Skocz do zawartości
IGNORED

Otwarty projekt 3 drożnej kolumny opartej na zwrotnicy 1 rzędu.


#Szakovsky
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

55 minut temu, Ape napisał:

Ja tam się nie znam ale tytuł wątku w pierwszym skojarzeniu to Coaxial.

Jest Seas z membraną XP, T18REX-XFC

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
który, być może współgrałby że zwrotnicą pierwszego rzędu.
A może zrobić samemu Coaxial, czy raczej hybrydę w postaci zamontowania neodymowej kopułki przed nisko-sredniotonowym głośnikiem?

Bez szans. Widziałeś może moje symulacje z tego wątku, co się dzieje jak dorzucimy tweeterowi jego roll-off highpass 2nd związany z Fs (niskim, poniżej 500Hz dla wysokiego podziału 3.5kHz)? No właśnie. Natomiast zmieszczenie tweetera w nabiegunniku stożkowego średniotonowca oznacza silną redukcję rozmiarów komory wytłumiającej i podniesienie Fs tweetera. Do tego kompromisowy (za mały) układ magnetyczny daje tylko 1.2T w szczelinie, na czym cierpi efektywność, też pożądana w połączeniu B1.

W nowszych, czysto średnio-wysokotonowych koaksjalach Seasa podniesiono B do 1.56T, ale kosztem podwyższenia Fs do 1.7kHz. Te głośniki trzeba dzielić prawie że na rezonansie, a on oznacza przesunięcie fazy akustycznej o 90 stopni do przodu. Podział B1 wymaga 45deg, więc jeszcze bez filtru mamy już za dużo. Zwłaszcza że stożek też nie sięga zbyt wysoko i trzeba go dzielić przy ok. 2kHz.

Koaksjale analogowo nadają się wyłącznie do podziałów LR4, może w drodze wielkiego wyjątku LR2, ale jeszcze takiego nie widziałem. O B1 można w ogóle zapomnieć, kołdra będzie za krótka z każdej strony. Może cyfrowo na FIR'ach by się udało, ale nie robiłbym sobie zbyt dużych nadziei, szanse na skuteczne wyeliminowanie pre-dzwonień są niewielkie.

PS. Neodym przed stożkiem - jeszcze gorzej, i tak musi być mały, a jeszcze jest przesunięty do przodu, dodatkowo pogarszając relacje fazowe.

PS2. Wyglada na to, że nowsze KEF'y dają radę wyciągnąć LR2 z koaksjala. Ale wystarczy się przyjrzeć jak duża jest średnica cewki stożka...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez misiomor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
13 godzin temu, #Szakovsky napisał:

Pytanie, czy ktoś zna coś podobnego w konsystencji do kleju do drewna, czyli dość gęste, jednocześnie bardzo lepkiego i nie schnącego, czyli nie zmieniającego swojej elastyczności

Sika ma w tubach materiały tłumiące. Jak sobie przypomnę to podam nazwy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra. Zapadła decyzja uwarunkowana kilkoma rzeczami. 
Zamiana szmatkowej średnicy, na aluminiową. I trochę, zmiana koncepcji komory. 
Prawdopodobnie nie trzeba będzie robić edge coated moda. Co ucieszy tu co niektórych. Ale wciąż będzie komora do wymiany. 

Teraz pytanie, czy nie zwiększyć budżetu o jakiś lepszy, większy tweeter który można byłoby ciąć niżej. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, #Szakovsky napisał:

Teraz pytanie, czy nie zwiększyć budżetu o jakiś lepszy, większy tweeter który można byłoby ciąć niżej. 

seas dxt

Audax TW034X0

Audax TW025A20Mg

dxt i magnezowego Audaxa wypróbowałem ciętych tylko kondem

dla audaxa potrzeba wycięcia piku impedancji ewentualnie pułapki na rezonans powyżej 20khz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do alu RS52, jesli ma byc cos w dobrej cenie to SB26ADC-c000-4. Nowoczesny i bezkonkurencyjny w swojej cenie i wielkości.

Duzy szmaciak na tweeter to kiepskie charki off axis i czasami kiepskie dopasowanie brzmieniowe do alu kopulki. Latwiej jest w druga strone, gdzie laczy sie miekka kopulke na srednicy z metalowym tweeterem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"jako głośnik średniotonowy pracuje kolejny metalowy Dayton – RS52AN-8 w obudowie zamkniętej.
Głośnik wysokotonowy to Seas 22TAF/G – tzw. kopułkowo-pierścieniowy, w którym sama kopułka jest aluminiowa, a pierścień wokół niej (przetwarzający najwyższe częstotliwości) jedwabny."

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

połaczenie metalowych membran też może być udane 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
14 minut temu, slawek.xm napisał:

"jako głośnik średniotonowy pracuje kolejny metalowy Dayton – RS52AN-8 w obudowie zamkniętej.
Głośnik wysokotonowy to Seas 22TAF/G – tzw. kopułkowo-pierścieniowy, w którym sama kopułka jest aluminiowa, a pierścień wokół niej (przetwarzający najwyższe częstotliwości) jedwabny."

