Skocz do zawartości
IGNORED

cechy dobrego sprzętu audio


Meloman
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

 

Godzinę temu, Huberto1984 napisał:

Tytul tematu to: "cechy dobrego sprzetu". Atmosfera to raczej cecha sprzetu nie jest. 

no tak,  ale niech jedno słowo nie rujnuje całości wywodu. Było to poza tym osobnym wątkiem. Co z tegom  że złaziłem 3 dni po salkach  (na audio Video Show), gdzie najprawdopodobniej był ustawiony "sprzęt o najlepszych cechach", jeżeli  warunki jakie towarzyszyły odsłuchowi gromiły  80% jego parametrów. 

Natomiast wracając do dobrego sprzętu,  to taki który odwzorowuje z najmniejszymi zakłóceniami instrumenty i urządzenia jakie stanowiły źródło audio dla nośnika.

Wydaje się ze ten cel sprzęt (elektronika) osiągnie dopasowaniem i  stabilnością parametrów podzespołów, ich stabilnym, zminimalizowanym co do  zakłóceń zasilaniem (sygnałem i/lub mocą). Niestety (ale to prawidłowość  natury) precyzyjne cechy są rzadkie,  a wiec i w wymiarze finansowym droższe. 

 

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Meloman napisał:

Bardziej chodziło w wątku, czy są cechy sprzętu, które można oceniać obiektywnie.

Uważam, że tak.

Oczywiście, że konkretne cechy sprzętu można obiektywnie i jasno określić. Te najistotniejsze i najbardziej decydujące zostały już przywołane... 

W dniu 19.07.2019 o 20:29, Chicago napisał:

Według moich kryteriów najważniejszą cechą, i naistotniejszą, jest solidność wykonania i niezawodność. Dodałbym myśl inżynieryjną, design, detal i jakość wykonania, zaplecze gwarancyjne, gwarancja, service...???

Gdy wszystkie te powyższe kwestie są uwzględnione i szanowane przez producenta to można być spokojnym o prezentowany poziom brzmienia takich urządzeń. Reszta "graczy" idąca na kompromisy powyższego wzoru nie daje pełni swoich możliwości technologicznych, a co za tym idzie jakościowych i ostatecznie brzmieniowych.  

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Tal

„We read to know we are not alone.“  C.S. Lewis

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Reaper napisał:

Musi się podobać właścicielowi.

I taki z reguły jest, wg opisów zamieszczanych na forum ?.

35 minut temu, Grzegorz7 napisał:

A wówczas zapewni odpowiednią atmosferę. 

Atmosferę można "wzmocnić" w inny sposób, ale Ty zdaje się z tego sposobu nie korzystasz ?.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
10 minut temu, Grzegorz7 napisał:

Nie w celach ekstremalnych ale przyjemnościowych jak najbardziej... ?

Cele ekstremalne to najczęściej dotyczy młodzieży choć starszym też się zdarza. Ja chyba już wyrosłem z ekstremy w tym temacie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko da się pomierzyć, i może być lepiej lub gorzej (lepiej=bliżej naturalności). 

Za scenę odpowiada zgranie fazowe przetworników. Tak aby faza była jak najbliżej zera stopni, nie miała phase wrappów.

Za energetykę i dynamikę odpowiadają te same rzeczy.
Dynamika w tanich głośnikach, lub tych drogich a kiepskich jest spowodowana niezbyt równą charakterystyką przenoszenia. Bo mamy duże dysproporcje pomiędzy poszczególnymi częstotliwościami, przeważnie w dosyć szerokim paśmie, przez co niektóre instrumenty brzmią głośniej same w sobie. 
Poprawnie dynamika i "energia przekazu" wynika z impulsu jaki ma głośnik. Za niego odpowiada np. zawieszenie (dolne i górne), indukcyjność cewki głośnika czy rząd (filtr) nałożony na niego. Tym niższy rząd tym mniejsza degradacja impulsu, tym głośnik gra dalej, tym ten impuls jest lepszy. Zawieszenie odpowiada za samą wysokość impulsu (dlatego wstęga ma ten impuls w kosmosie, bo nie ma jako-takiego zawieszenia, ale ten impuls ze wstęgi można powiedzieć, że jest "za dobry", muzyka nie jest nagrywana z taką dynamiką jaką jest w stanie oddać wstęga, przy tym cała reszta minusów tego głośnika go w mojej opinii dyskredytuje) a indukcyjność za "dzwonienie" za impulsem. 

Naturalność brzmienia też jest dosyć prosta do zmierzenia, a wręcz w swoich podstawach wręcz banalna bo patrzy się na nią przez pryzmat charakterystyki przenoszenia. Ale pozostaje również kwestia pracy tłokiem jak i charakterystyka harmonicznych (nie, drugie harmoniczne nie są miłe dla ucha). To też jest rzeczą mierzalną. 

