Jump to content
IGNORED

Kolumny aktywne


Adi777
 Share

Recommended Posts

  • Moderatorzy
10 hours ago, przemak said:

To nie o to chodzi. Chciałem się przekonać jak chyba rok temu kupiłem tego suba chociaż nie chciałem i nie potrzebowałem (kolega kupił na allegro jeden, sprzedający coś ściemniał, kupił drugi, w rezultacie dostał dwa, długo polował i ja za dokładnie 250 mam fajnego suba kenwooda) i postanowiłem ustawić "na pałę" - czyli na słuch i bez odcięcia dołu dla satelit (ten sub domowy nie umie). No to podłączyłem do końcówki wysokopoziomowo i jazda 😉 I na słuch dodałem sobie 12dB myśląc, że dodaję ledwo ledwo co. W moim przypadku nie chciałem poszerzać pasma, bo jest wystarczające, to zabawa taka. Tak więc ten przykład nie jest przykładem na to, jak ustawić suba, tylko na to, jak słyszymy w dole i jak to na słuch ustawiamy.

 

Co do subów taką mam uwagę do konstruktorów - musicie choćby mentalnie rozgraniczyć kategorię "sub" od kategorii "najniższa droga w wielodrożnym zestawie". Subwoofer przeznaczony jest do grania tylko najniższej oktawy i ani herca więcej. Generalnie chodzi o to, że ponieważ w muzyce w dole zasadniczo nie ma akordów tylko pojedyncze dźwięki, to sub ma grać praktycznie tylko jedną sinusoidę w danym momencie. Zatem wymagania co do "szybkości" i w sumie jakości ograniczone są dość mocno, bo sub odtwarza tylko wolno narastające i wolno gasnące sinusy 😉

Z drugiej strony ograniczenie pracy suba do najniższej jednej oktawy jest też uwarunkowane rozkładem mocy, to znaczy od dłuższego czasu przyjmuje się dla muzyki rozkład mocy szumu różowego, czyli w każdej oktawie jest taka sama moc jak we wszystkich wyższych. Ostatnio dla współcześnie realizowanej muzyki zamiast tych 3dB zakłada się nawet do 4,5dB nachylenia (przynajmniej tak sobie można wykalibrować analiztory widma), tak więc moc spada z częstotliwością jeszcze bardziej. W związku z tym sub grający do tych 80Hz powinien mieć akustycznie mniej więcej taką samą moc jak satelity, a biorąc pod uwagę prawdopodobną mniejszą jego skuteczność powinien mieć więcej niż tyle samo, czasem sporo więcej (a jak jest jeden sub to jeszcze razy dwa). Tak więc poszerzając pasmo suba zmuszamy go do pracy z dużo większym poziomem niż satelity, co przy mocnych satelitach oznacza absurdalne moce wzmacniaczy albo niepotrzebne moce satelit.

Dużo zagadnień.

Oczywiście mając monitor aktywny z filtrem subsonicznym, chroniącym midwoofer przed wychyleniami poniżej Fb, jest pokusa połączenia go z subem na zasadzie że nie ruszamy monitora i tylko dodajemy subem to, co wycina subsonic (i potem akustycznie system BR). Zwłaszcza że wiele subwooferów ma wbudowane filtry lowpass, tnące również nisko, choć może nie aż tak nisko jak te 35Hz.

Problemy są co najmniej dwa (abstrahując od jakości przetwarzania zakresu 35 - 80Hz midwooferkiem o średnicy kosza rzędu tych 170 czy 220mm, typowym dla monitorów studyjnych):

- wspomniane już ograniczenie lowpassa suba do np. 50Hz (typowo) a więc będzie nakładanie się pasm subwoofera i monitorów, chyba żeby ustawić subsonic monitorów na bardzo niską dobroć, wtedy może uda się spotkać przy sensownym spadku z obu stron.

- przypadkowe przesunięcia faz z obu stron. Może uda się "psim swędem" dostać 0deg ew 180deg (w odwróconej polaryzacji byłoby dobrze) ale wcale niekoniecznie tak musi być. Sprawę komplikuje jeszcze fakt, że powyżej i poniżej podziału może być jeszcze inaczej, zwłaszcza jak subwoofer jest wyposażony w regulowany all-pass (zwany płynną regulacją fazy) co zwykle pogarsza kwestię zgodności fazowej w zakresie częstotliwości, a nie tylko w jednym punkcie. Generalnie to jest zupełnie jakby robić podział w zespole głośnikowym wielodrożnym na przypadkowych filtrach z obu stron.

