Skocz do zawartości
IGNORED

Dlaczego wąskie słupkowe kolumny z bass-refleksem zdominowały świat? Kto za to odpowiada? D'Apollito?


VoiceKraft
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Duże, ale powiedzmy że średnio wyrafinowane kolumny, zniknęły ze średnich serii producentów hi-fi w związku z dwoma rzeczami - raz że kobiety, a dwa - trend migracji do duzych miast i mieszkania w blokach. Dodałbym jeszcze może propagandę systemów KD sub-sat, choć tu to naprawdę trzeba mieć drewniane ucho ew. duże ciśnienie na ustawność (a więc jednak kobiety), bo pogodzenie 10cm głośniczków z podziałem sub-sat przy 80Hz (żeby sub nie zaburzał lokalizacji) to zwyczajna niemożliwość.

Tym niemniej jak się patrzy na pomiary takich dużych ale przystępnych kolumn z dawniejszych czasów, to dochodzimy jednak do wniosku, że do poprawności było im daleko - "bucenie" rezonansami, mody własne (podbarwiające harmonicznymi) w pasmie przetwarzanym, drgania ścianek.

Znając się trochę na technice głośnikowej stwierdzam, że kolumny łączące zalety "kompaktów" i "szaf" daje się zrobić od stosunkowo niedawna. Problem w tym, że takie możliwości pojawiły się już po rezygnacji producentów z dużych kolumn w przystępnych seriach, i co najgorsze po wejściu kompresji dynamiki szerokim frontem do nagrań. Tak więc doszedł trzeci powód przeciwko dużym kolumnom (oprócz kobiet i małych mieszkań) - żeby cieszyć się brzmieniem dużych, ale poprawnych kolumn, trzeba szukać niszowych (albo starych) nagrań z minimalną kompresją.

Tak więc producenci nie mają wyboru - przedsięwzięcie polegające na seryjnej produkcji dużych, ale solidnych kolumn się nie opłaci, nawet gdyby zaoferować  takowe w cenie 10 tysi, obawiam się że nie znajdzie się tylu klientów żeby opłacało się robić wszystkie inwestycje w produkcję seryjną i zbijanie w ten sposób ceny. Bo po doliczeniu podatków, dystrybucji i serwisu trudno byłoby zejść poniżej tych 10tys, nawet robiąc w dużej serii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że jednak moda jest kluczem zmian... i matriarchat. Oczywiście to nie jest reguła, ale wszystko idzie mniej więcej dekadami - nowe pokolenie, inne pomysły, mody, inna wrażliwość - to chyba wziąłbym pod uwagę najpierw. Kompresja dynamiki większa, bo 'życie' jest 'głośniejsze' i bardziej s-f niż kiedyś, a na pewno mniej harmonijne, ale za to bardziej rytmiczne. Generalnie jest więcej hałasu, to i 'głośniej się gra'. Nie zapominajmy też, że maniaków hi-endowej jakości dżwięku jest mniej więcej tylu, co maniaków jazzu - czyli w skali globalnej totalna nisza. Zresztą wśród samych muzyków zdarzają się ignoranci dżwiękowi lub brzmieniowi jak ktoś woli - ludzie niewrażliwi na niuanse i kulturę brzmienia, więc można sobie wyobrazić 'średnią podejścia' do tego zagadnienia po stronie odbiorczej. Już dawno temu pisałem i sam jestem jestem za ideą, że jednak 'projekt własny' rozwiązuje większość audiofilskich problemów. Wcale nie jest tanio, ale dobrze i z uwzględnieniem własnych warunków - wszystkich warunków dotyczących projektu. Pamiętam, że mój pierwszy krok aby uzyskać jakąkolwiek poprawę brzmienia Altusów120, to powiększenie pojemności całej kolumny i lepsze wytłumienie w środku.

Parker's Mood

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W miarę częste obcowanie z muzyką na żywo spowodowało u mnie zupełnie inne podejście do audio - dalej z pełnym szacunkiem, ale już z o wiele większym dystansem, chociaż 'większym' to może nie jest najlepsze określenie - powiedziałbym z zupełnie innym dystansem, innej jakości... jeżeli tak w ogóle można nazwać 'dystans' do czegoś.

