Skocz do zawartości
IGNORED

Open baffle na aktualnie dostępnych głosnikach


slawek.xm
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

W życiu nie ma idealnej symetrii  jak i jej szerokości, no może tylko chyba poza szerokimi odgrodami Troelsa 😉 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
18 minut temu, ASURA napisał:

W życiu nie ma idealnej symetrii  jak i jej szerokości, no może tylko chyba poza szerokimi odgrodami Troelsa 😉 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

obl 15 symetryczne nie są

obraz.thumb.png.c5765e9acb99f6bacdd9b0024a06ee50.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, slawek.xm napisał:

obl 15 symetryczne nie są

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nawet słoi drewna nie ma jak widać symetrycznych i rezonanse się będą różniście rozkładać 😉

 

Jak to AE mawiał; można prosto ale nie prościej

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 1.01.2023 o 22:00, slawek.xm napisał:

EXL3

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Waham sie czy zamawiac The One, a nawet kupic bez czekania w Niemczech czy zamowic te exl3. Chyba dobre sa te exl3.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Home is where the needle marks try to heal my broken heart...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, electro napisał:

Waham sie czy zamawiac The One, a nawet kupic bez czekania w Niemczech czy zamowic te exl3. Chyba dobre sa te exl3.

nie wiem nie słuchałem

pogadaj z kolegą @Jager on ma podobny układ

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez slawek.xm

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 1.01.2023 o 22:00, meloV8 napisał:

Tu nie ma co wróżyć z fusów. Kilka minut symulacji i masz odpowiedź, czy i jak zgra dany głośnik w konkretnej odgrodzie. 

Mogę prosić o rozwinięcie tematu symulacji odgrody ? w jakim konkretnie programie to robisz ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
11 minut temu, martis napisał:

Mogę prosić o rozwinięcie tematu symulacji odgrody ? w jakim konkretnie programie to robisz ?

Do prostych dipoli, możesz użyć programu Basta! lub VituixCAD. Odgrodach typu U czy H trzeba użyć bardziej zaawansowanych narzędzi np. arkusze kalkulacyjne MJK, ale trudno je zdobyć. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
18 minut temu, martis napisał:

Mogę prosić o rozwinięcie tematu symulacji odgrody ?

kilka porad

"

I've been experimenting with open baffle and 'frame type speakers over the past few years. Here are some tidbits that might be helpful for someone who is embarking on a new design and wants to get the best sound possible.

1. Less is More (*except see #2)
When it comes to baffles, less is more. That is to say that you will get the best off-axis response when you use minimal or no baffle. This is one reason why SL's LX521 is shaped like it is - minimal baffle. He showed in a recent presentation why large baffles with a small driver mounted more or less centrally is bad, acoustically speaking.

Make the baffle dimensions as close to the diameter of the driver as possible for even off-axis response. You can even use no baffle at all, the "nude driver" system. It's most useful for frequencies above 800-1k Hz where even "minimal baffle" is still too much baffle.

The downside of little to no baffle is a 6dB per octave loss at lower frequencies, below the "dipole peak" (the first peak in a dipole's response). The peak is at about +6dB WRT the inifinite baffle SPL, and below this it will drop off a 6dB/oct. When the driver is small this peak can be above 1kHz - for a 4" driver this might be as high as 2.5kHz if the driver is used "nude". This causes so much loss at lower frequencies (e.g. by 200Hz) that the driver's maximum power input or driver excursion cannot sustain output relative to the SPL near the dipole peak. There is just way too much dipole cancellation! But the best way to solve this is NOT to make the baffle larger.

A better solution to this problem is to use more and different sized drivers. Each driver can then operate in a band that is closer to the dipole peak and not too far above and below it. Again, this is one reason why SL's LX521 is 4-way. When you try to construct a system from a small full-ranger and a woofer, you have to make the baffle large so that the fullranger dipole losses are not too large at low frequencies. This leads to the off-axis response issues I mentioned above, which many builders don't seem to know about or care about but if you want your system to sound good, it's important to not go overboard with a huge (planar) baffle. Thus we are back to small baffles, large dipole losses, and the need for some kind of driver to fill in the hole between the (sub) woofer and the fullranger. This "hole" is often spanning frequencies from 150Hz to 500-750Hz. A large (e.g. 15" or 18") low Xmax, high sensitivity pro driver is perfect for this application. Because of the size of the driver cone, just put it in a planar baffle not much wider than the driver frame and you are done. Most 18" pro driver that are not designed to be a dedicated subwoofer can reach 500Hz.

