Skocz do zawartości

Audiostereo.pl: Audiostereo Forum - Audiostereo.pl


Klub YB Audio


  • Nie możesz odpowiedzieć
1507 odpowiedzi w tym temacie

#1351 Użytkownik nie jest zalogowany   Sonic990

  • Użytkownicy
  • 746 postów
  • Rejestracja: 24.10.2015

Napisano 12.07.2018 - 21:05

Wyświetl postUżytkownik Yoshi_80 dnia 12.07.2018 - 11:02 napisał

Przy open baffle największe wyzwanie to dobrać odpowiednie głośniki basowe. Można by cały elaborat napisać o tym co należałoby tu uwzględnić ale szkoda trochę czasu. Na pewno musza być efektywne i ze sporym zapasem mocy bo OB to zjada efektywność strasznie. Cała reszta nie musi być jakoś specjalnie efektywna, chociaż to kwestia filozofii . Jeżeli system pół aktywny to można postawić na efektywne średnie i wysokie tony. Jeżeli system pasywny lub w pełni aktywny to nie ma to znaczenia. Sekcja basowa nawet na dwóch 15" nie będzie mieć więcej jak 90dB. O ile pamiętam to te odgrody jamo miały ledwie 86dB przy dwóch sporych basach. Niestety w odgrodzie takie rzeczy to standard. Szczególnie jak stawiamy na kompaktowy rozmiar i jak najniższe zejście.


Jakie są plusy takiej odgordy? Dionisos ma chyba takie kolumny OB właśnie i klasa D na basy oraz GM70 na góre i środek.
Różne rzeczy uszczęśliwiają różnych ludzi.

#1352 Użytkownik nie jest zalogowany   Yoshi_80

  • Branża
  • 248 postów
  • Rejestracja: 14.03.2004

Napisano 13.07.2018 - 08:18

Wyświetl postUżytkownik Sonic990 dnia 12.07.2018 - 21:05 napisał

Jakie są plusy takiej odgordy? Dionisos ma chyba takie kolumny OB właśnie i klasa D na basy oraz GM70 na góre i środek.

Najistotniejszą cechą odgrody która odróżnia ją od innych typów obudowy w sposób fundamentalny jest kształt charakterystyki promieniowania która jest ósemkowa. Typowa kolumna promieniuje bas dookólnie czyli fala ma kształt okręgu O . Natomiast w odgrodzie fala wygląda jak cyfra 8, gdzie końce ósemki na dole i górze to promieniowanie w przód i tył. Czyli na boki nie idzie nic lub bardzo mało.
Większość energii promieniowanie jest w zasadzie bezpośrednio do słuchacza oraz w równym stopniu do tyłu. Taki kształt promieniowania wynika z faktu istnienia tzw zwarcia akustycznego czyli efektu spotkania się fali przedniej strony głośnika z falą z tylnej strony które się wzajemnie znoszą.
To powoduje zupełnie inną interakcję odgrody z pomieszczeniem. Teoretycznie jest ona dużo bardziej "ustawna" w pomieszczeniu, które wzbudza się w mniejszym stopniu od tego typu konstrukcji niż w przypadku kolumn gdzie obudowa jest zamknięta i promieniowanie dookólne.

W zasadzie taki sposób promieniowania można uznać za plus. Czy są inne zalety. Trudno powiedzieć. Można doszukiwać się zalet w samym sposobie gry basu który nie obarczony istnieniem obudowy powinien dawać najlepsze parametry impulsowe. Po części jest to prawda po części fałsz. Najlepsze parametry impulsowe głośnik osiąga przy określonej dobroci układu głośnik-obudowa a nie od tego jaki jest typ obudowy. Moim zdaniem można z obudowy zamkniętej osiągnąć referencyjne parametry impulsowe i nie trzeba do tego odgrody. Ba w odgrodzie można uzyskać gorszy impuls z uwagi na zbyt niską dobroć systemu.

Inną cecha odgrody , która z pozoru wydaje się być bardzo dobra jest nachylenie ch-ki opadania na basie. Obudowa bass reflex w paśmie opadającym leci z nachyleniem 24dB/oct , obudowa zamknięta 12dB/oct a odgroda zaledwie 6dB/oct ! Problem leży w tym, ze odgroda zaczyna opadać bardzo wcześnie, na wysokich częstotliwościach, przez co nawet przy tych zaledwie 6dB/oct , na niskich częstotliwościach mamy już spore ubytki basu.
Te ubytki najczęściej kompensuje się w sposób najprostszy - siłowy. Wstawia się np 2 głosniki 15-18 cali które mają szaloną efektywność, potem koryguje pasmo filtrem aby na koniec uzyskać marne 80 pare dB skuteczności. Mozna powiedzieć, że para idzie w gwizdek ;-).
Drugim sposobem jest zmiana gabarytów, gdyż punkt od którego odgroda zaczyna opadać wynika wprost z jej wielkości. Im większa tym od niższej częstotliwości. Chodzi o wydłużenie ddrogi jaką ma do pokonania fala dziękowa nim ta przednia spotka się z tylną i nastąpi zwarcie akustyczne. To wydłużanie mozna zrobić w najprostszy sposób robiąc odgrodę co raz szerszą albo kombinując w kształtem odgrody. Czyli zamiast płaskiej dechy robi się jakieś obudowy w kształcie U lub H.
Tak więc to jest druga bardzo istotna cecha i w sumie wada odgrody. Nigdy nie będzie mała i nigdy nie będzie efektywna. Zrobienie efektywnej odgrody wymaga naprawdę sporych rozmiarów oraz conajmniej dwóch, bardzo dużych, super efektywnych głośników na stronę.

Ewentualnie pozostaje 3 mozliwość. Godzimy się ze słabymi osiagami na basie i wtedy można nieco przyciąć wielkość odgrody czy rozmiar głośników i ich efektywność. Tak na prawdę wszystko zależy od tego jak nisko chcemy mieć położony punkt f3.

