Skocz do zawartości
IGNORED

Duch w lampie


geertgen

Rekomendowane odpowiedzi

pavulon, 19 Sty 2006, 19:08

 

>Wzmacniacze ASL maja regulacje autobias i tu jest sprawa jasna. Dokonuje on korekty pradu.

 

Zapewnia odpowiednie *napięcie* polaryzujące siatki lamp.

 

>Co robicie w przypadku wzmaka bez tej funkcji. Np. po zmierzeniu woltomierzem lampy okazuja sie

>"nie do pary". Czy nalezy wymienic obie - na sparowane czy jest na to inny sposob by doprowadzic je

>do rownowagi?

 

Mówisz o mierzeniu lamp woltomierzem ? Raczej nic woltomierzem w lampie nie zmierzysz. Z jego pomocą ustawia się napięcie w pracującym układzie. Nie bardzo rozumiem też co masz na mysli piszą że lampy są nie do pary. Chodzi o parowanie np. do push-pulla ? To się robi na specjalistycznej aparaturze - charakterograf + oscyloskop. Inna metoda. mniej wygodna, prawdę mówiąc upierdliwa to zdejmowanie charakterystyk pradu anodowego od w zależności od napięcia siatkowego lub prądu anodowego od napięcia anodowego w kilku punktach.

ale użytkownik wzmacniacza lampowego naprawdę nie powinien się tym zajmować...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mogę ze swojego doświadczenia potwierdzić, że lampa lubi srebro;

po przejściu na srebrne kable (w całości, głośnikowe + IC, Sonus Oliva) różnica była wyraźna i powrót na dawne kable (głównie głośnikowe Kimber 4TC) nie była już "możliwa".

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pavulon

Wzmaki bez autobiasu mają regulację manualną oraz wyjścia pomiarowe.

Co jakiś czas mierzysz napięcia na punktach pomiarowych i jeżeli coś się rozjechało to korygujesz je na potencjometrach. Każda firma lub konstruktor określa wartość tych napięć.

Lampy do PP zawsze należy kupować parowane.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>Na przykład D.H.Cheever ( Uniwersytet New Hampshire ) zmodyfikował wzór na zawartość zniekształceń

>harmonicznych uwzględniając pewne właściwości zmysłu słuchu i wyszło mu, że zniekształcenia wnoszone

>przez wzmacniacze lampowe są kilkanaście razy mniej słyszalne niż zniekształcenia wnoszone przez

>przez wzmacniacze tranzystorowe.

 

Czytałem to w swoim czasie. To jest zwykła praca magisterska jakiegoś studenta z jakiegoś uniwersytetu z 1989 roku, więc IMHO stawianie tego na równi z literaturą typu Zwicker jest sporym nadużyciem. Generalnie:

 

1. Mam dystans do opracowań w tej postaci, z różnych przyczyn.

2. Od 1989 (17 lat!) roku nie zmieniło się chyba za dużo w tej dziedzinie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Uwzględnienie pewnych właściwości zmysłu słuchu" legło też u podstaw opracowania algorytmów kompresji cyfrowego zapisu dźwięku typu mp3, ze znanym skutkiem - stąd do przytoczonej argumentacji też podchodziłbym nieufnie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wasylak, 20 Sty 2006, 07:30

 

>Mogę ze swojego doświadczenia potwierdzić, że lampa lubi srebro;

>po przejściu na srebrne kable (w całości, głośnikowe + IC, Sonus Oliva) różnica była wyraźna i

>powrót na dawne kable (głównie głośnikowe Kimber 4TC) nie była już "możliwa".

 

Mam pre lampowy. Używane przedtem z tranzystorem IC Audiograde Perceptionism już nie bardzo się sprawdziły. Po próbach z innymi kablami zostały srebrne Sonus Oliva. Niestety nie mogę powiedzieć tego samego o głośnikowych - jest nadal XLO Ultra 6 - dół i Audiograde Perceptionsim - góra.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koteczku, wracając do twojego spostrzeżenia o tym, że dźwięk aby nas zachwycał musi być w pewien sposób brudny, skażony przytoczę autentyczne słowa jednego z najznamienitszych lutników włoskich XX w. ostatniego ze starych mistrzów - Cavallego (z Cremony ma się rozumieć). Otóż przyniesiono mu kiedyś stare skrzypce, które charakteryzowały się tym, iż były pęknięte w dwóch miejscach. Jednak kiedy usłyszał ich dźwięk, ogarnęło go zdumienie: był to po prostu cudowny ton. Doszedł zatem do wniosku, że w skrzypcach wytworzyła się równowaga, której częścią były owe pęknięcia i to ona sprawiła, ze grały w ten sposób. Były lepsze od wielu znakomitych a nienaruszonych skrzypiec.