2. Load that BASS!
The exception to the rule of "less is more" comes at the lowest frequencies, that is below 150Hz. Remember, we are designing a DIPOLE system so we need a dipole (sub) woofer. Otherwise the radiation pattern will change from (mid) driver to (sub) driver and it will be difficult to blend them properly. At the lowest frequencies you want a LONG front-to-back pathlength to reduce dipole cancellation as much as possible. But because the frequencies are low and wavelengths are long, the problems with large baffles do not apply here like they do for high frequencies. You can even get away with folding the baffle info a U- M- or H-frame if you know how the internal resonances of these structures will influence the response. When you fold the baffle into these shapes you are forming a short transmission line, which has a 1/4 wave resonance. You can only use the 'frame BELOW about half this resonance frequency. The resonance causes a null in the response, and the response starts falling off into this null at about half this frequency below a peak that will also form. Useful depths (one side depth) of a 'frame are from 8-16 inches, which corresponds to bandwidth up to a max of about 275Hz and 125Hz respectively.

We want to make the losses for our subwoofer as low as possible, so we might as well make the 'frame as deep as possible so that where the response is rolling off into the TL resonance null is about where we want to cross over to the next (e.g. mid) driver. This determines the "depth" dimension of our 'frame.

There will still be dipole losses at the lowest frequencies. These add on top of the driver's own high pass response (around its resonance frequency). The size of the 'frame also influences this end of the subwoofer response. It turns out that the deeper you make the 'frame the more the mass of air within the frame couples to the moving mass of the driver. When you add mass to a driver, Qts goes up and Fs goes down. Any increase in Qts is useful in a dipole woofer system because by and large the driver's own Q is relatively low (e.g. 0.5 or less) with the exceptions being "high Q" OB specific drivers. With an OB even a Qts of 1.5 is not "too high", so in this case higher is always going to be better in terms of the amount of bass energy that the 'frame can generate per Watt of input power. In fact, I find that using an H-frame maximizes this effect because there is air loading on BOTH sides of the driver. Thus I suggest that you use an H-frame type system for your subwoofer.

The last piece of the puzzle for a 'frame is how WIDE to make it. The width influences the Q of the peak in the response just below where the response is falling off into the TL resonance null I mentioned above. It also has some influence on the overall efficiency of the 'frame system and the amount of airload. When the H-frame is wide, the Q will be low. This makes it relatively easy to employ simple filtering to create the crossover and accommodating the peak is not a problem. The classic example of this is Martin King's Eminence Alpha-15 subwoofer that he describes in his 2008 (?) paper comparing planar, U-, and H-frames with this woofer. He could simply use a second order low-pass filter to both flatten the response and, along with the natural rolloff into the TL null, cross over to the mid driver. He used a ratio of about 2-to-1 of WIDTH-to-DEPTH and this worked well with only slight peaking at the crossover point to the mid for the H-frame. I suggest this ratio, or even a bit more if/when possible and when the size can be accommodated in your listening space.

So, in summary, load that subwoofer with an H-frame. The crossover point to the mid should determine the depth of the frame. Note that the depth (in inches) of 8-16 inches is on EACH SIDE of the H-frame, e.g. the total depth dimension is 16-32 inches, front-to back, plus the thickness of the baffle supporting the driver. Make the width about twice the one-side depth, or a little more (more is better here), so if you use a one-side depth of 8 inches the H-frame will be 16x16 inches internal height and width. In this case you would get roughly a cube measuring around 18-20 inches (external dims) on a side (accounting for thickness of material used to construct it.

