Skocz do zawartości
IGNORED

Jak słuchać kabli?


spnmdm

Rekomendowane odpowiedzi

Jeśli ktos ma taki kaprys, niech se reguluje.

 

Ale jakby ktoś chciał zrozumieć, o czym mowa to przypomne jeszcze raz linki z odpowiednimi materiałami:

https://passlabs.com/articles/speaker-cables-science-or-snake-oil

Ten prosty i dla cieniasów;)

 

https://community.klipsch.com/index.php?/topic/146904-suggestions-for-speaker-wire/page-2&do=findComment&comment=1668822

Te nieco trudniejsze, dla bardziej zaawansowanych ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rc dla zabezpieczenia przed obciazeniem indukcyjnym

lc dla zabezpieczenia przed obciazeniem pojemnościowym

dodatkowo oba zabezpieczaja przed wzbudzeniami na częstotliwości ponadakustycznej

 

Brawo:)

 

A co ma Zobel do tego?

 

Proszę nie sprowadzać dyskusji na inne tory :)

 

A Pan,proszę Pana się wykręca :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A Pan,proszę Pana się wykręca :)

Jak ktos nie umie zaprojektiować dobrego wzmacniacza, to szuka ratunku w Zoblach :)

Z obecnymi półprzewodnikami można zaprojektować i zrealizować wystarczajacy zapas marginesu fazy, by się zbytnio nie przejmować. Nie po to się realizuje szybsze układy by je potem spowalniać kompensacją na wyjściu.

Jakbyś przeczytał materiały, jakie linkowałem, to facet i tak zjarał wzmacniacze kablami, a Zobel był ;)

Zobel za to dobrze poprawia samopoczucie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bum1234 po tylu wpisach nagle przypomniałeś sobie o Zoblu i próbujesz go wykorzystać?

Sądzisz, że Nelson Pass i inni zlinkowani autorzy pisząc te artykuły o nim nie wiedzieli?

O wpływie pisałem w innym podobnym wątku, w którym także brałeś udział. Zajrzyj tam.

 

 

Trzeba wrócić do słuchania muzyki:-) Kilkanaście dni temu wymieniłem odtwarzacz. Odkrywam płyty na nowo. Chociaż nie wiem czy w tym wątku mogę takie coś napisać. Przecież wszystko gra tak samo tylko trzeba wyrównać poziomy głośności.

CXN, Arcam CD37, Hegel H360, ekta MKII (Troels Gravesen)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Jakbyś przeczytał materiały, jakie linkowałem, to facet i tak zjarał wzmacniacze kablami, a Zobel był ;)

Facet podłączył obciążenie RL symulujące głośnik poprzez 5m kabla AWG22, czyli 0,33mm2. Doprowadził do wzbudzenia i spalił 2 różne wzmacniacze. Mniejsza o wzmacniacze, ale jaki ten eksperyment ma związek z kablami głośnikowymi? Kto normalny użyłby takiego kabla do podłączenia głośnika?

 

Czytałem już kilka artykułów pisanych wg takiego schematu - wybrać tak nieodpowiedni kabel, aż coś się da pomierzyć i potem to przedstawić jako dowód na istotne różnice techniczne w okablowaniu. Szkoda czasu.

 

Edycja: może źle oceniłem typ kabla. Ale jak nie ma wprost podanych parametrów elektrycznych kabla, to zwykle artykuł działa jak wyżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli ktos ma taki kaprys, niech se reguluje.

 

Ale jakby ktoś chciał zrozumieć, o czym mowa to przypomne jeszcze raz linki z odpowiednimi materiałami:

https://passlabs.com/articles/speaker-cables-science-or-snake-oil

Ten prosty i dla cieniasów;)

 

https://community.klipsch.com/index.php?/topic/146904-suggestions-for-speaker-wire/page-2&do=findComment&comment=1668822

Te nieco trudniejsze, dla bardziej zaawansowanych ;)

Wszystkie są dla cieniasów :) A wpływu słyszalnego kabli głośnikowych nie potwierdzają, bo mierzalnego nikt nie kwestionuje tak dla przypomnienia :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Facet podłączył obciążenie RL symulujące głośnik poprzez 5m kabla AWG22, czyli 0,33mm2. Doprowadził do wzbudzenia i spalił 2 różne wzmacniacze. Mniejsza o wzmacniacze, ale jaki ten eksperyment ma związek z kablami głośnikowymi? Kto normalny użyłby takiego kabla do podłączenia głośnika?