Dla mnie najważniejszą rzeczą, która dyskwalifikuje większość kolumn jest czystość wodospadu, czyli brak rezonansów. Tak zwany "czysty dzwięk" (nie mylić z jasnym, czy "krystalicznym"). Dźwięk ma nie przeszkadzać, nie kłóć w uszy. Bo naturalna muzyka nie rani w uszy, jest miła i przyjemna w odbiorze. Tutaj sprawa jest banalna, bo to można sprawdzić przez THD i wodospad. 

Sprawa "cyfry" w dźwięku to kwestia zniekształceń intermodulacyjnych. Mózg nie lubi jak mu coś "nie gra". A zniekształcenia zmienne w funkcji np. czasu, są zdecydowanie taką przeszkadzają dla naszego neuronowego komputerka. Między innymi takim zniekształceniem są zniekształcenia wysokiego rzędu filtra, stromy przeskok z jednej charakterystyki harmonicznych i impulsu w drugi jest dosyć sporym mindfuckiem i to przejście powinno być jak najbardziej łagodne, dlatego #tylkofirstorder. Oczywiście rząd rządowi nie równy, slope powinien być jak najdłuższy i jak najbliżej referencji rzędu. 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, Grzegorz7 napisał:

I jak kupujesz to mierzysz te fucked wodospady, czy jak je tam nazywasz....

Smartfonem?

 

Akurat ja mam pod dyspozycją Clio ? 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ot coś takiego. Niestety clio 12 kosztuje już powyżej 10kzł, i tak naprawdę do stworzenia kolumn wystarczy pocket. 
Jedynym "ficzerem" 12 jest wewnętrzny wzmacniacz, nie trzeba mieć przy sobie jakiegoś zewnętrznego wzmacniacza który trzeba później brać pod uwagę przy pomiarze. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, #Szakovsky napisał:

Poprawnie dynamika i "energia przekazu" wynika z impulsu jaki ma głośnik. Za niego odpowiada np. zawieszenie (dolne i górne), indukcyjność cewki głośnika czy rząd (filtr) nałożony na niego. Tym niższy rząd tym mniejsza degradacja impulsu, tym głośnik gra dalej, tym ten impuls jest lepszy.

Czyli można powiedzieć, że głośnik próbuje nadążać za impulsami ze wzmacniacza, a te nadążanie idzie mu prawie dobrze, gorzej lub nie idzie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, J.Jerry napisał:

Czyli można powiedzieć, że głośnik próbuje nadążać za impulsami ze wzmacniacza, a te nadążanie idzie mu prawie dobrze, gorzej lub nie idzie.

Impuls to volt w funkcji czasu. Jaką moc jest oddać przetwornik w peaku, jak szybki jest ten peak i jak "wybrzmiewa"
Pic rel. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tym wyższy peak, tym lepiej, i tym krótsze to za nim, tym lepiej. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, Grzegorz7 napisał:

Zaraz niejaki Huberto nas przywoła do porządku za odbieganie od tematu.

Ja od czarnej roboty tu nie jestem  ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wieza STEREO Technics :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja sie nie znam niestety. Wszystko "na sluch" osadzam no moze poza wykresami mocy i innymi podstawowymi danymi np. wzmacniaczy. Decybele tez tylko w pracy mierze  ? reszte wole pozostawic ocenie moim gustom. W koncu to jest moje hobby a nie cos co mnie nurtuje  zeby czegos dociekac zazarcie. A jak czegos nie wiem to sie pytam.

Co do cechy dobrego sprzetu to musi byc dynamiczny i dzwiek dobrze kontrolowany, nie rozlazly. Musi byc slychac wszystkie szczegoly zawarte na nagraniu. Dzwiek niekoniecznie musi byc "naturalny". To tak z mojej strony. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wieza STEREO Technics :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie no, najlepiej jak impuls jest prosty jak cegła, albo rośnie jak górki polskich farmach, tak łagodnie. Wtedy dźwięk jest fajny, taki nie za rozdzielczy, nie za dynamiczny. 
A najlepiej jak impulsu wgl nie ma. A to jest jeszcze prostsze, wystarczy nie podłączyć kolumn, wtedy jest finezja. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Huberto1984

Rozumiem.

Ponieważ przez moment technicznie się zrobiło to coś przyszło mi do głowy. 

@przemak poproszę o podanie jakiegoś najszybszego z typowych sygnałów w produkcji audio. Chodzi o jakąś rzeczywistą szybkość narastania sygnału w audio. Jakbyś mógł wyekstrahować jakiś lepszy trzask winylu...

Ponieważ będę grzebał niedługo w zacnych zespołach głośnikowych to mogę pomierzyć co zostanie z takiego impulsu na głośnikach po przejściu przez zwrotnicę. Mogę to zrobić na ZG za około 4000-6000 tyś na rynku wtórym i na takich za dużo tys. Sterował nimi będzie wzmacniacz o Sr=200V/us aby nie było tu ograniczeń. Impulsy z generatora arbitralnego. Oczywiście wszystko pod kontrolą aby nie strzelił gwizdek.