Robilem kiedys projekt z taka sama para glosnikow i Seas bym niestety najslabszym ogniwem tego polaczenia. Dzisiaj wybralbym zdecydowanie inny glosnik, choc nie powiem, ze to gralo zle. Bylo ok, ale dzisiaj mozna znacznie lepiej za te same pieniadze.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
12 minut temu, meloV8 napisał:

Robilem kiedys projekt z taka sama para glosnikow i Seas bym niestety najslabszym ogniwem tego polaczenia. Dzisiaj wybralbym zdecydowanie inny glosnik, choc nie powiem, ze to gralo zle. Bylo ok, ale dzisiaj mozna znacznie lepiej za te same pieniadze.

 

ja nie mialem tej średnio tonowej kopułki

ale łączyłem trzy metalowe z hm130z0 i aluminium i magnez i beryl wszystkie elektrycznie cięte szeregowo kondem  i każdy układ miał swoje zalety choć dżwiekwo najlepiej było z berylem ale dxt bardzo fajnie budował scenę

 

podałem przykład misiomorowej Eliki bo była na AVS i grała w Kaimie i ma bardzo dobre opinie

z metalowych tweeterów to 1. beryl 2. magnez 3. tytan4 aluminium

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wspomniany wyzej Sba jest glosnikiem bardzo uniwersalnym i dosc nietuzinkowym. Moze pracowac jako maly tweeter do 3 way z swietnymi off axis, albo z odpowiednim WG zdolny do pracy z bardzo niskimi podzialami. Jest do niego sporo gotowych WG w roznych rozmiarach, do roznych zastosowan. Ten glosnik jest stosowany w kolumnach Revel. Nie znam lepszego glosnika w tych pieniadzach, a nawet za sporo wyzsza kase.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, meloV8 napisał:

Wspomniany wyzej Sba jest glosnikiem bardzo uniwersalnym i dosc nietuzinkowym. Moze pracowac jako maly tweeter do 3 way z swietnymi off axis, albo z odpowiednim WG zdolny do pracy z bardzo niskimi podzialami. Jest do niego sporo gotowych WG w roznych rozmiarach, do roznych zastosowan. Ten glosnik jest stosowany w kolumnach Revel. Nie znam lepszego glosnika w tych pieniadzach, a nawet za sporo wyzsza kase.

Tanie jak barszcz SB mają jedną poważną wadę. Są absurdalnie brzydkie. Te plastikowe kosze stwarzają efekt przeogromnej biedy. 

A poza tym, to wygląda całkiem ciekawie. 

 

Myślałem nad magnezowym audaxem, ale niestety jest dość drogi, w szczególności, że patrzyłem bardziej kierunku wersji neodymowej. Ale tutaj równie dobrze możemy się pobawić w aluminiowego seasa, który w cenie nie dużo się różni, a ma znacznie czystszy wodospad. W szczególności po prostej jak budowa cepa modyfikacji (zamianie materiału tłumiącego zza membraną). 

Ogólnie 19mm seasa jest bardzo fajny, bo ma bardzo mocny układ magnetyczny i ogólnie jest spoko. Ale chciałbym pociąć go niżej, tak aby pozbyć się ciut tego rezonansu Daytona na +- 1800hz.

Aaa, no i jest naprawdę fajny perlesik w cenie tego seasa, też aluminiowy. Na pierwszy rzut oka wygląda bardzo przyzwoicie. I na pewno jeżeli chodzi o sam wygląd zewnętrzny nie robi takiego obciachu jak SB.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 24.07.2021 o 17:47, misiomor napisał:

Bez szans. Widziałeś może moje symulacje z tego wątku, co się dzieje jak dorzucimy tweeterowi jego roll-off highpass 2nd związany z Fs (niskim, poniżej 500Hz dla wysokiego podziału 3.5kHz)? No właśnie. Natomiast zmieszczenie tweetera w nabiegunniku stożkowego średniotonowca oznacza silną redukcję rozmiarów komory wytłumiającej i podniesienie Fs tweetera. Do tego kompromisowy (za mały) układ magnetyczny daje tylko 1.2T w szczelinie, na czym cierpi efektywność, też pożądana w połączeniu B1.

W nowszych, czysto średnio-wysokotonowych koaksjalach Seasa podniesiono B do 1.56T, ale kosztem podwyższenia Fs do 1.7kHz. Te głośniki trzeba dzielić prawie że na rezonansie, a on oznacza przesunięcie fazy akustycznej o 90 stopni do przodu. Podział B1 wymaga 45deg, więc jeszcze bez filtru mamy już za dużo. Zwłaszcza że stożek też nie sięga zbyt wysoko i trzeba go dzielić przy ok. 2kHz.