No i dochodzimy do momentu moim zdaniem dość kuriozalnego. Dobra odgroda to duża odgroda. Duża odgroda wymada dużego pomieszczenia. A w dużym pomieszczeniu o wiele łatwiej jest rozstawić klasyczne kolumny tak aby były mniejsze problemy z basem. Czyli ta zaleta z początku, gdzie mniejsza interakcja z pomieszczeniem wydaje się być taka super , de facto trochę traci na znaczeniu. Problem z rozstawieniem i wzbudzaniem się pomieszczenia zwykle jest w małych pokojach gdzie nie ma miejsca na eksperymenty. Jednak do takiego pomieszczenia będziemy mieli problem wstawić odgrodę. No chyba, ze ktoś godzi się na to że same kolumny zajmą mi znaczną część przestrzeni :-).

Z uwagi na gabaryty i sam charakter promieniowania, odgrody będą grać bardzo kierunkowo. O tym też trzeba pamieać, ze będą musiały być nastawione w kierunku słuchacza i odejście od osi spowoduje większe utraty niż w przypadku typowej kolumny.

Co do cech brzmieniowych to nie mam tu wielkich doświadczeń. Słuchałem tego co było na audio show. Sam zrobiłem kiedyś eksperymentalne odgrody w obudowie typu H. Prawdę mówiąc dźwięk był ciekawy ale nie do końca przekonujący. Trochę bas zbyt bezpośrednio bity w twarz i niestety pozbawiony nuty takiej nieco rozlazłej miękkości. Bas trochę suchy i krótki , co po po pewnym czasie zaczyna mnie nieco męczyć.

Generalnie jest to bardzo ciekawy temat ze sporym potencjałem ale moi zdaniem nie jest pozbawiony wad. Coś raczej dla koserów. Dla mniej zdecydowanych czy chcą iść w takie eksremum a jednocześnie szukajacych innego brzmienia niż bass reflex to chyba optimum wydaje się być obudowa zamknięta.

Użytkownik Yoshi_80 edytował ten post 13.07.2018 - 08:21


#1353 Użytkownik nie jest zalogowany   Sonic990

  • Użytkownicy
  • 746 postów
  • Rejestracja: 24.10.2015

Napisano 13.07.2018 - 08:34

Czyli standardowa obudowa dla przeciętnego śmiertelnika to lepsza opcja :)

Ewentualnie OZ ze sporym przetwornikiem na dole i góra/średnica osobna wentylowna do przodu żeby było łatwiej ustawić. U mnie np kolumny za sobą będą miały skos. Na szczęście moge je odsunąć1,5 metra do przodu gdzie już nad nimi będzie sufit ale wiem, że ten skos namiesza trochę.

Słuchałem OZ w kolumnach 3 drożnych equilibrium we Wrocławiu i bas był na prawdę ciekawy, taki krótki nie schodził nisko ale na prawdę się wyróżniał.

Użytkownik Sonic990 edytował ten post 13.07.2018 - 08:45

Różne rzeczy uszczęśliwiają różnych ludzi.

#1354 Użytkownik nie jest zalogowany   piotrek7

  • Użytkownicy
  • 939 postów
  • Rejestracja: 30.06.2016

Napisano 13.07.2018 - 09:54

A na ile sensowna jest koncepcja głośnika modułowego ? Jako jego główny  element przyjmijmy duży monitor w rodzaju Spendora Classic2/3. Kolejny element to wyodrębniona sekcja niskotonowa, która odpowiadać będzie za odtwarzanie najniższych częstotliwości, Tak mniej więcej 20-25 Hz. No i trzecia sekcja - Supertweeter.. Zalety? Głośnik bezkompromisowy. Wady - zapewne cena ale po to jest podzielony na 3 części aby można sobie było dokupować stopniowo wszystkie elementy. W zależności od posiadanych środków finansowych i oceny potrzeb (bo dla wielu baza zestawu czyli duży monitor możne okazać się w całkowicie wystarczający))

#1355 Użytkownik nie jest zalogowany   Sonic990

  • Użytkownicy
  • 746 postów
  • Rejestracja: 24.10.2015

Napisano 13.07.2018 - 10:18

Wyświetl postUżytkownik piotrek7 dnia 13.07.2018 - 09:54 napisał

A na ile sensowna jest koncepcja głośnika modułowego ? Jako jego główny  element przyjmijmy duży monitor w rodzaju Spendora Classic2/3. Kolejny element to wyodrębniona sekcja niskotonowa, która odpowiadać będzie za odtwarzanie najniższych częstotliwości, Tak mniej więcej 20-25 Hz. No i trzecia sekcja - Supertweeter.. Zalety? Głośnik bezkompromisowy. Wady - zapewne cena ale po to jest podzielony na 3 części aby można sobie było dokupować stopniowo wszystkie elementy. W zależności od posiadanych środków finansowych i oceny potrzeb (bo dla wielu baza zestawu czyli duży monitor możne okazać się w całkowicie wystarczający))

Pomysł przezacny na taką modułową budowę. Kupujesz najpierw monitor czy podłogówkę a potem z czasem dokupujesz kolejne elementy, sub, super tweeter w oddzielnej paczce. Nie trzeba sprzedawać sprzętu żeby wskoczyć oczko wyżej i klient pozostaje na dłużej w jednej firmie.

Generalnie sporo rzeczy o których my tutaj rozmawiamy ma WLM, tylko tam problem jest z relacją ceny do użytych materiałów...
Różne rzeczy uszczęśliwiają różnych ludzi.

