Jump to content
Imacman

Amatorskie zestawy pomiarowe wykorzystywane w adaptacjach akustycznych.

Recommended Posts

17 minut temu, kszyho napisał:

Wykonałem pomiary i zastanawia mnie spadek  powyżej 10 KHz. Nie bardzo mam pojęcie na temat interpretacji tych wykresów, może ktoś mi to wyjaśni.

Spadek wysokich częstotliwości może wynikać z ograniczeń mikrofonu, a nie samego pomieszczenia. Czym to mierzyłeś?

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuty temu, janicniewiem napisał:

Spadek wysokich częstotliwości może wynikać z ograniczeń mikrofonu, a nie samego pomieszczenia. Czym to mierzyłeś?

Mikrofon UMIK-1, wzmacniacz był ustawiony na "Source Direct".

Edited by kszyho

Sony TA-FA777ES/ Sony MDS-JA555ES / Sony MDS-JA333ES / Sony ST-D777ES / Sony CDP-XA555ES / Sony CDP-CA80ES / SONY SEQ-333ES / Heco Music Style 900 / Heco Phalanx 302A / Audiolab M-DAC / Onkyo X-B7 / Onkyo D-N9BX/ Aiwa ADN-1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wykonałem pomiary i zastanawia mnie spadek  powyżej 10 KHz. Nie bardzo mam pojęcie na temat interpretacji tych wykresów, może ktoś mi to wyjaśni.

 

Trudno oceniac cokolwiek, jesli sie nie wie, jak pomiary byly dokonane

- co mierzyles (glosniki czy glosniki+subwoofer)

- jeden czy dwa kanly (pojedynczo czy suma)

- w miejscu odsluchu?

- zakres pomiaru (sweep 20-20000Hz ?)

 

BTW.

Spadek wysokich tonow mierzonych w miesjsu odsluchu jest normaln/naturalny, ale w twoim wypadku zbyt extremalny. To samo dotyczy basu ponizej 80Hz -> extremalnie podbity, jak zle/za glosno nastawiony subwoofer.

 

IMG_0609.thumb.png.bf795f9c7aecc96f54c9f24c95458c4c.png

 

dla kontroli mozesz postawic mikrofon kilka centymetrow od wysokotonowego i zrobic prownawczy pomiar (czy wtedy tez zaobserwujesz ten spadek)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, xajas napisał:

 

Trudno oceniac cokolwiek, jesli sie nie wie, jak pomiary byly dokonane

- co mierzyles (glosniki czy glosniki+subwoofer)

- jeden czy dwa kanly (pojedynczo czy suma)

- w miejscu odsluchu?

- zakres pomiaru (sweep 20-20000Hz ?)

 

BTW.

Spadek wysokich tonow mierzonych w miesjsu odsluchu jest normaln/naturalny, ale w twoim wypadku zbyt extremalny. To samo dotyczy basu ponizej 80Hz -> extremalnie podbity, jak zle/za glosno nastawiony subwoofer.

 

IMG_0609.thumb.png.bf795f9c7aecc96f54c9f24c95458c4c.png

 

dla kontroli mozesz postawic mikrofon kilka centymetrow od wysokotonowego i zrobic prownawczy pomiar (czy wtedy tez zaobserwujesz ten spadek)

 

Mierzyłem dwa głośniki razem w miejscu odsłuchu bez subwoofera, zakres pomiaru 20Hz-20KHz. Pokój ma ponad 45 m2, na poddaszu. Mam kilka ustrojów akustycznych. Zastanawiam się czy mikrofon nie był za wysoko.


Sony TA-FA777ES/ Sony MDS-JA555ES / Sony MDS-JA333ES / Sony ST-D777ES / Sony CDP-XA555ES / Sony CDP-CA80ES / SONY SEQ-333ES / Heco Music Style 900 / Heco Phalanx 302A / Audiolab M-DAC / Onkyo X-B7 / Onkyo D-N9BX/ Aiwa ADN-1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wysokosc mikrofonu niewiele zmieni.

Zrob trzy pomiary L, R, L+R i wyswietl je rownoczesnie

Ten bas jest „podejrzany“, ale jesli tak lubisz, to jest wszystko OK

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minut temu, kszyho napisał:

Mierzyłem dwa głośniki razem w miejscu odsłuchu bez subwoofera, zakres pomiaru 20Hz-20KHz. Pokój ma ponad 45 m2, na poddaszu. Mam kilka ustrojów akustycznych. Zastanawiam się czy mikrofon nie był za wysoko

zapewne miales mikrofon ustawiony w osi pomiedzy kolumnani dlatego jest spadek na wysokich

mikrofon jest kierunkowy , aby sprawdzić poprawnie charakterystyke kolumny mikrofon musi byc skierowany  w strone głosnika wysokotonowego na osi odsłuchu która jest okk 90-100cm od podstawy kolumny

skieruj miktofon na kolumne zrób pomiar każdej z osobna

dodatkowo na pomiarze widac najszybszy czas wygaszania własnie na wysokich tonach

wysokie tony sa bardzo kierunkowe i poza osią odsłuchu tak w poziomie jak i w pionie ich charakterystyka poza osia odsłuchu bardzo sie zmienia

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, slawek.xm napisał:

mikrofon jest kierunkowy

Mikrofon umik jest dookolny. 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak mikrofon miałem centralnie w osi między kolumnami tam gdzie mam  miejsce odsłuchu.  Zrobię pomiary raz jeszcze. Generalnie to mam problem z pogłosem, wcześniej przed zamontowaniem ustrojów i kilku sporych roślin było jeszcze gorzej. Nie odczuwam braku wysokich.


