Jump to content
IGNORED

Subwoofer do stereo


piorasz

Recommended Posts

Witam. Z powodów akustycznych byłem zmuszony wymienić kolumny podłogowe na podstawkowe (szczegóły w "o mnie").

Magnaty na których teraz słucham mają (jak na monitorki) całkiem niezły bas aczkolwiek przy niektórych realizacjach czuję niedosyt.

Dlatego od kilku dni chodzi mi po głowie czy nie dokupić dobrego subwoofera. Mam dla niego miejsce gdzie nie powinno być odbić fal jak to działo się w przypadku podłogówek.

Pytanie więc czy ma to sens ? Czy nie stracę przy takiej konfiguracji innych walorów mojego zestawu ?

 

Jeśli miało by to sens to jaki subwoofer polecacie ?

Link to comment
Share on other sites

Witaj,

ostateczny efekt zależy od wielu czynników, przede wszystkim jednak od akustyki pomieszczenia. Coraz częściej dobry subwoofer jest stosowany w systemach hi-fi, wypełniając delikatnie brzmienie dobrej jakości dolnymi rejestrami.

W Twoim przypadku spójrz proszę na subwoofery marki REL, to idealne rozwiązanie do zaawansowanych systemów hi-fi. Są bardzo szybkie, dokładne, świetnie kontrolują bas. To zdecydowanie najlepsze subwoofery do muzyki na świecie zdaniem moim oraz większości specjalistów i użytkowników.

Z naszej strony jeśli masz wątpliwości, nie ma żadnego problemu z wypożyczeniem subwoofera do przetestowania w Twoim salonie. Zapraszam serdecznie, wtedy sam przekonasz się, czy jest to brzmienie, które szukałeś.

Pomagamy, doradzamy, wypożyczamy, zapraszamy na indywidualne odsłuchy.

Najlepsze ceny dla forumowiczów magazynu Audiostereo - zapytaj o ofertę! Pełna oferta na stronie www.Q21.pl.

Link to comment
Share on other sites

Bierz suba : aktywnego, firmy produkującej kolumny, z głośnikiem do przodu, średnica głośnika 25 cm lub więcej, moc wzmacniacza min 60 W RMS ale im więcej tym lepiej, w obudowie zamkniętej.

Najlepiej postawić go na wprost przed miejscem odsłuchowym, w połowie drogi między monitorami.

Link to comment
Share on other sites

Guest numik

(Konto usunięte)

miałem Rela T5 na wypo, hmmm, osobiście "nie polecam", nie dlatego, że jest zły, nie nie, ale efekt finalny wydawał się..ciut sztuczny, nie-muzyczny do końca. Cały przekaz nie był 100% spójny.

 

Myślę, że monitory Paradigm dałyby Ci masę, jakiej szukasz. Zamiast suba prędzej poszukałbym też modyfikacji DAC-iem jakimś, jak Aune s16, Music Hall 25.3, Hegel hd20 lub ewentualnie Myryad z20. To wg mnie ciut bardziej "naturalne" rozwiązanie problemu. SM6 jest dobry, ale jego wymiana może pomóc

Link to comment
Share on other sites

amiast suba prędzej poszukałbym też modyfikacji DAC-iem jakimś, jak Aune s16, Music Hall 25.3, Hegel hd20 lub ewentualnie Myryad z20. To wg mnie ciut bardziej "naturalne" rozwiązanie problemu. SM6 jest dobry, ale jego wymiana może pomóc

Tak na poważnie? Brak basu załatwi wymiana dac?

Trochę powagi.

 

A tak na poważnie to miałem rel t5 fajny szybki sub no małego pomieszczenia. Jest jeden problem z każdym subem w małym pomieszczeniu akustyka, którą trzeba opanować inaczej nigdy nie będziesz zadowolony z efektu.

Link to comment
Share on other sites

Guest numik

(Konto usunięte)

Tak na poważnie? Brak basu załatwi wymiana dac?

Trochę powagi.

