Skocz do zawartości

FAQ: Akustyka pomieszczenia

'

Wstęp i zapoznanie z tematyką.


Jakość dźwięku słyszanego w pokoju odsłuchowym nie zależy tylko od klasy sprzętu audio.  Znaczący wpływ ma tutaj również ustawienie głośników, położenie miejsca odsłuchowego, gabaryty pokoju oraz użyte materiały wykończeniowe, wreszcie psychoakustyczne zdolności do postrzegania i odróżniania dźwięków samego słuchacza.
     Niestety, właściwości pokoju odsłuchowego często schodzą na dalszy plan, a nacisk zwykle kładzie się na jak najwyższą klasę sprzętu audio. W przypadku budżetowych zestawów audio takie podejście z reguły się sprawdza – kolejne inwestycje zauważalnie podnoszą jakość dźwięku. Z czasem dochodzimy jednak do punktu, w którym wydając coraz większe kwoty osiągamy coraz mniejszą poprawę brzmienia. Kupno drogich wzmacniaczy i źródeł dźwięku o jak najmniejszym poziomie szumów i zniekształceń rzędu 0,01%, głośników o jak najrówniejszym paśmie odtwarzania (+/-3dB), drogich kabli głośnikowych, sygnałowych czy zasilających może nie przynieść praktycznie żadnej poprawy, jeżeli nie zajęliśmy się aranżacją pomieszczenia odsłuchowego.

     Wszystkie problemy związane z akustyką wnętrz są spowodowane przez odbicia fal dźwiękowych od ścian, podłogi i sufitu. W pomieszczeniach takich jak audytoria czy sale sportowe duże odległości między ścianami oraz między podłogą i sufitem powodują bardzo wyraźny efekt echa. Powierzchnie odbijające są rozległe, dzięki czemu fala dźwiękowa może się dłużej odbijać nim całkowicie wygaśnie. Po klaśnięciu w dłonie w takim pomieszczeniu może minąć nawet kilkanaście sekund zanim dźwięk kompletnie się wyciszy. Nietrudno się domyślić, że słuchanie muzyki w takim pomieszczeniu nie należy do przyjemnych doznań. W typowym salonie czy dedykowanym pokoju odsłuchowym odległości między ścianami są zbyt małe, aby stworzyć długie echo. Najczęściej takie pomieszczenia są zdominowane przez pogłos w rejonie średnich częstotliwości. Można to stwierdzić chodząc po pokoju i klaszcząc w dłonie. Niestety dużo poważniejsze problemy występują przy niskich częstotliwościach, a tego nigdy nie usłyszymy klaszcząc w dłonie.

W średniej wielkości umeblowanym pokoju dystans kolumna - słuchacz wynosi zazwyczaj dwa metry. Przy tej odległości 50% dźwięków docierających do słuchacza pochodzi z odbić (w miejscu gdzie poziom dźwięku odbitego jest równy poziomowi dźwięku docierającego bezpośrednio). Wspomniane odbicia powodują zmiany fazy, nieliniowość charakterystyki częstotliwości, „agresywne” wysokie tony, słabe kreowanie źródeł pozornych i całą resztę złych aspektów grania, w tym także buczący niski bas, który ma braki w paśmie i jest słabo kontrolowany. Im dalej jesteśmy oddaleni od głośników, tym większy jest udział dźwięków odbitych, co powoduje jeszcze większe pogorszenie brzmienia.

 

 

 

Autor tekstu: Acoustic Lab




×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.