Jump to content
piotrek7

ECC88

Recommended Posts

Poszukuję czegoś w rodzaju przewodnika po tym typie lamp. Czy znajdę gdzieś w miarę możliwości solidne "opracowanie" dostępnych lamp? Charakterystyki brzmienia, jakość wykonania, ceny, dostępność. Ewentualnie czy ktoś może pokusić się o własne oceny i przedstawić swoje spostrzeżenia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Był wątek o tej lampie poszukaj w tym dziale.

Z nowych ecc88 moim zdaniem najlepsze brzmienie (muzykalność, rozciągnięcie pasma) zapewnia Gold Lion - jeszcze nie spotkałem osoby nie zadowolonej z tej lampy a trochę ich było.

Z NOSów Amperexy BB lub Mulardy ale coraz ciężej o dobry egzemplarz no i zdarza się, że różnią się trochę brzmieniowo.

 


Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiem, że było trochę informacji. Tylko, że trochę czasu minęło. A problem z lampami jest taki sam, jak z resztą asortymentu audio. Rynek się zmienia. Dostępność do produktów też. No i ceny w miejscu nie stoją.  Przydałoby się jakieś ciekawe zbiorcze i aktualne opracowanie. Tym bardziej, że lampa dość popularna w sprzętach ze średniego pułapu cenowego

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 20.03.2019 o 00:19, piotrek7 napisał:

Poszukuję czegoś w rodzaju przewodnika po tym typie lamp. Czy znajdę gdzieś w miarę możliwości solidne "opracowanie" dostępnych lamp? Charakterystyki brzmienia, jakość wykonania, ceny, dostępność. Ewentualnie czy ktoś może pokusić się o własne oceny i przedstawić swoje spostrzeżenia?

Wątpię żeby takie opracowania były, te same lampy będą inaczej grały zależnie od układu, inaczej w przedwzmacniaczu inaczej w inwerterze. Nie jest tajemnica że najlepsze lampy są z dawnej produkcji i dotyczy to w zasadzie wszystkich typów lamp. E88CC Mulard, Telefunken, Siemens, Amperex, Philips to czołówka dobre są także Tesla, i rosyjskie 6n23p-EW. Trzeba oczywiście samemu sobie dobrać lampy zależnie od tego w jakim układzie będą pracować i zależnie od preferencji brzmieniowych. W przypadku lamp zazwyczaj cena idzie w parze z ich jakością, choć czasem najtańsze lampy też potrafią zaskoczyć.   

 

 

     

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 20.03.2019 o 00:19, piotrek7 napisał:

Poszukuję czegoś w rodzaju przewodnika po tym typie lamp. Czy znajdę gdzieś w miarę możliwości solidne "opracowanie" dostępnych lamp? Charakterystyki brzmienia, jakość wykonania, ceny, dostępność. Ewentualnie czy ktoś może pokusić się o własne oceny i przedstawić swoje spostrzeżenia?

był wątek poświęcony tym lampom:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

O widzisz. I właśnie o to chodzi. Choć przydało by się trochę zaktualizować te informacje. Ostatni wpis ponad 2 lata temu. ECC82, ECC83 są dość popularne i wpisy na ich temat co jakiś czas pojawiają się. ECC88 pozostają w ich cieniu a są wykorzystywane w wielu bardzo ciekawych sprzętach

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobór rodzaju lampy ecc88 jest oczywiście uzależniony od sprzętu i preferencji. U mnie w pre sprawdził się Telefunken Gold Pin. Siemens okazał się być pozbawiony barwy a Mullard z najlepszej ponoć serii, grał nierówno preferując określone pasma. Znacząco słabiej od Telefunkena, która to lampa jest barwna, dynamiczna, precyzyjna a mimo to z dużą kulturą dźwięku.    