 

A tak na poważnie to miałem rel t5 fajny szybki sub no małego pomieszczenia. Jest jeden problem z każdym subem w małym pomieszczeniu akustyka, którą trzeba opanować inaczej nigdy nie będziesz zadowolony z efektu.

sprawdź :), ja zakładam, że nie chodzi o sam "bas", tylko pewien ciężar dźwięku, masę, dociążenie. Owszem, sprawdziłem, na poważnie DAC może pomóc. Na forum jest wielu wszystkowiedziących z góry negatywnie nastawionych "mocarzy" ;p

Link to comment
Share on other sites

Owszem, sprawdziłem, na poważnie DAC może pomóc. Na forum jest wielu wszystkowiedziących z góry negatywnie nastawionych "mocarzy" ;p

Pomoże tak samo jak zabawa z kablami.

Zapomniałem że na forum żyjemy w alternatywnej rzeczywistości gdzie nie działają prawa fizyki a własne doświadczenia są cnotą większą niż zdrowy rozsądek.

 

Wracając do subwoofera, to te domowe wg. mnie mają jedną wadę nie mają filtra górnoprzepustowego na monitory. Utrudnia to idealne "zszycie" pasma. Do tego głośniki są bezsensownie obciążane sygnałem, którego i tak poprawnie nie są w stanie odtworzyć.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki Wszystkim za porady. Ostatecznie szybki szpil - kupiłem REL T5. Na razie podłączyłem i gra.

Pozostaje kwestia regulacji. Pobawię się. A może jakieś sugestie ze strony użytkowników w/w ?

Jak macie poustawiane crossover i volume ? U mnie wydaje się na początek dobrym ustawieniem obu potencjometrów w pozycji na godz. 12.00.

Ja na razie jestem w fazie testów. I może jakaś sugestia jakiegoś utworu do odsłuchu, który będzie dobry do regulacji.

Wiem, że z pozoru wydaje się to łatwe aczkolwiek chyba nie do końca.....

Link to comment
Share on other sites

No właśnie, mam Castle Knight2. Czy jest sens kupować do nich suba, czy też może wymienić na większe. Pokój ma 16m2, 3 m wysokości i jest dosyć dobrze wytłumiony. Słucham wszystkiego z przewagą muzyki akustycznej. Brakuje mi trochę masy w brzmieniu.

Link to comment
Share on other sites

Guest numik

(Konto usunięte)

Pomoże tak samo jak zabawa z kablami.

Zapomniałem że na forum żyjemy w alternatywnej rzeczywistości gdzie nie działają prawa fizyki a własne doświadczenia są cnotą większą niż zdrowy rozsądek.

 

Wracając do subwoofera, to te domowe wg. mnie mają jedną wadę nie mają filtra górnoprzepustowego na monitory. Utrudnia to idealne "zszycie" pasma. Do tego głośniki są bezsensownie obciążane sygnałem, którego i tak poprawnie nie są w stanie odtworzyć.

kable to podstawa, szkoda czasu na niepotrzebne dyskusje z niedowiarkami

Link to comment
Share on other sites

Tak na poważnie? Brak basu załatwi wymiana dac?

Trochę powagi.

Ja dam propozycję innego kolegi kablarza "trzeba zmienić na lepszy kabel sieciowy i będzie walić jak z subwoofera" Oczywiście bez subwoofera :)

 

Jak macie poustawiane crossover i volume ? U mnie wydaje się na początek dobrym ustawieniem obu potencjometrów w pozycji na godz. 12.00.

Ja na razie jestem w fazie testów. I może jakaś sugestia jakiegoś utworu do odsłuchu, który będzie dobry do regulacji.

Wiem, że z pozoru wydaje się to łatwe aczkolwiek chyba nie do końca.....

