Skocz do zawartości
IGNORED

Fascynacje jazzowe


Rekomendowane odpowiedzi

3 minuty temu, Chicago napisał:

Hemphill, to jeszcze WSQ - założyłem kiedyś wątek o tej wspaniałej grupie, ale nikt nie podniósł rękawicy, niestety 

No wiesz...może dlatego, że w tej grupie były tylko same saksofony.
To wyjątkowo niszowa muzyka. 😉

3 minuty temu, Adi777 napisał:

A to znasz?

Rashied Ali / Frank Lowe – Duo Exchange (1973).

 

Raczej nie, ale zainteresuję się. Dzięki.

Cztery saksofony, to tym bardziej rzecz godna poznania - WSQ odnieśli również i sukces komercyjny, więc Twoje opowieści o niszowym charakterze grupy nie pokrywają się z rzeczywistością. Poza tym współpracowali z różnymi formami, między innymi z Afryką i Jackiem DeJohnette. Znakomitości od początku do końca. Mam ich wszystkie płyty. 

 

Parker's Mood

13 minut temu, Chicago napisał:

WSQ odnieśli również i sukces komercyjny, więc Twoje opowieści o niszowym charakterze grupy nie pokrywają się z rzeczywistością.

Niszowa u nas. Odśwież tamten wątek, może ktoś się przyłączy, ktoś inny coś doda i zacznie żyć własnym życiem.

11 godzin temu, soundchaser napisał:

No wiesz...może dlatego, że w tej grupie były tylko same saksofony.
To wyjątkowo niszowa muzyka.

Chyba zbyt pochopnie wykreślasz ze swojej optyki całe połacie wspaniałej muzyki - z uwagi na jakieś przyjęte z góry założenia (by nie rzec: uprzedzenia). Instrumenty solo / duety nie, same saksofony nie... 

Może warto jednak się przemóc i spróbować posłuchać?

W kwestii kwartetów, poza WSQ, podpowiadam dodatkowo:

Rova Saxophone Quartet z San Francisco:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

The Tiptons Sax Quartet - same dziewczyny, a muzyka wykracza dość odważnie poza stricte jazz, niekiedy również w stronę progresji - może Cię dodatkowo zainteresować:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
1 godzinę temu, dong napisał:

Chyba zbyt pochopnie wykreślasz ze swojej optyki całe połacie wspaniałej muzyki - z uwagi na jakieś przyjęte z góry założenia (by nie rzec: uprzedzenia).

Nigdy nie wykreślam ze swojej optyki muzyki, której wcześniej nie przesłuchałem.

Teraz ode mnie mały przerywnik w Waszych sporach.

Kiedyś w tym wątku zastanawiałem się nad pochodzeniem jazzu. Pochodzeniem tej muzyki. Jako człowiek słuchający jazzu od lat w zasadzie powinienem to wiedzieć.

Odpowiedziałem, na pytanie Marka, który był wtedy wściekły na mnie, że jazz pochodzi od muzyki etnicznej. Kiedy wszystko się wyjaśniło, poczułem autokompromitację i chciałem jak najszybciej zapomnieć o sprawie.

Podobno za JEB-em jazz pochodzi od bluesa. Jest połączeniem muzyki zachodnioafrykańskiej i europejskiej a powstał w Stanach Zjednoczonych. Zgoda.

Otóż po wysłuchaniu wywiadu z Michałem Urbaniakiem, który wyświetlił się na mojej stronie Facebooka to już do końca nie dokonałem takiego samo ośmieszenia. 

Jest coś w tym, że jazz ma też podłoże w muzyce etnicznej. Urbaniak nie stawia sprawy tak jednoznacznie. Jak powiada tu musi być rytm. On się do jazzu "kiwa". 

My tu często na forum rozmawiamy o muzyce improwizowanej, która niekoniecznie jest jazzem.

Köln Concert czy chyba też Conference of the Birds nie jest jazzem (chyba).

Czy dokonania Chicka Corea są jazzem ? A może Head Hunters Herbiego Hancocka ?

Mam poważne wątpliwości....

Echhh, wiem, że nic nie wiem....

Dokładnie. A może Marek się z nami drażni albo Go nie zrozumiałem wtedy bo przecież formacja Art Ensamble of Chicago ma aż nadto widoczne wpływy etno w swojej twórczości.

Z góry jednak przepraszam. Specjalista nie jestem a najgłupsze co można zrobić to mądrzyć się w kwestiach , których dokładnie nie znamy...

Bo to jest tak, że jak zaczynamy grzebać w źródłach to to etno" już tam jest. Mówimy o wpływach" itp. Natomiast w każdym z nas jest jakiś atawizm od urodzenia. Albo to czujemy albo mamy wywalone. Można mówić o wpływach kulturowych z różnych stron świata, ale jak się głębiej zastanowić i przeczesać temat to nagle okazuje się że np na wszystkich kontynentach powstawały równolegle skale pentatoniczne, w wielu przypadkach o tej samej budowie i nikt nie wie dla czego .Czasem z drobnymi przesunięciami. Rytm i mowa komunikacja. związek. Wspólnota , kolektyw.  

Edytowane przez Фома
3 godziny temu, Lech W napisał:

Jak powiada tu musi być rytm

...i to jest kluczowe - ten specyficzny stosunek rytmu do czasu, czyli swing. Dawniej wszystko swingowało i to była podstawa jazzu - dzisiaj niekoniecznie.

