Skocz do zawartości
IGNORED

40 lat CD, 40 lat cyfry


Terrapin
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

17 godzin temu, Elbing napisał:

płyty z cenami po kilkaset tysięcy złotych za egzemplarz sprzed denominacji (1998 r.).

Denominacja była w 1995r.

15 godzin temu, Ma_ki napisał:

Pamiętam w radiu była audycja wieczór płytowy. Transmitowano tam muzykę z CD. Nie ważny był gatunek tylko nośnik.

2 PR - audycja Wieczór Płytowy, lipiec 1983, prowadzenie T. Szachowski + (Michniewicz?), nie pamiętam, płyta Roxy Music Avalon.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez iro III
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
14 godzin temu, yayacek napisał:

Pr. II Polskiego Radia. Wieczór płytowy

Od 2-3? lat Wieczór Plytowy znów nadaje w 2PR, niedziela godz. 22:00 lub z lekkim opóźnieniem, gdy wcześniej transmitowny jest koncert "poważki" na żywo.

Dziś główni prowadzący to znowu T. Szachowski, P. Metz i jeszcze jeden, nie pomnę kto. Płyty w całości, jeśli tylko dostępne na winylu, to z tego nośnika, z oczywistą przerwą na zmianę strony i krótkim omówieniem materiału. Repertuar głównie wspomnienia, repetycje, nostalgia, ale smaczne, oczekiwane i na miejscu.

"Profeska" prowadzących najwyższej klasy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, iro III napisał:

Denominacja była w 1995r.

Dzięki, masz rację @iro III. Pamięć dobra ale krótka.

Kitaro "Silk Road Suite" z podwójną ceną z 1996 r. 525 000 zł / 52,50 zł

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 18.08.2022 o 21:39, fan64 napisał:

wszystko było przemyślane w odróżnieniu od zabawy w pliki gdzie panuje totalny bajzel

Ale u mnie nie ma bajzlu (fragment kolekcji):

