Jump to content
Imacman

Amatorskie zestawy pomiarowe wykorzystywane w adaptacjach akustycznych.

Recommended Posts

15 godzin temu, przemak napisał:

Do zabawy może być, choć za szybkie. To lepsze, ale znów za wolne do zabawy 😉

 

Zrobiłem nowe pomiary przy sweep z youtube(ten wolny i ten szybszy)

Pierwsze dwa zdjęcia kolumny 1m od sciany. 

Dwa ostatnie zdjęcia kolumny 1.8m od ściany

wolny1m.png

szybki1m.png

wolny18.png

szybki18.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ale czego oczekujesz? Dokładność i wiarygodność pomiaru zerowa, co ma z tego wynikać? 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koledzy, a może byście podpowiedzieli mi od jakiego ustawienia kolumn względem ścian i miejsca odsłuchowego wyjść by znaleźć to optymalne. Kolumny stawiam na krótkiej ścianie w odległości 1-1,8m.post-48523-0-50636100-1425413736_thumb.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja bym wyprobowal cos takiego

 

1e1e37e3265c22f58ae28dc1088a3e02.jpg

 

Ale w zasadzie chcialem napisac jeszcze raz cos o mikrofonach.

 

Kto nie chce inwestowac €100 w gotowy mikrofon taki jak UMIK-1, a mimo to chce sie zapoznac z mozliwosciami jakie oferuje „powazny“ system pomiarowy typu REW, moze kupic za „kilka groszy“ odpowiednia kapsulke mikrofonowa i zmajstrowac taki mikrofon samemu. Oczywiscie nie bedzie on kalibrowany i superduper dokladny, ale na poczatek zupelnie wystarczajacy.

Kilka takich mikrofonow zmajstrowalem i uzywalem przez kilka lat w kombinacji z programem pomiarowym REW. Funkcjonuje znakomicie

 

44b1d62be48fd96de809efe9d49dd2ca.jpg

 

98d19ebd53103c6b77ccf22dcf15f114.jpg

 

7649af1c7c9c966dade42bc0ecd3334e.jpg

 

4d80ae95d0d2383a6b20616f2b1756c5.jpg

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, xajas napisał:

Ja bym wyprobowal cos takiego

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Dzięki za propozycję.

Też tak kombinowałem na początku, ale odpuściłem głównie ze względu na brak symetrii. Prawa kolumna stanie w rogu przy ścianie a lewa na otwartą kuchnię.

Do tego tam są okna od podłogi prawie do sufitu i brak gniazdek a na tym kawałku ściany jest jeszcze kaloryfer, który pewnie by mi jeszcze zaczął dzwonić.

W odwrotnym ustawieniu kolumna prawa wyląduję przy wejściu do wc i przy schodach. Trochę to dziwne wszystko się jest jakieś.

Niby dużo miejsca a tu albo drzwi, okno, albo się znowu łazi.

 

Pozbieram na ten mikrofon i potem najwyżej będę robił przemeblowania. Teraz przy małym dziecku ciężko będzie się za to zabrać. Mam też na obecnej ścianie za kolumnami absorbery i kilka półek  z płytami i przewieszenie tego w inne miejsce to na dzisiaj masakra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rozumiem, ze zmiana ustawienia to "masakra" i duzy naklad (chyba pamietam twoje zdjecia z lozeczkiem :-) ), ale z czystej ciekawosci mozesz przestawic tylko same glosniki. Prawy >1m od bocznej sciany i mocno skrecic do srodka. Fotel tez nie bezposrednio pod sciana.

Dlaczego tak?

Siedzac jak dotychczas, na przejsciu miedzy obydwoma "polowami" tego polaczonego pomieszczenia, jestes w polowie drogi miedzy przednia a tylna sciana, co czesto prowadzi do zaniku basu w okreslonych czestotliwosciach.