#1356 Użytkownik nie jest zalogowany   piotrek7

  • Użytkownicy
  • 939 postów
  • Rejestracja: 30.06.2016

Napisano 13.07.2018 - 10:35

Więc może wykorzystując okres urlopowy, mała zabawa.
Zaprojektujmy głośnik idealny YB Audio. Taki, który pokaże zarówno intymne ciepło głosu Shade jak i potęgę brzmienia muzyki organowej. Coś, co chcielibyśmy mieć na długie, długie lata. Yoshi zaś wypowie się, czy podejmie się realizacji włączając go do katalogu firmy

Dla ułatwienia. Jeśli zgadzamy się na moduły, przyjmijmy też zwrotnicę zewnętrzną. Wszystkie połączenia kablowe pomiędzy modułami wyprowadzone na zewnątrz. Tak będzie chyba prościej dla konstruktora.

Użytkownik piotrek7 edytował ten post 13.07.2018 - 10:25


#1357 Użytkownik nie jest zalogowany   Yoshi_80

  • Branża
  • 248 postów
  • Rejestracja: 14.03.2004

Napisano 13.07.2018 - 10:53

Wyświetl postUżytkownik piotrek7 dnia 13.07.2018 - 09:54 napisał

A na ile sensowna jest koncepcja głośnika modułowego ? Jako jego główny  element przyjmijmy duży monitor w rodzaju Spendora Classic2/3. Kolejny element to wyodrębniona sekcja niskotonowa, która odpowiadać będzie za odtwarzanie najniższych częstotliwości, Tak mniej więcej 20-25 Hz. No i trzecia sekcja - Supertweeter.. Zalety? Głośnik bezkompromisowy. Wady - zapewne cena ale po to jest podzielony na 3 części aby można sobie było dokupować stopniowo wszystkie elementy. W zależności od posiadanych środków finansowych i oceny potrzeb (bo dla wielu baza zestawu czyli duży monitor możne okazać się w całkowicie wystarczający))

Nie obraź się ale taki transformers jest bez sensu. Ta koncepcja to jeden wielki kompromis i ma masę wad. Ten układ narzuca już pewne rozwiązania które wiążą ręce podczas projektowania i nie pozwolą osiągnąć tego co przy projektowaniu kolumny która jest wolna od takich założeń.

W skrócie:
1. największa wada bazujemy na samowystarczalnym monitorze 2 drożnym a układ 2 drożny to ogromne ograniczenie w zakresie średnich tonów. Brak możliwości zastosowania dedykowanego głośnika średniotonowego całkowicie dyskwalifikuje koncepcje bezkompromisowej średnicy.
2. dodanie subbasu niczego nie zmienia w kwestii powyżej, nie uczyni tego układu układem 3 drożnym. To będzie nadal układ 2 drożny ale z subwooferem. Dodatkowo stworzenie modułu basowego dla zakresu mniej więcej 20-40Hz jest dla mnie trochę utopijne.
3. super tweeter nie wiem czemu miałby służyć. Odtwarzaniu pasma powyżej ilu ? 20, 30kHz ? Wracajac do punktu 1 , jeżeli monitor samowystarczalny to taki który bez problemu osiąga 20kHz. W zasadzie większosc lepszych tweeterów osiąga teraz minimum 30kHz, wiec co tu jeszcze doklejać , jaki głośnik, po co ?
4. Celowe upośledzanie monitora w celu nadaniu koncepcji modułowej więszego sensu (np mniejszy głośnik , nisko-średnio tonowy, jakiś duży tweeter aby wymagał super tweetera) jest chyba kompletnie bez sensu.
5. Nie wyobrażam sobie zwrotnicy do tego. Tzn wyobrażam, jako układ który będzie w gruncie rzeczy bardziej rozbudowany i mniej poprawny od typowej zwrotnicy do układu 3 czy 4 drożnego.
6. Projektując duże kolumny np 3/4 drożne od zera uzyska się lepszy efekt brzmieniowy niż na podstawie takiej konstrukcji modułowej
7. Taki układ finalnie w najbardziej rozbudowanej opcji wyjdzie dużo drożej niż budowanie od razu 4 drożnej kolumny od zera. Więc ekonomiczny sens chyba jest żaden. Jak ktoś chce mieć duże kolumny to bierze od razu duże kolumny. Jak ktoś chce monitory to bierze monitory. Nie wiem czy ktoś będzie chciał kupić monitory z myślą późniejszej rozbudowy tego w coś większego, jakoś tego nie czuję.
8. Nie wyobrażam sobie wyglądu wersji pełnej. Składającej się z 3 obudów które niby jakoś tam mają do siebie pasować.
9. Zaprojektowanie takiej konstrukcji będzie nieporównywalnie bardziej czasochłonne co przełoży się dodatkowo na wyższy koszt. Wykonanie tez będzie droższe bo mówimy tu o 3 obudowach które potem w dowolnym momencie i w dowolnym zakupionym potem egzemplarzu mają do siebie pasować.
10. Czy ktoś w ogóle rozważał takie rzeczy jak dopasować potem okleinę? Przecież fornir zmienia kolor z czasem. Dokupujecie kolejny moduł i niby oklejony tym samym fornirem a już ma inny kolor (naturalna sprawa). W ogóle ja nie dam gwarancji na to że okleiny będą dostępne zawsze. Pół biedy przy modyfiku, chociaż ten potrafi też sie zmienic lub w ogóle zniknąć z oferty. Ale przy naturalnej okleinie to tym bardziej wydaje sie być niewykonalne bo one są unikatowe w swoim egzemplarzu. Nie da się po jakimś czasie dokupić np drugiego takiego samego orzecha. Pozostaje jedynie malowanie tego na jakiś kolor.

