Skocz do zawartości
IGNORED

STEREOFONIA / SCENA MUZYCZNA / ZNIKANIE KOLUMN


Therion
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

No dobrze to jeszcze raz:

 

Cały czas nie rozumiesz tego że front kolumny "gra"! Nie tylko przetwornik, zwrotnica, dechy itp itd. Gra cały front! A to jak gra zależy wyłącznie od kształtu przedniej ścianki. Co z kolei ma wpływ na cały odbiór szerokości sceny. :-)

 

Tak czy nie?

 

Arczi87: Racja! Zbytnio uprościłem chyba.... Cały kształt kolumny ma znaczenie niebagatelne.

 

Bravo, myślisz, że jak powtórzysz 5 razy i wytłuszczeniem, to wpłynie to na Twoje (nie moje!) rozumiemie? Napisałem Ci już, że tak gra cały fron, ścianka jest ważna. A Ty na to, ży to jak gra zalezy WYŁĄCZNIE od kształtu przedniej ścianki. I w tym punkcie zgody nie ma, bo to są banialuki. Gra cała kolumna, konstrukcja, obudowa, przetworniki, a nie tylko przednia ścianka. Brniesz w zaparte święcie przekonany o swojej racji. Gdyby było tak jak piszesz, to kolumny różniłyby się wyłącznie powierzchnią i kształtem przedniej ścianki, a nie konstrukcją i innymi elementami. Paniał wreszcie, czy nie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Powrót po dłuższej przerwie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Romekjagoda: :-) No widzę że pogrubienie nic nie daje nawet :-) Ty twierdzisz że to jak gra front kolumny zależy tylko od przetwornika, desek, zwornicy itd.... :-) "Granie frontu" nie ma nic wspólnego bezpośrednio z tym jakich materiałów używasz w środku kolumny. Front gra bardziej lub mniej zależnie od częstotliwości dźwięku. A ta zależy wyłącznie od wymiarów i kształtu frontu. A to ma wpływ na odbiór sceny.

 

Koniec kropka. I nie wpychaj tu grania głośnika, samej zwrotnicy, desek dębowych czy płyt i innych rzeczy. To w tym momencie nie ma żadnego znaczenia gdy mówimy o dźwiękach które grają z frontu kolumny.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

♫ ♪ ♪ ♫ ♪ ♪ ♫ fiu fiu.... Bocznica: Rozmowy na luzie: strona 20: Mlb łże...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba kolego się jednak zagalopowujesz. Żeby grał cały front jak to określasz, muszą grać również przetworniki. A to jak grają zależy od nich samych, od zwrotnicy która je łączy, od objętości obudowy w której pracują, od grubości ścianek obudowy itd, od zastosowanych kabli itd. Gra kolumna jako całość.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Romekjagoda: :-) No widzę że pogrubienie nic nie daje nawet :-) Ty twierdzisz że to jak gra front kolumny zależy tylko od przetwornika, desek, zwornicy itd.... :-) "Granie frontu" nie ma nic wspólnego bezpośrednio z tym jakich materiałów używasz w środku kolumny. Front gra bardziej lub mniej zależnie od częstotliwości dźwięku. A ta zależy wyłącznie od wymiarów i kształtu frontu. A to ma wpływ na odbiór sceny.

 

Koniec kropka. I nie wpychaj tu grania głośnika, samej zwrotnicy, desek dębowych czy płyt i innych rzeczy. To w tym momencie nie ma żadnego znaczenia gdy mówimy o dźwiękach które grają z frontu kolumny.

 

Czyli Bravo dla wyjaśnmienia Twojego stanowiska: gra tylko front kolumny tak? Tak napisałeś wcześniej.