Wynton Marsalis mówi: jazz wywodzi się z bluesa. Wykorzystuje materiał o różnorodnej proweniencji, ale wszystko to opiera się na bluesie. I cała sztuka polega na tym, aby umieć zrealizować te wywodzące się z bluesa pomysły w kontekście swingu, ponieważ rytm rozumiany w ten sposób jest grą opozycji. Wszyscy bowiem muzycy w zespole odczuwają czas w różny sposób i jako solista musisz grać tak, aby być w zgodzie z każdym z nich i kształtować ten czas z feelingiem. Timing jest w języku jazzu bardzo ważnym elementem.

Dodam, że jazz po prostu przyjął i zaakceptował praktycznie wszelkie gatunki jakie powstały na planecie, a że rytm przyszedł z Afryki, to i muzyka ethno w jej szerokim sensie rozumienia, będzie jakimś jego składnikiem czy może lepiej - zakorzenionym uzupełnieniem. 

... i jeszcze dodam, że po to ludzie z całego świata, włącznie z Urbaniakiem i Makowiczem przylatują do US i grają na lokalnych scenach - właśnie po to, żeby nauczyć się 'tego rytmu' - i żeby poznać go od kuchni. Bo rytm, to nie tylko muzyka - rytm to życie. I oczywiście czas. 

Parker's Mood

 korzenie jazzu czy bluesa i to ziarno etniczne już  jest /bywa  obecne. Właśnie rytm..

tak z innej beczki jeden akord a ile można..

 

Edytowane przez Фома

Ten 3 płytowy album kiedyś ktoś wspomniał w tym topiku. Teraz w moim odtwarzaczu i jest nieziemsko. Fantastyczna muzyka na wieczór. Przesłuchałem dopiero pierwszą płytę. 

Polecam absolutnie. Chick Corea wielkim muzykiem był i z wielkimi grywał.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech W
Literówka

The Julius Hemphill Sextet - 'The Hard Blues' / Clean Feed, 2004

Nagranie 'live' z 2003 roku z Jazz Em Agosto Festival z Lizbony. Marty Ehrlich - dyrektor muzyczny projektu, wybrał i zaaranżował całość materiału na The Hard Blues. Trochę zapomniana, ale jakże znakomita płyta - saksofonowy sextet i kolejna kontynuacja muzycznego dziedzictwa Juliusa Hemphilla. 

Marty Ehrlich - alt & sopran, Aaron Stewart - tenor, Andy Lester - alt, Sam Furnace - alt & sopran, Alex Harding - baryton, Andrew White - tenor

R-2162384-1267366144.jpeg.jpg

 

 

 

 

Parker's Mood

Piotrze też lubię i jest to  jedyna podwójna cd w „nowej” serii PJ.
Jest jedna płyta z serii PJ, która ni cholery mi nie wchodzi. No może jeden lub dwa utwory...
Co o tym sądzisz/sądzicie? 69c07014da6484fb4b0ab35022868662.jpg
The Julius Hemphill Sextet - 'The Hard Blues' / Clean Feed, 2004
Nagranie 'live' z 2003 roku z Jazz Em Agosto Festival z Lizbony. Marty Ehrlich - dyrektor muzyczny projektu, wybrał i zaaranżował całość materiału na The Hard Blues. Trochę zapomniana, ale jakże znakomita płyta - saksofonowy sextet i kolejna kontynuacja muzycznego dziedzictwa Juliusa Hemphilla. 
Marty Ehrlich - alt & sopran, Aaron Stewart - tenor, Andy Lester - alt, Sam Furnace - alt & sopran, Alex Harding - baryton, Andrew White - tenor
R-2162384-1267366144.jpeg.jpg
 
 
 
 
Trza to obczaić
Póki co w kolejce naście płyt - w tym te już znane i przesłuchane ale nigdy nie zapomniane np ta:
0854110b3bedf321753c13b19ffe3d0f.jpg

Ja lubię Piotra Wyleżoła, rozmawiałem z nim parę razy. Mam większość jego płyt. Wspomnianą przez Ciebie Human … słyszałem na żywo w sali Radia Kraków i odbiór był super. Ja generalnie lubię pianino w jazzie.

Polka Wojtka też często wraca do szuflady cd genialna płyta jak dla mnie.

Edytowane przez tied




Ja lubię Piotra Wyleżoła, rozmawiałem z nim parę razy. Mam większość jego płyt. Wspomnianą przez Ciebie Human … słyszałem na żywo w sali Radia Kraków i odbiór był super. Ja generalnie lubię pianino w jazzie.
Polka Wojtka też często wraca do szuflady cd genialna płyta jak dla mnie.


Twórczości Wyleżoła nie znam - co tu ukrywać. Fortepian/pianino uwielbiam ale coś ta płyta mi nie podeszła. Tak to już jest... Koncert na żywo to zawsze inna inkszość.
FOR-TE-PIAN. Żadne pianino. 
Fortepian i pianino to dwa różne instrumenty różniące się choćby wielkością "skrzyni". Chyba, że mnie źle nauczono w szkole muzycznej? Ale też widziałem na własne oczy jedno i drugie. Na jednym i drugim też niegdyś grywałem. Na jednym forte a na drugim piano
Zatem ? Jaja sobie robisz...




  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.