Skocz do zawartości
IGNORED

Kolumny z wysokotonową hybrydą - wstęga + kopułka


2socks

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

w przeciągu nadchodzących miesięcy będę się przymierzał do zakupu nowych kolumn i poszukując kandydatów trafiłem na Dali Epicon z wysokotonową hybrydą - i kopułka i wstęga. Czy Koledzy z doświadczeniem w temacie mogą podzielić się wiedzą co takie rozwiązanie daje? Interesuje mnie również jakie ma ograniczenia.

 

Stawiam na duża scenę i przestrzeń w spektaklu muzycznym ale jednocześnie na muzykalność. Pozbyłem się ostatnio Thieli i o ile dwóch pierwszych elementów tam nie brakowało to z tym ostatnim bywało różnie. Czy taka wysokotonowa hybryda daje więcej "powietrza" i detalu przy zachowaniu odpowiedniej dawki muzyki w muzyce? ;)

Odmiennośc polega na odpowiedzi impulsowej wstęga jest bardzo szybka a kopułka i pozostałe głośniki wolniejsze. Jeśli wstęga zachodzi na inny głośnik robi się mezalians. Tworzy się często wypadkowa obu prędkości a wiec bałagan!

W wyższych częstotliwościach niewprawne ucho tego może tak nie wychwytywać ale wprawnemu słuchaczowi to może jednak przeszkadzać.

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Głośnik ultrawysokotonowy spasowany z kopułką ceramiczną mam u siebie i widzę dużo zalet dźwiekowych takiego rozwiązania bo zakres powyżej 12-15kHz niewielkie wstążki lub małe kopułki 16-19mm odtwarzają znacznie wierniej od typowych calowych wysokotonówek a tym bardziej od większych. Nie jest łatwo spasować 2 głośniki wysokotonowe ze wzgędu na długość fali i ten ultrawysokotonowy musi być fazowo wyregulowany i mieć bardzo ostry filtr na końcu pasma ale myśle że inżynierowie firmy DALI radę.

W najlepszych konstrukcjach nie stosuje się takich rozwiązań. Przy cenach jakie maja topowe kolumny to ich producenci mogliby wsadzać po kilka tweeterów gdyby poprawiało to jakieś aspekty brzmienia. A jednak tego nie robią, a za to wsadzają jeden tweeter tyle, że jak najlepszy.

W najlepszych konstrukcjach nie stosuje się takich rozwiązań. Przy cenach jakie maja topowe kolumny to ich producenci mogliby wsadzać po kilka tweeterów gdyby poprawiało to jakieś aspekty brzmienia. A jednak tego nie robią, a za to wsadzają jeden tweeter tyle, że jak najlepszy.

 

Robią, robią; obejrzyj sobie tyły topowych kolumn. Tym aspektem jest ambient, poprawa efektu przestrzenności.

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Dobra, dobra ale to tylko w niektórych modelach i tylko jeden dodatkowy od tyłu ale nie, że 2 czy więcej na froncie. Jedynie Dynaudio w Evidence daje po 2 identyczne Esotary ale…identyczne. A z ciekawostek, kolumny które dają największą przestrzeń i głębie ze wszystkich mi znanych kolumn to Avalon Isis i mają tylko jeden diamentowy Tweeter. I jakoś nie potrzebują mieć z tyłu dodatkowego.

Ja z hybryd to najbardziej lubię Toyotę Prius i hybrydę kalifornijską :)

 

Nigdy nie słyszałem spójnie grającej konstrukcji z ową kompilacją. Nawet standardowe kolumny mają problemy ze spójnością i właściwym "sklejeniem" pasma a co dopiero takie wynalazki. Elektrostatu w tej dziedzinie nic nie przebije.

 

Dobra, dobra ale to tylko w niektórych modelach i tylko jeden dodatkowy od tyłu ale nie, że 2 czy więcej na froncie. Jedynie Dynaudio w Evidence daje po 2 identyczne Esotary ale…identyczne. A z ciekawostek, kolumny które dają największą przestrzeń i głębie ze wszystkich mi znanych kolumn to Avalon Isis i mają tylko jeden diamentowy Tweeter. I jakoś nie potrzebują mieć z tyłu dodatkowego.

Ten diament w kopułkach to ponoć syntetyczna lipa jest :)

Elektrostatu w tej dziedzinie nic nie przebije

Słychać zawsze ten niskotonowiec dopięty na dole a mogło by być tak pięknie jak w HE90 ech

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Słychać zawsze ten niskotonowiec dopięty na dole a mogło by być tak pięknie jak w HE90 ech

Dlatego mam CLXy bez dopiętego suba. Przy podziale poniżej 100Hz przestaje to być problemem. Nawet dopięcie suba na dół i tak jest prostsze niż połączenie przetworników w zakresie średnicy. Tutaj wszystko słychać. Nie piszę, że się nie da jedynie nie słyszałem nigdy tak spójnej jak w/w elektrostat konstrukcji.