To ja mówię bzdura, bo konstrukcja kolumny, odległość tylnej ściany kolumny od przedniej, wymiar boków kolumny, etc. ma wpływ na to jak propagawany jest dźwięk z frontu kolumny. Ponadto, na budowę sceny nie ma wpływu tylko front kolumny, bo masz kolumny z wooferem w bocznej ścianie, masz kolumny z wooferem w górnej ścianie (topie) kolumny, ,etc. Ponadto sa kolumny specjalnie konstruowane by grać całą obudową (linia transmisyjna, quarterwave), ale Ty nadal uparcie twierdzisz, że na budowanie sceny ma wpływ tyklo wymiar i kstałt przedniej ściany kolumny. To w takim razie zbuduj se zestaw wkładając byle jakie głośniki w płyt paździerzową, podwieś ją do sufitu i masz problem głosników i sceny z głowy. Ewentualne niedoskonałości sceny będziesz korygował zmieniając wymiar owej płyty. Koniecznie zdaj relację.

Ty nie przyjmujesz powyższych zmiennych do wiadomości i myślisz, że pogrubieniem swojej powtarzanej mantry zmienisz fakty.

Nie będę się kopał z koniem, ale to co piszesz nijak ma się do rzeczywistości.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez romekjagoda

Powrót po dłuższej przerwie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli Bravo dla wyjaśnmienia Twojego stanowiska: gra tylko front kolumny tak? Tak napisałeś wcześniej.

 

Widzę że dalej nie rozróżniasz w całym dzwięku który generuje kolumna samego dzwięku który gra na froncie lub za frontem :-)

 

To ja mówię bzdura, bo konstrukcja kolumny, odległość tylnej ściany kolumny od przedniej, wymiar boków kolumny, etc. ma wpływ na to jak propagawany jest dźwięk z frontu kolumny. Ponadto, na budowę sceny nie ma wpływu tylko front kolumny, bo masz kolumny z wooferem w bocznej ścianie, masz kolumny z wooferem w górnej ścianie (topie) kolumny, ,etc.

 

I dalej jest tak samo. To znaczy powierzchnie po których dźwięki spływają lub nie. A później wracają odbite (lub nie).

 

Ponadto sa kolumny specjalnie konstruowane by grać całą obudową (linia transmisyjna, quarterwave), ale Ty nadal uparcie twierdzisz, że na budowanie sceny ma wpływ tyklo wymiar i kstałt przedniej ściany kolumny.

 

Twierdze że rozmiar kolumny i jej kształt ma zasadnicze znaczenie. Jak do tej pory nie potrafiłeś wytłumaczyć w jaki sposób można mieć scenę kilka metrów za ścianą. A odpowiedź na to pytanie zawiera się w tym co napisałem wyżej.

 

To w takim razie zbuduj se zestaw wkładając byle jakie głośniki w płyt paździerzową, podwieś ją do sufitu i masz problem głosników i sceny z głowy.

 

No widzisz tylko potwierdzasz że nie wiesz o czym piszę :-) Posuwasz się do absurdów....

 

Ewentualne niedoskonałości sceny będziesz korygował zmieniając wymiar owej płyty. Koniecznie zdaj relację.

Ty nie przyjmujesz powyższych zmiennych do wiadomości i myślisz, że pogrubieniem swojej powtarzanej mantry zmienisz fakty.

Nie będę się kopał z koniem, ale to co piszesz nijak ma się do rzeczywistości.

 

W pierwszym zdaniu masz wskazówkę. Może zrozumiesz w końcu co mam na myśli pisząc "grający front".

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

♫ ♪ ♪ ♫ ♪ ♪ ♫ fiu fiu.... Bocznica: Rozmowy na luzie: strona 20: Mlb łże...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobrze to jeszcze raz:

 

Cały czas nie rozumiesz tego że front kolumny "gra"! Nie tylko przetwornik, zwrotnica, dechy itp itd. Gra cały front! A to jak gra zależy wyłącznie od kształtu przedniej ścianki. Co z kolei ma wpływ na cały odbiór szerokości sceny. :-)

 