Cytat

├───Chris Cornell - [2011] Songbook
│       Chris Cornell - All Night Thing.mp3
│       Chris Cornell - As Hope And Promise Fade [Bonus Track].mp3
│       Chris Cornell - As Hope And Promise Fade.mp3
│       Chris Cornell - Black Hole Sun.mp3
│       Chris Cornell - Call Me A Dog [Bonus Track].mp3
│       Chris Cornell - Call Me A Dog.mp3
│       Chris Cornell - Can't Change Me.mp3
│       Chris Cornell - Cleaning My Gun.mp3
│       Chris Cornell - Doesn't Remind Me.mp3
│       Chris Cornell - Fell On Black Days.mp3
│       Chris Cornell - Ground Zero.mp3
│       Chris Cornell - I Am The Highway.mp3
│       Chris Cornell - Imagine.mp3
│       Chris Cornell - Like A Stone.mp3
│       Chris Cornell - Scar On The Sky.mp3
│       Chris Cornell - Songbook.m3u
│       Chris Cornell - Thank You.mp3
│       Chris Cornell - The Keeper.mp3
│       Chris Cornell - Wide Awake.mp3
│       Chris Cornell - [2011] Songbook.jpg
│       
├───Chylińska - [2004] Winna
│       Chylińska - Chylińska.mp3
│       Chylińska - Deszcz - będzie słońce.mp3
│       Chylińska - Gorąca prośba.mp3
│       Chylińska - Już wiem że nic nie wiem.mp3
│       Chylińska - Lepszy czas.mp3
│       Chylińska - Niczyja.mp3
│       Chylińska - Tu i tam - psie.mp3
│       Chylińska - Twoje smutne ja.mp3
│       Chylińska - Wieczny problem.mp3
│       Chylińska - Winna.mp3
│       Chylińska - Zmysłowa.mp3
│       Chylińska - Zła, zła, zła.mp3
│       Chylińska - [2004] Winna.jpg
│       Chylińska - [2004] Winna.m3u
│       
├───Cilver - [2016] Not The End Of The World
│   │   Cilver - Afterlife.mp3
│   │   Cilver - Behind These Eyes.mp3
│   │   Cilver - Bleed For You.mp3
│   │   Cilver - Break Free.mp3
│   │   Cilver - Frozen.mp3
│   │   Cilver - Headstone.mp3
│   │   Cilver - I'm America.mp3
│   │   Cilver - In My Head.mp3
│   │   Cilver - It's My Life.mp3
│   │   Cilver - Not Afraid.mp3
│   │   Cilver - Razorblade.mp3
│   │   Cilver - [2016] Not The End Of The World.jpg
│   │   Cilver - [2016] Not The End Of The World.m3u
│   │   
│   └───Scans
│           Back.jpg
│           Booklet 01.jpg
│           Booklet 02.jpg
│           Booklet 03.jpg
│           Booklet 04.jpg
│           CD.jpg
│           Inlay.jpg
│           
├───Coldplay - [2005] X&Y
│       Coldplay - A Message.mp3
│       Coldplay - Fix You.mp3
│       Coldplay - Low.mp3
│       Coldplay - Speed Of Sound.mp3
│       Coldplay - Square One.mp3
│       Coldplay - Swallowed In The Sea.mp3
│       Coldplay - Talk.mp3
│       Coldplay - The Hardest Part.mp3
│       Coldplay - Til Kingdom Come.mp3
│       Coldplay - Twisted Logic.mp3
│       Coldplay - What If.mp3
│       Coldplay - White Shadows.mp3
│       Coldplay - X&Y.mp3
│       Coldplay - [2005] X&Y.jpg
│       Coldplay - [2005] X&Y.m3u
│       
├───Coldplay - [2014] Ghost Stories
│       Coldplay - A Sky Full Of Stars.mp3
│       Coldplay - Always In My Head.mp3
│       Coldplay - Another's Arms.mp3
│       Coldplay - Ink.mp3
│       Coldplay - Magic.mp3
│       Coldplay - Midnight.mp3
│       Coldplay - O.mp3
│       Coldplay - Oceans.mp3
│       Coldplay - True Love.mp3
│       Coldplay - [2014] Ghost Stories.jpg
│       Coldplay - [2014] Ghost Stories.m3u
│       
├───Coldplay - [2021] Music Of The Spheres
│       Coldplay - Alien Choir.mp3
│       Coldplay - Biutyful.mp3
│       Coldplay - Coloratura.mp3
│       Coldplay - Higher Power.mp3
│       Coldplay - Human Heart.mp3
│       Coldplay - Humankind.mp3
│       Coldplay - Infinity Sign.mp3
│       Coldplay - Let Somebody Go.mp3
│       Coldplay - Music Of The Spheres I.mp3
│       Coldplay - Music Of The Spheres II.mp3
│       Coldplay - My Universe.mp3
│       Coldplay - People Of The Pride.mp3
│       Coldplay - [2021] Music Of The Spheres.m3u
│       
├───Crazy Town - [1999] The Gift Of Game
│       Crazy Town - B-Boy 2000.mp3
│       Crazy Town - Black Cloud.mp3
│       Crazy Town - Butterfly.mp3
│       Crazy Town - Darkside.mp3
│       Crazy Town - Face The Music.mp3
│       Crazy Town - Hollywood Babylon.mp3
│       Crazy Town - Intro.mp3
│       Crazy Town - Lollipop Porn.mp3
│       Crazy Town - Only When I'm Drunk.mp3
│       Crazy Town - Outro www.crazytown.com.mp3
│       Crazy Town - Players (Only Love You When They're Playing).mp3
│       Crazy Town - Revolving Door.mp3
│       Crazy Town - The Gift Of Game.jpg
│       Crazy Town - The Gift Of Game.m3u
│       Crazy Town - Think Fast.mp3
│       Crazy Town - Toxic.mp3
│       
├───Creed - [1999] Human Clay
│       Creed - Are You Ready.mp3
│       Creed - Beautiful.mp3
│       Creed - Faceless Man.mp3
│       Creed - Higher.mp3
│       Creed - Human Clay back.jpg
│       Creed - Human Clay.jpg
│       Creed - Human Clay.m3u
│       Creed - Inside Us All.mp3
│       Creed - Never Die.mp3
│       Creed - Say I.mp3
│       Creed - Wash Away Those Years.mp3
│       Creed - What If.mp3
│       Creed - With Arms Wide Open [Strings Version].mp3
│       Creed - With Arms Wide Open.mp3
│       Creed - Wrong Way.mp3
│       Creed - Young Grow Old.mp3
       

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 18.08.2022 o 09:37, audioburak napisał:

Tłocznie czarnych krążków też miały przepaść w czeluściach historii 😉 

Tutaj mówimy o dwóch różnych rzeczach. Czarny krążek jest w pewien sposób niezastąpiony :) Płyty CD z łatwością zajmują pliki, a obecnie platformy streamingujące oferujące nierzadko jakość wykraczającą poza starusieńkie 16/44. Ja osobiście lubię fizyczne wydania, choćby po to aby na nie spojrzeć. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 18.08.2022 o 08:50, Terrapin napisał:

17 sierpnia 1982 roku Polygram wyprodukował pierwszy komercyjny krążek CD, walce Chopina w wykonaniu Claudio Arraua, a kilka dni później album "Visitors" ABBY.