Przy poprzecznym ustawieniu i odlegosciach ok 1/4, 2/4, 1/4 spodziewal bym sie bardziej zrownowazonego przebiegu pasma

 

 

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spróbuję coś pokombinować. Bawię się REW i generalnie minimalnie zmienię rozmiar pokoju lub przesunę głośniki i przebieg pasma zdecydowanie się zmienia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
generalnie minimalnie zmienię rozmiar pokoju lub przesunę głośniki i przebieg pasma zdecydowanie się zmienia.

 Tak, to jest efekt, ktorego wielu „wysmiewaczy“ mojej fascynacji dla pomiarow jeszcze nie zrozumialo. Dlaczego z mojego punktu widzenia i doswiadczenia (kilkaset pomiarow dokonanych zarowno w warunkach domowych jak i w roznych samochodach) pomiary, i to nawet najprostszym systemem pomiarowym, sa tak interesujace i pouczajace:

 

1. Na powyzszych symulacjach i realnych pomiarach widac, ze „bas“ to nie jest jedna czestotliwosc, to jest zakres/pasmo czestotliwosci od 20Hz do ok. 300Hz. Przebieg pasma w tym zakresie jest ekstremalnie zmienny dla poszczegolnych czestotliwosci. Odchylki miedzy peaks and dips rzedu 20dB nie sa rzadkoscia.

Jesli ktos mowi moj bas jest OK, to zastanawiam sie, ktory „bas“ mam na mysli :-).

Nie wycwiczonw ucho (czyli porownane/zweryfikowane z pomiarami) absolutnie nie jest w stanie tak precyzyjnie okreslic tych czestotliwosci.

 

2. Nawet najmniejsze przesuniecie fotela w pomieszczeniu wplywa w duzym stopniu na zmiane balansu/rownowagi przebiegu pasma czestotliwosci (patrz powyzsze symulacje/pomiary)

 

3. Powyzsze symulacje/pomiary pokazuja, ze jeden i ten sam glosnik, w tym samym pomieszczeniu, w zaleznosci od ustawienia prowadzi do zupelnie innego przebiegu pasma i brzmienia. dlatego jest to poczesci bezsensowne pytanie o ocene brzmienia , porady i opieranie sie na zaleceniach innych forentow odnosnie brzmienia glosnikow.

 

4. Dzieki takim pomiarom mozna „za friko“ bez inwestowania w adaptacje pomieszczenia, przynajmniej w pewnym stopniu, zoptymalizowawac jakosc reprodukcj. Ja wyprobowalem i przemierzylem ponad 30 kombinacji ustawien glosnikow i fotela (odleglosci od scian przednich, tylnych i bocznych, zanim wybralem ostateczna pozycje.

 

82254387687c15e3fffc2b8b6f8e9e31.jpg

 

To wszystko mozna znakomicie porownac w programie REW

 

5. Powyzsze symulacje i pomiary pokazuja, jakim absurdem jest domniemanie i proba korygowania problemow z basem za pomoca kabelkow, podstawek i wzmakow :-). Jak chcesz skorygowac skoki amplitudy rzedu 15-20dB i to czasami na plus (dips) a czasami na minus (peaks) dla indywidualnych czestotliwosci?

 

6. Na powyzszych symulacjach/wykresach widac, ktore czestotliwosci „dudnia“ (mody pomieszczenia). W tym konkretnym wypadku „dudnia“ trzy czestotliwosci (trzy peaki), z ktorych jedna jest mniej krytyczna (ta najnizsza 19Hz) a te pozostale (39Hz i 58Hz) sa bardziej upierdliwe. Ale najciekawsza informacja jest, ze te upierdliwe czestotliwosci leza po czesci w zasiegu nawet mniejszych monitorow. Dlatego tez reagujeje alergicznie na zalecanie mniejszych monitorow jako rozwiazanie problemow z „dudnieniem“.

