Skocz do zawartości
IGNORED

Audio mity


Rekomendowane odpowiedzi

27 minut temu, marcinmarcin napisał:

do DSP mnie zniechęcił analogowy EQ

Dobre. Kaszanka zniechęciła mnie do pierogów z serem 😉

nagrywamy.com

17 godzin temu, szymon1977 napisał:

Może to było to słynne KD, co po wyjęciu zbędnych badziewi podbili cenę i sprzedawali jako Stereo? Klient nasz pan!

Jest ten sprzęt jeszcze u mnie, nie używam go od dawna, to jest TX-SR607. Naprawdę dobry schemat końcówek mocy, zrobione na porządnych tranzystorach końcowych z pasmem do 30MHz. Zasilacz do stereo nadmiarowy, trochę mała pojemność filtrująca w zasilaczu, ale łatwo to zmodernizować. Wzmacniacze mocy klasy AB 😉.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Godzinę temu, marcinmarcin napisał:

Lata temu do DSP mnie zniechęcił analogowy EQ z suwakami  (RCA-RCA)- wpięcie kilkunastu potencjometrów do toru robiło takie zamulenie że dalsza zabawa nie miała dla mnie większego sensu.

Z nowszych rzeczy przerobiłem Apo Equalizer (doskonałe możliwości w tym aplikacja filtrów FIR do korekty fazy), ale cały czas miałem wrażenie że po instalacji Apo gra mi to trochę inaczej.

Obstawiam, że to wrażenie to tylko trauma po wpięciu w tor korektora marki Diora i zrobieniu V-ki (czy coś w tym stylu).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ten jest do sprzedania, gratis otrzymujesz bardzo ładny preset.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

13 godzin temu, slawek.xm napisał:

a tu kawałek recenzji ktora jest tyleż samo odjechana co bliska prawdzie

Sorry, ale recenzje, poza częścią pomiarową traktuję z przymrużeniem oka, ale fakt że można z nich wyczytać czy recenzentowi można wierzyć czy należy jego pisanie traktować jako grę marketingową.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

57 minut temu, przemak napisał:

Dobre. Kaszanka zniechęciła mnie do pierogów z serem 😉

Czepialstwo jak zwykle  o słówka (pierdoły) bez większego znaczenia dla istoty rzeczy 😁

12 minut temu, szymon1977 napisał:

to tylko trauma

Błyszczysz 🙂

Edytowane przez marcinmarcin

Pomoc dla Alana 1%KRS 0000037904(32459 MAŁECKI ALAN)

11 godzin temu, szymon1977 napisał:

@Lech36 i @slawek.xm zasadniczo mnie olewają.

Nigdy nikogo nie olewam, chyba że pisze niezgodnie z moją wiedzą o temacie wtedy dla świętego spokoju nie angażuję się w dialog.

Godzinę temu, marcinmarcin napisał:

DSP jako urządzenie które gdzieś trzeba wcisnąć do toru

Jeżeli ustawiasz tor wg własnego wyobrażenia (projektujesz) to DSP nie wciskasz tylko je tam w tym projekcie umieszczasz. Wszystko jest ustawione właściwie zgodnie ze sztuką.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

8 minut temu, Lech36 napisał:

Wszystko jest ustawione właściwie zgodnie ze sztuką.

Ze sztuką czy bez sztuki, ważne żeby nie psuło 🙃

Pomoc dla Alana 1%KRS 0000037904(32459 MAŁECKI ALAN)

1 godzinę temu, marcinmarcin napisał:

Zmieniać ma wyłącznie to co chcę, reszta ma zostać możliwie nietknięta

Jak w DSP nie uaktywnisz bloków regulacyjnych albo nawet przy ich uaktywnieniu nie wprowadzisz żądanej zmiany/korekty to taki tor z ustawieniami neutralnymi nie wprowadza słyszalnych zmian, dokładnie osobiście sprawdzone.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

2 minuty temu, marcinmarcin napisał:

Ze sztuką czy bez sztuki, ważne żeby nie psuło 🙃

U mnie nie psuje.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Teraz, Lech36 napisał:

U mnie nie psuje.

