Skocz do zawartości
IGNORED

high-endowe prawdy czyli subiektywnie o audio


Rekomendowane odpowiedzi

12 minut temu, xajas napisał:

Te cale dywagacje na temat szerokosci, glebokosci sceny i o tych zrodlach pozornych sa po czesci absurdalne.

Konia z rzedem temu, kto siedzac w filharmoni w srednich rzedach jest w stanie (bez patrzenia, tylko na na bazie odsluchu) zlokalizowac czy pierwsze skrzypce siedza przed druimi, oboje za fletami, pierwszy basista na prawo czy na lewo od drugiego a solista gral na siedzaco czy na stojaco

A dokladnie taka separacje „zrodel pozornych“

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) oczekuje kazdy szanujacy sie audiofil po nagraniach i oczywiscie zrealizowal ja w swoim systemie audio

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sorry, to jest niepowazne.

Powiedz to audiofilom … oni potrafią wskazac wszystko palcem w swoim systemie 🙂 .

Np. Gerard i Sly 😉 … oni na 100% potrafią.


Wlasnie skonczylem z Ameryka lat 40-ych … i zapuscilem sobie rok 1989. Pamietacie cos takiego jak Frankie Goes To Hollywood? To jest KLASYKA lat 80-ych. Potem ten PAN, Holly Johnson poszedl na solówkę i zrobił nagranie pt. Americanos (1989) … BTW wielki Hit tamtych czasow, pamietam, wtedy sie zeniłem 🙂 . Proponuje posluchac wysokosci, szerokosci i pozycjonaoownia wszystkich instrumentow ze zrodel pozornych (ze studia). He, he, he. 

Ale syczy porzadnie jak prawdziwe lata 80-e.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

BTW mozna sie zdziwic jak realizowano scene na nagraniach z lat 80-ych. Np. nagrania Alison Moyet. Mam master tape’a i remixy na CD. Mozna sie zdziwic.

Wracam do klimatu ale … wspolczesnego. Milosnikom swingu i big bandow polecam Panią Clare Teal, ktora np. nagrala tasme z The Syd Lawrence Orchestra.

A teraz brytyjska odmiana swingu i bg bandu … Tead Heath i jego orkierstra.

🙂 

Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

Godzinę temu, xajas napisał:

Te cale dywagacje na temat szerokosci, glebokosci sceny i o tych zrodlach pozornych sa po czesci absurdalne.

Konia z rzedem temu, kto siedzac w filharmoni w srednich rzedach jest w stanie bez patrzenia na orkiestre, tylko na bazie odsluchu, zlokalizowac, czy pierwsze skrzypce siedza przed drugimi, oboje za fletami, pierwszy basista na prawo czy na lewo od drugiego a solista gral na siedzaco czy na stojaco

A dokladnie taka separacje „zrodel pozornych“

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) oczekuje kazdy szanujacy sie audiofil po nagraniach i oczywiscie zrealizowal ja w swoim systemie audio

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sorry, to jest niepowazne.

Pewnie Ciebie zaskoczę ….ale widzę to zagadnienie podobnie. Duża odgroda ma tą cechę, że pokazuje scenę przenikającą niejako plamami. Małe monitory czy wąskie słupki, potrafią pokazywać scenę poprzez ostrzejsze krawędzie i źródła pozorne wycięte w przestrzeni jak skalpelem. To jest bardzo efektowne i może się podobać. I osoby przyzwyczajone do tak ostrej i precyzyjnie skrojonej skalpelem sceny, czują się trochę zawiedzione, bo odgroda nie pokazuje tej sceny aż tak chirurgicznie. Tyle, że nasuwa się pytanie, która prezentacja jest bliższa prawdy. Ta ekspansywna, z bardzo efektownymi elementami przestrzeni wyciętymi ostro z tejże przestrzeni, czy ta z OB, gdzie wszystko przenika się blendowanymi plamami? Słuchając muzy na żywo, nigdy nie słyszę chirurgicznej precyzji sceny, tylko właśnie przenikanie się różnych elementów. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
7 godzin temu, xajas napisał:

Te cale dywagacje na temat szerokosci, glebokosci sceny i o tych zrodlach pozornych sa po czesci absurdalne.

