Skocz do zawartości
IGNORED

Klon Sansui AU-70 - Reduktor Szumu


Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 25.07.2022 o 21:53, Sheffield Dave napisał:

To, że ktoś umie sam zaprojektować to jest powód nazywać płytki RS gniotem? Nie podałeś żadnego sensownego argumentu. To tak jakbym powiedział, że zrobiłeś gniot bo przywróciłeś filtr presence. W pierwszej wersji brakowało jednej ścieżki na jednej płytce co jeszcze sprawia, że to gniot? Jesteśmy w temacie klon AU-70 Reduktora Szumu, a nie innych projektów PCB.  Można śmiało wymienić te wady w punktach, łatwiej będzie się o nich dyskutować.

Ja chętnie wytknę pewne problemy, które wypatrzyłem w filmikach (płytek sprzedawanych przez lampyelektronowe w ręku nie miałem). 
Pierwszy i najpoważniejszy: odległości pomiędzy ścieżkami/wylaniami masy, pomiędzy którymi występuje wysokie napięcie. Według kalkulatorów (wynikających z różnych norm) wyszło mi, że zasilanie główne (413 V) powinno być oddalone o minimum 0,8 mm od innych ścieżek. Na anodach lamp mocy przy pełnym wysterowaniu będzie pojawiać się jednak napięcie znacznie wyższe, niemal dwukrotnie więcej niż zasilania, dla bezpieczeństwa przyjąłem wartość 750 V podczas projektowania alternatywnych płytek, dla takiej wartości clearance powinien wynosić minimum 1,56 mm. 
Nie mam suwmiarki w oku, ale nieco doświadczenia w projektowaniu PCB pozwala mi ocenić, że to:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
jest mniej niż 1,56 mm, pokuszę się o stwierdzenie, że pewnie mniej niż 0,8 mm. Podobne obawy mam co do zasilacza. Także z mojej perspektywy to jest niebezpieczna fuszerka, która może odezwać się po latach, gdy do płytek dobierze się temperatura, wilgoć i kurz.
Napisałem do niego w tej sprawie poprzez profil RS na Facebooku 20.04.2022 w tej sprawie, wiadomość została wyświetlona bez odpowiedzi - traktuję to jako dostarczenie informacji.

Problem ciągnie się od pierwszego filmiku RSa o wzmacniaczu marzeń, właśnie ta kwestia spowodowała, że postanowiłem robić własne płytki, mimo że przez poświęcony czas wyszły duuużo drożej, niż 150 zł.

Poza tym mam też drobne uwagi: dla lamp mocy żarzenie jest prowadzone przewodami, ale w płytce 6AN8 poprowadzone ścieżkami - moim zdaniem - byle jak. Da się to zrobić lepiej. Ścieżki żarzenia mają między sobą clearance większy niż ścieżki wysokiego napięcia (!), a 6,3 V akurat można (i warto) prowadzić przytulone do siebie. Ale jeśli przydźwięku z tego nie ma, to może to nie problem. Bo nie ma przydźwięku 50 Hz, prawda?


A także rezystor w zasilaczu: 

image.thumb.png.d528fa2a61072b37ed1c19874de9bfdd.png
Ten rezystor się grzeje ostro. Praktyka jak dawniej w monitorach, kondensatory elektrolityczne przytulić do źródła ciepła, żeby szybciej się zepsuły - akurat jak gwarancja się kończyła. Ja mam rezystory dzielnika w obudowach do przykręcania i podgrzewam sobie nimi obudowę, a nie elektrolity. Przy czym RS postanowił zmienić rezystor R122 na jakiś dużo większy, co powinno zmniejszyć wydzielane ciepło na R121 do nieznanego mi poziomu (ja mam stockowy dzielnik), podnosząc przy okazji napięcie B2 wyraźnie powyżej dopuszczalnych dla 6P14P 😜 

Trochę tez przypał, że po kilku rewizjach płytki idą do produkcji na sprzedaż z błędami. To nie jest projekt, w którym trzeba więcej niż dwóch rewizji do wyeliminowania usterek.

No i moja osobista preferencja: za dużo płytek i złącz pomiędzy nimi. Każde takie połączenie to możliwość pomylenia kolejności czy poluzowania się kostki. 

Jeśli któraś z uwag została poprawiona do wersji, która poszła do sprzedaży, to proszę o sprostowanie - ja bazuję tylko na tym, co widać na filmikach. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez tenkowal
35 minut temu, tenkowal napisał:

Nie mam suwmiarki w oku, ale nieco doświadczenia w projektowaniu PCB pozwala mi ocenić, że to:
jest mniej niż 1,56 mm, pokuszę się o stwierdzenie, że pewnie mniej niż 0,8 mm.

Bardzo fajny post. Wyłącznie informacyjnie, jest tam 1,2mm.