 

Dlugiej gadki krotki sens: jesli sie potrafi interpretowac wyniki takich pomiarow, to sa one niesamowicie pomocne w zrozumieniu akustyki, wlasciwemu oszacowaniu wplywu posczegolnych elementow calego systemu Audio na koncowy dzwiek i i koncentracje na te elementy, ktore rzeczywiscie maja wolyw na docelowe, systematyczne optymalizowanie wlasnego systemu

 

 

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, xajas napisał:

Tak, to jest efekt, ktorego wielu „wysmiewaczy“ mojej fascynacji dla pomiarow jeszcze nie zrozumialo

Daj spokój...ja z uwagą czytam Twoje posty...nawet te z "lekką" nutką bufonady 😉

A wyśmiewacze niech dalej się gotują we własnym "cenowo-półkowym" świecie...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Daj spokój...ja z uwagą czytam Twoje posty...nawet te z "lekką" nutką bufonady
A wyśmiewacze niech dalej się gotują we własnym "cenowo-półkowym" świecie...


Tak, ci sami „wysmiewacze“ ida do lekarza i mierza cisnienie, puls, temperature,... i nie oponuja, gdyz to jest podstawa diagnostyki

Ci sami „wysmiewacze“ obserwuja zuzycie paliwa samochodu i kapuja, ze 15l zamiast normalnych 10l jest oznaka, ze cos nie pasuje

Ci sami wysmiewacze mierza temperature grilowane steka i wiedza ze 52 stopnie to za surowy a 58 stopnie to za suchy i do wyrzucenia

Tylko w przypadku sprzetu Audio maja awersje do mierzenia i dzialaja na pale :-)

Jak tu nie spogladac na to z nutka „bufonady“ ?

Oczywiscie, mam pelne zrozumienie dla tego, ze nie kazdy ma mozliwosci, ochote, czas, ... sie tym tematem zajac, ale wiekszosc komentarzy na ten demat, ktore tutaj spotykam nie ma z powyzszymi powodami nic wspolnego i jest po prostu debilna :-)
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Daj spokój...ja z uwagą czytam Twoje posty...nawet te z "lekką" nutką bufonady

A wyśmiewacze niech dalej się gotują we własnym "cenowo-półkowym" świecie...

 

Tak, ci sami „wysmiewacze“ ida do lekarza i mierza cisnienie, puls, temperature,... i nie oponuja, gdyz to jest podstawa diagnostyki

 

Ci sami „wysmiewacze“ mierza zuzycie paliwa samochodu i kapuja, ze 15l zamiast normalnych 10l jest oznaka, ze cos nie pasuje

 

Ci sami wysmiewacze mierza temperature grilowane steka i wiedza, ze 52 stopnie to za surowy a 58 stopnie to za suchy i do wyrzucenia

 

Tylko w przypadku sprzetu Audio maja awersje do mierzenia i dzialaja na pale :-) Dlaczego?

 

Jak tu nie spogladac na to z nutka „bufonady“ ?

 

Oczywiscie, mam pelne zrozumienie dla tego, ze nie kazdy ma mozliwosci, ochote, czas, ... sie tym tematem zajac, ale wiekszosc komentarzy na ten demat, ktore tutaj spotykam nie ma z powyzszymi powodami nic wspolnego i jest po prostu sarkastyczna i debilna :-)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Xajas. Zdobyłem się na odwagę i zaopatrzyłem się w mikrofon Umik 1. Aż się boję wyników pomiarów 🙂 Czy znasz może jakiś "zjadliwy" poradnik/tutorial jak to prawidłowo pomierzyć i zinterpretować przy użyciu Rew? Rozumiem, że laptop, mikrofon i program do tego wystarczy? Sorry jestem nowicjuszem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laptop i UMIK-1 wystarcza

 

Pamietaj o kabelku z laptopa (wyjscie sluchawkowe) do wzmacniacza czyli przejsciowka stereo jack 3,5mm na dwa wtyki cinnch/RCA

