak zostać ;-).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
29 minut temu, Lech36 napisał:

Myślisz że za pomocą cyfry nie da się zarejestrować wiernie transjentów?

da się, ale nie w formacie cd audio, w sacd tak

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez purple2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, purple2 napisał:

da się, ale nie w formacie cd audio

Format CD audio pokrywa ze sporym zapasem to co może rejestracja analogowa na płycie winylowej. Szerokie pasmo dla winylu to tylko teoria, która w praktyce się nie sprawdziła ze względu na liczne wady i niestabilność. Zostaje cyfra, jak komuś nie odpowiada format CD to ma do wyboru w plikach wyższe formaty.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
26 minut temu, Lech36 napisał:

do wyboru w plikach wyższe formaty

pamietaj, że najpierw jest studio nagrań i mikrofony, z mojego rozeznania modne są neumanny i akg zapewniam Cię, że w każdym formacie brzmią tak samo, a szerokopasmowe mikrofony służą tylko do pomiarów, możesz nie straszyć wyższymi formatami

43 minuty temu, Lech36 napisał:

CD audio pokrywa ze sporym zapasem to co może rejestracja analogowa na płycie winylowej

Lechu to jest herezja, możesz tak uważać bo nagrania studyjne nie pozwalają wykazać wyższości winylu nad cd audio

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, winylek napisał:

Jak szerokie  pasmo jest wymagane, by zapisać poprawnie transjenty?

specjalnie zarejestrowałeś się na forum by zadać to pytanie? po co powstał format sacd? i jakie ma pasmo? oto odpowiedź na Twoje pytanie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ach, dorzucę swoje 3 grosze, co mi tam.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
52 minuty temu, purple2 napisał:

pamietaj, że najpierw jest studio nagrań i mikrofony, z mojego rozeznania modne są neumanny i akg zapewniam Cię, że w każdym formacie brzmią tak samo, a szerokopasmowe mikrofony służą tylko do pomiarów, możesz nie straszyć wyższymi formatami

No to o co Tobie chodzi? Ja wyższymi formatami nie straszę tylko wspominam że takie są i nie należy się ich bać, choć pewnie dużo plusów dodatnich nie wniosą.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 hours ago, purple2 said:

specjalnie zarejestrowałeś się na forum by zadać to pytanie? po co powstał format sacd? i jakie ma pasmo? oto odpowiedź na Twoje pytanie

Nie dlatego. Nie pytam o sacd, tylko o konkretną wartość. Wiesz czy nie wiesz?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, winylek napisał:

Nie pytam o sacd, tylko o konkretną wartość.

nie zrozumiałeś mojej odpowiedzi, ok 50khz, w zależności od wrażliwości, stereofoniczna rozdzielczość słuchu wynosi 10us dlatego okres próbkowania cd audio równy 20us to trochę za mało

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez purple2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
25 minut temu, winylek napisał:

Cóż to jest stereofoniczna rozdzielczość słuchu?

podejrzewam, że masz dwoje uszu? czoło fali dźwiękowej dobiega do lewego i prawego ucha w różnym czasie z powodu różnicy dróg, i ta różnica czasów jest porównywana przez ośrodki słuchu przestrzennego w mózgu, i ten najmniejszy kwant czasu rozróżniany przez mózg jest rozdzielczością

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 30.06.2019 o 12:23, Lech36 napisał:

Nie znam. Może tylko utrzymywanie dokładnej pozycji głowy względem kolumn i pomieszczenia, czyli jak ktoś złośliwy kiedyś zaproponował - "głowa w imadło" ;-). Pamiętać tylko należy żeby w hobby nie przesadzać i nie tracić z oczu celu jakiemu ono służy ;-). Ten cel to słuchanie muzyki. 

Ejże - filtr grzebieniowy dotyczy (imho) pomieszczenia.

Przez przypadkowe rozmieszczenie np. zasłon, mebli,  półek z książkami, dywanów wyrównujemy podbicia i osłabienia danych częstotliwości.

Rozmieszczenie kolumn tak, żeby odległości płaszczyzn równoległych (ściany, sufit, podłoga) nie były krotnościami rozstawu kolumn lub odległości bazy stereo od słuchacza  pozwala na zmniejszenie wpływu filtracji grzebieniowej. Pochylenie, skoszenie płaszczyzny czołowej przetwornikó też zmniejsza wpływ ścianek obudowy na ściany pokoju. Interakcja paru (co najmniej 4 w parze kolumn) głośników przecież zachodzi nie tylko akustycznie , ale również elektrycznie.