I takie łatwe nie będzie, bo jak już tu kolega wspomniał nie masz możliwości odcięcia dolnego pasma tych kolumn, ale z uwagi że to monitory można próbować ustawić odcięcie suba poniżej tego, co są w stanie przenieść w miarę liniowo te głośniki, płyta testowa i do dzieła :) oczywiście to i tak będzie tylko proteza, ale są szanse że się wstrzelisz w opad charakterystyki kolumn. Najgorsze co można zrobić to właśnie ustawić na pałę wtedy często się okazuje, że podbijesz jakieś pasmo i to będzie dudniło sub swoje, a kolumny swoje. Nie zapomnij ustawić też fazy! To bardzo ważne, żeby w miejscu podziału była zgodna, najlepiej mieć płynną regulację fazy w subie, 0 - 180 może nie być wystarczające choć to nie reguła, bo zależy od konkretnych kolumn, pomieszczenia itd.

Link to comment
Share on other sites

To zdecydowanie najlepsze subwoofery do muzyki na świecie zdaniem moim oraz większości specjalistów i użytkowników.

Super żart, nieźle się uśmiałem :) Najlepsze na świecie są inne suby, ale takich marek na pewno nie sprzedajecie. Z komercyjnych subów Rel jest dobry ale też są marki, które robią lepsze suby od Rela za mniejsze pieniądze. T5 jest super i się opłaca jeśli ktoś potrzebuje małego suba, ale im dalej w las, wyżej z ceną to u Rela zaczyna się ostry zjazd z opłacalnością zakupu.

Link to comment
Share on other sites

miejscu podziału była zgodna, najlepiej mieć płynną regulację fazy w subie, 0 - 180 może nie być wystarczające choć to nie reguła, bo zależy od konkretnych kolumn, pomieszczenia itd.

 

No właśnie jak to jest z tą fazą ? U mnie wydaje się bez różnicy pomiędzy 0 a 180.

Link to comment
Share on other sites

Ustawiasz fazę sam? Najlepiej mieć kogoś do pomocy, kiedy już dobierzesz podział w subwooferze ustawiasz na generator tą częstotliwość i słuchasz poziomu głośności, następnie kiedy sygnał leci... druga osoba przestawia Ci fazę, Twoim zadaniem jest ocena, kiedy dana częstotliwość będzie najgłośniejsza i właśnie to będzie faza zgodna, oczywiście inne poboczne częstotliwości też będą zależne, bo to wynika ze stromości filtrów w subie i tego że monitory nie są przycięte, co może właśnie rodzić problemy z doborem fazy do szerszego spektrum.

 

A i najważniejsze widzisz, sygnał z suba i kolumn czyli poziom głośności w czasie sprawdzania fazy musi być w miarę identyczny, żeby nie było tak, że sub gra o wiele głośniej niż kolumny.

Link to comment
Share on other sites

Czytając cały ten temat znów przychodzi jeden wniosek, sub (głosnik stricte efektowy do kina)pasuje tak do stereo jak kwiatek do kożucha.

Ileż to już było tematów o tym i zawsze wnioski płynęły te same. Pytanie tylko skąd u niektórych taka potrzeba udowadniania sobie, że "u mnie musi zadziałać" skoro tyle razy się to u innych nie sprawdziło?

 

Żaden sub nie jest naturalnym kompanem brzmieniowym do zestawu stereo. Zawsze wystąpią jakieś "kwiatki" w postaci opóźnień, zbyt małej lub zbyt dużej ilości niskich, kompletnego niezgrania z pozostałym pasmem itd.

Nie lepiej dołożyć do lepszej klasy monitorów odsłuchowych te wydane na sub pieniądze?

#IRespect Music  SORRY! NIE TRAWIĘ AGROMUZYKI.