Koaksjale analogowo nadają się wyłącznie do podziałów LR4, może w drodze wielkiego wyjątku LR2, ale jeszcze takiego nie widziałem. O B1 można w ogóle zapomnieć, kołdra będzie za krótka z każdej strony. Może cyfrowo na FIR'ach by się udało, ale nie robiłbym sobie zbyt dużych nadziei, szanse na skuteczne wyeliminowanie pre-dzwonień są niewielkie.

PS. Neodym przed stożkiem - jeszcze gorzej, i tak musi być mały, a jeszcze jest przesunięty do przodu, dodatkowo pogarszając relacje fazowe.

PS2. Wyglada na to, że nowsze KEF'y dają radę wyciągnąć LR2 z koaksjala. Ale wystarczy się przyjrzeć jak duża jest średnica cewki stożka...

Z twoich postów można wnioskować, że masz bardzo dużą wiedzę, na pewno teoretyczną i być może praktyczną z zakresu kolumn.

Bardzo dużo tej wiedzy przelewasz na forum i dzielisz się nią z ludźmi.

Mało jest takich osób i wszyscy powinni być Ci wdzięczni.

Szczególnie Ci, którzy z tej wiedzy potrafią skorzystać.

Mamy 40-milionowy kraj. Mieliśmy Tonsila, a nie potrafimy zrobić dobrej kolumny i głośnika.

A jak zrobimy to wszystko sp..... :-) ( oczywiście na skalę światową Div jest i chwała mu za to )

Polacy są chyba na pierwszym miejscu lub na podium w torpedowaniu i niszczeniu wszystkiego, co można sp.... :-).

Dania, Norwegia,Finlandia, Izrael itd.

Są wyjątki upadku. Audax, dlaczego ta firma upadła ?

Jakie jest Twoje zdanie na temat takiej firmy jak Zeta Zero ? Niekonwencjonalne rozwiązania, duża wiedza.

Nie tylko z elektroniki.

Niewątpliwie lata pracy w studiu pomogło i pomaga w prowadzeniu biznesu głośnikowego.

Bez tego szaleństwa, które niewątpliwie u niego jest, sukcesu na rynku światowym raczej by nie osiągnoł-tak mi się wydaje.

Konkurencja ze światowymi potentatami od kolumn to ciężki temat.

Czasami koloryzuje fakty, ale trzeba brać to z przymrużeniem oka.

Niestety pieniądze jak w każdym niekonwencjonalnym pomyśle decydują o sile wejścia na rynek i przetrwania.

Oprócz szaleństwa jego marzenia ( każdy je ma ) chyba były gwarancją powstania Zety Zero.

Ludziska raczej są strasznie negatywnie nastawieni względem P.Tomasza R. nie wiem dlaczego ?

Rozumie człowieka, że nie wciąga się w dyskusje na forum.

Po pierwsze do niczego to nie prowadzi, po drugie w tym rozwiniętym szaleństwie na wielu frontach nie ma czasu.

Na Krakowskim rynku jest trochę firm z branży audio.

Z jakim skutkiem poruszają, się w świecie audio na przełomie wielu lat wszyscy wiemy.

ABYSOUND

CIRCLE LABS

AMPLIFON

HARPIA Acoustics

ANCIENT AUDIO

ZETA ZERO

Nie jest to takie proste, jak wam się wydaje, znając te firmy od środka.

Wiedza z zakresu elektroniki jest niestety chyba na dalszym planie.

Aczkolwiek każda z tych firm ma zaplecze dobrych lub wybitnych konstruktorów elektroników ( i nie tylko )

Magia, szaleństwo, wiedza, doświadczenie, szczęście, odpowiednie miejsce w czasie, wsparcie finansowe, bezinteresowna pomoc zewnętrzna, marzenia, współzawodnictwo.

To jest sposób na przetrwanie w każdym biznesie, a co z tego wychodzi. Widzimy sami.

Przyczyny upadku i wzlotu są proste do zrozumienia, ale czasami nie są od nas zależne.

Jestem mile zaskoczony firmą MIFLEX, która przeżywa chyba drugą młodość ( kondensatory audiofilskie)

Krakowski Telpod całkowicie wyniósł się z miasta (sprzedane lub oddane ogromne tereny w mieście chyba przedłużyło ich istnienie na rynku )

KFAP TELOS POLON — wszędzie wieżowce i chyba oprócz Telosu już nie istnieją.

Rozwalony został cały polski przemysł, ale taka kolej losu.

Tak jak w przyrodzie, nie liczą się sentymenty, tylko prawo pieniężnej pięści.

Przynajmniej Kraków ma AGH i z tych tysięcy papierowych inżynierów pojawiają się rodzynki.

Zapomniałem o jednej małej firmie związanej z elektroniką i innymi branżami ZDZ

Koniec smętów i sentymentów :-)

PS

Polscy producenci sprzętu audio bardziej cenieni za granicą niż w Polsce.

link do artykułu.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

cytat:

 

coś w tym jest ?