Konia z rzedem temu, kto siedzac w filharmoni w srednich rzedach jest w stanie bez patrzenia na orkiestre, tylko na bazie odsluchu, zlokalizowac, czy pierwsze skrzypce siedza przed drugimi, oboje za fletami, pierwszy basista na prawo czy na lewo od drugiego a solista gral na siedzaco czy na stojaco

A dokladnie taka separacje „zrodel pozornych“

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) oczekuje kazdy szanujacy sie audiofil po nagraniach i oczywiscie zrealizowal ja w swoim systemie audio

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sorry, to jest niepowazne.

Twoje porównanie jest absurdalne, nagrania są najczęściej z bliska, Reklama MBL zobacz jak siedzi blisko i w Hi-End raczej tak powinno być, mieć poczucie prezentacji jak dla VIPa, takie moje zdanie, ty lubisz panoramę np.2m to twoja sprawa

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
6 godzin temu, sly30 napisał:

Pewnie Ciebie zaskoczę ….ale widzę to zagadnienie podobnie. Duża odgroda ma tą cechę, że pokazuje scenę przenikającą niejako plamami. Małe monitory czy wąskie słupki, potrafią pokazywać scenę poprzez ostrzejsze krawędzie i źródła pozorne wycięte w przestrzeni jak skalpelem. To jest bardzo efektowne i może się podobać. I osoby przyzwyczajone do tak ostrej i precyzyjnie skrojonej skalpelem sceny, czują się trochę zawiedzione, bo odgroda nie pokazuje tej sceny aż tak chirurgicznie. Tyle, że nasuwa się pytanie, która prezentacja jest bliższa prawdy. Ta ekspansywna, z bardzo efektownymi elementami przestrzeni wyciętymi ostro z tejże przestrzeni, czy ta z OB, gdzie wszystko przenika się blendowanymi plamami? Słuchając muzy na żywo, nigdy nie słyszę chirurgicznej precyzji sceny, tylko właśnie przenikanie się różnych elementów. 

Nie masz ultra precyzyjnej sceny bo masz duże odgrody, gdzie front jest  spory🙂

To po prostu ich minus, jeżeli miałbym wybierać pomiędzy dwoma typami prezentacji wybieram tą pociętą skalpelem, nie zamuloną, bo to po prostu zajebiste mieć takie ultra precyzyjne ogniskowanie, robi wrażenie i daje frajdę. Przyjemnie się na to "patrzy".

 

 

obiektywnie o audio

Twoje porównanie jest absurdalne, nagrania są najczęściej z bliska, Reklama MBL zobacz jak siedzi blisko i w Hi-End raczej tak powinno być, mieć poczucie prezentacji jak dla VIPa, takie moje zdanie, ty lubisz panoramę np.2m to twoja sprawa

Nie, to twoj komentarz jest absurdalny, bo ja pisze o oczekiwaniach i mozliwosciac zrealizowania tych oczekiwan, a nie o tym jak daleka siedzisz i co o tym mowi reklama
27 minut temu, S0nic napisał:

Nie masz ultra precyzyjnej sceny bo masz duże odgrody, gdzie front jest  spory🙂

to poproszę @muzofan aby z racji ich posiadania, opisał różnice w prezentacji sceny pomiędzy np. scm 40/ 50, a scm 100/ 150. Szkoła ta sama, przetworniki zbliżone, a niekiedy te same, ale różnice w szerokości frontu znaczne. 

Na chlopski rozum

Wyobrazmy sobie ze mamy taka filharmonie (przyklad Duisburg)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nasz Gerard idzie na konncert i zasiada w srodkowym rzedzie.

