Skocz do zawartości
IGNORED

Połączenia zbalansowane, układy symetryczne za i przeciw


emc_emc
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

9 godzin temu, Lech36 napisał:

Właśnie dlatego byłem zaskoczony że Holender w swoim rozwiązaniu zastosował ten sposób mimo użycia dodatkowego wzmacniacza operacyjnego a nie ten z podwojeniem napięcia wyjściowego, który też używa jednego wzmacniacza. Schematu nie udostępniał, więc trudno było się zorientować jakie rozwiązanie zastosował. Nawet nie wiem po co on użył tego WO w końcu wychodził z CS-a w którym są już wzmacniacze operacyjne w strukturze, ale cóż tak chciał konstruktor i już. Zaletą takiego rozwiązania jest identyczne napięcie wyjściowe dla połączenia symetrycznego i przy przejściu na połączenie typu RCA bez potrzeby stosowania patentów takich jak w oryginalnym wyjściu DCX-a z podniesieniem wzmocnienia w przypadku połączenia typu RCA i zworką we wtyczce. Szkoda tylko że nie skorzystał z tych 6 dB wyżej bo mając końcówki o mniejszej czułości (powyżej 1,5V) a to częste zjawisko na rynku domowym dla mocniejszych produktów (nawet do 2V) może występować niedobór wysterowania. Ja na szczęście używam końcówek o czułości 1V do pełnego wysterowania, więc nie ma z tym problemu a nawet jest pewna rezerwa dla cichszych zapisów, np. na BD-audio rejestracje są o często niższym poziomie. Mając pewien niewielki zapas w wysterowaniu będzie grało głośniej a głośniej oznacza lepiej 😉

Tak jak piszesz - zaletą i to dużą jest niezmienny poziom mimo desymetryzacji, tak umie tylko transformator i driver linii (tylko driver linii przy desymetryzacji przy wysokich poziomach odpada niestety). Wadą natomiast o 6dB niższy poziom maksymalny, co w sprzęcie zasilanym +/-15V ma spore znaczenie, dlatego stosuje się to tylko w amatorskich rozwiązaniach albo przy niskich poziomach (np. mikrofony). Ale oczywiście te 2,5V RMS czyli +10dBu (przy 0dBFS, bo to ważne) powinno dać wyjście niesymetryczne bez problemu. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
14 minut temu, przemak napisał:

Tak jak piszesz -

Dopiero teraz po weekendowej wymianie korespondencji z konstruktorem tego układu ułożyło mnie się wszystko w całość. Prawdopodobnie wzmacniacze operacyjne występujące w tym rozwiązaniu są tylko buforami zabezpieczającymi delikatny układ CS3318 przed nietypowymi działaniami użytkowników i są tylko na linii aktywnej. LM buforujący jest zdecydowanie tańszy i łatwiejszy w wymianie (jest w podstawce) od drogiego i trudnego do wymiany CS-a. Ma to sens. Oczywiście to tylko moje przypuszczenie bo konstruktor szczegółów nie zdradza a mi też nie zależy na przyciskaniu go do udzielania informacji. I tak człowiek jest bardzo sympatyczny i szybko reaguje na zapytania (odpowiada nawet w sobotę i niedzielę 😉) do niego nawet po 6 latach od daty zakupu tej modyfikacji. Korespondencja z nim była bardzo przyjemna. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

P.S. Jest jeszcze drugie uzasadnienie takiego buforowania, konstruktor wyeliminował wszystkie kondensatory sygnałowe z toru a wyjście na LM-ie umożliwia takie rozwiązanie ze względu na niską wartość deklarowaną "DC offset" tego LM-a wyjściowego, chyba coś poniżej 0,8 mV.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tą symetrycznością i zbalansowaniem jest wiele pomieszania w nazewnictwie i ich realizacji. 

Jak dla mnie symetryczne wyjście to takie, którego sygnnały wyjściowe są w przeciwfazie. 

Dla pokazania zamieszania w temacie pozwolę sobie podać przykładowy odnośnik

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
39 minut temu, jar1 napisał:

Z tą symetrycznością i zbalansowaniem jest wiele pomieszania w nazewnictwie i ich realizacji. 