Przy dobrym projekcie, uwzględnia się kształt, oraz drgania obudowy w optymalizowanej zwrotnicy i kolumna jako całość jest przewidywalna dźwiękowo..... W związku z tym nie można rozpatrywać poszczególnych zagadnień oddzielnie, bo dobrze zaprojektowana kolumna jest ,,zawsze" skończonym projektem jako całość.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

pre lampowe Adagio Sound, końcówka Sugden Au51 P MKII, AVI Laboratory Series, strojenie kolumn Adagio Sound - wszystko spięte kabelkami ;-)) żeby grało

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kazik: Oczywiście że tak! Nie da się zaprojektować zwrotnicy nie mierząc głośników i ich umiejscowienia w obudowie! Ale ja cały czas mówię nie o brzmieniu jako ogólnie brzmieniu ale o tym skąd poszczególne pasma brzmienia dobiegają i jak na ten kierunek zależy od samego kształtu obudowy....

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez bravo32

♫ ♪ ♪ ♫ ♪ ♪ ♫ fiu fiu.... Bocznica: Rozmowy na luzie: strona 20: Mlb łże...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że dalej nie rozróżniasz w całym dzwięku który generuje kolumna samego dzwięku który gra na froncie lub za frontem :-)

 

 

 

I dalej jest tak samo. To znaczy powierzchnie po których dźwięki spływają lub nie. A później wracają odbite (lub nie).

 

 

 

Twierdze że rozmiar kolumny i jej kształt ma zasadnicze znaczenie. Jak do tej pory nie potrafiłeś wytłumaczyć w jaki sposób można mieć scenę kilka metrów za ścianą. A odpowiedź na to pytanie zawiera się w tym co napisałem wyżej.

 

 

 

No widzisz tylko potwierdzasz że nie wiesz o czym piszę :-) Posuwasz się do absurdów....

 

 

 

W pierwszym zdaniu masz wskazówkę. Może zrozumiesz w końcu co mam na myśli pisząc "grający front".

 

Bravo, to nie jest konkurs pt. 'Kalambury' tylko forum na którym pisze sie otwartym językiem. Spróbuj wyrazić sie precyzyjnie, anie każesz wszysktim dookoła zgadywać co masz na myśli pisząc 'że gra tylko front', zarzucając im potem brak zrozumienia. Polski nie jest taki trudny, naprawdę.

Ja kończę dyskusję z Tobą, bo to po prostu do nikąd nie prowadzi. Inni forumowicze sami ocenią, czy Twoja teza o tym, że na budowę sceny (poza akustyką) ma wyłącznie rozmiar frontu kolumny, ma coś wspólnego z rzeczywistością.

 

Kazik: Oczywiście że tak! Nie da się zaprojektować zwrotnicy nie mierząc głośników i ich umiejscowienia w obudowie! Ale ja cały czas mówię nie o brzmieniu jako ogólnie brzmieniu ale o tym skąd poszczególne pasma brzmienia dobiegają i jak na ten kierunek zależy od samego kształtu obudowy....

 

 

Chwila moment! wcześniej nie było o obudowie, ale "wyłącznie" o przedniej ściance.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Powrót po dłuższej przerwie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do przestrzenności w kolumnach to jedna z kwestii jest przesunięcie fazowe...

 

Okazuje się że lekka niezgodność w fazie, pomiędzy głośnikiem niskotonowym i powiedzmy "nadstawaką" średnio-wysoko tonową powoduje że słychać tą przestrzeń bardziej lub mniej. No i tak sobie można modelować ałdiofilskie powietrze w pokoju :) tylko trzeba uważać by się faza nie rozjechała... :)

 

Pozdrawiam wszystkich czytających Arczi

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez arczi87
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bravo, to nie jest konkurs pt. 'Kalambury' tylko forum na którym pisze sie otwartym językiem. Spróbuj wyrazić sie precyzyjnie, anie każesz wszysktim dookoła zgadywać co masz na myśli pisząc 'że gra tylko front', zarzucając im potem brak zrozumienia. Polski nie jest taki trudny, naprawdę.

