Skocz do zawartości
IGNORED

Kolumny aktywne


Adi777
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

15 minut temu, przemak napisał:

W tym nagraniu po prostu bas jest obniżony a najniższy dźwięk dodatkowo dość sporo. Wystarczy posłuchać wstępu z basem solo, najniższe C ma inną fakturę szumu. W związku z tym brzmi to bardzo dziwnie i nienaturalnie, jak dwa razy większy czterometrowy kontrabas. 

Ty to tak na poważnie? Weź nagraj duży instrument basowy ale w naprawdę dużym studio i zdziwisz się że to inaczej brzmi niż większość nagranych instrumentów po malutkich studiach, nie ma żadnego pompowania tak uwielbianego przez niewtajemniczonych bo fala akustyczna o bardzo dużej długości swobodnie się rozchodzi...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, ASURA napisał:

Ty to tak na poważnie? Weź nagraj duży instrument basowy ale w naprawdę dużym studio i zdziwisz się że to inaczej brzmi niż większość nagranych instrumentów po malutkich studiach, nie ma żadnego pompowania tak uwielbianego przez niewtajemniczonych bo fala akustyczna o bardzo dużej długości swobodnie się rozchodzi...

Weź nie pier... 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, misiomor napisał:

Nie znajdziesz wielu, którzy budowali kolumny na wooferach 21". Jest w tym ileś możliwych pułapek.

B&C 21DS115-4 jest zdecydowanie "subwooferowy" - za dużo warstw uzwojenia cewki (skutkujące również za niskim Qts), koszmarne Levc, od tego mogą być zniekształcenia, jako że jest to zjawisko ferromagnetyczna a więc nieliniowe. Wystarczy sprawdzić dla jakiej częstotliwości moduł impedancji osiąga 3x Re i porównać z innymi głośnikami. "Górka" na SPL przy 150Hz też nie wygląda zachęcająco, a jest objawem tego właśnie problemu. To samo Lavoce SAN214.50 (wykres impedancji "oszukuje" skalą, 3xRe = 15.6ohm jest gdzieś przy 300Hz). Eminence NSW6021-6 też ma z tym lekki problem.

BMS18N862  - mniejszy niż pozostałe, ale wygląda dość dobrze do podziału 150Hz albo podobnego - brak "pipków" na impedancji poniżej 300Hz należy docenić, ma też naturalnie dobre zejście w BR, 27Hz jest raczej bezproblemowe.

To jednak mniej znaczy, jeżeli robimy OZ z EQ. Wyżej efektywne o "słabym" zejściu będą dawać mniej kompresji termicznej przy 100Hz, za to trzeba będzie wcisnąć im więcej mocy na samym dole - niby napięciowo (ale względem Re) to zależy głównie od objętości obudowy, ale większe Mms skutkuje tym, że peak rezonansowy impedancji sięga niżej i wspomagamy się trochę reaktancją. Napęd w klasie D skorzysta na tym, AB - grzanie przejdzie z głośnika na wzmacniacz.

 B&C 21SW152-4 - Levc znośne, ale może już dobarwiać 200Hz modem własnym membrany, więc podział (raczej na pewno aktywny) trzeba będzie zrobić mocno niżej. To oznacza problemy z doborem odpowiedniego midwoofera do 4-way. Mało który zejdzie do tych 100Hz z nawiązującym "wykopem". Trudny projekt by z tego był.

Tak czy siak nie widzę zbyt wielu 21" na rynku, które nie miałyby problemów z modami własnymi w okolicach 200Hz. Do subwooferów i niskich podziałów mogą się nadać, do 2.0 - może, ale nie będzie łatwo. Myślę że T&F mogli rozważać 21" do Taliesin'a, ale jednak zdecydowali się na 18".