3. In Conclusion...
From the above lines of reasoning we can conclude that at least a 3-way system is required. This is comprised of an H-frame subwoofer, a large format pro driver "midrange" from 200-700Hz in a minimal baffle, and other driver(s) covering higher frequencies. A fullranger can be used, however, better would be to sue a small (e.g. 4-6") driver nude plus a dipole tweeter such as the B&G neo 3PDR crossed over around 3.5kHz or as low as the tweeter can support the output requirement. This results in a 4-way design, however, the added complexity does improve the response and the tradeoff is worth it if you are striving for the highest sound quality in your loudspeaker designs.

These design criteria are what I currently use to design my own OB/dipole systems. "

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co tak właściwie dipol robić na paśmie wyższym niż basowym?

Dipol przede wszystkim robimy po to żeby wykorzystać zwarcie akustyczne do ograniczenia grania w dwóch kierunkach czyli minimalizacja odbić w pomieszczeniu. 

Po co puszczać pasmo które nie promieniuje już omnipolarnie, dodatkowo graniem do tyłu? Przecież to gorsza opcja niż obudowa bo mieliśmy granie w jednym kierunku a w dipolu gramy w dwóch kierunkach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A po cholerę klepać skrzynkę do góry? Jak to wygląda?!

😉

A propos tego promieniowania do tyłu; są tacy co tam kierują dodatkowy gwizdek.

Jak ma się koncepcję i wie co robi to czemu nie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
18 minut temu, martis napisał:

Po co tak właściwie dipol robić na paśmie wyższym niż basowym?

po to by utrzymac w miare stałą kierukowość dźwieku w całym zakresie częstotliwości

 

19 minut temu, martis napisał:

Dipol przede wszystkim robimy po to żeby wykorzystać zwarcie akustyczne do ograniczenia grania w dwóch kierunkach czyli minimalizacja odbić w pomieszczeniu. 

odbicia są nieodłączną cechą odgrody i wpływaja bezpośrednio na obraz dźwiekowy

zwarcie akustyczne to akurat mankament odgrody, który przy dobrej konstrukcji wpływa głównie na niedostatek basu

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli zamkniemy w skrzynce pasmo od momentu kiedy przestaje być omnipolarnie, otrzymujemy kardioide.

Wykonanie kardioidy na basie czyli z Omni na kardio również jest możliwe. 

Dipol jak dipol, pożądane jest na pewno brzmienie basu z dipola ze względu na brak rezonansów skrzynek, ale kierunkowość to dalej problem.

Zastanawiam się co masz na myśli mówiąc obraz dźwiękowy. W pełnym dipolu można się zakochać w pierwszej chwili słysząc ta lekkość i przestrzeń ale mam wrażenie że po czasie to problem a nie wartość dodana. 

Wszystko co rozumiemy pod pojęciem przestrzeń, scena otwartość przecież można uzyskać z normalnych obudów.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, martis napisał:

Jeśli zamkniemy w skrzynce pasmo od momentu kiedy przestaje być omnipolarnie, otrzymujemy kardioide.

kardioida ma równiez stała kierunkowość

uzyskanie jej na basie to albo połaczenie obudowy zamknietej i dipola

albo odpowiednie tłumienie tylnej fali i odpowiednia konstrukcja odgrody np u-frame

albo programowa korekcja układu jak w Kii Three

tu masz pomiar cardioidu z konstrukcji J. Kreskowsky'ego na basie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 a tu cały watek o możliwosci  uzyskania cardioidu na  srednich tonach z porownaniami na róznych przegrodach i z zastosowaniem rezystora przepływu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

23 minuty temu, martis napisał:

Zastanawiam się co masz na myśli mówiąc obraz dźwiękowy. W pełnym dipolu można się zakochać w pierwszej chwili słysząc ta lekkość i przestrzeń ale mam wrażenie że po czasie to problem a nie wartość dodana. 

odpowiednia kierukowośc i stały spadek spl pod zwiększającycm sie kątem w funkcji częstotliwości oraz związana z tym regularnośc odbić pozwala na stworzenie odpowiedniego spektaklu scenicznego przy czym odbicia zaangazowane są do tworzenia tego spektaklu

np idąc pomiedzy głosnikami w stronę ściany za mimi cały czas słyszysz i widzisz scene stereo jakby idąc w stronę estrady na koncercie

skonstruowanie takiego układu jest trudne  ale mozliwe

oczywiście sposób prezentacji jest inny niz klasycznych pudełkowych ukladów

dlatego można  dźwiek z odgród polubić albo znienawidzieć

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach




Wszystko co rozumiemy pod pojęciem przestrzeń, scena otwartość przecież można uzyskać z normalnych obudów.
 


