Skocz do zawartości
IGNORED

Interkonekt, miedź, srebro, złoto?


MarekMarco

Rekomendowane odpowiedzi

Witam forumowiczów,

 

postanowiłem napisać post w części "Start", bo wydaje mi się, że to właściwe miejsce. Rzecz dotyczy kabla sygnałowego, czy jak kto woli Interkonektu. Chciałbym uzyskać od bardziej doświadczonych kolegów informacje na co zwracać uwagę przy wyborze takiego kabla. I mam tu na myśli wyłącznie wielkości fizyczne, czyli mierzalne (nie interesuje mnie "granie kabli").

 

Jako punkt odniesienia proszę przyjąć założenie, które wg. mnie jest prawdziwe do kabli głośnikowych, a mianowicie: 1. powinny być maksymalnie grube - przekrój (w granicach rozsądku rzecz jasna) - rezystancja, 2. powinny być maksymalnie krótkie - optymalnym byłoby wpięcie głośników bezpośrednio do wzmacniacza, no ale to niemożliwe, 3. powinny być z maksymalnie najczystszej miedzi - przewodnictwo elektryczne, no i koszty - miedź jest tańsza od srebra, czy innego metalu szlachetnego.

 

Czy takie 3, 4 punkty można wyznaczyć dla intekonektu?

Chciałbym uzyskać od bardziej doświadczonych kolegów informacje na co zwracać uwagę przy wyborze takiego kabla. I mam tu na myśli wyłącznie wielkości fizyczne, czyli mierzalne (nie interesuje mnie "granie kabli")

Właściwości fizyczne nie określą brzmienia, ale jakość kabla może być pewnym wyznacznikiem... takim samym jak cena, tj. jakości brzmienia ale nie charakterystyki, bo gusta są różne.

 

Kable węglowe, miedziaki ofc i miedź monokrystaliczna occ, srebro, posrebrzona miedź. Wtyczki pozłacane, posrebrzone. Izolacja. Ułożenie żył w kablu. Co producent to inny patent i kombinacja. Impedancja, VDH stawia na wysoką impedancję, a Wireworld na jak najmniejszą.

 

Szkoda sobie tym głowę zawracać. Lepiej poczytać i coś wybrać co uważasz, że ci bardziej przypasuje, albo wypożyczyć.

 

Wiadomo, że jak najkrótszy,ale jak nie interesuje cię IC długości 5 m to też nie ma co sobie tym głowę zawracać. Regułą jest metrowy kabel. Niektórzy producenci robią pół metrowe i są dzięki temu tańsze. Czy lepsze bo o połowę krótsze? bez jaj! W zasadzie materiał z jakiego jest zrobiony z reguły może być wyznacznikiem brzmienia ale to spore uogólnienie.

 

Z kablami głośnikowymi też za bardzo uogólniasz. Wiadomo, że nie podłącza się kabli o średnicy żyły 0,5 mm do dużych podłogówek, ale jak bym miał wybierać między kablem 2,5mm i 4mm absolutnie nie kierowałbym się w wyborze średnicą żyły, opornością, czy tym z jakiego materiału jest zrobiony, ale tylko tym o czym nie chcesz słyszeć, czyli tym jak gra dany kabel.

 

Jedyna rzeczą na którą zwróciłbym uwagę pewnie by były opinie na forum i dzięki opiniom wybrał bym kabel i przetestował u siebie.

Oporność jest nieistotna, bo zawsze jest porównywalna z opornością

wejściową stopnia wzmacniacza ( 10 do 100 kOhm).

Pojemność jest wobec tego też mało istotna, bo porównywalna podobnie.

Idealny IC jest monolitem cienkim jak włos o oporności do 10 Ohm...

Tyle, że sprawia problemy mechaniczne i nie chce psuć ( niektórzy mówią

modelować w odpowiednią stronę ) dźwięku w żaden sposób - to wada.

Ekranu przy tych poziomach sygnału absolutnie nie potrzebuje.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Tylko nie srebro, krew z uszu i jak żyje nie słyszałem dobrego interkonektu ze srebra - wszystkie są męczące, wyostrzają, bez właściwego wypełnienia niskim tonem.

W trakcie usuwania konta.

Tylko nie srebro, krew z uszu i jak żyje nie słyszałem dobrego interkonektu ze srebra - wszystkie są męczące, wyostrzają, bez właściwego wypełnienia niskim tonem.

 

bzdura...

Cambridge Audio CXC (modyfikowany) -> NuPrime DAC-9 -> Atoll IN200 Signature / słuchawkowy Trilogy 931 -> Xavian Perla Esclusiva

I mam tu na myśli wyłącznie wielkości fizyczne, czyli mierzalne (nie interesuje mnie "granie kabli").