Oprócz SB42FHCL75-6 oraz  RSS390HF-4 jakie jeszcze drivery polecisz do subwoofera? najlepiej w OZ.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

obiektywnie o audio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, przemak napisał:

Jeżeli projektujesz "kolumny" w oparciu o krzywe F-M, znasz też zatem krzywe ISO 226:2003, to możesz kolegom basolubom wytłumaczyć, jaki poziom muszą mieć składowe poniżej 50Hz żeby przy słuchaniu z normalną głośnością były one słyszalne powyżej tła.

Widzę infradźwięki Ci też mocno do pomieszczenia odsłuchowego wpadają, może to wentylacja mechaniczna daje po uszach; popracuj nad tym...

3 minuty temu, przemak napisał:

Weź nie pier... 😉

Mam duży trawnik przed tarasem i duże odsuwane drzwi i od kolumn na tym trawniku mogę sobie stanąć ponad 20 metrów dalej i posłuchać jak to brzmi za tym weź...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minute ago, S0nic said:

Oprócz SB42FHCL75-6 oraz  RSS390HF-4 jakie jeszcze drivery polecisz do subwoofera? najlepiej w OZ.

 

Te dwa to bardziej do 2.0, za dobrze sobie radzą przy 200Hz żeby ciąć im pasmo do 80Hz. Za to pod względem Vd mocno ustępują wielu 18" czy 21".

Zwłaszcza że w niskich częstotliwościach (16 - 20Hz) dla OZ efektywność (napięciowa odniesiona do Re) jest mniej więcej proporcjonalna do objętości obudowy (byle nie przesadzić i nie dać Vb zbliżonego albo większego niż Vas), więc szkoda marnować setki litrów na takie "maleństwa" z niskim Xmax.

Do subwoofera - wszystko zależy od przyjętej koncepcji, napędu itd.

Pewną skrajnością jest Dayton UM18-22. Bardzo niska efektywność jak na tę wielkość (tylko 0.25%). Ale jeżeli zrobimy podział sub-sat przy 50Hz, właściwie w całym zakresie pracy suba (16 - 50Hz) reaktancja związana z peak'iem rezonansowym będzie pomagać mu w tym sensie, że będzie mniej obciążony termicznie. Dając mu 150 litrów budy (OZ), mamy Fc przy 31Hz, a więc prawie że w środku zakresu 16 - 50Hz.

Jeżeli mniej zależy nam na organowym pedale, a do tego chcemy kręcić suba wyżej (80Hz) i jeszcze osiągnąć brzmienie z "wykopem", kojarzone z dużymi membranami pracującymi relatywnie wysoko, to sugerowałbym coś bardziej estradowego.

Oczywiście ogarnięcie EQ obudowy zamkniętej jest niezbędne w obu przypadkach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
21 minut temu, ASURA napisał:

Mam duży trawnik przed tarasem i duże odsuwane drzwi i od kolumn na tym trawniku mogę sobie stanąć ponad 20 metrów dalej i posłuchać jak to brzmi za tym weź...

To fajnie. Szkoda tylko, że kontrabasu nigdy nie słyszałeś. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
27 minut temu, misiomor napisał:

Te dwa to bardziej do 2.0, za dobrze sobie radzą przy 200Hz żeby ciąć im pasmo do 80Hz. Za to pod względem Vd mocno ustępują wielu 18" czy 21".

Zwłaszcza że w niskich częstotliwościach (16 - 20Hz) dla OZ efektywność (napięciowa odniesiona do Re) jest mniej więcej proporcjonalna do objętości obudowy (byle nie przesadzić i nie dać Vb zbliżonego albo większego niż Vas), więc szkoda marnować setki litrów na takie "maleństwa" z niskim Xmax.

Do subwoofera - wszystko zależy od przyjętej koncepcji, napędu itd.

Pewną skrajnością jest Dayton UM18-22. Bardzo niska efektywność jak na tę wielkość (tylko 0.25%). Ale jeżeli zrobimy podział sub-sat przy 50Hz, właściwie w całym zakresie pracy suba (16 - 50Hz) reaktancja związana z peak'iem rezonansowym będzie pomagać mu w tym sensie, że będzie mniej obciążony termicznie. Dając mu 150 litrów budy (OZ), mamy Fc przy 31Hz, a więc prawie że w środku zakresu 16 - 50Hz.