Sony TA-FA777ES/ Sony MDS-JA555ES / Sony MDS-JA333ES / Sony ST-D777ES / Sony CDP-XA555ES / Sony CDP-CA80ES / SONY SEQ-333ES / Heco Music Style 900 / Heco Phalanx 302A / Audiolab M-DAC / Onkyo X-B7 / Onkyo D-N9BX/ Aiwa ADN-1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, kszyho napisał:

Tak mikrofon miałem centralnie w osi między kolumnami tam gdzie mam  miejsce odsłuchu.  Zrobię pomiary raz jeszcze. Generalnie to mam problem z pogłosem, wcześniej przed zamontowaniem ustrojów i kilku sporych roślin było jeszcze gorzej. Nie odczuwam braku wysokich.

tak, czas wygaszania dżwieku masz wysoki nalezaloby zwiekszyć liczbe ustrojów pochłaniających, wraz z wiekszym pochlanianiem obnizyc sie echo oraz widać bedzie zmiejszenie zakrsu kazdej czestotliwości

poza tym room gain działa zawsze dlatego widac efekt wzmocnienia basów

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dokonałem pomiarów raz jeszcze. Wydaje mi się że za pierwszym razem źle usytuowałem mikrofon to znaczy za bardzo do przodu i nie był w punkcie przecięcia się osi kolumn w miejscu osłuchu. Teraz wysokie schodzą później.

kolumny z subem.jpg

kolumny bez suba.jpg


Sony TA-FA777ES/ Sony MDS-JA555ES / Sony MDS-JA333ES / Sony ST-D777ES / Sony CDP-XA555ES / Sony CDP-CA80ES / SONY SEQ-333ES / Heco Music Style 900 / Heco Phalanx 302A / Audiolab M-DAC / Onkyo X-B7 / Onkyo D-N9BX/ Aiwa ADN-1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, kszyho napisał:

Wydaje mi się że za pierwszym razem źle usytuowałem mikrofon to znaczy za bardzo do przodu i nie był w punkcie przecięcia się osi kolumn w miejscu osłuchu

prawidłowy pomiar wysokich tonów zrobisz kierując wlot mikrofonu bezpośrednio w środek kopułki wysokotonowej

Twój pomiar powyższy nie jest w osi odsłuchu kolumny tylko uwzględnia horyzontalny spadek ciśnienia ok 7stopni w bok

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minut temu, slawek.xm napisał:

prawidłowy pomiar wysokich tonów zrobisz kierując wlot mikrofonu bezpośrednio w środek kopułki wysokotonowej

Twój pomiar powyższy nie jest w osi odsłuchu kolumny tylko uwzględnia horyzontalny spadek ciśnienia ok 7stopni w bok

Akurat na samym pomiarze wysokich tonów to mi nie zależało ale te ostatnie pomiary pod względem wysokich tonów wyglądają lepiej niż to co załączyłem wcześniej.


Sony TA-FA777ES/ Sony MDS-JA555ES / Sony MDS-JA333ES / Sony ST-D777ES / Sony CDP-XA555ES / Sony CDP-CA80ES / SONY SEQ-333ES / Heco Music Style 900 / Heco Phalanx 302A / Audiolab M-DAC / Onkyo X-B7 / Onkyo D-N9BX/ Aiwa ADN-1

Share this post


Link to post
Share on other sites

generalnie wzmocnienie wysokich tonów wspołgra ze wzmocnionym basem więc ogólne wrażenie słuchowe nie powinno być złe

wycofanie średnicy sprzyja odsłuchom na niskim poziomie głośności

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minut temu, slawek.xm napisał:

generalnie wzmocnienie wysokich tonów wspołgra ze wzmocnionym basem więc ogólne wrażenie słuchowe nie powinno być złe

wycofanie średnicy sprzyja odsłuchom na niskim poziomie głośności

Generalnie słucham cicho (kwestia umowna), ustawienie poziomu głośności do wykonania pomiarów to już było w moim przypadku stanowczo za głośno.