 

No skoro ja pogrubiam fragment przed którym masz "Nie tylko przetwornik, zwrotnica, dechy itp itd" a ty mi karzesz budować kolumny z płyty paździerzowej... To nie wiem jak można nie czytać ze zrozumieniem.

 

Ja kończę dyskusję z Tobą, bo to po prostu do nikąd nie prowadzi. Inni forumowicze sami ocenią, czy Twoja teza o tym, że na budowę sceny (poza akustyką) ma wyłącznie rozmiar frontu kolumny, ma coś wspólnego z rzeczywistością.

 

Kształt ogólnie, rozmieszczenie przetworników itp itd wszystko co możesz "zobaczyć" bez rozbierania kolumny. Strona wcześniej....

 

Chwila moment! wcześniej nie było o obudowie, ale "wyłącznie" o przedniej ściance.

 

Strona wcześniej jak napisałem wyżej. Bo dalej nie kumasz tego że część dźwięków dobiega z frontu kolumny jako głównej płaszczyzny a część dodatkowo z poza niej (z poza całej kolumny). A to które częstotliwości płyną z kolumny a które pływają po niej by odbić się później od przestrzeni za nią (bądź z powrotem od nich samych) jest kluczowe.

 

I to co napisałem stronę wcześniej abyś nie musiał nawigować zbyt dużo:

 

"Osobiście uważam że scenę buduje przede wszystkim akustyka pomieszczenia. Drugi czynnik to sam "wygląd" a raczej kształt kolumn... Dopiero potem jest cała reszta. " + doprecyzowanie co to ten "kształt".

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez bravo32

♫ ♪ ♪ ♫ ♪ ♪ ♫ fiu fiu.... Bocznica: Rozmowy na luzie: strona 20: Mlb łże...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie czy nie jest przypadkiem tak że scena którą się słyszy jest spowodowana przede wszystkim dźwiękami odbitymi i to głównie one wpływają na ową scenę?

 

 

Też mi się wydawało, że to sprawa odbić, dopóki nie kupiłem... głośniczka do telefonu Sony Ericsson, który może stanowić wzorzec przestrzennego brzmienia w stereo (wielu się śmiało, dopóki nie posłuchali). Jeżeli ktoś ma telefon tej marki, to polecam - zabawa jest przednia a przy okazji można zweryfikować możliwości swojego systemu pod kątem przestrzeni.

Głośniczek jak głośniczek - niby nic szczególnego, do momentu, gdy nie zbliżymy go na odległość 1cm od brody. Wówczas otwiera nam sie niesamowita przestrzeń - mimo, że urządzenie znajduje się przed nami, dźwięki nas otaczają z każdej strony - z przodu, z boku, lekko z tyłu. Scena ma właściwa głębię a lokalizacja źródeł jest wyśmienita.

Odpowiadając na Twoje pytanie - nie jest ważne, czy słuchamy tego głośniczka w pomieszczeniu czy na wolnym powietrzu, scena i przestrzeń za każdym razem są takie same. A zatem to nie odbicia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Therion: Przednia anegdota :-) Jednak skoro to nie odbicia... to wystarczyłoby tylko tłumić pokój i byłoby idealnie. Czyż nie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

♫ ♪ ♪ ♫ ♪ ♪ ♫ fiu fiu.... Bocznica: Rozmowy na luzie: strona 20: Mlb łże...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Strona wcześniej jak napisałem wyżej. Bo dalej nie kumasz tego że część dźwięków dobiega z frontu kolumny jako głównej płaszczyzny a część dodatkowo z poza niej (z poza całej kolumny). A to które częstotliwości płyną z kolumny a które pływają po niej by odbić się później od przestrzeni za nią (bądź z powrotem od nich samych) jest kluczowe.

 

I to co napisałem stronę wcześniej abyś nie musiał nawigować zbyt dużo:

 

"Osobiście uważam że scenę buduje przede wszystkim akustyka pomieszczenia. Drugi czynnik to sam "wygląd" a raczej kształt kolumn... Dopiero potem jest cała reszta. " + doprecyzowanie co to ten "kształt".