👍 u mnie też nie, a przynajmniej tego nie słyszę 

Pomoc dla Alana 1%KRS 0000037904(32459 MAŁECKI ALAN)

1 minutę temu, marcinmarcin napisał:

👍 u mnie też nie, a przynajmniej tego nie słyszę 

To oczywiste że zawsze rozmowa jest o słyszeniu. Pomiary nie dla wszystkich są miarodajne.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

25 minut temu, marcinmarcin napisał:

Błyszczysz 🙂

Błysnałeś to Ty cytowanym fragmentem o analogowym EQ i APO, ja tylko rzecz streściłem w kilku słowach.

-----

12 minut temu, Lech36 napisał:

Jak w DSP nie uaktywnisz bloków regulacyjnych albo nawet przy ich uaktywnieniu nie wprowadzisz żądanej zmiany/korekty to taki tor z ustawieniami neutralnymi nie wprowadza słyszalnych zmian, dokładnie osobiście sprawdzone.

Jak sprawdziłeś, na ucho? To mniej więcej jak na kroki sprawdzać, czy geodeta dobrze działkę Ci wymierzył: błąd własnych obserwacji można uznać za pomyłkę geodety. Pewnych rzeczy się nie robi, bo co najwyżej można samego siebie zrobić w balona.

Edytowane przez szymon1977

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

2 minuty temu, szymon1977 napisał:

Jak sprawdziłeś, na ucho? To mniej więcej jak na kroki sprawdzać, czy geodeta dobrze działkę Ci wymierzył.

Tak na ucho, bo na końcu to ucho odbiera bodźce ze sprzętu, ale zgadzam się że miarodajne są głównie pomiary, ale tylko ten zakres który dotyczy ludzkiego słyszenia.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

4 minuty temu, Lech36 napisał:

Tak na ucho, bo na końcu to ucho odbiera bodźce ze sprzętu...

Na ucho to ja u kumpla poprawiłem sobie o dziesiąte części dB korektorem, który nie był w tor wpięty - zmiana była subtelna ale elementarna.

Edytowane przez szymon1977

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

12 godzin temu, xajas napisał:

Do lokalizacji potrzebujemy w zaleznosci od zakresu czestotliwosci albo amplitude (patrz IID) albo czas (patrz ITD)

Gdybyś podał nieco więcej, byłoby ciut łatwiej.

Rysunek to dobra podpowiedź, dzięki za wskazanie go, ale to jeszcze za mało.

Link do 15 schematów rysunkowych o tym zagadnieniu:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Przepiszę sobie z tych schematów notatki i przemyślę moje uprzedzenia, żebym przestał błądzić.

12 godzin temu, xajas napisał:

Przeciez to nie ma nic wspolnego z lokalizacja i scena.

W monofonicznych nagraniach tez rozrozniam trabke od gitary emoji6.png

Nie zmyslaj teorii tylko poczytaj o ITD i IID

Całkiem rzeczowa porada.

Dzięki za naprowadzenie.

ITD - międzyuszna różnica czasu

IID - międzyuszna różnica natężenia

Poszukam dalej, ale muszę szukać tekstów w krajowej mowie, bo po angielsku nie ogarnę.

Chyba faktycznie wystarczają te parametry do modelu odpowiadającego rzeczywistości.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xetras
Dopisek

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

20 minut temu, xetras napisał:

ITD - międzyuszna różnica czasu

IID - międzyuszna różnica natężenia

To są dwie podstawy lokalizowania źródła dźwieku, i właśnie zniekształcenia obu można skorygować za pomocą DSP. Więc jeśli korektę wykonasz prawidłowo, to jak efektem mogłoby być pogorszenie sceny? To wykluczone!