Użytkownik Yoshi_80 edytował ten post 13.07.2018 - 11:01


#1358 Użytkownik nie jest zalogowany   piotrek7

  • Użytkownicy
  • 939 postów
  • Rejestracja: 30.06.2016

Napisano 13.07.2018 - 11:01

Rozumiem choć baza czyli monitor miałby być pełnoprawnym elementem. Nie chodziło mi o coś, co z założenia ma mieć ograniczone/obcięte pasmo tylko po to aby doszukować brzmienie pozostałymi elementami. Bardziej chodziło mi o koncepcję znaną choćby z głośników Sveda Audio czyli duży monitor + dedykowany subwoofer, gdzie sub stanowi równocześnie podstawę dla monitora . Tam zapewne jest łatwiej bo konstrukcje aktywne. Tu rozmawiamy o dopasowaniu modułów pasywnych

#1359 Użytkownik nie jest zalogowany   Sonic990

  • Użytkownicy
  • 746 postów
  • Rejestracja: 24.10.2015

Napisano 13.07.2018 - 11:14

To jest to co Yoshi umieścił na stronie albo gdzieś tutaj przeczytałem. My mamy kosmiczne pomysły a w praktyce to są one trudne do zrealizowania.

3 drogi z basem 30cm plus w dużej skrzyni, z możliwie najwyższą skutecznością na b. dobrych podzespołach i będzie pan zadowolony :)
Różne rzeczy uszczęśliwiają różnych ludzi.

#1360 Użytkownik nie jest zalogowany   herbee

  • Użytkownicy
  • 81 postów
  • Rejestracja: 23.01.2006

Napisano 13.07.2018 - 11:22



Wyświetl postUżytkownik Sonic990 dnia 13.07.2018 - 11:14 napisał

...
3 drogi z basem 30cm plus w dużej skrzyni, z możliwie najwyższą skutecznością na b. dobrych podzespołach i będzie pan zadowolony :)

Właśnie czegoś takiego potrzebuję, a jakieś konkretne propozycje, tak do 3 tysięcy?

#1361 Użytkownik nie jest zalogowany   Sonic990

  • Użytkownicy
  • 746 postów
  • Rejestracja: 24.10.2015

Napisano 13.07.2018 - 11:23

Wyświetl postUżytkownik herbee dnia 13.07.2018 - 11:22 napisał

Właśnie czegoś takiego potrzebuję, a jakieś konkretne propozycje, tak do 3 tysięcy?

euro :) ?
Różne rzeczy uszczęśliwiają różnych ludzi.

#1362 Użytkownik nie jest zalogowany   zibii

  • Użytkownicy
  • 369 postów
  • Rejestracja: 04.10.2007

Napisano 13.07.2018 - 11:27

Jeśli ktoś posiada odpowiednie duże pomieszczenie to od razu powinien kupić kolumny 3 drożne z dużym basowcem albo nawet układ 4 drożny.
Słuchając zestawu sveda audio z tymi modułami na AVS to nie moje brzmienie wysokie za bardzo się darły coś tam mieli źle spasowane.




#1363 Użytkownik nie jest zalogowany   Yoshi_80

  • Branża
  • 248 postów
  • Rejestracja: 14.03.2004

Napisano 13.07.2018 - 11:27

Wyświetl postUżytkownik piotrek7 dnia 13.07.2018 - 11:01 napisał

Rozumiem choć baza czyli monitor miałby być pełnoprawnym elementem. Nie chodziło mi o coś, co z założenia ma mieć ograniczone/obcięte pasmo tylko po to aby doszukować brzmienie pozostałymi elementami. Bardziej chodziło mi o koncepcję znaną choćby z głośników Sveda Audio czyli duży monitor + dedykowany subwoofer, gdzie sub stanowi równocześnie podstawę dla monitora . Tam zapewne jest łatwiej bo konstrukcje aktywne. Tu rozmawiamy o dopasowaniu modułów pasywnych

Ta koncepcja wydaje się być kusząca. Sam rozważałem coś takiego nie raz bo kilkukrotnie wracałem do tego pomysłu. Nawet robiłem odpowiednie symulacje jakby to wyglądało.

Wiesz ja nie widzę problemu w tym aby np do naszych monitorów Bise dorobić moduł subbasowy i spiąć je ze sobą odpowiednią dedykowaną zwrotnicą. Tak na prawdę bazę w postaci monitora już mamy, bo te monitory są naprawdę fajne. Jeżeli ktoś uważa, że 16tka to mało jako podstawa pod monitor to mam też zaprojektowane większe monitory bazujące na Satori 19. Do tego też można dokleić moduł basowy.

Do modułu basowego wkładamy na bok np Satori WO24 albo jeszcze większy np SB29 lub nawet SB34 i mamy bas taki, że ho ho. To jest naprawdę wykonalne i nie widzę jakiś problemów nie do przeskoczenia od strony technicznej.
Jeżeli są jakieś osoby chętne to mogę ruszyć z robotą jak ktoś złoży zamówienie na taki układ.

Tylko, że jak to się weźmie i podliczy to takie monitory + moduły basowe wyjdą drożej niż dedykowana kolumna 3 drożna na tych samych głośnikach. Więc pytanie czy to ma sens?

Ten układ jak pisałem ma spore ograniczenia. Jednym z nich jest zwrotnica. Opcja 2 drożna z doklejonym basem to jest jak samochód osobowy z przyczepką zamiast busa. Kto używał ten wie co jest praktyczniejsze i lepiej się sprawdza.

Pewnym sposobem przeskoczenia problemu byłaby dedykowana zwrotnica umieszczana w osobnej obudowie która byłaby wymienna i inna dla układu 2 drożnego monitora i inna dla układu 3 drożnego z modułem basowym. To by pozwalało znieść pewne ograniczenia jakie nakłada sposób projektowania zwrotnicy który jest kompletnie różny dla układów 2 drożnych i 3 drożnych. Większość ludzi chyba nie zdaje sobie z tego sprawy ale zwrotnica 3 drożna to nie jest zwrotnica 2 drożna z doklejonym basem, to jest zupełnie inna konstrukcja.
Jednak takie rozwiązanie powoduje dodatkowy spory koszt samej zwrotnicy bo trzeba wywalić tą 2 drożna i dać całą nową 3 drożną.