 

Czy takie 3, 4 punkty można wyznaczyć dla intekonektu?

To może tak:

1. najdłuższe

2. najgrubsze

3. najcięższe

4. najtańsze/droższe

;-) bo jak będą grały to nieistotne przecież.......

Tylko nie srebro, krew z uszu i jak żyje nie słyszałem dobrego interkonektu ze srebra - wszystkie są męczące, wyostrzają, bez właściwego wypełnienia niskim tonem.

Można do zakładki audio mity" dopisać

Witam wszystkich ! Czy istnieje jakaś naukowa metoda potwierdzająca zależność między jakością i typem budowy , użytych materiałów do budowy przewodu głośnikowego ??? Czy można zmierzyć np. zmianę charakterystyki sygnału ? Wiedząc jakie isnieją faktyczne zależności , konfigurować wedle tych prawideł a nie marki czy ceny . ,,Słuchowe'' walory to dość nieobiektywny parametr.

na co zwracać uwagę przy wyborze takiego kabla. I mam tu na myśli wyłącznie wielkości fizyczne, czyli mierzalne (nie interesuje mnie "granie kabli").

Niektóre parametry i wielkości fizyczne , mierzalne są pożądane. Jednak czytając prasę ( bo sam nie mierzę kabli itp, sorry) wynika, że nie zawsze jest automatyczna zależność między konkretnym parametrem, a pewnością , że zagwarantuje to założony rezultat brzmieniowy. Spójrz proszę na parametry kolumn, można znaleźć 3 markowe kolumny o identycznych zmierzonych parametrach fizycznych( pasmo, efektywność itd), a każda zagra inaczej. Najwięcej emocji wzbudzają parametry jak szerokie pasmo i moc, ale to raczej na elektrodzie;)

 

naukowa metoda potwierdzająca zależność między jakością i typem budowy , użytych materiałów do budowy przewodu głośnikowego

Naukowa to raczej moja nie będzie( chyba że ktoś wklei coś o naskórkowości itd), jednak miałem w domu ostatnio posrebrzane kabelki qed silver( wewnątrz rurka), VDH clear water i zwykły posrebrzany z hurtowni conrad. Średnica niemal taka sama, ale budowa każdego była zasadniczo inna, grały jakkolwiek to zabrzmi nieco inaczej i to mimo, zgrozo, że srebro tak mocno narzuca brzmienie. O przewodach miedzianych nie będę w ich kontekscie pisał bo nie o to pytasz.

Popatrz też na wszelkie sploty kilku warkoczy drucików w jeden też czemuś tam służy, tak jak różna ich wewnętrzna grubość. Skoro widać to tylko po zdjęciu izolacji od tak sobie by nie robili.

Dalsze różnice jak skręcenie dwu już zaizolowanych kabli w wspólnej izolacji co pewien czas względem siebie, celem eliminacji wzajemnych interferencji, czy innych zakłóceń (to raczej mierzalne).

Trzy budowa to także wszelkie izolacje i ich mierzalny wpływ na różne parametry, (bodaj wpływ na pojemność, gdzieś wyczytałem). Dalej budowa to także banalna średnica przewodu, tu ciężko spierać się że nie ma mierzalnych różnic. Tak więc biorąc pod uwagę wypadkową takich różnych rzeczy i wariantów budowy o których wspomniałem to w skrajnych wypadkach, można uzyskać kabel który zasadniczo będzie różnił się brzmieniem od innego.

Czy można zmierzyć np. zmianę charakterystyki sygnału ? Wiedząc jakie isnieją faktyczne zależności , konfigurować wedle tych prawideł a nie marki czy ceny . ,,Słuchowe'' walory to dość nieobiektywny parametr.

W taki sposób to można komputer składać. Przecież w audio właśnie chodzi o walory słuchowe.

Naukowa to raczej moja nie będzie( chyba że ktoś wklei coś o naskórkowości itd), jednak miałem w domu ostatnio posrebrzane kabelki qed silver( wewnątrz rurka), VDH clear water i zwykły posrebrzany z hurtowni conrad. Średnica niemal taka sama, ale budowa każdego była zasadniczo inna, grały jakkolwiek to zabrzmi nieco inaczej i to mimo, zgrozo, że srebro tak mocno narzuca brzmienie. O przewodach miedzianych nie będę w ich kontekscie pisał bo nie o to pytasz.

Popatrz też na wszelkie sploty kilku warkoczy drucików w jeden też czemuś tam służy, tak jak różna ich wewnętrzna grubość. Skoro widać to tylko po zdjęciu izolacji od tak sobie by nie robili.