Tak mnie naszło. 

@#Szakovsky nie neguję po co tylko dlaczego taki i skąd on się bierze.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Grzegorz7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
10 godzin temu, Grzegorz7 napisał:

przemak poproszę o podanie jakiegoś najszybszego z typowych sygnałów w produkcji audio. Chodzi o jakąś rzeczywistą szybkość narastania sygnału w audio. Jakbyś mógł wyekstrahować jakiś lepszy trzask winylu

Ale jak, o jaki "najszybszy typowy" chodzi? Można narysować "impuls Diraca" nawet jednoprobkowy. Generalnie w muzyce raczej nie ma trzasków o nieskończonym czasie narastania i ogromnej energii, a chyba nie chodzi o wierne odtwarzanie trzasków z płyty... 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://www.cinemasound.com/x-things-dont-know-transient-response/

Mam tu ciekawy materiał - w skrócie co z tego zrozumiałem. Wiadomo, że dobry głośnik powinien odtworzyć impuls elektryczny, ale w mniejszym lub większym stopniu tego nie robi - to określa jakość głośnika. Potem ktoś dorabia obudowę, zwrotnicę i może ten potencjał w różny sposób wykorzystać.

Słabszy głośnik można podkręcić elektroniką i tu pojawia się problem. Realizator może pracować na kolumnach błędnie odtwarzających impuls, to wtedy będzie używał elektroniki w taki sposób, żeby zagrało dobrze na tych kolumnach. Potem wrzucamy nagranie na najlepsze kolumny i słyszymy, że dźwięk jest zniekształcony - zbyt podrasowany, co słychać na wielu nagraniach. Pewnie teraz wystarczy użyć korekcji psującej parametry tory, aby znów cieszyć się dźwiękiem z tych gorszych realizacji

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 4.05.2020 o 19:54, Grzegorz7 napisał:

Czyli?

Atmosfera...

Atmosfera... i to wszystko. Jak jestem na wakacjach i odczuwam potrzebę, to czerpię radość ze słuchania Slayera na bluetooth speakerze kupionym na straganie* za rogiem - reszta to tylko szczegóły. A że niektórtzy brak atmosfery nadrabiają bezpiecznikami? Brzmienie to kolumny vs akustyka, wzmacniacz ma tylko kolumny napędzić, a CD dostarczyć do wzmacniacza sygnał. Tyle. Reszta to demonizowanie problemu.

-----

* - dla jaj zapytałem sprzedawcy "co to za marka", odpowiedział "do mnie przychodzą bez naklejek, wybierz sobie kolor, nakleję Ci jakie chcesz".

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Głowa jest dla mnie najważniejsza, bo nią jem."

Muzyki słucham na kinie domowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, przemak napisał:

Ale jak, o jaki "najszybszy typowy" chodzi?

Nie chcę na pałę wrzucać prostokąta bo zaraz przylezie @przemak i zacznie udowadniać, że czegoś takiego nie ma w muzyce. 

Jaka największa stromość sygnału występuje w muzyce? 

1V/us, 10V/us...?

5 godzin temu, przemak napisał:

a chyba nie chodzi o wierne odtwarzanie trzasków z płyty... 

A może to jest najbardziej stromo narastający sygnał?...

3 godziny temu, szymon1977 napisał:

Reszta to demonizowanie problemu.

Ale żeś pojechał... ?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
40 minut temu, Grzegorz7 napisał:

Jaka największa stromość sygnału występuje w muzyce? 

1V/us, 10V/us...?

 

Syntezator może chyba szybciej ?. A na poważnie to może zacząć od pytania jakie najszybsze zbocze transjentu może wystąpić z instrumentu klasycznego. 

42 minuty temu, Grzegorz7 napisał:

A może to jest najbardziej stromo narastający sygnał?...

Trzask to nie jest muzyka to artefakt generowany przez płytę, nie ważne jaka jest jego stromość.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to trzask nie jest muzyką?! Jest niezbędny do właściwej percepcji płyty winylowej...

Lechu ogarnij się.

5 minut temu, Lech36 napisał:

A na poważnie to może zacząć od pytania jakie najszybsze zbocze transjentu może wystąpić z instrumentu klasycznego. 

No właśnie do tego chcę namówić @przemak

Tak teoretycznie to sinusoida 2V narasta przy 100kHz ze 2V/us. Zaledwie. Cały ten sygnał akustyczny to słabizna...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
20 minut temu, Grzegorz7 napisał:

Tak teoretycznie to sinusoida 2V narasta przy 100kHz ze 2V/us. Zaledwie

Ale z sąsiedniego wątku w zakładce analog wiemy że muzyka ma charakter transjentowy, więc sinus może nie być właściwym punktem odniesienia. Prostokąt też raczej takim punktem odniesienie nie będzie. Potrzebna jest odpowiedź w tej kwestii. Jak stromy może być rzeczywisty transjent z instrumentu?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.