Teraz, xajas napisał:

Dobre, typowy Przemek, to lubię 🙂

Krótko, zwięźle i na temat.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

To jest ciekawe: 

"Z percepcją źródła dźwięku związany jest tzw. efekt pierwszeństwa:

Lokalizacja dźwięku następuje na podstawie kolejności dźwięków docierających do słuchacza. Pierwszy usłyszany dźwięk określa jego kierunek, a opóźnienie dźwięku docierającego do słuchacza z danego kierunku powoduje przemieszczania się obrazu dźwiękowego."

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Przeważający z dwóch (które wystarczają) czynnik wpływający na słuch (w celu zlokalizowania).  

IID - (...intensity...) >4000Hz

ITD- (...time...) <= 1000 Hz

Łudziłem się, że lokalizacja i scena zależy od pogłosu pomieszczenia (np. garażu, piwniczki - hali, stadionu,...) - ale jednak otoczenie nie ma znaczenia w poprawności lokalizacji i scenie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

42 minuty temu, xetras napisał:

 

ITD - międzyuszna różnica czasu

IID - międzyuszna różnica natężenia

Poszukam dalej, ale muszę szukać tekstów w krajowej mowie, bo po angielsku nie ogarnę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
7 minut temu, xetras napisał:

Łudziłem się, że lokalizacja i scena zależy od pogłosu pomieszczenia (np. garażu, piwniczki - hali, stadionu,...) - ale jednak otoczenie nie ma znaczenia w poprawności lokalizacji i scenie.

Myślę, że tymi aspektami mózg nadrabia gdy IID i ITD zawodzą.

Polecam doswiadczenie: 

- siądź na karuzeli,

- zamknij oczy,

- pokręć się tochę aż stracisz orientację (a jeszcze się nie zrzygasz),

- zatrzymaj,

- wybierz dźwięk,

- wskaż go palcem,

- otwórz oczy - dokładność wskazania zadziwiająca!

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

23 minuty temu, xetras napisał:

Łudziłem się, że lokalizacja i scena zależy od pogłosu pomieszczenia (np. garażu, piwniczki - hali, stadionu,...) - ale jednak otoczenie nie ma znaczenia w poprawności lokalizacji i scenie.

I miałeś racje bo ma znaczenie. Te dodatkowe odbicia specyficzne dla otoczenia nakładające się na fale bezpośrednia, prowadząc z jednej strony do podkolorowan (czyli zmian w amplitudzie) jak i np. "wczesnych odbić" (czyli zmian w czasie), zakłócajac w ten sposób precyzję lokalizacji źródeł (fali bezpośredniej) -> rozmycie i sztuczne rozszerzenie sceny.

Ale są tacy, ktorzy są tego nie świadomi i w takim wypadku cieszą się dumnie z tego, ze maja scenę od ucha do ucha 🙂 

Edytowane przez xajas
3 minuty temu, xajas napisał:

I miałeś racje bo ma znaczenie. Te dodatkowe odbicia specyficzne dla otoczenia nakładające się na fale bezpośrednią, i prowadzą z jednej strony do podkolorowan (czyli zmian w amplitudzie) jak i np. "wczesnych odbić" (czyli zmian w czasie), zakłócajac w ten sposób precyzję lokalizacji źródeł (fali bezpośredniej) -> rozmycie i sztuczne rozszerzenie sceny.

Ale są tacy, ktorzy są tego nie świadomi i w takim wypadku cieszą się dumnie z tego, ze maja scenę od ucha do ucha 🙂 

No i przy o d s ł u c h u okazuje się, że jest prosty jednoznaczny wniosek - DSP polepsza (aby tylko te nagrane [pogłosy] uwypuklić).

Nie spodziewałem się, że wskazane 2 czynniki wystarczają do jednoznacznej lokalizacji słuchem.