Odnośnie tego grania tylko najniższej oktawy subem - nigdzie nie jest powiedziane, że ma przetwarzać tylko najniższą oktawę. Jeżeli chcielibyśmy się skupic na samym rdzeniu "sub" to należałoby go ograniczyć do infradźwięków. Jeżeli "sub-woofer" to ma grać niżej niż woofer. A w definicji woofera wcale nie ma dolnego krańca pasma, więc po prostu gramy subem tam, gdzie woofer już nie wyrabia. Więc optymalna częstotliwość podziału będzie zależeć od możliwości woofera i przyjętych kryteriów jakości. Oczywiście są tu twarde ograniczenia - jeżeli subwoofer ma być ustawiony w oddaleniu od satelitów, wtedy są ograniczenia związane z długością fali. Ludzie robili różne eksperymenty w tej kwestii i do najbardziej praktycznych wniosków doszli w ramach THX - gdzie ustalono częstotliwość podziału sub-sat na 80Hz.

 

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, misiomor napisał:

Dużo zagadnień.

Oczywiście mając monitor aktywny z filtrem subsonicznym, chroniącym midwoofer przed wychyleniami poniżej Fb, jest pokusa połączenia go z subem na zasadzie że nie ruszamy monitora i tylko dodajemy subem to, co wycina subsonic (i potem akustycznie system BR). Zwłaszcza że wiele subwooferów ma wbudowane filtry lowpass, tnące również nisko, choć może nie aż tak nisko jak te 35Hz.

Problemy są co najmniej dwa (abstrahując od jakości przetwarzania zakresu 35 - 80Hz midwooferkiem o średnicy kosza rzędu tych 170 czy 220mm, typowym dla monitorów studyjnych):

- wspomniane już ograniczenie lowpassa suba do np. 50Hz (typowo) a więc będzie nakładanie się pasm subwoofera i monitorów, chyba żeby ustawić subsonic monitorów na bardzo niską dobroć, wtedy może uda się spotkać przy sensownym spadku z obu stron.

- przypadkowe przesunięcia faz z obu stron. Może uda się "psim swędem" dostać 0deg ew 180deg (w odwróconej polaryzacji byłoby dobrze) ale wcale niekoniecznie tak musi być. Sprawę komplikuje jeszcze fakt, że powyżej i poniżej podziału może być jeszcze inaczej, zwłaszcza jak subwoofer jest wyposażony w regulowany all-pass (zwany płynną regulacją fazy) co zwykle pogarsza kwestię zgodności fazowej w zakresie częstotliwości, a nie tylko w jednym punkcie. Generalnie to jest zupełnie jakby robić podział w zespole głośnikowym wielodrożnym na przypadkowych filtrach z obu stron.

Odnośnie tego grania tylko najniższej oktawy subem - nigdzie nie jest powiedziane, że ma przetwarzać tylko najniższą oktawę. Jeżeli chcielibyśmy się skupic na samym rdzeniu "sub" to należałoby go ograniczyć do infradźwięków. Jeżeli "sub-woofer" to ma grać niżej niż woofer. A w definicji woofera wcale nie ma dolnego krańca pasma, więc po prostu gramy subem tam, gdzie woofer już nie wyrabia. Więc optymalna częstotliwość podziału będzie zależeć od możliwości woofera i przyjętych kryteriów jakości. Oczywiście są tu twarde ograniczenia - jeżeli subwoofer ma być ustawiony w oddaleniu od satelitów, wtedy są ograniczenia związane z długością fali. Ludzie robili różne eksperymenty w tej kwestii i do najbardziej praktycznych wniosków doszli w ramach THX - gdzie ustalono częstotliwość podziału sub-sat na 80Hz.

 

To pierwsze zagadnienie to wiadomo. Satelity muszą być filtrowane, i duże i małe. Ja tylko chciałem sam sprawdzić, co może amator zrobić "na ucho" - i wyszło, że najwyżej strzelić sobie w stopę 😉

Co do subwooferów - można taką sofistykę uprawiać, a można spojrzeć realnie. Skutek i przyczyna się wymieszały - jeżeli ustaliliśmy kiedyś (i jest konsensus) że sub to najniższą oktawa, to sub musi grać dobrze tylko najniższą oktawę i już. Czyli jest optymalizowany pod monofoniczne (a nie polifoniczne) granie. Do tego jakoś dostosowuje się popularna muzyka (zresztą w jakimś sensie od 500 lat). Dlatego napisałem, że to nie jest najniższa droga w wielodrożnym systemie, tylko coś zupełnie innego, i trzeba na to inaczej patrzeć. 