Jeżeli mniej zależy nam na organowym pedale, a do tego chcemy kręcić suba wyżej (80Hz) i jeszcze osiągnąć brzmienie z "wykopem", kojarzone z dużymi membranami pracującymi relatywnie wysoko, to sugerowałbym coś bardziej estradowego.

Oczywiście ogarnięcie EQ obudowy zamkniętej jest niezbędne w obu przypadkach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nasz rodzimy APS, wsadził w SUBA głośnik TAD 🙂
 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

obiektywnie o audio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 hours ago, colcolcol said:

Można chyba napisać, że wydatki na bas rosną wykładniczo wraz z obniżaniem częstotliwości. Ale negowanie istnienia czegoś, co można usłyszeć, jest zwykłym zaprzeczeniem, które jest już objawem klinicznym (?) 🙂 

Dysonans poznawczy odczuwam, czytając wpisy niektórych userów o subwooferach za 250,- 

Rozciągnięcie pasma własnego systemu daje wgląd w nagranie. Tradycyjne elementy muzyki ciągle wypisane na Wiki powinny zostać uzupełnione o realizację jako część dzieła. Była ważna od zawsze, ale przed epoką zapisu/odtworzenia miała bardziej charakter klimatu związanego z miejscem, ludźmi, czasem. Dziś realizacja może być sztuką, równoprawnym a nawet dominującym (nagrania Stockfisch, samplery, muzyka współczesna) elementem muzycznym. 

Brak najniższej oktawy zmusi do domyślania się co "tam mogło być" i zaburza wszystko, cały spektakl. Myślenie kategoriami niski=dominujący, niski=zakłócenia albo niski=nierzeczywisty, wiele mówi o systemie piszącego a może więcej o piszącym 😉 

Poniżej skan zrobiony po wczorajszym odsłuchu. Respighi. Antiche danze et arie (III suite), Gli uccelli, La boutique fantasque (Marriner) 1986. 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Daruj, ale ten wykres dokładnie zaprzecza temu, co napisałeś. Składową stałą bym odpuścił, to może być jakiś artefakt obliczeniowy.

Jednak muzyka zaczyna się od czegoś na kształt F kontra (44Hz) choć mało tego jest, druga harmoniczna ew. alikwota w okolicach 90Hz dominuje dość poważnie. Albo kontrafagot zagrał F kontra, a fagot F wielkie. A może to kontrabasy.

To co dzieje się poniżej 40Hz będzie kompletnie niesłyszalne z uwagi na krzywe Fletchera Munsona, jako że jest dobre 30dB poniżej najsilniejszej składowej "muzycznej". Tam właściwie widać trochę infradźwięków (od 5Hz) i ich harmonicznych - może w wentylacji coś się "organowo" wzbudziło. A może przynajmniej w części są to artefakty od tego samego problemu, który wygenerował składową stałą.

Jak już prezentować widma to "punktując", a nie podkładając się.

Ja mogę powiedzieć tyle, że niskie dźwięki w muzyce istnieją, bo ileś razy słyszałem organowy pedał na żywo, a nawet widziałem jak wygląda odpowiedzialna za niego piszczałka i uruchomiono ją specjalnie dla mnie.

54 minutes ago, S0nic said:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nasz rodzimy APS, wsadził w SUBA głośnik TAD 🙂
 

Za mało wiem na temat tego głośnika żeby komentować.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez misiomor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
41 minut temu, misiomor napisał:

Albo kontrafagot zagrał F kontra, a fagot F wielkie. A może to kontrabasy.

To jest orkiestra kameralna. Kontrafagotu nie ma 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

W tym nagraniu, jeżeli to jest to:

to jest dużo zakłóceń (jak na dzisiejsze standardy), w tym jakiś wentylator na 30Hz słyszalny na wybrzmieniu w okolicy 8:33. Muzycznie nic poniżej 40Hz, bo skąd.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
41 minut temu, misiomor napisał:

Za mało wiem na temat tego głośnika żeby komentować.