No i powtórzę moim zdaniem rzecz najważniejszą. Głośnik nisko-średnio tonowy z każdego monitora zawsze będzie trochę gorszy od dedykowanego głośnika srednio tonowego. Nie ważne jakie producenta użyjemy czy SB, Scana, Accutona ta zależność po prostu obowiązuje. Dedykowany głośnik średnotonowy jest w swoim paśmie po prostu lepszy. Tak więc taka konstrukcja rozbudowana do układu 3 drożnego po przez dodanie modułu byłaby po pierwsze droższa, po drugie trochę brzydsza, po trzecie trochę gorsza.

#1364 Użytkownik nie jest zalogowany   cichom

  • Użytkownicy
  • 511 postów
  • Rejestracja: 15.12.2005

Napisano 13.07.2018 - 11:40

Chyba za bardzo pod górkę kombinujecie. Chociaż sam pomysł kolumny 2 modułowej nie jest zły. Troels Gravesen ma takie konstrukcje i to z aktywnym dołem nawet.

Druga sprawa to przykład:

https://allegro.pl/kolumny-scan-speak-4-drozne-linia-transmisyjna-i7158029131.html

Może niezbyt urodziwe, ale głośniki super jak na tą cenę. Mimo to  wisi to ogłoszenie już od długiego czasu i nikt nie jest chętny. Nie wiadomo tylko jak to jest zestrojone.

Użytkownik cichom edytował ten post 13.07.2018 - 11:40


#1365 Użytkownik nie jest zalogowany   Yoshi_80

  • Branża
  • 248 postów
  • Rejestracja: 14.03.2004

Napisano 13.07.2018 - 11:58

Wyświetl postUżytkownik cichom dnia 13.07.2018 - 11:40 napisał

Chociaż sam pomysł kolumny 2 modułowej nie jest zły. Troels Gravesen ma takie konstrukcje i to z aktywnym dołem nawet.

Tak nie jest to zły pomysł tylko trzeba rozróżnić czy kolumna jest modułowa ale w założeniach 3 drożna czy modułowa ale w założeniach 2 drożna z opcją rozbudowy.
To co robił Troels to modułowa kolumna 3 drożna z aktywnym dołem. Górny moduł nie jest samodzielny. Chyba, że ktoś chce słuchać kompletnie bez basu.
Sam posiadam modułowe kolumny ale są to pełnoprawne kolumny 3 drożne , pasywne.

W obu tych przypadkach nie ma mowy o tym aby sekcja średnio-wysoko tonowa mogła być samodzielną kolumną a to de facto rodzi największe problemy i ograniczenia.

Pomysł jest wykonalny a problemy w dużej mierze do przeskoczenia. Tylko nadal nie znajduję odpowiedzi na pytanie po co takie coś robić.

#1366 Użytkownik nie jest zalogowany   Wuelem

  • Użytkownicy
  • 3661 postów
  • Rejestracja: 31.03.2008

Napisano 13.07.2018 - 16:53

Wyświetl postUżytkownik Sonic990 dnia 13.07.2018 - 10:18 napisał

Generalnie sporo rzeczy o których my tutaj rozmawiamy ma WLM, tylko tam problem jest z relacją ceny do użytych materiałów...

Dlaczego nie są za czapkę śliwek jest uzasadnione tutaj (ten wątek słowami YB AUDIO):

http://www.audiostereo.pl/klub-yb-audio_132198.html/page__st__1320#entry4382754

Kolumnę 2-modułową z samodzielnym monitorem plus osobna dostawka suba (można dokupić później, dzięki zastosowanej technice objętość modułu suba zmniejszona jest o połowę) robi Morel - model Octave Signature. Można, jest i gra doskonale.

#1367 Użytkownik nie jest zalogowany   piotrek7

  • Użytkownicy
  • 939 postów
  • Rejestracja: 30.06.2016

Napisano 13.07.2018 - 22:44

No i chyba ten Morel najlepiej odzwierciedla o co mi chodzi (co do zasady). Bo wykonanie i parametry można chyba lepiej dopracować

#1368 Użytkownik nie jest zalogowany   babatular

  • Użytkownicy
  • 1520 postów
  • Rejestracja: 25.10.2006

Napisano 14.07.2018 - 05:48

Wyświetl postUżytkownik Yoshi_80 dnia 13.07.2018 - 10:53 napisał

największa wada bazujemy na samowystarczalnym monitorze 2 drożnym a układ 2 drożny to ogromne ograniczenie w zakresie średnich tonów. Brak możliwości zastosowania dedykowanego głośnika średniotonowego całkowicie dyskwalifikuje koncepcje bezkompromisowej średnicy.
Teoretycznie racja. Ale praktycznie to już niestety nie. Zaprojektowanie wybitnie brzmiącego układy 2way to wielka sztuka. Nie mówię tutaj o równych wykresach na ekranie komputera tylko o jakości brzmienia. Trzeba naprawdę wielkiej wiedzy nie tylko elektronicznej - ale przede wszystkim akustycznej, talentu i zrozumienia fizjonomii ludzkiego narządu słuchu i "przetwarzania" dźwięku przez mózg.

Najlepiej brzmiące kolumny Sonus Fabera - to monitory Guarneri Evolution ( nawet na tle Stradivardi, Aidy, Elipsy, Amati), najlepiej brzmiące kolumny Dynaudio to C1 Platinum ( nawet na tle Evidence czy C2 i C4), najlepiej brzmiące kolumny Franco Serblina to Accordo ( nawet na tle Ktemy), najlepiej brzmiące kolumny Diapason to Astera ( nawet na tle Dynamis ), najlepiej brzmiące kolumny Raido to D1 ( nawet na tle D2 D3).