Format CD, który zapoczątkował cyfrową rewolucję, nie tylko w audio, odchodzi powoli do historii.

Kiedy, waszym zdaniem, ukaże się ostatni compact disk? Czy w ogóle do tego dojdzie?

 

Płyta CD nigdy by się nie ukazała w podstawowej 16 bitowej formie, gdyby nie naciski producentów. Pamiętam wywiad z głównym inżynierem Philipsa (jeśli mnie pamięć nie myli na łamach HiFi i Muzyki), który stwierdził, że szykował płytę CD do aut i przenośnych sprzętów zamiast kasety magnetofonowej i że gdyby wiedział o planach wprowadzenia jej do naszych salonów zamiast lepsze przecież jakości płyt winylowych to nigdy by na to nie pozwolił. Płyty CD miały być przecież przynajmniej 24 bitowe bo już wtedy w studiach nagrywano na gęsto, jednak parcie producentów na obniżenie kosztów i jak najszybsze wprowadzenie płyt do sprzedaży było ogromne.

Oczywiście odbiło się to już po kilku latach, kiedy to w samych odtwarzaczach 16 bitowe nagrania były w locie przerabiane na gęste, a z drugiej strony szybko wprowadzono prawdziwie gęste płyty HDCD, potem SACD i ostatnio MQA. 

Jest to też podyktowane próba czy raczej koniecznością dorównania jakości dźwięku z płyt plikom cyfrowym, które przecież od początku są w oryginale wprost ze studia gęste. Nikt na świecie przecież nigdy nie nagrywał w studiach plytCD, tam zawsze nagrywało się i nagrywa gęste pliki, z których dopiero potem powstają płyty.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Redaktorzy
40 minut temu, Audroc napisał:

Pamiętam wywiad z głównym inżynierem Philipsa (jeśli mnie pamięć nie myli na łamach HiFi i Muzyki), który stwierdził, że szykował płytę CD do aut i przenośnych sprzętów zamiast kasety magnetofonowej i że gdyby wiedział o planach wprowadzenia jej do naszych salonów zamiast lepsze przecież jakości płyt winylowych to nigdy by na to nie pozwolił.

Od lat wciąż przypomina mi się ten film.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Life is too short for boring HiFi..."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
11 godzin temu, vh napisał:

Ale u mnie nie ma bajzlu (fragment kolekcji):

 

Co innego mam na myśli,brak jasnych i ściśle określonych norm technicznych których muszą śię trzymać wydawcy serwisów w rodzaju Tidal,Spotyfy,Dezzer, czy nawet osławiony "kubuś"

I tak mamy radosną twórczość i debaty o "graniu plików" mi po pierwszych zachwytach już nieco to zauroczenie przechodzi.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 19.08.2022 o 16:10, marek-1969 napisał:

Dla przypomnienia sposób kodowania czyli PCM jest starszy bo pochodzi z 1974 roku . Czyli nie 40 lat tylko 48.

Też tak myślałem, ale okazuje się, że nie! PCM pochodzi z lat 30-tych XX wieku! Użyto go w wojskowym systemie SIGSALY w 1943 roku. Czyli... 80 lat.

 

46 minut temu, Audroc napisał:

Nikt na świecie przecież nigdy nie nagrywał w studiach plytCD, tam zawsze nagrywało się i nagrywa gęste pliki, z których dopiero potem powstają płyty.

Nie zawsze. Wczesne, studyjne systemy nagrywające pod koniec lat 70-tych miały różne rozdzielczości, od 14 do 18 bit. Nawet kombinowano z DSD. Ale oczywiście w studiach nie nagrywa się CD. CD to fizyczny nośnik konsumencki.

Polecam ciekawy artykuł na temat historii "cyfry" ze strony 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

“That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.” (Christopher Hitchens).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, kangie napisał:

Od lat wciąż przypomina mi się ten film.

