Skocz do zawartości
IGNORED

Tani nos dac AD1860 , PCM56 , PCM61 , AD1861 itd - projekt dla wszystkich


Rekomendowane odpowiedzi

33 minuty temu, dekRe napisał:

AudioNote stosowało na wyjściu ze swoich DACów kilka lampowych rozwiązań

AudioNote Stosowało gdzieś lampki 6111 WA. Można je kupić na allegro, natomiast w AVT jest płytka srpp przygotowana pod te lampy ewentualnie można zastosować takie valvo 6021 za 10 zł za sztukę . Niezłe lampy i dość klarowne. Tylko trzeba dobrać rezystory Katodowe żeby Osiągnąć odpowiedni punkt pracy W tym przedwzmacniaczu z AVT . Może to ci się do czegoś przyda .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

3 godziny temu, Tomek 1685 napisał:

Ja ostatnio cyfrówkę Soekris'a spiąłem z mega prostą analogówką a'la Lampizator na lampach 300B. Tam po prostu sygnał z drabiny wchodzi bezpośrednio na siatkę lampy i wychodzi z anody przez kondensator na wyjście rca. Jeszcze tak dobrego dźwięku ze swojego systemu nie miałem

Podobnie eksperymentuję, ale na razie bazuję na mniejszych lampach. Docelowo chciałbym zastosować lampy 45. Chciałem zapytać czy stosujesz dlawik na anode podobnie jak Fikus?

Bezpośrednio na anodę wchodzę napięciem B+ przez rezystor, ale mam dławiki w zasilaczu.

Mój zasilacz anodowy składa się z lampy prostowniczej GZ34, za nią kondensator 22uF, dławik 20H, kondensator 47uF, rezystor 2.7k, kondensator 220uF, tutaj rozejście na oddzielne kanały przez dławiki 10H, za nimi mkp 10uF. Tutaj mam 290V i tak wchodzi na rezystor anodowy, za którym mam około 250V. lampa pracuje na bardzo małym prądzie, kilkanaście mA. Nie kombinowałem specjalnie, po prostu sprawdziłem przepis Ł. Fikusa. Z tymi dławikami zamiast rezystorów anodowych jest problem, bo trzeba specjalnie takie zamówić (w zasadzie to żaden problem), a chciałem w miarę szybko uruchomić układ. Poza tym znam sytuacje, w których właściciele oryginalnych BIG7 zmieniali dławiki na rezystory w ramach upgrade, i jest ponoć lepiej. Tak że.....

Też mnie korci lampa 45, ale również 101D wygląda ciekawie. 

Tak to na razie wygląda

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Tomek 1685
  • Moderatorzy
17 godzin temu, Mariusz03 napisał:

Podobnie eksperymentuję, ale na razie bazuję na mniejszych lampach

Lampizator ma taką trochę filozofię stosowania dużych lamp na wyjściu z DACa, wg niego grają one najlepiej.

Proste układy są wrażliwe na jakość użytych części czy lamp i efekty w zależności co zamontujemy mogą w dość znacznym stopniu od siebie odbiegać.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

16 minut temu, Seyv napisał:

Proste układy są wrażliwe na jakość użytych części czy lamp i efekty w zależności co zamontujemy mogą w dość znacznym stopniu od siebie odbiegać.

Zgadza się. Im bardziej prosty układ, tym dobór elementów bardziej krytyczny. Mój Lampizator np. wysypał się na zasilaczach żarzenia. Proste zasilacze stabilizowane na układach LM, wnosiły zbyt dużo zakłóceń, co objawiało się wysokim poziomem przydźwięku. Sprawę załatwiły zasilacze od Muzga.

5 godzin temu, Tomek 1685 napisał:

Zgadza się. Im bardziej prosty układ, tym dobór elementów bardziej krytyczny. Mój Lampizator np. wysypał się na zasilaczach żarzenia. Proste zasilacze stabilizowane na układach LM, wnosiły zbyt dużo zakłóceń, co objawiało się wysokim poziomem przydźwięku. Sprawę załatwiły zasilacze od Muzga.