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy
3 minutes ago, przemak said:

Co do subwooferów - można taką sofistykę uprawiać, a można spojrzeć realnie. Skutek i przyczyna się wymieszały - jeżeli ustaliliśmy kiedyś (i jest konsensus) że sub to najniższą oktawa, to sub musi grać dobrze tylko najniższą oktawę i już. Czyli jest optymalizowany pod monofoniczne (a nie polifoniczne) granie. Do tego jakoś dostosowuje się popularna muzyka (zresztą w jakimś sensie od 500 lat). Dlatego napisałem, że to nie jest najniższa droga w wielodrożnym systemie, tylko coś zupełnie innego, i trzeba na to inaczej patrzeć. 

THX (z początków kina domowego) był standardem bardzo poważnym, a definiował subwoofer jako pracujący poniżej 80Hz. Bo taki wyszedł im najlepszy kompromis między przeciążaniem satelitów a zaburzaniem lokalizacji przez pojedynczy subwoofer.

Odnośnie grania jednego sinusa vs kilka - ludzie robią pomiary zarówno HD (jednym sinusem) jak i tonami zmodulowanymi i jeżeli głośnik jest w miarę liniowy, to złożenie kilku sinusów nie jest dla niego wielką tragedią.

PS. To co wyróżnia subwoofer w systemach hi-fi to fakt, że może on stać gdzie indziej niż satelity i że czasem jest jeden, łaczący kanały lewy i prawy. A jak podejdziemy do podziału pasma w takim systemie, to jest już zadanie dla konstruktora tegoż systemu.

Link to comment
Share on other sites

8 minut temu, misiomor napisał:

Odnośnie grania jednego sinusa vs kilka - ludzie robią pomiary zarówno HD (jednym sinusem) jak i tonami zmodulowanymi i jeżeli głośnik jest w miarę liniowy, to złożenie kilku sinusów nie jest dla niego wielką tragedii

Wiadomo że lepsze jest lepsze. Ale jak jeszcze jakiś "zwykły" głośnik da się jakoś zastosować jako sub, to już typowego głośnika od suba nie dasz do przetwarzania szerszego pasma. 

10 minut temu, misiomor napisał:

PS. To co wyróżnia subwoofer w systemach hi-fi to fakt, że może on stać gdzie indziej niż satelity i że czasem jest jeden, łaczący kanały lewy i prawy. A jak podejdziemy do podziału pasma w takim systemie, to jest już zadanie dla konstruktora tegoż systemu.

Konstruktor powinien wiedzieć, że tak jak kiedyś mono było od 200-300 w dół, tak teraz jest od 80 a i to nie zawsze. Tak więc jeżeli sub nie stoi tam gdzie główny odsłuch to podział pasma jest "dowolny, pod warunkiem że nie wyżej niż 80" 😉

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, przemak napisał:

jak jeszcze jakiś "zwykły" głośnik da się jakoś zastosować jako sub, to już typowego głośnika od suba nie dasz do przetwarzania szerszego pasma

Jest dokładnie odwrotnie. Większość dobrych głośników z Fs 18-25 zagra bez problemu i ze stosunkowo niewielkimi zniekształceniami 350 Hz. Żaden (!) "zwykły" głośnik 18 cm nie zagra dobrze 25 Hz.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy
Posted (edited)

Ja nie chciałbym słuchać 350Hz z czegoś w typie Dayton MX10-22 ew. jego większych braci. Przy 350Hz jest w sam raz wzrost impedancji związany z Levc do 3x Re. Do małych nowoczesnych subwooferów potrafią wstawiać jeszcze bardziej przegięte wynalazki.

PS. Nowoczesny mały sub typu "pompa" musi mieć dużą fałdę zawieszenia, z uwagi na konieczność zapewnienia dużego Xmax. To też stoi w sprzeczności z poprawnym przetwarzaniem środka.

