Jump to content
IGNORED

PCM czy DSD? Do jakiego formatu zgrywacie winyle?


Recommended Posts

Do jakiego formatu zazwyczaj zgrywacie winyle?

Ja zgrywam za pomocą KORG DS-DAC-10R i mam do wyboru DSD 5.6 MHz albo PCM 24bit/192KHz. 

Dlaczego się pytam.... Ano dlatego, że po zakupie tego KORGa zgrałem pare płyt do DSD i byłem zachwycony. Potem pomyślałem, że warto by było porównać do nagrań robionych wcześniej przy pomocy o wiele tańszego i uboższego Sound Blaster X-Fi HD (PCM 24bit/96KHz) i trochę się zdziwiłem, bo za dużej różnicy nie było 😉 Po czym wpadłem na pomysł by zgrać też materiał KORGiem do PCM 24bit/192KHz. Prównałem i wydaje mi się, że na moim sprzęcie lepiej grają PCMy. 

No i teraz kolejna rzecz, że muzyki słucham nie z KORGa ale z Sony BDP-S6700 podpiętego coaxialem do zlampizowanego DAC "Lampucera 2", czyli PCM1798. Pytanie czy w takiej konfiguracji DAC otrzymuje rzeczywiście sygnał DSD na wejściu czy tez przekonwertowany sygnał do PCM... ("lampucera" nie ma wyświetlacza by to stwierdzić). To by mogło byc powodem tego, że format PCM gra lepiej niż DSD konwerowane do PCM. 

Inna sprawa, że czytałem też na innych forach, że sygnał DSD nie jest przesyłany przez SPDiF/coaxial. Czy to prawda?

 

Edited by klinek

0 + 2 = 1

Link to post
Share on other sites

Trzaski płyt lepiej są konwertowane przez DSD. Wiecej detali z kolei jest na PCM. Finalnie wybrałem PCM 24/96 zamiast DSD 128.

DSD 64 systemowo gorsze.

Doświadczenia z Tacama DA-3000.

 

pozdrawiam

 

 

 

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
10 minut temu, rochu napisał:

Po co to robić?

Po co zgrywać do plików? A po to żeby igły po pijaku nie uwalić 😉 

Poza tym, przy takiej rodzielczości nagrania, dźwięk jest prawie nie do rozróżnienia (między plikiem a gramofonem). Nie muszę wszędzie targać gramofonu, przedwzmaczniacza, płyt by cieszyć się tą samą jakością dźwięku. 

0 + 2 = 1

Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, klinek napisał:

Po co zgrywać do plików? A po to żeby igły po pijaku nie uwalić 😉 

Poza tym, przy takiej rodzielczości nagrania, dźwięk jest prawie nie do rozróżnienia (między plikiem a gramofonem). Nie muszę wszędzie targać gramofonu, przedwzmaczniacza, płyt by cieszyć się tą samą jakością dźwięku. 

Różnica miedzy DSD 128, a np DSD512 jest ewidentna. Moim zdaniem na DSD64 szkoda zachodu. Jakbym miał wybór DSD64 i PCM wybrałbym PCM. To moja ocena odsłuchu formatów , a nie nagrań. Być może przy zgrywaniu jest inaczej

Link to post
Share on other sites

Też uważam, że nie po to są płyty winylowe, żeby je zgrywać do wersji cyfrowej. Mało jest takich, które nie są dostępne na Tidalu czy gdzieś indziej. Zdecydowanie lepiej posłuchać muzyki z winyla, jeśli ktoś może sobie na taką fanaberię pozwolić:-)

Vinyl.thumb.jpeg.b51abb736456bcee75fc13952b56697c.jpeg

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
W dniu 11.05.2021 o 09:11, klinek napisał:

DSD 5.6 MHz albo PCM 24bit/192KHz.