A nie próbowałeś pościć na żarzenie AC tak jak poleca to zrobić Fikus. Mówił czym brudniejszy sygnał na żarzenie lampy tym lepiej.  

AC to moim zdaniem ryzykowny eksperyment, pytanie o bezwładność termiczną żarników, czy to łykną ? Karty katalogowe określają rodzaj napięcia i jego wielkość, ja bym się Fikusem nie jarał jakkolwiek szanuję jego pomysły. Jest jeszcze sprawa kształtu AC sieci, to raczej nie przypomina sinusoidy tylko trójkąt przynajmniej u mnie - do tego dochodzą spore wahania napięcia od pracującej fotowoltaiki, więc utrzymanie napięcia żarzenia na odpowiednim poziomie może być wyzwaniem.

17 godzin temu, Mariusz03 napisał:

A nie próbowałeś pościć na żarzenie AC tak jak poleca to zrobić Fikus. Mówił czym brudniejszy sygnał na żarzenie lampy tym lepiej.  

To co jest polecane, rzadko się sprawdza. AC w tym przypadku nie ma szans na zastosowanie. Przy AC, poziom przydźwięku jest już na tyle uciążliwy, że trudno ocenić, czy  sposób żarzenia ma wpływ na jakość brzmienia. 

Musi być na zarażeniu naprawdę dobry zasilacz DC. Akurat ten który stosuję spełnia wymagania.

Godzinę temu, Tomek 1685 napisał:

To co jest polecane, rzadko się sprawdza. AC w tym przypadku nie ma szans na zastosowanie. Przy AC, poziom przydźwięku jest już na tyle uciążliwy, że trudno ocenić, czy  sposób żarzenia ma wpływ na jakość brzmienia. 

Musi być na zarażeniu naprawdę dobry zasilacz DC. Akurat ten który stosuję spełnia wymagania.

Ciekawe jak przydźwięk w AC wyeliminował lampizator?

W tym co mówił Fikus jest sens z tym brudnym sygnałem na żarzenie, bo tam on jest tylko podgrzewany za nim jest katoda i to ona wplywa na jakość dźwięku, a nie żarnik. Wcześniej kolega wspominal ze AC zmienia się w sieci. Tak jednak jest górne i dolne wachanie napiecia, a AC ponoć najważniejsze jest uśredniona wartość. I powiedzmy jesli chemy na żarnik uzyskać okolo 6.3V to trafo powinno być na jakieś 6.2v na górce będzie jakieś 6.5 a na dole około 6. Ponoć z tego co mówił Fikus nie ma to żadnego wpływu na dźwięk. Nawet ponoć jest dużo lepiej niz jak jest podane dokładnie 6.3V z DC. I teraz bądź tu mądry. 

On to sprawdzał, testował i z powodzeniem stosuje. Więc musi działać. Trzeba to samemu sprawdzić jak on prowadzi tam napiecie do lampy,  aby nie było przydźwięku.  

To tylko moje spostrzeżenie i chciałem dowiedzieć się opini innych kolegów na ten temat. 

W lampach DHT żarnik jest jednocześnie katodą i jakość zasilania ma olbrzymie znaczenie. To co napisałeś pewnie tyczy się lamp pośrednio zarażonych.

Edytowane przez Tomek 1685

Lampa 300B powstała przed wojną i była żarzona prądem zmiennym. Jak się zastanowić, to żarzenie prądem stałym lamp bezpośrednio żarzonych powoduje, że jeden koniec katody ma inny potencjał niż drugi. Nie wiem, czy to ma jakiś znaczący wpływ, ale fakt jest faktem... 

nagrywamy.com

  • Moderatorzy
1 godzinę temu, przemak napisał:

Nie wiem, czy to ma jakiś znaczący wpływ, ale fakt jest faktem... 

Niektórzy twierdzą, że ma wpływ na żywotność lampy i przy żarzeniu prądem stałym zalecają co jakiś czas odwrócić polaryzację by żarnik/katoda zużywała się symetrycznie.