Edited by misiomor
Link to comment
Share on other sites

27 minut temu, colcolcol napisał:

Żaden (!) "zwykły" głośnik 18 cm nie zagra dobrze 25 Hz.

No, jasne. Zwykła kopułka wysokotonowa też. 

29 minut temu, colcolcol napisał:

Jest dokładnie odwrotnie.

Oczywiscie. Większość trójdrożnych konstrukcji ma niskotonowe od subwooferów 😉

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

20 minut temu, soundchaser napisał:

Ale 35 Hz już tak. Tak jest w Opalach i to słychać.

Misiomor już ustalił że to nie jest 18ka tylko bardziej 23cm. To wielka różnica

Opera Callas, Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2,
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, DIY
Link to comment
Share on other sites

Z duzym zainteresowanie i osobista „satysfakcja“ przeczytale ponizsze dwa wywody


PS. Opisywałem już gdzieś na Forum wrażenia z "uderzeń basu" generowanych przez 18" woofer kolumn T&F Taliesin. Nie wiem dokładnie gdzie łączy się on ze średniotonowcem (12" estradowy koaksjal), ale może to być np. 150Hz.
Przy czym te kolumny niestety wpisują się w starodawny podział między "szafami" (pierwotnie grającymi w kinach pod wzmakami na 300B) a "kompaktami" będąc w tej pierwszej kategorii - estradowy koaksjal 12" nie dostarczy precyzji i równego brzmienia na środku i górze.
Za to żaden smukły wynalazek na 8" wooferkach nie da tej nieskrępowanej dynamiki i uderzenia.
Dlatego robiąc sub-sat na 4x 18" subach należałoby zbudować satelity na co najmniej dwóch 12" wooferach o efektywności raczej w stronę estrady (może Scanspeaki 32W8878T11) i modlić się żeby dały radę dorównać w "uderzeniu" Taliesinom jak się je odciąży od wychyleń niskiego basu, które przejmą suby. To by był Święty Graal audio, a więc połączenie zalet "szaf" i "kompaktów" gdyby się udało, plus jeszcze zejście do C sub-kontra. Tylko nijak nie wychodzi napęd tych subów (powiedzmy że na UM18-22) bez modułów w klasie D (próba skończyłaby się przegrzaniem pomieszczenia, jako że potrzeba 1100W na jednego suba żeby rozbujać go do pełnego Xmax przy 16Hz) dlatego osobiście ręki bym do tego nie przyłożył.




Z drugiej strony ograniczenie pracy suba do najniższej jednej oktawy jest też uwarunkowane rozkładem mocy, to znaczy od dłuższego czasu przyjmuje się dla muzyki rozkład mocy szumu różowego, czyli w każdej oktawie jest taka sama moc jak we wszystkich wyższych. Ostatnio dla współcześnie realizowanej muzyki zamiast tych 3dB zakłada się nawet do 4,5dB nachylenia (przynajmniej tak sobie można wykalibrować analiztory widma), tak więc moc spada z częstotliwością jeszcze bardziej. W związku z tym sub grający do tych 80Hz powinien mieć akustycznie mniej więcej taką samą moc jak satelity, a biorąc pod uwagę prawdopodobną mniejszą jego skuteczność powinien mieć więcej niż tyle samo, czasem sporo więcej (a jak jest jeden sub to jeszcze razy dwa). Tak więc poszerzając pasmo suba zmuszamy go do pracy z dużo większym poziomem niż satelity, co przy mocnych satelitach oznacza absurdalne moce wzmacniaczy albo niepotrzebne moce satelit.


Zaczne o „satysfakcji“

Jak zabieralem sie za moj pierwszy powazny projekt (3Cube), szukalem i analizowalem zestawy glosnikowe, ktore mogly by byc wzorem godnym nadladowania. Celem byl zestaw glosnikowy z DUZYMY brzmieniem, zjawiskowym basem i nieograniczona, brutalna dynamika.
Wybor padl na dwa ciekawe zestawy glosnikowe

1. Dynamikks 12.18
2. Trenner & Friedel Taliesin (dokladnie ten, ktory powyzej wspominal misiomor)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

IMG_1536.thumb.jpg.eb81513b5c16c5e027bdde65017f642a.jpg

IMG_1534.thumb.jpg.2cc16737c7c5a9e0f9f9b9cdb1b14788.jpg

Obydwa zestawy bazuja na 18“ Wooferze i 12“ Midwooferze+Tweeter jako Coax.