Parker's Mood

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Chicago napisał:

Kompresja dynamiki większa, bo 'życie' jest 'głośniejsze' i bardziej s-f niż kiedyś, a na pewno mniej harmonijne, ale za to bardziej rytmiczne. Generalnie jest więcej hałasu, to i 'głośniej się gra'.

Jak ktoś uwierzy w propagandę mikrych głośniczków, to potem musi mieć kompresję żeby usłyszeć cokolwiek. Szkoda tylko, że to się staje opcją domyślną robienia nagrań.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwróciłbym też uwagę na to, jak szybko odbiorca/słuchacz przyzwyczaja się do 'złego' - sam się na tym łapię. CIMP Records - prawie 100% muzyki akustycznej, improwizowanej i bardzo dużo ciekawych tytułów - minimalny stopień kompresji, jak najmniej poprawiaczy i uszlachetniaczy dżwięku podczas produkcji, można powiedzieć 'pure organic sound'! I co? A no to, że jak zaczynam słuchać tych wszystkich 'nieskompresowanych' rzeczy, niejednokrotnie genialnych artystycznie, to brzmieniowo nie jestem do końca przekonany i usatysfakcjonowany, oczywiście pozornie i podświadomie. Brakuje mi tam, powiedziałbym - 'dociążenia' brzmienia. A przecież jest tam prawie 100% prawdy, a jednak...??? To 'wszechstronny hałas' stworzył nowy, głośny sposób nagrywania i odtwarzania. Oczywiście zacząłbym od żródła 'niepokoju', czyli od 'głośno' grających muzyków i ignorancji brzmieniowej, tej realnej. Znak cywilizacji?

Edytowane przez Chicago
Edyt Zapominalski

Parker's Mood

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, misiomor napisał:

Jak ktoś uwierzy w propagandę mikrych głośniczków, to potem musi mieć kompresję żeby usłyszeć cokolwiek. Szkoda tylko, że to się staje opcją domyślną robienia nagrań.

Mniejsze głośniki to lepsza stereofonia dzięki ograniczeniu błędów fazy, a kiedy zaokrąglone brzegi likwidują dyfrakcję to można poczuć się w szóstym niebie ( szóstym a nie siódmym bo jednak słaby bas)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
27 minut temu, kutaxon700 napisał:

Mniejsze głośniki to lepsza stereofonia dzięki ograniczeniu błędów fazy, a kiedy zaokrąglone brzegi likwidują dyfrakcję to można poczuć się w szóstym niebie ( szóstym a nie siódmym bo jednak słaby bas)

Porównywałem kiedys wykres moich piździkow 2x13cm grających od 33Hz vs prawilne 30 parę cm z jednego głośnika w porządnej vintage kolumnie i wykresy się praktycznie nakładają 😉 więc niekoniecznie musi być mało basu z cienkich słupków 😁

Pomoc dla Alana 1%KRS 0000037904(32459 MAŁECKI ALAN)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Mniejsze głośniki to lepsza stereofonia dzięki ograniczeniu błędów fazy, a kiedy zaokrąglone brzegi likwidują dyfrakcję to można poczuć się w szóstym niebie ( szóstym a nie siódmym bo jednak słaby bas)

Skad to ograniczenie bledow fazy przez mniejsze glosniki?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
46 minut temu, kutaxon700 napisał:

Mniejsze głośniki to lepsza stereofonia dzięki ograniczeniu błędów fazy, a kiedy zaokrąglone brzegi likwidują dyfrakcję to można poczuć się w szóstym niebie ( szóstym a nie siódmym bo jednak słaby bas)

Jakoś jednak Audio Physic wycofali się ze swoich super-wąskich kolumn i przeszli na trochę szersze.

17 minut temu, marcinmarcin napisał:

Porównywałem kiedys wykres moich piździkow 2x13cm grających od 33Hz vs prawilne 30 parę cm z jednego głośnika w porządnej vintage kolumnie i wykresy się praktycznie nakładają 😉 więc niekoniecznie musi być mało basu z cienkich słupków 😁

Wykres SPL to nie wszystko. Dobrze też zdawać sobie sprawę z ograniczeń metody pomiarowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, misiomor napisał:

Jakoś jednak Audio Physic wycofali się ze swoich super-wąskich kolumn i przeszli na trochę szersze.

