Skocz do zawartości
IGNORED

Czuję się całkowicie zagubiony - szybkie pytanie, szybka odpowiedź


mirfak
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Godzinę temu, Daniel_68412 napisał:

no to jest jakieś 100mA prądu to przy tak niskiej mocy na Twoim miejscu szedłbym w wyższe napięcie i zrzucał nadmiar na regulatorze liniowym - kwestia lepszego chłodzenia ale regulator jak ma zapas to zdaje się lepiej póki można ogarnąć wytracenie mocy

to jest też tak, że prościej wstawić CRC przed liniowy, żeby nieco to napięcie zbić niż je podnieść

Na obudowie jest napisane 12W ale na wersji europ. na 230-240V tego samego DAC też jest napisane 12W.

W środku całkiem sporo różnych procesorów aż się nie chce wierzyć, że mogą brać tylko 100mA.

Phasemation_HD-7A192_009_HiFi-Philosophy

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak dla ciekawości to dla każdej takiej z czterech dużych kostek na tym zdjęciu moc tracona to maksymalnie około 2W (wówczas parzy, czyli temperatura jest ponad 60C). Więcej mocy to nie rozproszy bez radiatora... Tu zapewne nie będzie tak wyżyłowane. Bilans z oglądu się mniej więcej zgadza; ilość kostek, stabilizator,...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak najbardziej.

Od "iskrzenia" jeśli przełącza większe prądy w obwodzie indukcyjnym albo pojemnościowym. Przy rezystancyjnym obciążeniu i mniejszych prądach jest trwały.

Komutowałem kiedyś kilkanaście razy na sekundę i trwało to miesiącami. Trzeba uważać aby się nie namagnesowały.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie. Jaki wpływ ma odwrotnie wlutowany elektrolit w układ przetwornicy step-down?

Tak wiem, że wiąże się z nagrzewaniem i wystrzeleniem, ale zakupiłem wzmacniacz od kolegi z forum i okazuje się, że jest odwrotnie wlutowany. Zasila on układ TPA3255 oraz 5532. Pytanie tylko czy nie ma to negatywnego wpływu i nie uszkodziło układu. Przetwornica to XL7015e1

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Volumio -> ES9038Q2M -> TPA3255 -> Scan-Speak 18W/8545 + D2905/9900

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
25 minutes ago, mone said:

Pytanie tylko czy nie ma to negatywnego wpływu i nie uszkodziło układu.

jak uszkodzilo to sie o tym dowiesz - nie zadziała, sprawdzil bym reszte

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jaki to elektrolit? Bo tantal w zależności od modelu do kilku woltów może nie dawać objawów. Miałem taki przypadek. Zwierał dopiero przy ponad 3V. Elektrolit może się zachować podobnie... 

A w ogóle tantale SMD mają zaznaczony biegun dodatni, odwrotnie jak normalne elektrolity. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwykły elektrolit 100uF/63V. Najlepsze jest to, że poprzedni właściciel nie otrzymał go miedzy oczy... Wymieniłem, ale po sprawdzeniu starego okazało się, że ma 7uF... także, ja nie wiem jak to działało.

Zasilanie to 12V jakby to było główne 50V to sądzę, że szybciej by się to wydało.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Volumio -> ES9038Q2M -> TPA3255 -> Scan-Speak 18W/8545 + D2905/9900

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
16 minut temu, mone napisał:

Zwykły elektrolit 100uF/63V. Najlepsze jest to, że poprzedni właściciel nie otrzymał go miedzy oczy... Wymieniłem, ale po sprawdzeniu starego okazało się, że ma 7uF... także, ja nie wiem jak to działało.

Zasilanie to 12V jakby to było główne 50V to sądzę, że szybciej by się to wydało.