 

 

W internecie znajdziesz wiele tutoriali. Dobry start to

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Jest tez wiele wyspecjalizowanych tematycznych tutorials na stronie miniDSP

 

Znakomite opisy sa dostepne w jezyku niemieckim, ale nawet jak nie znasz tego jezyka, screenshoty step-by-step mowia same za siebie

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Wiele wiele opisow jest youtube

 

 

 

 

 

Mamy tutaj na forum znawce REW, ktory napisal bardzo dobry wstep do REW -> poszukaj watku o Equalizer APO i REW autorstwa Ivan Nikitin

 

3675abae886b6aba332ba6a83dee61ca.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 19.08.2019 o 11:45, xajas napisał:

Wyglada na to, ze mikrofon twojej komorki nie jest w stanie mierzyc pasma powyzej 7kHz. To samo moze odnosic sie do <100Hz

Pasmo 100-7.000Hz wyglada stosunkowo normalnie/typowo, nic dramatycznego.

Prawdziwe wyniki dostaniesz przy uzyciu REW i UMIK-1

Witam po dłuższej przerwie.

W końcu zakupiłem UMIK-1 i zrobiłem pierwsze pomiary.

Tak mi to wyszło. Kolumny ustawione (w trybie dziecko!) metr od ściany tylnej licząc do frontu kolumny.

Zastosowałem wygładzanie oktawowe 1/6.

Jak to teraz wygląda?

1.jpg

RT60(1m).jpg

Spect.jpg

Wodospad.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teraz to wyglada "realistycznie" 🙂

W zakresie basu dales ostro gazu 🙂

Czy uzywasz za glosno ustawionego subwoofera, ze masz tak extremalne pdbicie basu <80Hz

 

Zrob pomiar osobno dla lewego i prawego kanalu i dla sumy a potem pokaz je rownoczesnie (czyli 3 naraz)

Twoj wyswietlony House Curve (Target Curve) iest troche "plaski" -> dobry do pomiarow blisko glosnikow, ale nie na miejscu odsluchu. Na miejscu odsluchu zalecany jest wiekszy spadek w kierunku wysokich tonow.

Tutaj miedzynarodowe "standardy/rekomendacje"

Target_Overview.thumb.png.049722401553209ad5ef6c80982cd568.png

Ja experymentuje od lat z optymalnym przebiegiem i moje aktualnie ulubione to 

 

Targets_Toole.thumb.JPG.9cd8bd1cba266299f2ee21b0cd8f1bc0.JPG

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minut temu, xajas napisał:

Teraz to wyglada "realistycznie" 🙂

W zakresie basu dales ostro gazu 🙂

Czy uzywasz za glosno ustawionego subwoofera, ze masz tak extremalne pdbicie basu <80Hz

Też mnie to zdziwiło. Nie mam  subwoofera. Kolumny 1 m od ściany tylnej. Ja tego podbicia basu nie słyszę. Wydawało mi się, że jest go nawet za mało. Może coś źle  pomierzyłem.

 

25 minut temu, xajas napisał:

Zrob pomiar osobno dla lewego i prawego kanalu i dla sumy a potem pokaz je rownoczesnie (czyli 3 naraz)

Dzisiaj już nie dam rady. Dziecko wstało. Będę działać dalej jutro.

 

26 minut temu, xajas napisał:

Twoj wyswietlony House Curve (Target Curve) iest troche "plaski" -> dobry do pomiarow blisko glosnikow, ale nie na miejscu odsluchu. Na miejscu odsluchu zalecany jest wiekszy spadek w kierunku wysokich tonow.

House Curve (Target Curve) czyli co to jest dokładnie? To jest ten czarny wykres? Co tu można zrobić?