 

Słuchawki to nie moja bajka ale jasne jest, że tutaj elektrostat też króluje.

 

Słuchawki to nie moja bajka ale jasne jest, że tutaj elektrostat też króluje.

 

W klasyce tak, w rocku, popie to już inni są pretendenci :)

 

Dlatego mam CLXy bez dopiętego suba. Przy podziale poniżej 100Hz przestaje to być problemem.

Dla tego bo wokale męskie poniżej 150Hz nie schodzą a wszystko inne to mechaniczne dźwieki i ucho na nie nie jest tak wyczulone ;)

 

W sumie jak sobie dopalisz subem ciętym na 50Hz to nikt tego nie zauważy :)

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Dla tego bo wokale męskie poniżej 150Hz nie schodzą

schodzą. Cohena możesz posłuchać na subie.

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

schodzą. Cohena możesz posłuchać na subie.

 

Szanowny kolego Cohen to jest generowany już na mikrofonie :) Posłuchaj jego różnych nagrań miałem taki box wszystkich jego płyt.

 

Przykładowo w studio-spikerce specjalnie włącza się filtr w mikrofonie 30 lub 50Hz żeby tego efektu nie było. Objawia się to także jako dudnienia.

 

W radio niejako z automatu bezmyslnie włączaja ten filtr przy okazji jak coś idzie z płyty to też jest kastrowane ponizej 30Hz o -20dB

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

no dobra, odpowiedź na moje pytanie wydaje sie dość jasna. w takim razie czy warto interesować się kolumnami z wstęgą, słyszałem że "sweet spot" w takich kolumnach jest bardzo mały.., to też był jeden z powodów rezygnacji z opcji elektrostaty, drugim że słucham dużo rocka i, z całym szacunkiem dla Martina Logana, gdzieś ta scena sie rozlewa...

no dobra, odpowiedź na moje pytanie wydaje sie dość jasna. w takim razie czy warto interesować się kolumnami z wstęgą, słyszałem że "sweet spot" w takich kolumnach jest bardzo mały.., to też był jeden z powodów rezygnacji z opcji elektrostaty, drugim że słucham dużo rocka i, z całym szacunkiem dla Martina Logana, gdzieś ta scena sie rozlewa...

Kolego rozlać to się może mleko po stole. Prawidłowo ustawiony elektrostat we właściwym pomieszczeniu i dobraną elektroniką niczym nie ustępuje w kreowaniu stabilnej sceny konstrukcjom konwencjonalnym. U mnie możesz słuchać na stojąco, leżąco, na fotelu, kanapie lub podłodze i wszędzie jest prawidłowy odbiór. Proszę wiec nie opowiadać bajek. Takie rzeczy jak opisujesz to się dzieją jak połowica każe wcisnąć kolumny pod ścianę i podłączyć wzmacniaczyk z ładniutkim frontem zamiast solidnego pieca lub/i jak składający system nie ma zielonego pojęcia o właściwej konfiguracji.

U mnie tyle lat szlifowałem akustykę i dobór komponentów, że wstawienie w ten dopracowany tor nawet najlepszej na świecie kolumny innej od wielkich dipoli powoduje, iż gra ona odczuwalnie słabiej. Jak mantrę powtarzam: gra cały system wraz z pomieszczeniem i od właściciela zależy co skomponuje z dostępnych na rynku składowych.

 

A teraz konkrety.

Napisz jaki masz budżet, jakiej wielkości pomieszczenie i jakiej muzyki oprócz rocka słuchasz to polecimy coś konkretnego.

Stawiam na duża scenę i przestrzeń

 

W takim razie, najkorzystniej jest postawić na duże monobloki, podłączyć je bezpośrednio do energetycznej linii zasilającej wykonanej z przewodów wartych sporą kwotę, następnie dobrać kolumny zgodne z własnymi preferencjami, najlepiej od renomowanego producenta, oraz przyłączyć je kablami w izolacji teflonowej.

 

W wzmacniaczach dobrze jest sprawdzić od jakiego producenta pochodzą duże kondensatory filtrujące napięcie zasilające stopień mocy.

Szeroka scena, wraz z rozlokowanymi na niej pozornymi źródłami dźwięków, będzie jako warunek spełniona najlepiej przez dalekowschodniego producenta ELNA.

 

Wzmacniacz z takimi podzespołami będzie doskonale współpracował z okablowaniem XLO.

Przyłączenie kolumn Dynaudio, dobrze jest sprawdzić jako opcję w takim układzie.

 

Jeśli jako docelowe kryterium przyjęte jest refleksyjne słuchanie ulubionej muzyki, to zaproponowane warunki spełnią oczekiwania.

W najlepszych konstrukcjach nie stosuje się takich rozwiązań. Przy cenach jakie maja topowe kolumny to ich producenci mogliby wsadzać po kilka tweeterów gdyby poprawiało to jakieś aspekty brzmienia. A jednak tego nie robią, a za to wsadzają jeden tweeter tyle, że jak najlepszy.