Te filmy należy traktować z przymrużeniem oka.
Nie da się naciąć matrycy pod vinyl z zawartością muzyczną powyżej 20 kHz. Górnym ograniczeniem przy uzyciu głowic nacinających Neumann SX68 czy SX74 (czyli tych najbardziej popularnych i niby najlepszych) jest granica około 16 kHz. Można forsować i dla celów idiotycznych nacinać wyżej ale grozi to przegrzaniem głowicy nacinającej i jedyne co można wówczas zrobić to wysłać ją do jakiegoś magika celem regeneracji. Za regenerację głowicy SX u magika w Bolonii (Włochy) trzeba było liczyć około 4000 Euro - nie wiem jak teraz/dziś.

Na tym filmiku oczywistym jest, że zawartość CD kończy się na 22 kHz - bo to wynika z technologii.
Natomiast to co jest na filmiku z analogiem to po prostu śmieci.
Weź sobie zwykły rylec i nagraj dźwięk jaki usłyszysz przeciągając rylcem po szklanej tafli - będziesz miał spektrum rozciągnięte nawet na ultradźwięki oczywiście ze spadkiem iluśtam decybeli - drgania wywołane mechanicznie. Nawet 'pusta' płyta vinylowa 'gra' na skutek rycia igłą po rowku i zawsze na wykresie rozciągniętym na powiedzmy do -150 dB zobaczysz zawartość.
W przypadku 'pustego' CD na ciszy cyfrowej mierniki po prostu staną w miejscu - np. bitmeter pokaże 0 bit a miernik korelacji fazowej przejdą w stan spoczynku.
 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, Audroc napisał:

Płyty CD miały być przecież przynajmniej 24 bitowe bo już wtedy w studiach nagrywano na gęsto

Nie. Powtarzasz tę bzdurę po raz kolejny, ale to nadal nieprawda. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
6 godzin temu, Terrapin napisał:

Też tak myślałem, ale okazuje się, że nie! PCM pochodzi z lat 30-tych XX wieku! Użyto go w wojskowym systemie SIGSALY w 1943 roku. Czyli... 80 lat.

 

Nie zawsze. Wczesne, studyjne systemy nagrywające pod koniec lat 70-tych miały różne rozdzielczości, od 14 do 18 bit. Nawet kombinowano z DSD. Ale oczywiście w studiach nie nagrywa się CD. CD to fizyczny nośnik konsumencki.

Polecam ciekawy artykuł na temat historii "cyfry" ze strony 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Dokładnie o to mi chodziło. Muzycy wchodzili i wchodzą nadal do studia i nagrywają gęste pliki, dopiero potem robi się z tego 16 bitowa wersję którą można zmieścić na nośniku CD i tyle. Prawdziwy oryginalny zapis ze studia można kupić dopiero od niedawna na płycie SACD, BluRay Puree Audio lub w postaci gęstego pliku Studio Master.

2 godziny temu, przemak napisał:

Nie. Powtarzasz tę bzdurę po raz kolejny, ale to nadal nieprawda. 

Możesz na głowie stanąć i tak nic to nie da. Przeczytaj sobie wywiad z głównym konstruktorem Philipsa prowadzącym projekt CD. Już wówczas w studiach zapisywano na gęsto. Oczywiście wraz z pojawieniem solid płyt CD podejmowano próby nagrywania natywnie wprost w formacie CD tak by ominąć potem te wszystkie zabiegi związane z przekształceniem audiofilskiego gęstego zapisu na słabsza 16 bitowa wersję którą zmieści się na płycie i tyle.

3 godziny temu, yayacek napisał:

Te filmy należy traktować z przymrużeniem oka.
Nie da się naciąć matrycy pod vinyl z zawartością muzyczną powyżej 20 kHz. Górnym ograniczeniem przy uzyciu głowic nacinających Neumann SX68 czy SX74 (czyli tych najbardziej popularnych i niby najlepszych) jest granica około 16 kHz. Można forsować i dla celów idiotycznych nacinać wyżej ale grozi to przegrzaniem głowicy nacinającej i jedyne co można wówczas zrobić to wysłać ją do jakiegoś magika celem regeneracji. Za regenerację głowicy SX u magika w Bolonii (Włochy) trzeba było liczyć około 4000 Euro - nie wiem jak teraz/dziś.

