Skocz do zawartości
IGNORED

Subwoofery i wszystko na ich temat


Rekomendowane odpowiedzi

Gdy dałeś głośność suba na maxa patrzyłeś jaką zostawiło głośnośc dla niego po kalibracji, na pewno zjechało na -12 jeśli taka jest skala.

Tu Cię zadziwię - ustawilo na +4, zmieniło odległości... Co dodatkowo dziwne, na takim ustawieniu przy załączonym audyssey (kalibracji w Onkyo) sub wcale nie walił jak głupi, ale jak to wyłączyłem to nie szło wyrobić... rozumiem że ten sub nie jest jakiś super, hiper, mega, ale nie chce mi się wierzyć że to jakiś gniot do kitu... myślę że to nie w nim leży problem, tylko może akustyka, zła kalibracja... nie rozumiem... Głośność frontów zazwyczaj ustawia na "0", central "3", surroundy "-1", sufitowe "1"...

 

Przyszła mi jeszcze jedna rzecz do głowy - 800ka ma dwa wyjścia na subwoofer, może spróbować podłączyć suba dwoma przewodami czyli pod L/lfe i R ?

Edytowane przez Liter

ma dwa wyjscia na suba bo to sa wyjscie na dwa suby hehe, kombinuj dalej bo co jak co ale jakis efekt powinien byc slyszalny oraz wyczuwalny

 

Ale 800 ma kalibracje dwoch subow niezaleznie, czy poprostu sa dwa wyjscia zmostkowane?

 

Marantze podobno od wersji 7 maja niezaleznie dwa suby kalibrowane, a slabsze modele maja po dwa wyjscia ale zmostkowane. Wiec wychodzi na to samo jak kablem 1rca-2rca podlacze dwa suby pod jedna wyjscie amplitunera.

 

Myle sie??

W ampli marantza masz o tyle lepiej ze gdy wlaczasz kalibracje to najpierw kalibruje ci suba - kaze ustawic taka glosnosc az bedzie lampka zielona. Wiec wiadomo jak ma byc ustawiona galka volume.

 

Nie w każdym, bo to zależy od wersji Audyssey. Jak masz Audyssey MultEQ XT to nie ma takiej opcji, jest tylko zalecenie z instrukcji żeby ustawić głośność suba na połowę skali. Dopiero jak masz Audyssey MultEQ XT32 to tak wygląda kalibracja, bo tam są dodatkowe opcje kalibracyjne dla subwooferów.

 

Marantze podobno od wersji 7 maja niezaleznie dwa suby kalibrowane

 

Raczej niekoniecznie to funkcja Marantza tylko jest to funkcja w Audyssey MultEQ XT32 - konkretnie to Sub EQ HT.

 

Tu Cię zadziwię - ustawilo na +4, zmieniło odległości... Co dodatkowo dziwne, na takim ustawieniu przy załączonym audyssey (kalibracji w Onkyo) sub wcale nie walił jak głupi, ale jak to wyłączyłem to nie szło wyrobić... rozumiem że ten sub nie jest jakiś super, hiper, mega, ale nie chce mi się wierzyć że to jakiś gniot do kitu... myślę że to nie w nim leży problem, tylko może akustyka, zła kalibracja... nie rozumiem... Głośność frontów zazwyczaj ustawia na "0", central "3", surroundy "-1", sufitowe "1"...

 

Onkyo chyba nie ma już Audyssey tylko AccuEQ z tego co pamiętam :P A co do poziomów to jestem ciekaw jak ci to wyjdzie ostatecznie, bo u mnie na przykład amplituner w kalibracji daje wszystko na minus... :)

Edytowane przez zanskarix

Tu Cię zadziwię - ustawilo na +4, zmieniło odległości... Co dodatkowo dziwne, na takim ustawieniu przy załączonym audyssey (kalibracji w Onkyo) sub wcale nie walił jak głupi, ale jak to wyłączyłem to nie szło wyrobić...

 

więc jednak coś ujmował z głosności :)

Liter zrób autokalibrację, odetnij wszystkie głośniki równo na 80Hz. Jeśli sub jest za cicho to go lekko podgłośnij ręcznie, oglądaj filmy i dopasuj sobie głośność suba. Czasami tak jest, że Amplituner źle ustawia głośność suba. Nie wiem jak jest u Ciebie, ale np. u mnie mam wrażenie, że procesor nie do końca prawidłowo ustawia własnie głośność subwoofera.