A co do rezystora w zasilaczu, to swoją drogą jest on przylutowany do góry nogami, te stópki na końcach są raczej po to by środek miał nieco odstępu od pcb i taki kloc nie wisiał w powietrzu jakby ktoś chciał zrobić odstęp na drutach 😉 

@voltamper

Też się nad tym zastanawiałem projektując własne płytki z @tenkowal. Powinno tam być ok. 207 V, wynika tak z symulacji SPICE i tak zaprojektowaliśmy płytkę. Oryginalny schemat nie pomaga, bo obie połówki 12AX7 mają różny punkt pracy a mimo to obie anody po 110V (sic!). B5 jako 207V wychodzi przy założeniu, że to 110V jest na anodzie drugiej połowki 12AX7, kiedy na pierwszej połówce na anodzie jest 130V.

W skrócie na schemacie są błędy z napięciami i prosze traktować go z przymróżeniem oka, ale według SPICE B5 wynosi 207V. Nie mniej jednak warto, żeby napięcia potwierdził ktoś kto ma oryginalny wzmacniacz i mógłby dokonać pomiaru. @lis1984 pewnie ma możliwość, tak więc oprócz B5, chętnie dowiedziałbym się jakie są prawdziwe napięcia na obu anodach 12AX7.

Przy okazji dodam, że w klonie RS-a wszystkie napięcia anodowe przedwzmacniacza są zawyżone, bo zmodyfikował on oryginalny dzielnik 12k + 2k.

Edytowane przez madras
8 minut temu, voltamper napisał:

Wymyśliłem sobie, że zamiast robić grzejniki na płytce wszystkie napięcia będę pozyskiwał właśnie z wtórników

Ale ciepła tyle samo pójdzie, także ten... 

nagrywamy.com

4 godziny temu, voltamper napisał:

@madras

Dziękuję serdecznie za odpowiedź. Odpaliłem właśnie swój zasilacz gdzie pierwsze z napięć czyli B1 uzyskuję z wtórnika tranzystorowego+ Zener i mam idealnie 412V. Ale później robią się schodki. Te subtelne 12k/20W......

Mam pełną świadomość, że układ pracuje praktycznie ze stałym prądem i do uzyskania niższych napięć zupełnie wystarczający jest człon RC. Może stabilizatory wtórnikowe nie są jakimś cudownym rozwiązaniem ale ja mimo wszystko mam do tych układów zaufanie-kiedyś zasilacze robiło się bardzo często w ten sposób. Wymyśliłem sobie, że zamiast robić grzejniki na płytce wszystkie napięcia będę pozyskiwał właśnie z wtórników: 100% pewności co do wartości i jakości napięć. Do pełni szczęścia brakuje mi 100% wiarygodnych pomiarów.

Fantastycznie pod tym kątem narysowany jest schemat Pioneer SM-83.....

Myślę, że stosowanie zasilaczy na wtórnikach dla każdej szyny zasilania to przerost formy nad treścią. Ale zastąpienie dzielnika 2k-12k wtórnikiem zdaje się mieć duży potencjał. Krótka matematyka na postawie nominalnych napięć ze schematu pozwala oszacować, że zastąpienie tego tranzystorem ograniczy straty do ok. połowy tego, co wytracane jest na rezystorze 2k.
Podejrzewam, że oryginalnie użyto dzielnika zamiast stopnia RC ze względu na spory rozrzut prądów G2 lamp mocy, co wywoływało duży rozrzut między napięciami we wzmacniaczach. Drugim powodem może być potrzeba obniżenia impedancji wyjściowej zasilacza B2, żeby nie przysiadało zanadto napięcie przy graniu na tyle głośnym, że prąd G2 się istotnie zmienia. Wtórnik oba te problemy by wyeliminował. Przy okazji regulując dzielnik i pojemność w bramce tranzystora wtórnika można uzyskać spowolnione załączanie wszystkiego poza anodami lamp mocy, ale ten wzmacniacz tego nie potrzebuje. 
Notuję, przetestuję kiedyś 🙂
 

Witajcie,

Powoli się wzmacniacz uruchamia ale dla pewności chciałbym zapytać kolegów którzy już złożyli i odpalili swoje o poszczególne napięcia.

Czy może któryś z Was zmierzyć przy wyjściu zwartym do masy napięcia B1 do B5, chciałbym być pewny że nie męczą się lampy.

Z góry dzięki za info zwrotne

Biorąc pod uwagę wysoka emisję moich lamp w sansui au 70 oraz to że mam lekko zawyżone wartości oporników w zasilaczu to napięcie B5 powinno wynosić 205-210v .ważne jest aby na lampach było podane napięcie jak w schemacie , odchyłki o kilka v nic nie zmieniają . Wyjątkiem są v na 6an8 , v anody części pentody nie może przekraczać 70-75v , inaczej wzmacniacz zaczyna grać słabo.