SOtM SMS 200 - Lampizator - New Audio Frontiers pre AMATI / stereo 845SE - Dynaudio

Share this post


Link to post
Share on other sites

A jak oceniasz współcześnie produkowane? Przy przedwzmacniaczu za 5 tys raczej nie poszaleję z NOS z górnej półki. Tym bardziej, że potrzebne są 4 sztuki. Z drugiej strony najtańszego i najgorszego dziadostwa też nie kupię. Docelowo chcę stworzyć sobie 3-4 zestawy lamp o różnym charakterze grania. Tak aby dopasować zestaw zarówno pod starego blusika jak i pod trash metal. A do tego zestaw uniwersalny, dyżurny.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Z nowych lamp kupuję tylko Gold Liony - słyszałem w kilkunastu urządzeniach i kilkunastu systemach jeszcze nie spotkałem się z sytuacją żeby coś zagrało lepiej. Rozciągnięcie pasma, dynamika, muzykalność, szczegółowość biją je tylko dobre i sprawdzone  NOSy. 

9 godzin temu, piotrek7 napisał:

Przy przedwzmacniaczu za 5 tys raczej nie poszaleję z NOS z górnej półki

Jeśli urządzenie jest poprawnie skonstruowane to nie żałowałbym na lampy. W sprzęcie lampowym grają lampy i to one w większości kształtują brzmienie. Ostatnio słuchałem taniego wzmacniacza DIY za które właściciel zapłacił trochę ponad 1000 zł ale nie miał wątpliwości czy warto dopłacić do Gold Lionów.

Co do NOSów to trzeba pamiętać, że w zależności od serii i tego na ile faktycznie są NOSami ich brzmienie może się między sobą różnić.

Edited by Seyv

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
10 godzin temu, piotrek7 napisał:

A jak oceniasz współcześnie produkowane? Przy przedwzmacniaczu za 5 tys raczej nie poszaleję z NOS z górnej półki. Tym bardziej, że potrzebne są 4 sztuki. Z drugiej strony najtańszego i najgorszego dziadostwa też nie kupię. Docelowo chcę stworzyć sobie 3-4 zestawy lamp o różnym charakterze grania. Tak aby dopasować zestaw zarówno pod starego blusika jak i pod trash metal. A do tego zestaw uniwersalny, dyżurny.

Nie miałem okazji porównywać lamp ecc88 z bierzącej producji. 

Zaufany sklep z lampami NOS jest w USA. Zajdziesz tam duży wybór nowych lamp starej produkcji, też z serii ecc88 i w różnych cenach: 

http://www.audiotubes.com/6dj8.htm

Jeśli coś się spodoba to pamiętaj, że dopłacisz około 15% opłat celnych. Gdybyś miał decydowaćsię na zakup bez wcześniejszego słuchania, to Telefunken, Amperex, Mazda i Philips są w mojej ocenie bezpiecznym, dobrym wyborem.

Edited by Trab

SOtM SMS 200 - Lampizator - New Audio Frontiers pre AMATI / stereo 845SE - Dynaudio

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, Seyv napisał:

Jeśli urządzenie jest poprawnie skonstruowane to nie żałowałbym na lampy

WBA Firebird Balanced. Czyli całkiem sympatyczne urządzenie o sporym potencjale. W zestawie lampy Electro-Harmonix. Natomiast mi się marzy odtworzenie brzmienia wzmacniaczy Marshalla. O ile wiem, ta firma wykorzystywała przede wszystkim ECC83. Będę musiał poszukać jakie konkretnie. Może to będzie jakąś wskazówką 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piotrku wydaje mi się, że spokojnie możesz brać pod uwagę stosowanie dwóch różnych par ecc88. To może skutkować ciekawymi możliwościami strojenia. Nie koniecznie skupiaj się na kwadrach.  


SOtM SMS 200 - Lampizator - New Audio Frontiers pre AMATI / stereo 845SE - Dynaudio

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jeśli komuś się przydadzą to mam używaną parę ECC88 Amperex Bugle Boy o-getter na zbyciu , napisy słabo widoczne ale kod jest widoczny, lampy grały w odtwarzaczu Amplifon TACD 01 

image.png.4097524507b3204926e955f0ae433a5f.png

image.png

Edited by Rezyslaw

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Piotrek7, nie masz użądzenia o duzym potencjale tylko bardzo wysokiej klasy preamp. Czemu tak mowię, bo sam mam podobny. Ty masz wersję na 4 x 6922, ja na 6x 6922. I testowalem 3 inne pre Piotrka, i 2 wzmacniacze z czego mam jeszcze ironbirdy na 6h30pi i 211.