Jak dla mnie symetryczne wyjście to takie, którego sygnnały wyjściowe są w przeciwfazie. 

Dla pokazania zamieszania w temacie pozwolę sobie podać przykładowy odnośnik

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Nazewnictwo w języku polskim mocno kuleje, ale na pewno nie pomaga w tym potworek "zbalansowany". IMO wystarczy pamiętać, że co innego sygnał a co innego połączenie. Połączenie symetryczne (elektroniczne) ma spełniać tylko trzy warunki - równe impedancje wyjściowe, równe impedancje wejściowe i wzmacniacz różnicowy na wejściu. I jak widać nie ma tam ani słowa o sygnale, który może być "symetryczny/przeciwsobny/komplementarny" ale wcale nie musi, redukcja zakłóceń nie zależy od sygnału a do działania wystarczy, że będzie on różny w obu żyłach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, jar1 napisał:

Jak dla mnie symetryczne wyjście to takie, którego sygnnały wyjściowe są w przeciwfazie. 

Symetryczność połączenia, jak już wyżej napisał 'przemak' nie ma nic wspólnego z symetrycznością samego sygnału. Sygnał użyteczny może być prowadzony tylko jedną żyłą i też mamy do czynienia z połączeniem symetrycznym. Mój organizm też się burzył jak to pierwszy raz zobaczyłem, ale po dokładnym przemyśleniu wszystko się zgrało. Symetria połączenia działa tylko na zakłócenia indukujące się w dwóch żyłach kabla XLR (znosi je).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, Lech36 napisał:

Sygnał użyteczny może być prowadzony tylko jedną żyłą i też mamy do czynienia z połączeniem symetrycznym.

Zależy co jest punktem odniesienia. Jeżeli nie druga żyła sygnałowa, tylko masa, to połączenie symetrycznym nie jest.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, jar1 napisał:

Dla pokazania zamieszania w temacie pozwolę sobie podać przykładowy odnośnik

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Balansuje to się na linie 😉 a mostek się równoważy a nie balansuje. Niby to samo 😉

2 minuty temu, McGyver napisał:

Zależy co jest punktem odniesienia. Jeżeli nie druga żyła sygnałowa, tylko masa, to połączenie symetrycznym nie jest.

Jeżeli sygnał jest w jednej żyle a w drugiej nie, to wszystko jedno. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, przemak napisał:

Balansuje to się na linie 😉 a mostek się równoważy a nie balansuje. Niby to samo 😉

Jeżeli sygnał jest w jednej żyle a w drugiej nie, to wszystko jedno. 

Pod warunkiem że ta druga żyła jest podłączona i na wejściu i na wyjściu. Bo jak nie... 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, McGyver napisał:

Pod warunkiem że ta druga żyła jest podłączona i na wejściu i na wyjściu. Bo jak nie... 

Wszystko jest na schemacie w poście #296 który kiedyś zamieścił 'przemak'. To oczywiście ten prostszy schemat. Jak druga z żył, ta bez sygnału użytecznego nie będzie prawidłowo podłączona to będzie połączenie typu RCA, prawdopodobnie 😉.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
14 minut temu, McGyver napisał:

Pod warunkiem że ta druga żyła jest podłączona i na wejściu i na wyjściu. Bo jak nie... 

Jeżeli to jest połączenie symetryczne, to musi być prawidłowo podłączona. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
26 minut temu, Lech36 napisał:

Symetria połączenia działa tylko na zakłócenia indukujące się w dwóch żyłach kabla XLR (znosi je).

No popatrz Pan, to po co w skretkach masz sygnały symetryczne? 

A transformatory to jaki sygnał podają? 

Jeśli chodzi o elimację brumu na estradzie, to takie połączenie symetryczne wystarcza.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, przemak napisał:

Jeżeli to jest połączenie symetryczne, to musi być prawidłowo podłączona. 

W praktyce używa się różnych przejściówek. Generalnie tylko przejściówka z trafolkiem w środku spełnia warunek prawidłowego podłączenia. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, jar1 napisał:

Jeśli chodzi o elimację brumu na estradzie, to takie połączenie symetryczne wystarcza.