Witajcie,

Czekam na płytki w wersji MK2 kompletując powoli części i w związku z tym mam pytanie do osób, które mają oryginalne płytki. Jaki jest rozstaw pinów w podstawkach pod lampy - 20 mm - czy 22 mm?

Pozdrawiam i dzięki z góry.

Gość

(Konto usunięte)

Krótkie info dla Kolegów, którym wysłałem moje płytki: Śmiało można montować, nie ma żadnych błędów, wzmacniacz z moimi trafami działa prawidłowo. Gra ładnie, przy napięciu anodowym 350V i lampach 6P14P udało się uzyskać 20W RMS.

IMG-5194.jpg

6 godzin temu, igsaudio napisał:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

... czy mi się źle widzi /? /, ale widzę dwa trafa ze szczeliną, a więc do układu SE, połączone do pracy w układzie PP- są takie kombinacje, niekoniecznie optymalne?

Ewentualną pomyłkę sprostujta😉.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To chyba nie szczelina tylko łączenie kształtek EI a dwa bo pewnie jedno zasilające - one są podobne więc chyba to tak.

Ale niech się autor zdjęcia wypowie 😉 

Na płytce Preamp jest miejsce na potencjometr VR0 220 Ohm. Nie ma go w zestawie od sklep lampy elektronowe. Do czego ten potencjometr? Dziękuję.

Gość

(Konto usunięte)
16 minut temu, Lisor napisał:

... czy mi się źle widzi /? /, ale widzę dwa trafa ze szczeliną, a więc do układu SE, połączone do pracy w układzie PP- są takie kombinacje, niekoniecznie optymalne?

Ewentualną pomyłkę sprostujta😉.

Źle się widzi. Większe trafo to zasilające, mniejsze - wyjściowe. Oba bez szczeliny. W układach PP nie stosuje się traf ze szczeliną. Ze szczeliną stosuje się w układach SE. W razie wątpliwości, odsyłam do opisu producenta:

https://utmindustry.com/utm7070

Edytowane przez igsaudio
27 minut temu, Sheffield Dave napisał:

Na płytce Preamp jest miejsce na potencjometr VR0 220 Ohm. Nie ma go w zestawie od sklep lampy elektronowe. Do czego ten potencjometr? Dziękuję.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
25 minut temu, Sheffield Dave napisał:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie montujemy 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To jeszcze poruszę temat kondensatorów foliowych. Gdzieś widziałem filmik, jak RS podłączał sondę oscyloskopu do takiego kondika i dotykał obudowy palcami. Jak to było, gdzie plus a gdzie minus ..... nie mogę znaleźć tego filmiku.

9 godzin temu, Sheffield Dave napisał:

To jeszcze poruszę temat kondensatorów foliowych. Gdzieś widziałem filmik, jak RS podłączał sondę oscyloskopu do takiego kondika i dotykał obudowy palcami. Jak to było, gdzie plus a gdzie minus ..... nie mogę znaleźć tego filmiku.

Minus to ten dla którego na oscyloskopie widzisz większe 'śmieci' które zbierasz jak antena i wprowadzasz dzięki temu na wejście oscyloskopu. (czyli minus to ten gdzie podłączyłeś haczyk z sondy i widzisz wyraźnie większe 'smieci')

4 minuty temu, gavlikor napisał:

Minus to ten dla którego na oscyloskopie widzisz większe 'śmieci' które zbierasz jak antena i wprowadzasz dzięki temu na wejście oscyloskopu. (czyli minus to ten gdzie podłączyłeś haczyk z sondy i widzisz wyraźnie większe 'smieci')

Właśnie na odwrót myślałem..... Ktoś jeszcze się wypowie?

5 minut temu, Sheffield Dave napisał:

Właśnie na odwrót myślałem..... Ktoś jeszcze się wypowie?

Gavlikor ma rację , tak właśnie powinno się sprawdzać która okładzina jest zewnętrzna .

Minuta 15, może źle rozumiem. Na filmie mówi, że tam gdzie zapniesz krokodylek (masę oscyloskopu) i szumy wtedy są mniejsze to to jest masa kondensatora.

 

 

17 godzin temu, igsaudio napisał:

Krótkie info dla Kolegów, którym wysłałem moje płytki: Śmiało można montować, nie ma żadnych błędów, wzmacniacz z moimi trafami działa prawidłowo. Gra ładnie, przy napięciu anodowym 350V i lampach 6P14P udało się uzyskać 20W RMS.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Przy jakim napięciu wejściowym, wzmacniacz osiąga pełną moc?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sprawdzałem dzisiaj kondensatory WIMA z zestawu od sklep lampy elektronowe i różnicy nie widziałem. Podłączałem raz tak, raz tak i to samo, ok 20-25 mV po dotknięciu obudowy.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.