Dalsze różnice jak skręcenie dwu już zaizolowanych kabli w wspólnej izolacji co pewien czas względem siebie, celem eliminacji wzajemnych interferencji, czy innych zakłóceń (to raczej mierzalne).

Trzy budowa to także wszelkie izolacje i ich mierzalny wpływ na różne parametry, (bodaj wpływ na pojemność, gdzieś wyczytałem). Dalej budowa to także banalna średnica przewodu, tu ciężko spierać się że nie ma mierzalnych różnic. Tak więc biorąc pod uwagę wypadkową takich różnych rzeczy i wariantów budowy o których wspomniałem to w skrajnych wypadkach, można uzyskać kabel który zasadniczo będzie różnił się brzmieniem od innego.

 

Sam przewodnik i powtarzane w koło słynne 3 parametry to dupa blada.

Sa różne fazy w procesach rekrystalizacji wtórnych, pierwotnych, poligonizacji , zdrowieniu itd. Podczas niektórych zmienia się tekstura krystalograficzna. Wewnątrz drutu zachodzą w różnych jego punktach wiele procesów. Podczas procesu tzw odkształcania już wzrasta opór elektryczny. Są to subtelne zmiany w wielu różnych punktach przewodnika. Dwa druty o tej samej średnicy mogą mieć diametralnie różne właściwości. Jak to zrobić i modelować nikt kto wie, tego nie powie. I na tym kropka

bzdura...

Srebro jest dobre do systemów, które nie przybrudzają i nie traktuja po macoszemu wysokich tonów. Systemy, które grają ciężej i ciemniej nie dostaną nagłego odświeżenia z kawałkiem srebrnego drucika. Jaśniejsze granie ze srebem wymaga od systemu klasy i barwy na górze pasma.

.

Srebro jest dobre do systemów, które nie przybrudzają i nie traktuja po macoszemu wysokich tonów. Systemy, które grają ciężej i ciemniej nie dostaną nagłego odświeżenia z kawałkiem srebrnego drucika. Jaśniejsze granie ze srebem wymaga od systemu klasy i barwy na górze pasma.

 

Pisząc "bzdura" poprostu niezgadzałem się z tym, że srebrne druty "grają" gorzej, bez wypełnienia i wystrzając brzmienie. Nie za bardzo miałem ochotę na tłumaczenie oczywistej oczywistości ale dobrze, że rozwinąłeś myśl :)Sam stosuje srebrny IC w systemie słuchawkowym i jest cudnie z odpowiednim dociążeniem i świetnymi wysokimi - narazie złapałem króliczka :P

 

Srebro jest dobre do systemów, które nie przybrudzają i nie traktuja po macoszemu wysokich tonów. Systemy, które grają ciężej i ciemniej nie dostaną nagłego odświeżenia z kawałkiem srebrnego drucika. Jaśniejsze granie ze srebem wymaga od systemu klasy i barwy na górze pasma.

 

Pisząc "bzdura" poprostu niezgadzałem się z tym, że srebrne druty "grają" gorzej, bez wypełnienia i wystrzając brzmienie. Nie za bardzo miałem ochotę na tłumaczenie oczywistej oczywistości ale dobrze, że rozwinąłeś myśl :) Sam stosuje srebrny IC w systemie słuchawkowym i jest cudnie z odpowiednim dociążeniem i świetnymi wysokimi - narazie złapałem króliczka :P

Cambridge Audio CXC (modyfikowany) -> NuPrime DAC-9 -> Atoll IN200 Signature / słuchawkowy Trilogy 931 -> Xavian Perla Esclusiva

Wewnątrz drutu zachodzą w różnych jego punktach wiele procesów. Podczas procesu tzw odkształcania już wzrasta opór elektryczny. Są to subtelne zmiany w wielu różnych punktach przewodnika. Dwa druty o tej samej średnicy mogą mieć diametralnie różne właściwości.

Też i jak najbardziej się zgadzam.

A "srebro" w przewodzie nie jest ani "złe", ani "dobre" bo tak i koniec. Jest odpowiednie, ale tam gdzie jest potrzebne i coś pozytywnego brzmieniowo w dany system wniesie.

Co do liczb jeszcze, w liczbach to nie koniecznie musi przedstawiać to jakąś atrakcyjna wartość, przecież jest sporo pozornie nie atrakcyjnych parametrowo sprzętów grających dobrze i znacznie lepiej od tych, przy których jakiś inżynier elektronik może niby postawić znaczek ok, bo parametry mają wyśrubowane, ale gra to jednak kiepsko.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.