"No właśnie. W Polsce jest słabnący popyt na dobry sprzęt audio, bo po prostu nie ma promocji dobrej muzyki. Coraz trudniej znaleźć pozycje godne wytrawnego ucha. W naszym niestety burako-landzie prym wiedzie disco-polo. Drogi i mocny sprzęt kupują bogaci piłkarze, aby zapuścić "te oczy zielone" na pół osiedla, aby kolegom III ligowcom gatki z wrażenia pospadały. Takie czasy."

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, #Szakovsky napisał:

Tanie jak barszcz SB mają jedną poważną wadę. Są absurdalnie brzydkie. Te plastikowe kosze stwarzają efekt przeogromnej biedy. 

Moim zdaniem, jako potencjonalnego nabywcy wolę jak napisałeś "brzydkie" (choć nie widzę tu jakiejś brzydoty, może mam spaczony gust😉) dobrze grające, niż najpiękniejsze a kulawe dźwiękowo. Priorytetem przy niskim czy wysokim budżecie powinno być brzmienie. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Apropos oceny doswiadczenia i wiedzy projektanta.
Zanim zdecydowal bym sie na realizacje/kopiowanie jakiegokolwiek projektu, pierwsze co bym sprawdzil/zweryfikowal, to jakie projekty zostaly przez tego projektanta opublikowane i ZREALIZOWANE. Jak one wygladaja i jaka byla reakcja/ocena tych, ktorzy je skopiowali.

Jako przyklad podam takich projektantow jak Gravesen

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tam mozna zobaczyc, jak takie projekty wygladaja i z czym sie mozna liczyc


PS.

To jest niewatpliwie ciekawy watek, ale jak juz Slawek zauwazyl, ci ktorzy maja na te temat pojecie, nie potrzebuja cudzych projektow, a ci, ktorzy tego pojecia nie maja, potrzebuja gotowy, sprawdzony projekt oparty o gotowe elementy, nie wymagajace zadnych modyfikacji i zadnego cudowania :-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, Prewwit napisał:

Moim zdaniem, jako potencjonalnego nabywcy wolę jak napisałeś "brzydkie" (choć nie widzę tu jakiejś brzydoty, może mam spaczony gust😉) dobrze grające, niż najpiękniejsze a kulawe dźwiękowo. Priorytetem przy niskim czy wysokim budżecie powinno być brzmienie. 

Przy "ceramicznym" SB po prostu kuło mnie to aż w oczy. 
Wadą tanich SB, czy ogólnie SB jest raczej mizerna dynamika. Sprawa wygląda ciut lepiej przy np. berylu bez ferrofluidu na neodymie, ale wciąż jest mocno średnio, i odstaje od Accutona (który jest również tańszy) czy bliesmy (która jest droższa). 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, djedryk napisał:

Z twoich postów można wnioskować, że masz bardzo dużą wiedzę, na pewno teoretyczną i być może praktyczną z zakresu kolumn.

Bardzo dużo tej wiedzy przelewasz na forum i dzielisz się nią z ludźmi.

Mało jest takich osób i wszyscy powinni być Ci wdzięczni.

Szczególnie Ci, którzy z tej wiedzy potrafią skorzystać.

Mamy 40-milionowy kraj. Mieliśmy Tonsila, a nie potrafimy zrobić dobrej kolumny i głośnika.

A jak zrobimy to wszystko sp..... :-) ( oczywiście na skalę światową Div jest i chwała mu za to )

Polacy są chyba na pierwszym miejscu lub na podium w torpedowaniu i niszczeniu wszystkiego, co można sp.... :-).

Dania, Norwegia,Finlandia, Izrael itd.

Są wyjątki upadku. Audax, dlaczego ta firma upadła ?

Jakie jest Twoje zdanie na temat takiej firmy jak Zeta Zero ? Niekonwencjonalne rozwiązania, duża wiedza.

Nie tylko z elektroniki.

Niewątpliwie lata pracy w studiu pomogło i pomaga w prowadzeniu biznesu głośnikowego.

Bez tego szaleństwa, które niewątpliwie u niego jest, sukcesu na rynku światowym raczej by nie osiągnoł-tak mi się wydaje.

Konkurencja ze światowymi potentatami od kolumn to ciężki temat.

Czasami koloryzuje fakty, ale trzeba brać to z przymrużeniem oka.

Niestety pieniądze jak w każdym niekonwencjonalnym pomyśle decydują o sile wejścia na rynek i przetrwania.

Oprócz szaleństwa jego marzenia ( każdy je ma ) chyba były gwarancją powstania Zety Zero.

Ludziska raczej są strasznie negatywnie nastawieni względem P.Tomasza R. nie wiem dlaczego ?

Rozumie człowieka, że nie wciąga się w dyskusje na forum.