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

20 hours ago, J.Jerry said:

Puszczamy sygnał przez DSP nr1 - coś tam on koryguje na 80%, puszczamy sygnał dalej na DSP nr2 i mamy dalsze 80% z tych 20 itd aż uzyskamy 99%...czyli teoretycznie jest to możliwe. Dlaczego więc stosując DSP nie uzyskujemy płaskiego pasma i całej reszty jak trzeba - ideału?

Wszystko zalezy od zastosowanych algorytmów i ilosci filtrow DSP. Zwykle lepszy algorytm wymaga wiekszej mocy obliczeniowej. Najlepsze algorytmy beda spotykane w oprogramowaniu na mocne komputery.

Procesory w typowym sprzecie audio maja ograniczona moc obliczeniowa a wiec i ograniczone mozliwosci. Ale moc procesorow powieksza sie kazdego roku dlatego powstaja coraz lepsze algorytmy i coraz wiecej filtrow jest uzywanych podczas przetwarzania. Chyba kazdy zauwazyl ze przetwarzanie DSP w dzisiejszym sprzecie jest lepsze (bardziej naturalne?) niz 20 lat temu.
A za nastepne 20 bedzie jeszcze lepsze (na poziomie tych dostepnych na najmocniejszych PC juz dzisiaj?). Zapewne z bardzie płaskim pasmem i blizsze ideałowi.

PS. Nie mam super bogatego doswiadczenie z DSP w obecnych produktach, ale na podstawie tego co słyszałem, to wydaje mi sie, ze najnaturalniejsze korekcje nigdy nie sa agresywne. Mysle, ze na tym etapie DSP moze byc dobrym pomocnikiem (w pokojach z ijak i bez adaptacji) dajacym wyraźną poprawę, ale nie nalezy na siłę dążyć do ideały tylko przy pomocy korekcji DSP.

Edytowane przez maxijazz
25 minut temu, szymon1977 napisał:

Myślę, że tymi aspektami mózg nadrabia gdy IID i ITD zawodzą.

Polecam doswiadczenie: 

- siądź na karuzeli,

- zamknij oczy,

- pokręć się tochę aż stracisz orientację (a jeszcze się nie zrzygasz),

- zatrzymaj,

- wybierz dźwięk,

- wskaż go palcem,

- otwórz oczy - dokładność wskazania zadziwiająca!

Mi rozbujanie się (a jednokierunkowe nienaturalne wirowanie to skrajny tego przykład) kojarzy się z silnym uaktywnieniem błędnika - w normalnym życiu to nie jest konieczne.

Poszukam bezpiecznej wirówki, bo huśtawka/bujawka tu nic nie da. W parku takiej jednak nie widziałem. (Karuzele do wagi i wymiarów przedszkolaka są przeznaczone i w Warszawie nie widziałem takiej dla 2 -metrowca).

Tak ogólnie - skrajne przykłady to tylko eksperymenty dalekie od codziennego funkcjonowania i nie wiem, czy cokolwiek wnoszą.

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Godzinę temu, szymon1977 napisał:

To są dwie podstawy lokalizowania źródła dźwieku, i właśnie zniekształcenia obu można skorygować za pomocą DSP. Więc jeśli korektę wykonasz prawidłowo, to jak efektem mogłoby być pogorszenie sceny? To wykluczone!

*

Krótko, zwięźle i na temat.

1.

Ano, owszem - przyznaję rację, tylko zbyt zachowawczo i opornie podszedłem do Twojej zbyt stanowczej i jednoznacznej opinii. (Niedowiarek ze mnie odnośnie obecnych algorytmów, ale to tylko kwestia nieprzyzwyczajenia).

2.

Tak, ale wymijający skrót jest nieco arogancki, lecz jednak trafny.

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

3 godziny temu, Lech36 napisał:

Jak w DSP nie uaktywnisz bloków regulacyjnych albo nawet przy ich uaktywnieniu nie wprowadzisz żądanej zmiany/korekty to taki tor z ustawieniami neutralnymi nie wprowadza słyszalnych zmian, dokładnie osobiście sprawdzone.

