Skocz do zawartości
IGNORED

Monitor studyjny kontra zwykle glosniki


anxion

Rekomendowane odpowiedzi

Bardzo podobają mi się te rozwiązania z korekcją w aktywnych kolumnach do studia, bo słucham naprawdę skrajnie nagranej muzyki, raz jest ostro, raz dźwięk zmulony :] No ale na jakość realizacji nie mam wpływu na audiofilskim sprzęcie z jedną gałką, ale też nie ma mowy bym zrezygnował z słuchania niektórych moich ukochanych płyt :]

 

Choć mam mały pokój, 5m x 3m, to z basem u mnie występuje wręcz odwrotne zjawisko, powinno dudnić, a tymczasem zjada najniższe częstotliwości :] Jak już pisałem w innym wątku, dopiero dołożenie aktywnego subwoofera którym mogę sobie regulować ilość basu rozwiązało problem.

 

Dlatego myślę czy nie przerzucić się w całości na system aktywny, źródłem będzie DAC z usb (np. Benchmark), do tego lampowe pre i aktywne kolumny + aktywny sub.

 

Aha, przyjemność z słuchania stawiam ponad audiofilską liniowość i neutralność ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

I love the sound of crashing guitars

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Redaktorzy

"Myślałem o aktywnych Dynkach Focus 110A ale wołają za nie jakieś astronomiczne pieniądze, prawie 7 tys zł za nowe :/"

 

Za parę czy za sztukę? Bo jeśli za parę, to niestety normalna cena za średnie monitory studyjne. APS AEON są nieco tańsze, ale to ze względu na politykę cenową producenta, który musi się przebić na bardzo ekskluzywnym rynku. Natomiast wszystkie wyraźnie tańsze, to albo mikromonitory bliskiego pola, albo już chiński no name, których do studiów nikt nie bierze. Nagrywanie to poważna sprawa, z tego się żyje i tu nie ma miejsca na cuda.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

=>jozwa maryn, 8 Maj 2010, 20:05

>Nagrywanie to poważna sprawa, z tego się żyje i tu nie ma miejsca na cuda.

 

Chyba żartujesz na 3500 studiów nagraniowych w naszym piknym kraju może naście ma sprzęt-bo ma a o przejmowaniu się to już zapomnij.

 

Taki ostry przegląd od początku do końca toru nagraniowego to mało kto robi;idzie się na ślepy traf; czyli kupuje się to co inni i heja nagrywamy. Mało kto pamięta ze diabeł siedzi w szczegółach;często wtyk za dwa złote mniej, decyduje o końcowym wyniku nagrania szczególnie jak ich trzeba np. 72 sztuki.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>> areczek, 8 Maj 2010, 13:45

 

Jak amplituda jest większa, to prędkość również - wszak prędkość jest pierwszą pochodną amplitudy (po czasie), a różniczkowanie jest operacją liniową.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> jozwa maryn

Chodzi mi bardziej o to że kwota jest spora za takiej wielkości puzdereczka do butów :] Obawiałbym się o ilość basu z takich pierdziawek, a wiem jak Dynaudio wytwarzają bas, niestety często z dziury bas reflexu :] Ja wolałbym jednak by był to bas z głośnika o dużej średnicy, nawet obudowy zamkniętej, dlatego wizualnie 22cm membrana choćby w takim Aeonie wydaje się bardziej godna zaufania :]

Monitory bliskiego pola dla mnie to też nie byłby taki głupi pomysł. Preferuję ustawienie kolumn daleko od ściany tylnej, nawet kosztem mocnego przybliżenia ich do słuchacza, wtedy szerokość bazy często nie przekracza 2m (mam mały pokój). Takie ustawienie odwdzięcza się fenomenalną przestrzenią, głębią i budowaniem sceny, niestety często kosztem ilości basu (dlatego również jestem zwolennikiem subów w stereo). Np. teraz słucham w swoich niecałe 15m pokoju 2,5 drożnych Paradigmów Studio 40v2, wydawać by się mogło że powinny zabijać basem, a tymczasem w moim ulubionym ustawieniu kolumn basu jest jeszcze... ciut za mało :/ No niestety, choć mały, pokój mam o tak dziwnej akustyce że potrzebuję nieco większej membrany lub suba :]

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

I love the sound of crashing guitars

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

misiomor, 8 Maj 2010, 20:46

 

>>> areczek, 8 Maj 2010, 13:45

>

>Jak amplituda jest większa, to prędkość również - wszak prędkość jest pierwszą pochodną amplitudy

>(po czasie), a różniczkowanie jest operacją liniową.