Żeby, ręcznie prawidłowo ustawić głośność suba to trzeba wiele filmów obejrzeć, bo są róźnie nagrane i trzeba jakiś złoty środek złapać.

 

Fazy to bym raczej nie ruszał, nie wiem czy na ucho lepiej ustawisz niż ampli, tym bardziej, że z tego co widzę to w Twoim subie jest ona płynnie regulowana.

 

Dziwna natomiast sprawa, że jak zmieniasz głośność to podczas kalibracji zmienia Ci odległości głośników.

Edytowane przez omen

Wczoraj trochę "oglądałem" ustawiajac suba... jest dobrze, nawet bardzo dobrze !!! Nie wiem czy jest tak w każdym subie, ale w Phalanx pokrętło głośności jest bardzo czułe i tutaj był problem. Dosłownie milimetr w jedną czy drugą stronę robi znaczną różnicę... Na chwilę obecną osiągnąłem efekt taki jak chciałem tzn. sub nawet przy małej głośności podczas oglądania przyjemnie sobie gdzieś tam "cyka", ale tam gdzie powinien pokazuje też pazur :) Co dziwne, wydaje mi się że lepszy efekt osiągam gdy odcięcie kolumn pozostawiam tak jak mi amplituner podczas kalibracji ustawił (fronty np. aż a 200 hz)wiem, wiem, nie tak powinno być ;) będę się jeszcze bawił, ustawiał itd. mimo tego że już jest super, ale wiem że może być jeszcze lepiej... fakt faktem dziwna jest jednak zależność głośność / odległość, nigdy wcześniej nie spotkałem się z czymś takim...

Tak jak Ci pisałem, ustaw wszystkie odcięcia na 80Hz, również suba. Tak podają wszyscy, którzy się na tym znają, ja też testowałem różne ustawienia i tak jest najlepiej.

Jeśli fronty będziesz miał na 200Hz to znaczy, że wszystko poniżej 200Hz gra sub, to jest bardzo złe ustawienie.

 

Jeszcze co do odległości, właśnie odległością amplituner reguluje fazę poszczególnych głośników i pamiętaj, że nie muszą się one zgadzać z rzeczywistymi.

Edytowane przez omen

Ale po co sub na 80hz odcinać. Ścieżka lfe jest do 120hz. Jak odetniesz niżej, to pozbawisz się tego co na tej ścieżce między 120-80hz, w tym przypadku.

Tak, to można, do muzyki ewentualnie, ale nie do filmów ze ścieżką lfe.

Edytowane przez RAF77

a coz to masz za kolumienki ze po kalibracji az tak wysoko je odcina, nie wrozy to dobrze :P, tak jak pisza wyzej przestaw je na 80-100 a suba na 120

Ale po co sub na 80hz odcinać. Ścieżka lfe jest do 120hz. Jak odetniesz niżej, to pozbawisz się tego co na tej ścieżce między 120-80hz, w tym przypadku.

Tak, to można, do muzyki ewentualnie, ale nie do filmów ze ścieżką lfe.

 

Sprawa pierwsza doradza się odcięcie kolumn i głośników jednym punkcie, chodzi o to aby bas z różnych źródeł nie nakładał się na siebie. Tak doradza producent systemu kalibracji Audyssey.

 

Druga sprawa, jeśli odetniesz suba od góry na 80Hz to on 81 czy 85 Hz też zagra, tylko ciszej. To nie jest tak, że odcina się jak żyletką, te filtry mają określony spadek.

Teraz jeśli suba odetniesz na 120, to 130 Hz również zagra. W pewnych warunkach taki bas może być możliwy do zlokalizowania.

Gość

(Konto usunięte)
Jak odetniesz niżej, to pozbawisz się tego co na tej ścieżce między 120-80hz,

 

Kanał LFE nie niesie treści w rozumieniu innych kanałów, a tylko efekty (LFE=low freq effects), realnie w zakresie do 60Hz. Owszem dostępne pasmo LFE jest do 120Hz, ale podczas masteringu i tak dodaje się filtr LPF w okolicach 80Hz. Trudno więc tu mówić o pozbawianiu się czegokolwiek. Omen ma całkowitą rację w kwestii doboru cz. podziału.