Nie wiem czy dobrze interpretuję, ale pogłos chyba w miarę ok, górna granica?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minut temu, filipdm napisał:

House Curve (Target Curve) czyli co to jest dokładnie?

wyimaginowana linia teoretycznego przebiegu pasma, która wg "autorytetów" którzy ją stworzyli jest ideałem brzmienia do którego należy dążyć

równie dobrze możesz stworzyć własny TC czyli teoretyczną linię przebiegu pasma jaka najlepiej pasuje Tobie pod kątem upodobań

i do tego ideału dążyć

w przypadku aktywnych kolumn jest to proste , przy filtrowaniu biernym niewykonalne jeśli sam sobie nie zaprojektujesz kolumn o charakterystyce która Tobie odpowiada

 

33 minuty temu, filipdm napisał:

Nie wiem czy dobrze interpretuję, ale pogłos chyba w miarę ok, górna granica?

wszystko zależy od upodobań

dla mnie jest zbyt duży pogłos , co daje mniej precyzyjną scenę i bardziej rozmyte żródła pozorne

dążyłbym do 200ms w zakresie srednio-wysokotonowym

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, slawek.xm napisał:

dla mnie jest zbyt duży pogłos , co daje mniej precyzyjną scenę i bardziej rozmyte żródła pozorne

dążyłbym do 200ms w zakresie srednio-wysokotonowym

No to trzeba będzie tłumić dalej😉.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, filipdm napisał:

No to trzeba będzie tłumić dalej😉.

 

sam musisz ocenić kiedy należy przestać , a da się tylko wtedy gdy przetłumisz znacząco pokój np do 100ms

martwe pomieszczenie też będzie źle oddziaływać na scenę, ale warto się przekonać samemu i znależć złoty środek wtedy jest zadowolenie i bezcenne doświadczenie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, to co ja u Ciebie nazwalem "za plaski House curve/Taget curve" to byl wyswietlony plik kalibracyjny twojego mikrofonu ( a nie target Curve)

 

ale powrocmy do Target Curve (alb House Curve, bo tak sie to nazywa w REW)

 

gdzie indziej opisywalem to juz ale pozwole sobie sie powtorzyc.

 

Ale, jesli mowimy o pomiarach przebiegu charakterystyki czestoliwosci zestawow glosnikowych z uwzglednienia wplywu pomieszczenia, czyli na miejscu odsluchu (in room measurements) to wtedy ten docelowy „przebieg charakterystyki czestotliwosci jest nazywany Target Curve albo Room Curve. A jak przebieg takiej wzorcowej liniowej Target Curve wyglada? Co do tego nie ma jednej jednoznacznej definicji. Rozne organizacje/firmy proponuja i uzywaja rozne Room Curve, ale cecha wspolna jest podbity bas, lekki spadek w zakresie srednicy/dolnych  wyskich tonow i mocniejszy spadek wyzszych  wysokich tonow.

Haraman intrernational zajmowal sie bardzo intensywniw tym tematem robiac wiele porownan i testow z roznymi sluchaczami i zdefiniowal zoptymalizowany, prefererowany przebieg charakterystyki czestotliwosci mierzonej w pomieszczeniu, czyli tej optymalnej, referencyjnej  „liniowej“ Room Curve.

Tak wyglada przebieg tej Room Curve

target1.jpeg.4703f1698eda9b29080470aecd047aa3.jpeg

Target2.jpeg.7d07779e22559b945c0620359870a1f2.jpeg

 

Ciekawe jest takze, ze preferowyny przebieg jest zalezny od stopnia zaawansowani/doswiadczenia sluchacza

Target3.jpeg.635f833673486632ecdecbd9352fcf2a.jpeg

 

Poniewa my nie jestesmy projektantami glosnikow (poza  kilkoma garazowymi DIY dlubaczami miedzy nami), a raczej sluchaczami, wazna dla nas jest “liniowosc” zestawu glosnikowego odsluchiwanego w naszym wlasnym pomieszczeniu, czyli na ile nasz zestaw glosnikowy z uwzglednieniem wplywow akustyki naszego pomieszczenia spelnia pewe wymagania, czyli odchylki +/-3dB od Room Curve. A to juz jest zupelnie inne wyzwanie!!!