TL-1601b 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

obiektywnie o audio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 hours ago, przemak said:

Jeżeli projektujesz "kolumny" w oparciu o krzywe F-M, znasz też zatem krzywe ISO 226:2003, to możesz kolegom basolubom wytłumaczyć, jaki poziom muszą mieć składowe poniżej 50Hz żeby przy słuchaniu z normalną głośnością były one słyszalne powyżej tła.

Ja nie projektuję kolumn w oparciu o krzywe F-M. Kolumny mają przenosić w miarę płasko, a odstępstwa muszą być bardzo dobrze uzasadnione. Krzywe F-M co najwyżej mogą uzasadniać lekkie podbicie basu w systemie łącznie z pomieszczeniem. W połączeniu z charakterystykami mikrofonów, być może nie korygowanych w studio.

Krzywe FM mówią jednak jaki zakres człowiek słyszy, a jak słyszy to ten i ów w końcu wymyśli jak to zaimplementować w swojej sztuce. Albo już wymyślił - organy, elektronika. Więc wypadałoby nie odstawać.

Mówią też, że nie ma wielkiego sensu schodzić za nisko zbyt małymi wooferkami, bo żeby coś z nich usłyszeć, trzeba by je zniszczyć. No chyba że harmoniczne z woofera dadzą nam złudzenie tonu podstawowego.

25 minutes ago, S0nic said:

TL-1601b 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

No cóż...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, ASURA napisał:

Ty to tak na poważnie? Weź nagraj duży instrument basowy ale w naprawdę dużym studio i zdziwisz się że to inaczej brzmi niż większość nagranych instrumentów po malutkich studiach, nie ma żadnego pompowania tak uwielbianego przez niewtajemniczonych bo fala akustyczna o bardzo dużej długości swobodnie się rozchodzi...

wiekszej bzdury to tu chyba nie było

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
57 minut temu, misiomor napisał:

Ja nie projektuję kolumn w oparciu o krzywe F-M.

  

W dniu 5.07.2022 o 11:02, misiomor napisał:

Moją referencją jako konstruktora są krzywe Fletchera Munsona.

To źle zrozumiałem 😉

2 minuty temu, biniek napisał:

wiekszej bzdury to tu chyba nie było

Były, ale pewnie masz ich w ignorze 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, przemak napisał:

To fajnie. Szkoda tylko, że kontrabasu nigdy nie słyszałeś. 

Twojego nie ale nie mam parcia ale np słyszałem co robi duży kontrabas w małym pomieszczeniu do nagrywania który dogrywał kontrabasy w wcześniej nagranej dużej orkiestry gdzie "zdolny" realizator włączył filtr górno przepustowy co by mu nic na dole nie hałasowało....

To nie ta szkoła którą tak Tu na Forum preferujesz? jakoś tak mam wrażenie że mieliście wspólnego pedagoga jak Was uczył

42 minuty temu, biniek napisał:

wiekszej bzdury to tu chyba nie było

To że czegoś nie wiesz to znaczy że tego nie ma a to świadczy tylko o Twojej ignorancji!
 

Zespół Hey nagrywał bębny w takiej jebutnej stodole co by przestrzeń była, a mkrofony ustawione w dalekim polu a nie jak zwyczajowo 10-30cm od instrumentów. Realizatorem był Marcin Bors poczytaj co to za człowiek 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Peter Gabriel ma takie jebutne studio w starym młynie w UK i jemu też miksy basu super wychodzą, posłuchaj sobie np. Sade i płyty Soldier of love jak masz na czym i gdzie bo przede wszystkim to najpierw trzeba słuchać, słuchać, słuchać!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
29 minut temu, ASURA napisał:

Zespół Hey nagrywał bębny w takiej jebutnej stodole co by przestrzeń była

W tym kawałku to szczególnie słychać:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdzam - kto z szanownego tutaj audiofilskiego grona, słyszał na żywo grającego kontrabasistę - poproszę o nazwisko, konfigurację, miejsce słyszenia kontrabasisty i jak ktoś umie powiedzieć, to na jakim wzmacniaczu grał basista? Czy beż wzmacniacza, bo tak też można??? Pytam, bo kilka 'koncertów' kontrabasistów znam z domowych warunków, więc zastanawiam się nad Waszymi doświadczeniami - kto chociaż raz w życiu 'dotknął' brzmienia kontrabasistów na żywo...??? 