Ważne chyba (wg mnie) aby dodawać jak najmniej do tych opóźnionych odbić rejestrowanych czy to mikrofonami czy też przy obróbce w studio..

Chyba nie trzeba uciekać się do aż tak drastycznych metod dla dobrej selektywności pozornych źródeł sygnału ?

Ja nie wytrzymam zbyt długo stacjonarnie w "sweet poincie" - nawet go właściwie nie szukałem ustawiając swoje przetworniki w pokoju. Jak słucham, to często chodzę. Korzystając z Twej rady bym nie wytrzymał kwadransa.

PS.

Ostatnio i tak najczęściej u mnie w użyciu słuchawki.

PPS.

Piszcie w miarę prostym językiem - zaledwie słuchaczem jestem, ale ciekawskim.

P o z d r a w i a m !

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
13 minut temu, xetras napisał:

Ejże - filtr grzebieniowy dotyczy (imho) pomieszczenia.

Przez przypadkowe rozmieszczenie np. zasłon, mebli,  półek z książkami, dywanów wyrównujemy podbicia i osłabienia danych częstotliwości.

Tu nie ma co zgadywac i domniemac (imho). Co to jest filtr grzebieniowy jest setki razy w wszelkich bazach wiedzy o akustyce, wikipedi,... zdefiniowane. Wystarczy poszukac i przeczytac a nie interetowac i dywagowac :-)

znasz  google?

 

BTW. A z ta interakcja akustyczna scian, z tymi krotnosciami i z ta elektryczna troszke namieszales :-) 

Mysle ze tu pomiesszales filtr grzebieniowy z z rozkladem modow/rezonansow zaleznych od proporcji pomieszczenia (bardzo niekorzystnych przy krotnosciach wymiarow)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PS. Jesli nie lubisz siedziec w "sweet spot", czyli zalezy Ci na szerokim polu z stosunkowo dobrym odtwarzaniem, to wazne jest zagwarantowanie stosunkowo rownomiernego rozkladu akustycznego cisnienia w calym pomieszczeniu. Wtedy optymalnym ustawieniem wyjsciowym glosnikow jest schemat 1/4 odleglosci/szerokosci od scian bocznych i 1/4 odleglosci/dlugosci od scian tylnych

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, xajas napisał:

Tu nie ma co zgadywac i domniemac (imho). Co to jest filtr grzebieniowy jest setki razy w wszelkich bazach wiedzy o akustyce, wikipedi,... zdefiniowane. Wystarczy poszukac i przeczytac. [...] 

Mysle ze tu pomiesszales filtr grzebieniowy z z rozkladem modow/rezonansow zaleznych od proporcji pomieszczenia (bardzo niekorzystnych przy krotnosciach wymiarow)

1. tak, ale trzeba to odczuć na ucho, o co chodzi.

2. faktycznie - wrzuciłem za dużo do 1 wora. Dzięki za zawężenie obszaru.

Z tego co naczytałem, zrozumiałem że chodzi o to, że filtracja grzebieniowa rozmywa czysty dźwięk, zakłóca barwę, pogarsza selektywność i lokalizację źródeł pozornych.

Przy stereo to podobno aż tak silnie nie jest odczuwalne.

Cytat z Everest, Pohlmann "Podręcznik akustyki":

"Zdaniem Blauerta zniekształcenia (...) z reguły nie są słyszalne. Aparat słuchowy ma zdolność pomijania takich zniekształceń w momencie percepcji barwy dźwięku. Jest to określane terminem " dwuuszne tłumienie zakolorowań barwy dźwięku". (...) Zniekształcenia są słyszalne po zatkaniu 1 ucha, (...). Ponadto barwa dźwięku sygnału stereo zmienia się w niewielkim stopniu przy ruchach głowy. "

Z rozdziału X - strona 217.

 

 

Godzinę temu, xajas napisał:

(...) optymalnym ustawieniem wyjsciowym glosnikow jest schemat 1/4 odleglosci/szerokosci od scian bocznych i 1/4 odleglosci/dlugosci od scian tylnych

Frajdę mam, że miejsce docelowe pokrywa się u mnie (~) z tym sugerowanym przez Ciebie jako punkt startowy do dalszego przesuwania.