3 godziny temu, Mariusz03 napisał:

To tylko moje spostrzeżenie i chciałem dowiedzieć się opini innych kolegów na ten temat. 

W lampach DHT napięcie żarzenia ma bezpośredni wpływ na dźwięk - piszę tu o wysokości napięcia żarzenia. Przy niższych napięciach dźwięk jest mniej dynamiczny a bardziej wypełniony przy wyższych na odwrót, wzrasta dynamika i rozdzielczości.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

2 godziny temu, przemak napisał:

była żarzona prądem zmiennym

spotkałem żarzone DC oraz "AC or DC" jak np. Svetlana dlatego warto sprawdzić kartę katalogową

3 minuty temu, oxygen napisał:

spotkałem żarzone DC oraz "AC or DC" jak np. Svetlana dlatego warto sprawdzić kartę katalogową

W 1937? 😉

nagrywamy.com

Zapytam nieśmiało, czy któryś z kolegów zbudował układ z lampą 300B pracującą jako stopień wyjściowy DAC 'a z prądem na poziomie kilkunastu mA? Czy któryś z was w takim przypadku robił eksperymenty ze sposobem żarzenia lampy? Czy może jak zwykle trwa teoretyzowanie,  jakąś jałowa dyskusja.

Kolego przemak, pochwal się może swoją działająca poprawnie analogówką na lampie DHT żarzonej AC.

  • Moderatorzy

W konstrukcjach push pull można żarzyć prądem zmiennym, przydźwięk odejmie się na transformatorze. W SE jeśli ktoś ma mało efektywne kolumny i dobrze zrobi symetryzację pewnie przydźwięk nie będzie przeszkadzał. Można też zamiast prądem 50Hz żarzyć np. 10 Hz. Nie wiem jakie pasmo przenoszenia miały głośniki w 1937 roku ale coś mi się wydaje, że te 50 Hz to nie było w nich zbyt efektywne.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

10 godzin temu, przemak napisał:

W 1937? 😉

lampy były i chyba nadal są produkowane współczesnie, produkcja nie zakończyła sie w 1937. Robiłem swego czasu na tych lampach i na 2A3 wzmacniacze ale moja przygoda z lampami zakończyła się na zupełnie innych, znienawidzonych przez audiofilów.

  • Moderatorzy
26 minut temu, oxygen napisał:

znienawidzonych przez audiofilów.

Czyli?

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

@Seyv 6C33C, monobloki w układzie PSE. Kiedyś jak będzie mi się jeszcze chciało może spróbuję coś zbudować na 45

3 hours ago, oxygen said:

6C33C, monobloki w układzie PSE. Kiedyś jak będzie mi się jeszcze chciało może spróbuję coś zbudować na 45

To diabełki słynne? Dwie pary na kanał? Ile W taka konf SE wyciąga? 

25-30 zależy jak się ustawi parametry pracy tych lamp, jest sporo przesądów na ich temat ale to już raczej na priv bo to temat o DAC.

Przyszedł CS8414 ale inny niż ten który kiedyś miałem, napisy takie jak opisał Artur. Niebawem będę odpalał Arturowy DAC AD1865 + analog lampowy zobaczymy jak zagra.

22 godziny temu, wojkubi napisał:

Skąd przyszedł ten cs jeśli to nie tajemnica?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

niestety napisy nie wyglądają jak na zdjęciu z oferty, są mniejsze i szarobrązowe, będę reklamował chociaż nie sądzę żeby to coś dało. 

20230611_094428.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
31 minut temu, oxygen napisał:

napisy nie wyglądają jak na zdjęciu z oferty,

Ja ostatnio dostałem takie same. Sprawdź je zanim będziesz reklamował bo moje działają . Od spodu mają napis China. A co ciekawe, jeden z ostatnich zakupów właśnie miał idealne , ładne białe napisy i nie ruszył . Po wymianie na taki dziwnie wyglądający chiński produkt wszystko działa prawidłowo . I nie słyszę żadnych różnic w brzmieniu w stosunku do tych z białymi napisami .