Oczywiście kolega przemak jest zwolniony z odpowiedzi z przyczyn obiektywnych... 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Parker's Mood

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, audiofan01 napisał:

W tym kawałku to szczególnie słychać:

 

Jest całe frazowanie pięknie podane mimo że bas aż tak nisko  bo 40-35Hz schodzi, no i co z krzywą Fletchera Munsona eksperci? bo ten  bas w nagraniu spokojnie już słyszę jak ma 18dB poziom wyższy od poziomu tła! (mierzony oktawa 32Hz pomiar szybki w piku) w każdym razie w domowym systemie u mnie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
16 minut temu, Chicago napisał:

Sprawdzam - kto z szanownego tutaj audiofilskiego grona, słyszał na żywo grającego kontrabasistę - poproszę o nazwisko, konfigurację, miejsce słyszenia kontrabasisty i jak ktoś umie powiedzieć, to na jakim wzmacniaczu grał basista? Czy beż wzmacniacza, bo tak też można??? Pytam, bo kilka 'koncertów' kontrabasistów znam z domowych warunków, więc zastanawiam się nad Waszymi doświadczeniami - kto chociaż raz w życiu 'dotknął' brzmienia kontrabasistów na żywo...??? 

Oczywiście kolega przemak jest zwolniony z odpowiedzi z przyczyn obiektywnych... 😉

''Kapela Jankiela''  w Kiermusach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
11 minut temu, Chicago napisał:

Sprawdzam - kto z szanownego tutaj audiofilskiego grona, słyszał na żywo grającego kontrabasistę - poproszę o nazwisko, konfigurację, miejsce słyszenia kontrabasisty i jak ktoś umie powiedzieć, to na jakim wzmacniaczu grał basista? Czy beż wzmacniacza, bo tak też można??? Pytam, bo kilka 'koncertów' kontrabasistów znam z domowych warunków, więc zastanawiam się nad Waszymi doświadczeniami - kto chociaż raz w życiu 'dotknął' brzmienia kontrabasistów na żywo...??? 

Oczywiście kolega przemak jest zwolniony z odpowiedzi z przyczyn obiektywnych... 😉

Przyznam się bez bicia na koncercie klasycznym  w dużym kościele św Katarzyny nie słyszałem w 1 rzędzie 5 kontabasów ale jak ruszyłem d*pę do 15rzędu słuch w tak szacownym świętym miejscu mi powrócił do tego stopnia że w innym czasie w tym samym kościele ale z orkiestrą Jordi Savalla i recytacją Jerzego Treli usłyszałem z 50 metrów bez dogłaśniania jego głos ale... ktoś go dobrze kiedyś dykcji uczył i nie musiał się po prostu wydzierać! czy dogłaśniać  jak obecne nowe pokolenie aktorów!
 

To samo dotyczy kontrabasu i zejścia, normalnie pełnoprawne kontrabasy tak nisko nie schodzą ale np. Muzycy Johna Zorna a konkretnie gitarzysta tego nie wiedział i na płycie Masada na takiej zwykłej małej gitarce zsedł z basem w rejon 25Hz. No ja p*erdolę jak żyć skoro nasz domowy system tego nie odtwarza a jednak powinniśmy to w nagraniu słyszeć. Tak w ogóle to realizatorzy dźwięku i muzycy w Polsce mają prze*ebane bo nagrywają coś czego później z konsoli puszczając nie idzie usłyszeć... i teraz myślenice zagrałem tak nisko czy tylko chciałem żeby tak było?