W domu też wystarcza i na pewno jest w stu procentach audiofilskie 😉. Oczywiście w moim przypadku nie unikałbym tego 6 dB uzysku wynikającego z sygnałów przeciwsobnych prowadzonych dwoma żyłami, ale np. w przypadku mojego systemu i przy końcówkach o odpowiednio dobranej czułości jest to niepotrzebne. Mam wszystko zestrojone pod względem czułości moim zdaniem bardzo optymalnie, z lekką rezerwą.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, McGyver napisał:

W praktyce używa się różnych przejściówek. Generalnie tylko przejściówka z trafolkiem w środku spełnia warunek prawidłowego podłączenia. 

Zmieniasz temat. Piszemy o połączeniu symetrycznym i jaki sygnał tym połączeniem może być przesyłany.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, jar1 napisał:

No popatrz Pan, to po co w skretkach masz sygnały symetryczne? 

Znałem kilka sekretarek, ale nie wiem czy miały sygnały symetryczne 😉.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, jar1 napisał:

Jeśli chodzi o elimację brumu na estradzie, to takie połączenie symetryczne wystarcza.

Nie wystarcza, potrzebna jest bardzo często separacja galwaniczna. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Teraz, przemak napisał:

Zmieniasz temat. Piszemy o połączeniu symetrycznym i jaki sygnał tym połączeniem może być przesyłany.

Niech Ci będzie. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
14 minut temu, przemak napisał:

Nie wystarcza, potrzebna jest bardzo często separacja galwaniczna. 

Separacja galwaniczna nie ma nic do zbieraniu przydźwięku z powietrza. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, jar1 napisał:

Separacja galwaniczna nie ma nic do zbieraniu przydźwięku z powietrza. 

Tak, ale z tego, co napisałeś, wynika, że wystarczy symetria. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, przemak napisał:

Tak, ale z tego, co napisałeś, wynika, że wystarczy symetria. 

Problem masy układu, która nigdy nie jest pojedyńczym punktem w przestrzeni istnieje zawsze. 

Dlatego tak wiele róznych sposóbów, by jakoś zminimalizować tę realną przypadłóść . 😉Jednym z takich sposobów jest sprawić, by przez masę audio nie płynął żaden prąd. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy pisząc o symetrycznym wejściu zapominają nie tyle o odpowiednim kabelku, nazwijmy go "symetrycznym" ale o ekranie tego kabelka. 

Sygnał rzeczywiście nie ma znaczenia skąd pochodzi i jaki jest względem masy. Zresztą ta masa nie ma większego znaczenia w symetrii. 

Natomiast ekran ma znaczenie; to na jakim jest potencjale i czy jest "symetryczny" do obu drutów "gorących" połączenia.

Zakładam tutaj, że ideą połączenia symetrycznego jest eliminacja zakłóceń. Napięcie wyższe o 6dB jest tylko skutkiem ubocznym...

Skuteczna eliminacja zakłóceń nastąpi tylko wówczas kiedy druty będą symetryczne do zakłóceń (równa długość, mały stosunek odległości drutów w stosunku do odległości do źródła zakłóceń). Ekran poprawia warunki pracy drutów sygnałowych. A wyższą szkołą jazdy jest zapewnienie potencjału ekranu na poziomie średniego potencjału obu żył. Wówczas upraszczając w ogóle nie przenikną zakłócenia typu elektrostatycznego do żył. Oczywiście źródło tego ochronnego potencjału powinno być "sztywne"... 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
16 minut temu, Grzegorz7 napisał:

ideą połączenia symetrycznego jest eliminacja zakłóceń

Tak.

16 minut temu, Grzegorz7 napisał:

Napięcie wyższe o 6dB jest tylko skutkiem ubocznym...

Nie. Napięcie (rozumiem, że masz na myśli poziom sygnału) można sobie podwyższyć i na połączeniu niesymetrycznym 😉 A że zasilanie nie pozwala? A kto mówił, że będzie łatwo 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem na myśli pogląd, że symetryczność robi się dla tego podwojonego napięcia. 