Link to comment
Share on other sites

To może ja dodam parę słów o swoim doświadczeniu z subem. Ze dwa lata temu szukałem suba wyłącznie do kina domowego, interesował mnie taki, który by w miarę kontrolował to, co się z niego wydobywa ale i miał sporą moc. Szukałem też takiego, na którym dałoby się słuchać muzyki (koncerty, a i w filmach jest dużo znakomitej muzyki). Szkoda mi było na ten cel 5-ciu tysięcy na REL czy Velodyne, dlatego kupiłem tani Jamo Sub 660 (zamknięty 12" z membraną bierną) za 1,5tys.zł. Myślę, że jest jak najbardziej wart uwagi. Pracuje w 44-ro metrowym salonie i mocy mu nie brakuje. Atak, szybkość i kontrola - co najmniej przyzwoite. Porównując do konkurencji ogólnie wart chyba więcej niż jego cena. Schodzi niżej, niż deklaruje producent (sięga rejonów 20Hz -6dB) i potrafi w tym pomieszczeniu wywołać imponujące ciśnienie akustyczne. Ale to nie jest jeszcze to, co w nim najlepsze.

Największą dla mnie wartością w tym subie jest możliwość płynnej regulacji fazy 0-180 oraz pokrętło Boundary Gain Compensation, którym zmienia się charakterystykę w zależności od odległości umiejscowienia suba od ściany lub kąta pomieszczenia, co daje możliwość eliminacji rezonansów bez potrzeby przesuwania suba i zmniejszania jego głośności. Natomiast płynna regulacja fazy plus filtr dolnoprzepustowy daje możliwość dokładniejszego zszycia suba z kolumnami. Oczywiście pokrętłami fazy i boundary należy kręcić zdalnie z miejsca odsłuchowego przy pomocy drugiej osoby.

 

Jak już wcześniej justas32 pisał, do słuchania muzyki należy suba koniecznie umieścić na środku, pomiędzy kolumnami nieznacznie bliżej linii kolumn - wbrew opiniom, że sub może stać gdziekolwiek z powodu promienistego rozchodzenia się niskich tonów. Niestety słychać kierunek skąd dochodzi bas i jak sub stoi z boku czy w kącie to nieprzyjemnie zaburza przekaz muzyczny. Druga sprawa to rozbieżności czasowe. Niskie tony mają najniższą prędkość rozchodzenia zatem stawiając suba po środku mamy największą szansę na spójność czasową przy klasycznym stereo bez potrzeby stosowania procesora dźwięku czy amplitunera.

 

Z wad jakie zauważyłem w tym subie to niewyłączalna funkcja oszczędzania energii, co powoduje samoczynne wyłączenie się suba po kilku minutach braku występowania informacji na najniższym paśmie w filmie czy muzyce. Sub się oczywiście sam włącza po usłyszeniu sygnału przeznaczonego dla niego jednak traci się początek i atak uderzenia, wybuchu itp. kosztem rozruchu suba. Na szczęście daje się to obejść małym tuningiem. Inna niedogodność to zbyt duży minimalny zakres filtra - od ok. 60Hz, co pomniejsza dokładność zszycia częstotliwościowego z kolumnami podłogowymi. Należy wówczas stosować filtr zewnętrzny.

 

Na koniec dodam, iż trzeba nieźle się natrudzić by sub zagrał poprawnie w stereo i uważam go za zło konieczne, którego najlepiej się wystrzegać do granic możliwości, a w kinie domowym.. ujdzie :)

Link to comment
Share on other sites

Gdybym dla siebie miał wybierać jakieś subwoofery, to coś z :

1500 Array, Synthesis S2S-EX ... na 15''-tkach, lub na 18''-tkach; Synthesis S1S-EX, czy starsze suby B460 :

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

…albo Ultima Rhythm2 :

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Z tańszych mógłby ujść Wilson Audio WHOW (Wilson High Output Woofer) :

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Z większych 4688 TCB (Triple Chamber Bandpass™) subwoofer :-)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

131210134219_1_98074.jpg

 

19617426639_7e167971f6_b.jpg

msg-28079-0-93816600-1532880966_thumb.png
Link to comment
Share on other sites

Niskie tony mają najniższą prędkość rozchodzenia zatem stawiając suba po środku mamy największą szansę na spójność czasową

 

Prędkość dźwięku w powietrzu jest stała (340 m/s - pomijając zmiany ciśnienia i temperatury), więc między bajki można włożyć powyższe uzasadnienie.