Po pierwsze do niczego to nie prowadzi, po drugie w tym rozwiniętym szaleństwie na wielu frontach nie ma czasu.

Na Krakowskim rynku jest trochę firm z branży audio.

Z jakim skutkiem poruszają, się w świecie audio na przełomie wielu lat wszyscy wiemy.

ABYSOUND

CIRCLE LABS

AMPLIFON

HARPIA Acoustics

ANCIENT AUDIO

ZETA ZERO

Nie jest to takie proste, jak wam się wydaje, znając te firmy od środka.

Wiedza z zakresu elektroniki jest niestety chyba na dalszym planie.

Aczkolwiek każda z tych firm ma zaplecze dobrych lub wybitnych konstruktorów elektroników ( i nie tylko )

Magia, szaleństwo, wiedza, doświadczenie, szczęście, odpowiednie miejsce w czasie, wsparcie finansowe, bezinteresowna pomoc zewnętrzna, marzenia, współzawodnictwo.

To jest sposób na przetrwanie w każdym biznesie, a co z tego wychodzi. Widzimy sami.

Przyczyny upadku i wzlotu są proste do zrozumienia, ale czasami nie są od nas zależne.

Jestem mile zaskoczony firmą MIFLEX, która przeżywa chyba drugą młodość ( kondensatory audiofilskie)

Krakowski Telpod całkowicie wyniósł się z miasta (sprzedane lub oddane ogromne tereny w mieście chyba przedłużyło ich istnienie na rynku )

KFAP TELOS POLON — wszędzie wieżowce i chyba oprócz Telosu już nie istnieją.

Rozwalony został cały polski przemysł, ale taka kolej losu.

Tak jak w przyrodzie, nie liczą się sentymenty, tylko prawo pieniężnej pięści.

Przynajmniej Kraków ma AGH i z tych tysięcy papierowych inżynierów pojawiają się rodzynki.

Zapomniałem o jednej małej firmie związanej z elektroniką i innymi branżami ZDZ

Koniec smętów i sentymentów :-)

PS

Polscy producenci sprzętu audio bardziej cenieni za granicą niż w Polsce.

link do artykułu.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

cytat:

 

coś w tym jest ?

"No właśnie. W Polsce jest słabnący popyt na dobry sprzęt audio, bo po prostu nie ma promocji dobrej muzyki. Coraz trudniej znaleźć pozycje godne wytrawnego ucha. W naszym niestety burako-landzie prym wiedzie disco-polo. Drogi i mocny sprzęt kupują bogaci piłkarze, aby zapuścić "te oczy zielone" na pół osiedla, aby kolegom III ligowcom gatki z wrażenia pospadały. Takie czasy."

Po pierwsze to audio jest obecnie słabym miejscem do robienia interesów. Proszek do prania wyprodukujesz, klient zużyje i przyjdzie po nowy. Gdyby kolumny zużyły się po roku, to uciekłby z krzykem od takiego producenta. No może na rynku pro zużycie jest wpisane w działalność.

W ogóle produkcja solidnego sprzętu konsumenckiego jest dziś raczej niszą dla pasjonatów - vide ostatnie wykupienie szacownej i zasłużonej firmy Colt (broń palna) przez CZ (Czeska Zbrojovka). Tylko motoryzacja i budowlanka jakoś się trzymają, ale tam ludzie mają wyższą gotowość płatniczą, bo mieszkać i jeździć trzeba, a słuchać nie, zwłaszcza na czymś lepszym niż boombox.

W Polsce mamy jeszcze dodatkowo post-kolonialny syndrom "Made in Bwana Kubwa" - sprzęt audio jest wzmacniaczem prestiżu, więc musi mieć logo zachodniego producenta. Dlatego dobry polski produkt za uczciwą cenę zawsze przegra z hajendową używką po giełdowym prezesie (a on zmienia co klika lat). Więc startujący polski producent ma od razu pod górkę na własnym rynku.

Dlatego właśnie budowę kolumn czy innego sprzętu audio należy sobie zostawić jako twórcze hobby. Ja od dziecka miałem taką potrzebę - klocki itd. Więc kontynuowanie tego jest zwyczajnie przyjemne. Zwłaszcza jeżeli wejdzie się na poziom powyżej wymuszonego zachwytu ze strony rodziny. Już samo rozpracowywanie warsztatowych sztuczek tych czy innych producentów potrafi dać sporą satysfakcję.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez misiomor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
31 minut temu, xajas napisał:

Apropos oceny doswiadczenia i wiedzy projektanta.
Zanim zdecydowal bym sie na realizacje/kopiowanie jakiegokolwiek projektu, pierwsze co bym sprawdzil/zweryfikowal, to jakie projekty zostaly przez tego projektanta opublikowane i ZREALIZOWANE. Jak one wygladaja i jaka byla reakcja/ocena tych, ktorzy je skopiowali.

