Jump to content
IGNORED

Dyfuzory Schroedera, Rezonatory Helmholtz'a


Recommended Posts

W dniu 21.03.2021 o 10:42, zbyniu 360 napisał:

Bardzo ładnie czekam aż pokażesz ukończony , pokaż też w jaki sposób robisz studnie o różnej głębokości.

Wszystkie sa o tej samej głębokości
ale chyba nie byłoby problemu kupić różnej grubości styropian aby stroić

Robilem takie

IMG_2688.thumb.jpg.2262d57f266f7ec415c2e77613f5d147.jpg    IMG_2741.thumb.jpg.5d081400b703b933d5099a28a6da4853.jpg

a tak wyszło na suficie

IMG_2692.thumb.jpg.cf5c657d803bb56237345b94a13071e5.jpg

aktualny

 

IMG_2910.jpg

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
31 minut temu, sir.jax napisał:

Czyli "strojone" na konkretny zakres, chyba wąskopasmowo one działają.

 

Zależało mi na skróceniu pogłosu wyższych zakresów nie wpływając na niskie zakresy, udało sie,
miałem na probe absorbery szerokopasmowe na suficie ale źle wpływało na dziwek, dociążenie średnicy za bardzo przyciszało

Wymyśliłem jeszcze takie, ale jeszcze nie skończyłem
rozpraszająco pochłaniający
IMG_2912.thumb.jpg.564f718c31f7b051d328c3c299fed810.jpg

 

  • Like 3
Link to post
Share on other sites
Zależało mi na skróceniu pogłosu wyższych zakresów nie wpływając na niskie zakresy...

Dyfuzory maja nikly wplyw na poglos. Chcesz zredukowac poglos (poziom glosnosci odbic, RT,..), musisz uzyc absorbery a nie dyfuzory
Link to post
Share on other sites
39 minut temu, .:Gerard:. napisał:

Absorber na wysokie zakresy wisi pośrodku

a dyfuzory zadziałały jak pułapka na odbicia i wyraźnie je zredukowały

Nie rozumiem. Jesli mialy zadzialac jak pulapka (czyli absorber), to wystarczylo by powiekszyc ten wiszacy posrodku absorber

Link to post
Share on other sites

Tutaj przykład na dyfuzor Schröder

ingerencja w odbicia ale nie zatracając ich przez pochłanianie, one jednak ważne są dla przestrzenności
nie chciałem także wpływać na charakterystykę,
jak widać w tych wlotach energia jest tłumiona i korygowana powraca 

spacer.png

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Powyzsza argumentacja jest nielogiczna i nie pasuje

1. Pisales "...Zależało mi na skróceniu pogłosu wyższych zakresów"

Jak chcesz skroci poglosy w wyzszym zakresie, musisz zatracic energie odbic w wyzszym zakresie -> przez pochlanianie

A jak jej nie chcesz zatracic, to mozesz ja rozpraszac, ale wtedy nie za bardzo skrocisz poglosu 

Przeciez juz to przerabialismy (temat pomiar RT60, RT30...) -> bez pochlaniania nie ma skrocenia poglosu

 

2.Piszesz

"...jak widać w tych wlotach energia jest tłumiona i korygowana powraca..."

Nie nie widac.

Moze inaczej powraca niz pada, ale tlumiona nie jest -> gdzie "znika" ta wytlumiona korygowana energia ?  (patrz "zasada zachowania energii")

powtorze sie: zadaniem dyfuzorow nie jest pochlanianie (tlumienie) energii, wrecz przeciwnie ->  zachowanie energii

Edited by xajas
Link to post
Share on other sites

Widocznie ja to inaczej rozumiem, więcej rozproszonych nierównomiernie odbić wprowadza echo,
uspokojenie, rozbicie energii, wprowadza spokój i równowagę nie tracąc przestrzenności
 

Przesadnym wygłuszeniem zatracisz wybrzmiewania, rozprzestrzenianie a dźwięki będą przesadnie analityczne
ty może lubisz ja tak nie lubię
Zrobiłem jak zrobiłem bo tak jest dla mnie dobrze

 

PS. Energia -przecież pisałem ze nie chciałem zatracić odbić,
nie musisz mi tego powtarzać o czym sam pisałem i zaprezentowałem 

Edited by .:Gerard:.
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

@xajas

wejść w link, wybierz opcje dźwięków i porównaj, bez modułów, z dyfuzor z absorberem

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To teraz wiesz co miałem na myśli spokój i porządek z utrzymalniem naturalności "Räumlichkeit"

dlatego nie mam absorberów szerokopasmowych na pierwszych odbiciach

Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, .:Gerard:. napisał:

Bo pogłos tez się redukuje
Nawet ci z Hofa wiedza co dobre 🙂

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Oczywiście że się redukuje, ale nie przez dyfuzory tak jak ty to opisałeś.
 

Po prostu zamiast się odbijać między podłogą a sufitem, fale są rozpraszane na boki i pochłaniane przez te absorbery na ścianach. A ponieważ część nie trafi bezpośrednio na absorbery tylko odbije się po dłuższej drodze - więc stworzy się wrażenie przebywania w większym pomieszczeniu.

Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, avilla napisał:

Oczywiście że się redukuje, ale nie przez dyfuzory tak jak ty to opisałeś.
 

Po prostu zamiast się odbijać między podłogą a sufitem, fale są rozpraszane na boki i pochłaniane przez te absorbery na ścianach. A ponieważ część nie trafi bezpośrednio na absorbery tylko odbije się po dłuższej drodze - więc stworzy się wrażenie przebywania w większym pomieszczeniu.

Włączałeś test z linka który podałem ? Tam robili test z 36 dyfuzorów, oddzielnie 36 absorberów i oddzielnie mix
Słychać wyraźnie różnicę bez paneli kontra tylko dyfuzory
 

Polecam powiesić jak u mnie ca. 6m² i przetestować a później możemy rozprawiać o ...

Edited by .:Gerard:.
Link to post
Share on other sites

Jedno i drugie redukuje pogłos, ale absorbery znacznie bardziej niż dyfuzory, to chyba jasne, natomiast zupełnie inaczej wygląda taki pokój RT 0.3 s zrobiony dyfuzorami jak RT 0.3 zrobiony pochłaniaczami, bo czasem trzeba popatrzeć na szereg innych parametrów (w tym energetycznych) niż RT. Jeżeli w ciągu 100 ms dostaniesz powiedzmy 3 silne odbicia i nic poza tym to energetycznie może wyjść podobnie jak w ciągu tych 100 ms dostaniesz milion odbić słabszych... dlatego czasem trzeba popatrzeć na reflektogram i na inne parametry czasowe. Pogłos to tylko podstawa podstaw.

www.mega-acoustic.pl / www.facebook.com/SoundwayAcoustics

[email protected] / [email protected]

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jakiej klasy mikrofon pomiarowy będzie wystarczajacy do strojenia rezonatorów Helmholtza, nie schodząc powiedzmy poniżej 40-45Hz?

Czy półka 300-350zł nada się do czegokolwiek czy nie podchodzić do tematu bez większych funduszy?

Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Pankracy777 napisał:

Jakiej klasy mikrofon pomiarowy będzie wystarczajacy do strojenia rezonatorów Helmholtza, nie schodząc powiedzmy poniżej 40-45Hz?

Czy półka 300-350zł nada się do czegokolwiek czy nie podchodzić do tematu bez większych funduszy?

Albo umik (trochę drożej) albo zwykły mikrofon pomiarowy - np. behringer. Może będzie tańszy, ale wymaga przedwzmacniacza z fantomem. W sumie umik wychodzi taniej 😉 Z drugiej strony ma tylko próbkowanie 48k, co może być przeszkodą.

Do strojenia rezonatorów to w sumie nawet najtańsza wkładeczka elektretowa styknie, byle dookólna.

nagrywamy.com

Link to post
Share on other sites

Dzięki za propozycje, Umik wydaje się spoko opcją, jeśli podepnę go bezpośrednio pod kompa - nie będę musiał kupować dodatkowych elementów.

A i przyda się do pomiarów ogólnych pokoju.

Gdyby ktoś akurat chciałby pozbyć się swojego to chętnie przygarnę :)

 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Mam pytanie do praktyków i teoretyków (bez złego słowa tego znaczenia). Czy dyfuzory typu Skyline 2D powinno się umieszczać w miejscach 1 odbić - np boczne ściany, czy jednak może niekoniecznie i wybierać zbliżone ale jednak mniej newralgiczne miejsca? Zależy mi np na powiększeniu sceny czy wkładając na 1 odbicie taki Skyline nie spowoduje większego uporządkowania dźwięku kosztem przestrzenności? Pytam całkiem serio bo z 2 podejściami się spotkałem. 

Link to post
Share on other sites

nie ma 2 podejść, powinno być 1 - to zależy. Ogólnie to jest dobry pomysł dać głębokie, 10-15 cm dyfuzory na pierwsze odbicia, o ile kąt padania fali  na strukturę jest odpowiednio duży. Jak pomieszczenie jest długie, kolumny daleko, kąt mały - to gorzej, wtedy raczej radziłbym odpuścić panele rozpraszające na odbiciach bocznych i dać tylko na ścianę przednią i tylną. Ale to naprawdę zależy... daleko nie szukać, niedawno u forumowego kolegi @halik dałem dyfuzory wszędzie na każde pierwsze odbicie bo zwyczajnie pochłaniacze już nie wchodziły w grę. W innych wypadkach zazwyczaj miesza się pochłanianie z rozpraszaniem, tam gdzie sa najskuteczniejsze dyfuzory, pochłaniacze do granicy możliwości tj. do osiągniecia odpowiedniego pogłosu... i dalej też rozpraszacze

www.mega-acoustic.pl / www.facebook.com/SoundwayAcoustics

[email protected] / [email protected]

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock podczas używania strony.

Zarejestrowani użytkownicy mogą wyłączyć ten komunikat.