Na tym filmiku oczywistym jest, że zawartość CD kończy się na 22 kHz - bo to wynika z technologii.
Natomiast to co jest na filmiku z analogiem to po prostu śmieci.
Weź sobie zwykły rylec i nagraj dźwięk jaki usłyszysz przeciągając rylcem po szklanej tafli - będziesz miał spektrum rozciągnięte nawet na ultradźwięki oczywiście ze spadkiem iluśtam decybeli - drgania wywołane mechanicznie. Nawet 'pusta' płyta vinylowa 'gra' na skutek rycia igłą po rowku i zawsze na wykresie rozciągniętym na powiedzmy do -150 dB zobaczysz zawartość.
W przypadku 'pustego' CD na ciszy cyfrowej mierniki po prostu staną w miejscu - np. bitmeter pokaże 0 bit a miernik korelacji fazowej przejdą w stan spoczynku.
 

W przypadku płyty CD mamy fizyczne ograniczenie wysokich częstotliwości do 20kHz, ale filtr oczywiście obcina niżej, w niektórych odtwarzaczach mamy możliwość ręcznego ustawiania filtra.

Ratunkiem dla cyfry jest SACD pracujące do 50kHz, lub wersję plikowe DSD które możemy spokojnie odblokowywać np. w programie Foobar do 100kHz.

W przypadku analogu nie ma wogole tego ograniczenia, wkładki spokojnie odtwarzają 20,30kHz i wyzej- mowa oczywiście o harmonicznych mających największe znaczenie w odczuwaniu gładkości i płynności w dźwięku.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, przemak napisał:

Nie. Powtarzasz tę bzdurę po raz kolejny, ale to nadal nieprawda. 

Naczytał się młodzieniec gazet i myśli że tak było .

Nie trzeba go wyprowadzać z błędu .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
15 minut temu, Audroc napisał:

Już wówczas w studiach zapisywano na gęsto.

Co zapisywano, jak i na czym, skoro pierwszy plik dźwiękowy powstał w 1989 roku, a na przetworniki o wyższych rozdzielczościach trzeba było czekać do połowy lat 90?

3 minuty temu, JBN napisał:

Naczytał się młodzieniec gazet i myśli że tak było .

Nie trzeba go wyprowadzać z błędu .

Mam misję 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Audroc napisał:

Muzycy wchodzili i wchodzą nadal do studia i nagrywają gęste pliki

A ty byłeś kiedyś w studio? Na przykład w latach 80-tych?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

“That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.” (Christopher Hitchens).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, Terrapin napisał:

A ty byłeś kiedyś w studio? Na przykład w latach 80-tych?

A czego ma dotyczyć Twój wpis ?

Bo ja nic z tego nie zrozumiałem.

Może chciałeś powiedzieć że byli kiedyś muzycy na świecie którzy wchodzili do studia nagraniowego i nagrywali wprost swoje dzieła na płyty CD?

No bez jaj, tak nigdy nie było. 

A wracając do historii płyty CD, to cała ta historia to ciągła walka o wyjście z nieszczęsnych 16 bitów. 

Robiono to na dwa sposoby:

1- fizyczne próby z prawdziwie gęstymi płytami poprzez wprowadzanie nowych odmian takich jak wspomniane wcześniej HDCD, czy potem SACD aż po MQACD 

2- stosowanie specjalnych algorytmów kompresji gęstych plików studyjnych do postaci 16/44,1 tak by zmieścić to na 700MB płycie CD 

3- stosowanie lampowych stopni analogowych w odtwarzaczach CD które pozwalały na odtworzenie wyższych harmonicznych utraconych w filtrach 20kHz. 

Pamiętajmy że ucho ludzkie, a raczej cały organizm człowieka słyszy, czy raczej odczuwa muzykę grubo powyżej 20kHz, stąd ciągła walka o głośniki wysokotonowe przewodzące do 50kHz, czy wzmacniacze które już w latach 70/80tuch przewodziły pasmo do 100kHz.

 

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
56 minut temu, Audroc napisał:

Może chciałeś powiedzieć że byli kiedyś muzycy na świecie którzy wchodzili do studia nagraniowego i nagrywali wprost swoje dzieła na płyty CD?

Pieprzy się szanownemu koledze nośnik fizyczny z formatem zapisu cyfrowego. Muzycy nigdy nie wchodzili do studia, żeby nagrać CD. Nagrywali muzykę.