Nie robi się z tego powodu. 

Rozumiem, że w Twoim fachu mają znaczenie te poziomy sygnału. 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, Grzegorz7 napisał:

Miałem na myśli pogląd, że symetryczność robi się dla tego podwojonego napięcia. 

Nie robi się z tego powodu. 

Rozumiem, że w Twoim fachu mają znaczenie te poziomy sygnału. 

 

Poziomy mają znaczenie, ale uboczne, a często są dużą przeszkodą w sensownej realizacji i wymagają "drobnego druczku", powodują szum informacyjny i niezrozumienie. Symetria nie jest do podwajania poziomu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tej dziedzinie panuje spore pomieszanie pojęć. Ja lubię pojęcie odbioru różnicowego, a więc skoro masy potrafią różnić się od siebie, a źródło, nawet SE, potrafi mieć zupełnie niezłe parametry względem swojej lokalnej masy (w połączeniach loopback nawet karty muzyczne wypadają nieźle), to dlaczego nie odbierać sygnału ze źródła w pełni różnicowo? Oczywiście to wymaga mentalnego przeorientowania, bo wymaga np. podłączenia lokalnej masy źródła do "ujemnej" żyły kabla XLR przez rezystancję / impedancję równoważną R / Z wyjściowemu ostatniego bufora źródła. I dalej jeszcze wypadałoby zapewnić zbalansowany potencjometr głośności oraz porządnie różnicowy odbiornik. A najlepiej żeby była różnicowość od wejścia do wyjścia, z mostkową końcówką. Wtedy masami sygnałowymi końcówek nie płyną prądy wyjściowe, więc i lokalna masa końcówki jest dużo bardziej zbliżona do idealnej.

Wymaganie sygnału symetrycznego, a więc żeby w żyle ujemnej był on w przeciwfazie do tego w dodatniej, a amplitudy były równe, jest na wyrost w audio. Takie zabiegi dają duże korzyści dopiero w układach wysokiej częstotliwości, żeby jeden sygnał nie zakłócał pozostałych. To stało za znacznym przyspieszeniem interfejsów komputerowych. Przykładowo różnicowy USB kontra stary równoległy LPT ew. PCI Express oparty na transmisji symetrycznej vs stary PCI z magistralą wielu sygnałów SE odnoszonych do masy. W obu przypadkach odejście od architektury n*SE + masa dało radykalne przyspieszenie interfejsu przy znacznym uproszczeniu gniazd, wtyczek i kabli. Ja jeszcze pamiętam łączenie drukarki przez te ogromne, drogie i niewygodne wtyczki oraz kable sztywne jak kij, żeby dostać marne 12Mb/s.

Z kolei ekranowanie w przypadku kabla XLR też jest raczej dla poprawy samopoczucia, bo żeby było skuteczne, kabel musi być porządnie koncentryczny, a to jest nie do zrobienia przy dwóch żyłach w ekranie, no chyba żeby dać układ żyła - ekran - drugi ekran, wszystko idealnie koncentrycznie. Znowu mamy analogie komputerowe - dawny standard sieci lokalnej na koncentrykach i połączeniach BNC (bo inżyniery nie umiały wyzwolić się od mentalności świętej masy) był wolny i kłopotliwy, wymagał terminowania rezystorami 50ohm lub 75ohm, był wrażliwy na przełamanie kabla itd. Przejście na "skrętki" z sygnałem symetrycznym znakomicie uprościło instalacje przy jednoczesnym przyspieszeniu transmisji.

PS. Robienie wyjścia XLR przez podłączenie masy do żyły ujemnej ma jedną wadę - jeżeli ktoś w tym pomieszaniu pojęć uzna, że skoro ma sygnał (zbalansowany / symetryczny), to może podłączyć do tego żywcem dwie końcówki mocy i mieć mostek, to właduje się w problemy.

Różnicowość (i redukcję zakłóceń) jakąś będzie miał, jednak końcówka sterowana masą raz że nie da zwiększenia mocy wyjściowej, a dwa - będzie się pieruńsko grzać, skoro będzie odbierała cały prąd z drugiej końcówki jednocześnie usiłując utrzymać zero na swoim wyjściu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez misiomor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ekran.