 

Tak, bez porządnego basu nie ma stereo. Jeśli mamy monitory, to najlepiej odciąć je powyżej częstotliwości strojenia bas refleks, żeby nie buczało. Subwoofer nie buczy, bo nawet jeśli ma otwór, to najczęściej jest on tak nisko strojony, że rzadko kiedy się odezwie.

 

Dla testu suba najlepiej postawić PRZY miejscu siedzenia, obok siebie. Jeśli potrafimy uzyskać bas idealny, to to samo trzeba zrobić w innym położeniu, gdy już wiemy, że jest to możliwe. Chyba, że ktoś jest w stanie zostawić go na stałe przy fotelu, to robota skończona :)

Link to comment
Share on other sites

Jeszcze raz dziękuje wszystkim za wszelkie porady. Udało mi się go wyregulować tak że dźwięk mi bardzo odpowiada. Jeszcze tylko dobrze wygrzać i powinno być OK.

 

Tak, bez porządnego basu nie ma stereo. Jeśli mamy monitory, to najlepiej odciąć je powyżej częstotliwości strojenia bas refleks, żeby nie buczało. Subwoofer nie buczy, bo nawet jeśli ma otwór, to najczęściej jest on tak nisko strojony, że rzadko kiedy się odezwie.

I możesz to dokładniej opisać ? Ba za bardzo nie rozumiem tego zdania.

Link to comment
Share on other sites

Jeśli masz kolumnę z otworem (tunelem), to przyłóż ucho do niego - usłyszysz niskotonowy dźwięk. Jak łatwo stwierdzić nie pochodzi on z głośnika, przez co ma swój osobliwy charakter. Zwykle uważamy go za wadę, bo to jedna nuta spełniająca rolę rozciągnięcia basu. Z powodu innego charakteru powstawania dźwięku nie wygasa tak szybko jak sama membrana (mamy przeciągnięty, rozlazły bas). Pozwolenie subwooferowi grać w tym rejonie (ok. 40-60 Hz) zamiast kolumn głównych likwiduje problem. Dlatego subwoofer najlepiej dostrajać powyżej 60 Hz i poniżej 100 Hz (tu kończy się kolista, bezkierunkowa fala). Problemem jest to, że dzisiejsze suby nie przewidują odcięcia satelit. Wtedy cała zabawa bierze w łeb.

Link to comment
Share on other sites

Prędkość dźwięku w powietrzu jest stała (340 m/s - pomijając zmiany ciśnienia i temperatury), więc między bajki można włożyć powyższe uzasadnienie.

 

Gdzieś kiedyś tu tak pisano o tym basie, nigdy nie sprawdzałem tej tezy aż do teraz. Faktycznie prędkość całego pasma akustycznego jest stała zakładając niezmienność temperatury, ciśnienia i składu nośnika (powietrza).

 

Dla testu suba najlepiej postawić PRZY miejscu siedzenia, obok siebie. Jeśli potrafimy uzyskać bas idealny, to to samo trzeba zrobić w innym położeniu, gdy już wiemy, że jest to możliwe. Chyba, że ktoś jest w stanie zostawić go na stałe przy fotelu, to robota skończona :)

Tutaj jednak nadal upieram się przy konieczności postawienia suba po środku między kolumnami - aby uzyskać ład na scenie i spójność czasową jeśli nie dysponujemy procesorem dźwięku z możliwością ustawienia opóźnień. Należy zadbać by odległości wszytkich przetworników od głowy słuchacza były równe, aby wszystkie składowe pasma docierały do uszu w tym samym czasie. Pozostawienie suba przy fotelu bez procesora dźwięku zatem będzie mało fortunne.

 

Krąży też jeszcze po ludziach porada, jak ktoś rozmyśla gdzie postawić suba by uzyskać jak największe natężenia dźwięku z niego to najlepiej postawić go w miejscu odsłuchowym i przejść się po pomieszczeniu w poszukiwaniu najlepszego basu, a następnie zamienić się z subem miejscami :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.