 

Dalej pytajcie Sylwka on Wam wszystko objaśni ja mam tylko słabe mocowo bo tylko 230W 15" 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
18 minut temu, ASURA napisał:

Muzycy Johna Zorna a konkretnie gitarzysta tego nie wiedział i na płycie Masada na takiej zwykłej małej gitarce zsedł z basem w rejon 25Hz.

Na której płycie Masada i który gitarzysta na małej gitarce nie wiedział...??? Konkret poproszę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Parker's Mood

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
49 minut temu, Chicago napisał:

jak ktoś umie powiedzieć, to na jakim wzmacniaczu grał basista?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

u nas niedostępny, bo nie ma ROHS 😉
Specjaliści mogą oszacować, jaki to ma dół z obudowy zamkniętej tej wielkości 😉

39 minut temu, ASURA napisał:

Jest całe frazowanie pięknie podane mimo że bas aż tak nisko  bo 40-35Hz schodzi, no i co z krzywą Fletchera Munsona eksperci? bo ten  bas w nagraniu spokojnie już słyszę jak ma 18dB poziom wyższy od poziomu tła! (mierzony oktawa 32Hz pomiar szybki w piku) w każdym razie w domowym systemie u mnie

To jest w E i poniżej 40Hz nic nie ma, dość mocno filtrowany utwór. Wrażenie "głębokiego" basu powodowane jest małą ilością harmonicznych tego basu, ale on gra w normalnej skali.

blysk.thumb.PNG.e0b2863467cb6cbece5a6c503e78b252.PNG

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
41 minut temu, Chicago napisał:

Na której płycie Masada i który gitarzysta na małej gitarce nie wiedział...??? Konkret poproszę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Greg Cohen

31 minut temu, przemak napisał:

To jest w E i poniżej 40Hz nic nie ma, dość mocno filtrowany utwór. Wrażenie "głębokiego" basu powodowane jest małą ilością harmonicznych tego basu, ale on gra w normalnej skali.

Przeca pisałem o frazowaniu basu (dokładnym rysowaniu Hertza za Hertzem) na 40-35Hz , nic w moim tekście o harmonicznych nie pisałem tym bardziej o głębokim basie, co to w ogóle jest głęboki bas (ten bas jest tylko podbity) na 40-35Hz, może nisko schodzący- o to Ci chodziło? Nie nie jest to nisko schodzący bas, taki bas gra np. pewien Rudolph z Francji

 

Tak w ogóle to znasz jakiś program który to sam wyłapie bo i np. w PT sinusoidę można obejrzeć ale jak wymienisz kable w systemie to program tego nie widzi a ucho na złość realizatorom rozróżnia za tym program u płaszczaków a ucho u 3D ludzików +1D czyli domena czasu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez ASURA

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz chyba pirackie wydanie, ale nie jestem pewien, zaraz sprawdzę.  Ja nie mam tej płytki, i nie pytałem o fakt posiadania, tylko o konkretne wydanie płyty, ponieważ chciałem sprawdzić to, o czym pisałeś. Dzięki.

Nieoficjalne wydania, czyli część rzeczy z JazzDoor. Ja mam 'Masada' z DIW Record, i z Tadzika. 🙃

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Parker's Mood

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, Chicago napisał:

Masz chyba pirackie wydanie, ale nie jestem pewien, zaraz sprawdzę.  Ja nie mam tej płytki, i nie pytałem o fakt posiadania, tylko o konkretne wydanie płyty, ponieważ chciałem sprawdzić to, o czym pisałeś. Dzięki.

No ciężko było mi ją nabyć bo nakład licencjonowany ale wyczerpany 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Chicago napisał:

Sprawdzam - kto z szanownego tutaj audiofilskiego grona, słyszał na żywo grającego kontrabasistę - poproszę o nazwisko, konfigurację, miejsce słyszenia kontrabasisty i jak ktoś umie powiedzieć, to na jakim wzmacniaczu grał basista? Czy beż wzmacniacza, bo tak też można??? Pytam, bo kilka 'koncertów' kontrabasistów znam z domowych warunków, więc zastanawiam się nad Waszymi doświadczeniami - kto chociaż raz w życiu 'dotknął' brzmienia kontrabasistów na żywo...??? 