 

Bravo, co do tego, co napisałeś na poprzedniej stronie, to się zgodziłem, o czym napisałem. Ale Ty brnąłeś dalej (nie wiem po co?) i doszedłeś do twierdzenia: "Gra cały front! A to jak gra zależy wyłącznie od kształtu przedniej ścianki. " (post 510). I o to cała awantura.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Powrót po dłuższej przerwie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To niekoniecznie anegdota. W tym ustrojstwie zastosowano pewnie pojedynczy głośnik na każdy kanał. Brak zwrotnicy to brak przesunięć fazowych i punktowe promieniowanie dźwięku, a to daje lepszą stereofonię. Gdzieś czytałem, że najlepsze pod tym względem po głośnikach szerokopasmowych są zestawy czterodrożne. W dwu- i trzydrożnych zestawach jest to o wiele trudniejsze do uzyskania.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"W dwu- i trzydrożnych zestawach jest to o wiele trudniejsze do uzyskania."

 

Dlaczego? Możesz odszukać źródło tych informacji?

Według mnie monitory zawsze łatwiej znikały z pomieszczenia niż podłogówki.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pozdrawiam Mirosław Andrejuk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Romek: To tym razem ja już kończę bo dalej tego nie rozumiesz :-) I tak gra pierdzielony front kolumny oraz to co za kolumną stoi z tyłu a nie tylko "dziurka" głośnika. Czy ci się to podoba czy nie :-) Mógłbym to pisać raz jeszcze ale w sumie to to samo gdybyś przeczytał wszystko od poprzedniej strony do tej....

 

Aconitum: Sprecyzujmy co znaczy anegdota ;-) (Przepraszam ale nie mogłem się powstrzymać ;-) ).

 

L3VY: Rozmiar ma znaczenie! ;-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

♫ ♪ ♪ ♫ ♪ ♪ ♫ fiu fiu.... Bocznica: Rozmowy na luzie: strona 20: Mlb łże...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Romek: To tym razem ja już kończę bo dalej tego nie rozumiesz :-) I tak gra pierdzielony front kolumny oraz to co za kolumną stoi z tyłu a nie tylko "dziurka" głośnika. Czy ci się to podoba czy nie :-) Mógłbym to pisać raz jeszcze ale w sumie to to samo gdybyś przeczytał wszystko od poprzedniej strony do tej....

 

Tylko, że ja nigdy tak nie twierdziłem, że gra tylko dziurka głośnika. Wręcz przeciwnie pisałem, o całej konstrukcji. Ale tego Ty z kolei nie potrafiłeś przeczytać, i imputujesz mi dokładnie coś odwrotnego.. Ech.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Powrót po dłuższej przerwie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Romek: No to cieszę się że nie masz już zastrzeżeń odnośnie tego co napisałem ;-) I przepraszam jeśli wcześniej myślałem że piszesz o czymś innym niż ja ;-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

♫ ♪ ♪ ♫ ♪ ♪ ♫ fiu fiu.... Bocznica: Rozmowy na luzie: strona 20: Mlb łże...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kyle: Czy HRTF to podstawa stereo czy tylko "efekt" pseudo przestrzenny? Serio pytam bo nie wiem....

 

Romek: Zgoda odnośnie zasad fizyki i właśnie o tych zasadach piszę bo chcę sięgnąć podstaw tego że na przykład ktoś ma scenę kilka metrów za ścianą.... Czy potrafisz to wytłumaczyć inaczej niż odbiciami?