Jako przyklad podam takich projektantow jak Gravesen

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tam mozna zobaczyc, jak takie projekty wygladaja i z czym sie mozna liczyc


PS.

To jest niewatpliwie ciekawy watek, ale jak juz Slawek zauwazyl, ci ktorzy maja na te temat pojecie, nie potrzebuja cudzych projektow, a ci, ktorzy tego pojecia nie maja, potrzebuja gotowy, sprawdzony projekt oparty o gotowe elementy, nie wymagajace zadnych modyfikacji i zadnego cudowania 🙂

Troels też nie startował od 30 projektów i 50 lat doświadczenia. 
Ja mam taką przewagę, że ów projektu będzie można normalnie posłuchać, czy ode mnie wypożyczyć. 
Plus, Troels sobie słono liczy za projekty. Ja to robię za frytę.
A jeżeli chodzi o głośniki, jeżeli ktoś nie chce się bawić, to może ode mnie już kupić zmodowane głośniki. Nie widzę jakiegokolwiek problemu w tym aspekcie. Mogę równie dobrze dogadać się z jakimś sklepem, dystrybutorem czy samym producentem aby moja wersja miała inne oznaczenie i była dostępna, ale co to zmieni? No... nic. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, w pelni sie

22 minuty temu, #Szakovsky napisał:

Troels też nie startował od 30 projektów i 50 lat doświadczenia. 

W pelni sie tym zgadzam. Nikt sie z tym doswiadczeniem nie urodzil i kazdy zaczyna od zera. I kazdemu zycze sukcesu. Ale mimo to zwracam uwage na to, na jakich podstawach potencjalny klient moze realistycznie ocenic co go oczekuje i ile go to kosztuje:

- sprawdzony projekt za kase

- sprawdzony projekt za friko

- ryzykowny projekt za friko 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze podsumowane. Tymbardziej ze produkty dobre zawsze sa w cenie a wiec nie ma ich za darmo 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobrze udokumentowany tani projekt z mozliwością zakupu w wersji gotowej....  takie założenia nie są częste

jeszcze jakby konfiguracja głosników i filtracja była przedmiotem konsensusu i od poczatku znana była by przynajmniej podstawowa forma zewnętrzna to projekt miałby więcej zainteresowania wg mnie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z powyższymi postami kolegów dlatego kolejny raz napisze, aby użyć głośniki w wersjach fabrycznych, bez modyfikacji.
Jeżeli projekt okaże się niewypalem, to takie głośniki będzie można przynajmniej wykorzystać do innych projektów lub zwyczajnie odsprzedać. Modyfikowane to już tzw. śmietnik.
Druga sprawa, także wolalbym głośniki który lepiej gra i ma lepsze parametry niż złoty i wysadzany karatami "tonsil"
PS. Skoro głośniki średniotonowe wymagają na starcie modyfikacji, aby zagrać się z basem to w/g mnie
- albo inny basowiec
- albo dodatkowy głośniki midbass



Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, xajas napisał:

Tak, w pelni sie

W pelni sie tym zgadzam. Nikt sie z tym doswiadczeniem nie urodzil i kazdy zaczyna od zera. I kazdemu zycze sukcesu. Ale mimo to zwracam uwage na to, na jakich podstawach potencjalny klient moze realistycznie ocenic co go oczekuje i ile go to kosztuje:

- sprawdzony projekt za kase

- sprawdzony projekt za friko

- ryzykowny projekt za friko 

Dlatego też, mojego będzie można posłuchać. Na pewno będzie w Poznaniu i Warszawie. A projekt komercyjny pewnie w większej ilości miejsc w Polsce. Więc jak komuś się spodobają komercyjne, ale nie będzie go stać, to zawsze będzie mógł sobie zrobić wersję 3 drożną, która jest oparta na tych samych założeniach co 4 drożna. 

 

11 minut temu, rafa napisał:

Dobrze podsumowane. Tymbardziej ze produkty dobre zawsze sa w cenie a wiec nie ma ich za darmo 😉

Jeżeli byłby to projekt komercyjny, to byłby o wiele droższy, bo marże i pewne standardy jakości k. A jednak chciałbym aby w niedużych pieniądzach można byłoby się z moim produktem. A stworzenie produktu dobrego, taniego i trzymającego jakieś normy jakościowe, wymaga dużych inwestycji w np. własną halę produkcyjną. A tutach wchodzą w grę spółki, księgowi i inne rzeczy których chce unikać, bo dobrze na produkt końcowy (z wyższej półki) nie wpływają. 