Nie wiem, czy to intuicja podpowiedziała czy mi tak jak mam wyszło po znielubieniu innego rozstawu.

Dziękuję !

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, xetras napisał:

Ejże - filtr grzebieniowy dotyczy (imho) pomieszczenia.

Myślisz że w komorze bezechowej w której postawisz dwie kolumny (stereo) nie wystąpi? 

1 godzinę temu, xetras napisał:

Ostatnio i tak najczęściej u mnie w użyciu słuchawki.

W słuchawkach filtr grzebieniowy pomiędzy dwoma źródłami promieniowania nie wystąpi.

13 minut temu, xetras napisał:

Ponadto barwa dźwięku sygnału stereo zmienia się w niewielkim stopniu przy ruchach głowy. "

Głównie dlatego że zjawisko ma bardzo gęsty charakter.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
15 minut temu, Lech36 napisał:

Myślisz że w komorze bezechowej w której postawisz dwie kolumny (stereo) nie wystąpi ?

(...)

Głównie dlatego że zjawisko ma bardzo gęsty charakter.

ad 1.Słusznie spostrzegłeś - na szczęście obuusznie słuchamy. Filtracja i tak, mimo braku odbić, wystąpi.

ad 2. Czyli - jak to prościej opisać ?Prawie rozumiem, ale zaledwie tli się u mnie ten proces.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, xetras napisał:

Przy stereo to podobno aż tak silnie nie jest odczuwalne.

....

Cytat z Everest, Pohlmann "Podręcznik akustyki":

"Zdaniem Blauerta zniekształcenia (...) z reguły nie są słyszalne. Aparat słuchowy ma zdolność pomijania takich zniekształceń w momencie percepcji barwy dźwięku. Jest to określane terminem " dwuuszne tłumienie zakolorowań barwy dźwięku". (...) Zniekształcenia są słyszalne po zatkaniu 1 ucha, (...). Ponadto barwa dźwięku sygnału stereo zmienia się w niewielkim stopniu przy ruchach głowy. "

Hi,

tutaj znowu trzeba troche uwazac, bo znowu wpadly trzy pojecia/zjawiska do jednego worka :-)

to wszystko jest troche bardziej skomplikowane niz sie wydaje

1. Ucho/aparat sluchowy/mozg ma zdolnosc pomijania/korygowania waskopasmowych dipow/peakow powstajacych np. przez intererencje czasowo przesunietych sygnalow (tej samej czestotliwosci

2. "stereo" w Twoim rozumieniu I w tym kontekscie jest niezupelnie jenoznaczne. Mozesz rozroznic

a) jedno zrodlo dzwieku  z boku (np. tylko jeden glosnik) i dwoje uszu -> czyli ten sam signal dociera przesuniety czasowo do kazdego ucha (I dodaj do tego jeszcze sygnal odbity/refleksje)

b) dwa zrodla dzwieku po bokach (np. dwa glosniki odtwarzajace ten sam signal) I dwoje uszu + sygnaly odbite

 

Jak widzisz mozna to dowolnie pokomplikowac..

Teraz zastanow sie do ktorego przypadku odnosi sie wykazana przez Blauerta zdolnosc kompensacji barwy

Jak sie czlowiek w to zaglebi, to jest to wszystko totalnie ciekawe

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do filmu z "nav" :

Nikt nie ustawia jednego głośnika za drugim - czepiliście się tej filtracji grzebieniowej a przecież:

1.w normalnych warunkach bazy stereo głośniki są obok siebie.

2. kanał lewy i kanał prawy w sygnale stereo to nie są te same sygnały tylko inne.

3. słyszymy dwojgiem uszu a nie jednym mikrofonem

4. słuch nie jest pasywny jak mikrofon a aktywny (otoemisja)

Konkluzja nr 1 - Filtr grzebieniowy dotyczy mikrofonu.

Konkluzja nr 2 - Filtr grzebieniowy jest stosowany w realizacji nagrań.

Co ma do tego słuchacz ?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  Nikt nie ustawia jednego głośnika za drugim...

....

2. kanał lewy i kanał prawy w sygnale stereo to nie są te same sygnały tylko inne.

....

Konkluzja nr 1 - Filtr grzebieniowy dotyczy mikrofonu.

Konkluzja nr 2 - Filtr grzebieniowy jest stosowany w realizacji nagrań.