 

W sumie tak,jak mniejsza membrana ma odtworzyć tę samą częstotliwość co większa,to musi przebyć dłuższą drogę w wychyleniu i to w tym samym czasie,więc dłuższą drogę ale szybciej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Śledząc wypowiedzi zauważyłem, że większość wpisów dotyczy charakterystyki tonalnej, natomiast nigdzie nie doszukałem się informacji na temat "budowania przestrzeni" przez w/w zestawy (monitory studyjne). Szczególnie interesuje mnie to w kontekście kolumn APS IO oraz małych pomieszczeń (rzędu 12-14m2), gdzie ciężko jest uzyskać szerokie rozstawienie kolumn z jednoczesnym zachowaniem jakiś rozsądnych odległości od ścian bocznych.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Również interesuje mnie zdanie na temat przestrzeni, ponoć w monitorach studyjnych jest ona niestety raczej płaska, grają one przede wszystkim pierwszym planem, takie zdanie czytałem o Aeonach :] Pokój mam podobnej kubatury co kolega Tomek.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

I love the sound of crashing guitars

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Redaktorzy

Właśnie słucham Aeonów (zasilanych przez Advance i sterowanych przez preamp BAT), jak coś konkretniej wysłyszę, to opiszę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zeszłym roku miałem okazję porównywać w warunkach domowych APS AEON z TANNOY SYSTEM 800A ...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Nie wiem jak komuś może się podobać taki dźwięk (APS).

W stosunku do Tannoy to dramat. Pod każdym względem.

 

K

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

PUNKS NOT DEAD ' ... analogowo w cyfrowym świecie ... '

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te Tannoye sa specyficzne.

Porownywanie tych dwoch modeli to pomylka, bo sa przeznaczone do czegos innego.

Do kazdego z tych monitorow (w audio) powinno dobierac sie inaczej pozostale elementy toru i tworzy sie zgola inaczej caly "system" odsluchu.

 

Surowe porownanie dwoch znacznie rozniacych sie monitorow w tym samym "systemie" audio jest niemiarodajne.

To tak jak bys porownywal Yamaha NS10 do APS AEON i pial ze Yamaha nie gra i jest pomylka.

W pewnych kregach zostaniesz skwitowany usmiechem i przemilczany.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Po raz pierwszy w historii ludzkości możesz przenieść chorobę, na którą nie chorujesz, na kogoś, kto został na nią zaszczepiony !!!" u2be

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Micke 13, 10 Maj 2010, 00:00

 

Gdzie to czytałeś, że tak z ciekawości zapytam?

 

Ja czytałem dla odmiany o trójwymiarowej wręcz przestrzeni X-Art'ów w ADAM:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

"i listened to knock you down by keri hilson on the a7x and it seemed like i can touch the hi hats with my hands"

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

"Pracując w średnim polu dawały ogromną przestrzeń stereo dając nieprawdopodobnie głęboką scenę muzyczną."

 

... huh

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Redaktorzy

Nie wiem, jak gra ten model Tannoy, wiem natomiast już z grubsza, jak gra Aeon. Oczywiście, nasza dyskusja tutaj firmę ani grzębi ani zieje, bo głośniki nie są skierowane na rynek domowy, więc nie ma powodu się zaperzać (np. że zniszczymy w ten sposób szanse polskiej firmy, czy cóś). Pomijając jednak ten aspekt, jestem pod wrażeniem zestawów Aeon. Warto pamiętać, ze to są monitory studyjne raczej wyśrubowane pod względem przejrzystości. Bardzo duże różnice odnotowałem zmieniając przedwzmacniacze sterujące całym interesem. Ze stosowanym początkowo pre Flying Mole miałem przekaz bardzo przejrzysty z wyraźną obecnością wysokich tonów (redukowałem je wbudowanym korektorem). Natomiast z pre BAT-a dźwięk jest plastyczny i niemal miękki, skłaniający do długich odsłuchów.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>Kyle, 10 Maj 2010, 09:11

>Gdzie to czytałeś, że tak z ciekawości zapytam?