 

18 minut temu, slawek.xm napisał:

dobrze udokumentowany tani projekt z mozliwością zakupu w wersji gotowej....  takie założenia nie są częste

jeszcze jakby konfiguracja głosników i filtracja była przedmiotem konsensusu i od poczatku znana była by przynajmniej podstawowa forma zewnętrzna to projekt miałby więcej zainteresowania wg mnie

Nie będzie wersji gotowej, bo jak już pisałem tutaj wyżej. Każdy indywidualnie może wykonać obudowy, możliwie, że taniej ode mnie. A więc zostaje zainteresowanym zrobienie obudowy, to jak będą wyglądać etc. już zależy od niej samej, a ja mam czyste rączki. Moja zasługa będzie w tym co się wydobywa z kolumn (nie licząc zapachu kleju), a nie w tym jak wyglądają, a nie chce schodzić poniżej pewnego poziomu jakości wykonania czy zmieniać stylistyki co wiąże się ze znacznym wzrostem ceny, nieadekwatnym do kosztów elementów (A nawet jak są niesamowite, i wgl najlepsze na świecie, to sam fakt bycia tanimi, przy drogiej obudowie będzie powodować jakieś jęczenie)  
 

26 minut temu, Ape napisał:

Zgadzam się z powyższymi postami kolegów dlatego kolejny raz napisze, aby użyć głośniki w wersjach fabrycznych, bez modyfikacji.
Jeżeli projekt okaże się niewypalem, to takie głośniki będzie można przynajmniej wykorzystać do innych projektów lub zwyczajnie odsprzedać. Modyfikowane to już tzw. śmietnik.

Druga sprawa, także wolalbym głośniki który lepiej gra i ma lepsze parametry niż złoty i wysadzany karatami "tonsil"

Skoro głośniki n średniotonowe wymaga na starcie modyfikacja, aby zagrać się z barem to w/g mnie
- albo inny basie
-albo dodatkowy głośniki midbass

Zmodyfikowany głośnik nie zmieni znacząco swoich parametrów. Jeżeli ktoś będzie chciał własny projekt zrobić, to go zrobi na tym głośniku tak czy siak. Mod ma przede wszystkim poprawić podstawowe wady głośnika. Zmiana FR nie będzie jakaś kolosalna. Przede wszystkim chce się pozbyć rezonansów głośnika, spowodowaną mega biedną, i kiepską komorą. 
To nie jest kwestia zgrania. Bo zgrać się da tak czy siak. Problem jest z rezonansami. Inny basowiec czy tweeter może poprawić ogólną sytuację, ale nie naprawi podstawowej wady średnicy. A to jest, jak (znów) już mówiłem, to jest jedyny głośnik w akceptowalnym budżecie, pasujący do założeń. Jeżeli byśmy chcieli spełnić założenia i pozbyć się problemów, musieliśmy zwiększyć maksymalny budżet z ok 8k do.. 25? Więc traci to jakikolwiek sens. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
49 minut temu, #Szakovsky napisał:

Dlatego też, mojego będzie można posłuchać. Na pewno będzie w Poznaniu i Warszawie. A projekt komercyjny pewnie w większej ilości miejsc w Polsce. Więc jak komuś się spodobają komercyjne, ale nie będzie go stać, to zawsze będzie mógł sobie zrobić wersję 3 drożną, która jest oparta na tych samych założeniach co 4 drożna. 

Mozliwosc posluchania jest na pewno bardzo dobrym pomyslem, ale sluchac wersje 4 drozna a budowac 3 drozna jest bez sensu. Wtedy porownujesz jablka z gruszkami. Ja bym sie na  takie rozwiazanie nie pisal. Albo obydwie wersje 4 drozne albo obydwie 3 drozne, 1:1

 

Apropos budzetu 8k

Czy masz juz wyobrazenie skad te 8K sie biora?

Prosty przyklad (ceny za 2 zestawy glosnikowe jako DIY 3 drozny)

Przetworniki 6.000

Zwrotnica 1.000

Obudowa + duperele 1.000

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, xajas napisał:

Mozliwosc posluchania jest na pewno bardzo dobrym pomyslem, ale sluchac wersje 4 drozna a budowac 3 drozna jest bez sensu. Wtedy porownujesz jablka z gruszkami. Ja bym sie na  takie rozwiazanie nie pisal. Albo obydwie wersje 4 drozne albo obydwie 3 drozne, 1:1

4 drożna to wyższe koszta. Znacząco. Zarówno pod względem obudowy jak i głośników. Więc z tego teoretycznego maksymalnego 8k robi zauważalnie więcej. 3 drogi mają być tanie, i spełniać większość, jak nie wszystkie założenia projektu. 3 drogi mają być tanim preludium do znacząco już droższych (bo celuje w okolice 25k brutto) 4 drożnych kolumn, ale obie bazują na tych samych założeniach, i (na ten moment) tej samej średnicy/wyższej średnicy. 
 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest wszystko zrozumiale i oczywiste, ale nie ma sensu oferowac do odsluchu jako podstawe do oceny projektu DIY zestaw 4 drozny, skoro sam projekt DIY jest 3 drozny.