Wykres SPL to nie wszystko. Dobrze też zdawać sobie sprawę z ograniczeń metody pomiarowej.

Są jeszcze charakterystyki wodospadowe i damping factor, jeśli będzie potężny bas ze 130mm mogą one ale nie muszą, wyglądać nieciekawie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, misiomor napisał:

Wykres SPL to nie wszystko. Dobrze też zdawać sobie sprawę z ograniczeń metody pomiarowej

Większe mają mniejsze zniekształcenia na basie poniżej 40Hz, ale mniejsze z kolei są jakby szybsze 😉

Pomoc dla Alana 1%KRS 0000037904(32459 MAŁECKI ALAN)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
8 godzin temu, Krak_oN napisał:

Ostatnio Magnat zaczął wypuszczać tego typu kolumny w jeszcze rozsądnych cenach ale ponoć wymagają tuningu zwrotnicy żeby wydobyć z nich jakość w pełnym potencjale jaki drzemie w tym rozmiarze

Cerwin Wega coś podobnego robi . 

cerwin_2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, marcinmarcin napisał:

Większe mają mniejsze zniekształcenia na basie poniżej 40Hz, ale mniejsze z kolei są jakby szybsze 😉

Dlatego na subbas stosuje się większe drivery, a na midbas mniejsze, ale mniejsze nie musi oznaczać małe. Dobry układ, to 15 cali na subbas i 10 cali na midbas. Wersja oszczędniejsza, to 12 cali subbas i 8 cali midbas. Poniżej to już lepiej słuchawki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
7 godzin temu, marcinmarcin napisał:

Większe mają mniejsze zniekształcenia na basie poniżej 40Hz, ...

Powiało optymizmem. Jednak kiedy robię 3-way z 18cm średniotonowcem, staram się nie schodzić z podziałem poniżej 200Hz, mimo że mógłbym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co ma do tego d'Appolito?

To szczególny przypadek "słupkowej kolumny", bo ani wszystkie wąskie słupki nie są w układzie symetrycznym, ani wszystkie symetryczne nie muszą być d'Appolito.

Przecież w d'Appolito nie chodzi tylko o symetryczne rozmieszczenie przetworników, ale szczególną cechą tej koncepcji jest podział pasma w częstotliwości takiej, w której zrównują się kąty rozpraszania dźwięku przez głośniki przetwarzające poszczególne pasma. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
7 godzin temu, misiomor napisał:

Powiało optymizmem. Jednak kiedy robię 3-way z 18cm średniotonowcem, staram się nie schodzić z podziałem poniżej 200Hz, mimo że mógłbym.

Ja mam pytanie odnośnie tego jak słychać przy różnych podziałach zwrotnicy . Robię kolumny i koncepcja jest taka . Kolumna o obudowie zamkniętej głośnik nisko tonowy średnica 38 centymetrów , dwa głośniki średniotonowe--- d,Appolito z jednym wysokim ( średnica średnich 16-18 centymetrów) . I teraz tak chcę mieć przełączną mechanicznie zwrotnicę , przełączanie częstotliwości podziału  np. w obrębie  oktawy . Niech by było że jest 180Hz , 250 Hz, 380Hz. Jaki będzie efekt dźwiękowy ? czego mogę się spodziewać przy przełączaniu zwrotnicy . Jaki będzie efekt jeżeli będzie też przełączane nachylenie zwrotnic np. 6-12-18 dB? (oczywiście będą też przełączane zwrotnice miedzy średnimi i wysokimi). Głownie chodzi mi o to czy to będzie słychać ? , elektryczno pomiarowe tematy ogarnę jakoś. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, berkut napisał:

Ja mam pytanie odnośnie tego jak słychać przy różnych podziałach zwrotnicy . Robię kolumny i koncepcja jest taka . Kolumna o obudowie zamkniętej głośnik nisko tonowy średnica 38 centymetrów , dwa głośniki średniotonowe--- d,Appolito z jednym wysokim ( średnica średnich 16-18 centymetrów) . I teraz tak chcę mieć przełączną mechanicznie zwrotnicę , przełączanie częstotliwości podziału  np. w obrębie  oktawy . Niech by było że jest 180Hz , 250 Hz, 380Hz. Jaki będzie efekt dźwiękowy ? czego mogę się spodziewać przy przełączaniu zwrotnicy . Jaki będzie efekt jeżeli będzie też przełączane nachylenie zwrotnic np. 6-12-18 dB? (oczywiście będą też przełączane zwrotnice miedzy średnimi i wysokimi). Głownie chodzi mi o to czy to będzie słychać ? , elektryczno pomiarowe tematy ogarnę jakoś. 

Sam pomysl teoretycznie jest dobry, ale podejzewam, ze nie jestes tego swiadom, jak kompleksowa jest realizacja takiego projektu na bazie analogowych/pasywnych zwrotnic. 

Primo

Jesli chcesz uwzglednic:

- rozne czestotliwosci podzialu

- rozne typy filtrow

- rozne stromosci filtrow

to musisz zbudowac kilkanascie/kilkadziesiat zwrotnic. Jest to "materialowo/kosztowo" olbrzymi naklad

Sekundo

Aby je sensownie porownywac, musisz miec mozliwosc szybkiego przelanczania miedzy nimi. Nasza "pamiec dzwiekowa" jest bardzo krotka i nie pozwala na wychwycenie i zapamietanie roznic na dluzszy czas. Nie mozesz po prostu przebudowywac tej samej zwrotnicy. Zanim ja przebudowales, juz "zapomniales" jak brzmiala poprzednia. Czyli musial bys miec wiele zwrotnic gotowych i miec jakis superduper przelacznik

 

Calosc uwazam za nie realistyczna

 

Ale...

 

Jest to znakomity pomysl i prosty do zrealizowania projekt w oparciu o aktywna technike cyfrowa.

 

Dokladnie to co masz na mysli, robilem juz dziesiatki, setki razy!.

Poprzez uzycie aktywnych zwrotnic (mam aktywny wielodrozny zestaw, sterowany komputerowym DSP) moge zaprogramowac nieskonczona ilosc setupow, Kazdy z nich to inna kombinacja parametrow:

- czestoliwosci podzialu

- stromosc

- typ filtra

- opoznienia

- poziom glosnosci

I to wszystko:

1) bez koniecznosci jakichkolwiek zmian w "hardware" -> zero kosztow

2) z mozliwoscia szybkiego porownywania tych setupow. Wybor dowolnego setupu to tylko "jedno klikniecie mysza".
Tylko przy takim szybkim przelanczaniu mozesz uchwycic niuanse w roznym brzmieniu poszczegolnych setupow

 

Apropos czy bedzie slychac roznice i czego mozna sie spodziewac?

patrz powyzej -> bedzie slychac 🙂

A co bedzie slychac?

Generalnej odpowiedzi nie ma. To zalezy od uzytych przetwornikow i typu muzyki.

Podam tylko jeden przyklad (moj zestaw)

Podzial miedzy wooferem (18") i midwooferem (12"). Wyprobowane kombinacje: 60Hz, 70Hz, 80Hz..... 120Hz, 140Hz..

Te nizsze podzialy (60-90Hz) brzmia naturalniej (glosy sa nie "podkolorowane")

Te wyzsze podzialy (120-150Hz) sa bardziej "punchy", dobre do muzyki EDM 

 

A najlepsze w tym wszystkim: na koncu wcale nie musze sie decydowac na jedna okreslona "zwrotnice"! Aktualnie uzywam rownoczesnie 9 setupow i przelanczam je w zaleznosci od potrzeb/smaku 🙂   

Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
47 minut temu, xajas napisał:

Sam pomysl teoretycznie jest dobry, ale podejzewam, ze nie jestes tego swiadom, jak kompleksowa jest realizacja takiego projektu na bazie analogowych/pasywnych zwrotnic. 