Na wszelki wypadek zweryfikuj prawidłową biegunowość wlutowania kondensatora przy pomocy multimetru, zdarzają się nieprawidłowe opisy na płytkach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gdzie znajdę LT1085-ADJ (TO-220) lub czym go zamiennie to jest do kitu avt 5469

czy  STP5NK50Z  ; można dać za STP5NK50ZF

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez tomp86
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 18.12.2023 o 16:50, Grzegorz7 napisał:

wówczas parzy, czyli temperatura jest ponad 60C

Errata:

powyżej 50 stopni Celsjusza

bo już przy 40-50stopniach rozpoczyna się proces denaturacji białka a przy 62stopniach jajko gotujesz na twardo

Za tym organizm ostrzega przy 50! stopniach co w sumie jest logiczne

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Cyt: "Uszkadzający wpływ temperatury na skórę rozpoczyna się przy 42°C. Przy tej temperaturze już po 6 godzinach ulega martwicy naskórek, przy 55°C wystarczą 3 minuty działania, a przy 70°C zaledwie 1 sekunda.

Graniczną temperaturą, powyżej której nieodwracalnemu uszkodzeniu ulega białko tkankowe, jest 55°C. Każda wyższa temperatura, w kontakcie z powierzchnią ciała, powoduje uszkodzenie skóry i tkanek głębszych, zazwyczaj jest to uszkodzenie nieodwracalne, czyli martwica. W zależności od wysokości temperatury, jaka działa na organizm człowieka oraz czasu jej działania, dochodzić może do uszkodzeń miejscowych lub ogólnoustrojowych."

Powyżej mowa o dłuższym kontakcie. Organoleptyczne (częste w praktyce codziennej poprzez krótkotrwałe dotknięcie) stwierdzenie parzenia występuje około 60C. Proszę sobie nagrzać żelazko i dotykać śledząc jego temperaturę jakimś pirometrem czy kamerą termowizyjną. Krótkotrwale dotknięcie to poniżej 1/10s a nie 1 sekunda, przy której dopiero 70C jak mówi nauka doprowadza do trwałego uszkodzenia (np. bąbel wypełniający się płynami...). Powyżej tych 70C nie radzę dotykać. 

PS: W 42C to ja kąpiele biorę... a Wiesiu będąc młodym tatą był kiedyś zapytan przez małżonkę co tak od góry czubkami palców trzyma ich dziecko w wanience? ...a co mam sobie ręce poparzyć? - odrzekł... 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z wiekiem naskórek na wewnętrznej stronie dłoni Ci zrogowaciał i działa jak izolator ale proponuję dotknąć tych 60! stopni zewnętrzną częścią dłoni to zrozumiesz że początek parzenia w 60 stopni to Twój babol!

 

Dalej upieram się że uczucie parzenia przy medianie u ludzi to dokładnie 50! stopni które wyregulowała dokładnie przez miliony lat ewolucja i wprowadzasz kolejne ludzi w błąd

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.Mam taki mały problem.Mianowicie w ostatnim czasie w mojej końcówce mocy na jednym kanale,przy wyłączaniu pojawiło się spore stuknięcie w głośnikach.Wcześniej też stukało w obu kanałach,ale cicho,na akceptowalnym poziomie,bez szkody dla głośników.Czy na podstawie schematu jest ktoś w stanie odpowiedzieć które elementy odpowiadają jako zabezpieczenie przed takimi ''efektami''?Schemat w manualu,z góry dziękuję za pomoc.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, piku bb napisał:

Witam.Mam taki mały problem.Mianowicie w ostatnim czasie w mojej końcówce mocy na jednym kanale,przy wyłączaniu pojawiło się spore stuknięcie w głośnikach.Wcześniej też stukało w obu kanałach,ale cicho,na akceptowalnym poziomie,bez szkody dla głośników.Czy na podstawie schematu jest ktoś w stanie odpowiedzieć które elementy odpowiadają jako zabezpieczenie przed takimi ''efektami''?Schemat w manualu,z góry dziękuję za pomoc.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Powodów stukania może być wiele - w NADzie 3020 wystarczyło dodać kondensator na nóżkach wyłącznika dla przedwzmacniacza - ale w innym wzmacniaczu powodem był wylany kondensator w sekcji przedwzmacniacza. Jeszcze innym razem miałem kable jakoś niefortunnie ułożone i się indukowało napięcie (to było dziwne).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem specjalistą, ale ja bym zaczął od płytki wejść/wyjść, jest tam (tak mi się wydaje) jeden przekaźnik mutujący i jego bym sprawdził na początku, czy dostaje napięcie i czy styki nie mają za dużego oporu. Jest jeszcze przełącznik trybu mostka, który też można sprawdzić miernikiem bez wylutowywania, czy jest przejście i dobry kontakt. Powodów może być dużo, ale ja bym od tego zaczął jako amator 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widział ktoś gdzieś do kupienia w ludzkich pieniądzach cięte z metra takie radiatory jak np w zasilaczach komputerowych? Wydaje się to tanie i proste do wykonania, ale jakoś nie mogę znaleźć do kupienia, płaskownik 1-3mm nacięty z jednej strony i rozgięty. Cienką blachę niby samemu można naciąć, ale ręcznie nie wychodzi to tak ładnie, ewentualnie można zastosować sam płaskownik jako radiator, ale może ktoś wie jak się to nazywa po angielsku?

PX-750_011.jpg  

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 2 tygodnie później...

Czy jest sens zamawiać trafo z ekranem elektrostatycznym w przypadku urządzenia ( DAC ) o mocy 12W ?  Czy raczej taki ekran stosuje się w przypadku traf dużej mocy np. do wzmacniaczy ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie rozwiązania techniczne mają zmniejszać zakłócenia przenikające z sieci. Sens stosowania tym większy im z mniejszymi sygnałami pracuje urządzenie. 

Abstrahuję tu od skuteczności; takie ekrany nawijane przez większość producentów traf są niewiele warte.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Grzegorz7 napisał:

Takie rozwiązania techniczne mają zmniejszać zakłócenia przenikające z sieci. Sens stosowania tym większy im z mniejszymi sygnałami pracuje urządzenie. 

Abstrahuję tu od skuteczności; takie ekrany nawijane przez większość producentów traf są niewiele warte.

Widziałem przedstawiane przez Ciebie rozwiązanie takiego ekranu i myślałem, że to rozwiązanie jest powszechnie stosowane przez producentów traf ale z Twojej odpowiedzi wnioskuję, że jednak nie. Czy to znaczy, że lepiej sobie odpuścić taki fabryczny ekran? Jeszcze przy okazji zapytam. Czy ładunki z takiego ekranu w przypadku braku uziemienia w instal. elektr. mogą być odprowadzane przez kaloryfer albo może lepiej przez ekran koncentryka w osiedlowej instalacji kablowej TV?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nigdy przez instalacje wod-kani, CO i kablowe...!

To przepisy prawa a przede wszystkim względy bezpieczeństwa.

Co do odprowadzania zakłóceń to trzeba mieść w systemie jakiś pkt odniesienia. Nie ma potrzeby mieszać do tego uziemienia w rozumieniu ziemi. Ale o tym było w wątku o ekranowaniu. 

Rozbierałem dla przewinięcia wiele transformatorów.

Kiedyś były tylko kształtki EI. Bywała między uzwojeniami stosowana cienka blaszka. Oczywiście odpowiednio izolowana aby nie tworzyła zwartego zwoju. Było to średnio skuteczne. Potem widziałem rozwiązania polegające na nawinięciu jednej warstwy drutem DNE i wyprowadzonym jednym końcem do "uziemienia". Niby zwój przy zwoju ale to przecież duża indukcyjność. Jak ma odprowadzać szybkozmienne zakłócenia ten drugi koniec; skuteczność niska. Dobre roziązania miały całe uzwojenia ekranowane tak aby nie tworzyć zwoju zwartego i całość była nasunięta na rdzeń. Rozwiązanie rzadkie (raz tylko widziałem) ale skuteczne.