Gdybym chcial budowac projekt 3 drozny, to bym tego 4 droznego wogole nie sluchal, bo to inny zestaw 😉

Na chlopski rozum: jak chce kupic Golfa, to nie robie jazdy probnej Passatem

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, #Szakovsky napisał:

3 drogi mają być tanim preludium do znacząco już droższych (bo celuje w okolice 25k brutto) 4 drożnych kolumn, ale obie bazują na tych samych założeniach, i (na ten moment) tej samej średnicy/wyższej średnicy. 
 

"To bez sęsu", jakby powiedział guru internetów z zamierzchłych czasów.

Jeżeli dokładamy drogę na dole, dostajemy kolumnę o niższym zejściu. A taką chciałoby się słuchać w większym pomieszczeniu.  Siadamy w związku z tym dalej, odkręcamy głośniej i sekcja średnio-wysokotonowa się nie wyrabia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, xajas napisał:

To jest wszystko zrozumiale i oczywiste, ale nie ma sensu oferowac do odsluchu jako podstawe do oceny projektu DIY zestaw 4 drozny, skoro sam projekt DIY jest 3 drozny.

Gdybym chcial budowac projekt 3 drozny, to bym tego 4 droznego wogole nie sluchal, bo to inny zestaw 😉

Na chlopski rozum: jak chce kupic Golfa, to nie biore na jazde probna Pasata

Ale 3 drogi też będzie można posłuchać. Tylko na razie, będzie głównie w Warszawie czy to okazjonalnie w Poznaniu. 
Też robienie kilku sztuk niekomercyjnego projektu, to trochę bez sensu, w szczególności, że nie zwróci mi się nawet 1 sztuka,a co dopiero para albo więcej par.. A też, żaden sklep nie będzie zainteresowany pokazywaniem kolumn, których nie będzie sprzedawał. Jeżeli będzie jaki meeting czy cokolwiek tego rodzaju, i będę planował się tam wybrać, to zabiorę je ze sobą. Dodatkowo, jak wszystko dobrze pójdzie to będę mieć pokój na AVS 2022, a więc będzie można posłuchać zarówno 3 jak i 4 dróg. 

12 minut temu, misiomor napisał:

"To bez sęsu", jakby powiedział guru internetów z zamierzchłych czasów.

Jeżeli dokładamy drogę na dole, dostajemy kolumnę o niższym zejściu. A taką chciałoby się słuchać w większym pomieszczeniu.  Siadamy w związku z tym dalej, odkręcamy głośniej i sekcja średnio-wysokotonowa się nie wyrabia.

No niekoniecznie. Bo pocięcie średnicy będzie dużo wyżej. Zamiast np. 700hz będzie na 1200hz etc. A więc sporą część energii dostaje na głowę midwoofer, a ten już problemu mieć nie będzie. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, xajas napisał:

Apropos budzetu 8k

Czy masz juz wyobrazenie skad te 8K sie biora?

Prosty przyklad (ceny za 2 zestawy glosnikowe jako DIY 3 drozny)

Przetworniki 6.000

Zwrotnica 1.000

Obudowa + duperele 1.000

Obudowy są dużo droższe. W szczególności, że liczę po dość wysokich cenach. To ma być cena maksymalna, gdzie powinno się zakładać koszt poniżej podanych. Głośniki z "lepszym" tweeterem to koło 2000zł (z kw i wszystkim, na oko). Na zwrotnicę liczyłem koło 1500-1800zł (tutaj dużo zależy od woofera). Wytłumienie to koło 400-500, bo uwzględniam bitum i aramidy. Reszta to obudowa, czy to dobry stolarz czy CNC. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, #Szakovsky napisał:

Jeżeli byłby to projekt komercyjny, to byłby o wiele droższy, bo marże i pewne standardy jakości k. A jednak chciałbym aby w niedużych pieniądzach można byłoby się z moim produktem.

Ja przepraszam, ale nie szkoda ci już czasu na dyskusję i obronę projektu zanim jeszcze powstała choć jedna kreska?

Skoro wiesz co chcesz zrobić, zacznij to robić, jeśli będziesz miał pytania/wątpliwości to pytaj, jak widać parę osób z doświadczeniem chce się zaangażować i coś podpowiedzieć - to jest super sytuacja. 

Już się trochę zgubiłem w dyskusji, bo poszła w bok, ale do brzegu wracając - trzeba wybrać głośniki, tak?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, misiomor napisał:

Pozostaje problem przeciążonego tweetera.

A niby dlaczego miałby być przeciążony? Accuton przy 1 rzędzie schodzącym do 300hz (pocięcie 2500-3000khz) stracił... 1,5db max spl, czyli realnym maksem było 108db. Więc i tak zbyt przeciązony to nie był. A Accuton ciągnie dalej niż np. wymieniony przeze mnie 19mm seas. Sprawa była testowana na naprawdę wielu tweeterach i nigdy nie napotkałem na jakiekolwiek problem z tym związanym. Większość tweeterów nie wychodziła do połowy nawet Xmaxu nawet przy dość głośnym graniu. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.