Nie musi byś wielkiej jak to napisałeś koncentryczności takiego kabla. Symetria mechaniczna i elektryczna jest istotna w zakresie przesyłu sygnałów w.cz. W zakresie m.cz. mało istotna. Jeżeli ekran jest na potencjale żył "gorących" to, zwyczajnie, nie wpływają do nich zakłócenia "zebrane" przez ekran. I to jest jedyna jego zaleta w zakresie m.cz. 

Żyły gołe, nawet skręcone, nie gwarantują takiej odporności na zakłócenia.

I co tak wszyscy się uparli na to łączenie przewodu "-" (odwracającego) do masy. Można do niej podłączyć równie dobrze przewód "+".  

Zasilanie.

Łączenie wejść do źródła jest zdeterminowane sposobem zasilania. Jeżeli wyobrazimy sobie układ zasilany napięciami +-nieskończoność to wejścia możemy łączyć gdziekolwiek. Taki wzmacniacz jeżeli jest idealny to wzmocni zawsze napięcie różnicowe między "+" i "-".

Dla sygnałów audio układy zasilane napięciami od +-15V już są OK. Trzeba tylko zwrócić uwagę na napięci wspólne. Te mogą być znaczne w przypadki braku izolacji składowej stałej w źródle i jednoczesnym łączeniu mas. 

Pojęcie masy jest tu nieco filozoficzne. Układ symetryczny o "izolowanym" zasilaniu można podłączyć do czegokolwiek tylko liniami "+" i "-". Ekran od strony źródła może być niepodłączony. Będzie chronił tylko linie sygnałowe od zakłóceń. Zasilanie "izolowane" to śmiałe założenie. W realnym świecie zawsze układy połączą się przez sieć zasilającą. W takim przypadku symetria układu w bardzo dużym stopniu uodporni system na jej wpływy. 

Skrętka.

Zastosowanie skrętki w kablach impulsowych i w.cz. wynika z ich względnie niskiej ceny przy zachowaniu dobrych właściwości falowych. Do tego w układach elektronicznych od dawna układy "szybkie" były realizowane jako "symetryczne" wspominając choćby technologię cyfrową ECL (nienasycające się tranzystory w stopniach różnicowych).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podepnę się pod wątek.
Wszystko fajnie i pięknie ale teraz pytania z życia 😉 
Mamy sytuację przetwornik DAC z wyjsciem symetrycznym i wzmacniacz z wejściem symetrycznym oraz z wejściem RCA.
Podpinam DAC po XLR do wzmacniacza z wejściem XLR i słucham - paskudne brzmienie, bez dołu i wypełnienia z mocną górą.
Podpinam ten sam DAC po przejściówce XLR->RCA kablem RCA do tego samego wzmacniacza na wejście RCA - brzmienie o wiele lepsze, normalne, jest dół, środek i góra w normie.
O co tu chodzi? Co dopowiada za kiepski dźwięk przy połączeniu XLR. Czy to wina symetryzatora w DACu i desymetryzatora we wzmacniaczu?
Zasadnniczo każdy mówi, że jeśli mamy możłiwość podpięcia po XLR to powinno się z tego korzystać a forma przejścia XLR->RCA za pomocą przejściówki to zło. Ale ni cholery po XLR nie da się słuchać i nie jest to jakaś kosmetyczna zmiana dźwiękowa, to kolosalna zmiana. Nie chodzi o poziomy, które powodować mogą zachwiane postrzeganie. W małych różnicach dźwiękowych poziomy mogą odgrywać sporą rolę. Tutaj jest tak duża zmiana dźwiękowa, że przysłowiowy głuchy usłyszy.
I teraz kolejne pytanie - mamy na rynku przejściówki XLR->RCA. Zauważyłem, że są różnie zbudowane. Proszę popatrzeć na foto.
Jedne przejściówki mają masę RCA połączoną z obudową XLR - na srebrych przejściówkach ten gumowy otok jest tylko nałożony niejako dla ozdoby na wtyk.
Inne przejściówki maja masę RCA odzieloną od obudowy XLR
czy powyższe ma jakieś znaczenie?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

xlr rca 1.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mam taki głupawy nick, bo osiemnaście lat temu zapomniałem loginu i hasła pod jakim się pierwotnie zarejestrowałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