A kable słyszał...?

Nie słyszał.

To co Ty tam pierdzielisz o osobistym sprawdzeniu...

1 godzinę temu, xetras napisał:

Tak ogólnie - skrajne przykłady to tylko eksperymenty dalekie od codziennego funkcjonowania i nie wiem, czy cokolwiek wnoszą.

Ten eksperyment pokazuje jak zadziwiająco dokładna jest lokalizacja źródła dźwięku gdy mu wzrok nie przeszkadza.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

45 minut temu, szymon1977 napisał:

Ten eksperyment pokazuje jak zadziwiająco dokładna jest lokalizacja źródła dźwięku gdy mu wzrok nie przeszkadza.

O jeny.

Ostatnio czym innym zajmuję się.

Wydobywam teksty z niepamięci i publikuję na tekstowo.pl

Np. serial Colargol, serial Siedem stron świata, inne pieśni Gawędy, film Wielka większa największa, grecki oryginał Misirlou, do tego ostatnio coś ukraińskiego i ruskiego (Lizgunowa w antywojennej pieśni  z 2014 roku niewyemitowanej w tv do muzyki Okudżawy, ale to dopiero jest w planach).

Sporo tam błędów i niestaranności, a zdziwiło mnie że nikomu nie zależy na spisywaniu ze słuchu tekstów - choćby "Kasta pianistów" (live, 1986) - kompozycja ich perkusisty - Norberta Kozakiewicza (czyli jeszcze z 1982 roku, bo on szybko ubył ze składu Kultu)

Ta "Kasta pianistów" to fabularny psychodeliczny horror Kazika- warto tekst ocalić, ale rewerb na wokalu w 3 zwrotce powoduje kompletną niewyraźność słów, a tam wypada akurat przełom fabularny i dla całości przekazu ta zwrotka jest niezbędna. Nie wiem, jak ją ujaskrawić, żebym czytelnie wyłapał frazy.

Ad rem:

Wzrok przydaje się do finalnego rozstrzygania przód/tył(?), gdy brak różnic L/P i  dochodzący dźwięk akurat jest w tym paśmie, które nie jest wzmacniane przez małżowiny.

 

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

1 godzinę temu, Grzegorz7 napisał:

To co Ty tam pierdzielisz o osobistym sprawdzeniu...

Bo takie było, wielokrotnie powtórzone w prawidłowo techniczny sposób na sprzęcie z rynku PRO, tzn. na DCX2496 które po zainstalowaniu holenderskiej modyfikacji umożliwia precyzyjne wyrównanie głośności przy takim porównaniu domeny z wejściowym przetwornikiem A-D do domeny czysto cyfrowej. Wykonałem to osobiście dlatego "pierdzielę" o osobistym sprawdzeniu i to wielokrotnie powtórzonym. Kabli nie sprawdzam a przyczynę takiego mojego zachowania możesz znaleźć na ASR, ale niedługo będę miał pewien obraz po wymianie kabli obsługujących połączenie głośnik wzmacniacz z toru średnich i wysokich tonów aktywnego systemu cyfrowego z kabli "no name", prawdopodobnie aluminiowych pokrytych miedzią na kable z miedzi OFC firmy Oehlbach z wstrętnych Niemiec 😉. Ciekawe czy nastąpi zmiana powalająca na kolana 😉.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

1 godzinę temu, xetras napisał:

Wzrok przydaje się do finalnego rozstrzygania przód/tył(?), gdy brak różnic L/P i  dochodzący dźwięk akurat jest w tym paśmie, które nie jest wzmacniane przez małżowiny.

To zupelnie nie tak! Wzrok jest (dla człowieka) zmysłem nadrzędnym, jeśli widzisz źródło to lokalizowanie go po dźwieku zasadniczo się wyłącza. A jeśli nie widzisz?

 

 

 

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   1 użytkownik

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.