 

Tak tylko ja nie mam diamentowego wysokotonowca tylko ceramiczny z 7 magnesami w linii transmisyjnej i napędzany bezpośrednio bez zwrotnicy wzmacniaczem w klasie A o SR 550V/uS. Dlatego ponadakustyczne wspomagam malutką tytanową kopułką w kulkowej obudowie która ciagnie płasko do kilkudziesięciu kHz. Prawie jej nie słychać z CD ale na niektórych dobrych gęstych nagraniach 96 i 192kHz daje sporo przestrzeni, planktonu i wybrzmień .

Von Schweikert stosuje takie rozwiązania. Osobiście ich nie słuchałem ,więc na temat dźwięku sie nie wypowiem.

 

Natomiast słuchałem Dali Helicon 800 i góra mi sie podobała. Miała powiedzmy aksamitną barwę. Bardzo przyjazne brzmienie moim zdaniem.

 

Dobra, dobra ale to tylko w niektórych modelach i tylko jeden dodatkowy od tyłu ale nie, że 2 czy więcej na froncie. Jedynie Dynaudio w Evidence daje po 2 identyczne Esotary ale…identyczne. A

 

Z tego co pamiętam w Dynaudio 2 wysokotonowe nie odtwarzają tego samego pasma. Pasmo jest cięte w okolicach 8 kHz. Natomiast technicznie chyba są takie same. W C2 jest jeszcze taki patent ,że układ ten jest przesunięty w dół w stosunku do głośników niskośredniotonowych.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-1597-0-12970700-1393264477_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pomijając teoretyzowanie, to robiłem ostatnio odsłuchy i skończyło się właśnie na kupnie tych Dali Epicon. Mają rewelacyjną górę, moim wszakże skromnym zdaniem oczywiście.

To jest ostatnie wolne miejsce na forum na Twoją reklamę...

W bieżącym numerze AUDIO (03/2014) jest test modelu Epicon 6 autorstwa, red. Kisiela, temat modułu wstęgowego jest wszechstronnie zbadany i zmierzony:). Do tego porównanie z Confidence C2 Signature, więc jest tez konkretny punkt odniesienia.

w ostatnich miesiącach zainwestowałem w integre ARC i cd/dac metronome wiec tej części toru na razie zmieniać nie będę, bo to musi teraz trochę pograć i zamortyzować poniesione nań wydatki... teraz szukam kolumn na dźwięk których opadnie mi szczęka i zgniecie kolana... ;)

 

te Dali Epicon mam na uwadze i bede chciał ich posłuchać, co mi szkodzi... Dynaudio... spróbuje raz jeszcze, ale pierwsze podejście do C2 nie było czymś co wspominam każdego dnia jako brzmienie wyjątkowe.

miałem pare tygodni temu u siebie WA Sophia III i musze powiedziec że nie jest to typ prezentacji który do końca mi odpowiada. Bower serii 8xx też już przerabiałem i to nie ten kierunek.

nie ma lekko...

 

muzyka... różna od metalu, poprzez rock, jazz, soul, rnb, czasami muzyka poważna... wiem, znalezienie ideału prawie niemożliwe.. :)

 

budżet... 40-50k pln

muzyka... różna od metalu, poprzez rock, jazz, soul, rnb, czasami muzyka poważna... wiem, znalezienie ideału prawie niemożliwe.. :)

 

budżet... 40-50k pln

 

 

Tak jak lubisz z wstęgą możesz używane wyrwać ale jest lekka górka piszę o modelu Von Schweikert 7 SE

 

W budżecie zmieszczą się Von Schweikert VR-5 Anniversary podobno należy się targować :)

 

Te ostatnie słuchałem jak masz miejsce żeby je odsunąć na 3-4m od tylnej ściany to będziesz bardzo zadowolony.

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

pomieszczenie mam ok.35m2 w kształcie prostokąta, z odsunięciem od tyłu nie ma takiego dużego problemu jak z odsunięciem od bocznych ścian. jak te kolumny reagują na jakieś max. 60-80cm od ścian bocznych?

 

przymierzam się jeszcze do likwidacji kominka bo w tej chwili totalnie zaburza możliwości symetrycznego rozstawienia kolumn

Małżonka nie będzie zachwycona ;)

Będzie, kominek to źródło kurzu bynajmniej nie audiofilskiego.

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

małżonka wciągnięta w chorobe audio jak i ja. nawet była niezadowolona że tego kominka już nie pozbyłem sie w ubiegłym roku. generalnie stoi, kurzy sie i nic nie robi

 

Piega... ma to jeden z moich kolegow. musze tylko upewnic sie jaki model. wymienił ostatnio piegi na piegi. tych jego pierwszych kiedys słuchałem i to nie byla moja szkoła dźwięku ale może trzeba sie bedzie pofatygować z wizytą

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.