 

Przesunięcia fazowe, to najważniejsza rzecz w budowaniu sceny i kreowaniu lokalizacji instrumentów. Tak działa ludzki słuch - dokonuje lokalizacji źródła dźwięku na podstawie przesunięc fazowych w lewym i prawym uchu, i także w mniejszym stopniu, na podstawie zmian natężenia i także przesunięć fazowych podczas zmiany położenia głowy lub źródła dźwięku. Działa do dla częstotliwości od wyższego basu w górę, nie pamiętam chyba coś od 100-150Hz - ale nie chce mi sie szukać dokładnej wartozyści. Przy niższych częstotliwościach mamy za długie fale. Generalnie najbardziej realistyczne sceny audio jakie słyszałem, były w dużych pomieszczeniach, rzedu 150m2 - nie były jakieś spektakularne - były PRAWDZIWE.

 

Co do tłumienia i rozpraszania, to zbyt duże wytłumienie zmatowi dźwięk, obniży ilość niebezpośredniej informacji - co jest nieprawdziwe względem realnych warunków - nie istotny jest fakt, że informacja ta jest nieprawdziwa. Tłumienie i rozpraszanie ma raczej za zadanie, oddzielenie tych nieprawdziwych informacji/dźwięków odbitych, które zaburzają odbiór sceny naszym uszom/mózgowi. Dźwięk odbity, nie zakłóci sceny, jeżeli usłyszymy go co najmniej o 0.0xs później (nie pamiętam dokładnej wartości, ale jest to w kilku książkach do sprawdzenia). Poza tym rozpraszanie i tłumienie wpływa na kilka innych czynników nie związanych ze sceną.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

System gra dobrze, albo nie....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Barmanekm: No dobrze... W jaki sposób przesunięcie fazowe pomiędzy kanałami stereo w przypadku jednych kolumn zbuduje scenę w obrębie pokoju a w innym przypadku u sąsiada za ścianą?

 

Do wszystkich którzy pisali o przesunięciu fazowym w samej zwrotnicy. Jakiej wielkości czy rzędu jest to przesunięcie? Ile stopni? 0,01? 1? 10?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

♫ ♪ ♪ ♫ ♪ ♪ ♫ fiu fiu.... Bocznica: Rozmowy na luzie: strona 20: Mlb łże...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Therion: Przednia anegdota :-) Jednak skoro to nie odbicia... to wystarczyłoby tylko tłumić pokój i byłoby idealnie. Czyż nie?

 

To niekoniecznie anegdota. W tym ustrojstwie zastosowano pewnie pojedynczy głośnik na każdy kanał. Brak zwrotnicy to brak przesunięć fazowych i punktowe promieniowanie dźwięku, a to daje lepszą stereofonię. Gdzieś czytałem, że najlepsze pod tym względem po głośnikach szerokopasmowych są zestawy czterodrożne. W dwu- i trzydrożnych zestawach jest to o wiele trudniejsze do uzyskania.

 

 

Wiem jak brzmi to, co napisałem. Sam pewnie też bym się śmiał, gdybym coś podobnego przeczytał. Nie śmieję się, ponieważ na własne uszy usłyszałem co potrafi ten głosniczek. Oczywiście nie interesuje mnie on jako źródło dźwięku - to czysto audiofilska ciekawość: w jaki sposób uzyskano tak przestrzenny dźwięk i czy jest tu jakiś pomysł, który da się zastosować w domowym audio.

 

Poniżej zamieszczam jego zdjęcie. Być może tajemnica tkwi w odchyleniu głośniczków na zewnątrz? Tylko że gdy my skręcamy kolumny na zewnątrz, to scena się psuje. Hmm... Sam nie wiem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Therion
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Therion: Ale ja traktuje to co napisałeś zupełnie poważnie choć zamieściłeś informację jako ciekawostka humorystyczna.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

♫ ♪ ♪ ♫ ♪ ♪ ♫ fiu fiu.... Bocznica: Rozmowy na luzie: strona 20: Mlb łże...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeżeli ktoś ma taką mozliwość, niech go posłucha. Tym, którzy jej nie mają, mogę tylko napisać, że po włączeniu tego ustrojstwa, mimo iż mamy je przed twarzą, to źródła pozorne tak wyraźnie zarysowane, że jeżeli (np. jak u Watersa) coś ma grać z boku, to gra i jest tak ostro zarysowane, jakbyśmy mieli dodatkowo słuchawki na uszach. I tak jest we wszystkich kierunkach.