 

Czytałem już kilka artykułów pisanych wg takiego schematu - wybrać tak nieodpowiedni kabel, aż coś się da pomierzyć i potem to przedstawić jako dowód na istotne różnice techniczne w okablowaniu. Szkoda czasu.

 

Edycja: może źle oceniłem typ kabla. Ale jak nie ma wprost podanych parametrów elektrycznych kabla, to zwykle artykuł działa jak wyżej.

Fakt, przecież tylko my jesteśmy normalni, a reszta nie :)

Ten facet takie kable testował:

post-644-0-75717000-1434404585_thumb.jpg

 

A to zmierzone ich parametry w zależności od częstotliwości:

post-644-0-16033100-1434404738_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniżej, zgodnie z życzeniem Kolegi jest opis jakie minimalne warunki powinny być spełnione przy porównywaniu różnych elementów toru. Można to stosować przy porównywaniu kabli. Opis z innego wątku.

 

1. Należy najlepiej przy pomocy płyty testowej (lub generatora sygnałowego) z nagraną częstotliwością z okolic 1kHz ustalić równe poziomy napięć na wyjściu porównywanych elementów. Dokładność wyrównania <0,1dB (najlepiej miernikiem). Pomiar robić na wyjściu wzmacniacza mocy a w przypadku kolumn aktywnych na wyjściu przedwzmacniacza.

2. Należy zapewnić sobie możliwość szybkiego przełączania pomiędzy porównywanymi elementami A-B. To szybkie przełączanie to też nie jest przymus, ale ułatwia precyzyjną weryfikację ewentualnych różnic. Dlatego powinna być taka możliwość.

3. W trakcie porównania najlepiej nie zmieniać położenia głowy względem kolumn. Nawet drobne przesunięcia głowy mogą spowodować zmiany w odbiorze poszczególnych fragmentów pasma wynikające z akustyki pomieszczenia i nakładania się charakterystyk z dwóch źródeł dźwięku (stereo) .

4. Sprzęty (szczególnie wzmacniacze) należy porównywać w warunkach dopuszczalnych dla sprzętu słabszego (moc i wydajność prądowa). To że sprzęty różnią się między sobą tymi parametrami i za to trzeba zapłacić to wiadomo.

5. Wszelkie czynności związane z przełączaniem A-B powinien robić asystent (kolega) tak żeby słuchającego nic nie rozpraszało.

 

Jeżeli usłyszymy jakiekolwiek zmiany w brzmieniu to mogą to być zmiany jakościowe, których przyczyną często bywa nieliniowość w paśmie akustycznym jednego z elementów. Dokładniejsze pomiary wykażą, które z urządzeń ma odchyłki od prawidłowego działania.

 

Panowie wystarczy to wyżej stosować i będziecie wiedzieć jakie są różnice w brzmieniu różnych części zestawu grającego. Dodam tylko że najlepiej jest porównania robić w systemie bez widoczności sprzętu (na "ślepo") a najdokładniejszą formą porównania jest ABX. Ta powyższa procedura uwzględnia różne progi percepcji różnych osobników rodzaju ludzkiego wynikające z budowy organizmu i jego wieku.

 

W przypadku kabli oczywiście stosujemy tylko te punkty, które uznamy za potrzebne. Poziom sygnału też radzę sprawdzać bo są kable, które go zmieniają w sposób słyszalny na ucho (np. przewody węglowe).

Z powyższej procedury nie wynika że "wszystko gra tak samo" jak obsesyjnie wciskają sceptykom zwolennicy grania wszystkiego co związane jest z audio.

Opór branżowców związany z tą procedurą jest zrozumiały. Zmiany w brzmieniu są wykrywane znacznie rzadziej niż w przypadku dyletanckich procedur stosowanych przez zwolenników grania wszystkiego, co zaburza misternie tkany marketing mający za zadanie złowienie w sieci osób nie umiejących się przed nim bronić. Do tego najczęściej wykryte zmiany można łatwo wytłumaczyć prostymi pomiarami.