 

Ponizszy obrazek pokazuje jako przyklad, na ile bardzo dobre glosniki sa w stanie rzeczywiscie splenic to wymaganie.

Target4.jpeg.310e66ea6542a63243a470b680b4665d.jpeg

 

Odnosnie twoich pomiarow poglosu

Na zalaczonych obrazkac widac zalecane czasy poglosu (te "korytarze" w dolnej czesci wykresu)

1. w warunkach domowych

RT60_1.thumb.JPG.c2edd8f3f31925d81063737b8a501011.JPG

 

2. W warunkach studyjnych

RT60_2.thumb.JPG.c408b621ffbd15f462f9ac73b83cb5e3.JPG

 

 

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poniewaz te cytowane wykresy z zalecanymi granicami poglosu „zniknely“, wkleje je jeszcze raz. Wazne sa te korytarze zaznaczone linia przerywana, ktore przedstawiaja zalecane tolerancje czasu pglosu.

 

Jedna dotatkowa uwaga. Wazny jest nie tylko „niski“ poziom pglosu, ale takze „zrownowazony“ w calym zakresie czestotliwosci (duze roznice prowadza do „podkolorowania“)

 

Norma/tolerancje w warunkach „domowych/audio“

 

8ed9a9c5d384686bda83843d197946cc.jpg

 

Norma/tolerancje w warunkach „studyjnych“

 

4b6e2cf2dc6d7a33f6806bb9255c9533.jpg

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

chciałem skalibrować subwoofer svs sb3000 i mam minidsp umik-1. Rozumiem że zaczynam od podłączenia mikrofonu do laptopa, ustawieniem mikrofonu w miejscu odsłuchu. Tylko nie wiem czy to ma być on ustawiony na ziemi czy fotelu i skierowany w stronę suba. Z laptopa idzie kabel jack 3,5 mm - 2x RCA do amplitunera. I teraz nie wiem czy mam fizycznie odłączyć wszystkie głośniki po za subwooferem ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma być tak gdzie twoje uszy ustawiony pionowo na statywie z załadowanym plikiem kalibracyjnym 90 deg.

A połączenie ma być laptop > hdmi > amplituner, sterowniki w systemie ASIO4ALL aby można było wybierać poszczególne kanały. 

Przed tobą ciężka droga bo wydaje mi się że nie wiesz co chcesz zrobić i jak to zrobić.

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, bl4ck napisał:

Ma być tak gdzie twoje uszy ustawiony pionowo na statywie z załadowanym plikiem kalibracyjnym 90 deg.

Przed tobą ciężka droga bo wydaje mi się że nie wiesz co chcesz zrobić i jak to zrobić.

Wydawało mi się że kalibrując subwoofer należy wybrać plik kalibracyjny 0 i ustawić go w kierunku suba a nie 90 deg i w sufit. 

Wiem że to nie będzie łatwe do zrobienia mając taką wiedzę jaką posiadam. Ale jak coś wyjdzie to zawsze będzie jakaś frajda i zdobyte doświadczenie. Dlatego tutaj pytam od czego zacząć.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W przypadku subwoofera (basu) ukierunkowanie mikrofonu poziome albo pionowe nie odgrywa az tak duzej roli, ale pomiar dokonywany jest w miejscu siedzenia.

Wychodze z zalozenia, ze uzyles odpowiedniego pliku kalibracyjnego pasownego do ukierunkowania mikrofonu (0deg i 90deg).

 

Niedawno opisalem procedure/kolejnosc ustawienia parametrow subwoolera (poziom glosnosci, czestotliwosc graniczna i opoznienie/faza) w innym watku (chyba to bylo 2.2 Setup czyli stereo z subwooferem)

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.