Ciekawe porównanie formatów tutaj:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wynika z tego, że całe spektrum sygnału powyżej pasma słyszalnego to w zasadzie pojemnik na śmiecie i to w przypadku "audiofilskiego" nagrania studyjnego. W warunkach domowych zapewne tych śmieci jest więcej. 

Dlatego wybranie

21 godzin temu, mirek24 napisał:

PCM 24/96 zamiast DSD 128.

wydaje się w wypadku cyfryzacji winyli rozsądną decyzją, chociaż pewnie 24/44,1 też by wystarczyło.

20 godzin temu, Krzych 2 napisał:

Różnica miedzy DSD 128, a np DSD512 jest ewidentna

Mam jakieś próbki orkiestrowe w DSD 64, 128 i 256, chyba z komercyjnej strony handlującej plikami DSD. Każda kolejna próbka jest nieco głośniejsza i nie jest to subiektywne odczucie, tylko wskazania mierników DACa. Czy to efekt wyższego próbkowania, czy ktoś nas próbuje przekonać, że im wyżej, tym lepiej? Bo wiadomo, że "głośniejsze" może być odczytane jako "lepsze"?

  • Thanks 2

“That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.” (Christopher Hitchens).

Link to post
Share on other sites
30 minut temu, Terrapin napisał:

Mam jakieś próbki orkiestrowe w DSD 64, 128 i 256, chyba z komercyjnej strony handlującej plikami DSD. Każda kolejna próbka jest nieco głośniejsza i nie jest to subiektywne odczucie, tylko wskazania mierników DACa. Czy to efekt wyższego próbkowania, czy ktoś nas próbuje przekonać, że im wyżej, tym lepiej? Bo wiadomo, że "głośniejsze" może być odczytane jako "lepsze"?

Z głośnością nie ma to nic wspólnego. Mój odbiór pomiędzy DSD128 np i DSD512 polegał raczej na odczuciu grania bardziej łagodnego, bardziej analogowego właśnie.

Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Terrapin napisał:

Każda kolejna próbka jest nieco głośniejsza

Tak wykazuje się lepszość gęściejszych formatów. 

Gdyby DSD 64 grało głośniej, byłoby bardziej szczegółowe, bardziej analogowe itp...

W zasadzie chciałem napisać, że winyl to pewna ceremonia odsłuchu a nie źródło odniesienia aby digitalizować i do tego kombinować z gęstymi formatami...

Winyl to podłe źródło. Urzeka specyficznym masteringiem, wspominaną analogowością i przede wszystkim całą tą zabawą aby wyrwać zakłócającemu otoczeniu niskie sygnały na tyle na ile się da. Misterna elektronika i mechanika... 

Źródła cyfrowe są przy winylu nieprawdopodobnie nudne...

Link to post
Share on other sites

Wrzuciłem moje nagrania do music scope.

PCM 24bit/192KHz:

251570113_2021-05-1214_39_27-MusicScope.thumb.jpg.8490bfe975ead21e4946153fe801b99a.jpg

DSD 128

1352728267_2021-05-1214_58_19-MusicScope.thumb.jpg.87f31d34e9565916fa9b486936830227.jpg

Czyli wychodziłoby na to, jak pisał Terrapin, że dobrym kompromisem przy zgrywaniu winyli będzie PCM 24bit/96KHz (albo i 48KHz). 

 

Czy ja dobrze rozumiem, że zwiększenie częstotliwości próbkowania zwiększa jedynie zakres wysokich częstotliwości? 

W uproszczeniu:

- 96Khz nagrywa sygnał jedynie do 48Khz

- 192Khz nagrywa sygnał jedynie do 96Khz

??

Edited by klinek

0 + 2 = 1

Link to post
Share on other sites
12 minut temu, klinek napisał:

Czy ja dobrze rozumiem, że zwiększenie częstotliwości próbkowania zwiększa jedynie zakres wysokich częstotliwości? 

W uproszczeniu:

- 96Khz nagrywa sygnał jedynie do 48Khz

- 192Khz nagrywa sygnał jedynie do 96Khz

Tak. 