W latach 80-tych chętnie używano w studio np, dwukanałowego procesora Sony PCM-1600, potem 1610, 1630. To były maszyny kodujące dźwięk w formacie 16/44,1. Zapisu dokonywano początkowo na kasetach systemu U-matic. Nikt wtedy nie używał słowa „plik”, a gęsto to było najwyżej w reżyserce, od dymu z fajek..

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Terrapin

“That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.” (Christopher Hitchens).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
20 godzin temu, Terrapin napisał:

Pieprzy się szanownemu koledze nośnik fizyczny z formatem zapisu cyfrowego. Muzycy nigdy nie wchodzili do studia, żeby nagrać CD. Nagrywali muzykę.

W latach 80-tych chętnie używano w studio np, dwukanałowego procesora Sony PCM-1600, potem 1610, 1630. To były maszyny kodujące dźwięk w formacie 16/44,1. Zapisu dokonywano początkowo na kasetach systemu U-matic. Nikt wtedy nie używał słowa „plik”, a gęsto to było najwyżej w reżyserce, od dymu z fajek..

 

Pieprzyć to ja lubię po godzinach...

A w temacie to naucz się czytać ze zrozumieniem, napisałem wyraźnie i dobitnie że muzycy nigdy nie nagrywali płyt CD tylko pliki i to gęste. Oczywiście nagrywali też i nagrywają nadal czysto analogowo jak "13" Black Sabbath czy jedna z ostatnich płyt Karta z użyciem instrumentów z epoki analogu. 

Problem jaki był od chwili wypuszczenia płyt CD do sprzedaży to te nieszczęsne 16 bitów. W podobnej jakości 14 bitów nadawany był telewizyjny NICAM, ale tam to już przeszłość, dźwięk w TV mamy już nowoczesny i jest spoko.

Natomiast temat przyszłości płyt CD, jeśli oczywiście ten format ma jeszcze jakaś przyszłość to właśnie jakość. Jeśli format fizycznej płyty nie przeskoczy 16 bitów to nikt tego więcej nie kupi.

Najnowsza propozycja fizycznych nośników jest płyta CD MQA ze wszystkimi certyfikatami począwszy od studia aż po odtwarzacze i co ? Ano wystarczy poczytać wpisu oportunistów z naszego forum. Pamiętam jak jakiś Mcgivera i kilku innych wyzywali mnie od debili za pozytywne wpisy o MQACD.

Jeśli nie wyciągniemy z tego wniosków to zostaniemy w swoich salonach z odtwarzaczami po 10-100kzł i 16 bitowymi płytami, a ludzie słuchający plików będą mieli dostęp on-line do zasobów Studio Master po 20-50zł miesięcznie.

PS- pisałem tu już ale przypomnę o słynnym experymencie jaki odbył się w Polsce kilka lat temu- relacja w naszej prasie audio.

Do studia weszli nasi najlepsi krajowi muzycy. Występ został nagrany w16 bitach i na gęsto.

W skrócie to wszyscy podsumowali że zapisu 16 bitowego nie dało się słuchać i tyle.

Muzykę w studio od samego początku, oczywiście z wyjątkami w pierwszych latach, nagrywa się na gęsto, a dopiero potem dla potrzeb płyty CD tworzy się 16 bitowa "matkę" z której nagrywa się płyty. Gęsty oryginał pozostaje w studio, czasem sprzedawany jest w necie w postaci pliku Studio Master, czasem sprzedawany na płytach BluRayPureAudio itp.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
On 8/28/2022 at 9:50 AM, fan64 said:

Co innego mam na myśli,brak jasnych i ściśle określonych norm technicznych których muszą śię trzymać wydawcy serwisów w rodzaju Tidal,Spotyfy,Dezzer, czy nawet osławiony "kubuś"

A co serwisy mają do tego? Grają to co im wytwórnie przysyłają. Tak po prawdzie to właśnie serwisy starają się wprowadzić jakąś standaryzację za pomocą ich loudness target i normalizacji głośności.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
44 minuty temu, Audroc napisał:

Jeśli nie wyciągniemy z tego wniosków to zostaniemy w swoich salonach z odtwarzaczami po 10-100kzł i 16 bitowymi płytami, a ludzie słuchający plików będą mieli dostęp on-line do zasobów Studio Master po 20-50zł miesięcznie.