Sony TA-FA777ES/ Sony MDS-JA555ES / Sony MDS-JA333ES / Sony ST-D777ES / Sony CDP-XA555ES / Sony CDP-CA80ES / SONY SEQ-333ES / Heco Music Style 900 / Heco Phalanx 302A / Audiolab M-DAC / Onkyo X-B7 / Onkyo D-N9BX/ Aiwa ADN-1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, slawek.xm napisał:

ale pomiar jest wtedy bardziej rzeczywisty

A co to za różnica? Kontur ma chyba wyłączony 😉


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, przemak napisał:

A co to za różnica? Kontur ma chyba wyłączony 😉

Nie bardzo wiem o jaki kontur chodzi, czy  masz na myśli loudness? To w tym wzmacniaczu nie ma czegoś takiego. Czyli wyłączony.

Edited by kszyho

Sony TA-FA777ES/ Sony MDS-JA555ES / Sony MDS-JA333ES / Sony ST-D777ES / Sony CDP-XA555ES / Sony CDP-CA80ES / SONY SEQ-333ES / Heco Music Style 900 / Heco Phalanx 302A / Audiolab M-DAC / Onkyo X-B7 / Onkyo D-N9BX/ Aiwa ADN-1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, kszyho napisał:

To w tym wzmacniaczu nie ma czegoś takiego. Czyli wyłączony.

w moim wpisze chodzilo o to ,że przy małych głośnościach sygnału pomiarowego linia basu nie zawsze bywa odzwierciedlona prawidłowo

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minut temu, kszyho napisał:

Nie bardzo wiem o jaki kontur chodzi, czy  masz na myśli loudness? To w tym wzmacniaczu nie ma czegoś takiego. Czyli wyłączony.

Miałem taką nadzieję 😉 Ale i tak masz silny kontur, zwany w penych kręgach "zurt-soundem". Do cichego słuchania OK, ale generalnie dołu w ch... Ale jak się podoba to czemu nie.

29 minut temu, slawek.xm napisał:

w moim wpisze chodzilo o to ,że przy małych głośnościach sygnału pomiarowego linia basu nie zawsze bywa odzwierciedlona prawidłowo

Fakt, do zastosowań domowych umik za czuły nie jest i po cichutku się nie da. A do zastosowań estradowych z kolei jest za czuły, rozkręcanie do zmiany wzmocnienia kończy się mniej lub bardziej poważnym skaleczeniem i bądź tu mądry 😉


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuty temu, przemak napisał:

Miałem taką nadzieję 😉 Ale i tak masz silny kontur, zwany w penych kręgach "zurt-soundem". Do cichego słuchania OK, ale generalnie dołu w ch... Ale jak się podoba to czemu nie.

Dół to masz na myśli do 100Hz?


Sony TA-FA777ES/ Sony MDS-JA555ES / Sony MDS-JA333ES / Sony ST-D777ES / Sony CDP-XA555ES / Sony CDP-CA80ES / SONY SEQ-333ES / Heco Music Style 900 / Heco Phalanx 302A / Audiolab M-DAC / Onkyo X-B7 / Onkyo D-N9BX/ Aiwa ADN-1

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minut temu, kszyho napisał:

Dół to masz na myśli do 100Hz?

Tak, i bez suba wyglada konkretnie, a z subem już karykaturalnie. Ale jak ci się podoba, to kto ma coś powiedzieć. 

  • Like 1

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, przemak napisał:

Tak, i bez suba wyglada konkretnie, a z subem już karykaturalnie. Ale jak ci się podoba, to kto ma coś powiedzieć. 

Sub to mi został z poprzedniego zestawu który grał z amplitunerem i właśnie dlatego zebrałem się w końcu na zrobienie pomiarów żeby ocenić jaki to ma wpływ i czy jest sens go trzymać. 


Sony TA-FA777ES/ Sony MDS-JA555ES / Sony MDS-JA333ES / Sony ST-D777ES / Sony CDP-XA555ES / Sony CDP-CA80ES / SONY SEQ-333ES / Heco Music Style 900 / Heco Phalanx 302A / Audiolab M-DAC / Onkyo X-B7 / Onkyo D-N9BX/ Aiwa ADN-1

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minut temu, kszyho napisał:

Sub to mi został z poprzedniego zestawu który grał z amplitunerem i właśnie dlatego zebrałem się w końcu na zrobienie pomiarów żeby ocenić jaki to ma wpływ i czy jest sens go trzymać. 

sens jest stuprocentowy tylko trzeba go nisko uciąć nawet na f6 40 hz, to zawsze procentuje uzyskaniem wypełnienia na początku pasma

lub uciąć kolumny aktywnie za pomocą szeregowego kondeczka jak opisuje Gravesen

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 26.12.2019 o 15:40, Dancan napisał:

Posiadam w pomieszczeniu o powierzchni 20m2 cztery wspomniane tu pułapki i mogę je z czystym sumieniem polecić. Zastanawiam się nad dokupieniem jeszcze czterech sztuk. Po ich użyciu słychać więcej szczegółów w niskich częstotliwościach, bas schodzi niżej, zniknęły dudnienia jakie wcześniej były słyszalne, nie wystąpiło przetłumienie którego się obawiałem. Jedyną ich wadą jest ich gabaryt. 

Spróbuję też z tymi pułapkami. Może na początek dwie i zobaczę co to da. Lepszych pomysłów i tak nie mam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.