  Oczywiście makrodynamikę i zejście na basie wolnostojące duże kolumny z dużymi wooferami mają lepsze niż 2way monitory ale wyrafinowanie, eteryczność, wybrzmienia, przestrzenność, mikrodynamika, precyzja, lokalizacja żródeł i spójność brzmienia leżą po stronie "małych" dopracowanych układów 2way. \wielu audiofilów do takich monitorów dokłada systemy subbasowe. Słyszałem kilka konfiguracji z subwooferami RELa ( właściwie zestrojonymi) i powiem że wówczas wielkie kolumny przewagi nie mają już żadnej.

  A układy 3way mimo, że teoretycznie lepsze są bardzo trudne do zestrojenia,  wymagają już naprawdę know- how, intuicji, talentu z absolutnie najwyższej półki. Mówię tutaj o brzmieniu z najwyższej półki. Bowiem kolumn grających przeciętnie, w których zastosowano drogie, markowe głośniki jest całe mnóstwo na rynku.

  Nie wiem jak jest z brzmieniem w przypadku YB-Audio - być może te konstrukcje 3way są wyjątkowe i dopracowane do granic muzycznej perfekcji - nie wiem nie słyszałem. Niemniej jednak jak patrze na ilośc modeli i tempo ich wprowadzania to jest to mało prawdopodobne - no chyba że Yoshi jest takim geniuszem :)

Wyświetl postUżytkownik babatular dnia 14.07.2018 - 05:11 napisał

Teoretycznie racja. Ale praktycznie to już niestety nie. Zaprojektowanie wybitnie brzmiącego układy 2way to wielka sztuka. Nie mówię tutaj o równych wykresach na ekranie komputera tylko o jakości brzmienia. Trzeba naprawdę wielkiej wiedzy nie tylko elektronicznej - ale przede wszystkim akustycznej, talentu i zrozumienia fizjonomii ludzkiego narządu słuchu i "przetwarzania" dźwięku przez mózg.

Najlepiej brzmiące kolumny Sonus Fabera - to monitory Guarneri Evolution ( nawet na tle Stradivardi, Aidy, Elipsy, Amati), najlepiej brzmiące kolumny Dynaudio to C1 Platinum ( nawet na tle Evidence czy C2 i C4), najlepiej brzmiące kolumny Franco Serblina to Accordo ( nawet na tle Ktemy), najlepiej brzmiące kolumny Diapason to Astera ( nawet na tle Dynamis ), najlepiej brzmiące kolumny Raido to D1 ( nawet na tle D2 D3).

  Oczywiście makrodynamikę i zejście na basie wolnostojące duże kolumny z dużymi wooferami mają lepsze niż 2way monitory ale wyrafinowanie, eteryczność, wybrzmienia, przestrzenność, mikrodynamika, precyzja, lokalizacja żródeł i spójność brzmienia leżą po stronie "małych" dopracowanych układów 2way. \wielu audiofilów do takich monitorów dokłada systemy subbasowe. Słyszałem kilka konfiguracji z subwooferami RELa ( właściwie zestrojonymi) i powiem że wówczas wielkie kolumny przewagi nie mają już żadnej.

  A układy 3way mimo, że teoretycznie lepsze są bardzo trudne do zestrojenia,  wymagają już naprawdę know- how, intuicji, talentu z absolutnie najwyższej półki. Mówię tutaj o brzmieniu z najwyższej półki. Bowiem kolumn grających przeciętnie, w których zastosowano drogie, markowe głośniki jest całe mnóstwo na rynku.

  Nie wiem jak jest z brzmieniem w przypadku YB-Audio - być może te konstrukcje 3way są wyjątkowe i dopracowane do granic muzycznej perfekcji - nie wiem nie słyszałem. Niemniej jednak jak patrze na ilośc modeli i tempo ich wprowadzania to jest to mało prawdopodobne - no chyba że Yoshi jest takim geniuszem :)
  Jeszcze jedno - na tych "ułomnych" układach 2 way bez dedykowanego średniotonowca - szczególnie średnica brzmi lepiej niz na układach 3way,4way - jak to możliwe ?

Użytkownik babatular edytował ten post 14.07.2018 - 05:14

In my humble opinion

#1369 Użytkownik nie jest zalogowany   Yoshi_80

  • Branża
  • 248 postów
  • Rejestracja: 14.03.2004

Napisano 14.07.2018 - 10:46

Widać, że chyba nie zrozumiałeś tego co napisałem. Układ 2 drożny jest ułomny co do zasady działania i tego nie da się przeskoczyć żadną "wibitnością". I co do zasady układy 3 drożne mają przewagę nad 2 drożnymi, to nie podlega dyskusji. To są po prostu prawa i zjawiska fizyki których się nie da oszukać.
Nie ma sensu tu wymieniać jakich to nie zrobiono wybitnych układów 2 drożnych bo to niczego nie dowodzi bo brakuje w Twojej liście odniesienia do układów 3 drożnych. A jeżeli chcesz to porównywać brzmieniowo to po winno się porównywać układy 2 do 3 drożnych tego samego producenta / konstruktora bo inaczej to nie ma sensu bo mijasz się z meritum sprawy. Tu chodzi o zasadę a nie o to co jak brzmiało.
Ja nie kwestionuję tego, że nie można zrobić wybitnego układu dwudrożnego. Można. Ale jeżeli ten sam konstruktor który zakładamy, że jest na tyle dobry iż może zrobić wybitny układ 2 drożny, dostanie za zadanie zrobić kolumny 3 lub 4  drożne+, to siłą rzeczy .. one będą lepsze od najlepszego układu 2 drożnego jego autorstwa.

Wyświetl postUżytkownik babatular dnia 14.07.2018 - 05:48 napisał

Jeszcze jedno - na tych "ułomnych" układach 2 way bez dedykowanego średniotonowca - szczególnie średnica brzmi lepiej niz na układach 3way,4way - jak to możliwe ?

Jw. porównywałeś konstrukcje tego samego producenta i konstruktora o podobnych założeniach czy po prostu tak sobie strzelasz, bo gdzieś słyszałeś super 2 drogi a gdzie indziej kiepskie 3 drogi i już masz gotową teorie. Poza tym brzmienie to jest kwestia subiektywna. Ja mówią o zjawiskach obiektywnych związanych z konstrukcją które rzutują na to która z koncepcji jest lepsza.