Trenner&Friedel stosuje jeszcze dodatkowy AMT jako rear tweeter rozszerzajacy Ambience

Dynamikks preferuje BMSy, Trenner & Friedel 18Sound

Obydwa zestawy sa pasywne, Dynamikks z opcja/rekomendacja na aktywizacje (z procesorem Trinova)

IMG_0729.thumb.jpg.b4bdc7bee14a4772e86dff88dd27d6e0.jpg

Probowalem tez wyczaic czestotliwosc podzialu, ale trudno bylo ja znalec. W roznych forach byla mowa o 150Hz.

Ale do rzeczy -> sensowna wielkosci i ilosc kombinowanych przetwornikow i ich zapotrzebowanie na moc. I tutaj moge uzupelnic powyzsze wywody przemaka i misiomora konkretnymi „danymi“ z wlasnej praktyki, bo rzeczywiscie taki zestaw zmajstrowale. Wyszla z tego conieco „zmodyfikowana“ krzyzowka powyzszych zestawow.
Forma/koncepcja to Dynamikks, przetworniki to Trenner&Friedel. 12“ Coax (z Tweeterem kompresyjnym) zastepuje osobny Tweeter w Waveguidzie passownym do Midwoofera.

IMG_1221.thumb.jpg.fb0d0d05b2edf1637f27475db7fc28ac.jpg

Ciag dalszy nastapi, ide zrobic kawe ️  

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Tak wyglada ten 18“ wooferek z Taliesina

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
IMG_1544.thumb.png.3148c5536a3984f995cd1ec69c267bb5.png

Czyli do pelnego rozbujania znosi wiecej niz te wspomniane powyzej 1100W.
Ale czy je potrzebujemy?
I czy potrzeba dwoch 12“ Midwooferow, by dotrzymac tempa tej osiemnastce?

Moim zdaniem 2x nie.

Zacznijmy od tego ze sluchamy tych zestawow glosnikowych w warunkach domowych.
U mnie powyzyszy 18“ jest napedzany modulem Hypexa o mocy 400W. Kiedys przeprowadzilem maly test, by rozpoznac gdzie sa granice takiego zestawu. Dalem OSTRO gazu, i okazalo sie ze w momencie kiedy LED koncowki ostrzegajaca o zblizajacym sie Clipingu zaczela mrugac, poziom SPL w miejscu odsluchu przekraczal 120dB. Wierzcie mi, 120dB w domu, to jest naprawde glosno
Czyli ok. 400W wystarczylo do osiagniecia glosnosci, ktora mnie ogluszyla na dluzszy czas i na pewno tego testu juz nigdy nie bede powtarzac
Czyli czy potrzebujemy 1100W? Ja nie.

Nastepne pytanie:
Czy potrzebujemy ewentualnie dwa Midwoofery 12“ by dotrzymaly tempa takiego 18“ Woofera?

W sumie mam 4 takie osiemnastki, ale tylko po jednej takiej dwunastce na kanal (12ND830) i nigdy nie mialem wrazenia by sobie w tym towazystwie nie radzily.
Takze z widzenia zapotrzebowania na moc. Koncowki nepdzajace te osiemnastki leca na pelnej mocy (400W), a taka sama koncowka napedzajaca ta dwonastke jest znacznie „przyciszona“ (potencjometr glosnosci na 60%, trudno mi powiedziec, jakiej mocy to odpowiada). Pamietajmy ze skutecznosc takiej dwunastki to 100dB

Long speech short

Uzycie takich wysokoskutecznych przetwornikow 18“ z genami PA umozliwia osiagniecie brachialnych poziomow i dynamiki przy relatywnie niskich mocach koncowek

12“ Midwoofer na pewno nie jest perfekcyjnym przetwornikiem, jesli chodzi o precyzje, rozdzielczosc itd. w zakresie wyzszej srednicy, ale jego dynamika, bezkompresyjne swobodne zachowania w kazdej sytuacji, kompensuje wszelkie inne niedoskonalosci!
Juz pisalem o tym wczesniej, proba zastapienia go 8“ byla w tej konstelacji nie do przyjecia i zakonczyla sie blyskawicznym powrotem do 12“

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

3 minuty temu, xajas napisał:

Tak wyglada ten 18“ wooferek

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) z Taliesina

IMG_1543.thumb.png.e0eb1841c3dc7b764d9c2f474a8efa3f.png
IMG_1544.thumb.png.3148c5536a3984f995cd1ec69c267bb5.png

Czyli do pelnego rozbujania znosi wiecej niz te wspomniane powyzej 1100W.
Ale czy je potrzebujemy?
I czy potrzeba dwoch 12“ Midwooferow, by dotrzymac tempa tej osiemnastce?