Tak jak kolega pisał w Twoim pre warto pokombinować z roznymi lampami. Ja przelecialem przez Haltrony, Amperexy BB D,O,o getter, EHG, Telefunkeny z zoltymi napisami, bialymi, Mullardy made in Holland, a teraz czekam na tf goldpiny. Wiem, ze Piotr zaleca stosowanie kwadry ale pamietaj, ze Piotr ma podejscie inzynierskie. My sluchamy muzyki. Podpytaj się tylko czy jesli bedziesz wymienial parami( tył, przod pre) nie dojdzie do uszkodzenia. Raczej nie powinno bo ja mieszam mocno w rodzinie e88cc. Nie chcę Ci uszkodzić czegos. Lampy te mają nieco rózne parametry ale Firebird ma dosć duzą tolerancję, a zmiany w dźwieku zachodzą duże.

I zeby podnieść jeszcze Twoje morale to firebird został w głownym systemie pomimo kilku prób jego wyparcia przez inne pre 😉

Edited by audiowit

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, audiowit napisał:

nie masz użądzenia o duzym potencjale tylko bardzo wysokiej klasy preamp

WIEM 🙂

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jesli lubisz koncertowe granie to nie ma co sie zastanawiac.

Jedna sztuka gra u mnie we wzmaku.

Sprawdzalem tez amperexa buggle boy ale wygral mullard.

Jednak 200 dolcow to duuuuza kwota ....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tym bardziej, że ceny innych lamp (ECC81, ECC82, ECC83) tej firmy to 160 zł za sztukę. Natomiast jeśli te 200 dolarów (a raczej 400 bo potrzebne mi są 4 sztuki) naprawdę przekładają się na jakość, zagryzę zęby i...... chyba kiedyś je kupię. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trudno ocenić ponieważ nie chwalą się kodem w którym jest data produkcji. 200$ za parę to kwota za jaką można poruszać się swobodnie w wielu najlepszych produktach. 

Spójrz na Mazdę od Brenta Jessie lub na Mullardy tutaj:

https://www.audioantiquary.com/en-us/search-results/?action=search&productids=3003,3022,3023,3021,3768,3764,6785,2998,2997,4142,3765,3009,3007,3006,3869,3870

cena 110 $ to prawie na pewno cena za perę. Trzeba jednak dopytać. 

 

Piotrku, nie warto się zbytnio spieszyć. Skoro już masz ecc88 to poczytaj opisy brzmienia różnych producentów i powoli buduj sobie bibliotekę lamp. Fajna sprawa. Ja lubię dopytać fachowcow. Możesz wysłać zapytanie do Brenta o zaproponowanie doboru dwóch par aby mieć i dobre granie i duże możliwości modulowania brzmienia, określając akceptowaną cenę. Skorzystałem i polecam takie fachowe porady. 

  


SOtM SMS 200 - Lampizator - New Audio Frontiers pre AMATI / stereo 845SE - Dynaudio

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pośpiech tylko w zakresie zbierania informacji. Potem długa analiza zgromadzonej wiedzy i dopiero na sam koniec zakupy. Tak więc sam sobie daje 1-2 lata na dobranie potrzebnych mi zestawów lamp. Mi się nie spieszy. Zacznę od Gold Lion a co potem? Zobaczymy 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

A potem wydasz duuużo kasy.

Żeby nie było, praktycznie wszystko mam na lampach.  Na początek spróbuj Mullardy - wg mnie to taki dobry i bezpieczny punkt wyjścia grania na lampach.

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minut temu, W_Waw napisał:

A potem wydasz duuużo kasy.

Istnieje takie ryzyko 🙂

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

W_waw, no nie wiem czy to taki bezpieczny punkt wyjścia. Mullardy ( w większosci) grają charakterystycznym, ocieplonym raczej ciemnym dźwiękiem. Jesli ma być punkt wyjścia to tylko Mullard made in holland. Ja bym proponował bardziej Amperexy BB. Są ocieplone ale nie aż tak, a do tego mają dobrą dynamikę.

Acha, no i mullard z Blackburn w zaden sposób nie jest koncertowym graniem. To lampa raczej do wokali, kameralnego grania. Piotrek, jeśli rozmach i dynamika, prat to Amperex lub Telefunken. Są lampy też jaśniejsze ale tych raczej już nie polecę jesli ktoś jeszcze nie ma swiadomosci zmian na lampach. 