  • Thanks 1

nagrywamy.com

Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, klinek napisał:

zwiększenie częstotliwości próbkowania zwiększa jedynie zakres wysokich częstotliwości? 

Tylko po co komu te śmiecie powyżej 48KHz?

“That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.” (Christopher Hitchens).

Link to post
Share on other sites
51 minut temu, msankowski napisał:

Pytanie co tam widać powyżej 24 kHz, zniekształcenia intermodulacyjne, artefakty z masteringu w wysokiej gęstości?
No bo nie muzykę.

Audiofilskie powietrze? 🙂

  • Like 2

“That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.” (Christopher Hitchens).

Link to post
Share on other sites

Wygląda na to, że w przypadku DSD to jest wynik działania mechanizmu "noise shaping". Wyrzucenie "zniekształceń/hałasu" wynikającego z kodowania formatu 1-bitowego DSD hen poza zakres słyszalny. 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Noise shaping and 1-bit converters[edit]

Since around 1989, 1 bit delta-sigma modulators have been used in analog-to-digital converters. This involves sampling the audio at a very high rate (2.8224 million samples per second, for example) but only using a single bit. Because only 1 bit is used, this converter only has 6.02 dB of dynamic range. The noise floor, however, is spread throughout the entire "legal" frequency range below the Nyquist frequency of 1.4112 MHz. Noise shaping is used to lower the noise present in the audible range (20 Hz to 20 kHz) and increase the noise above the audible range. This results in a broadband dynamic range of only 7.78 dB, but it is not consistent among frequency bands, and in the lowest frequencies (the audible range) the dynamic range is much greater — over 100 dB. Noise Shaping is inherently built into the delta-sigma modulators.

0 + 2 = 1

Link to post
Share on other sites

No dobra. Wszystko fajnie ale usiadłem na spokojnie i posłuchałem wszystkich zgranych próbek (DSD128, PCM24/192, PCM24/96) i wreszcie porównałem je po kolei ze źródłem (winyl). Na moje ucho PCM brzmi najefektowniej (jakby wyraźniej i szczegółowo) ale to brzmienie DSD jest najbliższe winylowi... 😉

  • Thanks 1

0 + 2 = 1

Link to post
Share on other sites
W dniu 13.05.2021 o 16:19, klinek napisał:

No dobra. Wszystko fajnie ale usiadłem na spokojnie i posłuchałem wszystkich zgranych próbek (DSD128, PCM24/192, PCM24/96) i wreszcie porównałem je po kolei ze źródłem (winyl). Na moje ucho PCM brzmi najefektowniej (jakby wyraźniej i szczegółowo) ale to brzmienie DSD jest najbliższe winylowi... 😉

Dokładnie mam takie wrażenia po zabawach z Tascamem.

Edited by mirek24
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
W dniu 11.05.2021 o 12:58, rochu napisał:

A ja się zapytam.

Po co to robić?

A ja odpowiem.

Do sluchania w samochodzie albo mobilnie. Takich plyt ktorych nigdy nie ucyfrowiono. Mam takich mnostwo.

W dniu 11.05.2021 o 14:51, jozwa maryn napisał:

Niekoniecznie. Na bardzo dobry magnetofon i metalową kasetę bez systemu redukcji szumów wychodzi naprawdę konkretnie.

Mirek nie lubi kasety. Od lat mu powtarzam ze to blad.

W dniu 12.05.2021 o 10:08, Hiacynt napisał:

Też uważam, że nie po to są płyty winylowe, żeby je zgrywać do wersji cyfrowej. Mało jest takich, które nie są dostępne na Tidalu czy gdzieś indziej. Zdecydowanie lepiej posłuchać muzyki z winyla, jeśli ktoś może sobie na taką fanaberię pozwolić:-)

Vinyl.thumb.jpeg.b51abb736456bcee75fc13952b56697c.jpeg

Jest takich mnóstwo.