Czy lampy, te niedoskonałe, archaiczne przyrządy do wzmacniania pradu są pękniętymi skrzypcami ? ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koteczek

Gdybyś ewentualnie miał ochotę posłuchać „złotych” Electro Harmonixów 2A3, to są w Audio Systemie razem z moim Twin-Headem. Byłbym Ci wdzięczny za możliwość podpięcia do niego na chwilę Full Musiców, celem porównania ich z Harmonixami (które na pewno są słabsze, tylko pytanie o ile), ale oczywiście do niczego Cię nie namawiam, bo wiem, że koteczki lubią chodzić własnymi drogami i pozostawać w ukryciu.

Pozdrowienia

 

PS

Nie wiesz, czy Ryszard ma możliwość zdobycia 6L6 Electro Harmonix EHPL, bo RCM ich nie ma i nie będzie miał, a ja mam na nie chrapkę. (Na lepsze lampy chwilowo mnie nie stać.)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dudivanie, ladna Twoja historia o peknietych skrzypcach. Uwazam, ze piszemy o uniwersalnych prawdach. Podobne przyklady mozemy mnozyc: sprawy kulinarne, kazdy kucharz wie, ze nie nalezy za dokladnie plukac owocow, warzyw, miesa.

W Stanach dopuszczone sa do rynku sery przygotowane z pasteryzowanego mleka. Smakuja jak trociny, wedliny maja taka ilosc konserwantow, zeby bylo bezpiecznie i higieniczne, ale ma to miejsce kosztem smaku, aromatu, etc. Na sterylnym czymkolwiek nie ma zycia, nie ma smaku, jest jednym slowem czysto, glucho i nudno. Podobnie z instrumentami, glosnikami, wzmacniaczami, etc. Oczywiscie, nie nalezy z tym brudem przesadzac, bo .....

Uwazam, ze sztuka budowania dobrych wzmacniaczy czy glosnikow, czy zestawiania calego systemu to wiedza i kultura wprowadzania "zanieczyszczen" tak, zeby dzwiek zyl i nie byl "perfect". Techniczna "doskonalosc" to spastyczna nuda.

Jest mnogosc wzmacniaczy plaskich od 2 Hz do 200kHz jak poziomica, S/N= bardzo duza liczba, czyli....perfekcja, za wyjatkiem tego, ze brak im muzyki. Szkoda gadac. Nie jest przypadkiem, ze najpyszniejsze dla ucha wzmacniacze maja kiepskie metryczki techniczne. Nie jest przypadkiem, ze sa one lampowe- najbardzej aromatyczne brudasy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotrze Ryka,

Wiem, ze Ryszard ma (mial) Vacum Tube KT66 (ala GEC). Nigdy nie widzialem u niego Electro-Harmonix 6L6, ale oczywiscie moge sie mylic. Jeden telefon do FotoPubu powinien wszystko wyjasnic.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Redaktorzy

jak ktoś szuka Electro harmoniksów to tutaj jeszcze nie osiągnęły zawrotnych cen:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Fr@ntz

---------------------------------

"I am an audiophile"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lampa lubi srebro, tak? Widze że również cd Marantza są popularne wśród właścicieli lampowców. Niemniej jest to dźwięk idący w stronę przejrzystości? Osobiście preferuję totalny relaks, aksamitną i delikatną górę......

 

Pozdrawiam, Piotr

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

The odd get even.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zildjian,

 

w moim przypadku wpływ głośnikowych był dużo większy, niż IC, i choć 4TC to nie ta półka cenowa, to właśnie z tym Kimberem (jako najlepszym testowanym przeze mnie w okolicach 100pln/metr) porównywałem, bo za tyle mniej więcej kupiłem swoje niecałe 5 metrów SO (pełna wersja 4 żyłowa grubsza na basie).

Tak na marginesie; ostatnio wypiąłem, z ciekawości, filtry reaktancji impedencji (zrobione pod moje kolumny przez p.Witka). Albo filtry wymagały wygrzania, jak to bodajże ZYDELEK sugerował, albo mój słuch się dostosował (tzn. nauczył), ale bez filtra już nie idzie słuchać,

 

pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

geertgen,

 

tak dobrze to się na tym nie znam, więc mogę jedynie po amatorsku napisać, że filtr, który u mnie "gra", ma za zadanie wyrównać charakterystykę częstotliwościową przełomu średnich i wysokich tonów /a jak on to robi, przeczytać można, co zresztą sam zrobiłem, np. na stronie:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

/

 

W odsłuchu wygląda to tak, że dźwięk w wymienionym paśmie nabiera spójności i głębi, choć przy pewnym (choć takim, na który się godzę) kompromisie, tzn. góra zostaje lekko obcięta.