...there is no spoon...

Godzinę temu, arturp napisał:

Od spodu mają napis China

Ja mam KOREA3 w kółeczku 🙂  Artur odnośnie analogu co polecasz dla dźwięku czystego, dynamicznego, rozdzielczego ? Robię mu follower i układ j.Broskie 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  tak żeby przetestować, oczywiście z opornikiem konwersji

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
31 minut temu, oxygen napisał:

co polecasz dla dźwięku czystego, dynamicznego, rozdzielczego ?

Ja jestem nudny w sprawie analogów do dac-ów z wyjściami prądowymi - SRPP na 6N2P-EW a na wyjściu kondensatory z folią miedzianą. To nie jest rozwiązanie idealne ale gwarantuje bardzo dobre barwy , ciepło, klarowność , ładne wysokie tony , dość realistyczną przestrzeń a przede wszystkim coś, czego tranzystory nie potrafią, czyli wybrzmienia, smaczki , pogłosy itd . Cały ten ,,audiofilski" plankton , z którego istnienia na nagraniach nawet nie zdajemy sobie sprawy, dopóki nie podłączymy porządnego analogu. 

...there is no spoon...

+1 do prostego analogu

jeśli preamp potraktować jako przedłużenie dac to czym mniej stopni lampowych tym czystszy sygnał 

to samo w samym dac

 

edycja:

spośród analogu Juanedy na MPSA18

preampa srpp (1 stopień ecc88)

preampa Lamm 

analogu EF50 + mu follower 6sn7/ECC82

 

najbardziej harszowato (czyli jak przester na piecu gitarowym overdrive) zabrzmiał przedostatni z ostatnim

 

dla mnie nie bardzo ciekawie a co dopiero gdyby Amp był lampowy...

słucham głównie elektroniki, lubię sobie lekko dobarwić lampą - lecz bez przesady

Edytowane przez kramyeu
W dniu 11.06.2023 o 12:50, kramyeu napisał:

edycja:

spośród analogu Juanedy na MPSA18

preampa srpp (1 stopień ecc88)

preampa Lamm 

analogu EF50 + mu follower 6sn7/ECC82

 

najbardziej harszowato (czyli jak przester na piecu gitarowym overdrive) zabrzmiał przedostatni z ostatnim


Dziękuję za tę opinię o analogach, ale ciekawi mnie jeszcze, do jakiego wzmacniacza podpinałeś Lamm'a?

Patrząc na schematy, pierwszy stopień Lamma to praktycznie to samo co analog wykonany przez Tomasza według czerwonej płytki AudioNote. W AN na ECC82 mamy rezystor anodowy 18K (2x36k), w Lamm-ie jest 22.6K. Rezystor katodowy w AN to 680R, w Lammie 1.2K. Zmieniając ich wartości, przesuwamy punkt pracy lampy i wtedy zmieni się nieco charakter dźwięku w obszarze nieliniowości lampy. 

Tak więc mając tę świadomość, moje PCB jakie sobie zaprojektowałem, pozwoli bez problemu zrobić to co ma teraz Tomasz w swoim Dacu, gdy nie włożę drugiej lampy i nie podłączę pętli sygnałowej. Sprawdzę też sobie klasyczne SRPP na ruskich 6N23P, omijając ECC82.   Jak nie dam kolejnej lampy z SRPP i sprzężenia - to mam klasyczny układ według AudioNote jaki ma teraz Tomasz i sobie chwali. To teraz tylko kwestia pewnej uniwersalności PCB, na której potestuję różne opcje i sprawdzę jak grają.

A jak dodam wzmocnienie z układu SRPP drugiej lampy, to tylko one może być źródłem potencjalnych zniekształceń, gdy posiadana końcówka mocy nie zniesie dużej amplitudy sygnału na wejściu.

Wzmocnienie dubla ECC82 jest chyba bliskie x 1, Lamm ma kolejny stopień na SRPP, który z pętlą sygnałową w efekcie daje ogólne wzmocnienie około x 7. Teraz, jeśli na wejściu damy np. około 2V sygnał z DACa, to na wyjściu z Lamm'a spodziewamy się nawet aż ok. 14V amplitudy na wyjściu z przekaźnika.