Plus lokalizacja, bo niestety ale ta w takich popularnych Open baffle czyli bas + fr w szerokiej desce bardzo kuleje

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
57 minut temu, Ape napisał:


 

 


Plus lokalizacja, bo niestety ale ta w takich popularnych Open baffle czyli bas + fr w szerokiej desce bardzo kuleje

dlatego tylko bas powinien być w odpowiednio szerokiej konstrukcji a im wyżej na skali częstotliwości tym powierzchnia odgrody musi byc redukowana albo całkowicie usunięta

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez slawek.xm

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Och... przebrnąłem przez cały wątek. Trochę to zajęło. Pewne informacje bardzo pomocne, zwłaszcza że temat OB bardzo mnie interesuje. Mam tu też pewne swoje doświadczenia. Ale...

Natknąłem się niedawno na ciekawy jak sądzę blog, kogoś kto przeszedł niezłą ścieżkę ( co prawda aktywną ) w poszukiwaniu swojego rozwiązania OB. Bardzo interesujące jest to, jak pracuje część basowa i co się na nią składa. Sekcja średnio-wysokotonowa, też niejako pod prąd wszelki ogólnym wskazaniom dla OB.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Jarosław Barzan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
23 minuty temu, Jarosław Barzan napisał:

Och... przebrnąłem przez cały wątek

moje gratulacje

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 11.01.2023 o 17:39, Jarosław Barzan napisał:

Natknąłem się niedawno na ciekawy jak sądzę blog, kogoś kto przeszedł niezłą ścieżkę [...] w poszukiwaniu swojego rozwiązania OB.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Spektakularne wyczucie artystyczne ma ten człowiek - bardzo ładne odgrody. Nie tam decha od drzwi plus głośniki.

Też na to tak patrzę, korzyść z uwolnienia się od wpływu skrzynki, za to "bryła" ma mieć ładny wygląd. Gdyby nie...

To, że na koniec załatwił dźwięk ekonomicznymi monitorami, pomijając najniższy bas, który przez wyrzucenie zwrotnicy (w procesorze DSP) Behringera pozbawił możliwości regulacji. I niby dopasował całość i gra dobrze.

Do następnego update na jego blogu. Bardzo ciekawy przypadek, ale raczej ku przestrodze dla fanów odgród. Według niego jest część pasma, która nie chce się dać ułożyć. Przynajmniej z odgrody nie idzie to tak dobrze, jak z regałówek Monitor Audio, KEF, Mission i innych cost no problem, bo to półka najtańszych 🙂

Lutek zostaw DC Tannoy - doczepisz na górze nad odgrodą i będzie hi-end...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O gustach się podobno nie dyskutuje, ale w tym przypadku nie wiem co wygrałoby w konkursie, decha z drzwi czy rury do wody.

"ku przestrodze" dobrze to ująłeś. Już po pierwszych wersjach fakt że użył 6 szerokopasmowych od faitala świadczy o losowości projektu i podejściu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja to widzę inaczej.
Na zachodzie ludzie więcej robią niż terroryzują. Nie patrzą aż tak na wygląd finalny, nie patrzą w gotowe projekty aby je kopiować, bo mają więcej gotówki, i gdyby chcieli, to mogą taki gotowy projekt zwyczajnie kupić. stąd zapewne ta "przypadkowość" bo na tym polega hobby, jak inaczej się przekonać że coś jest ok, a coś innego nie?
Moje pierwsze odgrody były z drzwi do szafy, a jakże . Dzięki tym drzwiom nie miałem problemu z eksperymentowaniem, bo materiał nie kosztowal ileś tam set złoty.
Przekonałem się, że nie wszystkie rozwiązania powielane na forum mi się podobają.
Życzę wszystkim więcej pokory i uszanowania, że ktoś ma odwagę na eksperymenty i dzielenie się nimi.
Bo u Nas najwięcej jest "fachowców od wszystkiego", wszystko wiedzących i złoto-uchych, a kiedy mówisz mu, pokaż swoje prace, gość znika z forum
Lub wymyśla i zasłania się bajkopisarstwem.






Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
11 godzin temu, Wuelem napisał:

Według niego jest część pasma, która nie chce się dać ułożyć. Przynajmniej z odgrody nie idzie to tak dobrze, jak z regałówek Monitor Audio, KEF, Mission i innych cost no problem, bo to półka najtańszych 🙂

zapewne chodzi o fakt, ze dla tonów niskich wymagana jest jak najszersza odgroda, która z kolei jest bardzo szkodliwa dla pozostałego zakresu. Jest tu zależność dłogości fali, im wyższa częstotliwość, tym fala jest krótsza, i szeroka deska, zamiast pełnić rolę odgrody, zaczyna "grać" i odbijać, czyli tworzą się intereferencje. 

Można z nimi zawalczyć zwrotnicą cyfrową, korekcją DSP, itp, ale prościej jest wyliminować ten problem w fazie projektu, czyli zminimalizować, lub pozbyć się całkowicie. I wszystko byłoby ok, ale powstaje kolejny problem - wysokość podziału. Gdy zabierzemy odgrodę dla głośnika FR, częstotliwość podziału musi iść w górę, głośnik bez odgrody, ie radzi sobie z niższym pasmem w miejscu podziału, a tu im niżej tym lepiej.

Wyjście z tego problemu 

  • korekcja DSP
  • głośnik pośredni, mid bass
  • użycie obudowy dla FR

To żadne nowum, bo "walczą" z tym projekty firmowe Gradienta, np w modelu Helsinki użyli obudowy kardioidalnej dla niskośredniotonowego Seasa,

spacer.png

 

 

w innym modelu Gradient Revolution, tylko część basowa jest odgrodą, a wyższe zakresy grają OZ.

z Kolei Linkwitz poszedł inna drogą i pozbył się częściowo odgrody, dopasowując wszystko modułami DSP

spacer.png

innym rozwiązaniem jest pomysł GR Research 

spacer.png

W tym pomyśle szeroka odgroda została w odpowiedni sposób "zakrzywiona" tak aby zwarcie akustyczne zadziałało odpowiednio nisko, a jednocześnie, aby frontowa ścianka była na tyle wąska, aby pozbyć się neichcianych interferecji i nie używać do tego algorytmów cyfrowych DSP. Dla mnie bomba 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
11 minut temu, Ape napisał:


W tym pomyśle szeroka odgroda została w odpowiedni sposób "zakrzywiona" tak aby zwarcie akustyczne zadziałało odpowiednio nisko, a jednocześnie, aby frontowa ścianka była na tyle wąska, aby pozbyć się neichcianych interferecji i nie używać do tego algorytmów cyfrowych DSP. Dla mnie bomba 

🙂

i przy okazji spieprzyć charakterystyki kierunkowe 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
43 minuty temu, martis napisał:

Hobby można też robić z głową.

 

14 minut temu, martis napisał:

i przy okazji spieprzyć charakterystyki kierunkowe 😉

aby się o tym przekonać, czy tak faktycznie ja uzyłem do eksperymentów kartonów. Prawdopodobnie jak inni hobbyści uzywają najtańszych dostępnych materiałów, 

IMG_20220104_195103.jpg

IMG_20220104_195055_2.jpg

 

zrobiłem pomiary, odłsuchałem, dopiro później zacząłem bawić się trwalszym materiałem

 

i właśnie wąski front odgrody poprawia właściwości kierunkowe, nie odwrotnie. Ja się o tym przekonałem, eksperymentując. Dzięki innym kolegom, którzy także setki godzin poświecili na eksperymenty, molem zasymulowac kilka rozwiązań, bo podesłali mi na PM swoje rozwiązania, pomiary itp.\