Moim zdaniem 2x nie.

Zacznijmy od tego ze sluchamy tych zestawow glosnikowych w warunkach domowych.
U mnie powyzyszy 18“ jest napedzany modulem Hypexa o mocy 400W. Kiedays przeprowadzilem maly test, by rozpoznac gdzie sa granice takiego zestawu. Dalem OSTRO gazu, i okazalo sie ze w momencie kiedy LED koncowki ostrzegajaca o zblizajacym sie Clipingu zaczela mrugac, poziom SPL w miejscu odsluchu przekraczal 120dB. Wierzcie mi, 120dB w domu, to jest naprawde glosno

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Czyli ok. 400W wystarczylo do osiagniecia glosnosci, ktora mnie ogluszyla na dluzszy czas i na pewno tego testu juz nie bede powtarzac emoji6.png
Czyli czy potrzebujemy 1100W? Ja nie.

Nastepne pytanie:
Czy potrzebujemy ewentualnie dwa Midwoofery 12“ by dotrzymaly tempa takiego 18“ Woofera?

W sumie mam 4 takie osiemnastki, ale tylko po jednym takim 12“ na kanal. I nigdy nie mialem wrazenia by sobie w tym towazystwie nie radzil.
Takze z widzenia zapotrzebowania na moc. Koncowki nepdzajace te osiemnastki leca na pelnej mocy (400W), a taka sama koncowka napedzajaca ta dwonastke jest znacznie „przyciszona“ (potencjometr glosnosci na 60%, trudno mi powiedziec, jakiej mocy to odpowiada)

Long speech short

Uzycie takich wysokoskutecznych przetwornikow 18“ z genami PA umozliwia osiagniecie brachialnych poziomow i dynamiki przy relatywnie niskich mocach koncowek

12“ Midwoofer na pewno nie jest perfekcyjnym przetwornikiem, jesli chodzi o precyzje, rozdzielczosc itd. w zakresie wyzszej srednicy, ale jego dynamika, bezkompresyjne swobodne zachowania w kazdej sytuacji, kompensuje wszelkie inne niedoskonalosci!
Juz pisalem o tym wczesniej, proba zastapienia go 8“ byla w tej konstelacji nie do przyjecia i zakonczyla sie blyskawicznym powrotem do 12“

Doopa jest jak trzeba słuchać na 1/10000 mocy, znaczy dźwięk poszedł w watę...

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, misiomor napisał:

nie chciałbym słuchać 350Hz z czegoś w typie Dayton MX10-22

Ja też. Ale już 4x droższy 32W/8878T11 ma "płaską" impedancję a prawdziwe problemy ze zniekształceniami pojawiają się u niego dopiero w okolicach 1 kHz. 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Trzymając się chorobliwie 🙂  producenta, nie chciałbym zmuszać siebie i żadnego z jego 6/6,5 cali do grania np 25 Hz

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zrzut ekranu z 2022-07-03 20-32-30.png

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy
Posted (edited)
46 minutes ago, colcolcol said:

Ja też. Ale już 4x droższy 32W/8878T11 ma "płaską" impedancję a prawdziwe problemy ze zniekształceniami pojawiają się u niego dopiero w okolicach 1 kHz. 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Trzymając się chorobliwie 🙂  producenta, nie chciałbym zmuszać siebie i żadnego z jego 6/6,5 cali do grania np 25 Hz

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zrzut ekranu z 2022-07-03 20-32-30.png

Przemak pisał o głośnikach z gotowych subwooferów dostępnych w handlu. Nikt o zdrowych zmysłach nie wstawi do takiego urządzenia 32W8878T11.