Jeśli ja mam tranzystorowy preamp jako słuchawkowy wzmacniacz na bazie Lehmann Black Cube, to taki preamp tranzystorowy z takim sygnałem powinien działać super, bo Lehmann kocha ogromną amplitudę na wejściu i często dostaje za słaby sygnał z komputera czy innego źródła, ale wiele końcówek mocy będzie miało silny przester i stąd może to zniekształcenie jakie miałeś.

Stąd na wejściu Lamma jest potencjometr 100K, który jest w stanie zmniejszyć amplitudę sygnału do właściwego niskiego poziomu, a ten mały sygnał rozciągnięty niczym guma od majtek, można wzmocnić razy 7, co daje ładny analogowy przebieg i ładną lampową drugą harmoniczną - co jest czynnikiem na tyle istotnym, że Niemcy są skłonni wydać na Lamm'a aż nawet 8999 euro.

Tak więc mając analog, dość ważne jest, co czego to podłączymy, bo jeśli uzyskamy analog ze sporą amplitudą, to część końcówek mocy będzie zniekształcać. Jak wszystko polutuję, odłożę jeszcze górę pieniędzy na lampy i je kupię, to wtedy dam znać, czy będę zadowolony z uzyskanej analogowej jakości i z jakiej konfiguracji lamp najbardziej - z konfiguracji AudioNote, czy z układu według Lamm'a. Z tym, że ja słucham na słuchawkach, na wybitnie dobrze grającym klonie Lehmann Black Cube i to co usłyszę w Senkach HD600, będzie moim odbiorem jakości. Dzięki za wskazówki.

  • 4 tygodnie później...

DAC na Pcm1701P, czyli następcy PCM58. NOS z rejestrem przesuwnym , odbiornik, dir9001 i jak zwykle dość rozbudowane zasilanie wymagające 5 uzwojeń wtórnych. 

Najbardziej analogowo i łagodnie brzmiący dac jaki w życiu zrobiłem. Najmniej metaliczność , ostrości , ziarnistości , agresji i tak dalej. Natomiast wcale nie brakuje mu kopa, dynamiki i werwy. Dawno nie słuchałem muzyki tak głośno i zastanawiałem się przez chwilę, dlaczego ten ,, łomot" sprawia mi przyjemność zamiast męczyć . Prawdopodobnie wynika to z jego łagodności i czystości przekazywaniu średnicy. Po prostu nic nie drażni a ponadto ma tyle wspaniałych cech, że trudno się oderwać . Obawiałem się, że nie potrafi zagrać w ciężkiej rockowej  muzyki, ale było wręcz przeciwnie. Podczas testów z Rage Against the Machine Neo naprawdę latał nad domami. 🙂 Świetne są barwy bardzo przekonujące, realistyczne. Bardzo ciekawa przestrzeń - dawno nie słyszałem dac-a , który potrafiłby wysuwać instrumenty przed głośniki . Trudno powiedzieć, czy uzyskane efekty zależą od samego przetwornika. Być może któryś z elementów pasywnych ma tu duże znaczenie, ale nie jestem w stanie tego zidentyfikować. Ogólnie wypada to naprawdę zaskakująco dobrze. Takie połączenie pcm1702 i ad1865 . Muszę jeszcze wymienić kilka kondensatorów i zrobić do niego jakiś porządny analog, żeby całkowicie ocenić jego możliwości bo jeśli z prostym analogiem na jednym  wzmacniaczu operacyjnym robi takie fajne rzeczy to warto zawalczyć. Zwłaszcza, że przyszły płytki analogu, jaki Atwood opracował dla pcm1702.

 

 

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

analog Atwood.jpg

płytka pcm1702.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

 Planujesz zrobić PCB "oryginalnego" Dynaco?

A może zaprojektować supermałe płytki DIP8 jako podmiana fabrycznych opampów?

 

Edytowane przez jurek
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.