 

Kurcze no, bardzo ciekawa instrukcja. Lechu, powiedz mi skąd ty to wziąłeś? Kto to napisał?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Eee tam, zdaje im się ;)

 

Trzeba wrócić do słuchania muzyki:-) Kilkanaście dni temu wymieniłem odtwarzacz. Odkrywam płyty na nowo. Chociaż nie wiem czy w tym wątku mogę takie coś napisać. Przecież wszystko gra tak samo tylko trzeba wyrównać poziomy głośności.

 

No właśnie. A jaki jest poziom napięcia wyjściowego w nowym odtwarzaczu? A jaki w starym?

 

I gdzie napisałem, zże wszystko gra tak samo? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Fakt, przecież tylko my jesteśmy normalni, a reszta nie :)

Ten facet takie kable testował:

post-644-0-75717000-1434404585_thumb.jpg

 

A to zmierzone ich parametry w zależności od częstotliwości:

post-644-0-16033100-1434404738_thumb.jpg

wybral do testu wyjatkowo podle kable z wysokiem C, ale jak sam widzisz zmiany w funkcji częstotliwości mozna o kant dupy rozbic

 

caly czas powtarzam, co z tego ze mozna zmierzyc jak nie mozna usluszec

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurcze no, bardzo ciekawa instrukcja. Lechu, powiedz mi skąd ty to wziąłeś? Kto to napisał?

To ma jakieś znaczenie kto to napisał ?

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No bo jeśli napisała to osoba, która nie słyszy i nie wie na czym polegają różnice w brzmieniu między kablami, to to już jest cyrk. Żadnej instrukcji nie może pisać osoba, która nie ma pojęcia o danym zagadnieniu.

 

Jest tam np. takie zdanie:

 

>>Jeżeli usłyszymy jakiekolwiek zmiany w brzmieniu to mogą to być zmiany jakościowe, których przyczyną często bywa nieliniowość w paśmie akustycznym jednego z elementów<<

 

Instrukcja napisana w celu usłyszenia zmian, która jednocześnie i automatycznie wyklucza usłyszenie jakichkolwiek zmian.

 

Lechu, o co w tym chodzi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No bo jeśli napisała to osoba, która nie słyszy i nie wie na czym polegają różnice w brzmieniu między kablami, to to już jest cyrk. Żadnej instrukcji nie może pisać osoba, która nie ma pojęcia o danym zagadnieniu.

 

Jest tam np. takie zdanie:

 

>>Jeżeli usłyszymy jakiekolwiek zmiany w brzmieniu to mogą to być zmiany jakościowe, których przyczyną często bywa nieliniowość w paśmie akustycznym jednego z elementów<<

 

Instrukcja napisana w celu usłyszenia zmian, która jednocześnie i automatycznie wyklucza usłyszenie jakichkolwiek zmian.

 

Lechu, o co w tym chodzi?

 

Dlaczego wyklucza?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wybral do testu wyjatkowo podle kable z wysokiem C

A to niby dlaczego podłe?

Te zmierzone przez faceta wielkości dotyczą już długości 4,9m (czyli ok. 16ft).

Weż sobie zwykły kabel głosnikowy Beldena (chyba dobrze znana firma?) np. pierwszy z brzegu z oferty: 2/C 22 AWG 7 strand BC, PP Insulation, PVC Jacket, CMR, dla którego pojemnośc podają 17pF/ft.

 

https://edeskv2.belden.com/Products/index.cfm?event=printPrev&pnum=5500UE&ut=english

 

Jak sobie pomnożysz to przez 16, to otrzymasz pojemność dla tych 4,9m, tj. 272pF. Czyli zupełnie podobną, jak testowane przez faceta kable.

 

A jesli chodzi o słyszenie, to juz sprawa indywidualna. To, że nie słyszysz, nie zmienia wyników doświadczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>>Jeżeli usłyszymy jakiekolwiek zmiany w brzmieniu to mogą to być zmiany jakościowe, których przyczyną często bywa nieliniowość w paśmie akustycznym jednego z elementów<<

 

A w jaki sposób z tego zdania wynika, że "że jeśli ktoś usłyszy zmiany w brzmieniu, to na pewno są to zmiany wynikające ze złej procedury testowej a nie faktycznych różnic w brzmieniu."

Przecież jest napisane wyraźnie, że usłyszane zmiany mogą wynikać z nieliniowości jednego z elementów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.