 

Na pewno lepiej objaśni to ktoś z fachowców, mógłby to być też sam producent.

 

Na szczęście, element jest tani i (wedle opinii p. Witka, kolumny do ok. 5tys.pln tego nie mają) i można samemu spróbować bez wielkiego ryzyka,

 

pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okazało się, że Ryszard ma KT66 pod marką Cayin, których rzeczywistego wytwórcy jaśnie nieoświecony pan pracownik nie był w stanie wskazać. Wiedział wszelako, że to kopie G.E.C., zatem są to Valve Art. Zamówiłem, aczkolwiek parowanie potrwa kilka dni, bo pan pracownik nie ma na takie głupstwa czasu. Ma chłopak szczęście, że jestem tak od niego daleko.

A teraz moje pytanie: na stronie RCM piszą, że 2A3 można zastąpić lampą 45, pod warunkiem, że urządzenie posiada autobias. Ja mam na TH tylko dwa pokrętła do regulacji napięcia. Podejrzewam, iż to za mało do uskutecznienia takiej wymiany. Pytam tedy, jak się konstruuje taki autobias i czy można, gdy się go już posiada, dowolnie przechodzić z 2A3 na 45 w te i we w te?

Gdzie indziej wyczytałem też, że zmiana napięć podawanych 2A3 na te od 45 daje już dużą poprawę brzmienia. Potwierdzasz?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 4 tygodnie później...

Witam!

Wreszcie dostalem sie do grona uzytkownikow lampowcow. Od soboty jestem wlascicielem polskego wzmacniacza Pantera "Blue Glow" - 4 x EL34 2x ECC83 + odwracacz fazy na opa. I w zwiazku z tym odwracaczem mam pytanie, czy jest to powszechnie stosowana konstrukcja i czy zastosowanie opa ma jakis czszegolny wplyw na brzmienie - w porownaniu z odwracaczem wykonanym na lampach??

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i pare fotek

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-748-100006189 1170285845_thumb.JPG

post-748-100006190 1170285843_thumb.JPG

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brzmienie - jak dla mnie bajka - przestrzen, wysokie nasycone i dzwieczne, piekna srednica i bas nisko schodzacy i o dziwo dobrze kontrolowany - wlasciwie jesli chodzi o bas to dopiero przy tym wzmacniaczu przekonalem sie co potrafia moje eposy.

Co do kabli to mam na razie spokoj, mysle ze glosnikowe audionota i inter QEDa to jest to, czego mi teraz trzeba.

Co do Cd, to w mojej 540-stce troche pogrzebalem - wlozylem Master Clocka, wytlumilem obudowe i jest na prawde nie zle :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotr Ryka, 24 Sty 2006, 17:46

 

Przepraszam, ze nie odpowiedzialem na Twoje pytanie. Po prostu nie zagladalem do "Duch w lampie" .

Jest prawda, ze 2a3 oraz 45 sa stosunkowo latwo wymienialne. Chyba najproscej zrobic to zmieniajac opornik katodowy lampy mocy. Czesto stosuje sie 1500 ohm (Rk dla 45) wymiennie z 750 ohmami (Rk dla 2a3) w zaleznosci od tego ktora lampe stosujesz. Innymi slowy zmieniasz punkt pracy lampy wylutowujac jeden opornik i na jego miejsce wlutowujac inny. Prosze pamietac by Ia na 45 nie bylo wyzsze niz 35 mA a na 2a3 nie wiecej niz 55 mA zakladajac Va =250V.

Jest to prosta zamiana, pamietajac by nie przekroczyc maksymalnej dopuszczalnej mocy lampy.

Reasumujac:

1. 2a3: Rk=750 ohmow

Ia= 60 ma

Va= 250 V

2. 45: Rk= 1500 ohmow

Ia= 35 mA

Va= 250 V

Uwaga: zmieniajac opornik katodowy, stosuj wysoko-watowe oporniki (np.:10W).

Koszt opornika: kilka zl.. Technik elektronik dokona zmiany i przetestuje wzmacniacz w 15 minut.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.