IMG_5470.thumb.jpg.275e9d1aa0088dda554a1d2b0dd1b240.jpg


Co slyszy?
To slyszy

IMG_5472.thumb.jpg.0111c132c4ec355e204fc48cd311cd93.jpg

A po przerwie przesiada sie do tylnego rzedu

Co slyszy?
To slyszy

IMG_5473.thumb.jpg.b3c5b0a53e3d2270e45c1618ca6c00b3.jpg


A po koncercie powraca do domu, zasiada w swoim fotelu przed MBL-ami, puszcza ten sam koncert z plyty i co slyszy?

To slyszy, bo tak lubi, bo tak mowi reklama i tak to oczekuje kazdy powazny audiofil

IMG_5474.thumb.jpg.9ddb508bcc00a21bf88ac5a705520991.jpg

Zabronione to nie jest. Dozwolone jest co sie podoba. Ale z odwzorowaniem rzeczywistosci, z naturalna reprodukcja i z tym ciaglym powolywaniem sie na konerty nie ma to nic wspolnego. To jest BZDURA.

Tyle na temat „szerokosci sceny“ i pozycjonowaniu zrodel pozornych

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
41 minut temu, S0nic napisał:

Nie masz ultra precyzyjnej sceny bo masz duże odgrody, gdzie front jest  spory🙂

To po prostu ich minus, jeżeli miałbym wybierać pomiędzy dwoma typami prezentacji wybieram tą pociętą skalpelem, nie zamuloną, bo to po prostu zajebiste mieć takie ultra precyzyjne ogniskowanie, robi wrażenie i daje frajdę. Przyjemnie się na to "patrzy".

 

 

Tyle, że w naturze, scena nie składa się ze źródeł pozornych wyciętych skalpelem. To co pokazuje odgroda jest bliższe prawdy moim zdaniem. 

43 minuty temu, S0nic napisał:

jeżeli miałbym wybierać pomiędzy dwoma typami prezentacji wybieram tą pociętą skalpelem, nie zamuloną, bo to po prostu zajebiste mieć takie ultra precyzyjne ogniskowanie, robi wrażenie i daje frajdę. Przyjemnie się na to "patrzy".

jak to się stało, że Cię lubię? ;-))))

12 minut temu, piano napisał:

to poproszę @muzofan aby z racji ich posiadania, opisał różnice w prezentacji sceny pomiędzy np. scm 40/ 50, a scm 100/ 150. Szkoła ta sama, przetworniki zbliżone, a niekiedy te same, ale różnice w szerokości frontu znaczne. 

To mnie teraz Maciek zagiąłeś 😉. Trochę już czasu minęło od wszystkich wymian zg. W tak zwanym międzyczasie czasie zmianie uległa całkowicie akustyka, trochę elektronika i okablowanie. Jednakże sumując te wszystkie zmiany, bazując na pamięci która bywa w pewnym wieku już zawodna, mogę stwierdzić że nie za bardzo odczuwam pogorszenie lokalizacji instrumentów. Może jestem przyzwyczajony do takiej prezentacji, może w moim poczuciu właściwego brzmienia stereo tak jest odpowiednio. Pomimo dość sporej szerokości frontu nie odczuwam w żaden sposób nieproporcjalności wielkości brył ani problemów z lokalizacją poszczególnych instrumentów na wirtualnej scenie 😊. Dodam więcej. Z każdą zmianą wymienione aspekty ulegają poprawie. Mam nadzieję @pianoże o to chodziło w zapytaniu skierowanym do mnie 😁

Edytowane przez muzofan

ATC SCM150SL // NAIM NDX 2 + NAIM XPS DR + Furutech DPS - 4.1// Musical Fidelity M8Pre + 3 x M8s-500s + 4x GigaWatt LC-2 EVO// GigaWatt PF-2 EVO + Enerr Transcenda Ultimate// Albedo Monolith Reference

2 minuty temu, muzofan napisał:

Pomimo dość sporej szerokości frontu nie odczuwam w żaden sposób nieproporcjalności wielkości brył ani problemów z lokalizacją poszczególnych instrumentów na wirtualnej scenie

😉👍

Dziękuję! O to mi chodziło. 