Proponuję lekturę wątku o przetworniku RME PRO, która jest w zakładce hi-end. Może się okazać że słuchając płyt 16 bitowych niewiele tracimy a być może nawet nic nie tracimy 😉.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
45 minut temu, Audroc napisał:

Jeśli format fizycznej płyty nie przeskoczy 16 bitów to nikt tego więcej nie kupi.

Czyli Ty, kilku znajomych, ktoś jeszcze?

Robiłeś może szeroko zakrojone badania?

Ja kupię i to jeszcze nie raz, wielu moich znajomych też, więc jednak nie nikt. 

Wiesz do czego potrzebny jest gęsty plik? Do obróbki w studio, potrzebny a nawet konieczny. Oraz tym, którzy go sprzedają.

Myslisz, że normy RED BOOK napisali głusi idioci, którzy nie wiedzieli co czynią?

Weź sobie kiedyś w wolnej chwili gięsty plik, przekonwertuj go na 16 bit i porównaj w rzetelnym ślepym teście. Usłyszysz różnice,nie wiedząc, ktory jest odtwarzany? Na pewno?

Nie lekaj się z przyznaniem mi po tym racji, nie musisz tego robić, zachowaj to cenne doświadczenie dla siebie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
56 minut temu, Audroc napisał:

nagrywają nadal czysto analogowo jak "13" Black Sabbath

Bzdura kolejna. Straszne głupoty wypisujesz, a to łatwo sprawdzić przecież.

Sesja Pro-Toolsa wygląda jak analog?

IT_Aug_03-vaOMSxQYMxYanRtkynZEalOoXOik2A

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, iro III napisał:

Weź sobie kiedyś w wolnej chwili gięsty plik, przekonwertuj go na 16 bit i porównaj w rzetelnym ślepym teście. Usłyszysz różnice,nie wiedząc, ktory jest odtwarzany? Na pewno?

Taki test jest właśnie przeprowadzony w tym w/w wątku w zakładce Hi-end. Ten RME ADI2 PRO umożliwia zapis gęstego pliku w różnych formatach. Materiał z tamtego wątku jest bardzo ciekawy, choć może podważać audio wiarę, czyli jest tylko dla audio hobbystów o silnych nerwach 😉.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 hour ago, Audroc said:

Do studia weszli nasi najlepsi krajowi muzycy. Występ został nagrany w16 bitach i na gęsto.

Hm... to trochę dziwny test. Wiadomo, że wygodniej nagrać w 24 bitach, więc nawet jakby wszyscy stwierdzili, że brzmi tak samo, to co by to zmieniło? Nadal by nagrywali w 24 bitach bo wygodniej.

Ciekawiej by było jakby przetestowali konwersję do 16 bitów już nagranego 24 bitowego materiału.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, danadam napisał:

Ciekawiej by było jakby przetestowali konwersję do 16 bitów już nagranego 24 bitowego materiału.

Gdzie tam ciekawiej, nudniej, bo bez różnic 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
31 minutes ago, przemak said:

Gdzie tam ciekawiej, nudniej, bo bez różnic 😉

No jeśli tak zdefiniujemy "ciekawiej"/'nudniej" to tak 😁

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, danadam napisał:

A co serwisy mają do tego? Grają to co im wytwórnie przysyłają.

Tak to powinno być w teorii,jest nieco inaczej,ten wysyp MASTERÓW w Tidalu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osoby korzystające z Tidal HiFi mają możliwość decydowania, w jakiej jakości słuchają muzyki oraz korzystania z szeregu technologii:

HiFi – umożliwia słuchanie muzyki w jakości CD, wykorzystując bezstratny format FLAC.

Master – technologia zapewniająca doskonałą jakość odsłuchu i pozwalająca cieszyć się muzyką tak jak została ona nagrana w studiu. Umożliwia kompresję muzyki cyfrowej bez ograniczeń, gwarantując dźwięk najwyższej jakości.

 

 

rzygac sie chce czytajac takie bzdury.

 

 

Dolby Atmos – technologia zapewniająca przełomowe doznania. Dzięki przestrzennej formie dźwięku pozwala usłyszeć niezauważalne wcześniej detale, które zostały utracone w tradycyjnych nagraniach stereo.

Sony 360 Reality Audio – koncepcja muzyczna wykorzystująca stworzoną przez Sony technologię obiektowego dźwięku przestrzennego, która zapewnia brzmienie realistyczne jak na prawdziwym koncercie lub w studio. Za pomocą dowolnych słuchawek pozwala słuchaczom zanurzyć się w otaczającym ich dźwięku.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.