Oczywiście kolega przemak jest zwolniony z odpowiedzi z przyczyn obiektywnych... 😉

Ja nawet gralem w kapeli z kontrabasista 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Greg Cohen - świetny basista, jasno-brzmiący, dokładny, swingujący, lubię go. I tak jak w przypadku Masada, też go mam 'solo' tylko z DIW Records, i od Tadzika. Pamiętam, że z pierwszą płytą Grega Cohena z DIW Records, jak i z samym nazwiskiem, zetknąłem się pod koniec lat 90-tych, będąc jeszcze na etapie mocno audiofilskim, ale już zahaczającym o live jazz i o 'brzmienie' Chicago... bo każde znaczące miasto w US, posiada swoje 'brzmienie... 🙃

Myślę, że każdy inaczej 'słucha' basu i każdy inaczej ten bas ocenia - inaczej na bas będzie 'spoglądał' muzyk nie-basista, a jeszcze inaczej muzyk basista, ale już w tym samym punkcie, inaczej 'popatrzy' na bas muzyk klasyczny, inaczej muzyk jazzowy, a jeszcze inaczej 'inny' muzyk. A audiofil jeszcze inaczej na 'bas' 'popatrzy' - wię sami widzicie, ile opcji jest do przeanalizowania. Stąd te polemiki i zażarte dyskusje, pomijające zupełnie kwestię 'brzmienia basu' w rzeczywistości.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Parker's Mood

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czasem jak nie slychac basu w nagraniu to mozna wlaczyc odkurzacz 😄 wtedy slychac lepiej

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez biniek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
21 hours ago, Arkadix said:

Dla mnie odtwarzanie niskiego basu w pomieszczeniu mieszkalnym ( wszytko jedno czy 20m2 czy 80m2)  jest zakłóceniem dźwięku , a nie hi-endem.

Gdyby poprawność odtwarzania jakoś wiązała długość fali z wielkością pomieszczenia, to na słuchawkach nie powinno się dać dobrze odtworzyć nawet wysokich tonów.

Paradoksalnie to w mniejszym pomieszczeniu bardzo niski bas staje się referencyjny (pod warunkiem że szyby czy kieliszki nie zaczną dzwonić i brzęczeć), bo nawet półfalowy rezonans jest wyżej. Pomieszczenie staje się komorą ciśnieniową, dokładnie jak muszla słuchawki. Oczywiście o mody własne trzeba zadbać wyżej - czy to robiąc adaptację akustyczną, czy pracując jakimiś procesorami ew. wycinając rezonanse analogowo. No i charakter odbić na środku jest inny, przez co trudniej osiągnąć swobodne brzmienie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem tak - kiedyś, dawno temu, byłem pod wielkim wrażeniem dżwięku z pralek B&W - najpierw 801 Matrix III, a zaraz po nich N801. Jazzusie - jak mnie się to podobało... a byłem wtedy w jądrze audiofilskiego kokona. Zejście, moc, dynamika, wszystko mi leżało na maxa - niedostatki Matrix 801 w kontekście pancernej masy dżwięku dopełniły N801. Im 'głośniej', tym lepiej, wyrażniej i swobodniej!

Ale moja świadomość się zmieniła, i teraz, i już od dłuższego czasu, lubię muzykę graną 'cicho', i w ogóle lubię 'ciche struny' i 'ciche' dżwięki. O wiele większe wymagania stawia muzyka grana 'cicho' - panowanie nad emocjami, to podstawa. Jak instrument przejmuje główną rolę, to koniec grania! Zupełnie odwrotnie niż w przypadku tylko i wyłącznie słuchania muzyki. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Parker's Mood

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z duzych wooferow pro ciekawa opcja jest PD

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.