6 minut temu, sly30 napisał:

Tyle, że w naturze, scena nie składa się ze źródeł pozornych wyciętych skalpelem. To co pokazuje odgroda jest bliższe prawdy moim zdaniem. 

Wszystkie ogromne kolumny mają taką cechę, nie tylko odgroda. Twoje fronty są wyjątkowo szerokie, dzięki temu dynamika jest zapewne kosmiczna ale ma to też swoje minusy. 

8 minut temu, piano napisał:

jak to się stało, że Cię lubię? ;-))))

No normalnie 😉 jak można mnie nie lubić ;)?

obiektywnie o audio

Panowie to jest stereo, które ma dawać przyjemność, odprężać lub dawać energię do działania. Nie powodować kłótnie i spory 😉. Nie ma wzorca jak wygląda scena, lokalizacja źródeł pozornych. Do tego jeszcze preferencje brzmieniowe każdy ma inne. Nie ma co na siłę nawracać na swoje zdanie i poglądy. Niech każdy słucha jak mu pasuje, bo przecież o to chodzi żeby budować system dla siebie 😁

ATC SCM150SL // NAIM NDX 2 + NAIM XPS DR + Furutech DPS - 4.1// Musical Fidelity M8Pre + 3 x M8s-500s + 4x GigaWatt LC-2 EVO// GigaWatt PF-2 EVO + Enerr Transcenda Ultimate// Albedo Monolith Reference

12 minut temu, sly30 napisał:

Tyle, że w naturze, scena nie składa się ze źródeł pozornych wyciętych skalpelem. To co pokazuje odgroda jest bliższe prawdy moim zdaniem. 

Mozna sluchac koncertu "unplug" na wolnym powietrzu i wrazenia tez beda inne.

 

Mysle ze nie ma wskazywac jednego sposobu prezentacji jako lepszej a lepiej pozostac z taka jaka nam sie poprostu podoba. O ile proporcje z grubsza maja jakis sens np bez wielkiej glowy wokalistki przy malutkim fortepianie 🙂

Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 
22 minuty temu, piano napisał:

to poproszę @muzofan aby z racji ich posiadania, opisał różnice w prezentacji sceny pomiędzy np. scm 40/ 50, a scm 100/ 150. Szkoła ta sama, przetworniki zbliżone, a niekiedy te same, ale różnice w szerokości frontu znaczne. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ATC przez niesymetryczny układ trochę oszukuje szerokość 😉

I bardzo dobrze 🙂

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

obiektywnie o audio

Teraz, muzofan napisał:

Nie powodować kłótnie i spory

Rozmowa w tej chwili jest wyjatkowo kulturalna wiec cieszmy sie chwila przyjemnej dyskusji 😉

Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 
Teraz, muzofan napisał:

Panowie to jest stereo, które ma dawać przyjemność, odprężać lub dawać energię do działania. Nie powodować kłótnie i spory 😉. Nie ma wzorca jak wygląda scena, lokalizacja źródeł pozornych. Do tego jeszcze preferencje brzmieniowe każdy ma inne. Nie ma co na siłę nawracać na swoje zdanie i poglądy. Niech każdy słucha jak mu pasuje, bo przecież o to chodzi żeby budować system dla siebie 😁

Nikt nie nawraca i nikt się nie kłóci 😉

Staramy się faktami opowiadać 😉

Teraz, rafa napisał:

Rozmowa w tej chwili jest wyjatkowo kulturalna wiec cieszmy sie chwila przyjemnej dyskusji 😉

Dokładnie! 😄

obiektywnie o audio

23 minuty temu, xajas napisał:

Na chlopski rozum


Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zabronione to nie jest. Dozwolone jest co sie podoba. Ale z odwzorowaniem rzeczywistosci, z naturalna reprodukcja i z tym ciaglym powolywaniem sie na konerty nie ma to nic wspolnego. To jest BZDURA.