 

Pacuła wysmażył kiedyś taki tekst. Tu na końcu można przeczytać że przestrzeń w porównaniu choćby do takich B&W CM1 jest raczej spłycona:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

>jozwa maryn

 

A jakieś porównanie choćby z klasycznymi monitorami od BBC ? Czy raczej to granie z zupełnie innej epoki ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

I love the sound of crashing guitars

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ahaja

>Nie wiem jak komuś może się podobać taki dźwięk (APS).

>W stosunku do Tannoy to dramat. Pod każdym względem.

 

Nie chcę się wdawać jakieś tam mądrzejsze czy raczej głupsze polemiki, ale tak wyrażona opinia jest najzwyczajniej w świecie głupia, kropka.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wiedza i doświadczenie przychodzą z wiekiem, najczęściej z wiekiem trumny.

Trochę sensu poproszę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mickie13 - ty szukaj raczej BBC:)

Nic tak dobrze nie gra twojej archaicznej w brzmieniu muzy jak harbethy:)

W tym tygodniu może w końcu będę miał kable i podstawki. żeby nie było, że nie na temat. Harbeth to bestia typowo studyjna. A jednak niezwykle przyjemna w odbiorze i skłaniająca do nieustającego słuchania:)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak.

Nie zamierzałem deprecjonować polskiego produktu. Chodziło mi jedynie o dźwięk.

Wyraziłem swoją opinię z porównania i nie wiem w którym miejscu to jest głupie ... kwestia gustu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

PUNKS NOT DEAD ' ... analogowo w cyfrowym świecie ... '

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Redaktorzy

Panowie, proszę się nie obrzucać. Co do opinii... Oczywiście, najlepiej mieć szerokie spektrum porównania, ale nie zawsze się da, to fakt. To jeszcze nie powód, żeby nie mówić nic. Każda opinia coś moze wnieść, jeśli jest odpowiednio poparta konkretami. Dlatego, jeśli mógłbyś napisać coś wiecej..? Jestem ciekaw, co tam było z tymi APS-ami.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Micke 13, 10 Maj 2010, 10:49

 

>

>A jakieś porównanie choćby z klasycznymi monitorami od BBC ? Czy raczej to granie z zupełnie innej

>epoki ?

 

Monitory BBC to granie z zupelnie innej epoki. Tak samo jesli chodzi o Auratone. Nawet Yamaha NS10M to tez juz granie z innej epoki. Teraz inaczej stroja monitory. Blyskotliwym tego przykladem moze byc nowy Adam za 20 tys zl.

 

Jednakoz - jak na te chwile - moimi faworytami nadal sa Dynaudio Acoustic i Genelec i z tych stajni polecalbym dokonywanie wyboru aktywnego glosnika. Niezawodnosc, nie kaleczaca ucho precyzja, obiektywizm i moc - to je ono. Ale nie lyknalem przeciez wszystkich rozumow, nie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mysle o Adamie S3X oczywiscie.

 

Do wszystkiego idzie sie przyzwyczaic, jak ktos napisal wczesniej. Monitory studyjne nie sa tak wrazliwe na specyficzne ustawienia jak odleglosc od scian dla przykladu. Kupujac taki monitor odpada czlowiekowi wiele dylematow. To tak samo, jak z komputerami Apple - sa bardziej niezawodne, nie pchaja sie na nie wirusy - jednak ludzie w przewazajacej czesci wybieraja pecety. Dlaczego?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te bardzo, bardzo stare Yamahy wcale tak źle z najniższym basem nie miały, nawet był moim zdaniem lepszy niż w AEON-ach :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak w ogóle to zapominamy że w studyjnych aktywnych kolumnach spotyka nas psikus w postaci toru zbalansowanego, niektórzy robią tzw. kablowe przejścówki RCA=>XRL ale zapewniam że to na pewno nie to samo tylko klasę niżej granie! Dla tego np. jak nie mamy z CD wyjść XRL regulowanych

to zaczyna się droga przez mękę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>Apetyczny, 10 Maj 2010, 14:26

>czlowiekowi wiele dylematow. To tak samo, jak z komputerami Apple - sa bardziej niezawodne, nie

>pchaja sie na nie wirusy - jednak ludzie w przewazajacej czesci wybieraja pecety. Dlaczego?