Nie mowiac o tym, ze jak juz masz vinyla to po co kupować jego ucyfrowiona wersje na cd czy na pliku? A o to przeciez chodzi wytwórniom, plac znowu.

W dniu 12.05.2021 o 11:56, Krzych 2 napisał:

Z głośnością nie ma to nic wspólnego. Mój odbiór pomiędzy DSD128 np i DSD512 polegał raczej na odczuciu grania bardziej łagodnego, bardziej analogowego właśnie.

W ślepym teście?

Edited by pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system, sprzedam - przetworniki DAC: dCS Debussy, Audio Note DAC4, Weiss Engineering DAC2/Minerva pod marką WLM Gamma Reference DAC; dużo kabli Transparent i MIT (RCA, XLR, głośnikowe).

Link to post
Share on other sites
  • Redaktorzy

Swego czasu zgrywałem winyle oraz niekiedy CD na kasety, żeby odtwarzać je w topowym radiokaseciaku samochodowym Alpine, który kupiłem (jako NOS) specjalnie do poprzedniego wozu. Niestety format jeden DIN poszedł w diabły i teraz wszędzie są firmowe kombajny wbudowane w deskę... 😞

Link to post
Share on other sites
16 minut temu, Krzych 2 napisał:

Tak. Korzystałem ze specyficznego DACa na rejestrach (projekt z audiodesignguide Ciufollego) i HQplayera

W takim razie zapraszam do siebie.

Zrobie ci ślepy test materialow PCM od CD do DXD i DSD64 i DSD128 z przy tobie zdigitizowanej tasmy matki.

Musisz miec uszy nietoperza zeby uslyszec roznice. 

Jestem w stanie postawic na ten test swoje pieniadze.

Muszę przewietrzyć mój system, sprzedam - przetworniki DAC: dCS Debussy, Audio Note DAC4, Weiss Engineering DAC2/Minerva pod marką WLM Gamma Reference DAC; dużo kabli Transparent i MIT (RCA, XLR, głośnikowe).

Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, pmcomp napisał:

W takim razie zapraszam do siebie.

Zrobie ci ślepy test materialow PCM od CD do DXD i DSD64 i DSD128 z przy tobie zdigitizowanej tasmy matki.

Musisz miec uszy nietoperza zeby uslyszec roznice. 

Jestem w stanie postawic na ten test swoje pieniadze.

Przyjmuje zakład😀. W grę ewentualnie wchodziłby dobry alkohol do wspólnej konsumpcji później. Mój DAC i pliki z kompem kable przytargać mogę. Tylko pewnie mieszkasz daleko, bo ja z Podbeskidzia jestem

Link to post
Share on other sites

Warszawka.

 

BTW wlasnie porownałem jedno sławne nagranie: Carly Simon - You’re So Vain z 1972 roku.

Wersja cyfrowa 16/44 i na pewno remasterowana wersja DSD64 z SACD chyba MFSL.

Napisze tak: tego nowego mastera nie da się sluchać. Całe życie tego nagrania zostało spilowane. Jak mozna tak spier...lić muzyke takiego klasyka? Chyba ze jest inny poziom glosnosci, a tego na szybko nie chcialo  mi sie sprawdzac. Chyba jest  ale ... sa zbyt duze roznice w budowaniu sceny zeby to byl tylko poziom glosnosci.

Musze kupic kasete i vinyla i z tego posluchać. Ponieważ ze sluchania tego DSD wynika, ze materiał analogowy był znakomicie nagrany i dopóki nie porownałem do CD to mi sie nawet podobał 🙂 .

Nie wszystko nowe co soę swieci 😉 .

Edited by pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system, sprzedam - przetworniki DAC: dCS Debussy, Audio Note DAC4, Weiss Engineering DAC2/Minerva pod marką WLM Gamma Reference DAC; dużo kabli Transparent i MIT (RCA, XLR, głośnikowe).

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock podczas używania strony.

Zarejestrowani użytkownicy mogą wyłączyć ten komunikat.