PS. Inna sprawa że do subwoofera wysokiej jakości można wstawić np. 32W4878T00 - pobije typową "pompę" w wychyleniu subbasowym i jednocześnie bezproblemowo poradzi sobie z przetwarzaniem zakresu od samego dołu do 80Hz.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by misiomor
Link to comment
Share on other sites

Koncepcja systemu o bardzo przyzwoitych możliwościach dźwiękowych opartego o satelity plus subwoofer z podziałem powiedzmy 80Hz jest godna uwagi. W zasadzie taki przemyślany zestaw byłby pod paroma względami lepszy od sporej grupy podłogowych zestawów 3way. Przydałby się jakiś "cywilny" kandydat uczciwego rozmiaru i wysokiej jakości optymalizowany do takiej roli, który nie musiałby mieć ekstremalnie niskiego fs, a miał za to nienaganną charakterystykę tako do kilku kHz. Oczywiście można to realizować na dostępnych wyczynowych pompkach o dużych zapasach wychylenia, tylko trochę szkoda...

Link to comment
Share on other sites

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Słuchał ktoś tych kolumn? @Wuelem, może Ty?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

13 godzin temu, colcolcol napisał:

@przemak 

Ilość dźwięków o częstotliwościach poniżej 40 Hz jest wg ciebie pomijalna, bo w "realnej muzyce" ich prawie nie ma. Dlaczego interesuje cie temat pierwszej oktawy? 😉 

Dobrze wiesz bo o tym piszę, że najniższą oktawa to IMO 40-80. Jak ktoś chce, może sobie to rozszerzyć w dół, dla rozkładu mocy jest to bez znaczenia, bo w oktawie 20-40 moc jest malutka jeżeli w ogóle jest. Na przykład wielokrotnie tu WP wspominany @soundchaser w przeważającej większości słucha muzyki sięgającej do 35-40, więc coś w tym jest. Natomiast rozszerzanie w górę już zmienia podział mocy na pół i IMO utrudnia spasowanie tego wszystkiego, o ustawieniu w pomieszczeniu nie wspominając. 

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

Mówienie że najniższa oktawa zaczyna się od 40Hz jest mocno (kontra)baso-centryczne. Notacja muzyczna określa to jasno - mamy oktawy sub-kontra (16.35 - 32.7Hz), kontra (32.7 - 65.4Hz), wielką, małą itd.

Osobiście jestem ciekaw czy przypadkiem brak dźwięków poniżej 40Hz nie jest czasem samospełniającą się przepowiednią - wytwórnie na wszelki wypadek usuwają niski bas, bo strojenie bassreflexu kolumn do np. 50Hz jest powszechną praktyką, więc niski bas mógłby wywalić membrany takich wynalazków. I stąd potem teorie że instrument sam z siebie usuwa składową podstawową i gra harmonicznymi / alikwotami.

Zresztą faktem jest, że organowy pedał jedzie ostro po infradźwiękach, robi to specjalnie w celu wywołania określonych odczuć, więc gadanie że tego nie ma jest trochę jakby - no właśnie - jakie?

Link to comment
Share on other sites

E-Bass 5 strun schodzi poniżej 40Hz, muzyka elektroniczna, koncerty nagłośnione, aby pokazać wielkość bez ekstremalnych SPL to musi schodzić niżej
Efekt brzmieniowy jest zależny od DJ i nagłośnienia, czym system mocniejszy i potężniejszy tym lepszy efekt, ze najczęściej jest kiepsko i niektórzy biorą to za wzór to nie znaczy ze nie może być lepiej

Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy
1 minute ago, .:Gerard:. said:

E-Bass 5 strun schodzi poniżej 40Hz, muzyka elektroniczna, koncerty nagłośnione, aby pokazać wielkość bez ekstremalnych SPL to musi schodzić niżej
Efekt brzmieniowy jest zależny od DJ i nagłośnienia, czym system mocniejszy i potężniejszy tym lepszy efekt, ze najczęściej jest kiepsko i niektórzy biorą to za wzór to nie znaczy ze nie może być lepiej

5-strunowy bas schodzi do 31Hz (B sub-kontra) jeżeli dostroimy najniższą strunę kwartę poniżej E-kontra, a bywa że do 33Hz (jeżeli podciągniemy ową strunę o półton w górę, do C-kontra). Tylko że Przemak będzie dowodził, że składowej podstawowej nie ma, a to co słyszymy to harmoniczne / alikwoty.

Chociaż faktem jest, że mamy tu zgniły kompromis. Żeby zagrać niski bas, potrzeba dużo większych inwestycji w głośniki i wzmacniacze, więc większość nagłośnieniowców i realizatorów macha ręką nawet na te nędzne 33Hz. I żeby pozbyć się dysonansu poznawczego, opowiadają historie że niskiego basu nie ma. Guzik prawda - jest. Człowiek go słyszy, po coś robi się piszczałki 32' w organach itd.