Jak zaczęto stosować rdzenie toroidalne to zrobił się jeszcze większy problem. Bo jak to zaekranować. Uzwojenie ekranujące z założenia nie pokryje szczelnie warstwy (różny promień wewnętrzny i zewnętrzny). Bawienie się blachą to już wyższa szkoła jazdy i nie pozwala na automatyzację. 

Niemniej widziałeś jak ja to robiłem. Było to bardzo skuteczne. 

Nie ma sensu stosować rozwiązań ponad miarę. Trzeba oszacować zyski i koszty. Sądzę, że żaden producent nie zrobi tego dobrze bo jest to nieopłacalne. W takim dobrym rozwiązaniu warto również zaekranować kabel zasilający, przynajmniej wewnątrz obudowy. Zwracam uwagę, ze stosuje się kable zasilające ekranowane. Tylko nie ma do czego podłączyć tego ekranu, a jeśli już, to niby co on ekranuje 🙂. W przypadku o którym wyżej wspomniałem ma to sens, ale to już prawdziwie Hi-End`owy sprzęt a nie te gówna kupowane nawet za pierdyliony... 

Wyjściem jest taki toroid zamówić z uzwojeniem pierwotnym. Samemu wg. mojego przepisu zaekranować go (podałem materiały i zdjęcia) i odesłać do nawinięcia uzwojeń wtórnych. Trzeba to dogadać z producentem. 

Jakieś pół roku temu dotarło do mnie takie moje rozwiązanie sprzed (już chyba z 15 lat). Rozbabrałem uzwojenia aby dostać się do ekranu. Miało się bardzo dobrze. Ktoś to przezwajał na inne napięcia. 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Grzegorz7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanko. Czy różnice w napięciu zasilania OPAMP mają jakieś znaczenie?

PreAMP

+11.72V

-12.12V

Czy to jakoś wpływa na pracę?

Zasilacz na 7812/7912

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Volumio -> ES9038Q2M -> TPA3255 -> Scan-Speak 18W/8545 + D2905/9900

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć. Proszę o pomoc w doborze wartości kondensatora wyjściowego DAC (PCM1795). Konwersja bierna na rezystorach 400R Riken. Po DACu jest drabinka "SHUNT" Khozmo 10k lub 5 k. Kolejny stopień to AlephJ, impedancja wejściowa około 250k.
Kalkulatory znam, nie potrafię jednak określić impedancji wejściowej Khozmo. Wiem, że jest zmienna. Poradźcie ...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

PC+DAC PCM1795/NUDA+TELEFUNKENS600/KHOZMO+ALEPH J 2xMONO+HURRICANE=DIY

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
54 minuty temu, FERB napisał:

Cześć. Proszę o pomoc w doborze wartości kondensatora wyjściowego DAC (PCM1795). Konwersja bierna na rezystorach 400R Riken. Po DACu jest drabinka "SHUNT" Khozmo 10k lub 5 k. Kolejny stopień to AlephJ, impedancja wejściowa około 250k.
Kalkulatory znam, nie potrafię jednak określić impedancji wejściowej Khozmo. Wiem, że jest zmienna. Poradźcie ...

Pojemność kondensatora musisz dopasować do najniższej impedancji wejściowej Khozmo.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
10 minut temu, Ricambi napisał:

Pojemność kondensatora musisz dopasować do najniższej impedancji wejściowej Khozmo.

Najniższa to chyba ta wynikająca z nominalnej wartości, tak mi to wynika z informacji na stronie, ale mogę się mylić, bo jasno nic tam nie napisali.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
34 minuty temu, przemak napisał:

Najniższa to chyba ta wynikająca z nominalnej wartości, tak mi to wynika z informacji na stronie, ale mogę się mylić, bo jasno nic tam nie napisali.

Ja bym się podłączył multimetrem i kręcił gałą 😀

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, Ricambi napisał:

Ja bym się podłączył multimetrem i kręcił gałą 😀

Jak ktoś ma multimetr to wiadomo. Ale z pytania wynika, że nie 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.