 

Z prozaicznego powodu - ceny! Porównywalnego sprzętowo laptopa z pierwszym lepszym MacBookiem czy MBP można mieć za 1/2 czy nawet 1/3 ceny Maka. Apple ma swoje innowacje, które ułatwiają życie i są faktycznie często bardzo pomocne, do tego dochodzi mniejsza zawodność przede wszystkim systemu. Niestety w Polsce liczą się pieniądze, bo społeczeństwo jest ubogie. Do tego dochodzi fakt, że monopol w 95% profesjonalnych zastosowań trzyma systemu Microsoftu i w każdej szkole uczą Cię jak pracować na Windows i Office, potem w biurze też masz to samo. Dodasz do tego brak kompatybilności tzw. za darmo (czyli za którą nie trzeba znowu bulić) i odpowiedź masz gotową. Jakbyśmy żyli w Stanach to tam jest lekko inna sytuacja.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Analogie do komputerow Apple i PC tlumaczyc mozna zgola inaczej.

Apple jest zamknietym,wzorowym jakosciowo i przemyslanym systemem.

Jego pieta achillesowa jest jednak szybkie starzenie konfiguracji, bo medium dla ktorego sluzy stale sie rozwija.

Dlatego Apple musial sie "stargetowac" na pewne zastosowania,ktore nie zmieniaja sie w czasie.

 

PC to system modularny, kory latwo przerobic podazajac za rozwojem oprogramowania i wymagan wydajnosci.

 

Analogia to spojny monitor i modularny system audiofilski.

 

Tyle, ze medium jakie de facto jest przetwarzane w systemach audio jest niezmienne - plyta CD.

Rynek probuje cos zmienic tworzac nowe formaty, ale audio to nie gry.

Zmiany sa dekadowe.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Po raz pierwszy w historii ludzkości możesz przenieść chorobę, na którą nie chorujesz, na kogoś, kto został na nią zaszczepiony !!!" u2be

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj mialem okazje teorie wcielic w czyn.

Sluchalem KRK RP5G2 i nowych ADAM A3X.

Naped to DAC studyjny (nie wnikalem jaki) i plyty odtwarzane z CD-ROM na Win XP.

 

Jak dla mnie kazde monitory jakie do tej pory sluchalem brzmialy dobrze i od razu widoczny byl zakres strojenia.

Uzywajac monitorow od razu jest dobry dzwiek. Dokaldnie graja tak jak sa opisywane.

Koniec kropka. Kable, wzmacniacze, dobor odpowiednich kolumn ... te wszystkie zle sny audiofilskie odchodza w niepamiec.

W dobrym sklepie sprzedajacym monitory sprzedawcy zaprezentuja i doradza monitor do stylu muzyki jaki sie lubi. Chesz kontur, prosze bardzo te monitorki. Chcesz rowno, prosze te. Chcesz mniej dolu, te.

Chcesz cudowna gorke, prosze oto te. Zadnych cudow, magii, etc.

Pokochalem rynek pro, naprawde.

 

> Kyle

1. KRK RP5 moze maja za malo basu do produkcji, ale jak na moj gust sluchacza muzyki mialy go w wystarczajaco akceptowalnej ilosci. Tak mozna sluchac z powodzeniem, problemem moze byc ta "brzydka" gorka. Ale ekspresyjnosc i czytelnosc moze to smialo zrekompensowac. Dobrze brzmiala co do energii, tempa, rzetelnosci estradowej i gitara basowa i stopa perkusji i deciaki. Oczywiscie nie bylo wielkiej przejrzystosci ale to juz wiadomo.

2. ADAM A3X - musisz posluchac dokladnie tego modelu. Smiesznie maly glosnik z nowym wcieleniem bassrefelx gra jak na moj gust poprawnie i rowno. To juz inna era ADAM-ow. Dla mnie w tych monitorach problemem jest bardzo mala baza odsluchu. Przesuwam sie metr w bok i juz slysze tylko jeden glosnik. I musza grac troszke glosniej. Przy cichym sluchaniu gora jest na pierwszym planie, ale jakze czysta i prawdziwa :-)

Na tych glosnikach wczoraj bylem na "koncercie jazzowym na zywo".

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Po raz pierwszy w historii ludzkości możesz przenieść chorobę, na którą nie chorujesz, na kogoś, kto został na nią zaszczepiony !!!" u2be

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.