Wyświetl postUżytkownik babatular dnia 14.07.2018 - 05:48 napisał

Nie wiem jak jest z brzmieniem w przypadku YB-Audio - być może te konstrukcje 3way są wyjątkowe i dopracowane do granic muzycznej perfekcji - nie wiem nie słyszałem. Niemniej jednak jak patrze na ilośc modeli i tempo ich wprowadzania to jest to mało prawdopodobne - no chyba że Yoshi jest takim geniuszem :)

Powiem nieskromnie, tak jestem geniuszem :-). A tak serio już to kiedyś tutaj wyjaśniałem, tempo nie jest jakieś ogromne. Większość projektów bazuje na bardzo podobnej bazie głośnikowej. Pytanie ile razy można otwierać te same drzwi? Pewnie dla wielu producentów jest to powód aby po zmianie kilku elementów zwrotnicy czy 1 głośnika pisać jak to przez lata wnikliwie i z namaszczeniem rozwijali swoje kolumny i teraz pokazują nowy model. Litości, przecież to są bujdy na resorach.
Tak się może pozornie wydawać, ze u nas tempo jest wysokie jak się patrzy z boku. Dodam tylko tyle, że to iż pokazujemy jakaś kontrukcję, czasem 2 3 pod rząd,  nie znaczy one były projektowane w takim tempie i takiej kolejności. Niektóre projekty mają swoją realizację kilka miesięcy po wykonaniu prototypu. To, że akurat się zbiegają w jednym czasie jest to przypadek związany z finalizacją prac stolarskich i nie ma nic wspólnego z etapem projektowania.

Podsumowując ten wątek. Napiszę tylko tyle, że pomysłów na kolumny jest tyle ilu jest ludzi. Każdy uważa, że wie najlepiej i chce nam dobrze "doradzić" co powinniśmy robić. Mamy ofertę projektów na indywidualne zamówienie, można te pomysły zrealizować. Proszę nie oczekiwać iż będziemy rzucać się na każdy pomysł jaki tu padnie bo jego autorowi wydaje sie, ze to jedyna słuszna droga. Jeżeli ktoś uważa, ze wie lepiej to niech po prosty zakasa rękawy i sam zrobi. Zobaczy jak szybko rzeczywistość takie pomysły :-)

#1370 Użytkownik nie jest zalogowany   babatular

  • Użytkownicy
  • 1520 postów
  • Rejestracja: 25.10.2006

Napisano 14.07.2018 - 10:56

Yoshi80
Jak to brakuje odniesienia do układów 3way. Dokładnie napisałem które 2way danego producenta w jakich aspektach grają lepiej od 3way.
Żeby nie było wątpliwości - wszystkie wymienione kolumny słuchałem.
In my humble opinion

#1371 Użytkownik nie jest zalogowany   Yoshi_80

  • Branża
  • 248 postów
  • Rejestracja: 14.03.2004

Napisano 14.07.2018 - 12:24

Wyświetl postUżytkownik babatular dnia 14.07.2018 - 10:56 napisał

Yoshi80
Jak to brakuje odniesienia do układów 3way. Dokładnie napisałem które 2way danego producenta w jakich aspektach grają lepiej od 3way.
Żeby nie było wątpliwości - wszystkie wymienione kolumny słuchałem.

Myślę, że to jest doskonałe pytanie które powinieneś zadać producentom tych kolumn. Dlaczego ich modele 3 drożne, więsze, droższe , z założenia lepsze graja gorzej od 2 drożnych :-). Ciekawe co Ci odpowiedzą. Ja niestety za nich Ci nie odpowiem, nie ja to robiłem.

Powtórzę tylko to, że dedykowany głośnik średnio tonowy jest lepszy w swoim paśmie od nisko średnio tonowego. Rozdział pasm w układzie 3 drożnym daje większe możliwości za zrobienie lepszej kolumny od układu 2 drożnego. Układy 3 drożne mogą dysponować większym głośnikiem basowym o nieporównywalnie większych możliwościach od dowolnego układu 2 drożnego. To są fakty które nie podlegają dyskusji. Te trzy rzeczy dają bardzo duży handikap który należy umieć wykorzystać. Nie jestem w stanie odpowiedzieć na pytania czemu innym wychodzi to na odwrót. To już jest nie mój problem. Nie zawsze praktyka musi się pokrywać z teorią ale też nie zawsze musi być tak że się na pewno nie pokrywa.

Proszę to wziąć pod uwagę i nie przenosić odosobnionych doświadczeń na ogół. A pytania o to czemu komyś coś wyszło tak a nie inaczej proszę kierować nie do mnie ale do autorów rozwiązania. Ja nie mam zamiaru tłumaczyć wyszystkich zjawisk w świecie audio które nie dotyczą mnie w żaden sposób.

Użytkownik Yoshi_80 edytował ten post 14.07.2018 - 12:29


#1372 Użytkownik nie jest zalogowany   babatular

  • Użytkownicy
  • 1520 postów
  • Rejestracja: 25.10.2006

Napisano 14.07.2018 - 13:29

Luzik. To fajnie że wasze kolumny 3way grają lepiej od 2way. Ale niestety nie wiem jak grają wasze kolumny, jak je stroicie, w jakich warunkach sprzętowych i akustycznych, jakie macie możliwości porównania z innymi brandami. Nie wiem jakie macie doświadczenie z hi-endem bo bez tego nie da się mieć właściwego spojrzenia ma rynek audio i swoje produkty. Natomiast od stro y wizualnej i cenowej :) bardzo mi się podobają Wasze produkty.