 

 

 

 Nie calkiem zrozumialem sens tych wypowiedzi

 

Nikt nie ustawia glosnikow jeden za drugim. Ale tez nikt nie buduje (dobrych) glosnikow centralnych do KD tak, ze masz dwa przetworniki mocowane poziomo i odtwarzajace to same pasmo (poza niskimi tonami). Jak myslisz dlaczego?

 

Ile % w sygnale L i R jest wspolne (de facto Mono) a ile rozne?

Czasy fascynacji i stosowania tzw. Pingpong-Stereo juz dawno minely:-)

 

Co znaczy dotyczy mikrofonu? Myslisz ze my tego nie wychwytujemy, nie slyszymy? Mozna to bardzo prosto sprawdzic np. odtwarzajac wzorcowy sygnal typu Sinus (np. 500Hz) i przesuwajac lekko glowe na lewo i prawo. Jak to wyprobujesz, to uslyszysz, o co chodzi

 

Jak to jest stosowane w realizacji nagran?

 

 

 

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@xajas

Taki film to przecież nagranie.

Główna opinia:

Filtr grzebieniowy tyczy 1 czujnika fali akustycznej z 2 źródeł tego samego sygnału rozstawionych tak, że ją (falę) różnie tłumią - nierównomiernie w pasmie - głównie niskie tony.

Dla domowego stereo na oba uszy chyba @Lech36 przecenia znaczenie tego zjawiska. Moim skromnym zdaniem.

[mam wkrótce (nie sam)  malowanie mieszkania i cały czas też nadal praca i bez urlopu - będę tylko chwilowo tutaj i jedynie z doskoku- odpowiedzi będą z opóźnieniem]

Na czytanie nie mam czasu - pliz, później nadrobię !

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
7 godzin temu, xetras napisał:

1.w normalnych warunkach bazy stereo głośniki są obok siebie.

Na filmie pokazowym zaprezentowanym wyżej głośniki stoją obok siebie a moim zdaniem im bardziej będą rozstawione tym zjawisko będzie silniejsze.

8 godzin temu, xetras napisał:

2. kanał lewy i kanał prawy w sygnale stereo to nie są te same sygnały tylko inne.

 Żeby wytworzyć obraz pozorny z systemu stereo np. na środku pomiędzy kolumnami to z lewej i prawej kolumny musi wydobywać się praktycznie to samo.

8 godzin temu, xetras napisał:

3. słyszymy dwojgiem uszu a nie jednym mikrofonem

Zgadza się, ale nie wiadomo czy to poprawia czy pogarsza sytuację w przypadku dwupunktowej emisji (stereo) wytwarzającej dźwiękowe obrazy pozorne.

8 godzin temu, xetras napisał:

4. słuch nie jest pasywny jak mikrofon a aktywny (otoemisja)

Zgadza się i pewnie dlatego możemy słuchać bez większego dyskomfortu, ale wpływ zjawiska na postrzeganie brzmienia jest pewny choć nie tak spektakularny jak w przypadku odbioru mikrofonem który nie ma zdolności korygowania tylko na chłodno pokazuje to co do niego dociera.

8 godzin temu, xetras napisał:

Konkluzja nr 1 - Filtr grzebieniowy dotyczy mikrofonu.

Nie, dotyczy również człowieka. Prosty eksperyment na prezentację tego zjawiska opisywałem kiedyś dla pojedynczej częstotliwości wydobywającej się jednocześnie z dwóch kolumn.

2 godziny temu, xajas napisał:

Konkluzja nr 2 - Filtr grzebieniowy jest stosowany w realizacji nagrań.

 Filtr grzebieniowy nie jest stosowany bo to zjawisko a nie sztuczny efekt specjalny. W studiach nagraniowych też może wystąpić i wpłynąć na zapis. 

2 godziny temu, xajas napisał:

Mozna to bardzo prosto sprawdzic np. odtwarzajac wzorcowy sygnal typu Sinus (np. 500Hz) i przesuwajac lekko glowe na lewo i prawo.

Na takiej częstotliwości potrzebne jest spore przesunięcie żeby dostrzec wyraźnie to zjawisko, znacznie łatwiej jest dla wyższych częstotliwości. Powyżej 8 kHz do uzyskania sumy w przeciw fazie potrzebne są już tylko pojedyncze centymetry a na 12 kHz to mniej niż 1 cm (połowa długości fali w powietrzu). Proponuję do eksperymentu zakres pomiędzy 3 a 8 kHz. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.