Primo

Jesli chcesz uwzglednic:

- rozne czestotliwosci podzialu

- rozne typy filtrow

- rozne stromosci filtrow

to musisz zbudowac kilkanascie/kilkadziesiat zwrotnic. Jest to "materialowo/kosztowo" olbrzymi naklad

Sekundo

Aby je sensownie porownywac, musisz miec mozliwosc szybkiego przelanczania miedzy nimi. Nasza "pamiec dzwiekowa" jest bardzo krotka i nie pozwala na wychwycenie i zapamietanie roznic na dluzszy czas. Nie mozesz po prostu przebudowywac tej samej zwrotnicy. Zanim ja przebudowales, juz "zapomniales" jak brzmiala poprzednia. Czyli musial bys miec wiele zwrotnic gotowych i miec jakis superduper przelacznik

 

Calosc uwazam za nie realistyczna

 

Ale...

 

Jest to znakomity pomysl i prosty do zrealizowania projekt w oparciu o aktywna technike cyfrowa.

 

Dokladnie to co masz na mysli, robilem juz dziesiatki, setki razy!.

Poprzez uzycie aktywnych zwrotnic (mam aktywny wielodrozny zestaw, sterowany komputerowym DSP) moge zaprogramowac nieskonczona ilosc setupow, Kazdy z nich to inna kombinacja parametrow:

- czestoliwosci podzialu

- stromosc

- typ filtra

- opoznienia

- poziom glosnosci

I to wszystko:

1) bez koniecznosci jakichkolwiek zmian w "hardware" -> zero kosztow

2) z mozliwoscia szybkiego porownywania tych setupow. Wybor dowolnego setupu to tylko "jedno klikniecie mysza".
Tylko przy takim szybkim przelanczaniu mozesz uchwycic niuanse w roznym brzmieniu poszczegolnych setupow

 

Apropos czy bedzie slychac roznice i czego mozna sie spodziewac?

patrz powyzej -> bedzie slychac 🙂

A co bedzie slychac?

Generalnej odpowiedzi nie ma. To zalezy od uzytych przetwornikow i typu muzyki.

Podam tylko jeden przyklad (moj zestaw)

Podzial miedzy wooferem (18") i midwooferem (12"). Wyprobowane kombinacje: 60Hz, 70Hz, 80Hz..... 120Hz, 140Hz..

Te nizsze podzialy (60-90Hz) brzmia naturalniej (glosy sa nie "podkolorowane")

Te wyzsze podzialy (120-150Hz) sa bardziej "punchy", dobre do muzyki EDM 

 

A najlepsze w tym wszystkim: na koncu wcale nie musze sie decydowac na jedna okreslona "zwrotnice"! Aktualnie uzywam rownoczesnie 9 setupow i przelanczam je w zaleznosci od potrzeb/smaku 🙂   

Nie będzie kilku zwrotnic jako całości. Bedzie "cewka" jako pojedyńcza cewka z odczepami . Czyli jedna cewka z 9 oczepami załatwia 3 podziały częstotliwości i 3 nachylanie .  Przy kondensatorze przełączniki zwierają równolegle kondesatatory . Czyli "kondesator " jest sekcją kilku -kilkunastu  kondesatorów . Samych takich sekcji kondenastoró i cewek będzie tyle ile wymagają podziały zwrotnic . Prząłączanie szybkie jest problemem , trzeba przełączyć kilkanaście przełączników przy sprzęcie niegrającym . No myślałem chwilę i przekaźnikach i sterowaniu pilotem , ale dałem sobie spokój z komplikacją techniczną . Co do aktywnych kolumn , to jestem za cienki do takiej konstrukcji . Ale w kolumnie i tak będą wyprowadzone połączenia dla każdego głośnika i zwrotnic dla celów pomiarowych , czyli teoretycznie mógłbym podłączyć coś co jest potrójnym wzmacnieczem mocy z jakimś sterowaniem . Koszty samej zwrotnicy będą odpowiednie , drut nawojowy na kilogramy , kondesatory , przełączniki . Dla mnie kolumna to najważniejszy element , dlatego takie poświecenie , nie wnikam w DACe , kabelki, napędy . Dla mnie istotne jest tylko: kolumny -pokój i zwykły wzmacniacz -cała reszta to nieistotne drobiazgi .