Użytkownik babatular edytował ten post 14.07.2018 - 13:33

In my humble opinion

#1373 Użytkownik nie jest zalogowany   zibii

  • Użytkownicy
  • 369 postów
  • Rejestracja: 04.10.2007

Napisano 14.07.2018 - 13:41

Baba nic straconego umów się na odsłuch z Robertem i będziesz już wszystko wiedział😁.

#1374 Użytkownik nie jest zalogowany   audiowit

  • Użytkownicy
  • 446 postów
  • Rejestracja: 01.10.2015

Napisano 14.07.2018 - 20:37

Dwa tygodnie temu byłem na odsluchach u Piotrka( tego co kupił Evo). W salonie w ktorym grają na codzień zagrały bardzo dobrze i byl to dźwięk, ktory do tej pory najbardziej mi się u niego podobał. Salon ma jedną wadę, trudno w nim zapanować nad basem. Jak nie ta to inna czestotliwość wchodzi tam w rezonans. Trudne akustycznie pomieszczenie, ktorego nie da się gruntownie przebudować ze wzgledu na to, że w koncu to ...salon.
Oczywiscie jak to przy kazdej mojej wizycie u kolegi nie omieszkalismy trochę poprzerzucać trochę wzmacniaczy, ciężkich wzmacniaczy....:). A Piotrek ma ich kilka...
Nie bylo zaskoczeniem, że najlepiej z Evo wypadły zestawy dzielone sansui. Miedzy innymi B2105 zC2105. Granie na wysokim poziomie. Mozna było nawet zapomnieć o pomrukujacym czasem basie.
Ale rewolucja nastapiła po przeniesieniu Evo do znacznie mniejszego gabinetu( okolo 20m2) ale powiekszonego o bardzo wysoki sufit. Tu Evo z 2105 rozwineło skrzydła. Nie ma sensu opisywać sceny czy poszczególnych pasm. Evo zagrały dokladnie tak jak wyglądają i dźwiek byl rownie szlachetny jak materiały z ktorych zrobiono kolumny. W końcu revelatory zagrały tak jak powinny zagrać. Czuć je klatką piersiową. Fala generowana przez nie byla odczuwalna tak jak na dobrze naglosnionym koncercie.
Pozostaje mi pogratulować YB konstrukcji jak i obecnemu właścicielowi zestawienia. Evo znałem, a teraz poznalem jeszcze lepiej, i coraz bardziej podobają mi się. Z wrażenia nie zrobiłem zdjęć ;)


#1375 Użytkownik nie jest zalogowany   jarrro

  • Użytkownicy
  • 584 postów
  • Rejestracja: 17.05.2010

Napisano 14.07.2018 - 22:22

Zadam trudne pytanie. Zapewne nikt nie udzieli odpowiedzi...
Co tracę, posiadając Pylon Diamond 25, a nie Zephyr? Czym się różnią?
Pozdrawiam serdecznie
jarrro

#1376 Użytkownik nie jest zalogowany   zibii

  • Użytkownicy
  • 369 postów
  • Rejestracja: 04.10.2007

Napisano 15.07.2018 - 00:46

Jarrro
Jak nie posłuchasz to się nie dowiesz co tracisz.
Różnica przetworników spora.

Użytkownik zibii edytował ten post 15.07.2018 - 00:47


#1377 Użytkownik nie jest zalogowany   Sonic990

  • Użytkownicy
  • 746 postów
  • Rejestracja: 24.10.2015

Napisano 15.07.2018 - 06:29

Wyświetl postUżytkownik jarrro dnia 14.07.2018 - 22:22 napisał

Zadam trudne pytanie. Zapewne nikt nie udzieli odpowiedzi...
Co tracę, posiadając Pylon Diamond 25, a nie Zephyr? Czym się różnią?

Nie opłacasz dystrybucji i marketingowców więc naturalnie za sporo niższą cene możesz dostać sporo lepszy towar :)
Kupująć kolumny od takiej firmy jak np JBL wiesz ile kasy jest zjadane po drodze?
Różne rzeczy uszczęśliwiają różnych ludzi.

#1378 Użytkownik nie jest zalogowany   rafal735r

  • Użytkownicy
  • 12250 postów
  • Rejestracja: 31.10.2007

Napisano 15.07.2018 - 10:26

Wyświetl postUżytkownik jarrro dnia 14.07.2018 - 22:22 napisał

Zadam trudne pytanie. Zapewne nikt nie udzieli odpowiedzi...
Co tracę, posiadając Pylon Diamond 25, a nie Zephyr? Czym się różnią?
Najpierw zmień amplituner na normalny wzmacniacz, bo będziesz tak szukał do końca życia. Wykorzystaj najpierw potencjał plonów. Wyciągnij wnioski czego ci brakuje lub co jest nie tak i w tedy szukaj kolumn.
Onkyo....Denon....Music Hall....Burmester....BMN....Sony....Straight Wire....Supra....Sommer....Canare

#1379 Użytkownik nie jest zalogowany   Staś_44798

  • Użytkownicy
  • 2737 postów
  • Rejestracja: 25.08.2015

Napisano 15.07.2018 - 10:34

Wyświetl postUżytkownik rafal735r dnia 15.07.2018 - 10:26 napisał

Wykorzystaj najpierw potencjał plonów

Dokładnie tak...
Trójmiasto...
"Audio to bardzo indywidualna sprawa i to co jednego męczy, drugiemu się podoba..."

#1380 Użytkownik nie jest zalogowany   jarrro

  • Użytkownicy
  • 584 postów
  • Rejestracja: 17.05.2010

Napisano 15.07.2018 - 12:09

Nie mam amplitunera. Wzmacniacz Audio Gd Precision 2.
Pozdrawiam serdecznie
jarrro





Użytkownicy przeglądający to forum: 1

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych


    Google (1)

Audiostereo Magazyn

baner image
 
Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

Na naszej stronie wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej - więcej o tym w Naszej polityce prywatności. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies, umieszcza je w pamięci Twojego urządzenia.

Akceptuję   Zmiana ustawień