Przetestuję jeszcze 6n23p-ew. Zobaczymy co sasiedzi zza wschodniej granicy mieli do powiedzenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minut temu, audiowit napisał:

Mullardy ( w większosci) grają charakterystycznym, ocieplonym raczej ciemnym dźwiękiem. Jesli ma być punkt wyjścia to tylko Mullard made in holland. Ja bym proponował bardziej Amperexy BB. Są ocieplone ale nie aż tak, a do tego mają dobrą dynamikę.

Ostatnio wpadł mi w ręce Mullard made in Holand NOS z 1959 roku. I każdy Amperex BB jaki miałem (a było ich kilkanaście) grał bardziej ciepło i ciemniej od niego. Także różnie można trafić...

21 minut temu, audiowit napisał:

Przetestuję jeszcze 6n23p-ew. Zobaczymy co sasiedzi zza wschodniej granicy mieli do powiedzenia.

Że lubią ciepło ale bez dynamiki. Ogólnie trochę mułem zalatuje.


Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seyw, tak też słyszałem o 6n23p-ew. Sprawdzę na własnej skórze. Lampki nowe, dobrana parka.

Mam kwadrę tych mullardów z harleen i siedzą teraz u mnie w pre. Dla mnie to własnie punkt odbicia. Bb mam z 59, 60 i 62r i potwierdzam co piszesz o cieple. D-getter najciekawszy. Wogole BB to pewniak dla tych co lubią muzykę, a nie wyczynowe granie. Nie zepsują.

Ale ja wolę Mullardy z Harleen no i Tfk. Zeby troszkę oslodzić...

Z 83 mam tfk rebbed( czy jak to tam sie pisze) i smooth plate. To juz inna sygnatura niż 88.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Wszystkie powyższe wpisy pokazują to co niestety zawsze trzeba sprawdzić na własnej skórze i własnym systemie. Każdy z nas szuka czego innego no i to co najważniejsze, te same lampy w różnych urządzeniach i systemach dają inny efekt. Znajomy i ja mamy dokładnie taką samą końcówkę mocy (jedne ze sterujących to 88) a reszta toru jest totalnie inna. Ja gram cyfrą a on analogiem i jednym z największych zaskoczeń było to, że u niego Tfk e188cc daje dużo ciepła a u mnie nocne wyostrzenia góry a np. Dario e188cc odwrotnie. BB nigdy nie próbowałem, w moim systemie wszystkie ecc88  jakie testowałem mają wyraźne braki przestrzeni.

 

Edited by W_Waw
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

A czy podejmiecie się wytypowania lamp będących czymś w rodzaju "punktu Zero" czyli wskazania (subiektywnego) wzorca neutralności? Zarówno barwowej jak i tonalnej. Do czego zmierzam. Jeśli taką lampę określimy jako umowne "0" to np. Mazda to +1, Mullard +3, Brimar +6, Sylvania -2. Itd..... Wiadomo, że takie oceny są bardzo, bardzo umowne ale zawsze nakreśla kierunek poszukiwania

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minut temu, piotrek7 napisał:

A czy podejmiecie się wytypowania lamp będących czymś w rodzaju "punktu Zero" czyli wskazania (subiektywnego) wzorca neutralności? Zarówno barwowej jak i tonalnej. Do czego zmierzam. Jeśli taką lampę określimy jako umowne "0" to np. Mazda to +1, Mullard +3, Brimar +6, Sylvania -2. Itd..... Wiadomo, że takie oceny są bardzo, bardzo umowne ale zawsze nakreśla kierunek poszukiwania

Tego nie da się wpiąć w jakiś tam wydumany schemat. Gdyby dało się wyselekckonowac taką super neutralną lampę to od razu powstaje pytanie w jakim systemie tak było? Następnie Mullard Mullardowi nie równy, ani Mazda Maździe, bo 10 lat różnicy w dacie produkcji to już może być co innego. Po za tym dochodzą różne odmiany lamp specjalnych. Do tego pytanie z której fabryki pochodzi dana lampa. Nie da się inaczej tego budować niż doświadczeniem z wieloma rodzajami lamp i przy okazji to fajna zabawa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   1 member

  • MAGAZYN KULTURALNY

  • Blog Entries

  • ×
    ×
    • Create New...

    Important Information

    We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.