A teraz @martis pokaż co Ty zrobiłeś "z głową" DIY? chyba każdy jest ciekawy 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Ape

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
12 minut temu, martis napisał:

i przy okazji spieprzyć charakterystyki kierunkowe 😉

Co konkretnie? mógłbyś taki szkic złej charakterystyki narysować i zaznaczyć co w miejscu odsłuchu będzie odbierane źle i dlaczego 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, Ape napisał:

zrobiłem pomiary,

Pokaz te pomiary, na ktorych mozna zobaczyc charakterystyki katowe i promieniowanie takiego dipola pelnych 360 stopniach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@meloV8 bardziej skupiłam się czy taka "zagięta" odgroda z wąskim frontem działa w podobny sposób do szerokiej i płaskiej odgrody na miejscu zwarcia akustycznego, Pomiarów kątowych na razie nie robiłem, bo ze względu na wiele czynników życiowych, wszystko leży na razie w kartonach 🙂

ale jeżeli chodzi o same odsłuchy, to taka "zagięta odgroda" ma dużo lepszą, dokładniejszą stereofonię względem szerokiej płaskiej deski.

rect55.jpg

IMG_20220129_182115.jpg

PS. Mam nadzieję że w tym roku uda mi się dopiąć wszystko co w życiu ważne i wrócić do hobby:-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Ape

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, meloV8 napisał:

Pokaz te pomiary, na ktorych mozna zobaczyc charakterystyki katowe i promieniowanie takiego dipola pelnych 360 stopniach.

o to chodzi.

Przecież pracujemy nad dipolem, ma grać do przodu i do tyłu, z boków zwarcie, charakterystyka ósemki w najszerszym możliwym pasmie a ty wstawiasz boczki z różnymi długościami po każdej z stron to przeciez oczywiste że zwarcia masz poprzesuwane w każdej z stron inaczej...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
37 minut temu, Ape napisał:

zapewne chodzi o fakt, ze dla tonów niskich wymagana jest jak najszersza odgroda, która z kolei jest bardzo szkodliwa dla pozostałego zakresu. Jest tu zależność dłogości fali, im wyższa częstotliwość, tym fala jest krótsza, i szeroka deska, zamiast pełnić rolę odgrody, zaczyna "grać" i odbijać, czyli tworzą się intereferencje. 

Można z nimi zawalczyć zwrotnicą cyfrową, korekcją DSP, itp, ale prościej jest wyliminować ten problem w fazie projektu, czyli zminimalizować, lub pozbyć się całkowicie. I wszystko byłoby ok, ale powstaje kolejny problem - wysokość podziału. Gdy zabierzemy odgrodę dla głośnika FR, częstotliwość podziału musi iść w górę, głośnik bez odgrody, ie radzi sobie z niższym pasmem w miejscu podziału, a tu im niżej tym lepiej.

Wyjście z tego problemu 

  • korekcja DSP
  • głośnik pośredni, mid bass
  • użycie obudowy dla FR

To żadne nowum, bo "walczą" z tym projekty firmowe Gradienta, np w modelu Helsinki użyli obudowy kardioidalnej dla niskośredniotonowego Seasa,

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

w innym modelu Gradient Revolution, tylko część basowa jest odgrodą, a wyższe zakresy grają OZ.

z Kolei Linkwitz poszedł inna drogą i pozbył się częściowo odgrody, dopasowując wszystko modułami DSP

spacer.png

innym rozwiązaniem jest pomysł GR Research 

spacer.png

W tym pomyśle szeroka odgroda została w odpowiedni sposób "zakrzywiona" tak aby zwarcie akustyczne zadziałało odpowiednio nisko, a jednocześnie, aby frontowa ścianka była na tyle wąska, aby pozbyć się neichcianych interferecji i nie używać do tego algorytmów cyfrowych DSP. Dla mnie bomba 🙂

Gravesen poszedł jeszcze inną droga i zrobił bas w br a resztę OB

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.