 

Teraz jeśli suba odetniesz na 120, to 130 Hz również zagra.

 

Akurat w LFE wszystko, co powyżej 120Hz odcina się jak żyletką - nie ma nawet 121Hz ;-))

Akurat w LFE wszystko, co powyżej 120Hz odcina się jak żyletką - nie ma nawet 121Hz ;-))

Jeśli kolumny obetniemy na powiedzmy 80Hz, a suba na 120 Hz to masz rację, że powyżej 120Hz nic nie powinno się pojawić w subie, jeśli jednak zarówno sub jak i kolumny będą obcięte na 120Hz to sub będzie grał powyżej 120Hz, tak mi się wydaje.

Edytowane przez omen
Gość

(Konto usunięte)

Obawiam się, że mylisz LFE z basem odfiltrowanym z pozostałych kanałów do suba. Owszem, bas będzie grał w subie powyżej cz. podziału, ze spadkiem 24dB/okt, ale kanał LFE jest ostro odcięty na 120Hz.

post-57849-0-18803600-1504809430_thumb.gif

Obawiam się, że mylisz LFE z basem odfiltrowanym z pozostałych kanałów do suba. Owszem, bas będzie grał w subie powyżej cz. podziału, ze spadkiem 24dB/okt, ale kanał LFE jest ostro odcięty na 120Hz.

Dokładnie o tym piszę, owszem bas z LFE będzie równo ucięty na 120Hz, ale w subie może grać bas z pozostałych kanałów.

Rozmawiamy o przypadku, o którym napisałem wyżej, gdzie zarówno sub jak i kolumny są dosyć wysoko odcięte na 120Hz.

 

Właśnie powiedz mi, która opcja jest lepsza, bo u mnie w ustawieniach jest zarówno 12dB/okt, jak i 24dB/okt. Rozumiem, że przy tłumieniu 24d/okt bas w subie jest szybciej ścinany.

 

Dokładnie o tym piszę, owszem bas z LFE będzie równo ucięty na 120Hz, ale w subie może grać bas z pozostałych kanałów.

Rozmawiamy o przypadku, o którym napisałem wyżej, gdzie zarówno sub jak i kolumny są dosyć wysoko odcięte na 120Hz.

 

Właśnie powiedz mi, która opcja jest lepsza i dlaczego, bo u mnie w ustawieniach jest zarówno 12dB/okt, jak i 24dB/okt. Rozumiem, że przy tłumieniu 24d/okt bas w subie jest szybciej ścinany.

W amplitunerach nie widziałem takiego wyboru, nie wiem jakie tam są ustawienia domyślne.

Wczoraj trochę "oglądałem" ustawiajac suba... jest dobrze, nawet bardzo dobrze !!! Nie wiem czy jest tak w każdym subie, ale w Phalanx pokrętło głośności jest bardzo czułe i tutaj był problem. Dosłownie milimetr w jedną czy drugą stronę robi znaczną różnicę... Na chwilę obecną osiągnąłem efekt taki jak chciałem tzn. sub nawet przy małej głośności podczas oglądania przyjemnie sobie gdzieś tam "cyka", ale tam gdzie powinien pokazuje też pazur :) Co dziwne, wydaje mi się że lepszy efekt osiągam gdy odcięcie kolumn pozostawiam tak jak mi amplituner podczas kalibracji ustawił (fronty np. aż a 200 hz)wiem, wiem, nie tak powinno być ;) będę się jeszcze bawił, ustawiał itd. mimo tego że już jest super, ale wiem że może być jeszcze lepiej... fakt faktem dziwna jest jednak zależność głośność / odległość, nigdy wcześniej nie spotkałem się z czymś takim...

 

Dobrym lekarstwem na problemy z basem jest tez dodanie drugiego identycznego suba... efekt tez jest imponujacy ;)

Zastrzegam sobie prawo zmiany pogladow bez podania przyczyny.

Gość

(Konto usunięte)

<p>

Właśnie powiedz mi, która opcja jest lepsza, bo u mnie w ustawieniach jest zarówno 12dB/okt, jak i 24dB/okt.