22 minuty temu, slawek.xm napisał:

podaj prosze dokladne oznaczenie głosnika 38cm

Handlarze nazywają ten głośnik pod-niskotonowym . 15 cali to coś koło 37,5-38 centymetrów

https://www.poweraudio.pl/dayton-audio-rss390hf-4-15-reference-hf-subwoofer-4-ohm-black-alu-cone-pe-295-468-p-2760.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
15 minut temu, berkut napisał:

Handlarze nazywają ten głośnik pod-niskotonowym . 15 cali to coś koło 37,5-38 centymetrów

https://www.poweraudio.pl/dayton-audio-rss390hf-4-15-reference-hf-subwoofer-4-ohm-black-alu-cone-pe-295-468-p-2760.html

Bardzo fajny glosnik na bas , ale osobiście nie robilbym podzialu wyżej niz 200hz filtrem elekrycznie 3 rzędu

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, berkut napisał:

dwa głośniki średniotonowe--- d,Appolito z jednym wysokim ( średnica średnich 16-18 centymetrów) . I teraz tak chcę mieć przełączną mechanicznie zwrotnicę

To nie będzie już d'Appolito tylko układ symetryczny. Patrz powyzej- pisałem, na czym polega układ d'Appolito. Jeśli częstotliwość podziału jest przełączana, układ nie będzie spełniał podstawowego założenia tej koncepcji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
21 minut temu, porlick napisał:

To nie będzie już d'Appolito tylko układ symetryczny. Patrz powyzej- pisałem, na czym polega układ d'Appolito. Jeśli częstotliwość podziału jest przełączana, układ nie będzie spełniał podstawowego założenia tej koncepcji.

Trochę źle napisałem . Optycznie będzie kolumna wyglądać jak d,Appolito . Akustycznie nie będzie tego efektu . Wzoruje się trochę na tych kolumnach i przez to to przejęzyczenie . Tyle że w moich głośniki mają  być ustawianie w dwu osiach , w tych na zdjęciu jest tylko jedna oś ruchoma ( już tu wstawiłem na forum  post o tych ruchomych osiach kolumn) . W tych na zdjęciu , głośnik niskotonowy jest ruchomy względem podstawy , ja uproszczę konstrukcje , cala podstawa będzie pochylana razem z kolumną na trzech śrubach (takie jakby kolce na śrubach 12 mm). Czyli kolumna trzy-drożna , czterogłośnikowa  , pasywna , obudowa zamknięta z regulacją mechaniczną  zbieżności osi i fazy .

https://www.focal.com/fr/home-audio/enceintes-haute-fidelite/utopia-iii-evo/enceintes-colonnes/stella-utopia-em-evo

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, slawek.xm napisał:

Bardzo fajny glosnik na bas , ale osobiście nie robilbym podzialu wyżej niz 200hz filtrem elekrycznie 3 rzędu

To jest subwooferowy driver z ciężką membraną, przewidziany do pracy max do 100hz.

Ten driver ma 3x lżejszą membranę, jest szybszy i bardziej do muzyki niż do subwoofera. 
https://aespeakers.com/shop/td/td15x/

Są też inne wersje z serii TD.

Edytowane przez sly30
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, sly30 napisał:

To jest subwooferowy driver z ciężką membraną, przewidziany do pracy max do 100hz.

Ten driver ma 3x lżejszą membranę, jest szybszy i bardziej do muzyki niż do subwoofera. 
https://aespeakers.com/shop/td/td15x/

Są też inne wersje z serii TD.

Ja robię kolumny w obudowie zamkniętej . Ten głośnik który podałem ma takie parametry

Qts 0,42

Fs 18 Hz

Vas 281

Z tego co liczyłem teoretycznie, on mógłby się nadawać do obudowy zamkniętej ( mówimy tylko o teoretycznych wyliczeniach , nie o stanie faktycznym i pomiarach ). Tak czy siak kieruję się "teoretyczną teorią" przy wyborze.  Te co podałeś obadam  (jeszcze nie kupiłem głośników, mogę zmienić na inny-tyle że ja korzystam z głośników "tanich"-żadnych takich co sztuka kosztuje 5 000 ). Też mam obawy co do głośnika nazwanego pod-niskotonowy użyty jako niskotonowy .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
11 godzin temu, sly30 napisał:

To jest subwooferowy driver z ciężką membraną, przewidziany do pracy max do 100hz.