Mnie to wyglada na nagranie w klubie jazzowym siedzac w pierwszym rzedzie. I tak moze byc

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 
11 minut temu, rafa napisał:

Rozmowa w tej chwili jest wyjatkowo kulturalna wiec cieszmy sie chwila przyjemnej dyskusji 😉

ale granat pod ręką musi być, bo sąd, sądem, ale... 😉

45 minut temu, xajas napisał:

puszcza ten sam koncert z plyty i co slyszy?

To slyszy

Raczej aż tak szeroko nikt nie robi nagrań, proporcje są bardziej realne.

nagrywamy.com

8 godzin temu, sly30 napisał:

Pewnie Ciebie zaskoczę ….ale widzę to zagadnienie podobnie. Duża odgroda ma tą cechę, że pokazuje scenę przenikającą niejako plamami. Małe monitory czy wąskie słupki, potrafią pokazywać scenę poprzez ostrzejsze krawędzie i źródła pozorne wycięte w przestrzeni jak skalpelem. To jest bardzo efektowne i może się podobać. I osoby przyzwyczajone do tak ostrej i precyzyjnie skrojonej skalpelem sceny, czują się trochę zawiedzione, bo odgroda nie pokazuje tej sceny aż tak chirurgicznie. Tyle, że nasuwa się pytanie, która prezentacja jest bliższa prawdy. Ta ekspansywna, z bardzo efektownymi elementami przestrzeni wyciętymi ostro z tejże przestrzeni, czy ta z OB, gdzie wszystko przenika się blendowanymi plamami? Słuchając muzy na żywo, nigdy nie słyszę chirurgicznej precyzji sceny, tylko właśnie przenikanie się różnych elementów. 

Plamy, ostre krawędzie, kontury źródel pozornych, ich wielkość...

...zależy GŁÓWNIE od nagrania, czy to w studiu, czy na sali koncertowej, czy dwoma mikrofonami, czy wieloma.

Czy na 100%, czy z różnych studiów lub sesji poklejone.

Jak to później zmiksowano na stole mikserskim, jak wykonano w końcu master.

Głośniki, obudowy, akustyka w domu, tylko przeszkadzają lub pomagają lepiej lub slabiej TYP realizacji nagrania odwzorować.

Nic więcej i nic mniej.

@sly30 masz teraz modne "plamy" i tylko "plamy"?

To oznacza, że Twój system słabo RÓŻNICUJE nagrania.

 

Edytowane przez iro III

Nic nie zrozumiałeś. Scenę mam bardzo szeroką i głęboką, ale źródła pozorne łącza się poprzez łagodne blendowanie, a nie graniczą ostrymi krawędziami. Różnicowanie nagrań, to zupełnie inna kwestia. 

Edytowane przez sly30
1 hour ago, sly30 said:

Tyle, że w naturze, scena nie składa się ze źródeł pozornych wyciętych skalpelem. To co pokazuje odgroda jest bliższe prawdy moim zdaniem. 

Jakiej prawdy? Tej zza konsolety mikserskiej??

2 minutes ago, sly30 said:

blendowanie

Sty nauczył się nowego wyrazu 😄

 

43 minuty temu, iro III napisał:

Głośniki, obudowy, akustyka w domu, tylko przeszkadzają lub pomagają lepiej lub slabiej TYP realizacji nagrania odwzorować.

Zapomniałeś o elektronice. Nawet w tych samych warunkach akustycznych i przy tych samych zg zmiany w odwzorowaniu tego samego nagrania potrafią być diametralne w zależności od jakosci elektroniki.

22 minutes ago, sly30 said:

No widzisz. Ciągle się czegoś uczę, 

Słabo ci to idzie. Ciągle wierzysz w cudowne kable i podobne im bajeczki.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.