Odpowiedź na pytanie czy 12dB/okt czy 24dB/okt jest prosta i zależy od typu kolumn. Jeżeli masz zestaw certyfikowany THX ustawiasz 12dB/okt, jeżeli nie 24dB/okt. Zestawy THX mają fabrycznie wbudowany filtr HPF 80Hz o zboczu 12dB/okt, który razem z identycznym filtrem amplitunera tworzy zwrotnicę 4 rzędu Linkwitz/Riley. Dla zestawów domowych należy wybrać opcję 24dBokt.

To teraz pytanie jakie bardziej subwoofery polecacie,lubicie, macie swoje preferencje i dlaczego ?

 

- Subwoofer w zamkniętej skrzyni.

- Subwoofer z bass-reflex z przodu.

- Subwoofer z głośnikiem z przodu z bass-reflex w dół

- Subwoofer z głośnikiem z przodu z bass-reflex z tyłu

- Subwoofer z głośnikiem w dół z bass reflex w dół

- Subwoofer z głośnikiem z przodu + membrany pasywne

 

Oraz co myślicie z użyciem 2 subwooferów jednego z bass-reflex w dól a jednego z bass-reflex w przód i czy był by lepszy efekt ?

Edytowane przez HanibalJin

<p>

Odpowiedź na pytanie czy 12dB/okt czy 24dB/okt jest prosta i zależy od typu kolumn. Jeżeli masz zestaw certyfikowany THX ustawiasz 12dB/okt, jeżeli nie 24dB/okt. Zestawy THX mają fabrycznie wbudowany filtr HPF 80Hz o zboczu 12dB/okt, który razem z identycznym filtrem amplitunera tworzy zwrotnicę 4 rzędu Linkwitz/Riley. Dla zestawów domowych należy wybrać opcję 24dBokt.

Dzięki za odpowiedź.

 

To teraz pytanie jakie bardziej subwoofery polecacie,lubicie, macie swoje preferencje i dlaczego ?

 

- Subwoofer w zamkniętej skrzyni.

- Subwoofer z bass-reflex z przodu.

- Subwoofer z głośnikiem z przodu z bass-reflex w dół

- Subwoofer z głośnikiem z przodu z bass-reflex z tyłu

- Subwoofer z głośnikiem w dół z bass reflex w dół

- Subwoofer z głośnikiem z przodu + membrany pasywne

 

Oraz co myślicie z użyciem 2 subwooferów jednego z bass-reflex w dól a jednego z bass-reflex w przód i czy był by lepszy efekt ?

Jedno co Ci mogę na pewno napisać, to że suby z głośnikiem lub membraną bierną skierowaną w dół bardziej trzęsą podłogą.

 

Druga sprawa subwoofer w obudowie otwartej zawsze będzie mocniejszy w tej samej cenie od takiego w obudowie zamkniętej.

Zresztą łatwo zauważyć, że najtańszy sub w obudowie zamkniętej, czyli pierdziawka jaką jest REL T5 kosztuje 2700zł.

Edytowane przez omen

Trzeba jeszcze powiedzieć, że jeśli mamy obudowę zamkniętą a sub ma przenosić najniższe składowe, to nieunikniona jest kompensacja spadku wynikająca z zastosowania obudowy zamkniętej czyli spora strata mocy już na starcie. Trudno mi sobie wyobrazić, żeby sub tak kompaktowy o mocy zaledwie 125W w obudowie zamkniętej zagrał coś niskiego na poziomie zadowalającym dla słuchacza. W praktyce im mniejsza obudowa i przetwornik tym więcej mocy trzeba przeznaczyć na EQ tego spadku pasma.

Druga sprawa subwoofer w obudowie otwartej zawsze będzie mocniejszy w tej samej cenie od takiego w obudowie zamkniętej.

Zresztą łatwo zauważyć, że najtańszy sub w obudowie zamkniętej, czyli pierdziawka jaką jest REL T5 kosztuje 2700zł.

 

Po pierwsze - mocniejszy chyba niekoniecznie tak wprost równa się lepszy. Po drugie - są inne, tańsze subwoofery w obudowie zamkniętej, choćby od SVS, B&W, BK...

Oczywiście, że mocniejszy nie musi oznaczać lepszy, jednak moc w kinie jest istotna. po to jest tam sub, aby był mocny.