Słyszałem go w systemie z podziałem znacznie wyżej. Grało.

19 godzin temu, porlick napisał:

Przecież w d'Appolito nie chodzi tylko o symetryczne rozmieszczenie przetworników, ale szczególną cechą tej koncepcji jest podział pasma w częstotliwości takiej, w której zrównują się kąty rozpraszania dźwięku przez głośniki przetwarzające poszczególne pasma. 

Pierwotnie p. Józef d'Appolito wymagał żeby odległość między głośnikami niższej drogi była nie większa niż jakiś tam ułamek długości fali częstotliwości podziału. Ponieważ jednak było to kompletnie nierealizowalne na typowych głośnikach, poluzował wymagania i o ile dobrze pamiętam (jakiś wywiad, chyba w "Audio") to objął swoim patronatem wszystkie układy symetryczne z jednakowym wysterowaniem głośników zewnętrznych.

16 godzin temu, berkut napisał:

Ja mam pytanie odnośnie tego jak słychać przy różnych podziałach zwrotnicy . Robię kolumny i koncepcja jest taka . Kolumna o obudowie zamkniętej głośnik nisko tonowy średnica 38 centymetrów , dwa głośniki średniotonowe--- d,Appolito z jednym wysokim ( średnica średnich 16-18 centymetrów) . I teraz tak chcę mieć przełączną mechanicznie zwrotnicę , przełączanie częstotliwości podziału  np. w obrębie  oktawy . Niech by było że jest 180Hz , 250 Hz, 380Hz. Jaki będzie efekt dźwiękowy ? czego mogę się spodziewać przy przełączaniu zwrotnicy . Jaki będzie efekt jeżeli będzie też przełączane nachylenie zwrotnic np. 6-12-18 dB? (oczywiście będą też przełączane zwrotnice miedzy średnimi i wysokimi). Głownie chodzi mi o to czy to będzie słychać ? , elektryczno pomiarowe tematy ogarnę jakoś. 

Jestem pesymistą co do ogarnięcia dolnego podziału przez człowieka bez dużego doświadczenia w projektowaniu kolumn 3-way. MLS nie sięga, nearfield jest wredny, ogólnie najważniejsze to zdawać sobie sprawę z ograniczeń pomiarów, a trzeba ogarnąć jeszcze Baffle Step.

Ja bym zaczął od przestudiowania projektu SB12.3 Zaph'a (koncepcyjnie bardzo podobny).

http://zaphaudio.com/SB12.3/

Chociaż osobiście wolałbym dać w nim średniotonowce 4ohm szeregowo - taniej wyjdzie kompensacja ich rezonansu i nie trzeba będzie aż tak silnie tłumić.

W tym projekcie równowaga tonalna (łącznie z tym nieszczęsnym Baffle Step) jest zrobiona dobrze pod lekko większe pomieszczenia. Dopiero w mniejszych zastanawiałbym się nad niższą BSC.

Edytowane przez misiomor
poprawienie linku
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, sly30 napisał:

To jest subwooferowy driver z ciężką membraną, przewidziany do pracy max do 100hz.

Ten driver ma 3x lżejszą membranę, jest szybszy i bardziej do muzyki niż do subwoofera. 
https://aespeakers.com/shop/td/td15x/

Są też inne wersje z serii TD.

1. kolega nie robi 4-way

2. patrz na wytrzymalośc mocowa głosników z którymi ten kafar bedzie pracował

3. popatrz na impedancję w ktorym miejscu jest pierwszy ząbek

4. napisałem max 200hz z tego wzgledu ,że kolega chce dzielic nawet powyżej 300hz

5. podzial na 200hz z dwoma osiemnastakami nie bedzie blędem pod warunkiem dośc ostrego filtra oczywiście wg mnie

6. prze symuluj sobie podzial na 100hz drugim rzędem i podzial na 200hz 3 rzędem i wyciagnij wnioski do jakiej częstotliwości głosnik bedzie udzielal sie na charakterystyce wypadkowej

poza tym zapoznałem sie dogłębnie z ofertą glosników AE

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.