 

Therion: Ale ja traktuje to co napisałeś zupełnie poważnie choć zamieściłeś informację jako ciekawostka humorystyczna.

 

Nie - spoko - tak to tez zrozumiałem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś już nie ale jutro spróbuję posłuchać swoich kolumn kierując brodę w ich stronę ;-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

♫ ♪ ♪ ♫ ♪ ♪ ♫ fiu fiu.... Bocznica: Rozmowy na luzie: strona 20: Mlb łże...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Barmanekm: No dobrze... W jaki sposób przesunięcie fazowe pomiędzy kanałami stereo w przypadku jednych kolumn zbuduje scenę w obrębie pokoju a w innym przypadku u sąsiada za ścianą?

 

Do wszystkich którzy pisali o przesunięciu fazowym w samej zwrotnicy. Jakiej wielkości czy rzędu jest to przesunięcie? Ile stopni? 0,01? 1? 10?

 

Pomijając różnice w fazie między kanałami, jest pewnie jeszcze trochę innych istotnych czynników jak zgodzności faz przy częstotliwościach podziału, jak najlepszy przebieg fazy w poszczególnych zakresach pasma - jedne są może bardziej wrażliwe, inne mniej, być może także detaliczność nie wiem. Poza tym te fazy dla różnych kolumn trzeba by pomierzyć - bo zniekształcenia fazy w samych kolumnach mogą być bardzo istotne. I nie mówię tutaj tylko o fazie sygnałów elektrycznych, ale także o fazie akustycznej - na którą składają się właściwości mechaniczno-elektryczne przetworników jak i fazy sygnału elektrycznego. Myślę, że lepiej i na pewno kompetentniej wytłumaczyli by Ci to niektórzy koledzy z działu DIY, co w tym siedzą po uszy. Jest ich tam kilku spośród wielu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

System gra dobrze, albo nie....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może trzeba jakiś zaprosić? ;-) Jak tak sobie główkuję to przy kilku kHz gdyby faza w zwrotnicy była nawet przesunięta o 180 stopni to nie miałoby to żadnego znaczenia bo nie dałoby się tego wyłapać na słuch....

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez bravo32

♫ ♪ ♪ ♫ ♪ ♪ ♫ fiu fiu.... Bocznica: Rozmowy na luzie: strona 20: Mlb łże...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem o czym piszesz dokładnie - może źle Cie rozumiem - ale odwróconą fazę przy podziale i w ogóle anomalie fazowe słychać bardziej niż niewielkie odchyłki efektywności. Na jakiej podstawie główkujesz? Odwróć sobie w jednej z kolumn fazę (to nie będzie dokładnie to zjawisko które miałeś na myśli), albo odwróc przetwornik średnio lub wysokotonowy to zobaczysz czy nie ma różnicy. To lepsze niż główkowanie - błędne IMHO.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

System gra dobrze, albo nie....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Therion> ostatnio mój laptop "zrobił" taką przestrzeń i źródła pozorne, że aż usiadłem:)

 

I o to chodzi i o to chodzi.

 

Polej :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"W dwu- i trzydrożnych zestawach jest to o wiele trudniejsze do uzyskania."

 

Dlaczego? Możesz odszukać źródło tych informacji?

Według mnie monitory zawsze łatwiej znikały z pomieszczenia niż podłogówki.

 

Niestety nie pamiętam gdzie to czytałem. Próbowałem szukać, ale poległem. Przypuszczam, że może chodzić o podział pasma i pracę głośników w wąskim zakresie pasma. Dodatkowo zwrotnica wysokiego rzędu da mniejsze zachodzenie pasm poszczególnych głośników, może lepszą kontrolę nad przesunięciami fazowymi? Wtedy zespół głośników będzie podobny w równomierności przenoszenia do pojedynczego szerokopasmowca.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.