 

Po drugie - są inne, tańsze subwoofery w obudowie zamkniętej, choćby od SVS, B&W, BK..

Której firmy subwooferów w tej samej cenie byś nie wziął, zawsze otwarty będzie mocniejszy, powiedzmy SVS zamknięty za 3 tyś i SVS otwarty za 3 tyś.

 

Ja już kilkakrotnie wyrażałem swoje zdanie tutaj na forum, mianowicie jeśli ktoś szuka w miarę niedrogiego suba do kina to nie ma co patrzeć na suby zamknięte, bo te potrafiące coś niecoś zaczynają się od ładnych paru tysięcy.

Mocniejszy będzie, ale czy jego dźwięk będzie jednoznacznie lepszy? Ja np. nie przepadam za ciągnącym się basem, który jest domeną subów z portem. Zejście w najniższe rejestry też będą miały lepsze niż subwoofer zamknięty? Chyba nie...

Chodziło mi bardziej o niepożądane efekty przy najniższych rejestrach typu dudnienie, o które chyba łatwiej przy subach z portem. Sama specyfikacja techniczna to jedno, a wrażenia rzeczywiste to drugie.

Sprawa jest prosta. Zamknięte suby schodzą niżej i dają o wiele mocniejsze efekty przy bardzo niskich częstotliwościach, choć generalnie startują z niższego pułapu SPL (od strony wyższych częstotliwości). Tyle tylko, że ten spadek SPL jest znacznie łagodniejszy i równiejszy od otwartych, tu SPL poniżej częstotliwości rezonansowej spada ekspresowo. Do tej częstotliwości i jeszcze trochę niżej, otwarte potrafią mocniej przyłożyć. Ale te najniższe rejony idą już wyraźnie na korzyść zamkniętych. Rozważanie dotyczy tylko tych samych konstrukcji a nie różnych modeli. Jak ktoś ma wątpliwości to wystarczy sobie popatrzeć na chociażby pomiary w testach online magazynu "Audio", przy niektórych subach/kolumnach podłogowych robią wykresy przy otwartych i zamkniętych otworach.

Chodziło mi bardziej o niepożądane efekty przy najniższych rejestrach typu dudnienie, o które chyba łatwiej przy subach z portem. Sama specyfikacja techniczna to jedno, a wrażenia rzeczywiste to drugie.

Z tymi dudnieniami itp. w subach otwartych nie ma co przesadzać. Podstawową różnicą pomiędzy subem otwartym i zamkniętym jeśli chodzi o charakter basu, to że sub otwarty jest z reguły odrobinę wolniejszy, mniej precyzyjny, dlatego do muzyki poleca się suby zamknięte, jednak muzyka stawia całkiem inne wymagania przed subem niż film.

Dudnienie to prędzej kwestia problemów z pomieszczeniem.

 

Don wszystko ładnie opisał. Podstawowa sprawa dlaczego jeśli chodzi o tańsze suby polecam otwarte to:

Zamknięte suby schodzą niżej i dają o wiele mocniejsze efekty przy bardzo niskich częstotliwościach, choć generalnie startują z niższego pułapu SPL (od strony wyższych częstotliwości)

to właśnie robi różnicę.

 

Jeśli sub zamknięty ma zrobić poważny efekt w kinie musi mieć mocny wzmacniacz, co wiąże się z kosztami.

Prawdopodobnie napęd przetwornika, czyli magnes i cewka też są mocniejsze.

 

Nie bez przyczyny wszystkie tańsze serie Velodyne to konstrukcje otwarte, a dopiero dwie najdroższe, czyli SPL i DD to suby zamknięte.

Podobnie jest w przypadku subów Paradigma.

 

Jak miałem kiedyś Velodyne SPL 1200R, to z tego co pamiętam sam magnes głośnika ważył ponad 9kg, a moc wzmacniacza to 1000W RMS.

To wszystko kosztuje.

Edytowane przez omen

Której firmy subwooferów w tej samej cenie byś nie wziął, zawsze otwarty będzie mocniejszy, powiedzmy SVS zamknięty za 3 tyś i SVS otwarty za 3 tyś.

Chyba że firma nie ma w ofercie otwartych :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.