XLR ma dwie masy. Jedna bardziej "sygnałowa" na pinie 1. Ona w sumie powinna być równoważna masie wtyku RCA, a więc żeby dało się podłączyć interkonekt RCA między 2 ("gorący") a 1 ("masa") gniazda XLR. Z kolei obudowa (dodatkowy pin na kostce lutowniczej w środku wtyku / gniazda) pełni rolę bardziej ochronną.

Problem jest podobny do tego z instalacji elektrycznych 2-żyłowych bez masy (zera ochronnego). Zrobimy "zerowanie" (podłączenie bolca gniazdka do zera) - zero w skrzynce się upali (sam kiedyś widziałem instalację z "kręglowym" bezpiecznikiem starego typu na zerze - kryminał moim zdaniem), bojler (zwykle największy odbiornik) ściągnie zero do swojej fazy i mamy 230V na obudowie urządzenia podpiętego pod "zerowane" gniazdko. Nie zrobimy zerowania - komputer z jego filtrem Y może (niegroźnie) kopać prądem.

Producent przelotki ma podobny problem - ze wzmacniacza dostaje do przelotki po IC RCA tylko dwa "druty" a więc wejście oraz masę (ekranem). Nie wiadomo jak jest zrobione źródło, więc nie ma pewności że to ono dostarczy masę (zero ochronne) na obudowę swoją i wtyku. Wszak źródło może mieć wtyk sieciowy 2-bolcowy. Więc jest wybór - dostarczamy masę od razu do obudowy przelotki celem zapewnienia ochrony, albo liczymy że producent źródła ją tam dostarczy - z gniazdka sieciowego wtykiem 3-bolcowym albo z pinu 1 gniazda XLR, być może z jakimiś termistorami NTC gdzieś w układzie dla zapobieżenia pętlom masy.

Tak czy siak możliwy jest tu tylko zgniły kompromis - większe bezpieczeństwo kosztem dodatkowego włażenia zakłóceń przez pętle masy.

Pamiętać też należy, że XLR jest standardem bardziej profesjonalnym, obsługującym urządzenia dużej mocy, przy długich połączeniach i większym narażeniu na zalanie czy zrzucenie. Dlatego też jest bardziej profesjonalnie zabezpieczony. Za to w sprzęcie domowym taka fuszerka jak RCA jest akceptowalna.

Natomiast dlaczego po XLR "nie gra" - raczej na pewno wina nie jest po stronie symetryzatora w źródle. On i tak jest w torze nawet jak użyjemy przelotki. Więc jest to albo wejście wzmaka i desymetryzator coś pogarsza (a tor RCA jest "czystszy"), albo to zniekształcenia i zakłócenia włażące po masie dają "wzbogacenie" dźwięku.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak.

Trzeba by ten konkretny przypadek @pod_innym_nickiem rozpatrzyć indywidualnie. 

Od strony źródła raczej nie ma problemu bo to ten sam tor. 

Ponieważ jestem antykablarzem nie napiszę, że zastosowany kabel z przejściówką XLR->RCA poprawia dźwięk 😉

I tak jak wspomniał @misiomor coś jest nie tak we wzmacniaczu. 

Zaczynając od sposobu podłączenia gniazda XLR...

Schemat wejścia wzmacniacza by coś już może wyjaśnił. 

Co zaś do stwierdzenia: "jak jest XLR to zawsze łączyć po XLR". Nieprawda!

Widziałem już takie cuda. XLR najczęściej to bajer fajnie wyglądający w danych opisowych urządzenia. Często z "symetrycznością" nie ma nic wspólnego. Gniazdo kosztuje pewnie ze 20zł a ciągnięcie "symetrii" albo dobre jakościowo desymetryzowanie już kilka tysięcy % drożej. Zrobienie całego systemu w pełni symetrycznym (wejście na końcówkę symetryczne) to już będzie przysłowiowy pierdylion zł.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.