Link to comment
Share on other sites

Coraz bardziej rozumiem czemu dla "hi-endowców" najważniejszy w brzmieniu jest ten najniższy, zatykający uszy bas. Temat o aktywnych kolumnach został zdominowany przez gloryfikację niskiego basu, olbrzymich wooferów, subów po jednym do każdej kolumny i w ogóle im większe gabaryty, tym lepiej.
Tak jakby tylko to miało największy wpływ na najlepsze brzmienie. 

Link to comment
Share on other sites

16 minut temu, misiomor napisał:

Osobiście jestem ciekaw czy przypadkiem brak dźwięków poniżej 40Hz nie jest czasem samospełniającą się przepowiednią

To najpierw - tak, od dawna. Te wymarzone 40Hz zresztą jest dość nowoczesnym trendem, kiedyś były to okolice 60Hz. Dopiero w cyfrze można sensownie takie pasmo uzyskać - analogowy magnetofon ma realnie trochę poniżej 40Hz przy 38, przy 76 (prędkość używana tylko w klasyce, w rozrywce z tych powodów się nie sprawdziła) dolna częstotliwość się podwyższa do 50 czy nawet 60. I tak się nagrywało, i nikomu to nie przeszkadzało.

 

18 minut temu, misiomor napisał:

Mówienie że najniższa oktawa zaczyna się od 40Hz jest mocno (kontra)baso-centryczne. Notacja muzyczna określa to jasno - mamy oktawy sub-kontra (16.35 - 32.7Hz), kontra (32.7 - 65.4Hz), wielką, małą itd.

 

2 minuty temu, misiomor napisał:

5-strunowy bas schodzi do 31Hz (B sub-kontra) jeżeli dostroimy najniższą strunę kwartę poniżej E-kontra, a bywa że do 33Hz (jeżeli podciągniemy ową strunę o półton w górę, do C-kontra). Tylko że Przemak będzie dowodził, że składowej podstawowej nie ma, a to co słyszymy to harmoniczne / alikwoty.

Możesz oczywiście powoływać się na notację, ale to ma mało wspólnego z dźwiękiem. Ten nieszczęsny kontrafagot jest jeden w orkiestrze (jeżeli w ogóle jest) więc jego udział jest znikomy, natomiast czym innym, tak w przypadku kontrafagotu i np. fortepianu jest wysokość dźwięku a czym innym rzeczywisty rozkład harmonicznych. Najwyraźniej nigdy nie byłeś z mikrofonem pomiarowym w tej mitycznej filharmonii czy chociaż przy fortepianie, bo byś wiedział, że konstruktorzy instrumentów od początku wiedzą o zjawisku missing fundamental i do bólu ją wykorzystują. Kontrafagot nagrany z bliska (B) ma pierwszą harmoniczną o jakieś 20dB słabszą niż drugą:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Niskie A fortepianu wygląda tak podstawy praktycznie brak i druga harmoniczna o 30dB niżej niż trzecia i kolejne:

piano.thumb.gif.0073ecb2989f363d11346bf2c88ac448.gif

O kontrabasie to nawet nie chce mi się pisać, bo on arco w ogóle nie ma podstawy, nawet nagrywany rozrywkowo z bliska - poniżej niskie E

bass.thumb.gif.0e25c61c03d918bb40516215db52f2f4.gif

Warto wspomnieć, że mikrofony używane do nagrań nie mają nic wspólnego z pomiarówkami i pasmo kończy im się też wyżej, niż byśmy chcieli - np. Neumann KM 184 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

neumann.thumb.PNG.2ffcec18047976e31f8bc65a34b77497.PNG

11 minut temu, misiomor napisał:

I żeby pozbyć się dysonansu poznawczego, opowiadają historie że niskiego basu nie ma.

Sprawdzam. Proszę o przykład nagrania kontrabasu czy fortepianu ze znaczącą podstawą albo kończymy dyskusję. Ja wiem jak jest, ty sobie coś wyobrażasz co by było gdyby.

12 minut temu, misiomor napisał:

po coś robi się piszczałki 32' w organach itd.

Organy i muzyka elektroniczna jest z tych rozważań wyłączona z oczywistych względów.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.